Americké letectvo nechce stealth stíhačky F-22A Raptor

-
24. 5. 2021
-
61 komentářů
-
Jan Grohmann
V návrhu rozpočtu pro fiskální rok 2022 (od 1. října 2021) americké letectvo (USAF) žádá Kongres o svolení vyřadit v příštích pěti letech 421 nejstarších taktických víceúčelových nadzvukových letadel. Ušetřené peníze letectvo využije pro vývoj nových víceúčelových taktických bojových letounů NGAD (Next-Generation Air Dominance) a MR-X (Multi-Role fighter).
Zatím je vše předmětem diskusí – finální podobu taktického letectva USAF určí právě probíhající studie TacAir. Přání USAF ale mohou tvrdě narazit v Kongresu – ten již dříve zablokoval vyřazení bitevních letounů A-10 Thunderbolt II a brání se jakémukoliv snížení počtu nakupovaných letounů F-35 Lightning II.
Podle portálu Air Force Magazine si USAF přeje do konce fiskálního roku 2026 (tedy do konce záři 2027) zcela vyřadit 234 zbývajících stíhaček F-15C/D Eagle a 126 nejstarších verzí F-16 (verze před Block 40). Od roku 2027 ve flotile USAF zůstane 812 stíhaček F-16.
Do konce fiskálního roku 2023 dojde (tady aspoň podle představ USAF) ke snížení flotily bitevních letadel A-10 z 281 na 218 letadel. USAF ale stále usiluje o postupné vyřazení všech A-10. Důvod je prostý – pro boje nad rozlehlými vodami Indo-Pacifiku se podzvukový A-10 jednoduše nehodí.
Naopak v budoucích pěti letech letectvo zavede 84 nových víceúčelových stíhaček F-15EX Eagle II a 220 víceúčelových stíhaček páté generace F-35A Lightning. Letectvo koupí 11 F-15EX v roce 2022, 14 v roce 2023 a následně 19 letounů každý další rok – do roku 2030 tedy letectvo pořídí požadovaných 144 letounů F-15EX.
F-15EX
USAF tedy do roku 2027 přijde o 117 taktických bojových letadel. Od 30. let 21. století pak USAF hodlá provozovat pouze čtyři typy taktických nadzvukových bojových letadel – F-35A Lightning II (nosný letoun USAF), NGAD, F-15EX Eagle II a F-16 (nebo MR-X). Naopak ze služby odejdou F-15C/D Eagle, F-15E Strike Eagle, F-22A Raptor a A-10 Thunderbolt II.
Zavádění nových letounů je nutností, protože USAF provozuje jednu z nejstarších leteckých flotil na světě – má v průměru 28,6 let. Naopak americké námořní letectvo má průměrné stáří 14,4 let a armádní letectvo 15,3 let.
Podle generálporučíka Davida Nahoma, zástupce Náčelníka štábu letectva, 44 % letadel USAF je za hranicí životnosti. Například v případě F-16 se původně počítalo s provozem maximálně do roku 2005. Roční provozní náklady flotily USAF proto rostou dvojnásobným tempem oproti inflaci.
Problém se starými letouny není ani tak v jejich výkonech, ale v čím dál víc složitějším servisu. Původní výrobci součástek totiž mizí, a je tak čím dál složitější shánět náhradní díly. To je mimochodem problém všech složitých letadel – proto skončil nadzvukový dopravní letoun Concorde.
S mizejícími původními výrobci a drahým provozem se potýká také F-22A. Letectvo proto hodlá od roku 2030 začít vyřazovat všechny Raptory. Nahradit je má nová rodina leteckých systémů NGAD, která se má skládat minimálně z jednoho pilotovaného nadzvukového letadla a několika typů robotických loyal-wingmanů.
Hlavním úkolem NGAD a nové generace střel vzduch-vzduch (viz dále) je porazit čínská stealth letadla J-20 a jejich nové střely PL-15 (nebo další vyvíjené čínské střely vzduch-vzduch dlouhého dosahu) nad vodami Indo-Pacifiku. Podle letectva navíc F-22A nemůže nahradit letouny šesté generace a během 30. let začne ztrácet schopnost bojovat s nejmodernějšími čínskými letouny a zbraňovými systémy vzduch-vzduch a země-vzduch.
F-35 mají operovat z předsunutých letišť v rámci nové koncepce agilního nasazení ACE (Agile Combat Employment)
Současně USAF koketuje s myšlenkou vyvinout ne-stealth stíhačky MR-X jako náhradu za víceúčelové F-16. Hlavním úkolem MR-X se stane ochrana vzdušného prostoru kontinentálních Spojených států a operace, kde nehrozí střet s nejpokročilejší leteckou a pozemní protivzdušnou obranou (PVO) protivníka. O podobě a schopnostech MR-X se ale zatím nic neví.
V každém případě NGAD a MR-X mají být (resp. jsou) vyvíjeny pomocí zcela nových digitálních nástrojů. Tyto nové digitální nástroje umí vytvořit digitální dvojče letounu a podrobit ho sofistikovaným počítačovým simulacím. Tak lze částečně nahradit fyzické testování, ušetřit roky vývoje a značné finanční náklady.
Smyslem těchto digitálních nástrojů není jen rychle vyvinout nové letouny, ale rovněž zásadně zrychlit rytmus vývoje a zavádění nových vylepšených verzí letadel a leteckých zbraní – podle letectva by k tomu mělo docházet každých pět let.
Spolu se zaváděním nových letadel americké letectvo zavede zcela nové letecké zbraně, včetně střel vzduch-vzduch velmi dlouhého dosahu. Firma Raytheon například nabízí leteckou verzi střely AMRAAM-ER (Advanced Medium Range Air-to-Air Missile-Extended Range), kterou vyvinula pro komplet PVO NASAMS 2. AMRAAM-ER je delší a má větší průměr než standardní AIM-120D AMRAAM. Spekuluje se, že nová střela může mít dolet přes 200 km, možná 250 km a více.
Kromě toho jsou známy programy vývoje nových střel vzduch-vzduch LREW (Long Range Engagement Weapon), AIM-260, Peregrine a dokonce se spekuluje o protiletecké verzi protiradiolokační střely AGM-88G AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile-Extended Range). Původní AARGM-ER se navádí na vysílání radiolokátorů na vzdálenost až 200 km.
Zdroj: AFM
Související články
NGAD: Letecký boj budoucnosti podle amerického letectva
Americké letectvo (USAF) v rámci programu NGAD (Next Generation Air Dominance) posuzuje nejrůznější ...
-
06.09.2019
-
92 komentářů
-
Jan Grohmann
Výroba stíhačky F-15EX a koncept Digital Century Series
Americké letectvo (US Air Force) s firmou Boeing před pár dny uzavřelo finální smlouvu ohledně ...
-
17.07.2020
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
NGAD: Američané testovali demonstrátor stíhačky 6. generace
Americké letectvo (USAF) údajně začalo s leteckými testy demonstrátoru nového víceúčelového ...
-
17.09.2020
-
69 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké letectvo chce stíhačky F-16 na steroidech
Nedávno americké letectvo (USAF) projevilo zájem o opětovný nákup víceúčelových taktických ...
-
22.02.2021
-
96 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Dovolím si tvrdit, že současný C/D Gripen u nás zůstane i za rokem 2029. V těchto počtech je dobrý tak leda na Air policing a ten jinde zvládají i 40let staré F-16 A/B. Jelikož ...Zobrazit celý příspěvek
Dovolím si tvrdit, že současný C/D Gripen u nás zůstane i za rokem 2029. V těchto počtech je dobrý tak leda na Air policing a ten jinde zvládají i 40let staré F-16 A/B.
Jelikož se v průběhu životního cyklu neinvestovalo do schopností L-159, tak už se ani investovat nebude. Přál bych si jen, aby tito piloti neodešli do důchodu, ale nakoupilo se pro ně alespoň dalších 12 nadzvuků (nebo aspoň 8 :D).Skrýt celý příspěvekPri všetkej úcte kamo, porovnávať F-16A/B a Gripen C/D - neviem, neviem.
Pri všetkej úcte kamo, porovnávať F-16A/B a Gripen C/D - neviem, neviem.
V roce 2030 na tom bude Grip stejně jako je F16 A/B dnes v jiných letectvech. Mechanické díly snad k dostání, elektronika kanibalizací starších, motory na výměnu/odpis.
V roce 2030 na tom bude Grip stejně jako je F16 A/B dnes v jiných letectvech. Mechanické díly snad k dostání, elektronika kanibalizací starších, motory na výměnu/odpis.
Tož, pokud budou zařazovat do služby nová (lepší) letadla tak by snad s kongresem až tolik probléů mít neměli... horší pokud budou argumentovat stylem "nepotřebujeme jich tolik ...Zobrazit celý příspěvek
Tož, pokud budou zařazovat do služby nová (lepší) letadla tak by snad s kongresem až tolik probléů mít neměli... horší pokud budou argumentovat stylem "nepotřebujeme jich tolik protože nové jsou mnohem lepší..." což se pak dost těžko počítá, tam může někdo šachovat bulharskou konstantou v dost širokém rozsahu...Skrýt celý příspěvek
Ono to podle nadpisu vypadá senzačně, ale F-22 se má začít vyřazovat až v průběhu 30. let. V té době to už budou 25-30 let staré stroje a zároveň by podle plánu měla být zavedena ...Zobrazit celý příspěvek
Ono to podle nadpisu vypadá senzačně, ale F-22 se má začít vyřazovat až v průběhu 30. let. V té době to už budou 25-30 let staré stroje a zároveň by podle plánu měla být zavedena nebo být zaváděna jejich náhrada vzešlá z NGAD. Tedy nejde o žádné dramatické a nečekané změny v plánech.Skrýt celý příspěvek
Já navíc docela pochybuju, že to dodrží. NGAD je zase něco nového a převratného a od vývoje do zavedení bude trvat minimálně stejně dlouho jako v případě F-35. Pokud bych byl ...Zobrazit celý příspěvek
Já navíc docela pochybuju, že to dodrží. NGAD je zase něco nového a převratného a od vývoje do zavedení bude trvat minimálně stejně dlouho jako v případě F-35. Pokud bych byl konkrétní, tak LM získal kontrakt v roce 2001, kontrakt pro výrobu prototypů v roce 1996, studie v roce 1993. Celé to tedy trvalo 22 let. Takže i kdyby už bylo rozhodnuto a probíhala výroba prototypů, tak stále to bude do zavedení takových 10 let a to jsem hodně hodně velký optimista. Ale možné ono digitální inženýrství a nasazení algoritmů strojového učení fakt dokáže zrychlit a zlevnit vývoj. To by mě hodně potěšilo...Skrýt celý příspěvek
Vezměme v potaz fakt, že F22 bude v 30. letech už přes 30 let starý letadlo. Jeho první let se konal ještě před novým tisíciletím, takže oproti Rusům jsou přes 20 let před nimi. V ...Zobrazit celý příspěvek
Vezměme v potaz fakt, že F22 bude v 30. letech už přes 30 let starý letadlo. Jeho první let se konal ještě před novým tisíciletím, takže oproti Rusům jsou přes 20 let před nimi. V době, kdy se bude zavádět náhrada za Raptory, tak hádám, že teprv tehdy bude mít Rusko nějaký větší počet SU57 (pokud vůbec). Čína je na tom o trochu líp, ale stále se se stealth technologií seznamují, navíc jejich schopnosti EB budou dle mého značně omezené. Podtrženo sečteno, USA má neskutečný náskok oproti svým potenciálním nepřátelům, proto nemusí absolutně s ničím spěchat.Skrýt celý příspěvek
Základní problém u F-22 nejsou její unikátní schopnosti a výkony, ale naprosto fatální rozhodnutí ukončit výrobu po "pár" kusech a totálně rezignovat nad vývoj. I modernizace jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Základní problém u F-22 nejsou její unikátní schopnosti a výkony, ale naprosto fatální rozhodnutí ukončit výrobu po "pár" kusech a totálně rezignovat nad vývoj. I modernizace jsou v podstatě jen v minimální možné míře, protože pár vyrobených kusů jakýkoli smysluplný projekt obratem pošle do koše.
Je to stejné jako kdyby jste měli špičkového atleta který každého jiného poráží rozdílem třídy a proto mu stopnou finance na trénink a uzavřou přístup na ovál, protože máme hromadu jiných lehce nadprůměrných atletů kteří jsou stejní jako sportovci z jiných zemí.
Nesmyslný zákaz exportu třeba i ořezané verze, jen zpečetil neveselou budoucnost tohohle éra. Je to škoda.Skrýt celý příspěvekZákaz není nesmyslný. Mohl to otevřít třeba i Trump, ale nešel do toho. Moc si nedokážu představit to "očesání". F-22 degraduje konkurenci ve steahl schopnostech. S tím se pojí i ...Zobrazit celý příspěvek
Zákaz není nesmyslný. Mohl to otevřít třeba i Trump, ale nešel do toho. Moc si nedokážu představit to "očesání". F-22 degraduje konkurenci ve steahl schopnostech. S tím se pojí i vysoká rychlost supercruise, svérázné vektorování tahu, stále jedny z nejlepších motorů, které jsou k dispozici,..... Na tom letounu toho zase až tak moc očesat nejde. Tejn letoun nebyl nikdy ani stavěný tak, že by se udělala nějaká očesaná verze na export. Vývoj probíhal v bohaté době, na náklady se hledělo méně.Skrýt celý příspěvek
Trump mohl, ale de facto nemohl. Díky Obamovi a jeho příkazu zničit výrobní přípravy. Cena za nový kus F-22 by díky tomu vyletěla do nebeských výšin.
Trump mohl, ale de facto nemohl. Díky Obamovi a jeho příkazu zničit výrobní přípravy. Cena za nový kus F-22 by díky tomu vyletěla do nebeských výšin.
Trvalý zákaz vývozu odsouhlasil senát už v roce 2009. V případě zájmu Japonska a Austrálie na debatu o ceně ani nedošlo. A to Japonsko o F-22 mělo zájem ještě za dob kdy linka ...Zobrazit celý příspěvek
Trvalý zákaz vývozu odsouhlasil senát už v roce 2009. V případě zájmu Japonska a Austrálie na debatu o ceně ani nedošlo. A to Japonsko o F-22 mělo zájem ještě za dob kdy linka vyráběla a Austrálie stejně tak.Skrýt celý příspěvek
Problém je zrušení výrobních přípravků, kdy si nemůže letadla koupit ani USAF.
Takže místo nových verzí F-22 si musí USAF objednávat nové verze F-15 apod.Problém je zrušení výrobních přípravků, kdy si nemůže letadla koupit ani USAF.
Takže místo nových verzí F-22 si musí USAF objednávat nové verze F-15 apod.Skelet Já neřeším zda linky jsou a nebo nejsou, zda se bude vyrábět to ne ono. Hodnotím fakt, že o F-22 byl zájem, ale k jednání nedošlo, protože F-22 se exportovat nesměla., ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet
Já neřeším zda linky jsou a nebo nejsou, zda se bude vyrábět to ne ono. Hodnotím fakt, že o F-22 byl zájem, ale k jednání nedošlo, protože F-22 se exportovat nesměla., protože žádná ořezaná verze neexistovala.Skrýt celý příspěvekSkelet "Nesmyslný zákaz exportu třeba i ořezané verze, jen zpečetil neveselou budoucnost tohohle éra. Je to škoda." O tom se tady celou dobu diskutuje. Neexistence linky v tom ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet
"Nesmyslný zákaz exportu třeba i ořezané verze, jen zpečetil neveselou budoucnost tohohle éra. Je to škoda."
O tom se tady celou dobu diskutuje. Neexistence linky v tom nijak nefiguruje a ani nemůže.Skrýt celý příspěvek
Obama je rušil díky Bushovi, co rozjel válčení na mnoha úrovních a vysál armádní rozpočet na takovéto projekty. Ono se blbě střílí do vlastních řad, ale podělal konzervativec. ...Zobrazit celý příspěvek
Obama je rušil díky Bushovi, co rozjel válčení na mnoha úrovních a vysál armádní rozpočet na takovéto projekty. Ono se blbě střílí do vlastních řad, ale podělal konzervativec. Takový je fakt!Skrýt celý příspěvek
Vidíte, já bych to rozhodnutí ukončit výrobu F-22 označil ve své době jako odvážné a riskantní. Dnes už můžeme říct, že ten risk vyšel a zastavit projekt F-22 bylo správné ...Zobrazit celý příspěvek
Vidíte, já bych to rozhodnutí ukončit výrobu F-22 označil ve své době jako odvážné a riskantní. Dnes už můžeme říct, že ten risk vyšel a zastavit projekt F-22 bylo správné rozhodnutí. Kořenovou příčinou je, že ve všech armádách světa postupně začaly převážovat náklady na veškerý armádní personál nad náklady na techniku. To sebou vedlo nutnost redukovat množství provozovaných strojů ruku v ruce s tlakem na univerzální využití těch co zůstanou. Projekt F-22 byl poslední, který tuto novou koncepci nerespektoval a díky tomu je na něm také nejvíce vidět, že to byl od počátku speciál s omezeným využitím. F-22 má dle dnešních požadavků dva zásadní nedostatky:
1) omezený dolet/výdrž v čisté konfiguraci (F-35 jej minimálně vyrovnává, kde ale moderní stroj velikosti F-22 by měl mít tento parametr minimálně o 1/3 lepší)
2) omezený prostor pro výzbroj a především moderní senzorové vybavení v čisté konfiguraci.
Tyto nedostatky jsou v podstatě neřešitelné bez totální přestavby draku letadla. Pokud by se měly tyto problémy řešit externě, tak bude letoun degradován v podstatě všemi parametry na úroveň F-15 (v otázce nesené výzbroje dokonce významně níže) avšak s násobně vyššími náklady na letovou hodinu a údržbu. Tedy jsme zpět u podstaty tohoto sdělení amerického letectva.
Toto všechno se ví minimálně posledních 20 let a platí to úplně pro všechny. Kupř. diskutovaný Gripen E vznikl na stejných poznatcích, kdy drak verze C analogicky neumožňoval takovou modernizaci schopností, kterou žádá dnešní doba.Skrýt celý příspěvekK vyřazení dojde, až bude dodána výkonnější náhrada. To mohli vyhlásit klidně v den, kdy je zařadily do služby. Stejný plán byl i pro F-15 ¨C/D, které měli kompletně nahradit F-22. ...Zobrazit celý příspěvek
K vyřazení dojde, až bude dodána výkonnější náhrada. To mohli vyhlásit klidně v den, kdy je zařadily do služby.
Stejný plán byl i pro F-15 ¨C/D, které měli kompletně nahradit F-22. Máme tu skoro 20.let F-22, no C/D stále létají. I když jim už zvoní hrana.Skrýt celý příspěvekVtipné je že ono to tak nějak asi opravdu z amerického pohledu bylo, tedy že v den zařazení do služby byla koncepce F-22 v podstatě zralá na dožití. To nebyla chyba konstruktérů, ...Zobrazit celý příspěvek
Vtipné je že ono to tak nějak asi opravdu z amerického pohledu bylo, tedy že v den zařazení do služby byla koncepce F-22 v podstatě zralá na dožití. To nebyla chyba konstruktérů, ale čistě nevyzpytatelné politické situace ve světě. F-22 je koncept z doby po roce 1980, kdy Varšavská smlouva byla v plné síle a zaváděla velké počty pokročilých letadel (za všechny rodinu Su-27). Tedy VS disponovala proti silám NATO v Evropě jak důstojnou kvalitou, tak především počty. No a USAF jako odpověď potřebovalo "rozdílový" stroj pro vybudování nadvlády, který by díky technologii působil jako násobič síly, řekněme 1:3 a ten také v F-22 dostalo. Jenže pak přišel rok 89, VS se rozpadla a zbylý nepřítel Rusko lusknutím prstu přišlo o počty, které už nikdy nemohlo samo nahradit. Což mi logicky z amerického pohledu znamenalo že i stávající stroje NATO (za všechny F-15) stejným lusknutím prstu početně převýšily stavy Ruska a kvalitativně nikdy nebyly horší. To že se stále drží F-15C/D mi tak přijde zcela logické a logická mi přišla i americká reakce na tento vývoj situace ve světě v podobě vývoje "levného" univerzálního stealth stroje, který dokáže především proniknout frontovou PVO nepřítele a zasadit tam přesné údery pozemním cílům. Kterého ale také nakonec díky ekonomickým problémům Ruska nebude potřeba tolik, kolik plánovali. Novým nepřítelem USA se zdá být Čína, kde díky její geografické poloze potřebují v každém případě stroj s velkým doletem, tedy minimálně 1000 mil combat radius v čisté konfiguraci a dostatkem munice, kde takový stroj potřebuje zejména USN.Skrýt celý příspěvek
Tohle není jen problém F-22, děje se to u každé techniky! Ale ani to, že to někdo veřejně neznamená kdy se to fakticky stane. Viz. ta C/D, to by se nám F-22 posunul z plánem 2030+, ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle není jen problém F-22, děje se to u každé techniky!
Ale ani to, že to někdo veřejně neznamená kdy se to fakticky stane. Viz. ta C/D, to by se nám F-22 posunul z plánem 2030+, na rok 2050+.
Tedy vůbec to nemá nic společného, ze zastaralosti koncepce. Ale prostě uplynul čas, nic tu nebude věčně.Skrýt celý příspěvek
USA mají slušný náskok před zbytkem světa. Po F 117 a B 2 půjde další typ do důchodu, aby uvolnil místo novějším technologiím. To se jinde ve světě říct nedá. Ale má to logiku, po ...Zobrazit celý příspěvek
USA mají slušný náskok před zbytkem světa. Po F 117 a B 2 půjde další typ do důchodu, aby uvolnil místo novějším technologiím. To se jinde ve světě říct nedá. Ale má to logiku, po rozhodnutí vyrábět dále F 15 a F 16 budou Raptory patřit mezi starší typ a pro úkol vzdušné nadvlády budou potřebovat něco novějšího.
Ostatně, umělou inteligenci tam testují i na L 39 :-)
http://mwithakaviation.blogspo... Skrýt celý příspěvekObama nařídil zrušit a sešrotovat část přípravků pro F-22, takže zakopaný pes bude spíše tady.
Obama nařídil zrušit a sešrotovat část přípravků pro F-22, takže zakopaný pes bude spíše tady.
Údajně v tom figuruje cena za F-35. USAF dlouhodobě kritizuje jednotkovou cenu za F-35 a LM s tím nic moc nedělá. Tímto dává ultimátum, že to myslí vážně a klidně podstoupí ...Zobrazit celý příspěvek
Údajně v tom figuruje cena za F-35. USAF dlouhodobě kritizuje jednotkovou cenu za F-35 a LM s tím nic moc nedělá. Tímto dává ultimátum, že to myslí vážně a klidně podstoupí bolestivé kroky s cílem, že se může stát, že žádných 1700 či kolik kusů F-35 nebude. USAF objednala pouze 48 kusů F-35 pro rok 2022 a pak každý rok pouze 43 (!!!) až do roku 2026. Navíc tím i pohrozili, co se může stát v případě NGAD a MR-X. On i Northrop Grumman a Boeing taky umějí vyrábět letadla, ne pouze LM.Skrýt celý příspěvek
"Problém se starými letouny není ani tak v jejich výkonech, ale v čím dál složitějším servisu. Původní výrobci součástek totiž mizí a je tak čím dál složitější shánět náhradní ...Zobrazit celý příspěvek
"Problém se starými letouny není ani tak v jejich výkonech, ale v čím dál složitějším servisu. Původní výrobci součástek totiž mizí a je tak čím dál složitější shánět náhradní díly."
Ještě někdo chce kupovat "levné " Gripeny, kde počet létajících strojů půjde prudce dolů, a náklady z věku vyletí do oblak.Skrýt celý příspěvekJa som si skoro istý, že u Gripenov C/D ostanete. Saab prichádza s novou E/F ktorých budú musieť vyrobiť tiež nejaký počet. Keď si uvedomíme, že Švédsko má desiatky C/D ...Zobrazit celý příspěvek
Ja som si skoro istý, že u Gripenov C/D ostanete. Saab prichádza s novou E/F ktorých budú musieť vyrobiť tiež nejaký počet. Keď si uvedomíme, že Švédsko má desiatky C/D zakonzervované v skladoch, desiatky na prenájme a ešte k ním pribudnú ďalšie tak iste budú tlačiť aby aspoň tie prenajaté ostali u prenajímateľov. Oni v podstate nevedia čo s nimi. Zase na druhú stranu si myslím, že to bude aj dobrá ponuka.Skrýt celý příspěvek
Jirosi Nevytrhávejte to z kontextu. Podívejte se raději kdy byly letadla určené k vyřazení (F 16 daného blocku, F 15 C a A 10) vyrobeny. Ty letadla jsou o více než 20 let starší ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Nevytrhávejte to z kontextu. Podívejte se raději kdy byly letadla určené k vyřazení (F 16 daného blocku, F 15 C a A 10) vyrobeny. Ty letadla jsou o více než 20 let starší než Gripeny C/D.Skrýt celý příspěvekTěm F-16 je maximálně 37-33.let (116ks). Přitom my máme kupovat letouny z 22-24.let. Přitom pokud by došlo k rozšíření operační budou za 3+roky. Opravdu je to až takový rozdíl, z ...Zobrazit celý příspěvek
Těm F-16 je maximálně 37-33.let (116ks).
Přitom my máme kupovat letouny z 22-24.let. Přitom pokud by došlo k rozšíření operační budou za 3+roky. Opravdu je to až takový rozdíl, z vyhlídkou na 20+.let služby?Skrýt celý příspěvekJirosi Nechci zarytě hájit Gripeny, když existují lepší možnosti pro AČR, ale pokračování v odkoupení Gripenů vidím jako jednu možnou a levnou realitu. Ekonomika nám nebude šlapat ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Nechci zarytě hájit Gripeny, když existují lepší možnosti pro AČR, ale pokračování v odkoupení Gripenů vidím jako jednu možnou a levnou realitu.
Ekonomika nám nebude šlapat na věčné časy, nyní skokové zadlužení, do toho přijde nutnost reformy důchodů tak, že možná bude zvolena varianta nižších finančních nákladů. (možná už s výhledem na jiné, nové typy letadel, které majá v plánu uvádět do služby v polovině 30. let)Skrýt celý příspěvekNepopírám možnost výhodné nabídky. Ale my je dnes "nevlastníme", pak bychom v nich měli investici a delší provoz = lepší investice. My je budeme teprve kupovat v tom je ten zcela ...Zobrazit celý příspěvek
Nepopírám možnost výhodné nabídky.
Ale my je dnes "nevlastníme", pak bychom v nich měli investici a delší provoz = lepší investice. My je budeme teprve kupovat v tom je ten zcela zásadní rozdíl.
Nové typy přijdou, ale jak nám ukazuje historie levnější nebudou. Část zdražení půjde na úkor inflace, to na věci moc nemění. Viz. ceny F-22 vs F-35, před snížením masovou produkcí. Tu u většiny nových letadel prostě očekávat nelze.Skrýt celý příspěvekOno se stačí podívat na Slovensko, to sice provozovalo Migi o 15.let déle. Ale fakticky si koupilo ty "samé" F-16. Tohle vidím jako nejvíce pravděpodobný scénář v podobě F-35 pro ...Zobrazit celý příspěvek
Ono se stačí podívat na Slovensko, to sice provozovalo Migi o 15.let déle. Ale fakticky si koupilo ty "samé" F-16.
Tohle vidím jako nejvíce pravděpodobný scénář v podobě F-35 pro CR.Skrýt celý příspěvek
Jirosi. Chápu co tím chcete říct, a v podstatě i já bych byl spíše pro aby se pořizovalo něco novějšího (F-16V, Gripen E, F-35 atd. atd.) Každopádně tady si musíme uvědomit pár ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi.
Chápu co tím chcete říct, a v podstatě i já bych byl spíše pro aby se pořizovalo něco novějšího (F-16V, Gripen E, F-35 atd. atd.)
Každopádně tady si musíme uvědomit pár věcí, které by nás měli vrátit do reality.
Počítejme, že nákup nových strojů nás bude stát cca 2. miliardy dolarů, pokud budeme uvažovat o 12. - 14. ks. Pokud budeme chtít 24ks tak můžeme počítat s cenou cca 3 - 4 miliardy dolarů. Bráno kompletní balíček i s municí, výcviku atd. atd. bez rozdílu typu stroje.
Takže odhadem nákup nových nadzvuků by ČR mohl stát cca 50 - 100 miliard. (Můj odhad, vycházející ze slovenského nákupu nových F-16 za které dají cca 1,7 miliardy dolarů, takže čísla brát jako odhad, nikoli jako fakt. Finální cena se samozřejmě může lišit podle nabídek, ale i tak počítám, že pod 40 miliard Kč nepůjde) A já pochybuji, že tohle bude ochotna jakákoli vláda takové finance uvolnit, a půjde se cestou levnější varianty, což by mohl být odkup olétaných Gripenu C/D a jejich následná modernizace na C plus. Popřípadě nákup něčeho jiného, ale olétaného s případnou modernizaci, podobně jak Chorvatsko. Tady by jsme se mohli vlést do ceny cca 20 až 30 miliard Kč. Samozřejmě zase pouze můj odhad, s tím, že pokud by cena nákupu olétaných strojů přesáhla 35 miliard, tak už by bylo lepší podívat se po nákupu nového stroje :-)Skrýt celý příspěvekNedovoluji si tvrdit, že se to nestane. Ale pouze říkám, že to řešení bude vše, jen ne úspora. Což, je zase typické pro nákupy v CR. Proto bych byl raději za nové 12+2, kde bude ...Zobrazit celý příspěvek
Nedovoluji si tvrdit, že se to nestane. Ale pouze říkám, že to řešení bude vše, jen ne úspora. Což, je zase typické pro nákupy v CR.
Proto bych byl raději za nové 12+2, kde bude možnost to navýšit(25-50.mld). Nakupovat vyšší než stávající počet Gripenu C/D je nesmysl.Skrýt celý příspěvekTady jde o to, že i když se koupí 14 strojů, okamžitě letuschopných je 80%... a to si myslím, že jsem to číslo ještě přestřelil. Bavíme se tedy o počtu +-10 kusů. Myslíte, že je ...Zobrazit celý příspěvek
Tady jde o to, že i když se koupí 14 strojů, okamžitě letuschopných je 80%... a to si myslím, že jsem to číslo ještě přestřelil. Bavíme se tedy o počtu +-10 kusů. Myslíte, že je opravdu takový počet i pro blbou teritoriální obranu dostačující? I když jsme v NATO a funguje zde kolektivní obrana, toto je prostě žalostný počet.Skrýt celý příspěvek
No já se spíš obávám, že to bude jediné řešení, na které bude vláda ochotná vyčlenit nějaké ty finance. Samozřejmě vše bude otázkou jakou nakonec Švédové nabídnou cenu.
No já se spíš obávám, že to bude jediné řešení, na které bude vláda ochotná vyčlenit nějaké ty finance. Samozřejmě vše bude otázkou jakou nakonec Švédové nabídnou cenu.
Jirosi
Otázkou je, zda na to v roce 2027 budou finance? S tím jak se posouvají jiné akvizice bude možná dobré využít opce na pár let pronájmu dále.Jirosi
Otázkou je, zda na to v roce 2027 budou finance? S tím jak se posouvají jiné akvizice bude možná dobré využít opce na pár let pronájmu dále.
"Za hubičku" koupíme 25+ let staré stroje, abysme je používali ani ne 15 roků a pak sháněli stroje nové? Za pronájem jsme dali 40 miliard, to je jako za stroje úplně nové a ještě ...Zobrazit celý příspěvek
"Za hubičku" koupíme 25+ let staré stroje, abysme je používali ani ne 15 roků a pak sháněli stroje nové? Za pronájem jsme dali 40 miliard, to je jako za stroje úplně nové a ještě za ty stejné budeme platit? My, narozdíl od Ukrajiny nebo Chorvatska, na kvalitní nové stroje finance máme.Skrýt celý příspěvek
To sice teoreticky ano, ale co tanky, vrtulníky, PVO, radary, dělostřelectvo, generálka L-159 a ostatní zoufale zastaralá technika (bráno pohledem 2027)? Navíc náš rozpočet už ...Zobrazit celý příspěvek
To sice teoreticky ano, ale co tanky, vrtulníky, PVO, radary, dělostřelectvo, generálka L-159 a ostatní zoufale zastaralá technika (bráno pohledem 2027)?
Navíc náš rozpočet už bude tou dobou zatížen dluhovou brzdou a je otázkou jak na tom bude ekonomika a tolik odkládané reformy.
Ty peníze podle mě prostě nebudou. Bude se zoufale škrtat. A je dost možné že skončíme jen s těmi 16ti Gripeny C. Nejdříve se využije opce na ty další dva roky pronájmu a poté se ta letadla stejně odkoupí jestli Švédi nenabídnou další pronájem.Skrýt celý příspěvekdovolím si použít latinské spojení: Si vis pacem, para bellum. Chceš-li mír, chystej válku. Rozpočet na armádu má být fixně daný třeba na 5 let dopředu, tak by to opravdu mělo ...Zobrazit celý příspěvek
dovolím si použít latinské spojení:
Si vis pacem, para bellum.
Chceš-li mír, chystej válku.
Rozpočet na armádu má být fixně daný třeba na 5 let dopředu, tak by to opravdu mělo být. Od 2024 fixně daný 2% HDP na armádu, pak pro AČR bude jednodušší plánovat a kupovat vybavení. Ne, že se KSČM rozhodne partyzánsky bojovat proti vlastní zemi tím, že pro toleranci si řekne mínus osminu z peněz na armádu.Skrýt celý příspěvekPVO+Děla+BVP se snad podepíší = v době platby na letadla budou za námi. L-159 se odepíše, tady asi není co řešit. Bojová hodnota nízká až nulová. Dluhová brzda nemusí ...Zobrazit celý příspěvek
PVO+Děla+BVP se snad podepíší = v době platby na letadla budou za námi.
L-159 se odepíše, tady asi není co řešit. Bojová hodnota nízká až nulová.
Dluhová brzda nemusí nastat(rozhoduje zda se podaří růste ekonomiky, více než kolik vláda vydá), z druhé strany pokud bude schodek 150mld. škrtání v Armádě to nevytrhne. Pokud ji neškrtneme celou.
Reformy = vyšší platby, žádné jiné zdroje nejsou.Skrýt celý příspěvekJako nechci být pesimista, ale pokud se za období hospodářského růstu žádná technika nepořídila a vlády nebyly schopné udržet rozpočet v kladných číslech, tak jak by se mohlo začít ...Zobrazit celý příspěvek
Jako nechci být pesimista, ale pokud se za období hospodářského růstu žádná technika nepořídila a vlády nebyly schopné udržet rozpočet v kladných číslech, tak jak by se mohlo začít v tak masivním měřítku nakupovat v recesi? A že ten dluh na technice začíná být čím dál tím horší.
A tady navíc nejde házet vinu jen na komouše. MO nebylo schopné dotáhnout do konce a bez fatálních chyb snad žádný nákup už pěkných pár let. Radary a tanky jsou předražené, vrtulníky jsou drahé, nemají výzbroj a je jich málo (jako že jich víc na beton ani nebude), dodávky toyot čeká několikaměsíční zdržení, tendry na BVP, PVO a houfnice jsou ve hvězdách.
Dobře... nejspíše se jim dovedlo nakoupit za rozumné peníze ty C-295, ale to bylo spíše dílem náhody a tím, že se jich výrobce potřeboval zbavit.Skrýt celý příspěvekCerVus Ty auta už stojí někde vyrobené? To je pro Glomex docela riziko. Nevím tedy jak je řešené zakrytování zrovna u Hiluxu, ale to jistě bez problému zvládne postupně dodělat ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus
Ty auta už stojí někde vyrobené? To je pro Glomex docela riziko. Nevím tedy jak je řešené zakrytování zrovna u Hiluxu, ale to jistě bez problému zvládne postupně dodělat místní servis před předáním.Skrýt celý příspěvekTady je kámen úrazu v tom, že to bylo naspecifikováno a schváleno. Dodatečná montáž čehokoli na cokoli nad rámec smlouvy je chápáno jako zhodnocení materiálu a to je u nových věcí ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je kámen úrazu v tom, že to bylo naspecifikováno a schváleno. Dodatečná montáž čehokoli na cokoli nad rámec smlouvy je chápáno jako zhodnocení materiálu a to je u nových věcí s danou tabulkovou cenou prostě komplikace. I když jde o takovou prkotinu. Budou muset uzavřít novou smlouvu speciálně na tohle a to byrokratické kolečko společně s montáží zabere nějaký čas.Skrýt celý příspěvek
Na to by mělo stačit uzavřít dodatek smlouvy který tenhle požadavek specifikuje. Podobně se to dělá i u jiných smluv pokud vzejdou ze zkoušek nějaké připomínky. Vyjednání dodatku ...Zobrazit celý příspěvek
Na to by mělo stačit uzavřít dodatek smlouvy který tenhle požadavek specifikuje. Podobně se to dělá i u jiných smluv pokud vzejdou ze zkoušek nějaké připomínky. Vyjednání dodatku samozřejmě nějaký čas zabere, ale to my snad neměl být nějaký nepřekonatelný problém.Skrýt celý příspěvek
toustr. Nikdo neví co se za těch cca 5 - 7 let pořídí. To co jsem napsal jsou jen mé odhady a tak je musíte taky vnímat. Vše bude záležet na samotných nabídkách jednotlivých ...Zobrazit celý příspěvek
toustr.
Nikdo neví co se za těch cca 5 - 7 let pořídí. To co jsem napsal jsou jen mé odhady a tak je musíte taky vnímat.
Vše bude záležet na samotných nabídkách jednotlivých výrobců, pokud vlána nepůjde cestou dohoda vláda - vláda. Oni se nakonec Švédi můžou rozhodnout, že nám nic nenabídnou.
Každopádně pravděpodobné je, že ČR bude vybírat z dvou možností.
1) možnost nákup nových strojů v rozmezí 50 - 100 miliard za kompletní balíček
2) možnost nákup olétaných strojů v rozmezí do cca 30 - 40 miliard
A bohužel osobně si myslím, že druhá verze nakonec zvítězí. A ne proto, že by jsme neměli na tu první, ale proto že se tu nenajde vláda, která ty finance bude ochotna uvolnit. Armádní rozpočet je prostě až na chvostu státního rozpočtu a armádní nákupy politické body nepřinesou. Právě naopak.Skrýt celý příspěvekOmlouvám se, vyložil jsem si Váš komentář lehce jinak. V tom případě jsme na úplně stejně vlně, taky si bohužel myslím, že Gripen zůstane. Je to ohromně špatné rozhodnutí do ...Zobrazit celý příspěvek
Omlouvám se, vyložil jsem si Váš komentář lehce jinak. V tom případě jsme na úplně stejně vlně, taky si bohužel myslím, že Gripen zůstane. Je to ohromně špatné rozhodnutí do budoucna po finanční stránce, ale na chvíli to lidi uchlácholí. I tak je ale ono prodloužení o MAXIMÁLNĚ 15 let (víc prostě ty stroje už nevydrží) poměrně krátkozraké. Alespoň 6 let před koncem životnosti se bude muset znovu dělat řízení, výroba a výcvik nějaký ten pátek prostě trvá. Takže se bavíme o odložení nákupu jen o +-9 let, což je prostě naprosto nevýhodné.
Jak ale říkáte, Gripen nejspíš vyhraje... a spolu s ním vyhraje opět i ta naše česká hloupost a úchylka hledat všechno podle kritéria cena/výkon :(.Skrýt celý příspěvek
ČR již v nadcházejícím období nekoupí nic, maximálně tak škrtne všem občanům jednu nulu na bankovkách. Poletíme do oblak, ale jinak než si myslíte.
ČR již v nadcházejícím období nekoupí nic, maximálně tak škrtne všem občanům jednu nulu na bankovkách. Poletíme do oblak, ale jinak než si myslíte.
Zaujímavé čteníčko.. Realita bude, že F-22 tu bude do roku 2040, lebo digitálny vývoj v skutočnosti všetko predlžuje a nie skracuje.. Viď BO a ULA, ktoré digitálne vyvýjajú ...Zobrazit celý příspěvek
Zaujímavé čteníčko..
Realita bude, že F-22 tu bude do roku 2040, lebo digitálny vývoj v skutočnosti všetko predlžuje a nie skracuje..
Viď BO a ULA, ktoré digitálne vyvýjajú rakety New Glenn a Vulcan a oproti nim vertikálny prístup SpaceX, ktorý časť vývoja robí digitálne, ale hlavne chrlí prototyp za prototypom..
Podľa mňa ak chcú ušetriť treba radikálne znížiť počet dodávateľov pomocou 3D printu a inhouse riešení..
Inak rastúca cena letovej hodiny F-16, ktorá rastie 2x rýchlejšie ako inflácia pomôže k splneniu cieľa vyrovnania s letovou hodinou s F-35..Skrýt celý příspěvek"digitálny vývoj v skutočnosti všetko predlžuje a nie skracuje" Což je samozřejmě nesmysl. Někdo prostě umí a jiný ne. Konkrétně v případě NG je situace úplně jiná. Jeff začal s ...Zobrazit celý příspěvek
"digitálny vývoj v skutočnosti všetko predlžuje a nie skracuje"
Což je samozřejmě nesmysl. Někdo prostě umí a jiný ne. Konkrétně v případě NG je situace úplně jiná. Jeff začal s malým nosičem (New Shepard) a aniž by vlastně kdy komerčně vynášel na orbitu, začal plánovat a lít prachy do NG, aby mohl konkurovat Falconu 9. A ten samozřejmě nelítá taky a Jeff už blázní s New Armstrongem a Blue Moonem. Nic nedotáhne do konce.
Musk dotahuje věci od konce. Malý Falcon 1 na popáté vynášel komerční satelit. A až poté přišel Falcon 9. Pěkně jedno po druhém. Z Blue Origin mám pocit jako "dohnat Muska za každou cenu a ideálně dnes nebo zítra...".Skrýt celý příspěvekFalcon 1 sice vynášel komerční satelit, ale těch satelitů bylo málo i pro jeho výrobu. Natož, aby si to ještě rozebírali 2. firmy. Proto je logické utnout finance na neekonomické ...Zobrazit celý příspěvek
Falcon 1 sice vynášel komerční satelit, ale těch satelitů bylo málo i pro jeho výrobu. Natož, aby si to ještě rozebírali 2. firmy. Proto je logické utnout finance na neekonomické řešení.Skrýt celý příspěvek
Vy vůbec nechápete jaký je přínos těchto technologii! Bez nich by se takto složité věci vůbec nedali vyvinout na úrovni na jaké jsou dnes. Místo desítek pokusných startů, máte ...Zobrazit celý příspěvek
Vy vůbec nechápete jaký je přínos těchto technologii!
Bez nich by se takto složité věci vůbec nedali vyvinout na úrovni na jaké jsou dnes.
Místo desítek pokusných startů, máte jednotky.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...