Americké letectvo plánuje vyřadit stovky starých letadel

Americké letectvo plánuje vyřadit stovky starých letadel

Americké letectvo (USAF) přišlo s plánem na ukončení provozu stárnoucích stíhaček a bombardérů. Chce tak získat prostředky na nákup nových technologií. Záměr ovšem musí napřed schválit Kongres.

Americké letectvo se chce zbavit starých letadel, aby mohlo modernizovat a nakupovat nové. Převaha Spojených států ve vzduchu vyplývala z použití nejmodernější techniky (samozřejmě ale i ze špičkového výcviku). Současný letecký park USAF však příliš moderní není. 

Letectvo disponuje zánovními stealth stíhačkami F-22 Raptor a bombardéry a B-2 Spirit. Postupně také zavádí nejnovější stealth stíhačku F-35 Lightning II. Většinu jeho letového parku však tvoří nejméně o generaci starší stroje. Podle nedávno zveřejněného průzkumu washingtonského think-tanku The Heritage Foundation je průměrný letoun amerického letectva starý 28 let.

Američané se po rozpadu Sovětského svazu soustředili na válčení s „darebáckými“ státy typu Iráku, které se jim technologickou úrovni nemohly rovnat. Bezpečnostní situace ve světě se však mění. Staronoví soupeři Spojených států, Čína a Rusko, zesilují a modernizují své ozbrojené síly. Vrací se soupeření mocností.

Údržba stárnoucích letadel je drahá. Váže na sebe peníze, které by se daly použít jinde. USAF proto přišla s návrhem ukončit provoz až několika stovek svých nejstarších letounů. Podle webu Popular Mechanics se to týká části flotily stíhacích strojů F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon (známějších jako Viper) a bombardérů B-1B Lancer.


Nakládka zbraní na F-15C

Staronové stíhačky

U typu F-15 Eagle uvažuje USAF o ukončení provozu 250 strojů jednosedadlové verze C a dvousedadlové verze D. Společnost McDonnell Douglas (dnes už patřící Boeingu) je vyrobila mezi roky 1979 a 1985. Jsou to čisté stíhačky. Slouží k vybojování a udržení vzdušné nadvlády. 

Modernější dvoumístná varianta F-15E Strike Eagle, kterou si letectvo zatím zřejmě plánuje ponechat, zvládá kromě ničení nepřátelských letadel i útoky na pozemní cíle. USAF se zároveň chystá nakoupit modernizované jedno i dvoumístné F-15, označované jako F-15X/EX.

Bude jich však méně než vyřazovaných F-15C/D. Zprávy mluví buď o 72, nebo o 144 strojích. Hlavní výhoda nové verze F-15 je schopnost unést dvaadvacet řízených střel vzduch-vzduch. Moderní stealth stíhačka F-22 Raptor jich uveze jen osm. Novější v současnosti zaváděný typ F-35 unese ve stealth konfiguraci jen čtyři střely, resp. výhledově šest střel.

Další typ, který by mohlo čekat vyřazení, je část jednomístných letounů F-16C a dvoumístných F-16D. Řeč je o strojích ze sérií, které výrobce označoval jako Block 25. Mohlo by to být až 245 letadel. Letouny F-16 mají v USAF nahrazovat nové stealth stíhačky F-35A Lightning II, kterým se v poslední době začíná říkat Panther. Program F-35 má ale mnohaleté zpoždění a zavádění letadel do výzbroje jde pomalu.


Hřbitov letadel v Arizoně

Hřbitov letadel   

Kromě stíhaček jsou kandidáty na vyřazení také bombardéry B-1B Lancer, označované také jako Bone (z „B one“ česky „Bé jedna“).  USAF momentálně provozuje 62 těchto strojů. USAF chce vyřadit 17 z 62 aktivních letadel. Lancery vznikly jako strategické bombardéry vybavené jadernou municí. V devadesátých letech je však USAF přezbrojila konvenčními bombami a řízenými střelami. Bombardéry se následně osvědčily v nečekaných rolích. Uplatnily se třeba v přímé podpoře pozemních jednotek, což v době jejich vzniku nikdo nepředpokládal.

Produkce letounů B-1B skončila už v roce 1988. USAF má problém shánět pro ně náhradní díly. Firma Rockwell International, která je vyrobila, dávno neexistuje. Stejně je na tom velká část dalších dodavatelů. Vyřazené letouny proto poslouží jako zdroj součástek pro stroje, které budou dál létat. USAF už ostatně stejným způsobem využila letouny B-1B, jejichž provoz ukončila před lety.

Na satelitních snímcích Davisovy–Monthanovy letecké základny ve státě Arizona, kterou USAF využívá jako hřbitov letadel, jsou k vidění v částečně rozebraném stavu. Ani zbývající Lancery asi už moc dlouho létat nebudou. Letectvo je plánuje společně se stealth bombardéry B-2 Spirit nahradit novým typem B-21 Raider.  Má začít vstupovat do služby už v roce 2025.

Zatím není jisté, jestli k vyřazení všech zmíněných letounů nakonec opravdu dojde. Plán letectva totiž musí napřed odsouhlasit Kongres.  Záměry amerických ozbrojených složek však často střetnutí s názory zákonodárců nepřežijí, a to zejména s těmi, v jejichž regionech se daná letadla opravují nebo modernizují.

Například v roce 2015 se letectvo chtělo zbavit bitevních letounů A-10 Warthog. Jeho úmysl ale narazil v Kongresu na odpor. USAF si letouny A-10 nakonec musela nechat, a ještě jim koupit nová křídla za miliardu dolarů.

Zdroje: The Drive, AFM, PM, FP

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Strážný anděl pěšáků A-10 Thunderbolt II zachráněn

Americké letectvo (US Air Force) zmrazilo plány na brzké vyřazení bitevních letadel A-10 Thunderbolt ...

Americké letectvo zvažuje vyřadit stíhačky F-15C/D Eagle

Podle webu Air Force Times americké letectvo (US Air Force) vede vážné debaty o možném vyřazení ...

Americké letectvo dočasně uzemnilo bombardéry B-1B Lancer

Nadzvukové bombardéry B-1 Lancer s měnitelnou geometrií křídel musí prohlédnout mechanici. Příčinou ...

Víceúčelový bojový letoun Boeing F-15EX na prvních obrázcích

Firma Boeing zveřejnila první vizualizace nového víceúčelového bojového letadla Boeing F-15EX. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • dusan
    10:18 01.03.2020

    No zrovna vojna v Sýrii ukazuje, že stroje A-10 sú prežitkom. Sú síce samozrejme veľmi účinné v asymetrických konfliktoch, ale mimo nich sú nepoužiteľné a náklady na ne sú dosť veľké. Jednoznačne by sa ich mali Amíci zbaviť náhradou za drony a menší počet pilotovaných strojov v naozaj "soft" konfliktoch, kde je pilot predsa len flexibilnejší ako diaľkovo ovládaný stroj a cena oproti A-10 je neporovnateľne nižšia.

    Skrátka A-10 sa stal dinosaurom, ktorý len z rozpočtu US Air Force vyťahuje peniaze.

    • skelet
      11:33 01.03.2020

      bavíme se o vojně, kde se ve velkém používají "horší" L-39 ve velkém a přes hranice se používaly "horší" L-159?

      • dusan
        11:44 01.03.2020

        Presne tak .... kde sa dá použiť L-39, L159 je A-10 zbytočný ... a ak sa tam nedajú použiť ani tieto stroje ... tak tam neprežije ani A-10. Ešte by samozrejme bolo škoda nevyužiť životnosť A-10 a nevyužívať ho, ale robiť u neho totálne GO vymenením krídla je podľa mňa už nezmysel. Inak týmto smerom ide pomaly i americké letectvo ktoré chce 75 ľahkých útočných turbovrtulových strojov .... len by to mali podľa mňa urýchliť.

        PS. Myslím, že L-39 už nad Idlibom dolietal ... tam by momentálne dlho neprežil ...

        • skelet
          11:47 01.03.2020

          zajímavá logika

          • dusan
            13:23 01.03.2020

            Momentálne zostrelili Turci nad Idlibom dva stroje Su-24 a povstalci majú množstvo MANPADS. Im sa "zadarilo" zostreliť vlastný dron ... ale majú ich na rozdávanie ....samozrejme od Turkov.

            Koľko by tam prežil L-39 ? A ani A-10 by nemal šancu ....

        • balm
          21:01 04.03.2020

          Srovnání kulhá na obě nohy, popravdě řečeno úkolem A-10 bylo ničení obrněné techniky (Sovětské), nikoliv asymetrický boj, ačkoliv se hodí na plnění různých úkolů.
          Albatros, Alca ... jsou proti A-10 papírové vlaštovky. Zcela chybí pancéřování, redudantní systémy s nouzovými okruhy (mechanické a lankové systémy ovládání) ...

          Lehké turbovrtulové letouny ovšem nikdy neunesou 10 tun munice a paliva. Další problémem jsou výkonné zbraňové systémy, protože např.: GAU-8 Avenger s 30mm municí vytváří zpětný tah 40kN. Aby bylo vůbec možné střílet z GAU-8, musí každý z motorů vytvářet tah minimálně 24kN.

          Jestli "podle Vás" ... tak se o budoucnost A-10 opravdu nemusíme bát.

      • Jirosi
        14:51 01.03.2020

        Vzhledem k tomu, že létají v podstatě na nechráněné cíl jich celkem dost ztratily.

      • Pavka
        16:01 01.03.2020

        Můžete mi tedy někdo nastřelit vhodnou taktiku pro nasazení L-159A v tomto konfliktu? A určitě bych se přitom neomezoval pouze na jednu stranu konfliktu, tzn. jakou hodnotu by měla pro Turecko a jakou pro Asadovy síly.

        • dusan
          17:58 01.03.2020

          V momentálnom stave je L-159A nepoužiteľný v tomto konflikte.

          Mal by význam pre Asada pri konflikte len s povstalcami a pre Turkov keby bojovali len s Kurdmi ... t.j. typické asymetrické konflikty. V "normálnej" vojne by L-159A skončil za pár minút ...

          • skelet
            18:12 01.03.2020

            normální konflikt především znamená, že letouny pracují v rámci systému. Tedy REB, AWACS, stíhačky. Bez toho jsou na odstřel všechny letouny, byť propagandistické videa a filmy ukazují opak.

          • Pavka
            20:47 01.03.2020

            Dle mého názoru dnes a v blízké budoucnosti bude mít právě takovýto typ konfliktu status "normální". Tzn. dnešní Sýrie není žádná modelová situace, právě naopak pouze modelovou situací se velmi rychle staly masivní konflikty z minulosti.

            No a osobně mi přijde pro tuto konkrétní situaci užitečný buď větší množství ozbrojených (ideálně stealth) dronů nebo F-35. Takový Gripen, F-16V a zejména L-159A jsou v této fázi pro potřeby podpory pozemních vojsk v podstatě k ničemu.

          • skelet
            22:51 01.03.2020

            V symetrickych konfliktech jsou ztraty. Smirte se s tim, valka neni film.

          • Charlie
            09:17 02.03.2020

            V normální vojně končí spousty letadel, techniky každou hodinu... L-159 je letadlo pro podporu pozemních jednotek, který má operovat v prostředí s potlačenou PVO a vybojovanou nadvládou. Turbovrtulový stroje, který teď aktuálně USAF poptává pro podporu speciálů sou jeho hůř vybavenou variantou za stejný peníze a s menšíma schopnostma. L-159 bohužel nebyla nasazená do prvního tendru a ve druhým už bylo rozhodnuto. Tady naše vláda projevila obdivuhodnej nedostatek přehledu - měli Amíkum poslat pár letadel i s pilotama a ukázat jim co ty éra dokážou. Draken na ALCY nešetří chválou a žokejové rychlejch turbín od USAF se nestačí divit proti čemu lítaj (Alcy už maj i simolovaný "zářezy").

          • dusan
            09:56 02.03.2020

            Charlie

            Zas nerobme z Amíkov hlupákov. Vzhľadom na to, že už dlhé roky prebieha testovanie tak určite vedia čo chcú. Chápem "národný" rozmer, ale vzhľadom na to čo vybrali predpokladám, že potrebujú "traktor" schopný operovať z poľných nevybavených letísk s miminálnou infraštruktúrou a to L-159 jednoducho nedokáže .... už len nároky na dráhu sú neporovnateľné. Súhlasím, že je to jednoznačne výkonnejší stroj, ale evidentne priority výberu boli iné.

          • Jirosi
            10:55 02.03.2020

            Charlie: "Draken na ALCY nešetří chválou a žokejové rychlejch turbín od USAF se nestačí divit proti čemu lítaj (Alcy už maj i simolovaný "zářezy")."

            Kdo by to čekal, když s nimi jsou schopni simulovat i protivníky typu Su-57, atd.

            I kdybychom tam poslali byl by to spíše trapas než úspěšné navázání spolupráce.
            Pokud by mi vláda CR, MO, nebo AERO dala zadarmo jednu l-159 taky ji budu chválit kudy budu chodit.

  • Jura99
    09:30 01.03.2020

    Stare musi ustoupit novym, USA nakoupi cca 2300 F-35 vsech verzi, takze neni divne, ze stare F-15, F-16 pujdou do nevadske pouste nebo k narodni garde. Doufejme, ze u nas nikoho nenapadne F-16 zaradit mezi kandidaty nahrady JAS39, snad uz se nebude ani vyrabet. https://www.idnes.cz/zpravy/na...

    • skelet
      11:36 01.03.2020

      to víš, že to někoho napadne..

      • Jura99
        08:23 02.03.2020

        bohužel si to taky myslím, překvapujeme mě, že lidi co o tom chtějí rozhodovat, mají velice často úplně zcestné nápady nebo informace (viz. třeba Kotleba a náhrada stíhaček systémem S-400). F-16 je prostě muzeum, bohužel i JAS-39E/F není o mnoho lepší (aspoň má menší RCS).

  • Tecka
    10:34 29.02.2020

    Taka informacja, ciekaw jestem czy to będzie tylko w zakładach LM w Polsce ,czy coś jeszcze ..prywatnych firm lotniczych są dziesiątki. https://aviationweek.com/shows...

  • HEKTOR
    15:10 28.02.2020

    no "laicky" si myslím že aj USAF bude potrebovať pár desiatok napr. f-16 (samozrejme vo verzii N) na misie nižšej intenzity...lebo nasadzovať v iraku a afganistane f-22 a aj f-35 bude asi aj pre us veľký luxus...

    • Miroslav
      17:20 28.02.2020

      V Sýrii už bola v ostrej akcii letka zložená z F-22 a F-16. F-16 vykonala samotnú akciu (zbombardovali pozemný cieľ) a F-22 tam bola ako doprovod pre každý prípad lebo nebolo jasné ako môže reagovať sýrska PVO. Ale keďže nezareagovala vôbec, je celkom možné, že ich prelet ani nezaznamenali

    • palo satko
      17:52 28.02.2020

      Afganistan aj Irak su za par mesiacov "game over!"

      • HEKTOR
        18:27 28.02.2020

        "afganistanov" a "irakov" ešte bude...ešte veľa krajín budú musieť rusi&us oslobodiť :))

        • palo satko
          18:33 28.02.2020

          Američania su v Iraku na pozvanie irackej vlady a Iračania akosi vyjadrili snahu od pozvania odstupit. A z Afganistanu odchadzaju po dohode s Talibanom. Ani jedno a ani nema s Rusmi nič spoločne.

          • HEKTOR
            18:53 28.02.2020

            palo satko - ale veď ja som ani také nič netvrdil...
            môj príspevok bola reakcia na váš,že afganistan a irak končia...preto som písal,že krajiny ako us a rusko si vždy nájdu krajiny,ktoré je treba oslobodiť od teroristov...
            aktuálne : us - afganistan,irak ... rusko - sýria...

        • Jirosi
          12:20 29.02.2020

          Nejzajímavější bude, jak na situaci v AFG bude reagovat Čína.

          • palo satko
            16:55 29.02.2020

            Standartne, skorumpuje Afgancov vyhodnym obchodom. Mozno aj zalozi klub Slavia Kandahar.

          • logik
            13:20 01.03.2020

            Teda, nečekal bych, že s Tebou budu někdy souhlasit :-)

  • Jirosi
    13:22 28.02.2020

    Třeba to pomůže i zdejším čtenářům krotit úvahy o dalším levném provozu Jas-39 C/D, případně o kombinovaném provozu C/D a E/F.

  • Lukash
    11:30 28.02.2020
    Oblíbený příspěvek

    Konecne. Zdravy rozum sa presadil aj v pentagone.

    • Miroslav
      11:54 28.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      Pri takých počtoch v rádovo tisícoch kusov je unifikacia jediným riešením ak chcú za zmysluplné zdroje udržať počty.

      F-16, F-15, F-18 sú/boli vyrábané v sériách ktoré sa od seba navzájom líšia tak, že v podstate je to iné lietadlo. Takáto rôznorodosť je extrémne drahý špás.

      A bude horšie lebo čím ďalej, tým viac sa letecká technika sofistikuje a je náročnejšia na údržbu aj prevádzku.

      • Jirosi
        13:24 28.02.2020

        Při počtech kusů v 1000 ks, už vám inifikace nepomůže. Vždy budete muset držet krok z dobou a ve flotile budete mit moderní, modernizované, ale i starší stroje.
        Vývoj a náklady na výrobu vám neumožní mít vše na 100%. To se nedělo ani během války.

        • Miroslav
          17:32 28.02.2020

          Ani by ma nenapadlo hovoriť o 100% unifikácii. Hovoríme samozrejme o unifikácii na maximálnu možnú mieru. Netrúfam si povedať koľko napríklad F-16 verzií má USAF vo výzbroji a ešte aj každá tá verzia má upgrade na rôznom stupni. To musí byť šialené zvládať to logisticky.

          Ako keď máš robiť servis len na Octavie. Povieš si aké terno. Potom zistíš, že ich je 4 generácii a každá generácia okrem poslednej má facelift + každý ten facelift a generácia má 2 karosárske verzie. A zrazu zisťuješ, že na model Octavia ti treba 14 rôznych zadných nárazníkov. A hneď to dostáva nový rozmer, že?

          • Jirosi
            12:38 29.02.2020

            To srovnání z Oktávii je hloupost. Armáda funguje jinak, vždy máš na daném místě zázemí pro daný typ.
            Blíže tomu je spíše strojní vybavení do továrny, také si vždy koupíte to co potřebujete do budoucna, místo toho mít více stejných starých do série. Prostě se to nevyplatí, stejně jako se nevyplatí ten starý vyhodit po pár letech služby a unifikovat na novou řadu.
            Výjimka je budování celé nové linky, továrny, ale i armáda v jednom(dané době) nákupu kupuje stejné vybavení.

    • El Duderino
      12:27 28.02.2020

      Ten mali aj pri A-10 alebo aj pri niektorych lodiach a prd im to pomohlo. Ak to prejde kongresom budem prijemne prekvapeny.

  • pavel rampir
    09:58 28.02.2020

    Nerozumím jedné věci - říkáte že F-15 nemá cenu modernizovat z důvodu opotřebování draku. A že F-16 ano a že mohou vydržet 80 let. Ale já neshledávám žádný dramatický rozdíl v konstrukci těchto dvou letounů. Rád bych věděl jak to tedy je.

    • dusan
      10:13 28.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      To je už otázka reálnej prevádzky. Samozrejme, že sa stroja navrhujú s nejakou životnosťou a s tým, že sa priebežne vyhodnocuje realita. Stroje F-15 už dávno "nasluhujú" a dve stroje F-15C sa rozpadli vo vzduchu pre problémy s únavovými trhlinami. Čo musel i výrobca riešiť a pozorne musel kontrolovať technický stav stávajúcich strojov.

      Stroje F-16 boli samozrejme tiež testované a to tak, že sa zobrali olietané stroje a simulovalo sa zaťaženie až do deštrukcie. A tam vyšlo výrobcovi tých 80 rokov za stanoveného náletu a podmienok.

      A nie je len o konštrukcii, ale i o nasadení, druhu zaťaženia. Samozrejme, že "čistokrvné stíhačky" ako F-15C sú i o manévrovacom boji a ten dáva zabrať draku najviac. Presným opakom sú stroje B-52, ktoré prevažnú časť svojho života len "plávajú" vzduchom a i počty štartov a pristátí majú minimálne.

    • Jirosi
      10:29 28.02.2020

      To je tím, že se to nemá šanci zkušený konstruktér od oka posoudit.
      Ono dost velkou roli bude hrát i způsob nasazení daných strojů.

    • Miroslav
      12:00 28.02.2020

      Povedal by som, že je to využitím. F-15 je ťažký stíhač na vybojovanie vzdušnej nadvlády, F-16 viacúčelový stroj ktorý je skôr v kategórii stihací bombardér. To preťažovanie draku je teda asi dosť iné a aj opotrebenie má asi rozdielny progres. Ale opakujem, je to môj názor resp. dohad.

    • Jura99
      12:34 28.02.2020

      Zivotnost tech stroju je podobna. U F-15 se lisi podle verze od 4000hod. po 15000hod ci dokonce 20tis. U F16 opet podle verze od 4000hod do 12000hod. Pricemz tem "slabsim" verzim lze zivotnost prodlouzit. Vyrazeni z provozu spis motivuje zarazovanim stroju nove generace, takze neni duvod provozovat starsi F-15, F-16

  • dusan
    06:04 28.02.2020

    V prípade strojov B-1 a F-15 toho politici veľa nenašpekulujú. B-1 má už dlhodobo problémy s údržbou a zníženie ich počtu je v podstate už nevyhnutný krok - opakom by boli astronomické náklady na udržiavanie pár desiatok strojov pri živote, čo je evidentný nezmysel.

    Tak isto ani pri strojoch F-15C/D toho veľa nevymyslia. Stroje sú už dávno "vylietané" .... už dlhodobo majú problémy so životnosťou drakov a už sa dokonca dva rozpadli vo vzduchu .... tu už nie je iná cesta ako ich čo najrýchlejšie nahradiť.

    Jedine, kde sa dá "meditovať" sú stroje F-16. Podľa výrobcu majú pri bežných náletoch amerického letectva životnosť cca 80 rokov !!! (potvrdené skúškami drakov) - čo znamená, že ich možno modernizovať na štandart F-16V a používať ešte desiatky rokov.

    • Barsfajny
      10:00 28.02.2020

      Existuje nejaký odhad koľko by teoreticky mohla stáť renovácia starej F-16? Zaujíma ma celkom porovnanie s nákupom nového kusu

      • dusan
        10:16 28.02.2020

        No asi zásadný rozdiel to nebude ....

        Dnes je hlavná cena stroja sofistikované vybavenie - čo by bolo nutné úplne vymeniť. Tak k tomu pristupuje Tchaj-wan, kde modernizujú prastaré i keď už modernizované F-16A/B na štandard F-16V. Ale tam je to dosť o politike, kde dodávky nových strojov sú pre Čínu červeným súknom ....

      • Jirosi
        13:05 28.02.2020

        Zrovna tohle jde určit celkem hezky. Ale jedná se o poměrně nové F-16.

        "The two potential deals cover the purchase of 25 F-16C/D Block 72 fighters, estimated at $3.787 billion, as well as upgrades to the country’s existing 23 F‑16s to the more advanced F‑16V Block 52+ configuration, estimated at $985.2 million. Combined, the two sales could net American contractors roughly $4.8 billion."
        https://www.defensenews.com/gl...

    • Jura99
      12:59 28.02.2020

      F-16 ma prodlouzenou zivotnost max. 12tis. hod, coz pro tech 80let dela 150hod. rocne. To neni mnoho, takze rozumne vyuzivanym strojum konci drak zhruba po 40-50letech provozu.

      • Jirosi
        12:41 29.02.2020

        Pak jsou i případy kdy pilot udělá pár 9g+, a drak může jít na odpis po jediném letu.