Americké letectvo posílá do boje robotické stíhačky F-16
- 18. 5. 2017
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Výzkumné laboratoře amerického letectva AFRL (US Air Force Research Laboratories) v bojových testech potvrdily možnost spolupráce mezi pilotovanými a robotickými stíhačkami. V budoucnu americké letectvo plánuje část flotily stíhaček F-16 přestavět na bezpilotní stroje a přiřadit je k letounům páté generace F-35 Lightning II.
Americké letectvo v rámci programu Loyal Wingman od poloviny roku 2015 pracuje na speciálních algoritmech pro bezpilotní letadla. Algoritmy umožní v budoucnu vytvářet bojové formace složené z pilotovaných a nepilotovaných letadel.
Konečným cílem letectva je k bojovým pilotovaným letounům F-35 přiřadit robotické stíhačky čtvrté generace F-16.
“Vezmete F-16 a uděláte ji zcela robotickou,” uvedl v březnu minulého roku náměstek ministra obrany Bob Work. “Stíhačka čtvrté generace F-16 vytvoří pár s F-35, síťovým bojovým uzlem páté generace, a oba dva budou pracovat dohromady.”
Na Loyal Wingman v tomto roce navázaly rozšířující testovací programy Have Raider I a Have Radier II. V rámci obou programů americké letectvo v reálných bojových testech začlenilo robotické F-16 k pilotovaným F-16.
Program Have Raider I potvrdil schopnost robotických F-16 létat ve formacích a plnit útočné úkoly - pokud jde vše podle plánu. V rámci programu robotická F-16 naplánovala útok, odpoutala se od své mateřské pilotované F-16, provedla nálet a vrátila se zpět do formace.
Na začátku dubna začalo dvoutýdenní navázující ostré testování v rámci programu Have Raider II. Pilot F-16 opět poslal na bombardovací misi svou robotickou F-16 - ta se ale tentokrát musela vypořádat s “dynamickou” obranou nepřítele a dalšími problémy. Robotické F-16 musely autonomně naplánovat a provést útočnou misi vzduch-země, reagovat na měnící se hrozby, překážky ve směru letu, poškození palubních systémů nebo ztrátu spojení s mateřskou F-16.
“Tato demonstrace (Have Raider II- pozn. red.) je důležitým mezníkem ve zrání technologií AFRL potřebných k začlenění bezpilotních a pilotovaných letadel do útočných balíčků,” říká kapitán Andrew Petry, letecký inženýr v AFRL. “Zjistili jsme nejen to, jak bezpilotní bojové letadlo může splnit své poslání, když vše probíhá podle plánu (Have Raider I- pozn. red.), ale také to, jak bude reagovat a přizpůsobovat se nečekaným překážkám."
Americké letectvo pro program Have Raider a Have Raider II pouze lehce upravilo létající terče QF-16.
Začlenění robotických stíhaček do operací letectva má řadu výhod. "Robostíhačky" mohou nést dostatečnou výzbroj vzduch-vzduch i vzduch-země a doplňovat tak výzbroj F-35 Lightning II.
Robotické stíhačky mohou letět před pilotovanými stroji a případně na sebe nalákat palbu nepřátelské protivzdušné obrany (PVO). F-35 následně díky svým pokročilým senzorům odhalí vypálenou nepřátelskou raketu země-vzduch a vypočítá místo jejího odpalu - na toto místo pak okamžitě zahájí úder přesnými zbraněmi vzduch-země.
Slibnou platformou pro robotické stíhačky jsou právě stroje F-16 - ty jsou postupně nahrazovány letadly F-35. Americké letectvo má ve výzbroji 1245 F-16, z toho je 700 u národní gardy a 54 v rezervě. Vhodných F-16 pro přestavbu na robotické stroje má tedy americké letectvo dostatek.
Stíhačky F-16 mají samy o sobě pokročilou schopnost autonomie, takže jejich přestavba na bezpilotní stroje je poměrně snadná. Letectvo navíc při stavbě bojové robotické F-16 využívá zkušenosti s přestavbou F-16 na létající terče QF-16.
Technologii Loyal Wingman ale lze aplikovat i na další letadla - doprovod stíhačkám F-35 mohou dělat například robotické bombardéry B-1 Lancer nebo dokonce B-52 Stratofortress.
Zdroj: National Interest
Související články
Bitevník A-10 Thunderbolt II zůstane ve výzbroji do roku 2021
Fanoušci legendárního amerického bitevního letounu A-10 Thunderbolt II, přezdívaného “Warthog” ...
- 15.02.2017
- 58 komentářů
- Jan Grohmann
OA-X: Turbovrtulová bitevní letadla pro americké letectvo?
Americké letectvo (US Air Force) hledá v rámci programu OA-X levná a komerčně dostupná bitevní ...
- 07.03.2017
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
XV-24A LightningStrike: Podivnost, která se stává realitou
Americká firma Aurora Flight Sciences a agentura DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) ...
- 06.04.2017
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
Nové zbraně pro stíhačky F-22A Raptor
Americké letectvo (US Air Force) dokončilo vývojové testy stíhačky F-22A Raptor verze Increment ...
- 09.05.2017
- 100 komentářů
- Jan Grohmann
to je super - technologii už mají - viz předposlední odstavec a s tím, jak jde dopředu AI, tak to do sebe začíná krásně zapadat jen doufám, že mají fakt dobře vyřešené ...Zobrazit celý příspěvek
to je super - technologii už mají - viz předposlední odstavec a s tím, jak jde dopředu AI, tak to do sebe začíná krásně zapadat
jen doufám, že mají fakt dobře vyřešené zabezpečení (jak přenosu informací, tak při případné havárii na území prostivníka) - aby nedopadli jak se sentinelemSkrýt celý příspěvekshal: Já zase četl, že chtějí SpaceX převálcovat, ale spíš bych věřil té tvé verzi. Jenže na rozdíl od SpaceX, jediné co musí být na dronu opravdu hitek je software. Na to ...Zobrazit celý příspěvek
shal:
Já zase četl, že chtějí SpaceX převálcovat, ale spíš bych věřil té tvé verzi.
Jenže na rozdíl od SpaceX, jediné co musí být na dronu opravdu hitek je software. Na to ostatní by stačily technologie z 50tých let, plus konfekční nové senzory a něco jako raspberry pi.Skrýt celý příspěvekJirkaM: Tak třeba co se týče vesmírného programu, tak Čína prohlásila, že není schopná konkurovat cenám SpaceX. U těchhle hitek věciček je důležitější jak je nastavený výrobní ...Zobrazit celý příspěvek
JirkaM: Tak třeba co se týče vesmírného programu, tak Čína prohlásila, že není schopná konkurovat cenám SpaceX.
U těchhle hitek věciček je důležitější jak je nastavený výrobní proces, než přímo cena lidské práceSkrýt celý příspěvekŽe se nebojí, že jim to Rusové hacknou jako jim hackli volby ;-) Spotřebovat staré F-16 asi dává smysl, ale obecně je normálních letadel na drony škoda. Nemusí trénovat, takže ...Zobrazit celý příspěvek
Že se nebojí, že jim to Rusové hacknou jako jim hackli volby ;-)
Spotřebovat staré F-16 asi dává smysl, ale obecně je normálních letadel na drony škoda. Nemusí trénovat, takže není třeba, aby měl motor velkou životnost, nemusí být tak bezpečné, když v nich není člověk, takže není potřeba, aby byly všechny součástky do posledního šroubu certifikované atd.
Kdo asi tak dokáže vyrobit největší množství levných dronů? Já bych sázel na Čínu.Skrýt celý příspěvekPředstava pár pilotovaných F-35 které v zájmové oblasti doprovází "po dekly" naložené robotické B-52 sloužící jako létající raketová základna a kolem toho se prohání roje ...Zobrazit celý příspěvek
Představa pár pilotovaných F-35 které v zájmové oblasti doprovází "po dekly" naložené robotické B-52 sloužící jako létající raketová základna a kolem toho se prohání roje robotických F-16...
Zajímavé..Skrýt celý příspěvekOn i SAAB pracuje na bezpilotní verzi stíhačky JAS-39 Gripen. Let prvního prototypu se očekává v letech 2020-21. http://www.armadninoviny.cz/be... Za ...Zobrazit celý příspěvek
On i SAAB pracuje na bezpilotní verzi stíhačky JAS-39 Gripen. Let prvního prototypu se očekává v letech 2020-21. http://www.armadninoviny.cz/be... Za me je tohle skvělý způsob jak využít starší stíhačky, byť je potřeba je pořád udržovat provozuschopné. To je ale docela drahé a čím starší ty stroje budou, tím vyšší budou provozní náklady. S příchodem letounů 6.generace se s podobným využitím počítá už v základu. Jako mezikrok ale jsou robotické F-16 skvělý nápad - ideální i k náletům proti IS a dalším rutiním náletům.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...