Americké galantní bombardování: První letáky, potom bomby

Americké bombardování
Ukázka letáku vyzývající řidiče k okamžitému opuštění vozidla. / Public domain

Ruská a koaliční letectva se soustřeďují na ničení cisteren Islámského státu (IS), které míří s ropou na černý trh do Turecka. Řidiči jsou však obyčejní civilisté. Podle magazínu War is Boring americké letectvo proto pomocí shazování letáků řidiče před leteckým útokem vyzývá k okamžitému opuštění vozidla.

Shazování letáků má místo i v 21. století. Tento druh psychologického boje dosáhl vrcholu během druhé světové války. Například nad západní Evropou Spojenci ze vzduchu shodili 6 miliard letáků. Miliardu letáků shodilo americké letectvo ve válce v Koreji v 50. letech.

Později se psychologický boj zaměřil při předávání informací cílové skupině na účinnější rádio, televizi a nyní i internet. Během invaze do Iráku tak americké letectvo shodilo pouze 31 milionů letáků. Avšak letáky se dostávají ke slovu i během bombardování IS v Iráku a Sýrii.

15. listopadu minulého roku bitevní letadla A-10 a AC-130 zaútočila na parkoviště cisteren IS nedaleko města Abú Kamal v Iráku. Při útoku lehlo popelem 100 cisteren.

O týden později Pentagon informoval o dalším masivním útoku nedaleko měst Dajr az-Zaur a Hasaka ve východním cípu Sýrie. Během útoku IS přišel o 300 cisteren s palivem.

Jak připomíná War of Boring, v obou případech několik desítek minut před útokem americká letadla shodila řidičům nákladních vozů letáky s jednoduchým vzkazem: ”Utečte, nebo zemřete.” Důvodem je prostý fakt, že nákladní vozidla s naftou neřídí vojáci IS, ale obyčejní iráčtí a syrští civilisté - za peníze nebo pod hrozbou násilí.

Níže jsou vyobrazeny dva druhy letáků (médiím předané v nízkém rozlišení) shazovaných americkými letadly. Zdá se, že první leták je určen řidičům kamionům těsně před bombardováním, druhý spíše "zaměstnancům" rafinérií nebo k “osvětové” kampani:

1)"Varováni. Blíží se vzdušný útok, cisterny budou zničeny. Okamžitě běžte pryč od cisteren. Neriskujte váš život.” 2) “Cisterny budou zničeny, protože nákup této ropy je životodárnou krví pro Daeš (arabský název pro IS - pozn. red). Opusťte nákladní auta a utečte.” / Public Domain
 

1) “Ropné operace pod kontrolou Daeš financují terorismus a utlačují lid. Koaliční síly pokračují v útocích na všechna ropná zařízení kontrolovaná Daeš, dokud nebude Daeš poražen.” 2) ”Varováni! Nákladní vozy a ropná zařízení využívána k podpoře Daeš se mohou stát terčem Koalice...” / Public Domain

“Vyhodnotili jsme, že ač tyto nákladní automobily slouží pro operace podporující ISIL, řidiči vozidel nejsou pravděpodobně členy ISIL,” řekl 18. listopadu novinářům na konferenci plukovník Steve Warren z americké armády, který slouží jako hlavní tiskový mluvčí amerických jednotek v oblasti. “Jsou to pravděpodobně jen civilisté.”

Během konference Warren ukázal jeden z letáků (úvodní foto), na kterém bylo napsáno arabsky: “Varováni. Blíží se vzdušný útok, cisterny budou zničeny. Okamžitě běžte pryč od cisteren. Neriskujte váš život.”

Po skočení konference magazín War Is Boring požádal díky právu pro svobodný přístup k informacím (Freedom of Information Act) o letáky používané při operaci Operation Tidal Wave II (letecké údery na IS). Pentagon poskytl novinářům dvě výše zobrazené kopie letáků v nízkém rozlišení.

Letáky upozorňující řidiče nejsou však jediným nástrojem letákové psychologické války. Americká letadla se pomocí velmi sugestivních letáků snaží stěžovat nábor nových vojáků (rozuměj především mladých naivních nevzdělaných mužů) do řad IS.

 IS jako mlýnek na maso. Sugestivní leták pro ty, kteří mají zájem vstoupit do řad IS. Na mlýnku je napsáno "Daeš" a v rohu letáku (na obrázku nejde vidět) "Rekrutační kancelář Daeš". / Public Domain

Plukovník Warren však přiznal, že neví, jak jsou podobné letákové kampaně úspěšné. Není možné například zjistit, kdo zůstal u cisteren a kdo utekl.

“Viděli jsme nějaké civilisty běžet pryč od jejich nákladních vozů, ale z nějakého důvodu se ukryli do stanu pouze 100 m od seřadiště svých vozů,” komentoval Warren průběh leteckého útoku v Abú Kamal. “Víte, kvůli jejich blízkostí, kde jsou a co dělají, tito civilisté byli - tito řidiči byli absolutně legitimní vojenské cíle.”

Řidičům se však ve stanu “zázrakem” (alespoň těm ve stanu) nic nestalo díky přesně mířené palbě hlavňových zbraní A-10 a AC-130. “Piloti se z kokpitu rozhodli tak, že mohli dokončit své poslání bez zasažení stanu a bez zranění kohokoliv z těchto civilistů,” uvedl Warren.

Není jasné, které letadlo shodilo letáky v Abú Kamal. Americké letectvo, námořnictvo nebo námořní pěchota používají ke shazování “letákové” pumy PDU-5/B. V každé pumě je místo pro 60 000 letáků. Pumu lze umístit na standardní letecký zbraňový závěsník. 

Zdroj: War is Boring

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Islámský stát se bojí pouze izraelské armády

Německý novinář Jürgen Todenhöfer (74) strávil v roce 2014 mezi bojovníky Islámského státu deset ...

Rusko v Sýrii: Přesné bombardováni pomocí hloupých bomb

Rusové v Sýrii nasazují do bombardováni především modernizovaná letadla ze sovětské éry. I přes ...

Islámský stát má zálusk na Libyi

Libyjská odnož Islámského státu (IS), v terminologii IS nazývaná Provincie Libye (wilaja Barqa), ...

REPORTÁŽ: Izraelský generál o Středním východě a Islámském státě

Centrum transatlantických vztahů vysoké školy CEVRO Institut (PCTR) 21. ledna uspořádalo další ze ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • SeaWolf
    10:41 09.02.2016

    pjek
    Pominu Ruské bombardování náklaďáku co mají běžný návěs nikoli cisternu tak kde asi bere Asad naftu a benzín pro své tanky a auta, když neovládá žádné naleziště a nemá funkční žádný podnik na zpracování ropy?

    Tedy pokud nemá elektrotanky a ekoauta ?

  • pjek
    10:13 09.02.2016

    Pročež je efektivita ničení cisteren ruským letectvem dramaticky vyšší než ta komedie v podání letectva USA. Ostatně za ty zoufalce za volanty cisteren mohou ti, co vyprodukovali stát islámských hrdlořezů. Že by svědomí a proto ty letáky?

  • fenri
    07:51 29.01.2016

    Jistěže s nimi obchodují všichni. Do Turecko to šlo (za "mýtné") přes Kurdy. Ostatně hodně se diskutuje, zda omezení proudu IS ropy do Turecka nestojí za velkými finančními problémy Kurdů. Assadovci si také určitě vzali, když neměli do tanků (jinak mají ropu spíše od Iránu). Problém je, že Turecko je oficiálně ten hodný, náš spojenec a a konto boje s Daešem si vesele operuje na území cizího státu (což je u nich ale běžné-Kypr, Irák). Pak to jaksi smrdí víc, než když si on něj něco vezme zlý vrah Assad.
    O cestě IS nafty do Ruska se psalo už PŘED sestřelem. Ostatně řada komentářů v té době byla, že je to pomsta Turků za to, že jim Rusové ničí byznys. Tento názor sice moc nesdílím, ale poukazuje na to, že už před sestřelem tu bylo povědomí, že Rusové bombardují Turkům cisterny s IS ropou...

  • Slavoslav
    04:50 29.01.2016

    Precitaj si moj prvy prispevok. Ved ja netvrdim ze turek neobchodoval. Len tvrdim ze rusi sa to pokusili zastavit a dokazy nasli az po zostrele. A tvrdim ze obchodovali snimi vsetci vratane asada preto to kazdy potichu ihnoroval lebo profitovali vsetci. Asad tak ako aj skupiny podporovane zapadom.

    Ohladom tych kamionov. Je otazne kolko znich sluzilo na prevoz tovaru. Aj is musi zabezpecit potraviny pre obyvatelstvo na svojom uzemi. Ale samozrejme do turecka prudila aj ropa

  • fenri
    21:59 28.01.2016

    Já našel větu toho Kartapolova.
    Nicméně - i když by Rusové kecali, proč totéž pregnantně tvrdí Izrael a méně pregnantně i USA?

  • Slavoslav
    21:40 28.01.2016

    Pozeral som clanky z nasich medii. Konkretne hlavne spravy ktore urcite nebudu protiruske a konkretne je tam spominane ruske vyhlasenie o rope pre iracke rafinerie

  • fenri
    21:19 28.01.2016

    Slavo - tam se mluví o "recent years", ne o tomto náletu.

  • Slavoslav
    21:11 28.01.2016

    Fenri,
    Tk som si to nasiel. Akurat, ze vtedy nam rusko tvrdilo, ze ide o ropu ktoru is prepravuje do iraku aby ju tam spracoval v obsadenych rafineriach

  • fenri
    07:28 28.01.2016

    slavoslav - mýlíte se. Ruské a americké nálety na neexistující cisterny do Turecka nastali PŘED sestřelením Su-24. Mnou postované ruské video bylo na Youtube vloženo 18.11. Náš tisk píše o US i ruských útocích na cisterny od 20.11. Sestřel Su-24 byl 24. 11.

  • fenri
    07:22 28.01.2016

    ruleta - některé mi prázdné rozhodně nepřijdou. Samozřejmě to není důkaz, že šlo o cisterny IS jedoucí do Turecka. Takový důkaz nelze pořídit asi jinak, než X hodinovým sledováním jejich cesty z území ISI do Turecka a následným zajištěním dokladů (a že jich asi mají) a výslechem řidičů v Turecku. To, že je to utopie je snad jasné.
    Na druhou stranu nelze ani hovořit o "antidůkazu", jak to činí Logik.
    Pro mě je důkazem spíš tvrzení izraelské strany a USA. A upřimně řečeno, mám-li si vybrat mezi izraelským ministrem obrany a Logikem, tak jako přesvědčený sionista věřím o fous více šéfovi Cahalu :-)

  • ruleta
    23:51 27.01.2016

    To video jen dokazuje, ze Rusove bombardovali poustni parkoviste s prevazne prazdnyma cisternama - coz je jen dalsi vec do skladacky toho, ze islamskemu statu chybi zasobni a rafinerske kapacity.

  • fenri
    23:29 27.01.2016

    https://www.youtube.com/watch?...
    třeba tady to na začátku rozhodně nevypadá jako kontejnery s plyšovými medvídky a sunarem. Ale je možné, že Mosfilm nechal rozbombardovat párset Kamazů z ruskou ropou, někde na umělé poušti za Moskvou.
    A ano, cisterny nebyly zničeny v tureckém území, lze očekávat, že by kus před hranicí otočily a jely zpět.Prostě jasný antidůkaz.

  • fenri
    23:19 27.01.2016

    To Logik a spol.: již jsem prozřel. Pašování ropy do Turecka je ruská propaganda. Tak účinná, že na ní skočili i tradičně neinformovaní Izraelci (http://www.ceskatelevize.cz/ct... a USA, které varují řidiče neexistujících cisteren před jejich zničením. Následně této propagandě naletěly i AN, které o tom píší. Ano, to dává hluboký smysl.
    BTW: pašování ropy od IS přes Kurdská území do Turecka se (částečně ozdrojovaně) rozebírá i na aktualnikonflikty.eu. Byla to podle všeh nemalá část příjmu Kurdů, které jim teď vypadly.

  • D.i.p
    23:04 27.01.2016

    Cena ropy šla dolů protože se snížila poptávka (konkrétně v Číně). Víc bych v tom neviděl.

  • RiMr71
    22:34 27.01.2016

    ...přesněé - ropa začne zdražovat, protože odembargovaný po nákupech a příjmech hladový Írán to začne horem dolem valit na trh a Saudi, jejich odvěký spojenec, jim omezením těžby a zvýšením cenychce zvýšit zisky... to má logiku...

  • KOLT
    21:47 27.01.2016

    Já fakt nestačim zírat, jak jsou některý lidi tak ideologicky zaháčkovaní, že nedokáží mít absolutně žádný nadhled :-/

    Mmchd, cena ropy šla nahoru kvůli spekulacím, dokud se jí nezačne těžit podstatně méně, což se zatím neděje, nikterak zásadně nahoru prostě nepůjde, protože se jí těží víc, než kolik se jí spotřebuje.

  • flanker.jirka
    21:33 27.01.2016

    Ve světě plném raket odpalovaných z ramene a PL kulometů je to otázkou zda chce letectvo riskovat ztráty vlastního stroje a možná i pilota nebo civilisty z opačné strany. Pripravuji se tak dobrovolně o moment překvapení. Kdyby raději dali za uši Erdoganovi a Saudum!
    V tomto případě je zbytečné nosit pumy s letáky navíc, postačilo by se tam prohnat jednou jako demonstrace sily a při dalším okruhu útočit. Takový průlet nazývají amíci "fly dry"

    Ve vysledku se USA od počátku vzestupu IS chovají jako diletanti, už jim nezbývá nic jiného než tuto reputaci zlepšovat propagandou jejich hodných bombách a zlých ruskych.

  • jobr23
    21:21 27.01.2016

    Včera proběhla zpráva, že se zastavil pokles cen ropy. S největší pravděpodobností se poptávka ustálila, skončil přetlak na ropných trzích a začne hlad po ropě.Začnou tím opět stoupat její ceny. A věřte, že to půjde velice rychle. Země těžící ropu, které na tento stav dopláceli to na začátku zimy vydrží, ale ti co ji potřebují, moc dlouho ne. Takže léto bude opět 33,- Kč za litr.

  • crusader
    19:38 27.01.2016

    A ty letáky s náborovou kanceláří IS budou shazovat nad západní Evropou?

  • premyslcz
    19:01 27.01.2016

    Veřejné tajemství bylo prolomeno když i Israelský ministr obrany Moše Ja'alon potrvrdil že Turecko nakupuje od IS ropu.
    http://www.ta3.com/clanok/1077...
    Nevím jestli je to důsledek bombardování rafinerií a kamionů, ale Israel přestal odebírát přes Turecko z Iráckého Kurdistánu ropu. Do přístavu v Haifě plujou tankery z Ruska ( včera tam byli dva dle MarineTraffic).
    Turecký stát přijde na uniku na daních z ropy a benzínu co se pašuje ze Syrie a Iráku o sumu v hodnotě 2,5 mld dolarů ročně, aby taky ne když se to do celní deklarace napíše že se veze místo ropy voda. ( když jsem byl v Turecku benzín stál oficiálně 45 korun, pašovaný ze Syrie v roce 2014 prý stál okolo 11 korun) Na tureckým webu jsem četl informaci, že ekonomika v Turecku má skrytou inflaci hodně přes 15%.
    http://www.havocscope.com/tag/...
    Syrské vládě vozí ropu do rafinerie v Baniyas tankery z Iránu.

  • Slavoslav
    18:54 27.01.2016

    Jirka
    Povedzme si otvorene ze bombardovat cisterny a dokazy proti Turecku rusi zacali pripadne vytiahli az po zostrele ich lietadla. Dovtedy kolony "prehliadali". Rovnako ich prehliadal Asad predtym. Tam proste nik nema cisty stit a z obchodu profitovali vsetky strany. A preto aj vsetci nad tym privierali oci.

  • JirkaM
    18:41 27.01.2016

    Američané, kteří nikdy neměli problém vraždit civilisty po desetitisích najednou mají problém bombardovat cisterny ISIS, protože řidiči jsou "civilisté". Tomu snad nemůže nikdo věřit. Maximálně tak je možné předstírat, že tomu člověk věří, protože se mu to hodí do krámu. Zjevně jim bylo trapné neútočit vůbec, ale zároveň nechtěli naštvat Turecko tím, že by jim obchod s ropou nějak narušili.

    Při bombardování Ho Či Minovy stezky tak útlocitní nebyli a to přitom nestáli proti absolutnímu zlu ISIS.

  • JirkaM
    18:34 27.01.2016

    logink: A ohledně množství jsou prostě ruské důkazy spíš "antidůkazy" - viděl jsem videa, na kterých Rusové bombardují obrovské množství cisteren a videa se spoustou cisteren, které bez zastavení projížděly přes hraniční přechod do Turecka. Na těch důkaze je skvělé to, že jsou falzifikovatelné - amíci mohli snadno ověřit odkud jsou a zpochybnit je. Neudělali to, protože narozdíl od amerických politiků, vojáci mají trochu problém se lhaním.

    "Důkazy o tom, že ISIL prodává ropu Asadovi jsou daleko věrohodnější" - tak tohle je naprosto absurdní. Ty "důkazy" za prvé nejsou nikde k vidění a pak, mluvit se o nich začalo po tom, co Rusové obvinili Turecko. To načasování je průhledné. A pak, jestli ty cisterny byly pro Assada, proč by je Rusové bombardovali?

  • Kozlus
    18:13 27.01.2016

    Jan Grohmann: Prectete si ten prispevek jeste jednou. Ten sok neni z toho, ze tam nekdo shazuje letaky, ale ze se ted oficialne priznava, ze nejake pasovani vubec existuje, kdyz jeste nedavno se Turci mohli vzteknout, protoze je nekdo nepravem obvinil a zbytek zapadu delal, ze to neexistuje. Takze reagujete sice pekne a obsirne, ale uplne mimo.

  • Jan Grohmann
    18:05 27.01.2016

    Wenet01 - a proč vás to šokuje? Vyvádíte, jako by to bylo někdy, někde u někoho jiné.

    Samozřejmě, že za shazování letáků si každý doplní to svoje, podle svého vidění světa. Je asi nemyslitelné, že ti, kteří nenávidí USA, budou za shazováním letáků vidět nějaké pozitivum.

    Vzhledem k tomu, že letáky se shazovaly po celou historii letectví, tak je šokující, že zrovna v tomhle "84" vojenském konfliktu za posledních 100 let je to jen a pouze kvůli zesměšnění Ruska. I když samozřejmě neříkám, že USA tohle rádi propagandisticky nevyužijí. A proč by sakra nevyužily?

    Proč si každý myslí, buď je to tak, nebo tak. Jako by na světě existovaly jen dvě možnosti. Klidně to na začátku může být druh psychologické války, s cílem dostat civilisty proti IS, může být v tom, svět se div, také prosta snaha zachránit životy civilistů (co je na tom divného), následně také kus vlastního PR a pak také kus propagandistické války s Ruskem.

    No a co? Znamená to však, že shazování letáku je špatně? Proč ty teatrální výstupy? Pokud nesnesete, že někdo za tím vidí nějakou "nadřazenost" Američanů, jako že nikoho takového zde nevidím, tak Vaší reakcí bude naopak naprosté odsouzení a démonizování Američanů?

  • logik
    17:41 27.01.2016

    To, že se tam pašuje ropa nikdo nezpochybňuje, jde o to, kolik a v jakém množství a jak "organizovaně".

    A ohledně množství jsou prostě ruské důkazy spíš "antidůkazy", protože je prostě velmi nevěrohodné a nesmyslné, že by to někdo dělat takto.

    Důkazy o tom, že ISIL prodává ropu Asadovi jsou daleko věrohodnější: velké rozdíly mezi ropou, kterou rafinérie na jím kontrolovaném území zrafinují - a kolik ji oficiálně kupují.
    http://www.thedailybeast.com/a...

  • Wenet01
    17:22 27.01.2016

    Kam že? Rusové přeci jen očerňovali naše Turecké přátele...a nyní se shazují letáky k uchránění obyčejných řidičů směřujících s ropou do Turecka???? IS přeci prodával ropu marťanům - jiná gegrofická varianta možná nebyla, tak snad ty létající talíře parkují z nějakého důvodu v Turecku...
    Každopádně shazují se letáky, zase jsme tedy kousek před nimi a to je to hlavní

  • logik
    17:17 27.01.2016

    Rozdíl je třeba v tom, že evidetnně (viz např. fotky zde) samotný IS a jeho "exportéři" používá na transport cisterny, takže by to někdo musel přečerpat z cisteren do barelů - a v cílové stanici zas zpět, protože v barelech se už ropa dávno nevozí. Proč by to dělal, když to stojí peníze a čas, za který na Tebe může spadnout bomba?

    Pokud by se organizovalo pašování ve velkém, jak tvrdí Rusko, tak by sehnání dostatečného počtu cisteren bylo to nejmenší.

  • Vestly
    17:09 27.01.2016

    Osobne nevidím rozdiel medzi tankerom a kamiónom naplnením barelmi ropy.

  • leviathan
    16:55 27.01.2016

    Pozrite sa dobre na mapu "paserackych" tras, ktoru zverejnili Rusi:

    http://www.trtworld.com/europe...

    To by znamenalo, ze Daes predava ropu Kurdom a Kurdi Turkom!! To vazne chcu Rusi tvrdit, ze Turci obchoduju s PKK? Ze nakupuju priemyselne zaujimave mnozstvo ropy od svojich uhlavnych nepriatelov?

  • logik
    16:08 27.01.2016

    Fenri - máš pravdu, nejde to přehlédnout... a proto se evidentně také nic takového masivního neděje. Pokud tedy nevěříte ruským fotkám KONTEJNEROVÝCH (jak je vidět, když si fotku trochu zvětšíte) kamionů, které rusové vydávají za cisterny s ropou.

    Nebo cheš tvrdit, že tam takto jezdí kamiony do Turecka a Rusko ač tam má letadla už půl roku, tak s tím nic nedělalo? A Asadovo letectvo také ne - ač je akceschopnost syrského letectva vůči povstalcům asi diskutabilní, tak na "kotlářství" stačí daleko slabší schopnosti a nějaké letectvo Asad furt má. Nebo se snad Asad nesnaží bojovat s IS?

  • fenri
    15:33 27.01.2016

    Jistě bych chápal, kdyby v hornatém pohraničí občas proklouzla tatrovka či jiný terénní náklaďák nějakou oslí stezkou. Ale opakované, měsíce trvající průjezdy stovek, či spíše tisíců velkých silničních kamionů - to nejde bez bez zamhouření obou očí, ucpání uší a strčení hlavy do kýblu s vodou přehlédnout. A Turecká armáda je k hranicích přisunutá docela fest, ať již kvůli Kurdům, Daeši, Turkmenským kamarádům, jinými islamistickým kamarádů, Rusům a Assadovi.

  • Shania
    15:32 27.01.2016

    žádné tisíce cisteren se do turecka ze syrie nehrnou.... na této frontě se pašuje v 10l kanystrech přes hory(pěsky, koně, ...), nebo přes potrubí mezi hraničními vesnicemi, ale objem je velmi malý a s klesající cenou ropy se to čím dál tím míň vyplatí.

    Naprostá většina ropy vytěžené v Sýrii je navíc pro lokální spotřebu, nakupují ji všichni včetně povstalců, Asada, civilistů...

    Turkmeni dokonce vozí palivo z Turecka do Sýrie...

    Hlavní obchod je po trase Irak - kurdi - Turecko- Izrael a jiné destinace...
    protože co, je tam ropovod...

    Na té ropě je navíc přímo či nepřímo závislá značná část civilního obyvatelstva.

  • Luky
    15:14 27.01.2016

    ... navíc kamion není offroad ani BVP.....a přeshraničních silnic zas tolik není

  • Jan Grohmann
    15:10 27.01.2016

    Doplním, turecko-syrská hranice má 900 km a nedá se rozhodně označit jako hlídaná.
    https://www.google.cz/maps/@36...

    I když je pravda, když několika stovek cisteren mohli zaregistrovat.

  • Jan Grohmann
    15:06 27.01.2016

    Problém s Tureckem je, že jako svou existenční hrozbu nevidí Islámský stát, ale Kurdy. A to si myslí, ať se NATO nebo jiné západní země staví na hlavu jak chtějí.

    Také je dobré si uvědomit, že jako v každé jiné zemí a organizaci existují mocenské skupiny, které bojují o moc, mezi sebou a které hrabou na svém písečku.

  • fenri
    15:05 27.01.2016

    K Turecku: pochybuji, že by zrovna tak silný a vyzbrojený stát, jako Turecko byl v roli "chudáčka", který netuší, že mu přes hranici projíždí tisíce cisteren s ropou. Notabene v dnešní době, kdy má u jižní hranice nahrnutou armádu, letadla, drony. Něco jiného je provézt přes zelenou hranici pytlík koksu a něco jiného dovalit spoustu cisteren přes hlídanou hranici.
    K bombardování - ničit rafinerie, určitě. Jsou tam civilové, což je nepochybně smutné, ale pokud to zkrátí válku, tak se to vyplatí. Řešila RAF či USAF, že v docích v Nazaire pracovali zhusta francouští civilisté? Že v Kruppových fabrikách makali nejen běžní civilní Němci, ale i totálně zasazení?

  • niko
    14:48 27.01.2016

    No myslim, ze je dolezite povedat, ze ropu nekupuje Turecko, ale paseraci z Turecka. Tiez nepovies, ze Slovensko obchoduje s drogami, lebo minuly tyzden chytili v Thajsku Slovaka so 100 kg kokainu.
    Otazka je len, ci turecka vlada robi dostatocne kroky a ci vobec nieco, aby takemuto obchodu zabranila. Pokial nerobi nic, de fakto umoznuje Daes zarabat peniaze.

  • mudry.udrzbar
    14:33 27.01.2016

    Takže keď Rusi začali tvrdiť,že ropu vykupuje Turecko/je vykupovaná na územie Turecka, tak proti tomu Turci brojili, západ to nekomentoval a diskuteri na to tomto webe zpochybňovali a zľahčovali.

    Zrazu je to už brané ako fakt a je to OK? To sa vážně členský štát NATO može bez následkov podieľat na predaji ropy IS a tým vlastne na financovani terorizmu?

    Ak by chcel niekto kontrovať, že to vykupuju nejaký priekupnici, tak Turci musia zodpovedať za svoje hranice a nikto ma nepresvedčí o tom, že by to šlo bez povolenia "zhora".

    Inak Turci dosiahli svojeho a OSN na mierove rokovania nepozvala Kurdov, tym vlastne cely mierovy proces končí.

  • niko
    10:13 27.01.2016

    Otazne je ale co chces bombardovat. Rafinerie, ktore ropu predavaju prepravcom ? Tam ale pracuju obycajni ludia, ktori zial nemaju na vyber. Okrem toho by si znicil takto celu ropnu infrastrukturu Iraku. Potom mozes samozrejme bombardovat prepravcov, ktori boli najaty pravdepodobne kupcom a s IS tiez nemaju vela spolocneho. Alebo budes bombardovat kupcu, ktory je ale uz na uzemi Turecka. Cize najmensie zlo je ked to schytaju mali dopravcovia.

  • ruleta
    09:55 27.01.2016

    Kdyz se jedna o surovou ropu vyvazenou ven z uzemi ovladenem islamskym statem, tak islamsky stat ihned ropu prodava prostrednikum (potrebuji cash) a neni rozumne cekat na provedeni cele transakce (risk), takze to ani nejsou cisterny islamske statu.

    Jiny pripad je nasledne zpracovani v pripade, ze surova ropa zustava na uzemi islamskeho statu.

    Samozrejme rozliseni techto pripadu v informacnim pel-melu je nemozne.