Americký bombardér B-21: Co prozatím víme?

B-21
Počáteční představa bombardéru B-21. / Northrop Grumman

Americké letectvo (U.S. Air Force) před několika dny prezentovalo nákres budoucího strategického bombardéru B-21, dříve LRS-B (Long Range Strike-Bomber). Státní tajemnice pro vzdušné síly Deborah Lee Jamesová při prezentaci nezveřejnila žádné technické podrobnosti. Avšak úkoly bombardérů B-21 jsou známe - poradit si s jakoukoliv protivzdušnou obranou.

Proč USA chtějí nové bombardéry?

V současné době řada států výrazně posiluje své schopnosti ohraničení / blokování přístupu na své území A2AD (Anti-Access/Area-Denial). Jedná se o novou anglickou zkratku pro staré vojenské priority: získat kontrolu nad oblastí, ve které budete působit (vzduch, moře, kyberprostor) a ujistit se, že podobný prostor nezíská váš protivník.

Komplex A2AD zahrnuje takové systémy, které mají bránit vojskům ve vstupu na určité území. Vstupu se zabraňuje na souši, ve vzduchu i na moři. Hlavní nástroji odepření jsou systémy protivzdušné obrany, ale i balistické střely země-země, které mohou ohrozit předsunuté letecké základny stovky kilometrů daleko od chráněného území.

V současné době A2AD intenzivně buduje Rusko. Můžeme zmínit Kaliningrad, Krym a nejnověji Sýrie. Cílem je jednoduše ovládnout prostor ve vzduchu, zemi a moři na klíčových místech důležitých pro zájmy daného státu.

A2AD slouží také k ovládnutí tzv. klíčových bodů, které již v 19. století popsal americký kapitán (a pozdější admirál) Alfred T. Mahan ve svém nejvýznamnějším díle Vliv námořní moci na historii. V našem případě se budeme bavit o klíčových bodech, které jsou důležité pro světovou ekonomiku - "škrtící body", kudy proudí po mořích obrovské množství surovin.

V roce 2008 se šéf organizece OPEC vyjádřil, že pokud dojde k přerušení některého z geografických škrtících bodů (Hormuzký průliv, Malacký průliv, průliv Bab el Mandeb, Panamský průplav, Suezský průplav a Sumedský ropovod) cena ropy okamžitě vystoupí na úroveň 200 dolarů.

Kdokoliv dostane pod kontrolu některý z klíčových bodů a bude mít schopnost jej uzavřít, pak ten jistý subjekt (ať již státní nebo nestátní) získá schopnost položit světovou ekonomiku na kolena.

Jedním z klíčových bodů je zmiňovaný Suezský průplav a přilehlý egyptský ropovod Sumeda. Průplavem denně propluje zboží za 500 milionů dolarů. Navíc se jedná o bránu pro americké vojenské lodě plující do Arabského moře a dále do oblasti Středního východu.

Lodě z přístavu ze Sýrie se k Suezu dostanou za méně než den plavby. Naopak americké úderné skupiny letadlových lodí CGS (Carrier Strike Group), hlavní americký nástroj projekce vojenské síly ve světě, z domovského přístavu Norfolk doplují až po třech týdnech plavby.

Suez sice drží Egypt, ale ten se potýká s hlubokými politickými, bezpečnostními, ekonomickými, přírodními a ekonomicky problémy, které se neustále zhoršují...

B-2 Spirit / Public Domain

B-21 vs. A2AD

Americké letectvo v současné době nemá nástroj k ničení pokročilé a mnohovrstvé protivzdušné obrany protivníka. Stíhací letadla jako F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II je nutno vyslat blíže k území protivníka, což sebou nese nejen bezpečnostní (útok protivníka na základny) ale i logistické problémy.

Bombardéry jako B-52 Stratofortress mohou sice operovat z amerického území a zasahovat cíle několik tisíc kilometrů daleko, ale jsou snadným cílem pro pokročilé systémy protivzdušné obrany.

Nejvýkonnějším prostředkem amerického letectva je bombardér B-2 Spirit. Americké letectvo ale získalo pouze 21 letadel. Podobně jako u další letecké techniky je otázkou, kolik letadel B-2 letectvo dokáže (kvůli servisu, opravám, atd.) okamžitě nasadit.

Nový bombardér B-21 má americkému letectvu umožnit v dostatečném počtu útočit z amerického území na oblasti chráněné nejmodernějšími komplexy A2AD. B-21 bude nástrojem prvního úderu a "otevře dveře" pro další letouny.

Počítá se s konvenčním a jaderným nákladem. B-21 se ale stane také platformou pro systémy elektronického boje, platformou pro celou škálu průzkumných senzorů, komunikačním uzlem nebo v blízké budoucnosti mateřským letounem pro roje bezpilotních letadel.

Představený obrázek ukazuje B-21 jako samokřídlo podobné většímu B-2 Spirit. Ocasní plocha je ale odlišná - ocasní plocha B-21 se podobá jednoduchému "W" místo "dvojitému W" u B-2 Spirit.

B-21 nejvíce připomíná první návrhy pokročilého strategického letounu ASPA (Advanced Strategic Penetration Aircraft) z počátku 80. let, z kterého později vyšel stroj B-2 Spirit. Oproti původním návrhům ASPA byl B-2 přepracován, aby mohl létat v nízké výšce a pronikat sovětskou protivzdušnou obranou. Přepracování ale zmenšilo dolet, nosnost a snížilo stealth vlastnosti B-2 Spirit.

I další konstrukční rysy B-21 a B-2 jsou podobné. Vstupní ústrojí proudových motorů a trysky motorů jsou umístěny na horní straně trupu, což zmenšuje radarový odraz, především vůči pozemním radarům. Samokřídlo vyniká plochou spodní části, což dále zmenšuje radarový odraz. Trysky ukryté na horní straně navíc zmenšují tepelnou stopu letadla.

Podle amerického letectva má nový bombardér úspěšně čelit nejmodernějším nízkofrekvenčním radarům, které zavádějí do výzbroje Čína a Rusko.

Jak uvedla Deborah Lee Jamesová, podoba B-2 a B-21 není čistě náhodná - B-21 sází na ověřené a vyzrálé technologie. Takový přístup nejen snižuje vývojové náklady, ale snižuje také riziko ceny. Letoun bude mít pravděpodobně pouze dva motory, maximální rychlost bude podzvuková. Spekuluje se o dvojici motorů F-135 ze stíhaček F-35 Lightning II.

B-21 začnou od poloviny 20. let 21. století nahrazovat staré bombardéry B-1 Lancer a B-52 Stratofortress. Podle generála Robina Handa, vedoucího Velitelství letectva pro globální údery AFGSC (Air Force Global Strike Command), americké letectvo potřebuje minimálně 175 až 200 strategických bombardérů. Minimálně polovina budou stroje B-21.

Zdroj: DefenseNews, Foxtrot Alpha

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americký bombardér LRS-B: Vývoj v utajení

Americké letectvo (U.S. Air Force) intenzivně zkoumá a testuje dva návrhy nového dalekonosného ...

Strategický bombardér nové generace LRS-B postaví Northrop Grumman

Vývoj nového strategického bombardéru LRS-B (Long-Range Strike Bomber) zajistí firma Northrop ...

Rusko v Sýrii: Přesné bombardováni pomocí hloupých bomb

Rusové v Sýrii nasazují do bombardováni především modernizovaná letadla ze sovětské éry. I přes ...

Americké galantní bombardování: První letáky, potom bomby

Ruská a koaliční letectva se soustřeďují na ničení cisteren Islámského státu (IS), které míří s ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • triplane
    16:18 03.03.2016

    Butrus Butrus Gali - řekl bych že Američané v oblasti radarů za Ruskem nijak nezaostávají a moc dobře vědí co radary dokážou. A to s největší pravděpodobností roky dopředu. Jistě, může se zrodit nějaký úžasný objev, ale je to nepravděpodobné.
    Ono posměváčci dávají jako příklad nefunkce stealt i sestřelení F117 v Jugošce, přitom tam to byla souhra několika okolností a i velké štěstí obsluhy PVO.
    Dost často stelth technologie zpochybnuje Ruská propaganda, ale tam je to hodně o tom že to dodnes pořádně nezvládají. Takže to nelze brát moc vážně.
    Rozhodně mi přijde že větší šanci na úspěch v bojově misi proti rovnocennému soupeři bude mít B2 než Tu160. Vím že to nejde srovnávat, ale oboje je to nejlepší co obě velmoci mají.

  • jj284b
    14:11 03.03.2016

    Butrus Butrus Gali: az na to ze tento tvar ma vysoku ucinnost aj proti dlhovlnnym radarom.. kedze nema ziadne vertikalne prvky... a co sa tyka tych info o preletoch B-2 - tie normalne lietaju s vysunutymi radarovymi odrazacmi koli letovej kontrole. v plne STEALTH konfiguracii su len pocas bojovej misie.. podobne lietaju aj F-22.

  • Butrus Butrus Gali
    02:20 03.03.2016

    americania zase vsadzaju u tohto lietadla vsetko iba na stealth, ale pokrok v dlhovlnnych radaroch znamena, ze stealth nemusi byt vobec ucinny. V jednej z minulych diskusii tu niekto spominal, ze sluzil u vojska pri radaroch ked B2 lietali do Kosova a vraj ich starymi dlhovlnnymi radarmi normalne videli, zatialco nove mikrovlne neukazovali nic.

  • Vrata
    09:11 02.03.2016

    No, pokud by se nekdo pokusil ovladnout klicove body treba aby diktoval ceny ropy, tak proti sobe postavi cely zbytek sveta. Treba naftu z Perskeho zalivu dovazi tusim hlavne Asie - Cina, Indie,Japonsko, z casti urcite Evropa a od Saudu neco dovazi USA (ti do 15% celkove sve potreby). To si asi Rusko moc netroufne. Jisty bych si ale v budoucnu nebyl u Ciny.

  • palo satko
    09:09 02.03.2016

    nie som si celkom isty, či sa USA tak obavaju straty nejakych namornych ciest. Najmä teraz, ked USA su sebestačne v palivach. že by stavali lietadla na obranu spojencov v zamori je nerozumny nazor, kedže stale plati Kissingerovo: “America has no permanent friends or enemies, only interests”
    pri vyvoji a vyrobe skor ide o zachovanie vyrobnych kapacit a rozvoj novych technologii v tej oblasti.

  • jj284b
    23:24 01.03.2016

    za mna Ghost.. nech je tam nejaka navaznost..

  • Left
    22:44 01.03.2016

    Spolu s uveřejněním označení B-21 DoD také oznámilo, že hledá název. Prý se mají zapojit všichni airmeni.

    Pro ne-airmeny doporučuji:

    http://www.defensenews.com/sto...

  • Rase
    21:54 01.03.2016

    jj284b:
    projekt hypersonického letounu pokračuje. SR-72 má být bezpilotní, hypersonický průzkumný letoun (nástupce SR-71). Možnost nést výzbroj je až druhotná. Na stroji se pracuje od roku 2007. Prototyp má vzniknout 2018 a v roce 2023 má vzniknout plnohodnotný letoun.

  • Shania
    21:33 01.03.2016

    B-2.1

  • alexa123
    21:25 01.03.2016

    jj284b
    ... cely ten koncept je v podstate dost konzervativny, neodlisuje sa vyrazne od B-2, skor sa ho snazi vylepsit. Staci si spomenut o com sa ohladom LRS-B uvazovalo, jeden cas to mal byt hypersonicky bombarder a pod... je vidiet ze namiesto cohoci co by znova vyvijali 20+ rokov, sli po niecom co je realna sanca dostat do vyzbroje (predprodukcna seria) do 2025.

    Asi konečne dostali rozum - miesto vývoja z hľadiska technických parametrov super, super, ... super vyspelých ale hlavne super, super komplikovaných zbraní za super, super, ... super miliard USD konečne prišli na to, že asi je predsa len najlepšie vyvíjať pokročilé použiteľné zbrane, ale za relatívne rozumnú cenu.

  • jj284b
    21:06 01.03.2016

    alexa123: to ano. pride mi to ako "ciferna hracka" od DoD a NG. kazdopadne, cely ten koncept je v podstate dost konzervativny, neodlisuje sa vyrazne od B-2, skor sa ho snazi vylepsit. Staci si spomenut o com sa ohladom LRS-B uvazovalo, jeden cas to mal byt hypersonicky bombarder a pod... je vidiet ze namiesto cohoci co by znova vyvijali 20+ rokov, sli po niecom co je realna sanca dostat do vyzbroje (predprodukcna seria) do 2025.

  • jenikdavid
    21:04 01.03.2016

    No možná to vidím špatně, ale nepřijde mi, že spojení vývoje B-21 a silové ovládnutí důležitého ekonomického uzlu je to pravé ořechové.

    Vždyť každý vyspělý stát (resp. jeho představitelé) ví, že silové ovládnutí tohoto bodu = prakticky vyhlášení války všem, kteří na tom začnou okamžitě ve velkém prodělávat.

    Na druhou stranu, kdyby se třeba IS něco takového povedlo, tak je tam všichni vystřílí s tím co mají teď.

    Umím si představit, že třeba i ten Egypt po nějakých volbách to se Suezem zkusí...ale jak dlouho to vydrží ? Kdyby blokádou Suezu začal ostatní vydírat, nebude třeba B-21 k navrácení do původního stavu.

    B-21 je prostě jen další logický krok v závodě té nejvyšší ligy. Dle mého ale nebude v nejvyšší lize nikdy potřeba (doufám), maximálně si tím usnadní práci při osvobozování nějakého rozdrbaného státu na středním východě...

  • alexa123
    20:39 01.03.2016

    jj284b
    rovnako ako B-2. uz aj ten zvoleny nazov dost symbolicky naznacuje ze pojde o evoluciu... nenazvali to B-3.. takze, s B-2 maju zhodny/podobny tvar, koncepciu (vystupy motorov na vrchnej casti) ziadne vertikalne ovladacie plochy (lepsi STEALTH) atd atd...

    Označení nového letounu by mělo být B-21, jako vyjádření toho, že se jedná o první bombardér pro 21. století. Jestli toto označení letounu opravdu vydrží je otázkou, a klidně může nastat situace, že již na podzim bude změněno.

    Více zde: http://www.militarybox.cz/news...

  • Shania
    19:27 01.03.2016

    pokud si chce někdo pročíst o B2, tady je 100 stránkový dokument

    http://www.northropgrumman.com...

  • jj284b
    18:56 01.03.2016

    shal: oprava, nie Raytheon, ale Northrop Grumman samozrejme..

  • triplane
    18:09 01.03.2016

    Každopádně až se z US začnou množit zprávy o UFO víme že to začali testovat ve vzduchu. Skoro bych se vsadil že to nebude trvat dlouho.

  • jj284b
    17:08 01.03.2016

    Magister_Peditum: predpokladam, ze im slo skor o to mat vo vzduchu cosi co moze kludne koordinovat utoky bezpilotnymi prostriedkami ak to bude nutne.. utoky sa stale mozu uskutocnovat hypersonickymi strelami, no nosic ako taky bude STEALTH, co dava dalsie moznosti.. predsa len, B-52 je dost lahko odhalitelne lietadlo, hoci by pouzivala hypersonicke strely.

  • jj284b
    17:05 01.03.2016

    F-22 a F-15 su koncepcne odlisne lietadla... B-2 a B-21 su koncepcne v podstate totozne..

  • jj284b
    17:04 01.03.2016

    shal: B-21 bude vyrabat Raytheon, rovnako ako B-2. uz aj ten zvoleny nazov dost symbolicky naznacuje ze pojde o evoluciu... nenazvali to B-3.. takze, s B-2 maju zhodny/podobny tvar, koncepciu (vystupy motorov na vrchnej casti) ziadne vertikalne ovladacie plochy (lepsi STEALTH) atd atd...

    samozrejme, pristrojove vybavenie bude nove, nove budu motory, dostane to novy povrch STEALTH pre lepsiu udrzbu... prave preto som napisal ze pojde v podstate o B-2 postavenu v 21.storoci...

  • shal
    16:56 01.03.2016

    jj284b: Tak zatím nelze říct nic jiného, než že B-2 a B-21 sdílejí účel a tvar. Pak by šlo říct, že F22 je jenom restart F15

  • dusan
    16:55 01.03.2016

    "Kdokoliv dostane pod kontrolu některý z klíčových bodů a bude mít schopnost jej uzavřít, pak ten jistý subjekt (ať již státní nebo nestátní) získá schopnost položit světovou ekonomiku na kolena."
    Toto je úplný nezmysel. Nikdy sa to nestalo. Dokonca ani Japonsko za II.svetovej vojny neskolabovalo pre pretnutie zásobovacích trás i keď ho to poriadne zasiahlo.
    A čo sa týka Suezkého prieplavu, tak samozrejm je to dôležitý uzol svetovej ekonomiky, ale už dnes ho obrovské kontajnerové lode a supertankery obchádzajú, lebo sa tam jednoducho nezmestia .... ale i tak sú lacnejší, samozrejme i pomalší
    Trh si vždy nájde cestu a ak by sa i stala i nejaká katastrofa na nejakom dôležiom uzle svetovej ekonomiky, tak trh zareaguje a nájde náhradné trasy či tovary. Samorejm niečo by to stálo, nejaký čas by to trvalo, ale svetová ekonomika by sa nie ln nezrútila, ale ani to významnejše nepocítila.

  • Magister_Peditum
    16:54 01.03.2016

    Nebylo by užitečnější raději nasadit hypersonické mezikontinentální rakety než bombardéry? Jak jsou na tom s vývojem scramjetu?

  • jj284b
    15:55 01.03.2016

    takze v podstate je to B-2 postavena dnesnymi moznostami a technologiami... ktovie, ci nahodou o 10-15 rokov rovnako "nerestartnu" vyrobu F-22...