Americká vojsková protivzdušná obrana M-SHORAD v Evropě

Americká vojsková protivzdušná obrana M-SHORAD v Evropě
M-SHORAD odpaluje střelu Stinger na testech v Německu / US Army (Zvětšit)

Americká armáda (US Army) na konci letošního roku získá celý prapor mobilních systémů vojskové protivzdušné obrany (PVO) velmi krátkého dosahu M-SHORAD (Maneuver-Short-Range Air Defense System). M-SHORAD jako platformu využívá kolové bojové vozidlo Stryker.

US Army v rámci naléhavé operační potřeby postaví čtyři prapory PVO se 144 vozidly M-SHORAD. V jednom praporu najdeme 36 vozidel, to děla tři roty po 12 vozidlech, a tři čety po čtyřech vozidlech v každé rotě.

Úkolem M-SHORAD je chránit vlastní manévrující pozemní jednotky (tanky, BVP, dělostřelectvo, raketomety, konvoje atd.) zejména před útoky bojových vrtulníků, bitevních letadel a dronů. Na Ukrajině by systém bojoval zejména proti ruským bojovým vrtulníkům Ka-52 a Mi-28N, bitevním letadlům Su-25 a průzkumným dronům, které slouží k navádění dělostřelecké a raketové palby.

M-SHORAD ale může také chránit například výkonné komplety PVO Patriot na Slovensku proti případným útokům malých dronů.

Dodávky techniky pro celý prapor proběhnou do konce letošního roku. Prapor se poté přesune do Evropy a zapojí se do velkých cvičení NATO. Současně americká armáda vypracuje nové doktríny, taktiky, techniky a postupy nasazení M-SHORAD při reálné ochraně vlastních manévrujících jednotek.


Listopadové střelby M-SHORAD v Německu

Od minulého roku je v Evropě rozmístěná jedna četa M-SHORAD. Četa slouží u 5. praporu 4. dělostřeleckého pluku protivzdušné obrany (5th Battalion, 4th Air Defense Artillery Regiment). Četa si poprvé v Evropě „zastřílela“ začátkem listopadu na německém polygonu Putlos u pobřeží Baltského moře.

„Pro protivzdušnou obranu a pro naši armádu je to stále relativně nová věc a [vojáci] procestovali s vozidly celou Evropu, nasadili je do akce a nadále se je učí ovládat,“ řekl Brian Gibson, který má na starosti modernizaci armádní protivzdušné a protiraketové obrany. „Ostré střelby z tohoto zbraňového systému, a to jak z děla, tak pomocí raket Stinger, byly úspěšné.“

Velitel vozidla M-SHORAD popsal systém jako uživatelsky mnohem přívětivější než M1097 Avenger, který americká armáda používala ještě v 90. letech. Avenger ale zůstává ve výzbroji Národní gardy.

Četa se již zapojila do únorového cvičení Saber Strike 2022. Další na řadě je více než měsíc dlouhé alianční cvičení Defender Europe 22, které ověří schopnost US Army rychle nasadit velké a bojeschopné síly ze Spojených států do Evropy.


M-SHORAD v Polsku

Vývoj M-SHORAD začala na popud generálporučíka Bena Hodgese, bývalého šéfa americké armády v Evropě a Africe USAREUR-AF (United States Army Europe and Africa). Mimochodem Hodges silně oroduje za poslání ex-sovětské obrněné techniky ze zemí střední Evropy na Ukrajinu.

Od vydání požadavku na vývoj M-SHORAD do předání prvních prototypů uběhlo pouze 19 měsíců. Výrobu koordinuje firma GDLS (General Dynamics Land Systems).

Základem M-SHORAD je kolové obrněné vozidlo Stryker A1 a bojový modul Leonardo DRS. Modul k boji se vzdušnými cíli používá 30mm automatický kanon XM914, kulomet M240 ráže 7,62 mm a řízené střely Stinger, případně Hellfire. Palbu lze vést i na pozemní cíle.

Současná konfigurace M-SHORAD je ale brána jako dočasné řešení. Nová generace získá nejnovější střely země-vzduch a/nebo 50kW laser. Takto vylepšený komplet ochrání vojáky před dělostřeleckou, raketovou a minometnou municí. Po zavedení nových střel a laserů se počítá s vytvořením dalších praporů vojskové PVO.

Stryker PVO s lasery jsou označované jako DE M-SHORAD (Directed Energy Maneuver Short Range Air Defens) a budou dodány první operační jednotce v záři tohoto roku.


IBCS

Předností laserů je „nekonečná“ zásoba munice, nízké provozní náklady oproti kanonovým nebo raketovým prostředkům PVO, a také levnější a intenzivnější výcvik (levná „munice“). Výhodou je také softwarově jednodušší systém řízení palby, protože laser působí po přímce a prakticky okamžitě.

Americkou vojskovou PVO současně posílí mobilní systémy krátkého dosahu IFPC Inc 2 (Indirect Fire Protection Capability Increment 2). Pro účely testů zatím armáda u firmy Dynetics objednala 16 odpalovacích zařízení a 60 střel.

M-SHORAD i IFPC Inc 2 budou napojeny na revoluční velitelský systém PVO pozemních sil IBCS (Integrated Air and Missile Defense Battle Command System). IBCS je revoluční v tom smyslu, že dokáže propojovat nejrůznější senzory a efektory všech složek amerických ozbrojených sil, ať už jsou na zemi, ve vzduchu, na moři nebo ve vesmíru. Celou taktickou situaci a pozice vlastních a nepřátelských jednotek pak systém vizualizuje na velké digitální mapě. Výsledkem je nebývalé situační povědomí a chápaní bojové scény.

To vše výrazně zkracuje řetězec ničení (kill chain), tedy čas od objevení cíle (něco tam je), přes jeho identifikaci, vyhodnocení hrozby, zvolení efektoru, získání povolení k palbě a jeho zničení. IBCS rovněž umí navést palbu vlastního dělostřelectva, raketometů či letectva na místo odpalu nepřátelských střel.

Zdroj: Defense News, DVIDS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR: Špičková protivzdušná obrana krátkého dosahu

V posledních letech Armáda ČR do výzbroje zavedla několik špičkových prostředků protivzdušné obrany ...

Manuever SHORAD Launcher: Protivzdušné krytí americké armády

Firmy Boeing a General Dynamics Land Systems (GDLS) představily vozidlo Manuever SHORAD Launcher ...

IM-SHORAD: První americké protiletadlové Strykery v Evropě

Americká armáda (US Army) v Německu rozmístila první komplety protivzdušné obrany (PVO) velmi ...

Laserový DE M-SHORAD pro americkou armádu již v roce 2022

Americká armáda pokračuje ve vývoji a nasazování pozemních laserových prostředků pro protivzdušnou ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • zdeno
    12:09 05.04.2022

    měli bychom reagovat na aktuální vývoj taktiky válčení - pořídit tento druh výzbroje je mnohem akutnější než nové bvp nebo tanky i když i ty budem potřebovat, jinak se připravujeme ...Zobrazit celý příspěvek

    měli bychom reagovat na aktuální vývoj taktiky válčení - pořídit tento druh výzbroje je mnohem akutnější než nové bvp nebo tanky i když i ty budem potřebovat, jinak se připravujeme na minulé válkySkrýt celý příspěvek

    • Badysak
      16:46 05.04.2022

      A co ty AA budou chránit, když se vozidla mechanizovaných brigád po 40 letech rozpadají.

      A co ty AA budou chránit, když se vozidla mechanizovaných brigád po 40 letech rozpadají.

      • pjaro77
        23:05 05.04.2022

        Mohli by chrániť aspoň delostrelectvo.

        Mohli by chrániť aspoň delostrelectvo.

      • flanker.jirka
        11:02 09.04.2022

        Badysak
        Pořád ty vozidla z veteránského klubu AČR ovládají lidé. A ty je třeba chránit.

        Badysak
        Pořád ty vozidla z veteránského klubu AČR ovládají lidé. A ty je třeba chránit.

    • flanker.jirka
      19:11 05.04.2022

      Už ani příprava na minulé války nám nejde.

      Už ani příprava na minulé války nám nejde.

      • lukas000
        12:32 07.04.2022

        Historie se pry opakuje, pokud se budem pripravovat dostatecne dozadu tak se mozna nahodne pripravime spravne. Ostatne po treti svetove se ma bojovat za pomoci kamenu a palic, ...Zobrazit celý příspěvek

        Historie se pry opakuje, pokud se budem pripravovat dostatecne dozadu tak se mozna nahodne pripravime spravne. Ostatne po treti svetove se ma bojovat za pomoci kamenu a palic, takze pod jeste nejsme tam.Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          21:16 07.04.2022

          Ovšem to je vychytralý plán.

          Ovšem to je vychytralý plán.

      • pjaro77
        23:00 10.04.2022

        Vozovú hradbu a sudlice eše zvládnete, neboj.

        Vozovú hradbu a sudlice eše zvládnete, neboj.

  • Lukas
    10:17 05.04.2022

    Ciekawe czy da się RCSW zintegrować z RBS-70 (większy zasięg) i np. PPZR Piorun (tryb fire-and-forget) - wówczas byłaby to ciekawa propozycja dla ACR na SPAAG

    Ciekawe czy da się RCSW zintegrować z RBS-70 (większy zasięg) i np. PPZR Piorun (tryb fire-and-forget) - wówczas byłaby to ciekawa propozycja dla ACR na SPAAG

  • Takeda
    16:54 04.04.2022

    Máme novej AA systém, vznikl za 19 měsíců, jo a laserová verze bude v září, není zač...

    Upgradujou jak v X-COM :-D

    Máme novej AA systém, vznikl za 19 měsíců, jo a laserová verze bude v září, není zač...

    Upgradujou jak v X-COM :-D

    • flanker.jirka
      17:41 04.04.2022

      Super efektivita. :-) Použili funkční podvozek, rakety, kanon, k tomu funkční radary AESA a poskládali to dohromady. Oproti alegorickým vozům s dálkově ovládaným modulem pro tři ...Zobrazit celý příspěvek

      Super efektivita. :-)
      Použili funkční podvozek, rakety, kanon, k tomu funkční radary AESA a poskládali to dohromady. Oproti alegorickým vozům s dálkově ovládaným modulem pro tři rakety RBS 70 je to o dost dál.
      A laser je už také po testech, jen v rámci jiného projektu.Skrýt celý příspěvek

      • Charlie
        07:43 05.04.2022

        U tohohle složence by mě zajímalo myšlenkový pozadí stojící za složením jeho výzbroje. 1) Použitej kanon střílí 30x113mm municí, což je "slabší" třicítkovej kalibr. U Apache to ...Zobrazit celý příspěvek

        U tohohle složence by mě zajímalo myšlenkový pozadí stojící za složením jeho výzbroje.

        1) Použitej kanon střílí 30x113mm municí, což je "slabší" třicítkovej kalibr. U Apache to nevadí, ten střílí dolu a výhodou je nižší zpětnej ráz a hmotnost munice, ale tady se předpokládá střelba nahoru, kde by se spíš hodila větší 30x173. Nebo měli problém s její integrací do věže (velkej zpětnej ráz a hmotnost)?!?

        2) Proč Hellfire? Počítají s ní proti bitevním vrtulníkům (kde se hodí její "větší rána") nebo na sebeobranu?

        Každopádně takhle nějak bych si představoval samohybnej PVO systém s RBS-70 - čtyři/osm Bolidů, kanon (ideálně 35mm s programovatelnou), vlastní radar... To co nabízí Saab je dobrý tak pro paragány...Skrýt celý příspěvek

        • BobDylan
          09:11 05.04.2022

          30x113 bude asi preto, lebo do budúcna bude aj na Stryker Dragoon-och. Ale ten hellfire mi tam takisto nepasuje. Inak súhlasím, že tak nejak by mala vyzerať vojsková PVO. Jediný ...Zobrazit celý příspěvek

          30x113 bude asi preto, lebo do budúcna bude aj na Stryker Dragoon-och. Ale ten hellfire mi tam takisto nepasuje.

          Inak súhlasím, že tak nejak by mala vyzerať vojsková PVO. Jediný problém môže byť relatívne vysoká cena okolo 9-10M za kus. Preto by možno nebolo odveci ich kombinovať s lacnejšími vozidlami ako poľský Poprad alebo ten „český" Mars čo tu bol o ňom článok.Skrýt celý příspěvek

        • petres
          12:00 05.04.2022

          Souhlasím, že na Panduru by RBS-70 NG bylo v kombinaci s kanonem vhodné řešení. Kanon raději než 35 mm tak Oerlikon KCA ráže 30×173 mm ze Skyrangeru 30 (lehčí). Má ale menší účinný ...Zobrazit celý příspěvek

          Souhlasím, že na Panduru by RBS-70 NG bylo v kombinaci s kanonem vhodné řešení. Kanon raději než 35 mm tak Oerlikon KCA ráže 30×173 mm ze Skyrangeru 30 (lehčí).
          Má ale menší účinný dostřel. U vyběru kanonu je tu možnost i 40 mm Bofors s jeho3D municí. Účinný dostřel kolem 7 km.Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          19:10 05.04.2022

          Charlie Pokud je to na podporu pozemních jednotek, tak je super, že to má podobnou úroveň ochrany a logistiku, díky podvozku. A dokáže to fungovat i v první linii Hellfire se dá ...Zobrazit celý příspěvek

          Charlie
          Pokud je to na podporu pozemních jednotek, tak je super, že to má podobnou úroveň ochrany a logistiku, díky podvozku. A dokáže to fungovat i v první linii Hellfire se dá dobře použít i na vrtulníky. A pokud si připlatíte, tak Leonardo DRS vám na to může dát upravené radary, které umí poskytovat i přehled o dělostřelecké munici, mít data o tom, že na vás něco letí se hodí každému.Skrýt celý příspěvek

          • Rošťák
            20:57 05.04.2022

            Jojo..... nechal bych CGS postavit pár pandurů a osadil to tímhle :D

            Jojo..... nechal bych CGS postavit pár pandurů a osadil to tímhle :D

          • flanker.jirka
            21:07 05.04.2022

            Rošťák
            Jedině, pokud by to bylo ve stejné konfiguraci, aby se zaručila správná funkčnost dříve něž podvozek zrezaví :-D

            Rošťák
            Jedině, pokud by to bylo ve stejné konfiguraci, aby se zaručila správná funkčnost dříve něž podvozek zrezaví :-D

        • SYN_
          23:36 09.04.2022

          Též jsem tímto směrem uvažoval, a nebude to třeba tím že chaingun má citelně vyšší kadenci než Bushmaster? Ovšem pro nás takový Oerlikon KCA...? Mělo by to vůbec společnou munici s ...Zobrazit celý příspěvek

          Též jsem tímto směrem uvažoval, a nebude to třeba tím že chaingun má citelně vyšší kadenci než Bushmaster? Ovšem pro nás takový Oerlikon KCA...? Mělo by to vůbec společnou munici s Pandury, nebo by se stejně pro PL střelbu vozilo (a zásobovalo) něco "onačejšího"? 35ka by byla pěkná, Poláci prý na ni mají licenci, nebyla by to dobrá volba pro (mj.) protidronové použití?

          Hellfire... kromě vrtulníků, když už má vozidlo dobré senzory a radar, není rozumné když může zasáhnout i proti zjištěným tankům, dokonce možná dřív než si "prásknou" oni? Otázka jestli tolik úkolů vozidlo nezahltí, ale zase pokud jich je dost... a dost by jich být raději MĚLO...
          ADATS se sice moc neprosadil, ale ta myšlenka je podobná, působit proti letadlům i proti tankům... Jo ještě jedna věc, Stinger je IR kdežto Hellfire (v moderní verzi) má radarovou hlavici ne? Tak možná kdyby jedno bylo zarušené, nebo preventivně odpalovat oba druhy v jedné salvě...Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      21:17 07.04.2022

      Takeda
      Tady jedne příbuzný odkaz:
      https://www.armadninoviny.cz/d...

      Takeda
      Tady jedne příbuzný odkaz:
      https://www.armadninoviny.cz/d...

  • Engorged
    16:17 04.04.2022

    Jsem doopravdy zvědavý na nasazení laserů jako obrany před dělostřeleckou, raketovou a minometnou municí. Pokud bude možné takto rozmísťovat de-fakto energetické štíty jako ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem doopravdy zvědavý na nasazení laserů jako obrany před dělostřeleckou, raketovou a minometnou municí. Pokud bude možné takto rozmísťovat de-fakto energetické štíty jako ze sci-fi, které budou chránit pozemní jednotky, bude to ohromná revoluce.Skrýt celý příspěvek

    • Proxy
      10:28 05.04.2022

      No, revoluci bych úplně nečekal. Vždy bude záležet na konkrétních parametrech - doba aktivace, kadence střelby, předpokládám zvýšená palivová náročnost a kolik jich reálně bude ...Zobrazit celý příspěvek

      No, revoluci bych úplně nečekal. Vždy bude záležet na konkrétních parametrech - doba aktivace, kadence střelby, předpokládám zvýšená palivová náročnost a kolik jich reálně bude vyrobených.

      Mně se jako revoluční zdálo hard-kill APS, ale realita je taková, že kromě Izraele se nikdo moc do masového využití nehrne. A pokud na Ukrajině opravdu dochází k devastaci těžších vozidel, tak Rusové očividně do Areny za více než 20 let neinvestovali, i když by to zachránilo životy...Skrýt celý příspěvek

      • Badysak
        16:49 05.04.2022

        Hlavně techniku B3 stojí o dost více ne čista T-72 na brancích jim nezáleží.

        Hlavně techniku B3 stojí o dost více ne čista T-72 na brancích jim nezáleží.

Načítám diskuzi...