Americké letectvo vyřadí stíhačky F-16 až v roce 2046

-
13. 2. 2017
-
27 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké letectvo (US Air Force) v rámci obecného programu SLEP (Service Life Extension Program) plánuje prodloužit životnost několika stovkám stíhaček F-16. Program potrvá až do druhé poloviny příštího desetiletí - poslední stíhačky F-16 tak americké letectvo vyřadí až v roce 2046.
Stíhačka F-16 je obchodně nejúspěšnější bojový letoun. Celkově vzniklo 4500 letadel a dnes stále létá 3000 F-16 ve 25 zemích světa. Americké letectvo má ve výzbroji oficiálně 957 stíhaček F-16 - 803 jednomístných F-16C a 154 dvoumístných F-16D. Není ale jasné, kolik strojů je v letuschopném stavu.
Stíhačky F-16C/D v budoucnu nahradí nové jednomístné F-35 Lightning II. Americké letectvo postupně převezme (podle současných plánů) 1763 stíhaček F-35A - nyní v letectvu léta 71 F-35A.
Americké letectvo obdrží všechny stíhačky F-35A až v pozdních 30. letech 21. století. Minimálně do té doby musí udržovat stávající flotilu letadel F-16 ve výzbroji.
Letectvo proto v rámci programu SLEP, který lapidárně řečeno označuje generální opravu, plánuje prodloužit životnost 300 stíhačkám F-16C a 48 stíhačkám F-16D o 6000 letových hodin.
Pentagon v rámci SLEP hledá výrobce, kteří mohou i v následujících dekádách vyrábět součástky pro F-16. Počítá se zejména s výrobou nových křídel, nejrůznějších nosníků, přepážek, svislé ocasní plochy nebo vnějšího opláštění letadla.
Samotný drak letadla F-16 má však mimořádně dlouhou životnost. Na konci roku 2015 Lockheed Martin dokončil dvouleté testování, podle kterého má drak F-16 životnost 92 let při průměrném ročním náletu.
“Drak letadla byl (po testování - pozn. red.) vystaven několikrát maximálnímu zatížení, aby bylo prokázáno, že drak je stále dostatečně pevný pro provoz v plné provozní letové obálce,” uvedla v roce 2015 v tiskovém prohlášení Lockheed Martin.
Generální opravy všech strojů F-16 poběží od roku 2018 až do roku 2026 - při průměrném náletu 300 h tak posledním stíhačkám F-16 skončí životnost v roce 2046. Samozřejmě v té době budou prvosledové jednotky amerického letectva vybaveny letadly F-35A (nebo dokonce novým typem), F-16 zůstanou v záloze nebo u jednotek americké Národní gardy.
F-16 amerického letectva v Jižní Koreji.
Letouny F-16 již nezbytně potřebují projít generální opravou, neboť v poslední době čím dal častěji dochází k nehodám kvůli technickému selhání. Jen v roce 2013 došlo k pěti nehodám F-16 amerického letectva. Šlo o nehody třídy A - tedy takové, při kterých jsou náklady na opravu větší než 2 miliony dolarů nebo při kterých zemře pilot.
V případě potřeby lze F-16 samozřejmě modernizovat. Lockheed Martin v rámci modernizace F-16V “Viper” nabízí nový radar Northop Grumman APG-83 vyvinutý z radaru stíhačky F-35 Lightning II. APG-83 kromě vyššího výkonu, odolnosti proti rušení a nižší ceny nabízí vyšší spolehlivost a schopnost pracovat současně v režimech vzduch-země i vzduch-vzduch.
Mezi další klíčové přednosti F-16V patří upravený kokpit s dvojicí menších postranních barevných displejů a s jedním centrálním velkým displejem. F-16V je rovněž vybaven novým hlavním palubním počítačem nebo automatickým antikolizním systém.
Dalšími prvky jsou nové systémy elektronického boje, výkonnější vnitřní datová síť a nový datalink s možností přenášet data přes satelit. V případě zájmu může americké letectvo vybavit část svých F-16 také konformními přídavnými nádržemi.
Jednotková cena za nejmodernější verze F-16 se pohybuje kolem 40 milionů dolarů. Podle veřejně dostupných číslech nákupní/roční provozní náklady dvou nejnovějších F-16 odpovídají nákupním a provozním cenám jedné F-35 - při stejném počtu letových hodin ročně.
Zdroj: War Is Boring
Související články
US Navy chce drony pro letadlové lodě
Námořnictvo Spojených států (US Navy) se již delší dobu poohlíží po možnostech, jak posílit své ...
-
12.12.2016
-
8 komentářů
-
Tomáš Zwiefelhofer
Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století
Americká armáda (US Army) představila modernizační strategii pro blízkou i vzdálenější budoucnost. ...
-
21.12.2016
-
4 komentářů
-
Jan Grohmann
Nová ruská stíhačka MiG-35 představena veřejnosti
Ruská Spojená letecká korporace (OAK) dnes představila mezinárodnímu publiku ve městě Lukhovitsy ...
-
27.01.2017
-
123 komentářů
-
Jan Grohmann
Cvičení Red Flag: Stíhačka F-35 ničí soupeře poměrem 15:1
Na probíhajícím leteckém cvičení Red Flag 17-1 na základně Nellis Air Force Base prokázala stíhačka ...
-
08.02.2017
-
190 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Alexa 123. Myslim že je to hlavne exportne najúspešnejšia stihacka. Neviem či bolo F16 vyrobených viac ako Mig 21,ale to sa ani nedá porovnávať,je jasné že F16 je lietadlo inej generacie, a teda podstatne drahšie. A pomaly bude aj lietadlom, ktore patrí medzi najdlhšie používané.
JO, tak při takovém výkladu by to sedělo.
Osobně se mi F-16 nikdy moc nelíbila. Pak jsem k jedné přišel, ve formě rychlého dmychydlového modelu a jak jsem si ji za letu prohlížel ze všech úhlů (navíc i ten model létá opravdu výborně, český výrobek) tak jsem ji "pochopil" a už se mi líbí :)alea206
Ten obchodnr nejuzpesnesni letoun je mysleno v soucasnosti nebo celjove?
RiMr71
...to mě taky zaujalo. Nemýlím-li se, tak MIGu-21 bylo vyrobeno celkem (včetně lic. výroby) přes 10 000 ks...
Je to asi myslené z hľadiska "relatívného". Migov 21 a napr. 15 sa určite vyrobilo podstatne viac ale bolo to v dobe, keď letectvá mali podstatne viac lietadiel ako dnes. USAF alebo Rusi malo v období 1950-1980 napr. 10000 stíhačiek (je to vymyslené číslo) ale od 1980 majú už iba 2500 stíhačiek (tiež vymyslené číslo). Takže pri takomto pohľade je F-16 asi relatívne skutočne komerčne najúspešnejšie lietadlo prúdovej éry. A ak to zoberieme z relatívneho a nie absolútneho pohľadu (neustále sa znižujuci počet lietadiel v letectvách), tak F-35 prekoná F-16.Superme: kupují, budou je montovat u nich. Jsou fms zakaznik a ne partner. Před pár dny byla zmínka o prvnim letu jap pilota v f35
http://www.f-16.net/forum/view...
Kanada je jediny potíží sta v programu.Sholva:
Médiá vo svojej podstate neinformujú, médiá sú trhový produkt - nosič -, predávajúci určité balíky informácií, ktoré oni sami "nakupujú" od rôznych tlačových agentúr + pridajú niečo z vlastnej činnosti a investigatívu. Sami aj rozhodujú na základe určitých kritérií, aký balík informácií ponúknu (tak ako výrobcovia pracích práškov rozhodujú o ich zložení) a užívateľ podľa tohoto balíka rozhoduje, či produkt zakúpi alebo nie.
Teda v tom slova zmysle, ako si informovanie predstavujete vy, fungujú iba tlačové agentúry, prípadne verejnoprávne média (hoci ani tie žiaľ nie všetky).Chápu to i jako snahu ušetřit na výcviku starší ročníky pilotů prostě doslouží a půjdou do zálohy s tím, že i za 10 let budou mít případně do čeho sednout a ti co mají ještě nějaký rok služby před sebou tak na tom v klidu doslouží bez nutnosti přeškolení na jiný typ.
K těm počtům to chápu, že je nej v současné době (stále jich léta cca 3000 a vznikají nové f16), pokud budeme brát vše tak za druhé světové války vyráběli letadel ještě o řád více než těch migů...ale prdlajs...
https://www.google.cz/webhp?so...Tak snad to maji spocitany dobre.
Co me ale zaujalo vic - když zbuchne ruské ero, hned jsou noviny i diskuze plne úvah nad ruskou neschopnosti a zastaralosti, ale když zbuchne ero - nebo pet - amikum tak se to do novin kolikrát ani nedostane :) Uprimne je mi fuk kolik komu čeho spadlo, ale ta informační pokřivenost se mi z principu nelibi...marfolodej: tím jen budeš přesouvat problémy do budoucnosti, nic víc. Stejně jak to mají teď, kdyby nakupovali nové stroje průběžně, neskončili by s 30 let starou flotilou strojů...
Když budeš provozovat flotilu 4gen místo 5gen, tak s nastupem 6gen uděláš co? Zase to stejné? Protože bude spousta strojů na hranici životnosti a 6gen bude dražší, tak zas nebudou peníze nahradit vše...
Takže oni koupi +1600 F-35 gen letadel, a než k tomu nákupu dojde budou používat větší počet 4gen strojů, které se postupně nahradí. Ke konci už budou F-35 nahrazovat i sami sebe.
6gen pak nahradí F-15 a F-22 atd. což je 600+ a ta náhrada bude trvat 10-20 let.
Kdyby jsi F-35 koupil polovinu, buď radikálně snížíš počty strojů co budeš mít, nebo 6gen bude muset být vyroben v obrovských počtech a velmi rychle...
A to se vůbec nebavíme o schopnostech těch strojů, ale jen o požadovaných počtech.Marfolodej
Ked sa ich objedna 500 ks, tak cena nebude 85 ale 125 mega za kus..
Ty chces cakat na lietadlo 6 generacie, kde sa zatial len par rokov seriozne zacal vyvijat motor, a sami optimisticky vyrobcovia co sa ho snazia vyvinut hovoria, ze potrebuju este dekadu??
A odkial vies, ze bude motor 6. Generacie lepsi??
Ved aj motor 5. generacie mal mat povodne troshku odlisne charakteristiky..
Radsej vrabec v hrsti ako holub na streche..
Ak by sa ich vyrobilo tak malo, tak aj tvoj protivnik musi vyrobit menej protiopatreni..
A tiez mu ostanu prostriedky na vyvoj inych veci..
Inak kombinacia.. prileti f35, rozbombarduje protiletecku obranu a potom doleti ovela lacnejsi reaper ako f16 s 35 hodinovou vydrou vo vzduchu a lacnejsou leteckou hodinou.. tiez stoji za zamyslenie.. a ked reapera zostrelia.. tak neprides o pilota..
A o lietadla sa postara f22, kedze momentalne protivnici stavaju skor multirole a nie stihacky na vzdusnu nadvladu aj ked buducu dekadu to tak uz nebude lebo pak fa a j projekt na strane ciny.. ale i to sa zacnu len rozbiehat a dokym ich vyrobne kapacity vyrobia 200ks, tak bude este dalsia dekada a to uz by mala prist 6.generacia..Nejake divne tvrdenie..
Hovori sa tu v clanku o modernizacnom programe, nie o nakupe novych stihaciek..
Takze modernizacny program stoji 40 mega.. samotna stihacka ma asi tiez nejaku cenu? Zeby cca 40? Takze spolu to stoji 80..
Ano viem, ze 40 uz bolo zaplatenych predtym..
Ale nie o tom som chcel..
Samozrejme ta cena 40 za modernizaciu je odhad..
Naskytnu sa nam otazky..
Kolko stihaciek si musi armada objednat, aby bola cena 40 mega? Staci aj napriklad jednu?
Odkial vedia, ze to bude len tolko, kedze vipera nema momentalne nasadeneho nikdo?
O kolko sa zvysi cena letovej hodiny f16 s viperom.. lebo nepredpokladam, ze opravy aesa radaru stoja rovnako ako ten "normalny"?
Takze posledne tvrdenie, ze bude f16 za polovicu s polovicnymi nakladami je miesanie hrusiek s jablkami..
Preco?
Dokym sa rozbehne program viper, tak bude stat f35 85 mega..
Ved aj tieto generalky zacnu v roku 2018 a pochybujem ak o nich dnes zacne rokovat armada tak sa zacne skor s programom viper ako 2018..
Takze by sme za 40+ do modernizacie, dalsie miliony musia ist aj tak do generalkovania motorov..
Predpokladam laicky , ze generalkovanie motorov stoji cca 10-15mega podla poskodenia motoru..
Nezabudajme, ze viper je konfiguracia sukromnej firmy.. armada vzdy chce aj cosi navyse.. odhadujem na 5-10 mega.. vzdy to tak bolo pri ich projektov, napriec celou armadou, tak preco prave pri viperovi to bude inak, ze?
Takze do viperov sa musi naprat cca 60 mega realne..
A to lietadlo nikdy nebude mat taky dolet ako f35, lebo aj f35 moze dostat externe nadrze, vsak izrael ich napriklad dostane pri f35..
To lietadlo nikdy nebude stealth..
A to lietadlo ma len okliestene moznosti oproti f35 ci uz radarovo, elektornicky boj atd atd..
Takze realne kvoli 25 mega sa maju vykaslat na f35, lebo tento clanok mi prisiel tak vnutorne ako keby bol o tom?..
Tych 300 f16 co bude zgeneralkovych je len potrebny pocet na udrzanie flotily v medziobdobi dostavby f35 a potom skoncia ako ulozenky na tom slavnom pustnom letisku kde konecne daju odtial do srotu f5 :-)...
Ale dajaky poloekonom, si povedal hej 40 mega je menej ako 85.. podme do toho..
Ale, ze treba dat dalsich cca 20 to ho uz nezaujma a ze to lietadlo nepriatelia budu moct s s400 a zachvilu so s500 zostrelovat jedna radost.. lebo s400 uz budu mat vo vyzbroji aj neruske krajiny dokym zacne program viper a nie toboz dokym skonci..
To uz ho moc nezaujima, lebo 40 je krajsie cislo ako 85 na papiery..
Ale v predpokladanom konflikte, stovky mrtvych pilotov oproti 10,15ks tiez nevyzera moc vabivo..myslím, že těch F-35 nebude taková kupa...stačila by 1/3...ověřit v akcích, stejně nikdo jinej zatím nemá 5. generaci v operačním použití a v kombinaci se stávajícími letadly, které stejně zůstanou v operačním použití to musí na kohokoliv stačit...a prašule co by zbyly dát na investice na vývoj další generace stíhačů nebo na nové bombardér.