Americké tanky cvičí v Polsku a Pobaltí

Foto: Polský BVP-1 a americký M2 Bradley. /  Łukasz Gładysiak/D
Polský BVP-1 a americký M2 Bradley. / Łukasz Gładysiak/Defence24

V Polsku a Baltských státech od konce záři působí v rámci operace Atlantic Resolve jednotky 1. Jízdní divize (1st Cavalry Division) a 2. Jízdní pluk (2nd Cavalry Regiment) s tanky M1A2 Abrams, pásovými vozidly M2 Bradley a kolovými vozidly Stryker.

Operace Atlantic Resolve

V rámci operace Atlantic Resolve ORC (Operation Atlantic Resolve) požádalo Polsko, Lotyšsko, Litva a Estonsko o dlouhodobou přítomnost americké armády na svém území. Důvodem se stala ruská anexe Krymu a následné nepokoje na Ukrajině. Je dobré připomenout, že Polsko o trvalou americkou vojenskou přítomnost na svém území usiluje dlouhodobě.

Cílem americké přítomnosti je „uklidnit" východní spojence v NATO a demonstrovat americké odhodlání plnit spojenecké závazky. Avšak díky malým počtům amerických vojáků a techniky, než o vojenské odstrašení, se jedná spíše o politické gesto. Přínosem jsou však rozhodně společná cvičení a budování vzájemných vztahů, jak na politické, tak na vojenské úrovni.

Americké jednotky u našich severních sousedů působí v rámci rotací trvající tři měsíce. Vzájemné rotace se však nutně nepřekrývají.

Americké tanky 1. Jízdní divize se "vyloďují" v Lotyšsku. / U.S. Army Europe

1. Jízdní divize a 2. Jízdní pluk

Koncem května zavítalo do Polska, Lotyšska, Litvy a Estonska první americká jednotka -  600 vojáků 173. Výsadková brigáda (173rd Airborne Brigade) ze základny u italského města Vicenza. Každá země hostila zhruba 150 amerických vojáků. Výsadkáři se zúčastnili cvičení Anakonda 2014 nebo Saber Strike.

Od konce záři začínají výsadkáře nahrazovat obrněné jednotky 1. Brigádního bojového týmu 1. Jízdní divize a 2. Jízdního pluku. Do Baltských států a Polská dorazilo 800 amerických vojáků s 15 tanky M1A2 SEP, 30 bojovými vozidly pěchoty M2 Bradley a 16 bojovými vozidly Stryker.

„Nová rotace nahrazuje 173. Výsadková brigáda evropské části americké armády, která trénovala s polskými a baltickými silami od 23. května 2014. Jednotky z 1. Jízdní divize v Pobaltí a Polsku pokračují ve výcviku, zajišťují multinárodní interoperabilitu, a demonstrují závazky Spojených států vůči spojencům z NATO,"  říká námořní kapitán Greg Hicks, ředitel tiskového oddělení velitelství U.S. Army Europe.

1. Jízdní divize vznikla v roce 1929. Zúčastnila se bojů ve druhé světové válce, Koreji, Vietnamu, Iráku a od roku 2001 působí v Afghánistánu. Divize sídlí na základně Fort Hood v Texasu. V divizi slouží 16 700 vojáků a je rozdělená na 4 pozemní a jednu leteckou brigádu.

2. Jízdní pluk  je podřízen velitelství evropské části americké armády (U.S. Army Europe). Pluk sídlí na základně Rose Barracks u německého města Vilseck. Hlavní technikou pluku jsou kolová bojová vozidla pěchoty Stryker.

Američtí kavaleristé v Polsku a Pobaltí

Polsko na svém území hostí 200 vojáků, 10 tanků M1A2 Abrams SEP a 4 vozidla M2 Bradley 1. Jízdní divize. Američané v Polsku cvičí především s polskou pomořanskou 7. Brigádou obrany pobřeží (7 Pomorska Brygada Obrony Wybrzeża). Polská brigáda disponuje bojovými vozidly pěchoty BVP-1 nebo samohybnými děly 2S1 Gvozdika.

V Lotyšsku se nyní nalézá 162 amerických vojáků „první divize" s 5 tanky M1A2 Abrams SAP a 10 vozidly M2 Bradley. V Litvě a Estonsku je stejný počet vojáků. Kromě 1. Jízdní divize s M2 Bradley v obou státech působí také 2. Jízdní pluk se šestnácti obrněnými vozidly Stryker.

„173. měla 600 vojáků, ale jako mechanizovaná síla máme větší logistické požadavky na údržbu a podporu, palivo a další podobné věci, takže máme více věcí než 173.," říká John Farmer, mluvčí 1. Bojového brigádního týmu 1. Jízdní divize. Farmer připomíná, že kromě bojové techniky k naším severním sousedům zamířila také další těžká technika, včetně nákladních kolových a pásových vozidel (rozsáhlá fotogalerie americké techniky v Pobaltí).

Američtí vojáci zůstanou v Polsku a Pobaltí do konce roku 2014, kdy je začnou nahrazovat další americké jednotky. O podobě a velikosti další americké přítomnosti ve zmíněných zemích se stále jedná.

Zdroj: Defence24, Defence24U.S. Army Europe, U.S. Department of Defense 

Nahlásit chybu v článku


Související články

NÁZOR: Rusko vs. Visegrád

V článku Rusko vs. Česká republika autor, Michal Uher, otevřel velmi ožehavé téma o kterém je ...

AGM-158A JASSM pro Polsko

Polská armáda pro své stíhačky F-16C/D Block 52+ objednala 40 střel s plochou drahou letu AGM-158A ...

Obří ruské cvičení Vostok-2014

Ve Východním vojenském okruhu na ruském Dálném východě probíhá od 19. do 25. záři obří ruské ...

Cvičení JACKAL STONE 2014

V průběhu měsíce září proběhlo pod vedením Special Operations Command Europe (SOCEUR) letošní ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • TECHNIC
    21:09 23.10.2014

    Je pravda že ta písková kamufláž ani v našich podmínkách nebube nějak vyčnívat, když se to správně zamaže blátem tak je to ok.

    Je pravda že ta písková kamufláž ani v našich podmínkách nebube nějak vyčnívat, když se to správně zamaže blátem tak je to ok.

  • TECHNIC
    20:54 23.10.2014

    Pokud by T-90 uměl to co je na papíře nepřebovali by Armatu. Bez správnejch el. součástek to prostě nejde, Armata je jenom velká bublina, to co jim chybý vzládá každý evropský ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by T-90 uměl to co je na papíře nepřebovali by Armatu. Bez správnejch el. součástek to prostě nejde, Armata je jenom velká bublina, to co jim chybý vzládá každý evropský výrobce cnc strojů. A USA stačí Abramse zase jenom zmodernizovat.Skrýt celý příspěvek

  • Jakub Mareš
    20:41 23.10.2014

    K tomu maskování: někde sem četl, myslím že to bylo snad v ATM, že všechny tanky M1 Abrams ve výzbroji americké armády (+usmc) jsou nastříkány na pískovo, včetně tanků umístěných v ...Zobrazit celý příspěvek

    K tomu maskování: někde sem četl, myslím že to bylo snad v ATM, že všechny tanky M1 Abrams ve výzbroji americké armády (+usmc) jsou nastříkány na pískovo, včetně tanků umístěných v Německu, v Asii a dalších částech světa. Důvod tam přesně nepsali, ale myslím že je to proto, aby vozidla mohla v zahraničních musích rotovat.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:26 23.10.2014

    cejkis: Na tom něco je. Obávám se ale, že nejhorší je kombinace Bush a poté Obama. První roze*ral, co se dalo, druhý v tom pak nechal tamní obyvatele vesele plavat...

    cejkis: Na tom něco je. Obávám se ale, že nejhorší je kombinace Bush a poté Obama. První roze*ral, co se dalo, druhý v tom pak nechal tamní obyvatele vesele plavat...

  • cejkis
    20:12 23.10.2014

    Přesvědčit Obamu muselo být hodně náročné. Jeho zahraniční politika, pokud nějaká existuje, bude celý svět pronásledovat ještě dalších 50 let.

    Přesvědčit Obamu muselo být hodně náročné. Jeho zahraniční politika, pokud nějaká existuje, bude celý svět pronásledovat ještě dalších 50 let.

  • KOLT
    19:12 23.10.2014

    Bajkal: Jestli si vážně myslíte, že by si odpovídající množství T-90 poradilo s Abramsy levou zadní, tak jste naivní. Stejně tak je to s ničením Abramsů RPGčky. Mmchd, to naopak ...Zobrazit celý příspěvek

    Bajkal: Jestli si vážně myslíte, že by si odpovídající množství T-90 poradilo s Abramsy levou zadní, tak jste naivní. Stejně tak je to s ničením Abramsů RPGčky. Mmchd, to naopak ruské tanky dostaly od Čečenců vyzbrojených pouze RPG dost na frak, ovšem vinou posádek a velení, nikoliv kvality strojů. RPG není účinná zbraň ani proti T-72. Maximálně tak v městském boji, kde se může útočník dostat velmi blízko k tanku a poškodit mu pojezd, pozorovací systém nebo jinou důležitou a "choulostivou" část. Proti moderním MBT v otevřeném prostoru je RPG jak prskavka proti Ivecu.

    Ohledně cvičení – nikde jsem nezaznamenal, že by někdo ruské cvičení považoval za přípravu na invazi do Evropy (ještě tak na Ukrajinu, ale i to byl dost menšinový názor). Nebylo to nic jiného než ukazování svalů. A přesně to samé jsou cvičení NATO.Skrýt celý příspěvek

  • Bajkal
    16:26 23.10.2014

    Dobre,v poriadku nebudem nikomu brať jeho názor každý nech si to vyloží po svojom,redakciu AN poprosím o pardon ak to niekoho urazilo,len dodám že koľko bolo kriku v médiach keď ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobre,v poriadku nebudem nikomu brať jeho názor každý nech si to vyloží po svojom,redakciu AN poprosím o pardon ak to niekoho urazilo,len dodám že koľko bolo kriku v médiach keď Rusko vykonávalo voj.cvičenia svojho západného vojenského okruhu o tom,že robia inváziu do Európy.Teraz je ticho na pešine ak amíci cvičia na ruskej hranici.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    16:13 23.10.2014

    Nejak jsem v poslednim prispevku smichal vykani a tykani. Priste snad lepsi.

    Nejak jsem v poslednim prispevku smichal vykani a tykani. Priste snad lepsi.

  • Vrata
    16:12 23.10.2014

    Bajkal: nemas pravdu. Napsal jsi: "Len nech prekročia Ruské hranice...", tedy presne to, na co upozornuje Deadog - hovorite o napadeni Ruska. A to je take to, co pobourilo redakci ...Zobrazit celý příspěvek

    Bajkal: nemas pravdu. Napsal jsi: "Len nech prekročia Ruské hranice...", tedy presne to, na co upozornuje Deadog - hovorite o napadeni Ruska. A to je take to, co pobourilo redakci AN a dalsi lidi, nikoliv srovnavani techniky.Skrýt celý příspěvek

  • Bajkal
    15:25 23.10.2014

    Deadog:to bola poznámka ohľadom vycvičenosti,prípravy a odhodlania posádok tankov,nie len samotná technika vyhráva vojnu.-)

    Deadog:to bola poznámka ohľadom vycvičenosti,prípravy a odhodlania posádok tankov,nie len samotná technika vyhráva vojnu.-)

  • Deadog
    14:45 23.10.2014

    Bajkal: Tvoje prizpevky jsou opravu hluboke, ale nechapu kde si sebral to, ze se Americani chystaji napadnout Rusko?:) Pokud sem cetl dobre, maji v Polsku 10 Abramsu a 200vojaku, ...Zobrazit celý příspěvek

    Bajkal: Tvoje prizpevky jsou opravu hluboke, ale nechapu kde si sebral to, ze se Americani chystaji napadnout Rusko?:) Pokud sem cetl dobre, maji v Polsku 10 Abramsu a 200vojaku, jako Amici sou dobri, ale nepripada mi to jako expedicni armada:)Skrýt celý příspěvek

  • Mrblauman
    14:35 23.10.2014

    Charlie: Moc elitně teda Američané nepůsobí, když si ani nedokážou správně překamuflovat techniku. :D

    Charlie: Moc elitně teda Američané nepůsobí, když si ani nedokážou správně překamuflovat techniku. :D

  • Bajkal
    14:24 23.10.2014

    No mysleli ste asi pod tou vynikajúcou ochranou systém Kontakt 5,ktorý pridáva oproti strelám APFSDS 250 mm a oproti HEAT dokonca 600 mm pancierovania naviac.Nedostatky ktoré ste ...Zobrazit celý příspěvek

    No mysleli ste asi pod tou vynikajúcou ochranou systém Kontakt 5,ktorý pridáva oproti strelám APFSDS 250 mm a oproti HEAT dokonca 600 mm pancierovania naviac.Nedostatky ktoré ste uviedli nezdá sa mi,že celkom správne boli odstránene pri aktuálnej modernizácii T-90 MS,ktorá má najrýchlejšie sa otáčajúcu sa tankovú vežu na svete napr.,bol zmodernizovaný aj tak už dobrý systém detekcie a riadenia paľby. Aj Nemecko poslalo do Ruska svoje elitné jednotky Waffen SS a vieme ako to nakoniec skončilo,chcem tým poukázať na odhodlanosť vojakov útočiacej a brániacej sa strany,ktorá bojuje na vlastnom území.V každom prípade stret NATO vs Rusko si neželajme.-)Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    12:03 23.10.2014

    Redakce: pánové, klobouk dolů, takhle rychlé updaty se jen tak nevidí :O Než jsem dopsal komentář, tak je to změněno.

    Redakce: pánové, klobouk dolů, takhle rychlé updaty se jen tak nevidí :O Než jsem dopsal komentář, tak je to změněno.

  • Charlie
    12:01 23.10.2014

    bajkal: útočné nevím, ale co se týče srovnání M1 vs T90, tak tam jste dosti mimo. V první řadě je nutné zmínit, že 1. jízdní je elita, nejsou to žádní druhořadí záložáci, tenhle ...Zobrazit celý příspěvek

    bajkal: útočné nevím, ale co se týče srovnání M1 vs T90, tak tam jste dosti mimo. V první řadě je nutné zmínit, že 1. jízdní je elita, nejsou to žádní druhořadí záložáci, tenhle útvar má dlouhou tradici a vždy podával excelentní výkony. Navíc, bavíme te tu o Abramsech ve verzi M1A2 (na videu je pěkně vidět nezávislý panoramatický zaměřovač velitele), která má vynikající pancéřovou ochranu, systém řízení palby, výzbroj.

    Oproti tomu není T-90 jako T-90. První verze na dnešní dobu zaostávají v prostředcích pro boj v noci a za ztížených povětrnostních podmínek (a stále ještě není zavedena verze, která by toto v plné míře odstraňovala), velitel má ve srovnání s protějškem v M1A2 mnohem omezenější schopnost zjišťovat a předávat cíle.

    Na druhou stranu, T-90 disponuje vynikajícími prostředky aktivní ochrany (Štora a její následovníci), má oproti Abramsu ve standardní výbavě jedno z nejlepších reaktivních pancéřování (pokud do něj posádky nezapomenou vložit trhavé náplně, jako se jim to stalo v Čečensku během první bitvy o Groznyj), a disponuje ve své výzbroji raketovými střelami odpalovanými z hlavně, což jí dává jistou výhodu v dostřelu.

    Na schopnosti ruské munice APFSDS bych úplně nesázel,obecně má ruská munice horší poměr délky k průměru než americká, což způsobuje horší průbojnost a balistiku než západní "Saboty" (je samozřejmě možné, že se tento problém Sovětům již podařilo odstranit).

    Obecně jde říci, že při stejně kvaltiních osádkách by velmi záleželo na čase střetnutí a terénních podmínkách, co Rusové nahánějí dostřelem (zejména u raket) a horší zjistitelností (menší silueta), to Američané nahrazují těžší pancéřovou ochranou a lepším komplexem SŘP+kanon.Skrýt celý příspěvek

  • Bajkal
    11:35 23.10.2014

    Čo je na tom príspevku útočné?Že je to pravda ohľadom T 90 vs Abrams?

    Čo je na tom príspevku útočné?Že je to pravda ohľadom T 90 vs Abrams?

  • KOLT
    09:01 23.10.2014

    A teď tu o Červené Karkulce :-)))

    A teď tu o Červené Karkulce :-)))

  • Bajkal
    07:53 23.10.2014

    Len nech prekročia Ruské hranice,tak sa z nich stane trvalá expozícia na tému 60 tonové vraky na hraniciach .-) Tie Abramsy by boli super cvičné ciele pre čatu T 90 :-) Ak ...Zobrazit celý příspěvek

    Len nech prekročia Ruské hranice,tak sa z nich stane trvalá expozícia na tému 60 tonové vraky na hraniciach .-) Tie Abramsy by boli super cvičné ciele pre čatu T 90 :-) Ak neveríte,pozrite sa čo s nimi v Iraku spravili obyčajné RPG.
     
    Admin. Podobné útočné příspěvky si prosím nechte pro jiné weby. Tady na podobné příspěvky nejsme příliš zvědaví. Děkuji.Skrýt celý příspěvek

  • TECHNIC
    22:08 22.10.2014

    Třeba plánují výlet do Iráku.

    Třeba plánují výlet do Iráku.

  • GAVL
    20:27 22.10.2014

    Pokud si dobře vzpomínám tak i na bahnech co jsem viděl Abramse tak byl v pouštním. Asi si někdo myslí, že v pouštním mu to víc sluší.

    Pokud si dobře vzpomínám tak i na bahnech co jsem viděl Abramse tak byl v pouštním. Asi si někdo myslí, že v pouštním mu to víc sluší.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2