Americké námořnictvo vyřadí problematické lodě LCS

Americké námořnictvo vyřadí problematické lodě LCS
Třída Independence / US Navy (Zvětšit)

Námořní složka ozbrojených sil Spojených států se chce zbavit prvních čtyř lodí kategorie Littoral Combat Ship (LCS, česky pobřežní bojová loď). Potřebují upgrade. Byl by však příliš drahý a nevyplatil by se. Nejstarší LCS přitom slouží teprve pouhých dvanáct let.

Lodě LCS jsou typický příklad sklonu amerického námořnictva nakupovat předražená plavidla s nejasným využitím napěchovaná supermoderní elektronikou. Jejich návrh a stavbu provázely potíže s překračováním rozpočtu. Zařazení do služby zase vleklé technické problémy.

Problémy se týkaly obou tříd LCS. Americké námořnictvo totiž provozuje hned dvě. Plavidla třídy Freedom postavilo konsorcium vedené společností Lockheed Martin. Lodě LCS třídy Independence vyvinuly firmy General Dynamics a Austal. Zatímco Lockheed zvolil tradiční jednotrupou koncepci, General Dynamics přišel s trimaranem.

Vyškrtnutí ze stavu aktivní floty postihne spravedlivě produkty obou výrobců. Vyřazení čeká USS Freedom (trupové číslo LCS-1) a její sesterskou loď USS Fort Worth (LCS-3). Stejně dopadnou i USS Independence (LCS-2) a její sestra USS Coronado (LCS-4). Kýl Freedom se poprvé dotkl vody teprve v roce 2006.

Námořnictvo si ji přebralo v roce 2008, tedy před pouhými dvanácti lety. Independence byla spuštěna na vodu v roce 2008 a zařazena do služby v roce 2010. Nejmladší z vyřazených lodí je Coronado. Odsloužila pouhých šest let. Americké námořnictvo momentálně provozuje devět lodí LCS třídy Freedom a deset třídy Independence.


Třída Freedom; větší foto /
Naval Surface Warriors

Speciální eskadra

Čtyři nejstarší (ty vyřazovaná) však už od roku 2016 vede jako cvičná experimentální plavidla. „Testovací lodě se osvědčily při zjišťování, jaká se pro ně nejlépe hodí posádka, jak je nejlépe udržovat a spousty dalších věcí,“ prohlásil ředitel rozpočtového řízení námořnictva kontradmirál Randy Crites. „Mají ale odlišnou konfiguraci než ostatní LCS v naší flotile a potřebují významné upgrady. Týká se to všeho, na co si vzpomenete, od bojových systémů po strukturální úpravy.“ Crites neřekl, kolik by přestavba čtveřice nejstarších LCS stála.

Omezil se jen na konstatování, že se nevyplatí. „Co se týče testování, dostali jsme z nich všechno, co se dalo,“ uvedl. K dalším testům chce námořnictvo používat LCS s modernějším vybavením. Ušetřené peníze utratí v jiných oblastech. Čtyři LCS stály dohromady 1,44 miliardy dolarů (asi 33 miliard korun).

Za zkoušku, jak na lodích nejlépe střídat posádky, je to hodně peněz. Nejpravděpodobnější vysvětlení předčasného konce prvních čtyř LCS proto je, že byly totálně nepoužitelné a námořnictvo nevědělo, co s nimi. 

Vloni na jaře zařadilo Freedom, Fort Worth, Independence a Coronado do speciální eskadry v rámci Pacifické flotily. Označuje ji SURFDEVRON ONE. Je to zkratka ze Surface Development Squadron One, česky hladinová vývojová eskadra jedna.

Hlavními úkoly SURFDEVRON ONE jsou:

  • Provádění experimentů na podporu rozvoje nových a vznikajících schopností ve vedení hladinového boje;
  • Vyvíjet materiální a technické řešení taktických výzev.
  • Koordinovat doktrínu, organizaci, školení, materiál, logistiku, požadavky na personál a vybavení pro bezosádkové hladinové systémy (robotické lodě).
Námořnictvo do ní kromě LCS plánuje zařadit i všechny tři futuristické stealth torpédoborce třídy Zumwalt. V aktivní službě jsou zatím dva z nich: USS Zumwalt a USS Michael Monsoor. Třetí loď, USS Lyndon B. Johnson, v současnosti podstupuje vystrojování.


Torpédoborec Zumwalt; větší foto /
US Navy

Drahý špás

Pentagon chtěl torpédoborců Zumwalt původně nakoupit 32, později však toto číslo snížil napřed na 24, pak na sedm a nakonec jen na tři. Námořnictvo s nimi má podobný problém jako s LCS, dokonce možná ještě větší. Ani po sedmi letech od spuštění první lodě na vodu není jasné, k čemu by se mohly hodit. Původně měly dostat dalekonosný kanón střílející speciální druh munice s přídavným raketovým motorem. Nikdy k tomu ale nedošlo. Leckoho asi napadne, že torpédoborce Zumwalt čeká po krátké službě v SURFDEVRON ONE stejný osud jako první čtyři lodě LCS.

Pokud tak opravdu dopadnou, půjde opravdu o drahý špás. Cena za jednu loď je totiž 4,2 miliardy dolarů (asi 96 miliard korun). Společně s výzkumem a vývojem náklady na program dosahují 22,5 miliardy dolarů. Za tu cenu mohlo námořnictvo získat 13 torpédoborců třídy Arleigh Burke nebo americká armáda vyměnit polovinu bojových vozidel Bradley za nový typ OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle).

Ke cti námořnictva je třeba podotknout, že se všechna problematická plavidla Zumwalt a LCS se snaží využít. Zbývající LCS přidělilo do dvou eskader. Jsou složené jen z nich. Jedna sídlí na východním, druhá na západním pobřeží Spojených států.

Zatím se zdá, že třída Freedom se lépe hodí k operacím v relativně uzavřených vodách, jako je například Perský záliv. Třída Independence je naopak užitečnější v Pacifiku. Lodě USS Gabrielle Giffords a USS Montgomery (obě třída Independence) už podnikly operace na podporu svobodné plavby v Jihočínském moři. Daleko víc pozornosti ale zatím většinou vyvolávají nehody nebo technická selhání LCS. Třeba vloni v létě se hodně psalo o USS Billings (třída Freedom), která v Montrealském přístavu vrazila do nákladní lodě uvázané u mola.

Zdroje: Defense News, The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americké Littoral Combat Ship se utápějí v problémech

Nové pobřežní lodě LCS (Littoral Combat Ship) amerického námořnictva US Navy trpí vážnými ...

Americké námořnictvo nasadí Tomahawky proti lodím

Americké lodě se v boji proti nepřátelským plavidlům spoléhají na protilodní střely Harpoon. Střely ...

Druhá smrtelná srážka: Americká 7. flotila se topí v problémech?

Před týdnem se v Malackém průlivu u Singapuru americký torpédoborec USS John S. McCain (DDG-56) ze ...

Studie CSBA: Americké námořnictvo má špatnou strukturu

Válečná flotila Spojených států má přebytek velkých hladinových lodí. Složení námořnictva se nehodí ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • liberal shark
    19:29 19.02.2020

    Nějak mi to připomnělo klasický vtip o efektivitě jednotlivých složek ozbrojených sil USA při zabíjení hada:
    http://www.jacksjoint.com/snak...

  • apache
    16:46 19.02.2020

    Fiasko. Alespoň jim to ale nakonec došlo a finance se přesunou do chybějících fregat.

  • Poly
    11:17 19.02.2020

    Když si představím, co všechno za to mohlo námořnictvo mít... Snad to zúročí alespoň v programu FFGX. Austal se už přihlásil s fregatou založenou na Independence.

    • Rase
      18:12 19.02.2020

      Tak to jim budu držet palce, Independence mám moc rád. Osobně jsem vždycky fanda netradičních konstrukcí.

  • ssx02x
    22:46 18.02.2020

    Škoda. Je to veľa peňazí ktoré sa mohli využiť lepšie a efektívnejšie, ale čo sa dá robiť, sú preč, a plakať nad rozliatým mliekom a riešiť čo by bolo keby tiež nemá zmysel. Hlavné je aby sa z toho ponaučili a investovali peniaze tam kde sú naozaj potrebné, a kde majú zmysel.

  • demagog
    21:10 18.02.2020

    Na zaklade coho boli vybrate mena "Freedom" a "Independence"? Rychle googlenie naslo len referencie na LCS. Jedna sa snad o inspiraciu filmom Armageddon (1998)?

    • PavolR
      07:49 19.02.2020

      Zdá sa mi, že tie názvy im ešte počas súťaže dali ich výrobcovia v rámci PR. Ostatné lode daných tried sú už pomenované podľa iného kľúča.

  • Rase
    21:04 18.02.2020

    Tak hodí se zmínit, že krom prvních čtyř LCS tyto lodě nekončí a myslím že stavba nových kusů bude i nadále pokračovat. Celkem by mělo být postaveno 16 třídy Freedom a 19 třídy Independence. Osobně vidím jako pozitivum, že není problém nijak tutlán a nejsou zbytečně nalité peníze do přestavby. Osobně si myslím, že hodně malých námořnictev by hodně rádo využilo i ony čtyři problematická plavidla, pokud by měla možnost je získat.

    • Charlie
      09:37 19.02.2020

      Jestli si správně pamatuju, tak u toho hliníkovýho trimaránu byl problém s únavovýma trhlinama v trupu a to je víceméně neřešitelnej problém (respektive, řešit se to dá, ale strašně draze). Proto je nejspíš šrotujou.

      Mimochodem obdobný problémy se občas vyskytnou. Kupříkladu druhoválečné Libertky při "demobilizaci" kromě odstrojení zbraní a betonového pancéřování dostávaly zesilující pás na bok (protože se lámaly) a ne tak dávno dávali film o přelomeným tankeru SS Pendleton, což byla třída lodí taky dost náchylná k lámání (ten samej den se zlomila chvíli před ním ještě jedna)...

    • danny
      09:59 19.02.2020

      Rase: já bych to spíš než netutlání nazval dávkováním po kapkách a hledání politicky nejsnesitelnějšího exitu. I těch peněz, co byly nality do různých úprav a oprav bylo už strašně moc. Nemluvím jen o dozbrojení, ale hlavně v začátcích, kdy byly zásadní problémy s korozí trupu, která ohrožovala strukturální pevnost trupu. Po opakovaných opravách musely být nahrazeny inovativní trysky konvenčním pohonem.
      Po odeslání do suchých doků a zhodnocení stavu konstrukce se intenzivně zvažovalo vyřazení ze služby a ukončení programu už v r. 2013 nebo 2014, to si už nepamatuji.
      Jinak program je akutálně ukončen, v r. 2019 byla podepsána poslední objednávka na 32 kus.

      • Rase
        18:10 19.02.2020

        Tak co si budem povídat, co by jinde za všechny ty objednané LCS jinde dali.
        Tak si říkám, co se s těmi čtyřmi (2+2) LCS vlastně stane. nějaké malé námořnictvo by za pár byl myslím velmi rád a dokázaly by udělat ještě pěknou službu.
        ps. jsem velmi zvědavý jak dopadne program FFG(X) - není zde nějaký posun?

        • Luky
          19:47 19.02.2020

          Spíš si raději jinde koupí nějakou vymazlenou evropskou fregatu nebo korvetu.

          • Rase
            20:03 19.02.2020

            Tak mezi čtyřmi zájemci o program FFG(X) je i Austal s fregatou založenou na LCS Independence, takže ještě bych americké konstrukce nezatracoval.

          • PavolR
            20:31 19.02.2020

            Rase: Luky mal na mysli "nejaké malé námorníctvo", v čom zrejme aj má pravdu. ;-) Mňa napáda skôr situácia, keď niekto napr. súrne potrebuje nejaké lode a nemôže čakať, kým budú postavené a tak. Prv Američania dávali triedu Oliver Hazard Perry, napr. Poľsku a istý čas sa hovorilo o Ukrajine.

          • Rase
            22:50 19.02.2020

            PavolR:
            máš pravdu, hned mi to nedošlo.
            nejdřív jsem přemýšlel nad třeba Rumunskem a Polskem, ale ono i na té Ukrajině by to byla hodně vítaná pomoc. Tady by dvě pobřežní fregaty udělaly velkou parádu. Mno otázkou je cena a zda je raději nesešrotují.

  • Smirnov
    17:53 18.02.2020

    Mohly by to předělat na luxusní jachtu. Určitě by to někdo koupil.

    • Miroslav
      18:17 18.02.2020

      To je ako prerábať buldozér na lokomotívu

  • danny
    16:02 18.02.2020

    Hmm... tak to je drsný. Jsem myslel, že Freedomy jsou celkem v pohodě.

    • Miroslav
      16:33 18.02.2020

      Je to bolestivé zistenie ale aspoň nebudú pchať ďalšie peniaze tam, kde sa nielenže nevyužijú ale doslova prežerú. BCG matica tomu hovorí ,,psi"