Americké letectvo v roce 2035

Foto: Klíčovým letounem pro následující dvě dekády se stane F-35A Lightning II. / U.S. Air Force
Klíčovým letounem amerického letectva pro následující dvě dekády se stane F-35A Lightning II. / U.S. Air Force

Americké letectvo (U.S. Air Force) v letošním roce zveřejnilo koncept Air Force Future Operating Concept (AFFOC). Společně s America’s Air Force: A Call to the Future a USAF Strategic Master Plan se AFFOC snaží popsat organizaci, výcvik a vybavení amerického letectva pro následující dvě dekády.

Operační pohotovost

Centrální myšlenkou konceptu AFFOC je pojem “operační pohotovost” (operational agility). Koncept se nesnaží předvídat budoucí rizika, ale spíše najít způsob, jak vytvořit flexibilní letecké síly schopné velmi pohotově a mnoha způsoby reagovat na neustále se objevující a měnící se hrozby (protivníka, techniku, taktiku).

V dnešním komplexním a chaotickým způsobem se měnícím světě není možné předvídat vývoj světa a technologií na několik roků, natož na dvě desetiletí. Je těžké přesně určit, proti jakému protivníkovi, technologii a taktice bude americké letectvo za dvacet roků stát.

Přesto je nutné znát směr, kudy je třeba směřovat výcvik a vývoj nové techniky. Vždyť vývoj nového stíhacího letadla trvá dvě desetiletí.

“Letectvo se nesnaží předvídat budoucnost: místo toho se snaží rozvíjet pohotovost potřebnou pro úspěch v neklidné době,” uvedl generálmajor Jeff Newell, ředitel centra Strategie, koncepce a hodnocení letectva (Air Force Strategy, Concepts and Assessments). “V tomto dokumentu jsme použili názorné viněty (příklady akcí a operací roku 2035 - pozn. red.), které slouží ke stimulaci představivosti a formulací výhod díky dosažení operační pohotovost.”

Americké letectvo mluví o operační pohotovost jako o schopnosti flexibilně, rychle, koordinovaně, vyváženě a silně reagovat na neustále se měnící a vyvíjející se protivníky, technologie a taktiky. Cílem operační pohotovosti je velmi rychle poskytnout americkému letectvu řadu možností jak čelit novým hrozbám.

Ukázkovým příkladem je například hrozba zničení komunikačních satelitů. Rusko a Čína mají technické schopnosti vyřadit pomocí energetických zbraní americké satelity na oběžné dráze. Americké letectvo proto vyvíjí několik technologií a přístupů, jak ztrátu satelitů velmi rychle nahradit.

Mění se také představa boje s protivníkem. V současné době době je prvořadým cílem letectva rychle a koordinovaně zničit schopnost protivníka rozhodovat se. Zahrnuje to ničení velitelských, komunikačních nebo radarových center.

V roce 2035 však bude cílem dostat protivníka do spirály “nepříjemných dilemat” (horns of a dilemma). Klíčem je předložit protivníkovi v jeden čas více problémů (každé řešení je přitom pro protivníka nepříjemné), které ho vyvedou z míry a zmatou, při zachování vlastní flexibility.

Jakým problémům bude protivník čelit? V blízké budoucnosti americké letectvo například získá (nebo rozšíří) schopnost provádět útoky/obranu pomocí kinetických zbraní (palné zbraně, střely), elektronického (rušení komunikace, radarů) a kybernetického boje (napadání počítačových sítí) nebo pomocí energetických zbraní (lasery, mikrovlnné zbraně).

Na následujících řádcích si popíšeme některé technologie (naznačené rovněž v konceptu AFFOC) ctící ideu operační pohotovosti. Na většině technologií letectvo pracuje a plánuje je zavést ve 20. letech 21. století do výzbroje.

Technika pro nový způsob boje

Pro udržení klíčové informační nadvlády poslouží vynášení malých vojenských satelitů pomocí stíhacích letadel. V rámci programu ALASA (Airborne Launch Assist Apace Access) letectvo testuje vypouštění raket s malými satelity ze stíhaček F-15.

Podobná schopnost umožní doplňovat satelity vyřazené protivníkem. Naopak letectvo chce rozvíjet schopnosti, především pomocí laserových zbraní nebo elektronického boje, umožňující vyřazovat vojenské satelity protivníka.

Dokument AFFOC zmiňuje také nový model stíhačky F-35D. Podle představ konceptu AFFOC půjde o volitelně pilotovaný stroj s pokročilou schopností velení a řízení - bude schopen ovládat nejrůznější bezpilotní stroje. Mluví se o bezpilotních tankerech, bombardérech (volitelně pilotovaný LRS-B), nákladních dronech nebo bezpilotních nosičích střel vzduch-vzduch dlouhého doletu.

Firma Lockheed Martin americkému letectvu nabízí nástupce průzkumného letounu U-2. Nástupcem je bezpilotní stealth letoun pohybující se ve výšce přes 20 km schopný provádět dalekonosné průzkumné mise.

Ve stejné výšce mají operovat bezpilotní letadla schopná zajišťovat přenos dat (komunikaci) mezi jednotkami amerického letectva, pokud dojde k zničení komunikačních satelitů. Půjde o letouny schopné létat až dva týdny (např. Phantom Eye) ve velkých výškách a vytvářet komunikační síť.

Součástí amerických leteckých formací se mohou stát jednoduché bezpilotní nosiče leteckých zbraní. V podstatě půjde o dron doprovázející stíhací letadla. Jediným úkolem dronu je nést zbraně vzduch-vzduch dlouhého doletu a "poskytovat" je pilotovaným stíhacím letadlům.

Letectvo stále studuje možnost získat velké nákladní vzducholodě. Výhodou vzducholodí jsou značně nižší náklady na dopravu materiálu a provoz. Vzducholodě jsou ideální k ekonomickému zásobování jednotek v místech s nižší mírou rizika.

Klíčovým projektem letectva je vývoj nových dalekonosných bombardérů LRS-B. Bombardér bude volitelně pilotovaný - v případě nutnosti může kontrolu nad bombardérem převzít jiné letadlo ve formaci. Bombardér se stane nosičem zbraní dlouhého dosahu a také mohutného vybavení pro elektronický boj.

Poroste význam klamných cílů. Například “volavky” MALD-J (Miniature Air-Launched Decoy Jammer) věrně napodobují přítomnost stíhacích letadel v prostoru. Drony MALD-J mohou nést stíhací letadla, bombardéry nebo drony. Cílem MALD-J je zmást a zahltit protivzdušné systémy protivníka.

Klíčovým se stane rozvoj hypersonických zbraní. Počítá se s vypouštěním střel ze stíhaček F-35, bombardérů a dronů. V současné době připravuje americké letectvo v rámci programu HSSW (High Speed Strike Weapon) test hypersonické zbraně v roce 2018 a v rámci programu TBG (Tactical Boost-Glide) v roce 2020.

Americké letectvo rozvíjí rovněž celou škálu energetických zbraní. V rámci programu CHAMP ( Counter-electronics High Power Microwave Advanced Missile Project ) letectvo pracuje na mikrovlnné zbraní (umístěné ve střele) schopné usmažit elektroniku protivníka.

Intenzivně vyvíjené laserové zbraně mají naopak schopnost velmi efektivně ničit střely vzduch-vzduch nebo země-vzduch protivníka, či přímo jiná letadla v manévrovém boji.

Zdroj: AFFOC

Nahlásit chybu v článku


Související články

Budoucnost Britské armády: Army 2020

Britská pozemní armáda (British army) podstupuje výraznou dietu. V rámci projektu Army 2020 se ...

Americké letectvo připravuje nasazení mikrovlnných zbraní

Americké letectvo pokračuje v rámci programu CHAMP (Counter-electronics High-powered Microwave ...

Špičkový bezpilotní bojovník Reaper ER pro americké letectvo

Americké letectvo (U.S. Air Force) zavedlo do výzbroje “nový” bezpilotní letoun MQ-9 Reaper ER ...

Americké letectvo zásadně navýší počty dronů

Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje výrazně navýšit počty dronů, příslušného leteckého ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • murfur
    17:02 06.01.2016

    Shania: Ausairpower je sice priaznivcami F-35 zaznavany ako zaujaty, vratane ludi zainteresovanych na nakupe F-35, ale co ine sa da cakat? Ich pristup k analyze je v porovnani s ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Ausairpower je sice priaznivcami F-35 zaznavany ako zaujaty, vratane ludi zainteresovanych na nakupe F-35, ale co ine sa da cakat? Ich pristup k analyze je v porovnani s inymi zdrojmi relativne dobre zdokumentovany povodnymi zdrojmi, pouzivaju dobre popisanu metodiku merani a vlastnych pokusov a vela krat je to az nebyvalo detailny. Iny zdroj s podobnymi parametrami sa da najst iba velmi tazko. Tu je vsak ina analyza Stealth a Anti stealth technologii od Journal of Computations & Modelling, kde sa taktiez uvadza presnost navadzania u VHF 3D AESA radaroveho kompletu 55Zh6ME 200 metrov.
    http://www.scienpress.com/Uplo...
    Nebo nie je jeden radar, ale komplet zlozeny z VHF, L a X band radaru v tirangulacnej pozicii, co znamena, ze ciel je ozarovany z viacerych uhlov a straca vyhodu stealth optimalizacie z predneho aspektu.
    Detekcna vzdialenost je udavana na 1800 km viacerymi zdrojmi a nie su to ziadne blogy ani nazorove fora.
    http://www.deagel.com/Ground-S...
    http://www.army-technology.com...

    Tie radary vobec nie su velke ako stadion, su normalne montovane na 8x8 all terrain vozidla. Nenavideny Ausairpower, ale fotografie nie su snad fotomontaz
    http://www.ausairpower.net/APA...

    Uloha radaru je, ze ma schopnost odhalovat stealth ciele s rovnakou istotou ako obycajne stroje. VHF nepotrebuje mat vysoke rozlisenie, u neho sa ceni schopnost vidiet stealth ciele optimalizovane na kratkovlnne pasma. To znamena, ze sice nerozlisi kolko kusov F-35 leti vo formacii, ale pokial tam bude aspon jedno, urcite ho zdetekuje. Zistenie povahy ciela je potom uloha L a X band dararu z kompletu Nebo, ktore zameraju uzky vysokoenergeticky luc na miesto, ktore VHF zbadal. Vsetky udaje sa potom zlucuju do data fusion centra a dalej poskytuju datalinkami inym systemom. Alebo iba zapadne systemy maju datalinky a data fusion? :-)
    Co sa tyka navadzania, staci raketu doviest do takej vzdialenosti od ciela, aby ho dokazala zamknut vlastna IR/opticka hlavica rakety.
    Ta dokaze odfiltrovat signaturu svetlic a kedze ma citvilost dostatocnu na zistenie aerodynamicky ohrev prvkov draku lietadla, motor ako mnohonasobne silnejsi zdroj a hlavne s ovela vyssimi teplotami ako drak urcite nebude na zahodenie pri navadzani.

    Nikdy som netvrdil, ze dualne hlavice Stunnera nefunguju. Podla mna ak dokaze rusi pouzivat EMP, bude to v dost obmedzenej miere a iba na prostriedkoch najvyssej dolezitosti, co typicky Iskander je a stihacie bombardery typicky nie su.

    Ze stealth technologia skracuje detekcne vzdialenosti obidvoch protistran by mohlo byt zjavne z univerzalnej platnosti prirodnych zakonov. Preto efekt stealth je, ze skrati vzdialenost vzajomnej interakcie porovnatelnych prostriedkov.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:49 06.01.2016

    murfur: jistě, ale bavili jsme se o hloupé munici, a kdyby rusové nedostali chytré bomby pod 20m, jaky by pak měli smysl. Problém je v tom, že 90% (a nejspíš i víc) jejich utoku ...Zobrazit celý příspěvek

    murfur: jistě, ale bavili jsme se o hloupé munici, a kdyby rusové nedostali chytré bomby pod 20m, jaky by pak měli smysl.

    Problém je v tom, že 90% (a nejspíš i víc) jejich utoku je vedeno hloupou municí ze středních výšek v rovném letu. Prakticky jakákoliv přesnost kterou ty palubní počítače i u těch moderních letadel mají, tak jde do haje, protože v Sýrii fučí jak sviňa. Takže ano, je to 20-200m u hloupe munice přesně jak jsem napsal.

    Při bombardování měst a vesnic jim to asi moc nevadí.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:37 06.01.2016

    murfur: a co rozdílné generace technologii použité v těch motorech, věci jako LOAN, umístění trysek, ty na to vliv nemají? A jak to, že si dokážeš zjistit, že u SU se přimíchává ...Zobrazit celý příspěvek

    murfur: a co rozdílné generace technologii použité v těch motorech, věci jako LOAN, umístění trysek, ty na to vliv nemají?

    A jak to, že si dokážeš zjistit, že u SU se přimíchává studený vzduch a to stejné si u F35 nenajdeš?

    A co výška pro jakou jsou optimalizovány? potřebný výkon těch motorů aby udrželi letadlo ve vzduchu, to faktor nehraje? Všichni pořád lítají na MIL nebo AB?

    Nesnaž se prosím vymýšlet věci, které ani odborníci na motory neví, když k potřebným informacím nemají přístup.

    Zaručuji ti, že letadla rodiny su-27 budou vidět v IR, viditelném spektru (a i na radarech) na podstatně delší vzdálenosti než F35 ze všech úhlů...Když už nic, je to podstatně větší letadlo a navíc IRST co nesou SU jsou o dvě generace za EOTS co má F35 a to samo o sobě už není žádný výkřik techniky a po 2020 se bude modernizovat.Skrýt celý příspěvek

  • murfur
    16:26 06.01.2016

    Shania: RuAF ma presnost bombardovania nenavadzanymi bombami podla tohto zdroja 3-5 metrov. ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania:
    RuAF ma presnost bombardovania nenavadzanymi bombami podla tohto zdroja 3-5 metrov.
    http://thesaker.is/technology-...
    Je to sice iba blog, ale pouziva konkretne detaily a fakty, ktore nevyzeraju ako vlastna imaginacia, pretoze kazde overenie by pre neho dopadlo zle, ak by to nebola pravda.
    To su podla mna idealne hodnoty, realne to odhadujem medzi 10-20 m.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:10 06.01.2016

    RiMr71: murfur si vybral ten nejlepší možný udaj, což je 200m je pro vzdálenost, pak tam ale hraje roli azimut a ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71: murfur si vybral ten nejlepší možný udaj, což je 200m je pro vzdálenost, pak tam ale hraje roli azimut a výška.

    http://www.ausairpower.net/XIM...

    I na těch 50nm je to pěkné okno, nemluvě o 100nm.... navíc pokud se nepletu, i kdyby tam bylo 1-x letadel, ten radar to bude vidět jako jeden cíl.

    o těch 1800 km radši ani nemluvit.

    Pak když ani neví proč byla F-117 sestřelena a přesto to vytahuje...

    Ale největší sranda je, že tady u těhle lidí to jednou funguje a pak zas en, podle toho kdo to pouzívá.

    Takže Iskander má stealth a EMP, obrana je tedy bezzubá a k ničemu, i když mají raketu s duálním naváděním (Murfur).

    F35 je kachna, protože stealth je scam (Sprey) a nefunguje, ale F35 nemůže nosit zbraně externě, protože by stealth nefungoval (opět Sprey).
    Stealth (západní) je k ničemu, protože bude detekován na 1800km a zničen pomocí neexistujících IR raket, které stačí dostat poblíž cíle (murfur a Kopp). A prakticky ignorují to, že všechny firecontrol radary jsou v okolo pásma X.

    A pak výhoda západních stealth se smaže v okamžiku, kdy ostatní nasadí vlastní stealth stroje a detekční vzdálenosti budou velmi nízké, takže dojde i k dogfightům (murfur).

    Kdyby jste si tak jednou vybrali aspoň jednu verzi...

    Nakonec je to stejně jedno, protože samotný stealth je jen asi 5% z celkové skládačky. Mnohem víc bych se být vámi bál kooperativního rušení a sdílení dat.Skrýt celý příspěvek

  • murfur
    15:58 06.01.2016

    Charlie: neplati, ze cim vacsi motor, tym viac tepla, ale cim vykonnejsi, tym viac tepla. motory s vysokym obtokovym pomerom sa vyuzivaju iba u dopravnych a nakladnych leitadiel. ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie:
    neplati, ze cim vacsi motor, tym viac tepla, ale cim vykonnejsi, tym viac tepla. motory s vysokym obtokovym pomerom sa vyuzivaju iba u dopravnych a nakladnych leitadiel. Pre vysoko vykonne a rychle bojove lietadla sa vyuzivaj velmi nizke az nulove obtokove pomery. Tam sa toho chladneho vzduchu okolo motora zenie minimalne.
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    F-135 Pratt Whittney ma bypass ratio 0.57:1, co je pre chladenie plynov horsie ako motor SU-27 s 0.59:1, pricom Suchoj ma vykon rozdeleny na dva mensie tepelne kuzele s vacsou okrajovou (povrchovou) zonou umoznujucou co najskorsie miesanie s chladnym vzduchom.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    15:05 06.01.2016

    Ne, nepopírám. Máte pravdu. Ve všem.

    Ne, nepopírám. Máte pravdu. Ve všem.

  • murfur
    15:02 06.01.2016

    Rimr71 "I kdyby NEBO byl takový zázrak, bude jich během pár let ve výzbroji armád tolik kolik stealth letadel? Tedy stovky až tisíce?" - to na kazde lietadlo potrebujes jeden ...Zobrazit celý příspěvek

    Rimr71

    "I kdyby NEBO byl takový zázrak, bude jich během pár let ve výzbroji armád tolik kolik stealth letadel? Tedy stovky až tisíce?"

    - to na kazde lietadlo potrebujes jeden radar? VHF AESA 3D radar Nebo ma dosah 1800 km a presnost navadzania 200 metrov, co je pre IR/opticke hlavice tak 100 nasobna rezerva. Dlhovlnne radary vyvijali a nasadzovali rusi celu povojnovu historiu a maju ich nasadene vo velkych poctoch, aj ich pocetni kooperanti, aj ked su to stare modely. Napr. jeden taky sa prejavil v Srbsku pri zostreleni F-117.
    http://thediplomat.com/2014/08...

    Tu je popis opatreni ako ho zoztrelili:
    http://theaviationist.com/2014...


    Tu mas analyzu o stealth a VHF radaroch pre Journal of Computations & Modelling
    http://www.scienpress.com/Uplo...


    "A to o těch dvou motorech atd.... prostě MAZEC!!!!! :D"

    - dva motory budu vzdy zanechavat mensiu IR stopu ako jeden dvojnasobne silny motor. Vychadza to z velmi jednoduchej kalkulacie. Dva motory budu tvorit dva kuzele horucih plynov. Jeden velky kuzel s rovnakym prietokom (objemom) plynov bude mat mensi povrch ako dva mensie kuzele. Tolko zaklady geometrie. Mensi povrch kuzela znamena mensiu plochu na rozptyl tepla. To znamena, ze z takeho kuzela sa teplo pomalsie rozptyluje a preto taky kuzel plynov drzi vyssiu teplotu vo vacsej vzdialenosti za motorom. Kazdy zo 100 kN motorov ma povedzme 10 metrovy horuci kuzel plynov, kde teplota dosahuje 1000 °C. Aj ked su vedla seba na jednom stroji, ich dosah bude stale 10 metrov. Jeden 200 kN motor bude mat dosah plynov s 1000 °C dlhsi, pretoze jeho jadrova zona, ktora nema kontakt s okolitym ochladzujucim vzduchom je objemovo 2 x mohutnejsia. Alebo snad tieto principy popieras?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:57 06.01.2016

    Někdo tu psal o nemožnosti IR zamaskovat letadlo proti moderním IR hlavicím (příspěvek byl smazán) Ano, na zválenosti na které se běžně IR rakety nasazují se zamaskovat nejde (a ...Zobrazit celý příspěvek

    Někdo tu psal o nemožnosti IR zamaskovat letadlo proti moderním IR hlavicím (příspěvek byl smazán)

    Ano, na zválenosti na které se běžně IR rakety nasazují se zamaskovat nejde (a jsou i velmi odolné proti světlicím) a optimalizace IR stopy je jednak potřeba, jinak by problém byl ještě větší a je také vedena proti IRST senzorům, tam už to velký dopad má.

    Motor jako má F35 samozřejmě úplně zamaskovat nejde, ale jde stopa snížit, detekční vzdálenosti u většiny letadel jsou podstatně kratší zepředu a z boku než zezadu.

    Tady mám článek (příspěvek 4)
    http://www.armadninoviny.cz/fo...

    O tom jak se F-35 chladí (článek byl o problému s chlazením když je F35 na zemi a bez paliva. nebo problémech s teplotou paliva, ne přímo redukce IR stopy).

    Tohle samozřejmě neřeší problém s ohřevem vzduchu při vysokých rychlostech.Skrýt celý příspěvek

  • murfur
    13:33 06.01.2016

    Kolt clanok je o predikcii vybavenosti americkej armady v roku 2035. Kvantove vyhodnocovanie radaroveho obrazu je uz teoreticky vypracovane, laboratorne pokusy napreduju a preto ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt
    clanok je o predikcii vybavenosti americkej armady v roku 2035. Kvantove vyhodnocovanie radaroveho obrazu je uz teoreticky vypracovane, laboratorne pokusy napreduju a preto tvrdit, ze v 2035 nebudu kvantove radary na 100% dosiahnutelne je podla mna dost neuvazeny nazor. Ak to bude velka priorita, vyvoj nasaditelnej formy sa da skratit aj na desatrocie. Ziadny zasadny problem tam nie je, iba realizacia projektu standardnou vyvojovou cestou ako pri inych hi-tech systemoch. Niektore boli napriek vysokej sofistikovanosti zrealizovane za relativne prekvapivo kratke obdobie. Preto reci o mimonoch a troloch povazujem za nasledok obavy o ideologicky imidz strany, ku ktorej citis afiliaciu.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    13:34 05.01.2016

    trol? @shania, dik za odkazy
     
    Uživateli Oscar zamezen přístup do diskuze. Trolly zde nebudeme tolerovat. Admin

    trol? @shania, dik za odkazy
     
    Uživateli Oscar zamezen přístup do diskuze. Trolly zde nebudeme tolerovat. Admin

  • Oscar
    13:04 05.01.2016

    Myslím ,že USA nemá tu ich stealth technologiu takú účinnú, pretože pilotom čo preletia ponad Čínu dostanú vysokú odmenu a nikto sa do toho nehrnie a nechcú.Č Čo sa týka laserových ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím ,že USA nemá tu ich stealth technologiu takú účinnú, pretože pilotom čo preletia ponad Čínu dostanú vysokú odmenu a nikto sa do toho nehrnie a nechcú.Č Čo sa týka laserových zbraní tak Rusko malo už v 80 rokoch namontované 1-megawatt carbon-dioxide laser v lietadle.Skrýt celý příspěvek

  • Oscar
    12:35 05.01.2016

    USA sa chválilo F-22 ako stealth technológia budúcnosti a dostávali miliardy dolárov ročne a mala už dávno byť vyrábaná ako ich elitné lietadlo ale kongres už mal toho nalievania ...Zobrazit celý příspěvek

    USA sa chválilo F-22 ako stealth technológia budúcnosti a dostávali miliardy dolárov ročne a mala už dávno byť vyrábaná ako ich elitné lietadlo ale kongres už mal toho nalievania penazí do tohto projektu dosť a stopol im financovanie. Bol to najdrahší projekt a pritom F-22 nikdy nebola nasadená v boji. Tak im ostáva len robiť na F-35 a,b,c...z. F-22 bola dobrá ale bez podpory cez Awacs si nevedela peradiť. Vraj mohla zamerať 4 lietadlá a vystreliť a utiecť taktikou Grinder :)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:07 05.01.2016

    Tady je krátké (a velmi zjednodušené) video o tom jake jsou faze vycviku na ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady je krátké (a velmi zjednodušené) video o tom jake jsou faze vycviku na F-35.

    http://www.businessinsider.com...

    Doufám, že to bude stačit jako demonstrace těm co považují nahrazení části letových hodin simulatory jako nesmysl, když se tak ve skutečnosti už děje.


    Charlie: hystericky se ale z nějakého důvodu AAF drží lehčích typu, od mirage, skyhawku po F/A-18.

    Jen tak mimochodem není nic jako rychle + daleko + velká nosnost u něčeho jako F-15/Su-30, tady si musíš vybrat jen jednu, maximálně dvě věci.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    08:01 05.01.2016

    Nebuďte na něj zlí, on žije stále někde v padesátkách, kde opravdu platilo, že větší motor=víc tepla, a nějak zapomněl, že už i stíhačky dneska používaj motory s obtokem, kde ...Zobrazit celý příspěvek

    Nebuďte na něj zlí, on žije stále někde v padesátkách, kde opravdu platilo, že větší motor=víc tepla, a nějak zapomněl, že už i stíhačky dneska používaj motory s obtokem, kde velkou část tahu vyvíjí ventilátor na prvním stupni, kterej kolem jádra žene defacto studenej vzduch, címž vyvíjí tah, a navíc se tenhle vzduch v trysce míchá se spalinama, který tím ochlazuje...

    Mimochodem souhlasím s tím maníkem z ausairpower, že by Austrálie potřebovala něco jako je Strike Eagle nebo Su-30/34 - čili letoun schopnej lítat rychle, dlouho a daleko nad mořem a bejt schopnej nést těžký střely dlouhýho doletu jak proti vzdušnejm, tak námořním cílům.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    00:33 05.01.2016

    murfur: a co když F35 ohne křídlo, šahne si do pumovnice a hodi na raketu EMP granát? A teď vážně: Kop a spol měli jediný cíl a to dokázat, že hrozba ruských systému (takže je ...Zobrazit celý příspěvek

    murfur: a co když F35 ohne křídlo, šahne si do pumovnice a hodi na raketu EMP granát?

    A teď vážně:
    Kop a spol měli jediný cíl a to dokázat, že hrozba ruských systému (takže je silně nadhodnotil) je tak velká, že se Australie bez F-22 a F-111 neobejde. Byl to jejich byznys plan (jeho firma byla nějak provázána s F-111) a proto je APA dedikována stránka na potopení F-35.

    Když s tím pak přišli před vládu a letectvo, totálně s nimi vytřeli podlahu.
    Cokoliv co tam mají si musíš důkladně prověřit, i když některé jejich věci vypadají věrohodně.

    IR rakety se už dávno nezaměřují na motor.
    F-35 má speciální konstrukci pro snížení IR stopy celého letadla, tak i přímo motoru. Navíc jeho velký tah a nízký odpor umožňuje F35 lítat na minimální výkon...A jak často si myslíš, že mají letadla zapnuté přídavné spalování?

    A zase, i kdyby to co jsi napsal je pravda, 99% aktuální vyzbroje co mají rusové, Číňané je kničenu, protože ta nic takové neumí. Víš kolik a jak dlouho bude trvat nahrazení veškeré techniky?

    A jakých 200m? i sám kopp tam přímo udáva tohle:
    http://www.ausairpower.net/XIM...

    Vidíš jak obrovská plocha to je a jak přesné navádění je nutné pro zásah rakety i s aktivním naváděním? Když teda pomineme to, že i ty aktivní rakety mají mikrovlnný radar.

    A o nemožnosti překvapení vůbec nemluv, to je možné s čímkoliv a bylo to už nesčetněkrát provedeno. Cokoliv co přetrhne kill chain, nebo ho prodlouží o sekundy má velkou cenu, stealth to protahl na minuty.

    Doporučuji ti přečíst něco o tom jak funguje včasné varování a PVO.

    http://web.archive.org/web/201...


    Jo a jen detail, o příspěvek níž píšeš, že se detekční vzdálenosti sníží v okamžiku, kdy konkurence bude mít stealth, jak to teda je?Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    00:07 05.01.2016

    ...no jo... to bude tam, kde dělají ty Pagadinátory (tedy bojové roboty, teda vlastně drony, ale tam se tomu říká roboty a je to dobře... :) ) Ale k tématu - mě na tom zaujala ...Zobrazit celý příspěvek

    ...no jo... to bude tam, kde dělají ty Pagadinátory (tedy bojové roboty, teda vlastně drony, ale tam se tomu říká roboty a je to dobře... :) )

    Ale k tématu - mě na tom zaujala ta myšlenka samostatných nosičů zbraní. Znáte ty konzolové videohry, jak se lítá letadýlkem zleva doprava a kosí se hejna nepřátel. Když hráč udělal nějaký sukces, tak dostal za odměnu menšího wingmana, takové autonomní letadýlko po boku :)

    Kolem těchto částečně autonomních DRONŮ vznikne celá nová strategie.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    00:02 05.01.2016

    Ježiš sorry to mělo být plus. Ten Murfur mě tak rozhodil, že mi blbne CML... :)

    Ježiš sorry to mělo být plus. Ten Murfur mě tak rozhodil, že mi blbne CML... :)

  • KOLT
    00:01 05.01.2016

    pro RiMr71: Petrohrad? Bych si tak tipl. Ale asi budou poskytovat i dálkové studium :-)

    pro RiMr71: Petrohrad? Bych si tak tipl. Ale asi budou poskytovat i dálkové studium :-)

  • KOLT
    00:00 05.01.2016

    pro murfur: Nezlobte se, ale vy jste fakt buď mimoň nebo troll :-/ V článku popisovaný kvantový radar má k vojenskému operačnímu nasazení asi tak daleko, jako Ho 229 k B-2. Myslet ...Zobrazit celý příspěvek

    pro murfur: Nezlobte se, ale vy jste fakt buď mimoň nebo troll :-/ V článku popisovaný kvantový radar má k vojenskému operačnímu nasazení asi tak daleko, jako Ho 229 k B-2. Myslet si, že něco z laboratoře do praxe převedeme za pár let... no, něco jo, ale takhle složitá sranda do této kategorie skutečně nepatří. Ovšem jestli o tom víte víc než Dr. Pirandola, dejte vědít ;-)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 5