Americké námořnictvo testuje konvertoplán MV-22 Osprey

MV-22 Osprey na palubě letadlové lodě; větší foto / US Navy

Piloti amerického námořnictva testují jeho nejnovější a nejmodernější letecký dopravní prostředek Bell Boeing MV-22 Osprey na palubě letadlové lodi USS George H. W. Bush (CVN 77).

V srpnu 2018 piloti Osprey na její palubě úspěšně ověřili schopnost přistávat a vzlétat při vlastní celkové hmotnosti 25 tun. Tato klíčová schopnost dovoluje Bell Boeing Osprey přepravovat těžší náklady než C-2A, který je při přistávání limitován maximální celkovou hmotností 22 tun. Testování na palubě letadlové lodi zahrnovalo vedle přistání a vzletů také zapojení stroje Bell Boeing MV-22 do operací na přistávací ploše.

„S přepravou na letadlové lodi (COD) jsem začínal s letouny Greyhound a tuto platformu jsem si oblíbil,“ řekl Lt. Cmdr. Steven Tschanz z Libertyville, Illinois, zkušební pilot z Testovací a vyhodnocovací letky (HX) 21, „nic ovšem netrvá věčně a Bell Boeing CMV -22 Osprey, nové řešení, s nímž přišlo námořnictvo, nás posouvá do budoucnosti.“

Bell Boeing CMV-22B Osprey, tedy námořní varianta MV-22, kombinuje rychlost a dosah letadel s pevnými křídly s výhodami otočných rotorových motorů, což z něj činí ideální stroj pro dopravu na letadlové lodě (COD) včetně vertikální přepravy využitelný při podpoře leteckého zásobování a logistiky.

Posádky pilotující stroj Bell Boeing CMV-22B budou přistávat a vzletávat rychlostí, která umožňuje létat s mnohem vyšší hmotností. Bell Boeing Osprey již prokázal své schopnosti v oblasti humanitární pomoci či při odstraňování následků katastrof, obojživelných operacích a lékařských misích. Jeho další vývoj využije tyto schopnosti k zdokonalení tradičních misí COD. PRvní let CMV-22B se očekává v příštím roce.

„Komunita kolem dopravy na letadlové lodě roste,“ uvedl Tschanz, „je to vzrušující doba. Myslím, že nejbližších několik let bude představovat dynamický čas nejen pro piloty, ale i pro americké námořnictvo.“


Testování MV-22 na letadlové lodi USS George H.W. Bush (CVN 77).

Gavin Kurey z Albuquerque v Novém Mexiku, který byl také přidělen k letce HX-21, je prvním pilotem námořnictva, který se strojem Bell Boeing MV-22 přistál na palubě letadlové lodi.

Hlavní výhodou Bell Boeing Osprey je jeho schopnost vzlétnout a přistát kolmo jako vrtulník, přičemž vyžaduje mnohem kratší přistávací dráhu než Greyhound. Klíčovým úkolem CMV-22B se stane přeprava proudových motorů stíhaček F-35B a F-35C z lodí na pevninu a zpět.

Očekává se, že Bell Boeing CMV-22B Osprey dosáhne počáteční operační schopnosti do roku 2021. CMV-22B oproti MV-22 získá větší vnitřní nádrže (prodloužený dolet na 2130 km), vysokofrekvenční rádio pro komunikaci mimo přímou viditelnost a výkonné zvukové reproduktory (megafony) pro komunikaci s posádkou na palubě letadlové lodě nebo jiných plavidel. Jednotková cena za námořní CMV-22B dosáhne 68 milionů dolarů. 

Americká námořnictvo postupně nakoupí 39 konvertoplánů CMV-22 Osprey. Postupně se tak obmění flotila 27 letounů Grumman C-2 Greyhound, které byly ve službě od půlky šedesátých let.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

CMV-22B Osprey pro americké námořnictvo

Americké námořnictvo udělilo společnému týmu firem Bell a Boeing (Bell-Boeing Joint Project Office) ...

Vylepšený V-22 Osprey pro speciální operace

Velitelství letectva pro speciální operace AFSOC (Air Force Special Operations Command) plánuje ...

Námořní dopravní konvertoplány CMV-22 Osprey v roce 2020

Americké námořnictvo (US Navy) zveřejnilo nové detaily o konvertoplánu CMV-22 Osprey, který nahradí ...

Zahájena výroba konvertoplánů CMV-22B pro americké námořnictvo

Společnosti Bell a Boeing dodají v rámci nové smlouvy americkému námořnictvu (US Navy), americké ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • rasto123
    01:08 21.08.2018

    "rasto
    Kde si proboha přišel na to, že by MV 22 měl nahrazovat bojové stroje? Od počátku byl zamýšlen jako transportní stroj, tedy logicky žádnou výzbroj nepotřebuje."

    Prosím ? Nezachytili ste pokusy o inštalovanie výzbroje ? Neviem či si pamätáte obrázky Ospreya z obdobia keď ešte nebol zavedený. On mal byť cesta k nový bojovým možnostiam. Že sa to nezaviedlo ? Máte pravdu, prioritne transportný, ale bola vízia na výzbroj. Mal byť zvrat v letectve.

  • Clanek
    13:06 20.08.2018

    Docela me prekvapuje to planovane mnozstvi porizovanych stroju. Jen 39 kusu mi prijde docela malo. Maji sice nahradit Grumman C-2 Greyhound, kterych je jeste min, ty ale doted slouzili jen na velkych LL s katapultem. CMV-22B Osprey ale muze zasobovat i tridu America (drive Wasp), coz je dalsich 10 mensich LL k tomu. A zasobovat je nejspis i bude, kdyz jako hlavni benefit se uvadi schopnost prevezt motor F-35, a ty budou operovat i z tridy America.
    Nebo si to jen v USA planuji zaradit pod jinou slozku a nakupovat se nakonec bude daleko vic? Tusi nekdo?

  • Nesher
    00:22 18.08.2018

    rasto
    Kde si proboha přišel na to, že by MV 22 měl nahrazovat bojové stroje? Od počátku byl zamýšlen jako transportní stroj, tedy logicky žádnou výzbroj nepotřebuje.

  • rasto123
    00:01 18.08.2018

    Osprey bol určite pre zaujímavý projekt - papierovo. V súčastnosti však nepriniesol veľké výhody proti klasickým vrtuľníkom. Mal skončiť s Komančom a Križiakom. Tie by aspoň boli vrcholom vo svojej triede, v danom čase, niečo ako F-22. Osprey je zbytočný. Výzbroj úbohá a letové vlastnosti reálne nepodstatné. Nie som proti tejto koncepcii, ale nie som presvedčený o tom, že dokáže pri súčasných možnostiach a potrebách, nahradzovať bojové , prepravné vrtuľníky a lietadlá s menšou nosnosťou a samozrejme za normálne ceny.

  • Jirosi
    19:45 17.08.2018

    StandaBlabol: "To bych spíš čekal, že mnohem obvyklejší náklad jsou čerstvé potraviny, pasažéři, atd. A v případě intenzivního nasazení, že dřív něž motory bude potřeba doplňovat munici?"

    Protože se jedná o letadlovou loď, a jejím cílem je udržet bojeschopná letadla. Ostatní zásoby se dopravují se zásobovacích lodí, a spotřebují na místě. Motor se, ale na místě nespotřebuje.

    1x Motor cena 10-15 mil. UDS vs 25 tun pomerančů...

  • astor
    14:00 17.08.2018

    Měli bychom jich tucet koupit a dvacet Venomů navrch. Řekněte to pánům na Kulaťáku v Dejvicích, ti jsou pro každou srandu.

  • skelet
    13:59 17.08.2018

    Osprey by se mohl koupit místo salónních Mi-8S ;)

  • StandaBlabol
    13:53 17.08.2018

    Proč se v každém článku o MV-22 píše, že klíčovým úkolem je doprava motorů? Při životnosti v řádu desetitisíců hodin by ty motory měly vydržet po celou plavbu? Jasně, že se může občas nějaký porouchat, ale něco snad má ta loď skladem? Ale málem to vypadá, že motory jsou pro U.S. Navy stejný spotřebák, jako toaletní papír...

    To bych spíš čekal, že mnohem obvyklejší náklad jsou čerstvé potraviny, pasažéři, atd. A v případě intenzivního nasazení, že dřív něž motory bude potřeba doplňovat munici?

  • Jara
    12:07 17.08.2018

    TF_HU
    Aby jste mě špatně nepochopil mě by se kombinace AH1Z/Venomu a osprey moc líbila;) vlastně by se logisticky jednalo o dva typy AH/UH jsou z 80 procent stejné navíc osprey je také z části od Bellu ted vlastně Textronu a ten v ČR už teď investuje navíc u nás investuje i GE možná by šlo něco vymyslet

  • TF_HU
    12:02 17.08.2018

    jara

    V-22 létá i u jiných složek. Uplatnění u nás bychom pro něj našli, to se nebojím...

  • Jara
    11:56 17.08.2018

    Tak Ok Venom, Viper, Osprey pro AČR:)) když už inspirace u “maríny” tak úplná

  • gangut
    11:52 17.08.2018

    "V srpnu 2018 piloti Osprey na její palubě úspěšně ověřili schopnost přistávat a vzlétat s náklady přesahujícími 25 tun" - tak to je na stroj s max. vzletovou hmotnosťou nejakých 27ton skutočne skvelé...
     
    TZ upravena. Admin

  • Flader
    11:08 17.08.2018

    čakal som, že tá jednotková cena bude ešte vyššia.