Americké torpédoborce odpálily 59 Tomahawků na Sýrii

Foto: Americký torpédoborec odpaluje střelu USS Ross (DDG-71) Tomahawk na cíl v Sýrii; větší foto / US Navy
Odpal střely Tomahawk / Print Screen YouTube

V pátek brzo ráno americké torpédoborce USS Porter (DDG-78) a USS Ross (DDG-71) třídy Arleigh Burke odpálily na Sýrii 59 střel s plochou dráhou letu Tomahawk. Útok byl veden z východní oblasti Středozemního moře na syrskou leteckou základnu aš-Šajrát v provincii Homs.

Podle kapitána Jeffa Davise, mluvčího Pentagonu, útok začal ve 4:40 ráno místního času. Před útokem dostalo varování Rusko, ať z cílové zóny stáhne své vojáky a techniku, pokud se v místě nalézají.

Úder na letiště aš-Šajrát zasáhl syrská letadla, zodolněné kryty letadel, sklady paliva a munice, systémy protivzdušné obrany (PVO) a radarové stanice. Podle dostupných informací syrské ani ruské jednotky PVO proti střelám Tomahawk nezasáhly.

Při úderu zemřelo podle dostupných zdrojů 16 syrských vojáků.

Současný americký úder na Sýrii je největší od letecké kampaně proti Libyi v roce 2011 a první masivní americký útok na Sýrii od vypuknutí syrské občanské války (2011). Poslední velký úder proběhl v záři 2014, kdy americké námořnictvo proti Islámskému státu vypustilo 47 Tomahawků.

Posledního útoku se zúčastnil torpédoborec USS Porter (8900 t). Loď má 90 vertikálních sil pro protivzdušné/protilodní střely RIM-67 Standard, protiponorkové RUM-139 VL-ASROC a střely BGM-109 Tomahawk. USS Ross má stejný výtlak i stejný počet vertikálních sil.

Podzvuková střela Tomahawk má dolet zhruba 1500 km a dokáže na cíl doručit tříštivo-trhavou bojovou hlavici (450 kg) nebo bojovou hlavicí se submunicí. Střela je schopná penetrovat určitou vrstvu betonu a explodovat se zpožděním. Střední kruhová odchylka CEP (Circular Error Probable) v cíli je pouze 1 m.

Letiště aš-Šajrát  / Google Maps

Andrew Bacevich, autor a vojenský historik, ve svém článku A less-then-splendid little war píše, že podobné nečekané vojenské údery mají tři hlavní cíle - potrestat protivníka, signalizovat odhodlání a ovlivnit chování protivníka.

Podle prezidenta Donalda Trumpa, který útok nařídil, byl z letiště aš-Šajrát v úterý veden letecký úder na město Ildib. Syrská letadla měla při náletu použít chemické zbraně.

Dle zveřejněných záběrů bylo ve městě Ildib chemickou látkou skutečně zasaženo několika desítek lidí, včetně žen a dětí - spekuluje se o bojových látkách Sarin a Chlór. Podle neověřených zdrojů si incident vyžádal několik desítek mrtvých.

Útok z lodi USS Ross

Útok z lodi USS Port

Sarin se používá jako nervově paralytická chemická zbraň. U zasažených osob nastává smrt následkem obrny dýchacích svalů a zástavy činnosti srdce. Chlor působí na organismus dusivě - smrt udušením nastává díky fatálnímu otoku plic.

Podle Trumpa byl úder pomocí Tomahawků nezbytný pro národní bezpečnostní zájmy Spojených států - především z důvodu zastavení šíření a používání chemických zbraní. Donald Trump si je podle vlastních slov jistý, že Sýrie vlastní chemické zbraně v rozporu s tím, že je měla do roku 2014 pod dohledem mezinárodního společenství zlikvidovat.

Verzi Trumpa podporuje zejména Evropská unie, Izrael nebo Japonsko. Naopak Rusko, Írán a syrská vláda tvrdí, že byl při náletu zasažen sklad chemických zbraní povstalců - chemikálie se následně roznesly do okolí a zasáhly civilisty. Čína se k incidentu vyjádřila neutrálně.

Zdroj: USNI News

Nahlásit chybu v článku


Související články

ANALÝZA: Míra ruské vojenské přítomnosti v Sýrii

Tato práce byla na podzim 2015 napsána kolektivem autorů pomocí Analýzy konkurenčních hypotéz. Jak ...

Havárie ruského bitevního vrtulníku Mi-28N v Sýrii

V noci z 11. na 12. dubna havaroval v Sýrii ruský bitevní vrtulník Mi-28N “Noční lovec”. Posádka ...

Proč Turecko vstoupilo do Sýrie?

Situace v Sýrii je po středě 24. srpna zase o něco komplikovanější. Turecko vojensky podpořilo výpad ...

Americká námořní pěchota přesunuje houfnice do Sýrie

Do okolí syrského města Rakka se přesunul kontingent americké námořní pěchoty (US Marine Corps). ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • stanik84
    22:33 09.04.2017

    Nadík1805: tak tím jsou Rusové docela známí. Jestli jsi viděl video, co se delo po tom sestřelu Su-24, když se tam nějaká skupinka fotila s tím zabitym pilotem. Nic hezkého to ...Zobrazit celý příspěvek

    Nadík1805: tak tím jsou Rusové docela známí. Jestli jsi viděl video, co se delo po tom sestřelu Su-24, když se tam nějaká skupinka fotila s tím zabitym pilotem. Nic hezkého to nebylo. Grady, nálety - nekolik hodin. Myslím, že když se ti hoši na fotce smáli, tak teď už se nebudou smát nikdy. V Afghánistánu Rusové dělali to samé. Vystřelili na ruskyho vojáka a vesnice nebyla. Nevím, jestli je tohle úplně správný přístup. Podívej se na YouTube, je tam pěkně dokument, jak začla válka SSSR-Afghanistan. Co tam udělal na začátku Spetznaz. Jsou to výpovědi lidí, co tam tehdy byli.

    Nic ale není černobílé, každý stát má temné období svých dějin a nikdo není svatý.

    Ale docela by mě zajímalo, jestli ty Tomahawky ruské PVO zachytilo.Určitě je to špičkový systém, ale nikdo neví, co to vlastně umí.

    logik: souhlasSkrýt celý příspěvek

  • Nadík1805
    20:10 09.04.2017

    + armataratata : A ty si jako myslíš že je Rusko co? Víš proč Turecko nedostalo odpověď od Ruska? Protože na to nebyli připravení. Naopak teď po tom sestřelu, (COŽ JSEM UŽ ...Zobrazit celý příspěvek

    + armataratata : A ty si jako myslíš že je Rusko co? Víš proč Turecko nedostalo odpověď od Ruska? Protože na to nebyli připravení. Naopak teď po tom sestřelu,
    (COŽ JSEM UŽ MIMOCHODEM PSAL) jsou Rusy na obranu připravení a hlavně jsou v Sýrii přítomný raketové systémy S-400 což je určené pro obranu svých jednotek. A pro ostatní co tady píšou, však mě je jasný že byli Rusové informováni o útoku USA na Sýrii a rozměrech škod, ale náhoda je blbec. Já se tady bavil o tom co kdyby je trefili. Jinak "armataratata" podceňuješ ruské síly v Sýrii a jestli si myslíš že když si nechají sestřelovat jedno letadlo za druhým tak bych řekl že si blázen. Asi rok po sestřelu bombardéru Su-24, turečtí vojáci v Sýrii bojovali proti ISIS v městě al-Báb tak rusové je varovali, že pokud vkročí do města, ponesou následky. Za dva dny po varování ruské bojové letadlo přímé podpory Su-25 bombardovalo dům kde byli turečtí vojáci a při útoku jich přes 40 zemřelo. To je docela ospravedlňující cena za sestřelený Su-24. Tak jen příklad toho, že "zdrcující odpověď" není od ruské strany není možná, bych jen tak nevylučoval :-)Skrýt celý příspěvek

  • Marcus.SK
    17:04 09.04.2017

    Nasiel som clanok s viacerymi fotkami po zasahu zakladne. http://www.dailymail.co.uk/new... Tu pisu ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Nasiel som clanok s viacerymi fotkami po zasahu zakladne.
    http://www.dailymail.co.uk/new...

    Tu pisu ze 20 lietadiel bolo znicenych. Na jednej fotke v dialke je vidno v ze nie vsetky letecke kryty s lietadlami boli znicene.

    Otazky pre diskusiu:
    Ak rusi a sprostredkovane aj syrcania dostali od usa upozornenie, ze zakladna bude o 2 hodiny zbombardovana, kolko lietadiel sa asi syrcanom podariko za ten cas premiestnit prec?
    Ak ma tomahawk ciel urceny presne suradnicami, stacilo lietadla popresuvat len o par stoviek metrov dalej a zostaly nezasiahnute?
    Nuz a preco americania neznicili hlavne startovaciu drahu?Skrýt celý příspěvek

  • Grull
    16:34 09.04.2017

    logik - Souhlas. Nikdo nechce, aby se do sebe USA(NATO) a Rusko pustili.
    Rád bych si užil důchod, když už na něj makám a jsem teprve asi v půlce. :-)

    logik - Souhlas. Nikdo nechce, aby se do sebe USA(NATO) a Rusko pustili.
    Rád bych si užil důchod, když už na něj makám a jsem teprve asi v půlce. :-)

  • logik
    14:21 09.04.2017

    Nejpravděpodobnější varianta je, že stejně jako Američané se nechtěli zaplést s Rusy, tak že ani Rusové nestojí o přímý konflikt s USA.

    Nejpravděpodobnější varianta je, že stejně jako Američané se nechtěli zaplést s Rusy, tak že ani Rusové nestojí o přímý konflikt s USA.

  • Henrich7
    14:00 09.04.2017

    Zaujímavá je jedna vec. Že aj keď boli Rusi dopredu informovaní o útoku , nepoužili PVO na zničenie tých Tomahawkov. Takže buď sa im zdalo neprimerane drahé ničiť Tomahawky tými ...Zobrazit celý příspěvek

    Zaujímavá je jedna vec. Že aj keď boli Rusi dopredu informovaní o útoku , nepoužili PVO na zničenie tých Tomahawkov. Takže buď sa im zdalo neprimerane drahé ničiť Tomahawky tými prostriedkami PVO , ktoré mali k dispozícii, alebo ich útok na Sýrske sily až tak nesral.Skrýt celý příspěvek

  • armataratata
    12:38 09.04.2017

    Předpoklad, že když americký útok v Sýrii zasáhne ruské síly, mohou čekat USA zdrcující odpověď, je dost na vodě. Vždyť jim Turci celkem nedávno sundali Su-24 a přišla snad nějaká ...Zobrazit celý příspěvek

    Předpoklad, že když americký útok v Sýrii zasáhne ruské síly, mohou čekat USA zdrcující odpověď, je dost na vodě. Vždyť jim Turci celkem nedávno sundali Su-24 a přišla snad nějaká zdrcující odpověď? Nepřišla a to je Turecko snazší cíl než USA.Skrýt celý příspěvek

  • Nadík1805
    11:40 09.04.2017

    Jsem názoru, že Rusko ikdyž podporuje režim Asada (Sýrie je největší zákazník co se týče ruské techniky a zbraní, takže se nedá divit že se je rusy snaží bránit, to samý platí u ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem názoru, že Rusko ikdyž podporuje režim Asada (Sýrie je největší zákazník co se týče ruské techniky a zbraní, takže se nedá divit že se je rusy snaží bránit, to samý platí u USA a Saúdské arábii. Když Husajn napadl Kuvajt, Američané hned přispěchali na pomoc Saúdské arábii aby chránili obchod s ropou, rusy v Sýrii chrání svůj obchod s vojenskou technikou) tak kompletně během dvou měsíců obrátili celou válku v Sýrii, za což mají můj obdiv. Ale když Turci sestřelili strategický bombardér su-24 tak od té doby Rusko pevně střeží svoje síly v Sýrii. Tím jsem chtěl říct, že když Američané trefí ruské jednotky, Rusko může hned efektivně odpovědět úderem, který může být pro USA zdrcující. Ještě dodat. Od sestřelení ruského bombardéru jsou v Sýrii přítomný rakety S-400 (zřejmě jeden z nejlepších raketových systému na světě) je o to větší riziko Amerických akcí.Skrýt celý příspěvek

  • daxik
    11:32 09.04.2017

    Snažiť sa vžiť do logiky akéhokoľvek diktátora je smiešne. Argumentovať otázkou komu to prospelo je blbosť. Exkurz do minulosti. Bolo rozumné pre Hitlera útočiť na Francúzsko ...Zobrazit celý příspěvek

    Snažiť sa vžiť do logiky akéhokoľvek diktátora je smiešne. Argumentovať otázkou komu to prospelo je blbosť.
    Exkurz do minulosti. Bolo rozumné pre Hitlera útočiť na Francúzsko britské vojská vo Francúzsku? Nie, bolo to šialenstvo pred ktorým bol varovaný svojim štábom, Ale tento risk mu vyšiel. Barbarrosa mu už nevyšla.
    Ako vysvetlíte tie kvantá vody pri ošetrovaní postihnutých útokom?Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    08:33 09.04.2017

    Radek novak: 1.- Asadovým protivníkom ten útok sotva prospel, veď kto má o Asadovi zlú mienku, ten už horšiu mať nemôže, naopak, kto ho podporuje, ten principiálne odmietne ...Zobrazit celý příspěvek

    Radek novak:
    1.- Asadovým protivníkom ten útok sotva prospel, veď kto má o Asadovi zlú mienku, ten už horšiu mať nemôže, naopak, kto ho podporuje, ten principiálne odmietne uveriť, že by útočil on - čo možno presvedčivo dokladovať aj touto diskusiou. Každý dobre vie, že iba ohliadkou miesta činu ešte nikto nikomu nič nezvratne nedokázal.
    Mierové rokovania boli už beztak ohrozené konvenčnými útokmi a Trumpov jednorázový ohňostroj nemal žiadny vplyv na možnosti sýrskeho režimu pokračovať v bombardovacej kampani.
    A keď už sme pri Trumpovi, ten môže byť útočníkovi iba vďačný, že práve teraz dostal zámienku niečo rozmlátiť. A k tomu bez známky odporu.

    2.- odhliadnuc od toho, že sa niečo mohlo uliať, 3 roky sú dosť dlhá doba na to, aby sa mohli vyrobiť nové.

    3.- To s tými Tomahawkmi je iba gumená kosť, ktorá má vo fanúšikoch vyvolať nádeje, že čo ak niekto predsa len kládol odpor. :-DSkrýt celý příspěvek

  • Grull
    04:55 09.04.2017

    Nadík1805 - Právě proto je varovali, i když jim muselo být jasné, že syřané zdekujou co půjde. Kdyby tam naházeli tomahawky bez toho, tak sejmou i nějaké rusy a témata zdejší ...Zobrazit celý příspěvek

    Nadík1805 - Právě proto je varovali, i když jim muselo být jasné, že syřané zdekujou co půjde.
    Kdyby tam naházeli tomahawky bez toho, tak sejmou i nějaké rusy a témata zdejší diskuze by byla si jiná.Skrýt celý příspěvek

  • Nadík1805
    23:14 08.04.2017

    Já proti této akci nemám nic. Ale až trefí nebo nějak ohrozí ruský vojáky, tak by mělo USA očekávat, že ruská odpověď ponese těžké následky. Rusko není země, která se nechá ...Zobrazit celý příspěvek

    Já proti této akci nemám nic. Ale až trefí nebo nějak ohrozí ruský vojáky, tak by mělo USA očekávat, že ruská odpověď ponese těžké následky. Rusko není země, která se nechá otloukávat od jiných zemí. V Sýrii působí ruští vojáci a USA to vědí, takže o to více Američané berou plnou odpovědnost za své akce.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    23:05 08.04.2017

    0) aniž by se prokázalo? Komu? Tobě? Jak víš, jaké informace USA mají? 0b) OSN za celou svoji dobu nedokázala udělat nic s tak zločinnými režimy, jako např. Stalinské Rusko, ...Zobrazit celý příspěvek

    0) aniž by se prokázalo? Komu? Tobě? Jak víš, jaké informace USA mají?

    0b) OSN za celou svoji dobu nedokázala udělat nic s tak zločinnými režimy, jako např. Stalinské Rusko, Severní Korea, Čína, Írán.... Evidentně je to poměrně nefunkční instituce, takže ji musí suplovat jiní....

    1) Komu prospěl? Která strana neustále bombarduje Idlíb?

    2) Ne, odevzdala je za asistence Ruska. Asad nebyl (mj. i díky Ruské podpoře) nijak přinucen prokázat, že již další chemické zbraně nemá

    2) Nikam, zasáhly. Vzlhedem k tomu, že se dá na satelitních snímcích prokázat (jestli se teď z hlavy nepletu) 44 zásahů, tak je evidentně ruské tvrzení o 36 raketách, které nedoletěly, lež.Skrýt celý příspěvek

  • Radek novak
    22:40 08.04.2017

    Americký útok bez mandátu OSN, aniž by se prokázalo, že chemické zbraně použila Syrská armáda. Otázkou je 1. Komu ten chemický útok prospěl? Asadovi a Syrské legitimní vládě ...Zobrazit celý příspěvek

    Americký útok bez mandátu OSN, aniž by se prokázalo, že chemické zbraně použila Syrská armáda.

    Otázkou je
    1. Komu ten chemický útok prospěl? Asadovi a Syrské legitimní vládě rozhodně ne, naopak prospěl teroristům a státům, kteří chtějí Syrskou vládu svrhnout.

    2. Kde se tam ty chemické zbraně vzali, když je Sýrie před 3 lety za dozoru inspektorů OSN odevzdala?

    3. Kam se ztratily Americké tomahawky, které nedoletěli k cíli, byli sestřeleny, selhaly.

    Spíš bych sázel na to že ty chemické zbraně tam propašovali islámští radikálové, které odpálili v době útoku syrského letectva, nebo Syrské letectvo zasáhlo cíl, kde měli islámští radikálové chemické zbraně uložené.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    21:36 08.04.2017

    Kruan

    OK, beriem si tvoju radu k srdcu a necham ta tak

    Kruan

    OK, beriem si tvoju radu k srdcu a necham ta tak

  • Kruan
    21:32 08.04.2017

    Slavoslav: mezi Slováky mám spoustu přátel, ale konkrítně ty bys ml už nechat ty ovce na pokoji

    Slavoslav: mezi Slováky mám spoustu přátel, ale konkrítně ty bys ml už nechat ty ovce na pokoji

  • Falko
    21:28 08.04.2017

    Marthy diky za odpoved k S-400ke ,nieco podobne som si aj myslel.No nemal som to podchytene.Myslel som ,ze sa S-400 doplna pancirom na takyto ucel a ze tuto vlastnost ...Zobrazit celý příspěvek

    Marthy diky za odpoved k S-400ke ,nieco podobne som si aj myslel.No nemal som to podchytene.Myslel som ,ze sa S-400 doplna pancirom na takyto ucel a ze tuto vlastnost stratila....inak k tomu ,ze nevystartovali stihacky na obranu,podla mna by len prosto nemali ,kde pristat :)A jasne Rusi nebudu zostrelovat TH,to by vyzeralo na konflikt.Skor to vyzera ,znova ako dobre zahrane divadlo na odputanie pozornosti.Ako pisal aj Pavol......Ono v principe je jedno aky a ci bol pouzity plyn.Proste pri chemickom utoku musi byt nejaka reakcia.Divadlo nedivadlo policajt musel zasiahnut a nie som zastanca USA roztaznej politiky.....ale ich demonstracia sily je dolezita kvoli prilisnemu sebavedomiu Turkov,Asada a napr.aj ako odkaz inym,ze USA su opat v hre.....A to ze sa to Trumpovi hodi je len bonus pre neho....Skrýt celý příspěvek

  • Kruan
    21:25 08.04.2017

    podle mě to, že Rusko vlezlo do konfliktu mezi Sunity a Šííty je blbost. Ale třeba to gang fenri, semtam, slavolav a spol vysvětlí lépe, proč údajně slovanský rus válčí až tak ...Zobrazit celý příspěvek

    podle mě to, že Rusko vlezlo do konfliktu mezi Sunity a Šííty je blbost. Ale třeba to gang fenri, semtam, slavolav a spol vysvětlí lépe, proč údajně slovanský rus válčí až tak daleko.

    Tak mákněte hoši, nebo jste ještě neobdželi notičky z nové kominterny?Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    21:20 08.04.2017

    Marthy to aj ja, ale nedopatral som sa knemu. Co viem tak doslo k nejakym verbalnym utokom pocas diskusie, ale text mal byt neutralny a hovoril o zriadeni komisie za ucelom ...Zobrazit celý příspěvek

    Marthy

    to aj ja, ale nedopatral som sa knemu. Co viem tak doslo k nejakym verbalnym utokom pocas diskusie, ale text mal byt neutralny a hovoril o zriadeni komisie za ucelom vysetrenia a odsudeni utoku ako takeho

    Kruan

    zase hviezdis svojim bezobsaznym spamom? Ci uz sa ti podarilo vyprodukovat aspon jednu myslienku?

    ale nie, tomu neverimSkrýt celý příspěvek

  • semtam
    21:19 08.04.2017

    Kruan

    Ale já jsem liberál. Tak se neboj uleví se ti.

    Kruan

    Ale já jsem liberál. Tak se neboj uleví se ti.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 13