Americké letectvo vyřadí stíhačky F-16 až v roce 2046

Dvojice F-16C 157. stíhací perutě (157th Fighter Squadron) Národní gardy Jižní Karolíny; větší foto / US Air Force

Americké letectvo (US Air Force) v rámci obecného programu SLEP (Service Life Extension Program) plánuje prodloužit životnost několika stovkám stíhaček F-16. Program potrvá až do druhé poloviny příštího desetiletí - poslední stíhačky F-16 tak americké letectvo vyřadí až v roce 2046.

Stíhačka F-16 je obchodně nejúspěšnější bojový letoun. Celkově vzniklo 4500 letadel a dnes stále létá 3000 F-16 ve 25 zemích světa. Americké letectvo má ve výzbroji oficiálně 957 stíhaček F-16 - 803 jednomístných F-16C a 154 dvoumístných F-16D. Není ale jasné, kolik strojů je v letuschopném stavu.

Stíhačky F-16C/D v budoucnu nahradí nové jednomístné F-35 Lightning II. Americké letectvo postupně převezme (podle současných plánů) 1763 stíhaček F-35A - nyní v letectvu léta 71 F-35A.

Americké letectvo obdrží všechny stíhačky F-35A až v pozdních 30. letech 21. století. Minimálně do té doby musí udržovat stávající flotilu letadel F-16 ve výzbroji.

Letectvo proto v rámci programu SLEP, který lapidárně řečeno označuje generální opravu, plánuje prodloužit životnost 300 stíhačkám F-16C a 48 stíhačkám F-16D o 6000 letových hodin. 

Pentagon v rámci SLEP hledá výrobce, kteří mohou i v následujících dekádách vyrábět součástky pro F-16.  Počítá se zejména s výrobou nových křídel, nejrůznějších nosníků, přepážek, svislé ocasní plochy nebo vnějšího opláštění letadla.

Samotný drak letadla F-16 má však mimořádně dlouhou životnost. Na konci roku 2015 Lockheed Martin dokončil dvouleté testování, podle kterého má drak F-16 životnost 92 let při průměrném ročním náletu.

“Drak letadla byl (po testování - pozn. red.) vystaven několikrát maximálnímu zatížení, aby bylo prokázáno, že drak je stále dostatečně pevný pro provoz v plné provozní letové obálce,” uvedla v roce 2015 v tiskovém prohlášení Lockheed Martin.

Generální opravy všech strojů F-16 poběží od roku 2018 až do roku 2026 - při průměrném náletu 300 h tak posledním stíhačkám F-16 skončí životnost v roce 2046. Samozřejmě v té době budou prvosledové jednotky amerického letectva vybaveny letadly F-35A (nebo dokonce novým typem), F-16 zůstanou v záloze nebo u jednotek americké Národní gardy.


F-16 amerického letectva v Jižní Koreji.

Letouny F-16 již nezbytně potřebují projít generální opravou, neboť v poslední době čím dal častěji dochází k nehodám kvůli technickému selhání. Jen v roce 2013 došlo k pěti nehodám F-16 amerického letectva. Šlo o nehody třídy A - tedy takové, při kterých jsou náklady na opravu větší než 2 miliony dolarů nebo při kterých zemře pilot.

V případě potřeby lze F-16 samozřejmě modernizovat. Lockheed Martin v rámci modernizace F-16V “Viper” nabízí nový radar Northop Grumman APG-83 vyvinutý z radaru stíhačky F-35 Lightning II. APG-83 kromě vyššího výkonu, odolnosti proti rušení a nižší ceny nabízí vyšší spolehlivost a schopnost pracovat současně v režimech vzduch-země i vzduch-vzduch.

Mezi další klíčové přednosti F-16V patří upravený kokpit s dvojicí menších postranních barevných displejů a s jedním centrálním velkým displejem. F-16V je rovněž vybaven novým hlavním palubním počítačem nebo automatickým antikolizním systém.

Dalšími prvky jsou nové systémy elektronického boje, výkonnější vnitřní datová síť a nový datalink s možností přenášet data přes satelit. V případě zájmu může americké letectvo vybavit část svých F-16 také konformními přídavnými nádržemi.

Jednotková cena za nejmodernější verze F-16 se pohybuje kolem 40 milionů dolarů. Podle veřejně dostupných číslech nákupní/roční provozní náklady dvou nejnovějších F-16 odpovídají nákupním a provozním cenám jedné F-35 - při stejném počtu letových hodin ročně. 

Zdroj: War Is Boring

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

US Navy chce drony pro letadlové lodě

Námořnictvo Spojených států (US Navy) se již delší dobu poohlíží po možnostech, jak posílit své schopnosti pomoci bezpilotních prostředků. Cílem je získat bezpilotní letoun schopný operovat z letadlových lodí US Navy. Tímto letounem by měl být MQ-25 Stingray.

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační strategii pro blízkou i vzdálenější budoucnost. Velitelství pro výcvik a tvorbu doktrín TRADOC (U.S. Army Training and Doctrine Command) označuje strategii jako Velká 6+1 (Big 6+1) s odkazem na současnou strategii Velké pětky (Big Five).

Nová ruská stíhačka MiG-35 představena veřejnosti

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) dnes představila mezinárodnímu publiku ve městě Lukhovitsy novou ruskou lehkou víceúčelovou stíhačku MiG-35. Podle velitele ruského letectva generálporučíka Viktora Bondareva se MiG-35 stane jediným typem lehké stíhačky v ruském letectvu.

Cvičení Red Flag: Stíhačka F-35 ničí soupeře poměrem 15:1

Na probíhajícím leteckém cvičení Red Flag 17-1 na základně Nellis Air Force Base prokázala stíhačka F-35A Lightning II svou technickou nadřazenost nad ostatními letouny. V realistických cvičných soubojích F-35 dosáhla skóre 15:1 - tedy na každých 15 zničených nepřátelských letadel byla ztracena jedna F-35.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 3
  • Henrich7
    09:30 17.02.2017

    Jirosi. Ano jeje dosť statov NATO ktoré nepoužívajú F16. Ale je to len o politike. Lebo EF 2000 a Rafale su v podstate podobné lietadlá. Tak isto medzi F16 a Gripenom nieje veľký rozdiel.

  • Henrich7
    09:26 17.02.2017

    Alexa 123. Myslim že je to hlavne exportne najúspešnejšia stihacka. Neviem či bolo F16 vyrobených viac ako Mig 21,ale to sa ani nedá porovnávať,je jasné že F16 je lietadlo inej generacie, a teda podstatne drahšie. A pomaly bude aj lietadlom, ktore patrí medzi najdlhšie používané.

  • RiMr71
    11:08 15.02.2017

    Lemkine, kolik už je vyrobených kusů toho neschopného rozmazlence? Kolik Gripenů? Na T-50 se ani ptát nebudu, nejsem sadista...

  • Jirosi
    21:08 14.02.2017

    KóĎA: Statu NATO co nepouzivaji F16 je celkem dost(UK, GER, ..).

  • lemkin
    20:23 14.02.2017

    Ono taky co jiného jim zbývá, když přišlo vystřízlivění z F-35 jakožtodrahého rozmazleného dítěte, které se pro práci ani moc nehodí :D


    Je klidně možné, pokud dopadne tendr v Indii, že by se na ta čísla časem dotáhl i Gripen :-)

  • KóĎA
    20:00 14.02.2017

    Jirosi: a ja se zeptám naopak. Jaké šance měly státy NATO zvolit si jiné letadlo (podle období) než F-104 / F-4/ F-16? Švedsko mimo NATO, možná Francie... Jiný odpovídající výrobce mě nenapadá.

  • RiMr71
    18:28 14.02.2017

    ...no ale jaké srovnatelné éro v té době bylo v soc. táboře dostupné reálně, ne na papíře? Myslím, že i kdyby chtěli F-4 nebo jiné, že by s tím prodejem měla Moskva, ale i Pentagon dost problém... :D

  • Jirosi
    17:41 14.02.2017

    RiMr71: Mne by spise zajimalo zda jsi mohli staty VS zvolit i jine letadlo..., nebo jim bylo narizeno vzit jsi Mig 21. Tim samozdrejme nechci popirat jeho kvality. Protoze F16 musel napred porazit jine letadla nekdy i ty Migi21 aby se mohl vyrobit v tech poctech.

  • RiMr71
    16:15 14.02.2017

    JO, tak při takovém výkladu by to sedělo.
    Osobně se mi F-16 nikdy moc nelíbila. Pak jsem k jedné přišel, ve formě rychlého dmychydlového modelu a jak jsem si ji za letu prohlížel ze všech úhlů (navíc i ten model létá opravdu výborně, český výrobek) tak jsem ji "pochopil" a už se mi líbí :)

  • alexa123
    15:02 14.02.2017

    alea206
    Ten obchodnr nejuzpesnesni letoun je mysleno v soucasnosti nebo celjove?

    RiMr71
    ...to mě taky zaujalo. Nemýlím-li se, tak MIGu-21 bylo vyrobeno celkem (včetně lic. výroby) přes 10 000 ks...

    Je to asi myslené z hľadiska "relatívného". Migov 21 a napr. 15 sa určite vyrobilo podstatne viac ale bolo to v dobe, keď letectvá mali podstatne viac lietadiel ako dnes. USAF alebo Rusi malo v období 1950-1980 napr. 10000 stíhačiek (je to vymyslené číslo) ale od 1980 majú už iba 2500 stíhačiek (tiež vymyslené číslo). Takže pri takomto pohľade je F-16 asi relatívne skutočne komerčne najúspešnejšie lietadlo prúdovej éry. A ak to zoberieme z relatívneho a nie absolútneho pohľadu (neustále sa znižujuci počet lietadiel v letectvách), tak F-35 prekoná F-16.

Stránka 1 z 3