Americké letectvo vyřadí stíhačky F-16 až v roce 2046

Dvojice F-16C 157. stíhací perutě (157th Fighter Squadron) Národní gardy Jižní Karolíny; větší foto / US Air Force

Americké letectvo (US Air Force) v rámci obecného programu SLEP (Service Life Extension Program) plánuje prodloužit životnost několika stovkám stíhaček F-16. Program potrvá až do druhé poloviny příštího desetiletí - poslední stíhačky F-16 tak americké letectvo vyřadí až v roce 2046.

Stíhačka F-16 je obchodně nejúspěšnější bojový letoun. Celkově vzniklo 4500 letadel a dnes stále létá 3000 F-16 ve 25 zemích světa. Americké letectvo má ve výzbroji oficiálně 957 stíhaček F-16 - 803 jednomístných F-16C a 154 dvoumístných F-16D. Není ale jasné, kolik strojů je v letuschopném stavu.

Stíhačky F-16C/D v budoucnu nahradí nové jednomístné F-35 Lightning II. Americké letectvo postupně převezme (podle současných plánů) 1763 stíhaček F-35A - nyní v letectvu léta 71 F-35A.

Americké letectvo obdrží všechny stíhačky F-35A až v pozdních 30. letech 21. století. Minimálně do té doby musí udržovat stávající flotilu letadel F-16 ve výzbroji.

Letectvo proto v rámci programu SLEP, který lapidárně řečeno označuje generální opravu, plánuje prodloužit životnost 300 stíhačkám F-16C a 48 stíhačkám F-16D o 6000 letových hodin. 

Pentagon v rámci SLEP hledá výrobce, kteří mohou i v následujících dekádách vyrábět součástky pro F-16.  Počítá se zejména s výrobou nových křídel, nejrůznějších nosníků, přepážek, svislé ocasní plochy nebo vnějšího opláštění letadla.

Samotný drak letadla F-16 má však mimořádně dlouhou životnost. Na konci roku 2015 Lockheed Martin dokončil dvouleté testování, podle kterého má drak F-16 životnost 92 let při průměrném ročním náletu.

“Drak letadla byl (po testování - pozn. red.) vystaven několikrát maximálnímu zatížení, aby bylo prokázáno, že drak je stále dostatečně pevný pro provoz v plné provozní letové obálce,” uvedla v roce 2015 v tiskovém prohlášení Lockheed Martin.

Generální opravy všech strojů F-16 poběží od roku 2018 až do roku 2026 - při průměrném náletu 300 h tak posledním stíhačkám F-16 skončí životnost v roce 2046. Samozřejmě v té době budou prvosledové jednotky amerického letectva vybaveny letadly F-35A (nebo dokonce novým typem), F-16 zůstanou v záloze nebo u jednotek americké Národní gardy.


F-16 amerického letectva v Jižní Koreji.

Letouny F-16 již nezbytně potřebují projít generální opravou, neboť v poslední době čím dal častěji dochází k nehodám kvůli technickému selhání. Jen v roce 2013 došlo k pěti nehodám F-16 amerického letectva. Šlo o nehody třídy A - tedy takové, při kterých jsou náklady na opravu větší než 2 miliony dolarů nebo při kterých zemře pilot.

V případě potřeby lze F-16 samozřejmě modernizovat. Lockheed Martin v rámci modernizace F-16V “Viper” nabízí nový radar Northop Grumman APG-83 vyvinutý z radaru stíhačky F-35 Lightning II. APG-83 kromě vyššího výkonu, odolnosti proti rušení a nižší ceny nabízí vyšší spolehlivost a schopnost pracovat současně v režimech vzduch-země i vzduch-vzduch.

Mezi další klíčové přednosti F-16V patří upravený kokpit s dvojicí menších postranních barevných displejů a s jedním centrálním velkým displejem. F-16V je rovněž vybaven novým hlavním palubním počítačem nebo automatickým antikolizním systém.

Dalšími prvky jsou nové systémy elektronického boje, výkonnější vnitřní datová síť a nový datalink s možností přenášet data přes satelit. V případě zájmu může americké letectvo vybavit část svých F-16 také konformními přídavnými nádržemi.

Jednotková cena za nejmodernější verze F-16 se pohybuje kolem 40 milionů dolarů. Podle veřejně dostupných číslech nákupní/roční provozní náklady dvou nejnovějších F-16 odpovídají nákupním a provozním cenám jedné F-35 - při stejném počtu letových hodin ročně. 

Zdroj: War Is Boring

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

US Navy chce drony pro letadlové lodě

Námořnictvo Spojených států (US Navy) se již delší dobu poohlíží po možnostech, jak posílit své ...

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační strategii pro blízkou i vzdálenější budoucnost. ...

Nová ruská stíhačka MiG-35 představena veřejnosti

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) dnes představila mezinárodnímu publiku ve městě Lukhovitsy ...

Cvičení Red Flag: Stíhačka F-35 ničí soupeře poměrem 15:1

Na probíhajícím leteckém cvičení Red Flag 17-1 na základně Nellis Air Force Base prokázala stíhačka ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Henrich7
    09:30 17.02.2017

    Jirosi. Ano jeje dosť statov NATO ktoré nepoužívajú F16. Ale je to len o politike. Lebo EF 2000 a Rafale su v podstate podobné lietadlá. Tak isto medzi F16 a Gripenom nieje veľký rozdiel.

  • Henrich7
    09:26 17.02.2017

    Alexa 123. Myslim že je to hlavne exportne najúspešnejšia stihacka. Neviem či bolo F16 vyrobených viac ako Mig 21,ale to sa ani nedá porovnávať,je jasné že F16 je lietadlo inej generacie, a teda podstatne drahšie. A pomaly bude aj lietadlom, ktore patrí medzi najdlhšie používané.

  • RiMr71
    11:08 15.02.2017

    Lemkine, kolik už je vyrobených kusů toho neschopného rozmazlence? Kolik Gripenů? Na T-50 se ani ptát nebudu, nejsem sadista...

  • Jirosi
    21:08 14.02.2017

    KóĎA: Statu NATO co nepouzivaji F16 je celkem dost(UK, GER, ..).

  • lemkin
    20:23 14.02.2017

    Ono taky co jiného jim zbývá, když přišlo vystřízlivění z F-35 jakožtodrahého rozmazleného dítěte, které se pro práci ani moc nehodí :D


    Je klidně možné, pokud dopadne tendr v Indii, že by se na ta čísla časem dotáhl i Gripen :-)

  • KóĎA
    20:00 14.02.2017

    Jirosi: a ja se zeptám naopak. Jaké šance měly státy NATO zvolit si jiné letadlo (podle období) než F-104 / F-4/ F-16? Švedsko mimo NATO, možná Francie... Jiný odpovídající výrobce mě nenapadá.

  • RiMr71
    18:28 14.02.2017

    ...no ale jaké srovnatelné éro v té době bylo v soc. táboře dostupné reálně, ne na papíře? Myslím, že i kdyby chtěli F-4 nebo jiné, že by s tím prodejem měla Moskva, ale i Pentagon dost problém... :D

  • Jirosi
    17:41 14.02.2017

    RiMr71: Mne by spise zajimalo zda jsi mohli staty VS zvolit i jine letadlo..., nebo jim bylo narizeno vzit jsi Mig 21. Tim samozdrejme nechci popirat jeho kvality. Protoze F16 musel napred porazit jine letadla nekdy i ty Migi21 aby se mohl vyrobit v tech poctech.

  • RiMr71
    16:15 14.02.2017

    JO, tak při takovém výkladu by to sedělo.
    Osobně se mi F-16 nikdy moc nelíbila. Pak jsem k jedné přišel, ve formě rychlého dmychydlového modelu a jak jsem si ji za letu prohlížel ze všech úhlů (navíc i ten model létá opravdu výborně, český výrobek) tak jsem ji "pochopil" a už se mi líbí :)

  • alexa123
    15:02 14.02.2017

    alea206
    Ten obchodnr nejuzpesnesni letoun je mysleno v soucasnosti nebo celjove?

    RiMr71
    ...to mě taky zaujalo. Nemýlím-li se, tak MIGu-21 bylo vyrobeno celkem (včetně lic. výroby) přes 10 000 ks...

    Je to asi myslené z hľadiska "relatívného". Migov 21 a napr. 15 sa určite vyrobilo podstatne viac ale bolo to v dobe, keď letectvá mali podstatne viac lietadiel ako dnes. USAF alebo Rusi malo v období 1950-1980 napr. 10000 stíhačiek (je to vymyslené číslo) ale od 1980 majú už iba 2500 stíhačiek (tiež vymyslené číslo). Takže pri takomto pohľade je F-16 asi relatívne skutočne komerčne najúspešnejšie lietadlo prúdovej éry. A ak to zoberieme z relatívneho a nie absolútneho pohľadu (neustále sa znižujuci počet lietadiel v letectvách), tak F-35 prekoná F-16.

  • Shania
    14:48 14.02.2017

    Superme: kupují, budou je montovat u nich. Jsou fms zakaznik a ne partner. Před pár dny byla zmínka o prvnim letu jap pilota v f35

    http://www.f-16.net/forum/view...

    Kanada je jediny potíží sta v programu.

  • SeaWolf
    14:41 14.02.2017

    Sholva
    Můžeš prosím napsat zdroj kde tedy získáme každodenní informace ohledně havárií vojenských strojů které media dle tvých slov zamlčují. Díky

  • Superme
    14:26 14.02.2017

    Neví někdo, zda si Japonci nakonec koupí F-35? Vím, že se o tom šuškalo, ale nějak sem nikde nezaznamenal, zda to nakonec padlo nebo ne. Shania bude nejspíš vědět :)

  • Vrata
    14:15 14.02.2017

    Media zajimaji hlavne havarie civilnich letadel.

    Vojenska jsou v tomto smeru vice na okraji zajmu, rada takovych havarek bude navic utajena (odhaduji treba v Severni Korei, Rusku nebo Cine).

  • PavolR
    14:01 14.02.2017

    Sholva:
    Médiá vo svojej podstate neinformujú, médiá sú trhový produkt - nosič -, predávajúci určité balíky informácií, ktoré oni sami "nakupujú" od rôznych tlačových agentúr + pridajú niečo z vlastnej činnosti a investigatívu. Sami aj rozhodujú na základe určitých kritérií, aký balík informácií ponúknu (tak ako výrobcovia pracích práškov rozhodujú o ich zložení) a užívateľ podľa tohoto balíka rozhoduje, či produkt zakúpi alebo nie.

    Teda v tom slova zmysle, ako si informovanie predstavujete vy, fungujú iba tlačové agentúry, prípadne verejnoprávne média (hoci ani tie žiaľ nie všetky).

  • stirling
    13:56 14.02.2017

    Chápu to i jako snahu ušetřit na výcviku starší ročníky pilotů prostě doslouží a půjdou do zálohy s tím, že i za 10 let budou mít případně do čeho sednout a ti co mají ještě nějaký rok služby před sebou tak na tom v klidu doslouží bez nutnosti přeškolení na jiný typ.
    K těm počtům to chápu, že je nej v současné době (stále jich léta cca 3000 a vznikají nové f16), pokud budeme brát vše tak za druhé světové války vyráběli letadel ještě o řád více než těch migů

  • Sholva
    13:39 14.02.2017

    Jo prdlajs. Vi o tom par lidi co se zajímá, ale mainstreamova media to nezajímá zdaleka tolik, co ruské havarky. A kde bere průměrný Franta Uživatel? V Blesku, Idnesu atd... Ja přece nepsal, ze to amici tutlaji, ja psal, ze media neinformuji...

  • RiMr71
    12:43 14.02.2017
  • Sholva
    12:33 14.02.2017

    Tak snad to maji spocitany dobre.

    Co me ale zaujalo vic - když zbuchne ruské ero, hned jsou noviny i diskuze plne úvah nad ruskou neschopnosti a zastaralosti, ale když zbuchne ero - nebo pet - amikum tak se to do novin kolikrát ani nedostane :) Uprimne je mi fuk kolik komu čeho spadlo, ale ta informační pokřivenost se mi z principu nelibi...

  • RiMr71
    12:23 14.02.2017

    ...myšleno k tomu "obchodně nejúspěšnějšímu typu"...

  • RiMr71
    12:23 14.02.2017

    ...to mě taky zaujalo. Nemýlím-li se, tak MIGu-21 bylo vyrobeno celkem (včetně lic. výroby) přes 10 000 ks...

  • nedy68
    12:14 14.02.2017

    My jsme to vyřešili. Naše Gripeny nezestárnou nám ale Švédům

  • alea206
    12:01 14.02.2017

    Ten obchodnr nejuzpesnesni letoun je mysleno v soucasnosti nebo celjove?

  • Shania
    10:42 14.02.2017

    marfolodej: tím jen budeš přesouvat problémy do budoucnosti, nic víc. Stejně jak to mají teď, kdyby nakupovali nové stroje průběžně, neskončili by s 30 let starou flotilou strojů...

    Když budeš provozovat flotilu 4gen místo 5gen, tak s nastupem 6gen uděláš co? Zase to stejné? Protože bude spousta strojů na hranici životnosti a 6gen bude dražší, tak zas nebudou peníze nahradit vše...

    Takže oni koupi +1600 F-35 gen letadel, a než k tomu nákupu dojde budou používat větší počet 4gen strojů, které se postupně nahradí. Ke konci už budou F-35 nahrazovat i sami sebe.

    6gen pak nahradí F-15 a F-22 atd. což je 600+ a ta náhrada bude trvat 10-20 let.

    Kdyby jsi F-35 koupil polovinu, buď radikálně snížíš počty strojů co budeš mít, nebo 6gen bude muset být vyroben v obrovských počtech a velmi rychle...

    A to se vůbec nebavíme o schopnostech těch strojů, ale jen o požadovaných počtech.

  • darkstyle
    10:04 14.02.2017

    Marfolodej

    Ked sa ich objedna 500 ks, tak cena nebude 85 ale 125 mega za kus..


    Ty chces cakat na lietadlo 6 generacie, kde sa zatial len par rokov seriozne zacal vyvijat motor, a sami optimisticky vyrobcovia co sa ho snazia vyvinut hovoria, ze potrebuju este dekadu??

    A odkial vies, ze bude motor 6. Generacie lepsi??
    Ved aj motor 5. generacie mal mat povodne troshku odlisne charakteristiky..

    Radsej vrabec v hrsti ako holub na streche..

    Ak by sa ich vyrobilo tak malo, tak aj tvoj protivnik musi vyrobit menej protiopatreni..
    A tiez mu ostanu prostriedky na vyvoj inych veci..

    Inak kombinacia.. prileti f35, rozbombarduje protiletecku obranu a potom doleti ovela lacnejsi reaper ako f16 s 35 hodinovou vydrou vo vzduchu a lacnejsou leteckou hodinou.. tiez stoji za zamyslenie.. a ked reapera zostrelia.. tak neprides o pilota..
    A o lietadla sa postara f22, kedze momentalne protivnici stavaju skor multirole a nie stihacky na vzdusnu nadvladu aj ked buducu dekadu to tak uz nebude lebo pak fa a j projekt na strane ciny.. ale i to sa zacnu len rozbiehat a dokym ich vyrobne kapacity vyrobia 200ks, tak bude este dalsia dekada a to uz by mala prist 6.generacia..

  • darkstyle
    09:53 14.02.2017

    Nejake divne tvrdenie..

    Hovori sa tu v clanku o modernizacnom programe, nie o nakupe novych stihaciek..

    Takze modernizacny program stoji 40 mega.. samotna stihacka ma asi tiez nejaku cenu? Zeby cca 40? Takze spolu to stoji 80..
    Ano viem, ze 40 uz bolo zaplatenych predtym..
    Ale nie o tom som chcel..

    Samozrejme ta cena 40 za modernizaciu je odhad..
    Naskytnu sa nam otazky..
    Kolko stihaciek si musi armada objednat, aby bola cena 40 mega? Staci aj napriklad jednu?
    Odkial vedia, ze to bude len tolko, kedze vipera nema momentalne nasadeneho nikdo?
    O kolko sa zvysi cena letovej hodiny f16 s viperom.. lebo nepredpokladam, ze opravy aesa radaru stoja rovnako ako ten "normalny"?

    Takze posledne tvrdenie, ze bude f16 za polovicu s polovicnymi nakladami je miesanie hrusiek s jablkami..

    Preco?
    Dokym sa rozbehne program viper, tak bude stat f35 85 mega..
    Ved aj tieto generalky zacnu v roku 2018 a pochybujem ak o nich dnes zacne rokovat armada tak sa zacne skor s programom viper ako 2018..
    Takze by sme za 40+ do modernizacie, dalsie miliony musia ist aj tak do generalkovania motorov..
    Predpokladam laicky , ze generalkovanie motorov stoji cca 10-15mega podla poskodenia motoru..
    Nezabudajme, ze viper je konfiguracia sukromnej firmy.. armada vzdy chce aj cosi navyse.. odhadujem na 5-10 mega.. vzdy to tak bolo pri ich projektov, napriec celou armadou, tak preco prave pri viperovi to bude inak, ze?

    Takze do viperov sa musi naprat cca 60 mega realne..
    A to lietadlo nikdy nebude mat taky dolet ako f35, lebo aj f35 moze dostat externe nadrze, vsak izrael ich napriklad dostane pri f35..
    To lietadlo nikdy nebude stealth..
    A to lietadlo ma len okliestene moznosti oproti f35 ci uz radarovo, elektornicky boj atd atd..

    Takze realne kvoli 25 mega sa maju vykaslat na f35, lebo tento clanok mi prisiel tak vnutorne ako keby bol o tom?..

    Tych 300 f16 co bude zgeneralkovych je len potrebny pocet na udrzanie flotily v medziobdobi dostavby f35 a potom skoncia ako ulozenky na tom slavnom pustnom letisku kde konecne daju odtial do srotu f5 :-)...


    Ale dajaky poloekonom, si povedal hej 40 mega je menej ako 85.. podme do toho..
    Ale, ze treba dat dalsich cca 20 to ho uz nezaujma a ze to lietadlo nepriatelia budu moct s s400 a zachvilu so s500 zostrelovat jedna radost.. lebo s400 uz budu mat vo vyzbroji aj neruske krajiny dokym zacne program viper a nie toboz dokym skonci..
    To uz ho moc nezaujima, lebo 40 je krajsie cislo ako 85 na papiery..
    Ale v predpokladanom konflikte, stovky mrtvych pilotov oproti 10,15ks tiez nevyzera moc vabivo..

  • marfolodej
    09:38 14.02.2017

    myslím, že těch F-35 nebude taková kupa...stačila by 1/3...ověřit v akcích, stejně nikdo jinej zatím nemá 5. generaci v operačním použití a v kombinaci se stávajícími letadly, které stejně zůstanou v operačním použití to musí na kohokoliv stačit...a prašule co by zbyly dát na investice na vývoj další generace stíhačů nebo na nové bombardér.