Americké námořnictvo uzavřelo nejdražší ponorkový kontrakt historie

Americké námořnictvo uzavřelo nejdražší ponorkový kontrakt historie
USS Missouri (SSN-780) třídy Virginia na řece Thames / US Navy (Zvětšit)

Strýček Sam nakoupí devět ponorek třídy Virginia za dvaadvacet miliard dolarů. Firma Electric Boat, která je postaví, může očekávat nejlepší časy od vlády prezidenta Reagana. Washington zároveň nedávno vzdal plán navýšit počet lodí svém válečné floty na 355.

Zástupci amerického námořnictva a společnosti Electric Boat podepsali smlouvu o dodávce nových ponorek třídy Virginia druhého prosince. Jejich stavba začne ještě letos. Ponorky Virginia vznikly v devadesátých letech minulého století jako levnější alternativa k drahým plavidlům třídy Seawolf. 

Americké námořnictvo je, stejně jako i jiné své lodě, objednává v číslovaných blocích, jež se svou konstrukcí navzájem liší. Devět letos objednaných ponorek bude spadat už do pátého bloku (Blok V). Osm z nich dostane navíc 26 metrů dlouhou sekci trupu za velitelskou věží.

Bude obsahovat odpalovací zařízení pro střely s plochou dráhou letu Tomahawk. Námořnictvo označuje tuto dodatečnou sekci jako „modul s užitečnou zátěží pro ponorky Virginia“ VPM (Virginia Payload Module). Pojme 28 Tomahawků. Společně s 12 střelami, jež už ponorky vozí v příďové sekci, to tedy bude celkem 40 střel.

Odpalovací šachty budou navíc vyrobené tak, aby pojaly i další druhy zbraní, pro něž bude bezpochyby třeba ponorky časem upravit. Mohou to být nové druhy protilodních střel, nadzvukové rakety nebo drony. Důvodem instalace VPM na nové ponorky je plánované postupné vyřazování podmořských plavidel třídy Ohio.

Zlaté rybky

Ty byly postaveny jako nosiče balistických střel s jadernými hlavicemi. Když skončila studená válka a nebezpečí jaderného konfliktu kleslo, námořnictvo přestavělo čtyři z nich (Ohio, Michigan, Florida a Georgia) na nosiče střel Tomahawk. 

Ponorky schopné odpalovat střely s plochou dráhou letu nakupují v současnosti i další země, například Rusko. 

Americké námořnictvo si první ze svých devíti nových člunů třídy Virginia převezme v roce 2025. Smlouva obsahuje i možnost přikoupit ještě jednu ponorku navíc. Celková cena kontraktu by tak z 22,2 miliard dolarů (512 miliard korun) vzrostla na 24 miliard (554 miliard korun.). Společně s dalším vybavením, které námořnictvo pořídí pro ponorky od jiných dodavatelů, vyjde nákup strýčka Sama astronomických 35 miliard dolarů (808 miliard korun). Není divu, že se atomovým ponorkám přezdívá zlaté rybky.

„Nejvíce času zabralo celému týmu vyvážení rizika mezi vládou a loděnicí,“ prohlásil na setkání s novináři tajemník námořnictva pro výzkum vývoj a nákup James Geurts. „Pokud výrobce dodá ponorky podle plánu, meziroční úspory budou šestnáct a půl procenta.“ V absolutních číslech to odpovídá asi 4,4 miliardám dolarů (102 miliard korun).


USS Minnesota

Obří zakázky

Nutno poznamenat, že minulý nákup ponorek Virginia byl rovněž nejdražší v historii. Námořnictvo si v roce 2014 objednalo deset člunů předchozí verze, označované jako blok IV, za 17,6 miliardy dolarů. Po započítání inflace by to odpovídalo dnešním asi 19,2 miliardám (442 miliardám korun). Washington momentálně provozuje zhruba padesátku útočných ponorek. Je to směs tříd Los Angeles, Seawolf a Virginia. Z pohledu námořnictva je to málo. Nedávno si spočítalo, že minimální počet ponorek, potřebný k udržení americké námořní převahy ve světě, je 66. 

I když se americké námořnictvo pustí do intenzivní výstavby nových podmořských člunů, velikost ponorkové flotily bude kvůli vyřazování starých ještě minimálně deset let klesat. Nejmenší bude na přelomu dvacátých a třicátých let. Američané navíc plánují vedle univerzálních útočných ponorek začít budovat i náhradu za své balistické čluny.

První loď nové třídy amerických balistických ponorek ponese jméno Columbia. Její stavba začne v roce 2021. Americké loděnice tak budou produkovat dvě Virginie a jednu Columbii ročně. Firma Electric Boat se kvůli těmto obřím zakázkám spojila s partnerskou loděnicí Newport News Shipbuilding. Newport News dokonce postaví o šest ponorek třídy Virginia a Electric Boat zbývající tři, případně i jednu navíc, pokud se ji námořnictvo nakonec přece jen rozhodne koupit.

Slavná historie

Firma Electric Boat je nejstarší výrobce ponorek na světě. Její historie se dá vystopovat až k ponorkám Johna P. Hollanda. Toho mnozí považují za otce všech moderních ponorek. Narodil se v roce 1841 v irské vesničce Liscannor. Původním povoláním byl učitel matematiky. V roce 1873 emigroval do Spojených států, kde zkonstruoval první ponorku pro americké námořnictvo.

Její kýl se poprvé dotkl vody v roce 1897. Původně se jmenovala Holland IV. V roce 1900 ji ale strýček Sam a zařadil do služby jako USS Holland. Stala se první ponorkou ve stavu válečného námořnictva na světě. O rok později koupili další Hollandovu ponorku také Britové. Společnost Electric Boat je o dva roky mladší než USS Holland.

Vznikla, až když byznysmen a mecenáš Isaac Rice převzal původní Hollandův podnik s úmyslem dál stavět ponorky podle jeho návrhů. Nutno poznamenat, že USS Holland nebyla úplně první podmořské plavidlo ve Spojených státech. Předešla ji ještě první ponorka, která kdy byla použita k útoku na nepřátelskou loď, sudovité plavidlo Turtle z roku 1775. Ta ovšem nebyla zapsaná v rejstříku amerického námořnictva.


USS Virginia

Změna myšlení

Ponorky společnosti Electric Boat vyhrály Spojeným státům druhou světovou válku v Pacifiku. Potopily totiž osmdesát procent japonského obchodního loďstva. Firma Electric Boat později postavila i první atomovou ponorku na světě. Jmenovala se USS Nautilus. V jejích loděnicích vznikla i první atomová balistická ponorka všech dob, USS George Washington. Obě dvě tato plavidla odstartovala v americkém námořnictvu novou éru. Podobnou změnu myšlení, i když asi ne tak výraznou, bude znamenat i nákup ponorek v modulem VPM.

Budou univerzálnější, než bylo dlouhou dobu zvykem. „Blok V přinese významnou změnu v konceptu operací,“ řekl serveru defencenews.com ponorkový veterán Bryan Clark. „Útoky na pozemní cíle dosud spadaly do působnosti SSGN. Soustředily se na operace se střelami Tomahawk a jednotkami SEAL“.

SSGN je jeden z klasifikačních symbolů amerických ponorek. Písmena SS znamenají, že je řeč o ponorkách, G značí řízené střely a N zase atomový pohon.

Nevýhodné počty

„Zbytek útočných ponorek se zaměřoval na tradiční mise,“ vysvětlil Clark. Modul VPN ale umožní útočit na pozemní cíle větší části ponorkové flotily. „Komunita tak svým způsobem míří zpět do doby studené války. Tehdejší mise byly obsáhlejší,“ dodal Clark. 

Stavba ponorek dostane v americkém námořnictvu přednost i před hladinovými loděmi. Důvodem tohoto rozhodnutí je nejspíš šíření přesných protilodních střel dlouhého doletu. Ponorky jsou pro Američany prostředkem, jak operovat v čínských a ruských zónách omezeného přístupu A2/AD (Anti Access/Area Denial zkatka).

Mají ale i jednu velkou nevýhodu. Ponorka je přibližně třikrát dražší než hladinová loď o stejném výtlaku. Finanční stránka budování a udržování flotily je přitom pro dnešní americké námořnictvo zásadní. Letos v říjnu se kvůli penězům vzdalo svého plánu navýšit stav aktivní floty ze současných přibližně 290 plavidel na 355.

„Myslím, že v dnešní rozpočtové situaci dokážeme udržet flotilu přibližně 305 až 310 lodí,“ prohlásil dnes už bývalý zástupce šéfa námořních operací Robert Burke. „Budou ale správně obsazené, udržované, vybavené a připravené.“ Burkeho podpořil také Thomas Modly, který má momentálně na americkém ministerstvu obrany problematiku válečného loďstva.

Sázka na jistotu

„V osmdesátých letech, když mělo námořnictvo 600 lodí, byla průměrná cena jedné z nich miliarda dolarů,“ prohlásil Modly. „V dnešní 290 členné flotile průměrná cena za jednu loď dvě miliardy. Je to skutečná cena, do které je započítaná inflace.“  

Trend se netýká jen cen samotných lodí, ale i nákladů na jejich fungování. V roce 1989 lety vynakládalo americké námořnictvo na provoz svých operačních svazů letadlových lodí čtrnáct procent rozpočtu. Dnes je to přibližně třicet. Námořnictvo navíc nemělo šťastnou ruku při nákupu nových lodních tříd.

Klasický příklad je trojice futuristických torpédoborců třídy Zumwalt a lodí typu LCS (Littoral Combat Ship). Jak třída Zumwalt tak LCS se ukázaly být v praxi nepoužitelné. Námořnictvo se nedávno rozhodlo vytvořit experimentální eskadru složenou jen z těchto lodí. Bude se jmenovat SURFDEVRON 1, což je zkratka ze Surface Development Squadron, čili hladinová vývojová eskadra.

Zdá se, že jejím hlavním účelem je zjistit, k čemu by se LCS a Zumwalty daly využít. O významu ponorek zatím nikdo příliš nepochybuje.  Jejich stavba je z pohledu námořnictva sázka na jistotu. Zvlášť balistické ponorky jsou pro velmoc formátu Spojených států nutností. Nikdo dosud nevynalezl účinnější prostředek jaderného odstrašení.

Zdroje: The Drive, Forbes, Defense News, 2, Breaking Defense, Business Insider

Nahlásit chybu v článku


Související články

Britové získali druhou útočnou ponorku třídy Astute

Nejen Rusové zavádějí do výzbroje nové jaderné ponorky, také Britské královské námořnictvo (Royal ...

Priority Pentagonu: Nové ponorky a bombardéry

Pentagon zveřejnil finanční výhled amerického obranného rozpočtu pro rok 2016. Na příští rok ...

Dokáže americké námořnictvo bojovat s ruskými ponorkami?

V nedávném článku jsme si představili novou ruskou útočnou ponorku K-560 Severodvinsk s jaderným ...

Námořnictvo USA nestíhá stavět útočné ponorky třídy Virginia

Výzkumná služba amerického Kongresu CRS (Congressional Research Service) vydala zprávu o programu ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Michaall
    15:49 10.12.2019

    Myslím že to dopadne stejně i u letectva s tím navyšováním počtu letek, jako u navyšování počtu lodí u námořnictva, že na to ve finále nebudou peníze a budou rádi za to co mají v ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Myslím že to dopadne stejně i u letectva s tím navyšováním počtu letek, jako u navyšování počtu lodí u námořnictva, že na to ve finále nebudou peníze a budou rádi za to co mají v nějakém udržitelném stavu.
    Skrýt celý příspěvek

  • UnionPacific
    12:21 10.12.2019

    Ponorky schopné odpalovat střely s plochou dráhou letu nakupují v současnosti i další země, například Rusko. 


    A od koho že to Rusko nakupuje ponorky ?

    Ponorky schopné odpalovat střely s plochou dráhou letu nakupují v současnosti i další země, například Rusko. 


    A od koho že to Rusko nakupuje ponorky ?

    • Takeda
      13:10 10.12.2019

      Asi od svých loděnic ne?

      Asi od svých loděnic ne?

      • UnionPacific
        23:08 10.12.2019

        Ale veď oni ich vlastnia. Rovnako ako keď Rosatom stavia v rusku jadr. elektrarne, tak je nezmysel hovoriť že si ich ruská vláda kúpila od firmy spadajúcej pod ruskú vládu
        .

        Ale veď oni ich vlastnia. Rovnako ako keď Rosatom stavia v rusku jadr. elektrarne, tak je nezmysel hovoriť že si ich ruská vláda kúpila od firmy spadajúcej pod ruskú vládu
        .

        • Cpt. Morgan
          09:38 12.12.2019

          Aj statna firma je tiez iba firma s vlastnym majetkom nepristupnym komukolvek inemu. Stat ako celok moze majetkom statnej firmy disponovat, ak ho statnej firme nejakym sposobom ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Aj statna firma je tiez iba firma s vlastnym majetkom nepristupnym komukolvek inemu. Stat ako celok moze majetkom statnej firmy disponovat, ak ho statnej firme nejakym sposobom najprv odnime. Dovtedy si svoj majetok spravuje firma ako vylucne svoj a nie je pristupny nikomu inemu. Statna firma je taka ista firma ako hocijaka ina, s rovnakymi vztahmi, akurat ze jej akcie vlastni stat.

          Ak si firma (statna, alebo sukromna) vyrobi ponorku, elektraren, je to jej majetok, kym ju od nej niekto neodkupi, napriklad stat. Na kupu sa vynalozia financne prostriedky statu, bez ohladu na to od koho sa kupuje.

          Rovnako je to u nas, na zapade, v Rusku, v USA, kde su tiez statne firmy.
          Take Lockheed Martin, Raytheon, General Dynamics, Westinghouse, Bechtel, General Electric... su defacto tiez statne firmy, lebo ich zakaznik je v danych sektoroch takmer vylucne stat USA.
          Skrýt celý příspěvek

          • logik
            10:24 12.12.2019

            S první polovinou by se dalo souhlasit, ale druhá polovina je blbost. To, od koho má firma zakázky je úplně něco jiného, než kdo ji vlastní a tedy kdo má ve firmě rozhodovací ...
            Zobrazit celý příspěvek

            S první polovinou by se dalo souhlasit, ale druhá polovina je blbost. To, od koho má firma zakázky je úplně něco jiného, než kdo ji vlastní a tedy kdo má ve firmě rozhodovací pravomoce.
            Skrýt celý příspěvek

    • PetrTechnik
      13:20 10.12.2019

      Myslím,že zrovna z loděnic Sevmaš. Někdy je to asi jen přendavání peněz z jedné kapsy do druhé u stejného kabátu.

      Myslím,že zrovna z loděnic Sevmaš. Někdy je to asi jen přendavání peněz z jedné kapsy do druhé u stejného kabátu.

  • Poly
    12:11 10.12.2019

    Neužil by strýček Sam i dieselelektrické ponorky? Minimálně v "problematické" části vlivu, kde soupeří s Čínou by se hodily. Vystopovat je je velmi nesnadné, v okolí jsou základny ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Neužil by strýček Sam i dieselelektrické ponorky? Minimálně v "problematické" části vlivu, kde soupeří s Čínou by se hodily. Vystopovat je je velmi nesnadné, v okolí jsou základny k dispozici, je to levnější řešení, než jaderky. Jako doplněk se mi to jeví jako zcela logický krok. A jelikož se jaderky neexportují, tak v případě dieselelektrických by to možné bylo. Lobbing USA má větší sílu než ten německý nebo švédský nebo jakýkoli jiný a zcela jistě by z toho byl dobrý artikl. Tohle podle mě dost prokaučovaly. Třeba aktuálně takové Polsko by jistě nemělo problém nakoupit v USA...
    Skrýt celý příspěvek

    • PetrTechnik
      13:14 10.12.2019

      Já myslím,že nic neprokaučovaly. Geografická poloha USA vyžaduje spíše ponorky s "neomezeným" dosahem. Mají dva základní úkoly odstrašující a schopně ničit raketonosné ponorky ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Já myslím,že nic neprokaučovaly. Geografická poloha USA vyžaduje spíše ponorky s "neomezeným" dosahem. Mají dva základní úkoly odstrašující a schopně ničit raketonosné ponorky nepřátel. Na diverzní, záchranné akce používají ponorky typu DSRV. Jsou obratnější, lacinější. Na jakékoliv místo je může dopravit jaderná ponorka nebo na nejbližší základnu letadlo. Na ochranu pobřeží USA mají sítě senzorů, hladinové loďstvo a letectvo.
      Vyrábět DE ponorky na kšeft, aniž by je USA používaly, no nevím...
      Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        13:39 10.12.2019

        A proto píšu, že je to vhodný doplněk. Typicky pro Spratlyho ostrovy to je kousek od Palawanu a stejně tak i Luzon není daleko.

        A proto píšu, že je to vhodný doplněk. Typicky pro Spratlyho ostrovy to je kousek od Palawanu a stejně tak i Luzon není daleko.

      • Storm
        14:01 10.12.2019

        Opět opravím a k tomu ještě doplním Péťu co se týče ponorek...

        DSRV se k diverzním akcím nepoužívá, alespoň né v pravém slova smyslu... Vlastně se už nepoužívá vůbec ( tedy ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Opět opravím a k tomu ještě doplním Péťu co se týče ponorek...

        DSRV se k diverzním akcím nepoužívá, alespoň né v pravém slova smyslu... Vlastně se už nepoužívá vůbec ( tedy alespoň oficiálně )... DSRV znamená Deep Submergence Rescue Vehicle... Šlo o záchrannou ponorku vzniklou jako reakceakce na nehodu USS Tresher...Jednalo se o záchranný systé přepravitelný vzduchem, po zemi, po moři i na hřbetě ponorky... Oficiálně vznikly v 70 letech dvě ponorky třídy Mystic a to DSRV-1 Mystic a DSRV-2 Avalon... Obě vyřazeny jedna v roce 2000 druhá 2009... Jejich nástupce je SRDRS což je Submarine Rescue Diving Recompression System jiné koncepce než DSRV...
        Pro diverzní akce se v USNavy používá SDV což je Swimmer Delivery Vehicle, někdy nepřesně označované jako Seal Delivery Vehicle... Základní rozdíly krom určení těchto prostředků je vtom, že zatímco DSRV je v podstatě miniponorka se "suchou palubou" a vším co ktomu patří, tak SDV přepravuje výsadek sice uvnitř, ale v potápěčské výstroji ve vodé vystavené okolnímu prostředí, zejména tlaku... Dále SDV se narozdíl od DSRV, které byly na ponorce přepravované přímo na trupu, přepravuje zpravidla v "hangaru" DDS, což je Dry Deck Shelter připevněném za velitelskou věží ponorky... např SSBN tř Ohio nosila i dva vedle sebe... Dále do zatímco do DSRV posádka nastupovala přez průlez poborky, tak do DDS s SDV se leze zkrz sila SBN...

        Sorry Péťo...
        Skrýt celý příspěvek

        • Storm
          14:07 10.12.2019

          Opravím se sám... Přes prázdné sila střel Trident, které jsou samozřejmě SLBM... Submarine Lauched Ballistic Missile

          Opravím se sám... Přes prázdné sila střel Trident, které jsou samozřejmě SLBM... Submarine Lauched Ballistic Missile

        • PetrTechnik
          16:53 10.12.2019

          měl by jsi Storme ke každému svému přispěvku doplnit: " ...a o tom jsem již před válkou hovořil s panem okresním Hejtmanem. (volný citát z české humoristické klasiky)
          Inteligentní ...
          Zobrazit celý příspěvek

          měl by jsi Storme ke každému svému přispěvku doplnit: " ...a o tom jsem již před válkou hovořil s panem okresním Hejtmanem. (volný citát z české humoristické klasiky)
          Inteligentní čtenář se snadno dovtípí o co jde, a kdo ne počká na nějakého tapetáře. Ale jinak jsi to popsal pěkně, skoro jako kdyby jsi se včera vrátil z nějaké akce na podobném plavidle. :-)
          Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      13:17 10.12.2019

      Doplním petrtechnika

      Tie základné v dosahu dieselelektriky sú zároveň v dosahu balistických striel protivníka.. prišiel by si o základné a tým pádom by ponorky nemali kam do ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Doplním petrtechnika

      Tie základné v dosahu dieselelektriky sú zároveň v dosahu balistických striel protivníka.. prišiel by si o základné a tým pádom by ponorky nemali kam do prístavu a do LA nedoplavu..

      Fakt super napad
      Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        13:50 10.12.2019

        Dostřel balistických střel, u kterých Čína uvádí, že nesou konvenční hlavici, dalece přesahují tisíce km. V dostřelu těch nových hypersonických hraček je i Guam. Nemluvě pak o ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Dostřel balistických střel, u kterých Čína uvádí, že nesou konvenční hlavici, dalece přesahují tisíce km. V dostřelu těch nových hypersonických hraček je i Guam. Nemluvě pak o všemožných základnách na Filipínách. DE ponorky nejsou žádná nukleární tridáda, ale je to dost zásadní komplikace pro protivníka. Když ví, že tam jsou, musí vyplýtvat hodně úsilí a peněz, aby se před nimi chránil. Taky mohou být výtečnou propagandou. K čemu mu bude fakt, že sejmul základnu, kde by mohly kotvit DE, když už mu například potopí letadlovku a nebo odpálí balistické střely/střely s plochou dráhou letu? To je výhra jak prase...
        Skrýt celý příspěvek

        • GlobeElement
          15:25 10.12.2019

          Mají dvě nevýhody - dosah a rychlost. Ve srovnání s jadernou ponorkou je to na fleku se plazící šnek.

          Mají dvě nevýhody - dosah a rychlost. Ve srovnání s jadernou ponorkou je to na fleku se plazící šnek.

      • Storm
        14:10 10.12.2019

        Nehledě na to, že operační prostor dieselelektrické ponorky je mnohem více než u atomových předvidatelný, protože se tam nějak musí doplazit na hladině nebo těsně pod ní, což jeji ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Nehledě na to, že operační prostor dieselelektrické ponorky je mnohem více než u atomových předvidatelný, protože se tam nějak musí doplazit na hladině nebo těsně pod ní, což jeji pohyb může demaskovat...
        Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      14:07 10.12.2019

      Řekl bych, že v případě DE ponorek se američané můžou v pohodě spolehnout na své místní spojence, kteří mají těchto plavidel docela dost. Krom Evropy myslím hlavně asijské státy ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Řekl bych, že v případě DE ponorek se američané můžou v pohodě spolehnout na své místní spojence, kteří mají těchto plavidel docela dost. Krom Evropy myslím hlavně asijské státy kolem Číny.
      Skrýt celý příspěvek

    • lorgarius
      14:32 10.12.2019

      no myslim, ze posledne diesel-elektricke ponorky vyradilo USA niekedy v 1990 bez nahrady. takze asi to vyhodnotili tak, ze ponorky s konvencnym pohonom nepotrebuju/nemaju pre ne ...
      Zobrazit celý příspěvek

      no myslim, ze posledne diesel-elektricke ponorky vyradilo USA niekedy v 1990 bez nahrady. takze asi to vyhodnotili tak, ze ponorky s konvencnym pohonom nepotrebuju/nemaju pre ne vyuzitie.
      Skrýt celý příspěvek