Americký boj proti světovému volnému obchodu ohrožuje evropský průmysl

-
24. 5. 2023
-
14 komentářů
-
Jan Buchar
Zákon o snižování inflace ve Spojených státech se jasně odklání od dosavadní neoliberální hospodářské politiky volného obchodu. Přidělování amerických státních dotací zahrnuje podmínku lokalizace výroby, což zakazují pravidla Světové obchodní organizace. Diskriminace zahraničních výrobců ohrožuje nejen evropský průmysl, ale i mezinárodní řád založený na pravidlech.
Americký zákon o snižování inflace IRA (Inflation Reduction Act) se skládá z daňové reformy, reformy zdravotnictví a legislativy v oblasti energetiky a klimatu. Nejvýznamnější mezinárodní dopad budou mít dotace spojené s posledně jmenovanou oblastí. Vláda Spojených států v rámci energetického a klimatického balíčku podpoří nákup elektroauta daňovou úlevou ve výši 7500 amerických dolarů. Stát také poskytne subvence výrobcům baterií a komponentů používaných při výrobě elektřiny z obnovitelných zdrojů nebo producentům uhlíkově neutrální elektřiny a vodíku.
Některé z uvedených dotací Bílý dům podmiňuje lokalizací výroby. Daňová úleva ve výši 7500 dolarů se vztahuje pouze na elektromobily s konečnou montáží v USA, Kanadě nebo Mexiku. Kromě toho je polovina daňové úlevy vázána na původ baterií a druhá polovina na původ surovin použitých v elektrických vozidlech. K získání obou částí musí minimální podíl hodnoty komponentů baterií (v současnosti 50 %) nebo kritických surovin (v současnosti 40 %) pocházet ze Spojených států nebo ze zemí, s nimiž mají USA uzavřenou dohodu o volném obchodu. Členové Evropské unie do tohoto exkluzivního klubu nepatří. Tyto hodnoty se k tomu budou zvyšovat přibližně o 10 % ročně. V příštích dvou letech ztratí nárok na daňovou úlevu elektroauta, jejichž baterie nebo součástky z kritických nerostů budou pocházet z Číny, Ruska, Íránu a Severní Koreje.
Podle bruselského think tanku Bruegel se bude cena mezi dotovanými a nedotovanými vozidly lišit přibližně o pětinu. Takový rozdíl bude mít podstatný dopad na konkurenceschopnost zahraničních výrobců. Pro Evropskou unii to znamená hrozbu ztráty značné části vývozu na americký trh. Situaci automobilek na starém kontinentě nezlepšují ani vysoké ceny energií. Ještě před pandemií COVID-19 a ruskou invazí na Ukrajinu byly ceny průmyslové elektřiny v USA nižší než v EU (v roce 2019 přibližně o 30 %). Válka vedla k prudkému nárůstu cen, které jsou nyní přibližně dvakrát vyšší než ve Spojených státech. Tyto rozdíly může dále zvětšit podpora IRA pro výrobu zelené elektřiny.
Think tank Bruegel prozatím nepřinesl žádné informace o přesunu investic z EU do USA, jež by zapříčinily dotace z IRA. Od přijetí zákona v polovině loňského roku sice došlo k oznámení několika souvisejících záměrů, to se ovšem mohlo stát i bez příslibu americké vládní podpory. Španělské výzkumné centrum EsadeGeo (Center for Global Economy and Geopolitics) na druhé straně upozorňuje na plány řady významných společností stavět nové továrny na americkém území, k čemuž je motivuje čerpat výhody IRA. Centrum zmínilo například Audi, BMW, Drax, ENEL, Holcim, Linde, Mercedes-Benz, Northvolt a Volkswagen.
Americká automobilka Tesla navíc stáhla svou žádost o německou státní podporu ve výši více než jedné miliardy eur pro závod na výrobu baterií v EU. Místo toho se s ohledem na pobídky IRA zaměří na výrobu bateriových článků ve Spojených státech. Irský výrobce nízkouhlíkového cementu Ecocem zase oznámil, že zdvojnásobí plánovanou investici ve výši 120 milionů dolarů v Kalifornii. Jako vysvětlení uvedl změnu investičních priorit z Evropy na USA.
Související články
Spojené státy porušily pravidla a musí odškodnit Írán
Mezinárodní soudní dvůr rozhodl o nezákonném nakládání s íránským majetkem ze strany USA. Postiženým ...
-
17.04.2023
-
0 komentářů
-
Jan Buchar
Konec snů o evropské strategické autonomii
Ukrajinsko-ruská válka odhaluje rostoucí nerovnováhu transatlantického spojenectví. Navzdory ...
-
25.04.2023
-
65 komentářů
-
Jan Buchar
PREMIUM Tchajwanská otázka a evropská strategická autonomie
S koncem snů o evropské strategické autonomii se nechce smířit Francie. Při své nedávné cestě ...
-
12.05.2023
-
0 komentářů
-
Jan Buchar
PREMIUM Evropa nakupuje ve velkém derusifikovanou ropu z Indie
Indie levně nakupuje ruskou ropu, zpracovává ji ve svých rafinériích a následně draze prodává ...
-
18.05.2023
-
6 komentářů
-
Jan Buchar
Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.