Americké námořnictvo bude vyrábět palivo z mořské vody

USS Abraham Lincoln
Foto:

Inženýři amerického námořnictva US Navy oznámili, že jsou blízko převratného objevu, který umožní vyrábět letecké palivo přímo na oceánu. Klíčem je získávání oxidu uhličitého a vodíku z mořské vody. Díky těmto sloučeninám je možné vyrábět nejrůznější uhlovodíky a tak i palivo pro letadla.

Mořská voda je bohatší na chemické sloučeniny, než se zdá. Ač to může být pro někoho překvapením, hladiny oceánů a moří jsou obrovským rezervoárem oxidu uhličitého CO2, který se zde dostává z atmosféry. Jelikož je CO2 těžší než vzduch, padá z atmosféry na hladiny oceánů, kde se rozpouští. Odhaduje se, že oceány každoročně pohltí až 50 % ročních emisí oxidu uhličitého.

Oceán je také, jak nám napovídá chemický vzorec vody H2O, obrovským zásobníkem vodíku. Vyrábět vodík lze celou řadou způsobů. Nejpravděpodobnější varianta, i když to je stále předmět výzkumů, je výroba vodíku pomocí elektrolýzy vody. Jde sice o velmi energetický náročnou výrobu, ale pro letadlové lodě s jaderným pohonem by to neměl být problém.

Uhlovodík je označení pro organickou sloučeninu, jejíž molekula se skládá pouze z atomů uhlíku (C) a vodíku (H). Tyto látky mají hlavní uhlíkový řetězec (tzv. uhlíková kostra), na kterou jsou připojeny atomy vodíku. Termín uhlovodík se často užívá jako zkrácený název pro alifatické uhlovodíky (nearomatické uhlovodíky). Wikipedia

Kombinací oxidu uhličitého a vodíku lze pak vyrábět nejrůznější uhlovodíkové sloučeniny a z nich letecké palivo JP-5. Připomeňme, že JP-5 je žluté palivo, speciálně vyvinuté pro potřeby letadel operujících z letadlových lodí. JP-5 je specifické tím, že má vysoký bod vzplanutí (60 °C), což vyžadují přísné námořní požární předpisy. Standardní palivo NATO JP-8 má bod vzplanutí již při teplotě 38 °C.

Hlavní důvodem pro výrobu leteckého paliva z mořské vody je snaha amerického námořnictva o co největší energetickou soběstačnost. Zásoby „leteckého benzínu“ je třeba na letadlových lodích častokrát doplňovat z tankerů, což přináší logistické a bezpečnostní problémy – zejména v bojových zónách.

Heather Willauer vědec z Výzkumných laboratoří US Navy (U.S. Naval Research Laboratory) k tomu říká: „Potenciální přínos schopnosti produkovat palivo JP-5 moři je snížení logistické zátěže při dodávce paliva, bez zatěžování životního prostředí a zvyšování energetické bezpečnosti a nezávislosti námořnictva.“

Úředníci odhadují, že konečná cena za výrobu jednoho litru leteckého paliva JP-5 bude přibližně jeden dolar. Navíc schopnost produkovat organické uhlovodíky dává naději, že výroba nemusí skončit jen u paliva do letadel. Řadu lodí amerického námořnictva používá pro svůj pohon plynové turbíny, které ke svému fungování potřebují rovněž uhlovodíková paliva.    

Zdroj: DefenseTech

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vodní tank CAAT - zásobovací tepna mezi mořem a pobřežím

V Indickém oceánu pravě došlo ke katastrofálnímu zemětřesení. Mořské dno se zvedlo o několik metrů ...

Modernizace ruského námořnictva se dotkne ponorek i hladinových lodí

Flotila ruských válečných ponorek bude v nejbližších letech výrazně modernizována a rozšířena. ...

Ruské vrtulníky pro francouzské lodě Mistral

Ruské námořnictvo hodlá ke každé ze svých čtyř budoucích lodí třídy Mistral přidělit až 30 vrtulníků ...

Raketový křižník Petr Veliký vyzkoušel protiraketový systém

Ruský raketový křižník Petr Veliký uskutečnil v nedávné době test svého protiletadlového a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Ultramarinus
    20:36 08.12.2012

    Zajímavá představa - loď, nebo ponorka s takovým zařízením, by v podstatě měla neomezené množství paliva (a energie), pokud by tedy zrovna plula po (nebo "ve") vodě.

    Utěrkáři se do Evropy natlačí tak jako tak. Program EUROMED stojí na názoru, že jich do EU do roku 2050 natahají 80 milionů. Pokud ale díky ztráte ceny ropy zchudnou natolik, aby neměli na lístek, může to mít přesně opačný efekt, než čekáš.

  • Loty
    15:24 05.10.2012

    Průser bude v tom, že až se dotáhnout tyhle alternativní zdroje energie k ekonomicky výhodným řešením....ropa přestane být tak žádaná a "utěrkářům" na východě, v těch pouštích, nic nezbyde. Z toho by jednoho napadla myšlenka, že se začnou nasouvat na západ víc než teď :O

  • Deadog
    08:26 05.10.2012

    nekdy zhruba pred rokem sem cetl ze Bill Gates investoval do technologie palivovych clanku nebo kotlu pro domacnosti. Ty by pak s timto zarizenim mely byt zcela energeticky sobestacne . Jen si nejsem jisty co na to ropna, energeticka lobby...

  • cejkis
    23:55 04.10.2012

    ondra,

    Vysokoteplotní reaktory jsou dle mého soudu budoucnost. V současnosti není co s vodíkem dělat. Lze jej přimíchávat do nějakých 30% do plynárenské soustavy, ale je to mnohem dražší než zemní plyn takže není důvod to dělat. Jediné co připadá v úvahu, je výroba palivových článků. A v tom vidím budocnost.

    Regulace výkonu JE bude prováděna pomocí zvýšení či snížení produkce nabíjení palivových článků. Palivové články budou pro auta a umím si to představit i místo kotle.

  • ondra
    22:38 04.10.2012

    Výroba vodíku elektrolýzou pokud máme k dispozici tak teplou věc jako je jaderný reaktor je daleko levnější než klasická elektrolýza. Lze totiž využít takzvanou vysokoteplotní elektrolýzu která má dvojnásobnou účinnost vůči klasické (použití vodní páry o teplotě 600-1000°C).

  • cejkis
    22:05 04.10.2012

    Pokud to vztáhnete na civilní řešení, lze z vody vyrábět vodík. Leč je to tak energeticky náročné a účinnost mizerná, že je to nekonkurenceschopné. Jinak to ovšem vyjde na nosičích, kde si k palivu palubní letky započtěte náklady na všechny zásobující tankery a náklady s nimi související.

  • Kuba
    21:04 04.10.2012

    Jan Grohmann: Ano, proto se dá předpokládat, že tato technologie bude použita na letadlových lodích, které už mají jaderný reaktor. To znamená, všechny americké a jedna francouzská.

  • technolog
    18:38 04.10.2012

    Táto technológia (a jej podobná) už dávno je a leží niekde v USA v šuplíku.

  • Chemik
    18:27 04.10.2012

    Ano, takto by šel vyrábět i normální benzín do aut. Bohužel celá tahle myšlenka je tak technologicky náročná, že není v konkurenci nynějšího způsobu těžby ekonomicky prosaditelná.

  • Jan Grohmann
    17:08 04.10.2012

    Bohužel to nedokážu říct. Možná má letecké palivo JP-5 nějaká specifika, které jej činí oproti klasickému benzínu výrobně jednodušším. Možná se najde mezi čtenáři nějakých chemik.
    Každopádně, výroba paliva z vody bude potřebovat ohromné množství energie. Bez jaderného reaktoru to půjde stěží.

  • Lannes
    16:56 04.10.2012

    Ak dokážu vyrábať letecký benzín z morskej vody to znamená teda že dokázu vyrábať aj normálny benzín nie? Teda náhrada za ropu?