Americké námořnictvo se chce zbavit šesti křižníků Ticonderoga

Americké námořnictvo se chce zbavit šesti křižníků Ticonderoga
Křižník USS Lake Champlain (CG 57) / Public Domain (Zvětšit)

Námořní větev Ozbrojených sil Spojených států se o vyškrtnutí křižníků třídy Ticonderoga, pocházejících z období konce studené války, dohaduje s Kongresem už delší dobu. Kdyby bylo po námořnictvu, nemá už ani jeden křižník. Kongres však vyřazování křižníků oponuje.

Na první poslech to zní rozumně. Křižníky USS Bunker Hill, USS Mobile Bay, USS Antietam, USS Leyte Gulf, USS San Jacinto a USS Lake Champlain jsou staré a blíží se ke konci své životnosti. Bunker Hill a Mobile Bay jsou staré třicet čtyři let, Antietam a Leyte Gulf třicet tři, San Jacinto a Lake Champlain třicet jedna. Plánovaná životnost křižníků třídy Ticonderoga je třicet pět let, takže to tak akorát vychází. Čím jsou lodě starší, tím komplikovanější je jejich údržba a dražší provoz. Námořnictvo se však v minulosti chtělo křižníků zbavit ještě dřív, než jejich životnost vypršela.

Z pohledu Kongresu námořnictvo dostatečně nevysvětlilo, čím je nahradí. Spojené státy mají v současnosti dvacet dva křižníků třídy TIconderoga. Jejich hlavní výzbroj tvoří 122 vertikálních odpalovacích šachet VLS (Vertical Launch System) pro řízené střely. Většinou v nich vozí směs různých typů protivzdušných raket.

Navíc mají i dvě odpalovací zařízení pro protilodní střely Harpoon (do každého se vejdou čtyři rakety), dva kanóny ráže 127 milimetrů a další drobnou hlavňovou výzbroj. Nejdůležitější úloha křižníků třídy Ticonderoga je protivzdušná obrana (PVO) operačních svazů letadlových lodí. V poslední době jim přibyla i obrana proti balistickým střelám. Jsou k tomu vybaveny systémem Aegis.

Arleigh Burke nestačí

Stejným systémem disponují i torpédoborce třídy Arleigh Burke. Jako náhrada třídy Ticonderoga ale nestačí. Jsou menší a nevejde se na ně velitelské stanoviště pro řízení PVO celého operačního svazu. Trup torpédoborců Arleigh Burke pojme také méně výzbroje. Američané staví tyto lodě v navzájem mírně odlišných sériích, označovaných „Flight“. Verze Flight I a II mají 90 vertikálních odpalovacích šachet, verze Flight IIA jich má 96. Ticonderogám se tedy nemohou rovnat. Z hlediska věku na tom torpédoborce Burke nejsou o moc lépe než stárnoucí křižníky.


Křižníky USS Shiloh (CG 67) a USS Antietam (CG 54)

Kýl dosud aktivní vedoucí lodě třídy Arleigh Burke se poprvé dotkl vody v roce 1991 (mimochodem, bylo to na 4. července). Je tedy stará 28 let. Zatímco stavba křižníků Ticonderoga už dávno skončila, torpédoborce Arleigh Burke se staví dál.

Námořnictvo by si – aspoň v principu – mohlo objednat prodlouženou variantu torpédoborců Arleigh Burke s rozsáhlejší výzbroji i komunikačním vybavením. Podobně to udělalo u ponorek třídy Virginia, do jejichž trupu nechalo přidat 21 metrů dlouhou sekci se střelami s plochou dráhou letu Tomahawk.

Udělalo to z důvodu postupného vyřazování větších ponorek třídy Ohio, takže situace se problému se stárnoucími křižníky velmi podobá. Něco jako prodloužená verze torpédoborce Arleigh Burke ve světě dokonce existuje. Je to jihokorejská třída raketových torpédoborců KD-III (označovaná také Sejong the Great, Sedžong Veliký). Stejně jako třídy Arleigh Burke a Ticonderoga používá americký systém Aegis. Vejde se na ní 128 buněk VLS, dokonce víc než do křižníků Ticonderoga. Americké námořnictvo však zvětšení třídy Arleigh Burke neplánuje.

Příští verze Flight III získá přibližně stejné rozměry jako předchozí varianty. Zatímco se stavbou a provozem třídy Burke se počítá ještě ve čtyřicátých letech, Ticonderogy upadly v nemilost. Otázka jejich vyřazení je na stole už od roku 2012. Námořnictvo tehdy chtělo vyškrtnout ze stavu flotily sedm lodí.

Kongres to však zakázal a trval na požadavku, že každá loď si musí před vyřazením odsloužit pětatřicet let. V roce 2014 se námořnictvo pokusilo rozhodnutí Kongresu obejít. Chtělo jedenáct z dvaadvaceti křižníků uvázat u mola a pomalu je modernizovat.

Posádky měly být převeleny na jiné lodě. Oficiálně šlo o způsob, jak prodloužit životnost křižníků. Poslední loď třídy Ticonderoga by tímhle způsobem opustila flotilu až v roce 2045. Tento důmyslný plán měl ale drobný háček. Nečinné lodě se měly vracet zpátky do flotily jako náhrada za křižníky, které by námořnictvo postupně vyřazovalo. Ani tento záměr neprošel.


Odpal střel SM-2 z torpédoborců a křižníků

Plán 2-4-6

V roce 2015 se námořnictvo domluvilo s Kongresem na plánu označovaném jako 2-4-6. Znamená to, že námořnictvo smí modernizovat dva křižníky ročně. Rekonstrukce jedné lodě ale nesmí trvat déle než čtyři roky a nejvyšší počet současně rekonstruovaných lodí je šest. První dva křižníky, zařazené do programu modernizací, byly USS Cowpens a USS Gettysburg.

Jejich modernizace skončí na konci letošního roku. Autor známého blogu Navy Matters si však všiml, že modernizace čtyři roky nezabrala. Začalo se s ní totiž až v lednu 2019. Do té doby lodě jen stály bez posádek v přístavu. Podle zprávy na webu navyrecognition.com modernizace zahrnuje upgrade systému Aegis, nové komunikační vybavení, integrovanou počítačovou síť a rekonstrukci kajut pro posádku.

Úpravy jedné lodě mají stát 150 milionů dolarů (3,4 miliardy korun). Až bude rekonstrukce hotová, Cowpens a Gettysburg nahradí první dvě vyřazené lodě, Bunker Hill a Mobile Bay. Ani tenhle kompromis však námořnictvo neuspokojil. Nedávno vyšel na USNI News článek, podle nějž chce námořnictvo v roce 2020 program modernizace a prodloužení životnosti křižníků Ticonderoga zrušit. Dá se čekat, že Kongres opět nebude souhlasit a přetahovaná bude dál pokračovat.

Nesouhlas Kongresu je pravděpodobný i kvůli plánu navýšit do roku 2030 velikost válečné flotily ze současných asi 285 na 355 lodí. Počítá se v něm s prodlužováním životnosti všech válečných plavidel, včetně křižníků. O navýšení počtu lodí mluvil během prezidentské kampaně Donald Trump.

Mnoho komentátorů ho však považuje za nesplnitelný. Samotné křižníky Ticonderoga jsou pozůstatkem podobného plánu z osmdesátých let. Prezident Ronald Reagan tehdy slíbil navýšit stav flotily z asi 530 na 600 lodí. Mezi přírůstky byla i třída Ticonderoga. Byly to první lodě vybavené revolučním protiletadlovým systémem Aegis.


Život na křižníku Ticonderoga

Vylepšená třída Spruance

Jméno systému PVO bylo vybráno podle štítu řeckého boha Dia (český přepis z řečtiny je Aigis). Aegis umožňuje ničit nepřátelské řízené střely a letadla. Najednou dokáže sledovat přes sto cílů. Křižníky třídy Ticonderoga mají skoro stejný trup a pohon jako dnes už vyřazené torpédoborce třídy Spruance. Původně se jim také torpédoborce mělo říkat. Kvůli větším bojovým možnostem systému Aegis se je však námořnictvo rozhodlo těsně před založením kýlu prvního z nich překlasifikovat.

Stavbu si mezi sebe rozdělily loděnice Iron Works v městečku Bath ve státě Maine a Ingalls v Pascagoule ve státě Mississippi. Cena za jednu loď byla jedna miliarda dolarů. První loď USS Ticonderoga byla spuštěna na vodu v roce 1981.

Kýl poslední, USS Port Royal, se poprvé dotkl vody v roce 1992. Američané postavili celkem sedmadvacet lodí. Prvních pět bylo místo VLS vybaveno dvojitým odpalovacím zařízením Mk.26. Námořnictvo je už vyřadilo a nechalo si jen dvaadvacet křižníků s VLS.

Americké námořnictvo má povinnost udržovat v provozu jedenáct letadlových lodí. (Momentálně ji porušuje, poněvadž se mu nepodařilo zprovoznit nejnovější nosič letadel, USS Gerald R. Ford.). Na každou letadlovou loď tak připadají dva křižníky se systémem Aegis.

Sestřelený Airbus

V operačních svazech letadlových lodí se křižníky Ticonderoga účastnily mnoha bojů. Jejich nejrozsáhlejší nasazení byla válka v Perském zálivu v roce 1990. Zúčastnilo se jí jedenáct lodí. Jedna z nich, zbrusu nový křižník USS Princenton, tehdy najela na minu. Udržela se však na hladině, a dokonce začala po krátké době znovu plnit svoje povinnosti. Křižník USS Princenton je oblíbený mezi všelijakými záhadology. V roce 2004 totiž zpozoroval u pobřeží San Diega UFO. Nasměroval k němu dvě stíhačky F-18 Hornet z letadlové lodi Nimitz.

Jejich piloti údajně dodnes nevědí, s čím se ze vzduchu setkali. „Nemám tušení, co jsem viděl,“ řekl New York Times jeden z nich David Fravor. „Nemělo to žádné trysky, křídla ani vrtuli, ale letělo to rychleji než naše F-18. Chtěl bych jednu tu věc pilotovat.“

Ačkoliv třída Ticonderoga jako celek byla velmi úspěšná, některé lodě se proslavily spíš nechvalně. Nejhůř je na tom křižník USS Vincennes, jenž v roce 1988 omylem sestřelil civilní Airbus A300. Na palubě letadla zemřelo 290 lidí, z toho 66 dětí. Posádka křižníku považovala Airbus za útočící íránskou stíhačku F-14 Tomcat.


USS Vincennes na korálovém útesu; větší foto / US Navy

Havajská ostuda

USS Vincennes plul během incidentu neoprávněně v íránských výsostných vodách a Airbus letěl íránským vzdušným prostorem. Spojené státy se Íránu nikdy neomluvily, ale aspoň zaplatily příbuzným obětí odškodné. Poslední zajímavá příhoda z historie třídy Ticonderoga, která stojí za zmínku, je proti té předchozí spíš úsměvná. V roce 2009 najela nejmladší loď celé třídy, USS Port Royal, na korálový útes poblíž havajského ostrova Oahu. Nikomu se nic nestalo. Loď však ležela na útesu čtyři dny.

Byla vidět z letadel startujících a přistávajících na mezinárodním letišti v Honolulu. Z námořnictva si kvůli tomu kdekdo utahoval. Opravy stály 250 milionů dolarů (5,7 miliardy korun). Námořnictvo muselo zaplatit i opravu poškozeného útesu.

Po nehodě se pokusilo chytit příležitost za pačesy a zapsalo Port Royal na seznam lodí k předčasnému vyřazení. Kongres mu to však znovu zatrhl. Zdá se tedy, že se, navzdory úporné snaze námořnictva se jich zbavit, budeme křižníky třídy Ticonderoga ještě nějakou dobu setkávat. Jejich čas však nepochybně jednou přijde. Až se to stane, bylo by hezké, aby Spojené státy aspoň jeden zachovaly jako muzejní loď.

Zdroje: Medium.com, Navy Matters, Navy Recognition, USNI News, National Interest, Global Security

Nahlásit chybu v článku


Související články

US Navy: Hlavní nástroj americké dominance posiluje

Americké námořnictvo (US Navy) plánuje rozšířit flotilu bojových plavidel na 355 lodí a ponorek. ...

355 lodí pro americké námořnictvo

Od zveřejnění plánu amerického námořnictva (US Navy) dosáhnout počtu 355 lodí a ponorek uplynul ...

FFG(X): Americké námořnictvo se vrací k fregatám

Americké námořnictvo (US Navy), za podpory úřadu Donalda Trumpa, plánuje provozovat minimálně 355 ...

Nejnovější torpédoborec USS Jack H. Lucas pro americké námořnictvo

Loděnice Huntington Ingalls začaly se stavbou torpédoborce USS Jack H. Lucas (DDG-125) třídy Arleigh ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Strategist
    17:51 03.04.2019

    Přijde mi, že USA chce poslední dobou stavět všechny zbraně o 2 generace dopředu spíše než se spoléhat na částečně oveřená řešení, která by nebyla tak finančně vyčerpávající. ...Zobrazit celý příspěvek

    Přijde mi, že USA chce poslední dobou stavět všechny zbraně o 2 generace dopředu spíše než se spoléhat na částečně oveřená řešení, která by nebyla tak finančně vyčerpávající. Složka US Armed Forces si může dovolit jeden ,,nadgenerační program,, ale ne náhrady všeho řešit ,,úžasnými zbraněmi 21 století,,. Např již zmíněné US Navy by si mohlo klidně dovolit stavět experimentální a drahé LL třídy Gerald R. Ford, ale nemůže současně s tím ždímat rozpočet neužitečnými LCS a nepoužitelnými loděmi typu Zumwalt. Jediné štěstí je, že stále staví Arleigh Burky, protože na nich v současnosti stojí celá flotila. Takže kdyby se v minulosti místo LCS koupily něco jako je současný projekt FFG(X) a nějaké minolovky, aby se pokrylo chybějící okno schopností tak peníze utrácené za opravy a další modernizace za LCS by klidně mohly jít do jiných částí námořnictva. Co se týče náhrady za Ticonderoga križníky tak korejská verze KDX III se přímo nabízí a výzkum a riziko by byl minimální, ale zisk schopností větší než doplnění čísel dalšími Burky. Nejedná se jenom o chyby námořnictva, armáda se svými FCS a NGV si svou image taky nevylepšila a seznam požadavků na nástupce Bradley je opět žádostí o generační zázrak, co musí zvládnout vše.Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    20:47 02.04.2019

    Charlie, Danny Díky za vtipné komentáře. Aspoň se člověk pobavi..... Osobně mám silné podezření již dlouhou dobu, že v nynějších USA vlastně nejde o to primárně najít nejlepší ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie, Danny
    Díky za vtipné komentáře. Aspoň se člověk pobavi.....

    Osobně mám silné podezření již dlouhou dobu, že v nynějších USA vlastně nejde o to primárně najít nejlepší řešení ale pouze o to jak utratit co nejvíce peněz.

    Tato situace existuje ve všech amerických armádních složkách. V US Navy je situace horší o to že v případě lodi jde o velice komplexní vojenské zařízení a miliardy se zde utrácejí závratně snadno.

    Důvodu je mnoho a souvisi se stavem US průmyslu a postavenim vojenskoprumyslove lobby.Skrýt celý příspěvek

  • apache
    20:47 02.04.2019

    Třídu Ticonderoga mám strašně rád. První loď se systémem Aegis, která pro mě osobně byla tak trochu symbolem vítězství Západu ve Studené válce za námořní síly. Nádherná ukázka ...Zobrazit celý příspěvek

    Třídu Ticonderoga mám strašně rád. První loď se systémem Aegis, která pro mě osobně byla tak trochu symbolem vítězství Západu ve Studené válce za námořní síly. Nádherná ukázka kombinace nových technologií a osvědčených řešení. I přes to však čas letí dál a lodě stárnou, i když by určitě zvládly další dlouhé roky služby, tak za rozumný peníz by to už být nemohlo. Chápu tedy admiralitu, že by je nejradši vyřadila a peníze investovala do údržby lodí třídy A. Burke. Na druhou stranu, jakožto velitelská centra PVO svazů letadlových lodí nemusí být vydržovány v takovém počtu. Dle článku připadají 2 na jednu LL, přitom kolik svazů ale reálně mohou USA postavit? Začít vyřazovat nejstarší kusy a novější modernizovat dává smysl. Když mají dost peněz na plující laboratoř Zumwalt a turbočluny LCS, na ikonické velitelství PVO svazu už nezbývá?

    Přál bych si jednou tu vysokou majestátní nástavbu některé z těchto lodí vidět na vlastní oči...Skrýt celý příspěvek

  • Michaall
    17:36 02.04.2019

    Charlie plně s Vámi souhlasím, taky si říkám kdy se proberou a začnou přemýšlet realisticky, než aby upravili stávající třídu Arleigh Burke(která by nahradila zmíněné křižníky - ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie plně s Vámi souhlasím, taky si říkám kdy se proberou a začnou přemýšlet realisticky, než aby upravili stávající třídu Arleigh Burke(která by nahradila zmíněné křižníky - mohli by to sekat jak Baťa cvičky), tak budou dalekosáhle vymýšlet něco nového, co bude extrémně předražené, na čem nebude skoro nic fungovat a co zavedou v pár kusech. To je asi jako letadlo 6 generace, které má stát 300 milionů dolarů, to je taky úplně vedle, mají takové ohromné zdroje a tak špatně s nimi zacházejí, to je neskutečné. Jsem zvědavý kolik ještě neúspěšných programů musejí absolvovat, aby se v jejich myšlení něco změnilo...Skrýt celý příspěvek

  • Kichot
    16:45 02.04.2019

    No možná na začátku těch nákladných projektů nepředpokládali, že povedou 20 let neúspěšnou válku s kozomrdama, která jim odčerpá tolik financí ;-)

    No možná na začátku těch nákladných projektů nepředpokládali, že povedou 20 let neúspěšnou válku s kozomrdama, která jim odčerpá tolik financí ;-)

  • Charlie
    15:02 02.04.2019

    Je fakt zajímavý, co za kraviny US NAVY poslední dobou vyvádí, tam se snad chlastá ve velkým rum se střelným prachem jak za starejch časů. Končí životnost Ticonderog, což je ...Zobrazit celý příspěvek

    Je fakt zajímavý, co za kraviny US NAVY poslední dobou vyvádí, tam se snad chlastá ve velkým rum se střelným prachem jak za starejch časů.

    Končí životnost Ticonderog, což je defacto trochu zvětšenej spruance. Jak postavit co nejlacinějc odpovídající náhradu - jednoho by napadlo zvětšit Burky, tím spíš když to jinde funguje a tím pádem už to je odzkoušený, nestálo by to moc, mohlo by se začít brzo se sériovou stavbou, byly by společný výcvikový postupy, snazší migrace posádek...

    Ale ne, řekli si asi admirálové, my si místo toho postavíme přerostlý Zumwalty, který jsou drahá jaxviňa, vlastně nic moc navíc za ty prachy neuměj a máme jen tři. A navíc je nemáme čím vyzbrojit.

    Proč nakoupit projekt jednoduchejch korvet nebo fregat s malým ponorem, který by mohly plnit hlídkovou službu v pobřežních vodách, byly laciný a mohly se tudíž sekat ve velkejch sériích, když místo toho můžeme mít LCS, který sou vyzbrojený jako nějakej kutr Coast Guard, do toho máme tu třídu tvořenou vlastně dvěma typama lodí (to aby to nebylo moc jednoduchý), z nichž jeden je tak pokrokovej, že se rozpadá po pár letech provozu...

    A to nemluvím o tom, že prototypová letadlovka má technický trable prakticky se vším, co z ní dělá letadlovku a i když nic nejni vyřešený, objednává se hromadná zakázka na další. No hlavně že sou na nich genderově neutrální záchodky, aby se těch pár ženskejch v několikatisícový posádce neurazilo.

    Tvl děláme si tu prdel z VMF (a mnohdy oprávněně, co si budem povídat), ale NAVY taky dokáže perlit. A to je klika, že nejni v hledáčku Royal Navy, tam to taky vedou od desíti ke dvoum.Skrýt celý příspěvek

    • Luky
      15:36 02.04.2019

      no od tý doby, zo začalo být módní všechno nové pojmenovat "joint" ........ :)

      no od tý doby, zo začalo být módní všechno nové pojmenovat "joint" ........ :)

    • alexa123
      16:28 02.04.2019

      ... oroč nakoupit projekt jednoduchejch korvet... Čiste faktícká poznámka ku príspevku - korvety sú lode určené na hliadkovanie resp. využitie v pobrežných vodách pred ...Zobrazit celý příspěvek

      ... oroč nakoupit projekt jednoduchejch korvet...

      Čiste faktícká poznámka ku príspevku - korvety sú lode určené na hliadkovanie resp. využitie v pobrežných vodách pred potenciálnym nepriateľom. Keďže USA nemá potenciálneho nepriateľa, ktorý by ohrozoval jeho pobrežné vody (Mexiko, Kanada), korvety ako také sú pre US Navy nezaujímavé.Skrýt celý příspěvek

      • strikehawk
        21:18 02.04.2019

        Tady se jedna o nepochopení pojmu - littoral tedy pobřežní je myšleno pobřežní vody nepřátelského státu nikoliv US pobřežní vody. Proto ta zkratka u LCS. Klidne by skutečně stačila ...Zobrazit celý příspěvek

        Tady se jedna o nepochopení pojmu - littoral tedy pobřežní je myšleno pobřežní vody nepřátelského státu nikoliv US pobřežní vody. Proto ta zkratka u LCS. Klidne by skutečně stačila korveta za třetinovou cenu namísto LCS.Skrýt celý příspěvek

    • danny
      16:59 02.04.2019

      VMF je taková snaha o nízkonákladový provoz hrozně cool putovního muzea a člověk se zasměje, ale ve světle čísel a svérázu národního lovu tomu docela rozumí. U Navy mi to hlava ...Zobrazit celý příspěvek

      VMF je taková snaha o nízkonákladový provoz hrozně cool putovního muzea a člověk se zasměje, ale ve světle čísel a svérázu národního lovu tomu docela rozumí. U Navy mi to hlava nebere. Buď je za tím ten rum, možná v kombinaci s prášky nebo nějaký záškodník. Nebo ty admirály přešlechtili a ona se u nich projevila nějaká vrozená porucha.Skrýt celý příspěvek

  • Sanyo
    13:32 02.04.2019

    Vládne vyřazovací generace.

    Vládne vyřazovací generace.

  • drohh
    13:19 02.04.2019

    Proč se navy snaží ty lodi tak urputně vyřadit? Obvzlášť když Burky nemohou plně zastoupit jejich velitelskou roli?

    Proč se navy snaží ty lodi tak urputně vyřadit? Obvzlášť když Burky nemohou plně zastoupit jejich velitelskou roli?

    • Slavoslav
      13:29 02.04.2019

      jedine co ma napada su prevadzkove naklady. Staci si precitat v akom stave bol Fitzgerald a jeho posadka. btw nemohla by ich ulohu veliaceho centra zastupit prave LL ktoru maju ...Zobrazit celý příspěvek

      jedine co ma napada su prevadzkove naklady. Staci si precitat v akom stave bol Fitzgerald a jeho posadka.

      btw nemohla by ich ulohu veliaceho centra zastupit prave LL ktoru maju chranit?Skrýt celý příspěvek

      • Riiiederner
        21:39 02.04.2019

        Ona by pak byla LL ješte o to vetším cílem hádám ,ale jak přesně to zduvodnuje veleni by mne zajimalo.

        Ona by pak byla LL ješte o to vetším cílem hádám ,ale jak přesně to zduvodnuje veleni by mne zajimalo.

        • Slavoslav
          07:00 03.04.2019

          LL je vzdy hlavnym cielom a cely doprovod sluzi len na jej ochranu takze to je jedno. Vid skladba nesenej vyzbroje spominana v clanku, ciste sustredenie sa na obranu zvazu

          LL je vzdy hlavnym cielom a cely doprovod sluzi len na jej ochranu takze to je jedno. Vid skladba nesenej vyzbroje spominana v clanku, ciste sustredenie sa na obranu zvazu

  • UnionPacific
    12:31 02.04.2019

    Rusi by mali záujem,mohli by slúžiť ešte 30 rokov. :)

    Rusi by mali záujem,mohli by slúžiť ešte 30 rokov. :)

    • Slavoslav
      12:48 02.04.2019

      Skor by bola adpetom Ukrajina ked im chcu nieco darovat. Plne odpalovacie sachty a posadit to dlhodobo do Cierneho mora :)

      Skor by bola adpetom Ukrajina ked im chcu nieco darovat. Plne odpalovacie sachty a posadit to dlhodobo do Cierneho mora :)

Načítám diskuzi...