Americké útočné vrtulníky AH-64E Guardian pro Maroko

Americké útočné vrtulníky AH-64E Guardian pro Maroko
AH-64E indického letectva / IAF (Zvětšit)

Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila potenciální prodej 36 útočných vrtulníků AH-64E Guardian pro marocké letectvo. DSCA k vrtulníkům nabízí také sady MUMT-2 (Manned-Unmanned Teaming-2) pro ovládání bezpilotních letadel.

Maroko v posledních 12 měsících získalo od DSCA povolení k nákupu řady špičkových amerických zbraňových systémů.

Více než polovina výzbroje marocké armády pochází ze Spojených států (další zhruba polovina z Francie). Není divu, vztahy Maroka a Spojených států se často označují jako „speciální“.

Diplomatické vztahy mezi Spojenými státy a Marokem byly navázány již v roce 1777 ‒ Maroko patřilo mezi první země, které uznaly nezávislost USA. Spojené státy a Maroko pojí úzké politické, hospodářské a bezpečnostní vazby. Například ředitelé CIA a FBI opakovaně Maroko v minulých letech navštívili. Stejně tak Maroko hostí a účastní se cvičení NATO. George W. Bush dokonce v roce 2004 Maroko označil za hlavního nealiančního spojence.

Washington považuje Maroko za stabilní, poměrně umírněnou muslimskou zemi a jako model modernity pro zbytek Středního východu. Díky úzkému spojenectví se Spojenými státy může Maroko kupovat nejmodernější americké zbraně:

Na konci listopadu 2018 DSCA schválila modernizaci 162 marockých tanků M1A1 Abrams. Maroko si mohlo zvolit mezi modernizací M1A1 Situational Awareness, M1A2M (včetně nezávislého termovizního přístroje velitele) nebo mariňáckou verzi M1A1.

Marocká armáda také provozovala 36 stíhaček F-16C/D, ale o jednu přišla v roce 2015 v Jemenu. Počty marockých F-16 se podle různých zdrojů liší. V každém případě podle leteckého webu Scramble má marocké letectvo tři letky F-16C/D, což odpovídá právě 36 letounům.


AH-64E Guardian

V současné době marocké F-16 dostávají nové systémy elektronického boje a procházejí údržbou ve Spojených státech. Maroko navíc zvažuje další možnosti rozvoje svého letectva. DSCA již schválila (červen 2019) údržbový program pro marocké F-16 za 250 milionů dolarů, modernizaci 23 marockých F-16 na verzi F-16V Viper (březen 2019) za 985 milionů dolarů a nákup 25 nových F-16C/D Block 72 za 3,787 miliardy dolarů (březen 2019). Stejně tak došlo ke schválení prodeje munice vzduch-země za 209 milionů dolarů.

O tom, zda Maroko modernizuje své Abramsy nebo nakoupí / modernizuje F-16 podle nabídky DSCA, zatím nejsou žádné informace. Za pozornost stojí také potenciální prodej protitankových raketových kompletů TOW-2A za 776 milionů. Součástí je dodávka 2401 protitankových řízených střel (PTŘS).

Dne 19. listopadu DSCA schválila další potenciální multimilardový obchod ‒ dodávku 36 vrtulníků AH-64E Guardian (12 vrtulníků je uvedeno jako opce) za 4,25 miliardy dolarů (98 miliard Kč). V rozsáhlém balíčku je mimo jiné 72 turbohřídelových motorů T700-GE-701D (šest náhradních). Zajímavé ale je, že DSCA nabízí „jen“ 18 střeleckých radiolokátorů AN/APG-78 (umístěných nad rotorem).


Jihokorejský Guardian odpaluje střely Stinger

Maroko může získat v tomto balíčku až 551 laserem naváděných PTŘS AGM-114R, 588 laserem naváděných střel ráže 70 mm (APKWS) a také 200 střel vzduch-vzduch AIM-92H Stinger. Kromě toho Maroko dostalo možnost nakoupit 5216 neřízených raket ráže 70 mm a 93 000 nábojů ráže 30 mm.

Zajímavé je použití střel Stinger u vrtulníků AH-64E. Střely Stinger pro šest nových vrtulníků Guardian si objednala také Indie.

Použití střel vzduch-vzduch Stinger a Sidewinder bylo na AH-64 Apache testováno již v 80. letech minulého století, ale střely vzduch-vzduch používají především zahraniční uživatelé. Vrtulníky Apache / Guardian americké armády mohou vzdušné cíle ničit pomocí PTŘS Hellfire – zda tuto možnost mají všichni zahraniční uživatelé vrtulníků, není jisté.

K integraci střely Stinger do nejnovější verze AH-64E došlo teprve minulý rok. Guardiany pomocí střel Stinger mohou ničit zejména jiné vrtulníky nebo drony na vzdálenost několika kilometrů, s trochou štěstí také útočné letouny.


Že Apache není všemocný, dokazuje toto několik dnů staré video, ve kterém jemenští povstalci sestřelili saúdský AH-64D Apache

Marocké Guardiany rovněž získají systémy MUMT-2 (Manned-Unmanned Teaming-2) pro ovládání dronů. Součástí jsou speciální datalinky nejen pro samotné vrtulníky, ale také pro pozemní jednotky od společnosti L3 Technologies. Datalinky dovolují vysokorychlostní obousměrně datové spojení mezi pozemními jednotkami, Guardiany a drony. Datové spojení umožňuje mimo jiné i přenos obrazu.

Například americká armáda využívá MUMT-2 k propojení vrtulníků Guardian a výkonných průzkumných dronů MQ-1C Grey Eagle.

V každém případě nákup Guardianů, které nahradí zastaralé vrtulníky Aérospatiale Gazelle, znásobí bojové schopnosti marockého letectva, zejména v oblasti blízké letecké podpory, v letecké podpoře akcí speciálních jednotek a v ochraně vzdušného prostoru.

Zdroj: DefenceWeb Scramble, Flight Global

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vrtulníky AH-64E a letadla P-8A pro Velkou Británii

Velká Británie na mezinárodní letecké show ve Farnboroughu oznámila záměr nakoupit nejmodernější ...

Bitevní vrtulníky AH-64E Apache pro USA a Saudskou Arábii

Americká armáda (US Army) podepsala s Boeingem dohodu o přestavbě a nákupu bitevních vrtulníků ...

AH-64E Block II Compound: Vysokorychlostní bitevní vrtulník Apache

Firma Boeing na každoročním vojenském fóru 75th Annual Forum and Technology Display představila ...

Nové motory pro vrtulníky AH-64E Guardian a UH-60M Black Hawk

Americká společnosti Boeing začne s integraci zcela nových turbohřídelových motorů General Electric ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cejkis
    22:49 04.12.2019

    Už i Maroko...jen v Dejvicích tento typ nepoptali.

    • Scotty
      23:12 04.12.2019

      Možná proto že nepoptávali samostatný bitevní vrtulník.

      • cejkis
        23:31 04.12.2019

        Ne oni všem tvrdili, že hledají univerzální stroj, který existuje.

        Pod tímto souvětím se celou dobu skrývaly dva stroje jeden dopravní a druhý bitevní. Oni tedy celou dobu věděli, že poptávají bitevní stroj.

        • Scotty
          23:48 04.12.2019

          Mohla to být taky vyzbrojená UH-60M. To že nakonec dali přednost H-1 neznamená že poptávali samostatný bitevník.

          • Storm
            13:44 05.12.2019

            Prosímtě Scotty vůbec na neho raději nereaguj... Cejkis je jen zamrzlý ukřivděnec, co se nedokáže smířit že ve výběru nevýhrál jeho favorizovaná mašina, kterou si každou noc na YT pouští tajně pod peřinou...

      • flanker.jirka
        20:23 05.12.2019

        Jasně, proto čtyři koupí :-)

        • Scotty
          22:20 05.12.2019

          Čtyři AH-1Z koupí jen proto že s UH-1Y sdílí součástkovou základnu a mají shodnou avioniku. Nejedná se tedy v pravém slova smyslu o dva typy vrtulníků.

          • cejkis
            01:27 06.12.2019

            :-)) V pravém slova smyslu se právě jedná o dva typy z toho jeden je “nepoptávaný” bitevní.

          • Scotty
            08:22 06.12.2019

            Jelikož mají například stejný simulátor a tedy výcvik 36 nových pilotů bude veden tak že budou schopni létat jak Venom tak Viper. To opravdu u dvou samostatných typů nejde.

          • cejkis
            20:29 06.12.2019

            Myslím, že právníci to vysvětlí časem lépe.

          • Scotty
            21:25 06.12.2019

            Tak na to si počkám. Zatím to čím argumentují právníci Leonarda je dost chabé.

  • infi
    16:18 04.12.2019

    Zarazi me ty pocty...pocet Hellfiru II, az 551ks ?!!! CR dostala nabidku na 14 ks ? :-) Ani si nejsem jisty o jakou presne verzi se jedna, jestli I nebo II

    Dale 2401 PTRS pro F16? Co to je za pocty? O tom si muzeme nechat fakt jenom zdat.

    Jasne, davaji 3% HDP na obranu, ale taky maji polovicni HDP. Takze v nasem pripade by to odpovidalo 1,5% ceskeho HDP a pritom dokazou z toho v pohode zafinancovat tohle?
    https://en.wikipedia.org/wiki/... + 50 modernich F16 a 36 Apachu?

    Aspon jde videt kam ty prachy tecou...

    • Miroslav
      16:33 04.12.2019

      Rozpočet Maroka na obranu je 3,4 miliardy dolárov. Ale tam zrejme bude hrať rolu geopolitický záujem USA. Vraj existuje možnosť, že práve Maroko zvedie s Alžírskom boj o pozíciu miestneho alfasamca. A Alžírsko je skôr ruský spojenec a netreba hovoriť, že severná Afrika je dôležitá oblasť ako z politického, tak aj hospodárskeho aspektu

      • infi
        16:38 04.12.2019

        O to je to smutnejsi, kdyz CR ma 3 miliardy dolaru a mame... co mame.

        • Scotty
          17:33 04.12.2019

          Ono bude trochu rozdíl v nákladech na provoz západní profesionální armády a náklady africké branecké armády. Navíc by mě zajímalo jestli tyto nákupy platí kompletně z rozpočtu obrany a jestli je započítaná americká vojenská pomoc.

          • flanker.jirka
            22:15 04.12.2019

            ... při srovnání nákladů a toho co mají a budou mít za techniku jsme s efektivitou trochu mimo, máme pronajato 14 stíhaček a možná budeme mít 4 moderní bitevní AH. K tomu si připočtěte, že Maroko na rozdíl od nás musí mít i námořnictvo.

          • Scotty
            22:36 04.12.2019

            Kdyby jsme dávali na obranu 3% HDP bude armáda vypadat také jinak. Marocká armáda je branecká tedy náklady na vojáka jsou minimální a Američani je zjevně podporují jak můžou.

        • flanker.jirka
          22:20 04.12.2019

          nezoufejte, budeme mít výsadkový pluk

          • Scotty
            22:38 04.12.2019

            Ano a o službu u něj je velký zájem. Nějak nechápu jaký má tento výkřik do tmy smysl.

          • flanker.jirka
            20:30 05.12.2019

            Scotty, jde o to že alespoň něco bude. Práce výsadkářů je si myslím i prestižní záležitostí pro pozemaky. Něco jako dostat se na nadzvuk pro piloty.
            Výkřik do tmy, protože AČR nemá pořádně vystavené ani dvě mb, tak že stavět třetí prvek znamená jen splnění vlhkých snů pár jedinců, zatímco reálné nasazení BÚÚ se armádě vzdálí. A ve výsledku výsadkový pluk, jako výsadkový reálně nedokáže uhlídat logisticky.
            A kdy naposledy proběhla reálně nějaká výsadková operace AČR?

          • Scotty
            22:36 05.12.2019

            Prestiž ve službě u výsadkového vojska jistě hraje roli, ovšem podle toho co říkají většinu vojáků k výsadkovému pluku budou nabírat z civilu. Tedy nehrozí ostatním útvarům že je personálně "vysají".
            Nevím jak se vytvořením pluku vzdálí nasazení BÚU. Naopak relativní "laciností" stavby výsadkového praporu nebudou odčerpány prostředky pro ostatní přezbrojovací projekty. Pořád platí to že pro Opatu představuje absolutní prioritu přezbrojení 7. MB. Celou KVAČR 2030 naopak prostupuje snaha o modernizaci pozemních sil jako celku.
            Výsadkový pluk jako celek bude, při nasazení opravdu výsadkovým způsobem, závislí na spojencích. Ovšem nasazení výsadkem není jediný ze způsobů jakým může být pluk nasazen.
            Stejně tak bych se mohl zeptat kdy bylo naposled operačně nasazeno BÚU. Poku vím tak poslední velká výsadková operace se odehrála v Mali v roce 2013. Ovšem všichni tak nějak chápu že výsadkové jednotky, zvlášť takového typu jako má být náš výsadkový pluk, mají své uplatnění i v jiný druzích operací.

    • danny
      13:12 05.12.2019

      infi: máš pravdu. Ty počty kusů techniky, co ve srovnání s námi zvládne Maroko provozovat, jsou šílené. A svádět to na nižší náklady na braneckou armádu prostě nejde.

  • kazd
    15:14 04.12.2019

    Ten vrtulník takhle vysoko nemá co dělat.
    Má být nízko nebo ve skrytu a pak je autorotace lepší než katapult.
    Dokud saudi nepochopí, že koupit zbraňový systém neznamená mít automaticky výhodu a nenačí se ho používat budou lehký cíl.

    • gangut
      15:31 04.12.2019

      Ten vrtulník letel tak vysoko práve preto aby sa vyhol ostrelovaniu zo zeme.
      Keby boli nízko tak na uvedenie stroja do autorotácie nemajú čas. Keby boli v skryte tak nesplnia úlohu, uvedomte si, že nebojujú so sovietskou tankovou armádou ale s gerilou.

      • kazd
        19:53 04.12.2019

        A ta uloha byla jaka? Evidentne netusite o cem pisete ohledne ukolu i autorotace

        • gangut
          08:59 05.12.2019

          No uloha bola pravdepodobne vyhladat a znicit nejaký ciel. Podla vás by to asi mali robiť tak, že sa zavesia za nejakú skalu a budú čakať kým okolo nepobeží otrhaný chlap so samopalom. Ale to by sa im kludne mohlo v takom terene stať, že sa ten pasák oviec nepozorovane priblíži až pod brucho. Aj so stádom.
          A k autorotácii. Co je autorotácia evidentne neviete vy. Je to ustálený režim kľzavého klesania kedy sa otáčky nosného rotoru udržujú na určitej vysokej hodnote. Pred dosadnutím potom pilot pákou kolektívu zvýši uhol nastavenia a využije zotrvačnosť rotoru na zvýšenie vztlaku. Na to, aby ste mohol stroj bezpecne previesť do toho režimu musí byť stroj ovladatelný a v rámci nejakej obálky výšky a rýchlosti. Tj. čím rýchlejšie letí tým može byť nižšie. Pri vise v malej výške pojde dole ako kameň a vtedy sa musí spoliehať na konštrukciu podvozku a sedačky.

          • Storm
            15:55 05.12.2019

            Gangute trochu rozvedu ten tvůj nepopis autorotace pokud dobolíš...

            Autorotace, je nouzové ustálené klesání vrtulníku po vysazení motoru, kdy rotor je ofukován zespodu ze šikma nebo zespodu svisle...
            Po vysazení motoru je dúležité dát páku kolektivu co nejdříve až na podlahu... Zároveň je nutné vyšlápnou příslušný pedál nožního řízení, který to záleží jestli má vrtulník pravo nebo levotočivý rotor... To ze dvou důvodů, motor neotáčí rotorem proto nevzniká kroutící moment, proto ho není třeba vyrovnávat a taky je nutné aby lopatky vyrovnávacího rotoru měly co mejmenší úhel náběhu aby vyrovnávací rotor přes hřídel náhonu a transmisi svým odporem nesnižoval otáčky nosného rotoru... Dále je třeba zároveň s předcházejícími zásahy do řízení přitáhnout cykliku k sobě a tím natáhnout vrtulník a naklopit nosný rotor dozadu, čímž se "náporem" dopředného letu více nakrmí vzduchem a tím si udržet povolené otáčky pro autorotaci, které bývají vyšší než pro motorový let... Je důležité udržovat správný poměr klesání k dopředné rychlosti... Čím bude dopředná rychlost vyšší budou mít tendenci otáčky rotoru klesat a naopak... Zdůvodu změny úhlu ofukování rotorového disku vzduchem, při nahrbení dopředu ho bude nabírat míň. Navíc čím větší bude dopředná rychlost tím bude vrtulník víc nahrbený a tím rychleji bude klesat... Je třeba nutně hlídat otáčky rotoru... Když budou příliž velké hrozí poškození, i fatální, rotoru... Pokud budou moc nízké vrtulník v autorotaci ztrácí "energii uloženou v rotoru" a reálně hrozí že se mu je už v závislosti ve výšce letu nad terénem nepovede obnovit... Slyšel jsem vyprávění, že opravdu lehký vrtulník s lehkým pilotem musel klesat při autoritaci ve spirále aby mohl mít celou dobu přitaženou cykliku k sobě, aby mu neklesaly otáčky rotoru... Co je na tom pravdy nevím...
            Při samotném přistání pomocí autorotace, a to i s lyžinovým podvozkem, není od věci dosedat s dojezdem... Platí ale, že čím kratší dojezd, tím menší riziko poškození vrtulníku/převrácení/zaboření atd... Při takovém dosedání je třeba pečlivě nožním řízením udržovat tu špičatou část mašiny dopředu. Cyklickým řízením natahovat vrtulník a tím snižovat dopřednou rychlost a ve vhodnou chvíli adekvátně přitahovat kolektiv a tím zároveň společně s tou cyklikou i snižovat jak dopřednou rychlos tak rychlost klesání... Ideálně tak, aby osa rotace vrtulníku byla někde na konci ocasního nosníku... Pak zbývá doufat, že vybrané místo kam se to pilot rozhodl položit nebude moc měkké nebo podmáčené...

          • Brakant
            13:45 06.12.2019

            Gagnut: to je hodně zjednodušený a ne zcela přesný popis autorotace.

            Storm: V zásadě jste to popsal správně, až na pár drobností a "kostrbaté" názvosloví. Pokud jde o momenty, tak při AR vzniká třecí moment, který je třeba kompenzovat, takže pilot "šlape" opačnou nohu, než při zvyšování výkonu, tzn. na ruských a řadě evropských mašin levou. NR zatěžují systémy, které pohání, včetně třeba generátorů el. energie. Pokud dojde bez nějakého předchozího varování k náhlému vysazení motorů, je bohužel v lidské přirozenosti první reakcí pilota zvednout si kolektiv, protože se mašina prosedne. Tím si shodí otáčky a než mu dojde, co se děje, můžou spadnout na kritickou úroveň. Pak záleží, v čem letí, ale na větší mašině může být během pár vteřin "vymalováno". Opravdu není jednoduché zvládnout nenadálý přechod do AR...

            Něco se dá "dohnat" natažením - energii rychlosti tím vyměním za otáčky NR. Ale nesmím to přehnat, pořád potřebuju nějakou dopřednou rychlost, abych měl aspoň jakous-takous možnost manévru. Přitom se u pravotočivého rotoru vyhýbám pokud možno zatáčce doleva, kdy bych musel dál "nakládat" úhlu náběhu VR a tím bych zatěžoval NR. Můžu využít třecího momentu, který v AR působí doprava. Stejně tak budu mírně točit doprava (vynuluju odebíraný výkon VR), když bojuju o otáčky NR. Pokud pilot začátek AR nezachytí, může se stát, že mu kvůli podpětí danému nízkými otáčkami vysadí generátory, tím některé přístroje (něco zachrání zapnutím sítě na akumulátor), autopilot... A pak už se to veze. V praxi se třeba s Mi-24 nedá v režimu AR přistát bez poškození stroje, na to je moc těžká a ten rotor prostě ani při správném provedení nevyvine dostatečný krátkodobý tah. BTW: Piloti vrtulníky rozlišují i podle toho, jestli mají "lehký", nebo "těžký" rotor, tedy rotor s vysokou, nebo nízkou setrvačností. V prvním případě sice o něco dýl drží otáčky, ale špatně je nabírá, ve druhém naopak. Souvisí to s počtem listů NR, plností rotorového disku, hloubkou profilu listu, poháněnými agregáty napojenými na hřídel NR (přes skříň náhonů) a dalšími aspekty. Lehké vrtulníky zvládají autorotaci obecně lépe, protože mají "lehký" rotor, který se dá i při počáteční pilotážní chybě "roztočit". Piloti Robinsonů mnohdy jen tak z frajeřinky chodí v režimu AR až na zem (mají sice nahozený motor - ale jen pro "sichr"). O tom, že by někdo v AR musel s kolektivem na břiše točit spirálu jsem nikdy neslyšel a jeví se mi to jako naprostá blbost... S takovým vrtulníkem bych teda lítat nechtěl :) AR je mimochodem dost problematická u koaxiálního rotoru...

          • Storm
            19:45 08.12.2019

            Pro Brakant...
            Snažil jsem se to popsat co nejjednoduššeji bez zbytečné omáčky, hlavně aby to pochopil Gangut a i ti co obecně řečeno tady nechapu nebo nechtějí pochopit vůbec nic... Na mou obranu musím přiznat, že jsem to psal na dvakrát... První popis byl o něco, né moc, detailnější, jen jsem před dokončením omylem zavadil myší o tlačítko zrušit a byl jsem nucen to psat odznova, napodruhé mě to psaním vysvětlovat už moc nebavilo... Nicméně každopádně děkuji za doplnění...

      • Scotty
        22:42 04.12.2019

        Upřímně vrtulník v takové výšce a nízké rychlosti si na sebe mohl rovnou namalovat terč. Je přece úplně jedno jestli proti komu bojují. To že Jemenci disponují PL střelami není žádná novinka.

        • Brakant
          13:22 06.12.2019

          V téhle výšce létají i jiní, včetně Američanů nebo Britů v Afghoši. Každá výška má svůj účel, své výhody a nevýhody. Ty blbosti o tom, že vrtulník má působit jen ve skrytu, nebo v režimu NOE (nízký přízemní let) vypouštějí jen nenapravitelní teoretici... Důležité je umět správně a pohotově ovládat "countermeasure" systémy a reagovat na nebezpečí. Podle mě to ti chlapi v kokpitu neudělali. Času měli poměrně dost. Každopádně mi je jich líto, asi se během pádu dost vybáli, než byl konec... :(

          • Scotty
            13:36 06.12.2019

            On v Afganistanu a Jemenu jsou dost rozdílné podmínky. Minimálně tím jakými PL prostředky disponují povstalci v obou státech. Že je tohle taktika pro vrtulník smrtící je na tom videu dobře vidět. To že jsou systémy vlastní ochrany pro vrtulník nezbytné je jistě pravda, ovšem nevyřeší všechno.
            Jak tedy měl onen pilot na videu reagovat? Při jeho výšce a rychlosti moc možností neměl.

          • kazd
            14:20 06.12.2019

            No blbosti zde píšete jen vy a ještě stylem všeználka.
            Poučte nás jaký úkol plní bitevní vrtulník na hranici se státem s nímž vede jeho země válku, v té výšce a minimální rychlosti jako je na videu. V situaci kdy mám v arzenálu drony a několik použití AA nepřítelem v nedávnu..

          • Brakant
            19:56 03.01.2020

            Scotty: Tak já to především napsal obecně, jako reakci na rovněž obecné (a nesmyslné) tvrzení že "vrtulník v takové výšce nemá co dělat" (napsal kazd). Proto jsem uvedl, že záleží na řadě okolností.

            Co dělal ten AH-64 tak vysoko (odhadem okolo 400 m) v této konkrétní situaci, se můžeme jen dohadovat, ale jen tak pro nic za nic tam určitě nebyl, nejsou to idioti...). A co měli dělat? Podle mě opatření proti radarem naváděné střele, což znamená především aktivní činnost po hlášení RWR (nevím, jakou verzi tam Saudové mají, předpokládám, že AN/APR-39A). Řve to, bliká to, na displeji to ukazuje směr, odkud je "zachvat". Nemohli by o tom nevědět, pokud měli systém zapnutý a měli tedy zahájit manévr proti střele, plus aktivní rušení signálu, plus střílení "konfet" (odražeče). Je otázkou, jestli je Saudové vozí, nebo jestli mají ve výmetnicích fléry proti IR střelám (proti nejnovějším, schopným kombinovat IR a UV signál ovšem neúčinné). Samozřejmě je to jen moje hypotéza, že to, co proti nim odpálili byla radarem naváděná střela. K tomu mě vede fakt, že na videu není rozmazaná jen pozice odpalovacího zařízení, ale také menšího objektu vlevo. To je podle mě druhé vozidlo s radarem a elektronikou. Hutiové před nějakou dobou zbastlili pozemní odpal pro letecké střely vzduch-vzduch ruské provenience s radarovým naváděním (R-27R ?). Celou podporu vč. radaru prostě vyndali z MiG-29, umístili na auťák a po umístění na stanoviště to propojí kabeláží. Už dřív takhle odpalovali letecké IR rakety (dělali to už Srbové). Pokud se pletu a ten druhý flek je něco jiného a byla to "jen" letecká nebo pozemní IR střela (ale určitě ne MANPAD, jeho odpal vypadá diametrálně odlišně), pak byli piloti opět varováni, mají mj. systém, detekující náhlý termální "výron" na zemi a tu rachejtli museli navíc díky výrazné kouřové stopě vidět i prostým okem. Proti IR střele je jedním z počátečních opatření okamžité "shození" kolektivu, tedy snížení výkonu motoru a tím i teploty výstupních plynů. Tady šla raketa z boku, takže se nabízelo zároveň otočení proti směru střely (většinou jsou IR páleny ze zadní polosféry a na otočení není dost času) a samozřejmě měla úřadovat "diskotéka", tedy laserová IR rušička. Mimochodem, právě pro tento manévr (shození kolektivu) je třeba mít výšku - když je člověk 50 m nad zemí, tak ho prostě udělat nemůže, protože by se potkal se zemí... Navíc ho v té výšce trefí kdejaký ručníkář s kalachem nebo pitomým RPG... Takže větší výška znamená v podmínkách méně sofistikované PVO nepřítele i pro vrtulník výhodu. V této konkrétní situaci uplyne od odpalu do zásahu 18 sekund, což je na provedení protiopatření poměrně dost času pro dobře vycvičenou a bdělou osádku...

            kazd: ano, vás jsem měl na mysli, když jsem psal o "nenapravitelných teoreticích". Nejen kvůli argumentu o výšce, ale také vašim legračním poznámkám na téma autorotace. Takže díky, že jste tak pěkně "zakejhal". :)

          • Scotty
            21:28 03.01.2020

            Ovšem z videa se zdá že buď systémy vlastní ochrany neměl vrtulník nainstalované nebo neodhalily včas zaměření a odpal rakety. Je jasné že v malé výšce jsou únikové manévry omezené, ale zase je komplikovanější zaměření vrtulníku.

    • cejkis
      22:52 04.12.2019

      Přesně.

  • RiMr71
    13:01 04.12.2019

    Čím to ti kozom*di toho Apache sejmuli? Zřejmě to bylo bez nějakých protiopatření (flary)? Kdyby nebyl tak vysoko, tak by to asi zvládli dolů nějak posadit, vydržel docela dost než se rozsypal.
    Má osádka Apache možnost stroj opustit? Resp, jak reálnou?

    • lorgarius
      14:15 04.12.2019

      z toho videa sa to blbo odhaduje, ale povedal by som, to nebol typek s Manpadsom, ale ze bolo odpalene nieco z maleho vozidla. mozno odpalili lahku AA raketu R60 alebo R73 z pickupu.

    • Miroslav
      14:16 04.12.2019

      To myslíš ako katapult? Nie som si istý či by som radšej nechcel risknúť ten pád :-) Apache je celkom slušne pancierovaný a dokonca aj sedačky majú ešte zvlášť ochranu pred strelami. Aj medzi pilotmi je nejaká ochrana a riadenie je zdvojené aby strelec mohol prevziať riadenie aj by bol pilot zranený. Viac už asi vrtuľník dostať nemôže

      • strikehawk
        15:47 04.12.2019

        Pad z této výšky je 100% fatální takže pokud by si mel možnost tak by si jeste rád vyskocil. Osadka nemela sanci pravdepodobne byla zranena a pokud ne uvést vrtulník do autorotace vyžaduje plnou ovladatelnost.

        • strikehawk
          15:50 04.12.2019

          Jediná smyslupna šance na záchranu jsou sofistikované vystrelovaci sedačky a odstreleni vrtulovyvch listů pred katapultazi - viz Ka-50/52 kenomze o tom si AH-64 muze nechat zdat

        • Miroslav
          16:01 04.12.2019

          Musím sa priznať, že o katapulte vo vrtuľníku toho veľa neviem. Predpokladám, že prvým krokom je eliminácia hlavného rotora. Bez toho si zo predstaviť neviem. Ak o tom máš nejaky odkaz, tak budem rád.

          • gangut
            16:39 04.12.2019

            Rusi majú na Kamovoch zavedený systém K-37. Závesy rotoru sú vybavené čapmi s výbušninou. Po odpálení rotoru sa odhodí prekryt-Ka-50 alebo bleskovica rozbije prekryt-Ka-52. Pyropatrona odpáli raketový motor za záhlavníkom a ten potom na lane vytiahne sedačku.Mal som možnosť si to pozrieť pri predvádzaní Ka-50 v Trenčíne. Na webe sa dajú tiež nájsť videa s testovaním na Mi-4. Tam to bolo bez vystrelovacej sedačky. Proste odstrelili rotor aby mala posádka možnosť použiť padák.

          • Strategist
            18:55 04.12.2019

            Nedávno byl o tom článek v ATM, prakticky jediný vtrulník který má vystřelovací sedačky je ruský Ka-50/52 zbytek světa řeší pád vrtulníku deformací draku + speciálními sedačkami pohlcující náraz, i když pochybuji že z takové výšky je to k něčemu platné.

    • History
      14:43 04.12.2019
      • strikehawk
        15:43 04.12.2019

        Jo tohle funguje jenom v pohádkách o James Bondovi.......realita je úplně někde jinde obzvláště u EC/Airbus Tiger

    • gangut
      15:26 04.12.2019

      Samozrejme može vyskočiť. Ale v páde riskuje zásah rotorom. Vystrelovaciu sedačku majú napríklad ruské Ka-50 http://www.ejectionsite.com/k3...
      Práveže z výšky majú vačšiu šancu. Majú čas vyskočiť alebo previesť stroj do autorotácie.

    • balm
      19:18 04.12.2019

      Záleží na tom? Nemuselo se jednat ani o standardizovaný zbraňový systém, ale třeba komerční výrobek spřažený s hlavicí střely. Například komerční výrobky Flir Systems používané v Jemenu mají na kontě minimálně jeden stroj F-15.

      To se díky (ne)kvalitě videa asi nedozvíme a ačkoliv Flares produkují slušný podpis na obloze, což je mimochodem jejich hlavní účel, klidně mohla střela překonat protiopatření, nebo nebyly systémy CMWS v daný okamžik aktivní, či instalované na konkrétním stroji.

      Minimálně se potvrdila účinnost konstrukčního řešení opancéřování a ochrany palivové nádrže, které zabránilo explozi stroje. V jakém stavu byli oba piloti (sedí v opancéřovaných sedadlech) a stroje se nedozvíme (zásah prostě není vidět).

      Může vyskočit, ale pokročilá katapultáž v AH-64 přítomna není.

      • Luky
        19:34 04.12.2019

        Ony ty Crotale deriváty mají TV navádění, takže fléry nepomůžou....

        • balm
          20:32 04.12.2019

          Debata o nedostatcích stroje, systému, selhání techniky, selhání lidského faktoru, nedostatečné ochraně ... se musí odložit. Minimálně do doby dokončení podrobné analýzy celé události, postavené na exaktní vědě a důkazech. V tomto okamžiku můžete připisovat sestřel i Aláhově koloběžce (nadsázka).

          I kdyby, verze události zahrnující nelicencovanou kopii systému Crotale naráží již v časové ose. Při znalostech parametrů střely R.440 - tedy akcelerace, doba hoření, účinný dostřel) by se stroj nacházel minimálně 1200 metrů za hranicí účinného dostřelu. Uvážíte-li omezenou účinnost hlavice střely R.440 a parametry stroje, potom zjistíte, že s vysokou pravděpodobností se pilot mohl zásahu vyhnout. Detekovat odpálenou střelu v UV spektru zase není problém pro moderní stroje. Potom jsou tu otázky na parametry kopií z Číny a Iránu. Proto platí 1. odstavec a ať to byla taková či maková střela, dokud nejsou známy alespoň základní parametry, nelze se přiklánět k té či oné verzi.

          • Luky
            20:47 04.12.2019

            Nemyslím, že byl Apache z dostřelu.
            Dálkový dosah Číňanů (vrtulník byl v podstatě ve visu):
            8.6 km (HQ-7/FM-80, 400 m/s (Mach 1.2) target)
            10 km (HQ-7/FM-80, 300 m/s (Mach 0.88) target)
            12 km (HQ-7/FM-80, slow flying targets)
            15 km (FM-90, all targets)
            Výškový:
            30–5,000 m (98–16,404 ft) (HQ-7/FM-80)
            15–6,000 m (49–19,685 ft) (FM-90)

            Iránský výrobek:
            https://en.wikipedia.org/wiki/...

            Ten pilot o střele vůbec nemusel vědět. Pokud je naváděna v EO, nic ho nevaruje. Motor vyhoří dost rychle, pak to letí nenápadně. Otázka je, co mají Saudi na svých AH, ale nikdy to není jisté. Čím je systém citlivější, tím víc dává falešných poplachů. Není moc praktické vystřílet všechny salvy flérů po detekci nějakých čoudíků v okruhu 20 Km. Navíc jak jsem psal, EO fléra stejně nezmate.....

          • balm
            15:40 05.12.2019

            Proto platí 1. odstavec.

            Krátce po oznámení sestřelení stroje se mluvilo o pozemní modifikaci střely R-27 B/D s kolovým nosičem, který měl být přítomen v oblasti jako ochrana proti útočným letounům. Z videa odpalovací zařízení a typ střely nevidíme, avšak prakticky můžeme vyloučit R-27, protože to co odpálili bylo "plivátko". Odpal střely jako R-27 doprovází podstatně více energie. Další zaručenou zprávou bylo použití plně modifikované střely R-73E z pozemního odpalovacího nosiče. Že jsou daleko předvedli již v roce 2017, minimálně z roku 2017 existují fotografie se střelou na lehkém náklaďáku - možná pickup. A nyní přichází další verze, opět zaručená verze, o použití okopírovaného systému Crotale. O verzích, že si koupili střely Stinger od Afgánců (Talibů), Iráčanů ... ani nemluvím.

            To možná Čínská verze, ale ne nezbytně to co měli údajně míti v Jemenu. Kopie a exportní verze bývají podřadné např.: moderní střely Scalp, které Francie dodala Saudům také nedoletí stejně daleko (rozdíl 100km) jako verze pro Francii. Potom jsou tu další videa (otázkou zůstává, zda jde o ten samý stroj ve stejný čas a na stejném místě) ukazující pohybující se stroj, dělající obraty ve vysoké rychlosti. Nebudu spekulovat. Prostě se jim povedlo sundat jeden stroj, zbytek jsou dohady.

          • gangut
            15:51 05.12.2019

            A preco by to nemohla byť strela, ktorú mala Jemenská armáda vo výzbroji?