Americké letectvo shání náhradu za letadla posledního soudu

Americké letectvo shání náhradu za letadla posledního soudu
E-4 AACP / Public Domain (Zvětšit)

Americké Boeingy 747 upravené na létající strategická velitelská stanoviště se začínají blížit ke konci své životnosti. Letectvo se proto poohlíží, čím letouny E-4 AACP (Advanced Airborne Command Post) nahradí. Nabízí se moderní verze stejného typu. Není to ale jen tak.

Letadla E-4 umožňují řídit veškeré ozbrojené síly Spojených států ze vzduchu. Výběr jejich náhrady není jednoduchá záležitost. Firma Boeing, která je vyrobila, se potýká s finančními problémy. Ostatní američtí letečtí zase výrobci nedisponují typem, jenž by se dal přestavět podobným způsobem.

Oficiální označení upravených Boeingů 747 je E-4B AACP (doslova pokročilé vzdušné velitelské stanoviště). Většinou se jim ale říká Nightwatch (Noční hlídka, prý skutečně podle známého Rembrandtova obrazu), nebo ještě častěji letadla soudného dne. Svoje vybavení by totiž plně využila jen v případě jaderné apokalypsy.

Letectvo Spojených států disponuje čtyřmi těmito stroji. Alespoň jeden z nich musí být neustále v pohotovosti pro případ jaderné války nebo jiné podobné velké katastrofy. Americký prezident obvykle cestuje do zámoří svým letadlem Air Force One, což je rovněž upravený Boeing 747. Pokaždé ho ale doprovází i jedno letadlo E-4. 

Přistane na letišti blízko toho, kde přistává Air Force One. Kdyby nastala třetí světová válka, prezident přesedne do letounu E-4. Všem čtyřem kusům těchto vysoce specializovaných letadel už táhne na pátý křížek. Typ se poprvé vznesl v roce 1973. O jejich vyřazení už mluvil v roce 2006 tehdejší ministr obrany Donald Rumsfeld. Nakonec z něj ještě sešlo.

Letadla z druhé ruky

Minulý týden však americké letectvo vydalo zprávu, podle níž začíná s hledáním náhrady. Letoun E-4 je přestavěný Boeing 747-2. Boeing 747 se pořád vyrábí. Jako logický kandidát se proto nabízí jeho nejmodernější varianta, verze 747-8. Potíž je, že není jisté, jak dlouho bude produkce Jumbo Jetů ještě trvat, a jak dlouho budou k sehnání náhradní díly. Boeing nedávno oznámil zpomalení výroby typu kvůli nedostatku zákazníků. Americké letectvo chce přestavěné Boeingy 747-8 použít rovněž jako náhradu dvojice prezidentských speciálů Air Force One.


E-4B

Zakázku ale provází četné odklady a růst nákladů. USAF se kvůli nim nakonec rozhodla koupit dva už hotové a zalétané Boeingy 747-8 a nechat si je u výrobce dodatečně přestavět. Byly původně určené pro ruskou leteckou společnost Transaero, která v roce 2015 zkrachovala. Záležitost dále komplikují současné problémy Boeingu. Odstartovaly je nehody dvou jejích letounů 737 MAX. Celá flotila typu je dodnes uzemněná. Pro Boeing to znamená rekordní finanční ztráty.

Létající Pentagon  

Vládní zakázka na novou verzi letadla soudného dne firmu určitě nezachrání. Snad by pomohla alespoň získat zpět část ztracené prestiže. Letouny E-4 jsou bezpochyby jedny z nejzajímavějších aeroplánů na světě, třebaže možnost, že by mohly být někdy použity, vzbuzuje nepříjemné mrazení v zádech. „Rád o E-4B uvažuji jako o létajícím Petnagonu,“ svěřil se ve videu Business Insideru obranný korespondent Ryan Pickrell. „Maximum svých schopností by využily jen v případě apokalyptického scénáře, což doufám nikdy nenastane.“

Letadla E-4 jsou postavená tak, aby odolala masivnímu elektromagnetickému impulzu, který provází jadernou explozi. Zatímco většina výrobců přechází na skleněné kokpity s LCD obrazovkami, na palubě E-4 schválně převažují klasické analogové přístroje, které jsou vůči elektromagnetickému záření odolnější.


Konfigurace E-4; větší foto / USAF

„Kvůli ochraně před radiací je v oknech drátěné pletivo, podobně jako ve dveřích od mikrovlnné trouby,“ prohlásil Edward Garcia z USAF. „Přístrojové vybavení i vedení na palubě je zesílené, aby přežilo elektromagnetický puls. Máme i tepelný i jaderný štít a protipožární zařízení.“ Letadlo je schopné tankování za letu.

Komunikace s ponorkami

Doba, kterou může strávit ve vzduchu je proto – alespoň teoreticky – omezená jen zásobou maziva pro motory. Pohybuje se tak v řádu dní. Bez doplnění paliva musí E-4 přistát po dvanácti hodinách. Jedna letová hodina E-4 stojí skoro 160 tisíc dolarů (3,7 milionu korun). Z hlediska nákladů na provoz jde o nejdražší letadlo, které USAF vlastní. Například letová hodina bombardéru B-2 Spirit, stojí 130 tisíc dolarů (asi tři miliony korun), stíhačky F-22 Raptor 58 tisíc dolarů (1,3 milionu korun.).

Do E-4 se zato vejde až 122 lidí. Je to nejvíc ze všech letadel USAF. Běžný Boeing 747 pojme podle verze od 276 do 476 cestujících Letadlo E-4 se od běžného Jumba i od Air Force One na první pohled odlišuje kapkovitým výstupkem v zadní části hrbu. Uvnitř se skrývá skoro sedmdesát různých antén všelijakých komunikačních systémů letadla.


E-4B

Možná ještě zajímavější je vlečná anténa na zádi, kterou má E-4 kvůli komunikaci s ponorkami. Rádiové vlny frekvencí, které používají běžné vysílačky, totiž neproniknou slanou vodou. Pro domlouvání s ponorkami je potřeba vysílat signál na nižších kmitočtech, a tedy větších vlnových délkách. K tomu je potřeba větší rozměr antény. Vlečná anténa letounu E-4 je proto dlouhá několik kilometrů.

Prezidentská kancelář

Vnitřní uspořádání E-4 je plně přizpůsobené jeho strašidelné apokalyptické misi. Pilotní kabina je – stejně jako ve standardním Jumbu – v hrbu letadla. Za ní se rozkládají prostory s lůžky pro posádku a další personál.  Přímo pod nimi leží konferenční místnost, v níž by se v případě jaderné války sešlo velení ozbrojených sil Spojených států. Směrem k zádi letadla je pak další místnost, použitelná například pro tiskové konference, vysílání sdělení národu, a tak podobně. Ještě dál směrem dozadu leží další velká kabina pro vlastní válečný štáb.

Za ní je oddělené komunikační centrum, na něž navazují spací a odpočinkové prostory, kuchyňka, a tak podobně. V přídi letounu je ještě menší kabina se samostatnou kanceláří a ložnicí pro prezidenta, nebo toho, kdo v soudný den povede zemi.

Všechna čtyři americká letadla E-4 sídlí na Offuttově letecké základně poblíž města Bellevue ve státě Nebraska. Toto letiště leží zhruba uprostřed Spojených států. V dobách druhé světové války u něj stála výrobní hala na společnosti Glenn L. Martin. Stavěly se v ní bombardéry. Vznikla v ní i letadla Enola Gay a Bockscar, která shodila atomové bomby na Hirošimu a Nagasaki.

Zdroje: Business Insider, 2, IBI Times, Defense News, Aero Time

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

NATO hledá náhradu za E-3 Sentry AWACS

Severoatlantická aliance na konci roku příjme rozhodnutí o nástupci legendárních letounů včasné ...

Berjev A-100 Premier: Nový ruský AWACS na obzoru

V letošním roce ruské letectvo, resp. Státní letecké testovací centrum v Achtubinsku, začne s ...

Nový Air Force One pro amerického prezidenta

Firma Boeing v rámci programu PAR (Presidential Aircraft Recapitalization) vyvíjí nové letadlo pro ...

Švédský „mini AWACS” GlobalEye poprvé ve vzduchu

Společnost Saab ve švédském Linköpingu úspěšně provedla první let letounu včasného varování a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Poly
    11:17 16.12.2019

    Proč by to nemohl být dvoumotorák?

    • Riiiederner
      13:11 16.12.2019

      On existuje dvoumotorák o alespoň podobné velikosti ?

      • skelet
        07:39 17.12.2019

        z USA k tomu má nejblíže 777-300ER

  • Englbert
    20:01 13.12.2019

    Amici do evropskeho letadla nepujdou.

  • Miroslav
    17:45 13.12.2019

    Podľa mňa to bude B747. Je to lietadlo ktoré je tu dlho a ešte veľmi dlho tu bude. Proste žijúca legenda. Nejaké úvahy o tom, že skončí jeho výroba a náhradné diely nebudú dostupné sú scestné a mimo realitu.

    Európske riešenie je krajne nepravdepodobné. A-340 je porovnateľný s B777 a mám pocit, že A-340 sa už ani nevyrába. A-380 je ešte menej reálne riešenie. Pokladám za nepravdepodobné, že Američania budú mať záujem o európsky stroj. Hlavne ak im ide o to, aby bol typ stroja ešte dlhšie vo výrobe, čo u A-380 nie je vôbec isté. Okrem toho, nadobúdacie a prevádzkové náklady sú nehorázne. Ďalším problémom je, že A-380 má kvôli velkosti problém prijať málo letísk. Ak má byť k dispozícii súbežne s AFO, tak prezident USA asi veľa krajín už viac nenavštívi.

    Ak by to predsa len ten B-747 nebol, tak ti bude 777 alebo by sa na renováciu zobral C17 alebo C-5 zo zásob

    • Ledna
      18:58 14.12.2019

      Vyroba A380 skončila,.u B747 jsou objednávky snad uz jen na verzi cargo...

    • balm
      20:14 14.12.2019

      Zcela vyloučené, protože Airbus by musel vyvinout letoun prakticky od základních materiálů a konče u systémů řízení letounu. Airbus byl vždy průkopníkem v civilním letectví při používání elektronického řízení, senzorů a kompozitních materiálů (Boeing oproti Airbus se drží v hodně konzervativních kolejích) a tady se to komplikuje, protože stroj musí odolat rázovým vlnám, elektromagnetickým impulzům, chemickým prostředkům, teplotám .... až po radiaci. Ne, opravdu tím nemyslím, že přežije v epicentru výbuchu vodíkové bomby, ale musí být odolný proti nastalým jevům.

      Airbus A-380 není ničím jiným, než velmi naivní představou vhodného kandidáta (chápu, člověk vidí rozměry), protože konstrukčně byl postavený na kompozitních materiálech (20% hmotnosti nosné konstrukce tvoří kompozitní materiály - shodou okolností na exponovaných místech). Plastové a kompozitní ovládací prvky, potah ... a říci OK, tak to vyměníme za kov, přidáme na feritu a železu, vyměníme plast ... tak to prostě nefunguje. První problémem je konstrukce a její materiály, které musíte dokonale odstínit. Nelze ponechat ani palivový systém, protože dlouhé trubkové vedení palivových systémů přečerpávání a vyvažování by působilo jako anténna (kabelové vedení též) indukující vysoké napětí. A lze pokračovat dál a dál.

      V podstatě by šlo o zcela nový letoun ... s pořádně tučnou účtenkou.

  • liberal shark
    10:09 13.12.2019

    No, jako přirozený kandidát na přestavbu by vycházel Boeing B-787 Dreamliner, ale ten má jen 2 motory. Takže se nabízí sice strašlivá, ale přesto reálná představa - Airbus A-340 :-). Navíc dnešní komunikační a informační systémy budou určitě menší a úspornější, takže i doba autonomie by se mohla prodloužit.

    • strikehawk
      11:41 13.12.2019

      Proč A-340 a ne A-380?

    • skelet
      12:23 13.12.2019

      A340 se už nevyrábí ve prospěch A350, A330 a A380
      787 bude nejspíše pro úděly "doomsday" příliš malý, takže to bude nejspíše něco na bázi 747 nebo 777. V nejhorším se to budou snažit narvat do KC-46 (byť ta měla taky výrobní problémy).

      • liberal shark
        14:21 13.12.2019

        Obávám se, že dvoumotorové stroje nebude USAF k tomuto účelu chtít. I když na druhé straně třeba P-8 Poseidon má taky jen dva motory. Jinak myslím, že se vybavení pro letoun posledního soudu vejde do libovolného dnešního širokotrupého letounu.

        • skelet
          15:23 13.12.2019

          ze čtyřmotoráků moc na výběr nemá - 747 nebo A380.
          Pak si může ještě přestavět C-17 nebo uloženou C-5. Což pokládám za nepravděpodobné.
          "787" a i "767" se mi zdá pro tyto účely malá. Přeci jen je to létající štáb, takže každý centimetr v trupu je k dobru. A nejblíže k průměru trupu "747" má "777"

          767 - 5,03 metru venkem
          787 - 5,77 metru venkem
          777 - 6,2 metru venkem
          747 - 6,5 metru venkem
          A380 - 7,15 metru venkem