Americké letectvo koupí 100 bombardérů B-21 Raider

Americké letectvo koupí 100 bombardérů B-21 Raider
B-21 Raider / USAF (Zvětšit)

Americké letectvo (USAF) hodlá pořídit „pouze“ 100 strategických bombardérů B-21 Raider. To je podle kritiků velmi nízké číslo. Výroba 100 B-21 ale poběží až do poloviny 30. let 21. století. V té době mohou být dostupné již pokročilejší technologie.

Generál David Allvin, náčelník štábu amerického letectva (Air Force Chief of Staff) před Senátním výborem pro Ozbrojené síly (Senate Armed Services Committee) obhajoval nákup 100 bombardérů B-21.

B-21 je budoucnosti amerického bombardovacího letectva. Výroba 100 strojů však potrvá až do druhé poloviny 30. let. V té době, jak uvedl generál David Allvin, se může objevit novější technologie, takže letectvo váha s příslibem nákupu dalších B-21.

„Myslím, že tohoto počtu nedosáhneme dříve než v polovině 30. let a později,“ řekl Allvin. „Podle mě existují další technologické pokroky, které bychom mohli vidět [v budoucnu], abychom byli schopni zvýšit počet a mít lepší kombinaci [bombardovacích schopností] ... než se zavážeme [jen] k této platformě [B-21].“

Tou nejpodstatnější informací je potvrzení stavby „pouze“ deseti B-21 ročně, což odpovídá dřívějším odhadům. Šéf Pentagonu pro akvizice a provozní podporu William LaPlante nedávno uvedl, že cíleně nízké tempo výroby chrání program B-21 před rozpočtovými škrty. „Mnoho bolestivých lekcí z F-35 bylo aplikováno na B-21,“ řekl LaPlante.

Poněkud jiný pohled nabízí generál Anthony J. Cotton, šéf Strategického velitelství Spojených států (United States Strategic Command), který senátorovi Tomovi Cottonovi (Rep.) v únoru letošního roku řekl: „Omezená rychlost výroby B-21 je jediná věc, kterou bych si přál, abychom mohli udělat trochu rychleji.“


B-21 Raider; větší foto / USAF

„Bylo by hezké mít více než 100,“ reagoval senátor Cotton. „Ano, pane,“ odpověděl generál Cotton.

Původní požadavek z roku 2015 byl 80 až 100 B-21, a v posledních letech byl požadavek zvýšen na nejméně 100. Různé think-tanky vyslovily požadavek na 225 až 250 B-21. USAF ale trvá na 100 B-21.

S postupným zaváděním B-21 letectvo začne vyřazovat bombardéry B-1B Lancer a B-2A Spirit. V polovině 30. let zůstanou v arzenálu letectva pouze dva typy bombardérů – 100 B-21 Raider a 75 re-motorizovaných a notně vylepšených B-52J Stratofortress. To ale nestačí. Generál Thomas A. Bussiere, šéf Velitelství letectva pro globální údery (Air Force Global Strike Command), v březnu 2023 uvedl jako minimální požadavek flotilu 220 bombardérů.

Allvin neupřesnil, o jakých dalších technologiích letectvo po B-21 uvažuje, aby „rozšířilo“ síly B-21. Můžeme ale tipnout dvě:

Potenciální bezpilotní bombardéry mají mnoho výhod. Absence pilotů konstrukci a testování celého letadla dramaticky zjednodušuje. Chybějící kokpit a podpůrné systémy pilotů šetří hmotnost a dovoluji lépe optimalizovat tvar letounu s ohledem na aerodynamiku a stealth.

Ostatně B-21 má být součástí „rodiny systémů“ a již od počátku se počítalo se spolupráci B-21 a bezpilotních letadel. USAF tak nepochybně zvažuje po roce 2035 zavedení bombardovacího bezpilotního letadla.

Nový americký bombardér podle listopadového článku Aviation Week používá, z důvodu urychlení vývoje a výroby, většinou ověřené a komerčně dostupné technologie. To platí i o motorech.


B-21 Raider; větší foto / USAF

B-21 s odhadovaným rozpětím křídel 41,5 metru má pohánět dvojice motorů Pratt & Whitney (PW) PW9000, založené na jádru komerčního motoru PW1000G. Ostatně v roce 2010 firma P&W tento motor navrhla pro vojenská letadla, včetně bombardérů. Na základě této informace a dalších indicií, jako je tvar letadla vstupních ústrojí motorů, portál označuje PW9000 za pravděpodobnou pohonnou jednotku B-21.

Druhým kandidátem na technologický průlom jsou proto motory – existuje řada programů vývoje budoucích proudových motorů s velkým tahem a nízkou spotřebou paliva (nabízející velký dolet).

Pro stíhačky šesté generace NGAD (Next-Generation Air Dominance) se v rámci programu NGAP (Next Generation Adaptive Propulsion) vyvíjí zcela nové motory. Při vývoji se vytěží zkušenosti z programu AETP (Adaptive Engine Transition Program) v rámci kterého firmy General Electric (GE) a P&W vyvinuly motory XA100 and XA101.

P&W se například podílí na programu HyTEC (Hybrid Thermally Efficient Core). Ten slibuje vývoj tepelně efektivnějšího jádra proudového motoru. Výsledkem má být pokles spotřeby o pět až deset procent, a současně dvojnásobně až čtyřnásobě (oproti současným motorům) více elektrické energie pro palubní systémy.


Vizualizace hypersonického bezpilotního letadla programu Project Mayhem; větší foto / ARFL/Leidos

Nebo lze vsadit na ještě revolučnější motory. GE představila koncept DMRJ (Dual-Mode Ramjet) kombinující náporový motor (ramjet) a rotační detonační pohon (Rotation Detonation Combustion). Tento motor dovolí stavět hypersonická dopravní nebo vojenská letadla.

Ostatně v polovině minulého roku byl odhalen vývojový program Project Mayhem běžící v gesci Výzkumných laboratoří letectva AFRL (Air Force Research Laboratory). Víceletý vývojový program za stovky milionů dolarů je podle letectva „zaměřen na vytvoření hypersonického systému větší třídy, který bude schopen plnit více misí se standardizovaným rozhraním pro užitečné zatížení, což představuje významný technologický pokrok a budoucí schopnosti.“ Výsledkem programu má být kompletní digitální model hypersonického bojového letadla, který bude testován ve virtuálním prostředí. V roce 2028 se případně přistoupí ke stavbě prototypu.

To vše odpovídá plánu letectva, resp. všech složek Ozbrojených sil Spojených států, být mnohem agilnější a flexibilnější v zavádění nových technologií. Ostatně technologie použité na B-21 jsou již deset nebo 15 let staré.

„V současné době existuje mnoho nápadů, které by mohly převzít část misí B-21, včetně kompletní změny způsobu vedení vzdušného boje. Být flexibilnější a nenechat se uzavřít do velmi dlouhodobých vývojových a výrobních cyklů je nyní strategicky nezbytné,“ uvedl na síti X ve svém soukromém komentáři Tyler Rogoway z portálu The WarZone.

Každopádně B-21 jsou realita – budoucnost USAF pro konvenční a jaderné údery. I když jejich výroba skončí možná již v roce 2035, zůstanou ve službě minimálně do roku 2060 a dále. „B-21 plní téměř původní harmonogram a náklady a poskytuje schopnosti,“ řekl Generál David Allvin. „Probíhá testování. Právě jsme získali schválení Milníku C pro vstup do malosériové výroby [LRIP].“


Aktuální rozpočet programu B-21 a požadavek pro FY2025. / DoD

V příštích dvou fiskálních letech dokonce USAF požaduje na program B-21 o dvě miliardy dolarů méně oproti plánům. V rozpočtové žádosti pro FY2025 letectvo požaduje 2,7 miliardy dolarů na nákup neznámého počtu B-21. Dříve se mluvilo o čtyřech miliardách. Také pro FY2026 bylo požadavek sníženo přibližně 600 milionů dolarů na 3,9 miliardy dolarů.

Jednotkové náklady na B-21 tedy klesají. Kromě toho ale stále běží výzkum, vývoj, testování a hodnocení nových technologií a konceptů RDT&E (Research, Development, Test, and Evaluation). Během této fáze mohou být provedeny dlouhodobé experimenty, testování různých variant, možností a konceptů, analýzy výsledků a revize technických požadavků. RDT&E může u jednotlivých programů trvat roky, či dokonce desetiletí. RDT&E u F-35 pokračuje například dodnes.

V letošním FY na RDT&E B-21 zamíří téměř tři miliardy dolarů, v příštím FY2025 2,6 miliardy dolarů.

Program B-21 na konci roku 2023 získal Milník C, který označuje ukončení výzkumné a vývojové fáze EMD (Engineering & Manufacturing Development) v listopadu 2023, a to po provedení pouze jediného testovacího letu. EMD v akviziční strategii Pentagonu označuje časové období, kdy jsou navrženy, vyrobeny a vyvíjeny prototypy nových zbraňových systémů.

Letectvo následně přiznalo pouze jeden další zkušební let, ačkoli jich pravděpodobně proběhlo více. Představitelé společnosti Northrop uvedli, že po prvním letu se budou provádět testovací lety s vysokou frekvencí.

Proč to má české čtenáře zajímat? Protože americké bombardéry jsou možná to jediné, co střední a východní Evropa dostane od Spojených států na pomoc při odražení ruské vojenské agrese.

Zdroj: Euro-SD, A&SFA, 2, Aviation Week, 2

Nahlásit chybu v článku


Související články

Šestý operační imperativ: Strategický bombardér B-21 Raider

První let nového amerického strategického bombardéru B-21 Raider proběhne v letošním roce. Je o tom ...

Nové taktické jaderné pumy B61-13 pro bombardéry B-21 Raider

Američané spouštějí vývoj nové taktické jaderné gravitační pumy B61-13. Ta ve výzbroji doplní slabší ...

PREMIUM Strategický bombardér B-21 Raider: Ochránce východní Evropy a východní Asie

V pátek poprvé vzlétl americký strategický stealth bombardér šesté generace B-21 Raider. Stroj ...

Rozbíhá se výroba strategického bombardéru B-21 Raider

Northrop Grumman od amerického letectva (USAF) získala kontrakt na výrobu neznámého počtu bombardérů ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • SYN_
    15:38 20.04.2024

    "V té době mohou být dostupné již pokročilejší technologie" Tak samozřejmě, ale rozhodně by byla chyba nevyrábět nic a jen čekat na ty příští technologie (i když by to jistě bylo ...Zobrazit celý příspěvek

    "V té době mohou být dostupné již pokročilejší technologie" Tak samozřejmě, ale rozhodně by byla chyba nevyrábět nic a jen čekat na ty příští technologie (i když by to jistě bylo levnější) protože nějaké příští ještě novější technologie budou vždycky... To by se potom jen čekalo, a v okamžiku problémů by nebylo k dispozici nic, jenom naděje urychleně "vychrlit" aktuálně vyzkoumaný typ...
    Jenže to nejde, nemáme výrobu použitelného množství během hodin či dnů, jsou to měsíce a roky. Pak je tu též otázka tréninku a ověřování funkčnosti v realitě, něco z toho se sice dá dělat ve virtuálu ale něco se prostě musí kontrolovat na reálných kusech...
    Vyrábět 10ks ročně není zázrak, ale pokud to neořežou a budou to táhnout aspoň těch 10 let (nebo do doby kdy vývoj pokročí natolik že bude rozumné zkounstruovat aktualizovaný/nový typ, na jehož výrobu plynule přejdou) tak to není hrůza a je to rozhodně lepší než v poslední dekádě...Skrýt celý příspěvek

  • Milan7
    12:47 18.04.2024

    A to zjistili až teď, že technologie budou za X let zase jinde? A neoslavovalo se v počátku, že bude letoun otevřen pro snadný upgrade technologií? Čekal jsem, že tato platforma ...Zobrazit celý příspěvek

    A to zjistili až teď, že technologie budou za X let zase jinde? A neoslavovalo se v počátku, že bude letoun otevřen pro snadný upgrade technologií? Čekal jsem, že tato platforma bude schopná cca 100 let služby s tím, že se právě bude snadno přizpůsobovat době. A teď chtějí pořídit jen pár kusů...Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      16:38 18.04.2024

      Integrovať nové technológie áno.. Ako senzory, palubné počítače, nové druhy rakiet a bômb Prekopávať nový drak, pretože nebude potreba pilotov resp. nový drak kvôli novým motorom ...Zobrazit celý příspěvek

      Integrovať nové technológie áno..
      Ako senzory, palubné počítače, nové druhy rakiet a bômb

      Prekopávať nový drak, pretože nebude potreba pilotov resp. nový drak kvôli novým motorom nie je moc možné..

      Im ide práve o tieto "technológie"..
      Preto si myslia, že zatiaľ 100 kúskov a výroba 10/ročne stačí..

      Má to na svedomí aj vojna na Ukrajine..
      Samostatný let dronov na tisíc km až 1500km a zasiahnutie cieľa už Ukrajina vyskúšala..Skrýt celý příspěvek

  • Radovan
    12:07 18.04.2024

    Nikde jsem nezachytil informaci jestli se do B-21 opět počítá se 2 piloty, tak jako do B2. Asi ano, když to bude stroj opět podzvukový a mise budou trvat dlouhé ...Zobrazit celý příspěvek

    Nikde jsem nezachytil informaci jestli se do B-21 opět počítá se 2 piloty, tak jako do B2. Asi ano, když to bude stroj opět podzvukový a mise budou trvat dlouhé hodiny?Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      15:42 20.04.2024

      Ledaže by si dovolili "svěřit" aspoň část přeletu (relativně nezajímavá fáze) autopilotovi a/nebo "vzdálenému" řízení...

      Ledaže by si dovolili "svěřit" aspoň část přeletu (relativně nezajímavá fáze) autopilotovi a/nebo "vzdálenému" řízení...

  • Splasher
    09:26 18.04.2024

    Jsem zvědav zda tyto bombardéry časem uvolní i pro své spojence.
    Zda budou mít možnost nákupu třeba Británie, Austrálie, Japonsko nebo Izrael.

    Jsem zvědav zda tyto bombardéry časem uvolní i pro své spojence.
    Zda budou mít možnost nákupu třeba Británie, Austrálie, Japonsko nebo Izrael.

    • bubamara
      09:46 18.04.2024

      Těžko říct, možná se stačí podívat, kolik zahraničních uživatelů získalo předchozí americké strategické bombardéry B-47, B-52, B-58, B-1 a B-2...

      Těžko říct, možná se stačí podívat, kolik zahraničních uživatelů získalo předchozí americké strategické bombardéry B-47, B-52, B-58, B-1 a B-2...

      • Splasher
        11:09 18.04.2024

        Lze taky srovnat s hloubkovým bombardérem F-111/FB-111. I když samozřejmě správný point. Strategické moc nedávali z ruky. Možná se to časem změní.

        Lze taky srovnat s hloubkovým bombardérem F-111/FB-111. I když samozřejmě správný point. Strategické moc nedávali z ruky. Možná se to časem změní.

        • vozik
          13:58 18.04.2024

          a prejavili niekedy spojenci vobec zaujem o kupu strategickych bombarderov od USA? napriklad briti mali pomerne vela vlastnych strategickych bombarderov a koli setreniu ich ...Zobrazit celý příspěvek

          a prejavili niekedy spojenci vobec zaujem o kupu strategickych bombarderov od USA? napriklad briti mali pomerne vela vlastnych strategickych bombarderov a koli setreniu ich postupne vsetky vyradili, ked si zabezpecili jadrove odstrasenie pomocou ponoriek s balistickymi strelami.Skrýt celý příspěvek

      • michalzobec
        14:28 21.04.2024

        ono jde spíš o to jestli o to mají ti spojenci vůbec zájem, jestli jim to dává smysl z jejich pohledu a taky jestli na to mají ... ? pokud vím tak z vyjmenovaných měla bombardéry ...Zobrazit celý příspěvek

        ono jde spíš o to jestli o to mají ti spojenci vůbec zájem, jestli jim to dává smysl z jejich pohledu a taky jestli na to mají ... ? pokud vím tak z vyjmenovaných měla bombardéry jen Anglie, zbytek je nepotřebuje, nemá na to finance, nebo mu to nedává smysl.
        Třeba možná Izrael by asi zájem měl, ale z taktického hlediska si nejsem jist jestli na nenápadné průniky nízko nad zemí má smysl dělat s bombardérem. možná střední bombardér něco jako f-111 by dával smysl, ale ne b-52, b-2 či b-21. navíc b-21 je právě určena na lety ve velké výšce, to by pak nebylo moc překvapení, když jim cosi velkého letí nad jadernou elektrárnu, která oficiálně elektrárnou není ... :)

        a u Japonců je to jasné, teď jim vlastnit bombardéry zakazuje ústava ... i když ta možná brzo vezme za své, tedy myšleno ta pacifistická část ... (neplést s pacifikem ;) )Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...