Americké protitankové střely Javelin pro Ukrajinu

Příslušníci americké námořní pěchoty odpalují PTŘS Javelin během vojenského cvičení v Rumunsku; větší foto / U.S. Marine Corps 

Americké ministerstvo zahraničí 1. března schválilo potenciální prodej protitankových řízených střel (PTŘS) Javelin na Ukrajinu. Cena prodeje dosahuje 47 milionů dolarů.

Dle mínění českého velvyslance Hynka Kmoníčka ve Washingtonu se Spojené státy snaží prostřednictvím Ukrajiny udržovat soustavný tlak na Rusko. S tím podle Kmoníčka souvisí i americká diskuze z minulého roku o tom, zda a jak zrušit zákaz Baraka Obamy prodávat Ukrajině smrtící zbraně. Zákaz Obamy vstoupil v platnost v prosinci 2014.

 

 

I přes zmíněný zákaz ale americké ministerstvo zahraničí udělilo souhlas firmě Barrett s prodejem odstřelovacích pušek M107A1 Ukrajině. Podle blogu BMPD americké ministerstvo zahraničí vydalo licenci 26. března 2015. Americká obchodní společnost AMI Global Security v rámci licence dodala ukrajinské národní gardě 52 pušek M107A1 za 503 000 dolarů.

 

Nařízení Obamy dosud znamenalo, že americká pomoc Ukrajině se omezovala na dodávky vozidel, malých dronů, dělostřeleckých radiolokátorů, zdravotnického materiálu, komunikačního vybavení, prostředků nočního vidění atd. Ale podle Kmoníčka, který na konci listopadu 2017 moderoval konferenci „Jiná Ukrajina“ v Praze, americký Kongres tento zákaz obešel novou definicí vymezující dodávky zbraní.

 

Nově se nemají dodávky vojenského materiálu dělit na „smrtící“ a „nesmrtící“, ale na „obranné“ a „útočné“. Dodávky smrtících a obranných zbraní tak jsou nově v pořádku. Podle Kmoníčka si Washingtonu jednoduše myslí, že sankce na Rusko přinášejí geopolitické body a dodávky zbraní pomohou udržet tlak na Rusko.

 

První vlaštovkou nového přístupu je schválení dodávky „smrtících obraných“ PTŘS FGM-148 Javelin na Ukrajinu. Předmětem dodávky je 210 střel Javelin, 37 odpalovacích kompletů CLU (Command Launch Units) a spojené výcvikové a logistické vybavení. Dodávku musí schválit ještě americký Kongres, ale z jeho strany se neočekávají žádné výraznější námitky.

 

Střely Javelin poskytne ze svých skladů americká armáda, CLU pak ze svých skladů fond SDAF (Special Defense Acquisition Fund). SDAF založilo americké ministerstvo zahraničí s cílem urychlit dodávky vojenského vybavení zahraničním spojencům. Přes SDAF lze nakupovat vojenský materiál, a to ještě dříve, než smlouva se zahraničním zájemcem vstoupí oficiálně v platnost.

 

FGM-148 Javelin je z ramene odpalována protitanková zbraň s pasivním samonaváděcím zařízením typu „vystřel a zapomeň“ (fire and forget). Účinný dostřel nejnovější verze je 4750 m a bojová hlavicestřely probíjí 600 až 800 mm válcované oceli (RHAe). Střela dokáže zaútočit na cíl přímo, nebo shora dolů, což je užitečné v boji s tanky. Javelin se po odpálení „zamkne" a infračervený senzor střelu navádí na cíl zcela autonomně.

 

FGM-148 Javelin v akci

 

Od roku 1996 bylo vyrobeno více než 40 000 střel a PTŘS Javelin najdeme ve výzbroji 20 zemí světa. Několik kompletů Javelin je také ve výzbroji české 601. skupiny speciálních sil. Střela stojí 80 000 dolarů a CLU zhruba dvojnásobek.

 

O prodeji PTŘS Javelin na Ukrajinu se spekuluje již dlouho – Ukrajina žádala Javeliny již v roce 2014, kdy došlo k ruské anexi Krymu a ruská armáda a kontraktoři z různých zemí začali podporovat separatisty na východě Ukrajiny.

 

Obamova administrativa se však obávala, že poskytnutí podobných zbraní situaci na nestabilní Ukrajině ještě zhorší. Koncem loňského roku však prezident Donald Trump naznačil ochotu prodat PTŘS Javelin Ukrajině.

 

„Jak jsme vždy říkali, pomoc Spojených států je ve své podstatě pouze obranná. Ukrajina je svrchovaná země a má právo se sama sebe bránit,“ uvedl na konci minulého roku Heather Nauert, tiskový mluvčí amerického ministerstva zahraničí.

 

Americký rozpočet pro současný fiskální rok 2018 počítá s vojenskou pomocí Ukrajině ve výši 500 milionů dolarů.

„Ukrajina je důležitým spojencem Spojených států a jsem rád, že naše země poskytla tuto dlouhodobou pomoc Ukrajině, aby odvrátila rostoucí ruskou agresi,“ řekl republikánský senát Joni Ernst (Iowa). „Poskytnutí pomoci Ukrajině v podobě dodávek smrtících zbraní ukazuje, že Spojené státy vážně brání zájmy našeho národa a našich spojenců.“  

Zdroj: DSCADefense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Dočká se Ukrajina amerických zbraní?

Od anexe Krymu a vypuknutí konfliktu na východní Ukrajině v roce 2014 Spojené státy Kyjev ...

PT-17: Polsko-ukrajinská modernizace tanku T-72

Na vojenské výstavě MSPO 2017 polská firma Bumar (člen PGZ) představila hloubkově modernizovaný tank ...

700 miliard dolarů pro Pentagon a zbraně pro Ukrajinu

Americký Senát (horní komora Kongresu) v pondělí večer drtivou většinou (89 ku 9) schválil svůj ...

JAGM: US Army testuje nástupce střel Hellfire

Americká armáda (US Army) a námořní pěchota (US Marine Corps) zevrubně testují nové univerzální ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • palo satko
    17:11 07.03.2018

    jura99, pytal ste sa čo ma doma Nemec a dostal ste odpoved. Chcete niečo viac? To, že Ukrajina , nech už bude v akychkolvek hraniciach :) nakoniec sa pohne dopredu je zakonite. ...Zobrazit celý příspěvek

    jura99, pytal ste sa čo ma doma Nemec a dostal ste odpoved. Chcete niečo viac?

    To, že Ukrajina , nech už bude v akychkolvek hraniciach :) nakoniec sa pohne dopredu je zakonite. Lenže toto nie futurologicky kongres, ale debata na čo budu Javeliny Ukrajine zajtra.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    16:33 07.03.2018

    palo satko: eset je dobrý příklad, bohužel pak už dlouho nic, proto se eset používá jako příklad, ale spíš by se měl používat jako bílá vrána. UA má ještě jednu odlišnost, není ...Zobrazit celý příspěvek

    palo satko: eset je dobrý příklad, bohužel pak už dlouho nic, proto se eset používá jako příklad, ale spíš by se měl používat jako bílá vrána.
    UA má ještě jednu odlišnost, není to typicky exportní ekonomika, když tam přijdete do marketu, jsou tam zejména domácí produkty, ve skvělé kvalitě a ve skvělých obalech. Světová je např. ukrajinská vodka (např. Nemiroff), kvalitní mají čokolády (prezidentova Roshen) a soběstační jsou v hypermarketech, hobby řetězcích, fast foodech a dalších, tedy tam, kde nás "okupují" zahraniční řetězce. Jinak řečeno vyrábějí pro domácí spotřebu, což není špatné. My vyrábíme na export, ale obvykle pod cizí značkou. Samozřejmě UA se tam také dopracují, tím jak padnou cla (už nějaké padly), naskočí tam řetězce a udělají si z té země levnou výrobní základnu.Skrýt celý příspěvek

  • saracen1
    15:16 07.03.2018

    Podľa údajov ceny CLU a samotnej strely tento kontrakt nesedí, teda cena za objednané množstvo je iba 22,75 mega. Buď je v článku chyba, alebo sú ceny v podstate polovičné, ...Zobrazit celý příspěvek

    Podľa údajov ceny CLU a samotnej strely tento kontrakt nesedí, teda cena za objednané množstvo je iba 22,75 mega. Buď je v článku chyba, alebo sú ceny v podstate polovičné, aleboooo toho bude dvojnásobne viac.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:52 07.03.2018

    Každopádně je to po dlouhé době ukrajinská akvizice, která dává smysl a jak se zdá, tak i za odpovídající cenu. To se, bohužel, o většině ostatních říct nedá. Dosavadní armádní ...Zobrazit celý příspěvek

    Každopádně je to po dlouhé době ukrajinská akvizice, která dává smysl a jak se zdá, tak i za odpovídající cenu. To se, bohužel, o většině ostatních říct nedá. Dosavadní armádní nákupy ale moc důvodů k důvěře ve zlepšování situace v celé státní správě nedávají.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    14:34 07.03.2018

    Wirbelwind, akosi som si nevšimol, že by Slovensko bolo nahnevane na Rusko. Dokonca väčšina občanov je k Rusku bud neutralna alebo priatelsky naklonena. Nemožeš davat do porovnania ...Zobrazit celý příspěvek

    Wirbelwind, akosi som si nevšimol, že by Slovensko bolo nahnevane na Rusko. Dokonca väčšina občanov je k Rusku bud neutralna alebo priatelsky naklonena. Nemožeš davat do porovnania Ukrajinu a Slovensko.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    14:28 07.03.2018

    Jura99, čo ma Nemec doma slovenskeho? Čo tak niečo svetove zo Slovenska Napriklad toto: ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99, čo ma Nemec doma slovenskeho? Čo tak niečo svetove zo Slovenska Napriklad toto: https://www.eset.com/sk/o-nas/... Skrýt celý příspěvek

  • overitzda0
    14:21 07.03.2018

    Stejně si myslím že západ se vykašlal na Ukrajinu. Přečetli jsme si o Majdanu, rozčílí nad Rusjem a to je tak asi všechno. Minimálně v armádě jsme mohli navázat větší spolupráci: ...Zobrazit celý příspěvek

    Stejně si myslím že západ se vykašlal na Ukrajinu. Přečetli jsme si o Majdanu, rozčílí nad Rusjem a to je tak asi všechno.
    Minimálně v armádě jsme mohli navázat větší spolupráci: transparentní letadla, výroba / vývoj tanku a OT. Prostě pomoci dotlačit Ukrajinu na západ. Pomalu začínám pocit, že budeme rádi když se Ukrajina otočí na Rusko. Alespoň Arabové pomáhají financovat nějaké projekty .Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    13:16 07.03.2018

    Clanek: z toho seznamu slovenských firem si škrtněte asi tak všechny, myšleny byly slovenské firmy, které vlastní slovenský kapitál, produkují původní slovenský finální výrobek a ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: z toho seznamu slovenských firem si škrtněte asi tak všechny, myšleny byly slovenské firmy, které vlastní slovenský kapitál, produkují původní slovenský finální výrobek a Němec si doma řekne "hmm, toto je slovenský výrobek". Aspoň takto jsem pochopil palo satko pokud jde o ukrajinské výrobky, které údajně doma nikdo nemá a přirovnal jsem to ke slovenským výrobkům, které průměrný Němec také doma nemá.

    beepee:
    Javelin odpalovaný z ramene je spíš obraná zbraň, pro útok tam chybí pohyb. Proti tomu tanky jsou útočná zbraň.

    petris: že nevidíte v Tescu Ukrajince neznamená, že se na dodávce zboží nepodílel. Distribuční velkosklady obsluhují téměř výhradně Ukrajinci a Rumuni.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    13:01 07.03.2018

    @Radovan, ikdyz souhlasim s tim co pisete, tak si nemyslim, ze uz je u Ukrajiny rozhodnuto. Uvidime za 10-20 let v jakem stavu tu s nama Ukrajina bude. Problem ukrajiny je, ze ...Zobrazit celý příspěvek

    @Radovan, ikdyz souhlasim s tim co pisete, tak si nemyslim, ze uz je u Ukrajiny rozhodnuto. Uvidime za 10-20 let v jakem stavu tu s nama Ukrajina bude. Problem ukrajiny je, ze mozna se semkla na te narodni identite, na ulicich se ted casteji zdravi "Slava Ukrajine", ale ze je to od predu do zadu korupci prolezly stat kde nefunguji ty nejzakladnejsi veci, stat castecne zavisly na financni pomoci ze zapadu (v cem je pak rozdil mezi Evropskou Ukrajinou a Afrikou?) a stat ktery se krute vylidnuje. Tyto vnitrni problemy budou dlouhodobe zasadnejsi nez aktualni valka-nevalka s Ruskem. Ukrajinci si musi udelat poradek nejdriv zde a tohle moc realne nevidim.

    @Jura99
    Je to teda uplny OT, ale prece:
    To nejsou v pravem slova smyslu ukrajinske sluzby, ale ceske sluzby vyuzivajici ukrajinsou levnou pracovni silu. Ergo z toho Ukrajina jako stat vidi pramalo, Ukrajinci si pak z toho dovezou penize na ktere by si doma neprisli, stejne jako si je prinesou cesi pracujici v Nemecku a jinde na zapade. Prosta ekonomicka migrace.
    Kazdopadne priliv ukrajincu je docela zasadni v Polsku, bude zajimave jestli si tim dlouhodobe Polsko zadela na problem, nebo treba i na uzemni zisk.

    Slovensko je 5mil stat, s tim nelze stat velikosti Ukrajiny srovnavat, ta by se dala srovnat treba s Polskem a to pak to srovnani pro Ukrajinu nedopada moc dobre.
    Ad vyvoz Slovesnka, kde Nemecko je slovenskym nejvetsim obchodnim partnerem (dlouho to byla CR, casy se meni), tak na tom se automobily podily jen (nebo az) z 1/6 (a jeste dodam ze samotny prumysl se na HDP slovenska podili z 25%). Urcite tak nelze rict, ze SR montuje a vyvazi jen auta. Na druhem miste je elektronika (televizory, monitory), pak petrolej a plyny (Slovnaft + SPP), pak chemie obecne, farmacie atd.. Sire vyvozu relativne mala, ale v tomhle si muze CR se SR podat ruce.

    Seznam jednotlivych nejvetsich vyvozcu Slovenska:
    Volkswagen Slovakia, a.s., Bratislava
    Kia Motors Slovakia, s.r.o., Teplička nad Váhom
    Samsung Electronics Slovakia, s.r.o., Galanta
    PCA Slovakia, s.r.o., Trnava
    Slovnaft, a.s., Bratislava
    Foxconn Slovakia, s.r.o., Nitra
    Slovenské elektrárne, a.s., Bratislava
    Schaeffler Slovensko, s.r.o., Kysucké Nové Mesto
    Continental Matador Rubber, s.r.o., Púchov
    Continental Matador Truck Tires, s.r.o., Púchov
    IKEA Components, s.r.o., Malacky
    Mondi SCP, a.s., Ružomberok
    Duslo, a.s., Šaľa
    Železiarne Podbrezová, a.s., PodbrezováSkrýt celý příspěvek

  • petris
    12:41 07.03.2018

    Jura99: No neviem, mne teda dom Ukrajinci nestavali, v obchodoch si tiež nepamätám že by som narazil na Ukrajinca. Jedine kde som s nimi prišiel do kontaktu bolo pracovne s Motor ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: No neviem, mne teda dom Ukrajinci nestavali, v obchodoch si tiež nepamätám že by som narazil na Ukrajinca. Jedine kde som s nimi prišiel do kontaktu bolo pracovne s Motor Sič Zaporožie a bola to patália na n-tú.Skrýt celý příspěvek

  • beepee
    12:37 07.03.2018

    Kontrolní otážka, šoudruži: Používá se Javelin k obraně před tanky, nebo k útoku na tanky? :-) BTW - Znám z práce pár Ukrajinců. Všichni nesnáší Rusáky, a všichni po začátku ...Zobrazit celý příspěvek

    Kontrolní otážka, šoudruži:
    Používá se Javelin k obraně před tanky, nebo k útoku na tanky? :-)

    BTW - Znám z práce pár Ukrajinců. Všichni nesnáší Rusáky, a všichni po začátku války přestali jezdit domů, aby nemuseli do armády.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    12:24 07.03.2018

    palo satko: "Něco ukrajinského" má doma úplně každý. Nejsou to sice výrobky, ale jsou to služby. Každý kdo bydlí v bytě či domě mladším 25let, stavěli jej více či méně Ukrajinci, ...Zobrazit celý příspěvek

    palo satko: "Něco ukrajinského" má doma úplně každý. Nejsou to sice výrobky, ale jsou to služby. Každý kdo bydlí v bytě či domě mladším 25let, stavěli jej více či méně Ukrajinci, každý kdo nakupuje v marketech, celý proces od logistiky po pokladnu obsluhují více či méně Ukrajinci. Pokud jde o výrobky, nemalá část potravinářských olejů pochází z UA, nyní "straší" i vejci a drůbeží. Chápu, že jste měl na mysli nějaký ukrajinský smartphone nebo osobní automobil, ale zeptejte se sám, co třeba takoví Němci mají doma z finálních výrobků slovenského ? (a to nemyslím VW Tuareg smontovaný v BA).Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    11:54 07.03.2018

    Líbí se mi US prohlášení o právu na sebeurčení a právu se bránit. Ostře kontrastující s prohlášení stejných Američanů, kteří okupují Sýrii, brání vstupu syrské armády za Eufrat ...Zobrazit celý příspěvek

    Líbí se mi US prohlášení o právu na sebeurčení a právu se bránit.

    Ostře kontrastující s prohlášení stejných Američanů, kteří okupují Sýrii, brání vstupu syrské armády za Eufrat na jejich vlastní území. Financovali, cvičili a vyzbrojovali džihádisty k boji proti syrské armádě.

    Zatímco UA má právo na sebeurčení, tak Sýrie nikoliv.

    K tomu si můžeme doplnit Američany ukradené Kosovo, Američany pozabíjené celé rodiny v Srbsku a dostaneme ucelený obraz americké demokracie.

    Je to demokracie která se hodí jen někde. Někde se pro ospravedlnění zabíjení použije humanismus. Někde se neříká nic a zabijí se léta v kuse.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    11:23 07.03.2018

    givicz: Kumšt nie je most postaviť - to zvládli už raz na konci druhej svetovej - kumšt je postaviť ho tak, aby ustál drsné miestne geologické a poveternostné podmienky. S tým ...Zobrazit celý příspěvek

    givicz:
    Kumšt nie je most postaviť - to zvládli už raz na konci druhej svetovej - kumšt je postaviť ho tak, aby ustál drsné miestne geologické a poveternostné podmienky. S tým Národná garda veľa nezmôže, ostáva len dúfať v záujme ľudí, čo budú cez ten most prechádzať, že sa pri stavbe príliš veľa nekradlo a nepodvádzalo na kvalite použitých materiálov ...Skrýt celý příspěvek

  • Wirbelwind
    10:52 07.03.2018

    palo satko: a pozrime sa na SR "Celkovo sa odhaduje počet občanov Slovenska žijúcich v súčasnosti v zahraničí na 200[19] až 300[20] tisíc, čo predstavuje 3,5 až 5 % z počtu ...Zobrazit celý příspěvek

    palo satko:

    a pozrime sa na SR

    "Celkovo sa odhaduje počet občanov Slovenska žijúcich v súčasnosti v zahraničí na 200[19] až 300[20] tisíc, čo predstavuje 3,5 až 5 % z počtu obyvateľov Slovenska"

    podla https://sk.wikipedia.org/wiki/...

    Ako to vychadza v porovnani s UA? Su to uz roky co som studoval VS v SR. Najlepsi tam ani nesli. Z tych co tam isli, cast tych lepsich odisla este pocas studia prec zo SR (najcastejsie CR). A dosledky uz dnes vidiet a bude to len horsie a horsie...Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    10:33 07.03.2018

    Americky rešpektovany Bloomber zverejnil počty Ukrajincov, ktore odišli medzi rokmi 2015 až 2017 z Ukrajiny za pracou: Česko - 122 000 USA - 23 000 Taliansko ...Zobrazit celý příspěvek

    Americky rešpektovany Bloomber zverejnil počty Ukrajincov, ktore odišli medzi rokmi 2015 až 2017 z Ukrajiny za pracou:
    Česko - 122 000
    USA - 23 000
    Taliansko - 147 000
    Bielorusko - 22 000
    Rusko - 343 000
    Polsko - 507 000
    SPOLU 1 164 000

    Nie su to starci, čo odišli, ale väčšinou mladi muži. Odist z krajiny, ktora je vo vojne nie je prave vlastenecky počin. Ak bude hrozit vojna, odidu dalši, lebo padnut za Porošenka a USA a nechat v biede ženu a decka, nie je prave uspešna životna strategia pre obyčajneho Ukrajinca. Američania môžu Ukrajine darovat aj F-35, aj tak Ukrajinci proti Rusom velku vojnu nerozputaju. Obyčajni Ukrajinci vidia že hospodarsky sa cely Zapad na nich už davno vykašlal. Kontrolna otazka soudruzi: Ma doma niekto z vas niečo z Ukrajiny?- Nikto. Nikto Nič! Bohatši možno služku, zahradnika.Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    10:16 07.03.2018

    Jura99 UA a Rusko byly ještě v roce 2013 kámoši (bylo to ještě před ozbrojeným převratem) si piš, že eskalovat konflikt pokud se tam budou sypat zbraně bude.. válka je velice dobrý ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99 UA a Rusko byly ještě v roce 2013 kámoši (bylo to ještě před ozbrojeným převratem) si piš, že eskalovat konflikt pokud se tam budou sypat zbraně bude.. válka je velice dobrý byznys pro oligarchy..
    " Kyjevští šíbři tyjí z války, přisáli se na miliardové investice do armády
    26. února 2018 20:02
    Z války, která trvá déle než rok, se stává dobrý byznys, říká ukrajinské přísloví. Konflikt v Donbasu trvá už téměř čtyři roky a Kyjev kvůli němu investuje miliardy dolarů do modernizace armády. Velkou část peněz však spolkne korupce a indicie ukazují i na lidi v okolí prezidenta Petra Porošenka, píše list The New York Times.
    Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/ukraji... "

    Co se týče Krymského mostu (o kterém ještě nějaký rok nazpět psalo, že ho Rusové nedokáží dokončit) dovoluji si upozornit, že staví i nové železniční spojení , kdy na Krymský most budou navazovat i nové dálnice na Krymu tak i na Ruské straně takže zásobování ostrova bude rychlé a levné (most přejedeš za 10 minut)

    Co se týče ostrahy Krymského mostu ve struktuře Ruské národní gardy se objeví nová jednotka, která bude zodpovídat za ochranu Krymského mostu.Ruská národní garda v současné době chrání 74 významných státních objektů.

    co se týče prodeje Ukrajinských zbraní opolčencům.. je veřejně známo, že sem tam na ukrajinské straně exploduje nějaký armádní sklad a to kompletně (dobře se tak dá maskovat skutečné počty munice a zbraní)... dokáži si i představit i nějakého vojáka, který již několikátý rok mrzne v okopu a někdo za ním přijde, že mu dá 1000 dolarů za zbraň (průměrná mzda na Ukrajině je 6000,- Kč)Skrýt celý příspěvek

  • Radovan
    09:57 07.03.2018

    Přesně jak píše Jura - ukrajinská armáda do roku 2014 setrvale degradovala, až byla defakto nebojeschopná, což se ukázalo v době obsazení Krymu. Nejen že ji ruská akce totálně ...Zobrazit celý příspěvek

    Přesně jak píše Jura - ukrajinská armáda do roku 2014 setrvale degradovala, až byla defakto nebojeschopná, což se ukázalo v době obsazení Krymu. Nejen že ji ruská akce totálně překvapila, ale neměla šanci vůbec reagovat. Pak se postupně v dalších týdnech a měsících mobilizovala a dávala dohromady a byla schopná aspoň vytlačovat rusko-separatistické skupiny (Girkin a spol) na Donbase, ikdyž už předtím se musela stáhnout z hranic. V téhle fázi pak Rusko zintenzivnilo dodávky techniky a personálu a naplno se projevila neefektivita a vojenská zastaralost Ukrajinců, kdy byly postupně vytlačeni z Doněcka a Debalceva.
    Důležitou roli hráli dobrovolnické prapory, ať si o nich myslíte cokoliv. Bojovou morálkou pravidelnou armádu vysoce převyšovali, za udržení Mauriopolu mohou hlavně oni.
    Co dál - je jasné že Krym je pro Ukrajinu ztracen a na dobytí Donbasu sílu nemají a pokud to Rusko nedovolí, tak mít ani nebudou. Jde o to aby to cítili i na druhé v Donbase, že pokud zkusí nějaký výpad, tak bude krvavě odražen, že na nějaké další územní zisky nemají šanci.
    Celkově si myslím, že to Ukrajina na své možnosti uhrála vojensky nakonec velmi slušně. Hrozil jí reálný rozpad, takhle ztratila jen okrajové části. A jako země se semkla, mají nové příběhy o boji a smrti za modro-žlutou vlajku. Čekají ji ještě moc těžké časy, ale ty tam byly i předchozích 25 let.
    Rusové v téhle situaci celkově strašně prohráli. Připojili si sice Krym a mají pod kontrolou Donbas, ale svým postupem na desítky let ztratili zbytek Ukrajiny. Ukrajina je a bude ostře protiruská a nebude váhat při nějakém pokusu o podmanění i umírat. Ostatní státy v okolí si z toho vzaly ponaučení a pro Rusko je v jejich dnešní ekonomické situaci nemyslitelné něco podobného zkoušet i jinde. Izolovali se tím, přivolali si sankce a s poklesem ropy se vyrovnávají daleko hůř..Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:35 07.03.2018

    Kdyby UA nakupovala moderní zbraně v roce 2013, dalo by se spekulovat, že se připravuje na útočnou válku. Ve skutečnosti ale UA svou armádu nechala zdegenerovat a i po útoku ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdyby UA nakupovala moderní zbraně v roce 2013, dalo by se spekulovat, že se připravuje na útočnou válku. Ve skutečnosti ale UA svou armádu nechala zdegenerovat a i po útoku ruských mužiků jí trvalo dlouhé týdny a měsíce, než vůbec vyhrabala a rozchodila nějaké staré sovětské zbraně. Pokud UA nakupuje zbraně dnes, je to věc pudu sebezáchovy, nikoliv eskalování konfliktu. Údajné eskalování konfliktu je typická ruská demagogie.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    07:47 07.03.2018

    Udržovat zásobování Krymu pomocí mostu bude nesrovnatelně težší a dražší než pozemní cestou. To je ten důvod proč se pro-ruští separatisté pokoušeli dobýt Mariupol. Vyhodit do ...Zobrazit celý příspěvek

    Udržovat zásobování Krymu pomocí mostu bude nesrovnatelně težší a dražší než pozemní cestou. To je ten důvod proč se pro-ruští separatisté pokoušeli dobýt Mariupol.

    Vyhodit do vzduchu most je nesrovnatelně jednodušší než ho postavit. Rusům tedy nezbyde, než ten most permanentně a za vysokých nákladů hlídat. Ve dne v noci, v létě i v zimě. Klidně dalších 10 i více let. Na chvíli poleví a budou muset alespoň část stavět znova.

    A kdo myslíte, že to asi tak bude financovat?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4