Americké motory s proměnným cyklem pro budoucí stíhačky

Test proudového motoru Pratt & Whitney F-135 stíhačky F-35 Lightning II; větší foto; ilustrační foto / Pratt & Whitney

Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci programu AETP (Adaptive Engine Transfer Program) poskytlo firmám GE Aviation a Pratt & Whitney 2 miliardy dolarů na vývoj nové generace proudových motorů. Nové motory budou pohánět stíhačky 6. generace a modernizované verze stíhaček F-35 Lightning II.

Americké letectvo plánuje nové motory po roce umístit na vyvíjené stíhačky 6. generace (nástupce F-22 Raptor a F/A-18E/F Super Hornet) a případně i do modernizovaných verzí letadel F-35 Lightning II.

Motor je vyvíjen pro maximální tah více než 200 kN. Motor Pratt & Whitney F119 stíhačky F-22 má přitom maximální tah s přídavným spalováním 156 kN a Pratt & Whitney F135 stíhačky F-35 s přídavným spalováním 191 kN.

Nová “pětiletka” navazuje na téměř desetileté úsilí amerického letectva zavést do provozu novou generaci proudových motorů s tzv. “proměnným cyklem”.

Jednoduše jde o motory, které dokáží pracovat efektivně v nejrůznějších rychlostních režimech, což současné motory nedokáží - motor a proměnným cyklem může efektivně pracovat v režimu vysokého výkonu (současné bojové stíhačky), tak v režimu s vysokou účinností (dopravní letadla).

První myšlenka motoru s proměnným cyklem se objevila již v 60. letech minulého století. Avšak teprve technický pokrok (především v materiálech) v posledních dvou dekádách umožnil uvažovat reálně o stavbě operačně nasaditelného motoru s proměnným cyklem.

Klíčové je dosáhnutí největší teploty hoření v jádru proudového motoru. Součástí motoru s proměnným cyklem jsou proto i nové žáruvzdorné materiály CMC (kompozitní materiál s keramickou matricí) a součástky vyrobené pomocí 3D tiskárny.

Firmě GE Aviation se například při vývoji podařilo překonat dosavadní nejvyšší teplotu zaznamenanou v jádru proudového motoru o více než 70 °C. Tento výsledek představuje zásadní změnu - vyšší teplota je spojena s vyšším výkonem, což vede k větší palivové účinnosti.

Nejnovější úsilí ve vývoji motoru se datuje od roku 2007, kdy americké letectvo spustilo program ADVENT (ADaptive Versatile ENgine Technology).

Od roku 2013 do roku 2017 běží navazující program AETD (Adaptive Engine Technology Development). Konečně v letošním roce americké letectvo spustilo v úvodu zmíněný pětiletý (přes rok 2021) program AETP. Výsledkem AETP má být letu schopný prototyp nového motoru.

Přesné výkonové parametry nových motorů jsou utajovány. Podle letectva však nové motory mají o 25 % menší spotřebu (celkově o 30 % větší dolet letadla) a o 10 % větší tah oproti proudovým motorům stejné hmotnostní a rozměrové kategorie.

Nové motory budou muset být také napojeny na mnohem výkonnější generátory elektrické energie, nutné pro pohon budoucích velmi výkonných senzorů a energetických zbraní.

Nižší spotřeba paliva umožní v budoucích letounech zmenšit velikost vnitřních palivových nádrží nebo zvýšit množství uvnitř nesené výzbroje. To vše pak ovlivní stealth charakteristiky letounu, aerodynamiku, atd.

Pro porovnání - vnitřní nádrže F-22 pojmou 8200 kg paliva, pro které je potřeba vyčlenit vnitřní prostor stíhačky o objemu přibližně 9 m3. Bojový dolet F-22A (při použití přídavného spalování na část letu) je 760 km. Díky motorům s proměnným cyklem velikost palivových nádrží F-22 může být jen 6,75 m3 nebo bojový dolet až 1000 km.

Zdroj: Aviation Week

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...

Cena a motor: Hlavní problémy ruské stíhačky Suchoj T-50

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) je podle ruských médií připravena na zahájení sériové výroby ...

První F-35A Lightning II pro Izrael

V polovině minulého týdne izraelská vládní delegace slavnostně převzala na základně Fort Worth v ...

F-35A Lightning II rozdrtil stíhačku F-15E Strike Eagle

Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci testování nasadilo stíhačky F-35A Lightning II proti ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Shania
    12:05 08.07.2016

    článek v PDF o F-22 včetně operací v syrii, modernizací a mnoha dalších věcí. Pár citací z článků + extra:

    Operace F-22 v těsné blízkosti syrských a ruských letadel + stav modernizací (první odstavec, není z článku).

    As far as OPSEC is concerned, Syria aught to be a goldmine for both the U.S. and Russia with respect to collection on each other's latest hardware. Open sources are unlikely to change that. Arguably, the most relevant Update 5 enhancement to Syria, which includes AIM-9X Block I separate from Increment 3.1 (3.2B adds AIM-9X Block II), is Mode 5th to 4th generation IFDL capability (IFDL GWY Mode). Without a BACN aircraft in the vicinity, Raptor pilots previously had to resort to using VHF/UHF radio to communicate with older aircraft:

    "The fourth and fifth gen pilots have figured out 'how to integrate tactics…without that shared data link' through the use of 'contracts' regarding who will do what and when. The pilots are then 'able to pass very specific things over traditional UHF [and] VHF radios, to where not only can we execute the mission, but…at the same level, as if we were sharing information perfectly'”.

    Same article also states F-22s have been able to operate within close proximity to Russian and Syrian forces without being detected:

    "Russian and Syrian pilots are 'interested' in the F-22, and may have tried maneuvering close by to see how the jet operates, but 'because of our sophisticated avionics and…stealth and…supercruise and maneuverability,' there’s 'not a time where we allow Syrians or Russians to see us or influence us in any way without us choosing for them to do that,' Anhalt explained. He said there were 'some incidents…early on' in which F-22s had to steer coalition air packages away from the Syrian or Russian jets and 'we were very close to them and they never realized it'." [emphasis added]


    F-35 lepší v AA než F-15:

    Chief of Staff Gen. Mark A. Welsh III has said on numerous occasions the shortage of F-22s means the Air Force will rely on the F-35 to achieve air superiority in future confl icts much more than originally planned. Even though the F-35 was to be a multirole jet and not a dedicated dogfi ghter,
    Anhalt said it will be superior to the F-15 in the air-to-air regime “As threats continue to evolve … having stealth is basically your ticket to get into
    the fi ght, and if you don’t have stealth, you will not be there,” he said.
    “I sit in the vault with the F-35 requirements guys, and we have discussions every single day about how we’re going to be complementary to each other, and how we can attack this problem as we move into the future.”

    ---------------------------

    Clanek v pdf o F-35 v Belgii + fotky
    http://www.f-16.net/forum/down...

    https://www.flickr.com/photos/...

    https://twitter.com/BertdeSmit...

  • Shania
    09:30 08.07.2016

    Stanyk: pokud ti nikdo neodpoví, tak hledej sokove diamanty

    Z cz wiki: Přídavné spalování vytváří markantní nárůst tahu, jeho projevem jsou také dlouhé plameny, šlehající z trysek motoru. V plamenech můžeme vidět tzv. šokové diamanty (shock diamonds), svítivé prstence, tvořené rázovými vlnami ve výtokových plynech.

  • Stanyk
    08:44 08.07.2016

    Může mi někdo fundovaný vysvětlit, co jsou ty tmavší "plochy" v proudu spalin na úvodní fotografii.. resp. jakým způsobem takový jev vzniká, co je jeho příčinou?

  • RiMr71
    12:56 07.07.2016

    ...trochu technicky podrobnější předešlá verze tohoto článku zde:
    http://www.armadninoviny.cz/re...

    nyní tady zde tedy aktualizováno.

    cca 30 miliard Kč "jen" na nový motor... Takový tlak peněz, i po různých odklonech, zákonitě vede k výsledku...