Americký kongres se zajímá o obnovení výroby F-22A Raptor

F-22A Raptor; větší foto / U.S. Air Force

Výbor pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee) zaúkoloval americké letectvo k vypracování studie o možném obnovení výroby stíhaček F-22A Raptor. Studie posoudí jak finanční a časové požadavky obnovení výroby F-22A Raptor, tak i dopad rozšíření flotily F-22A na schopnosti amerického letectva.

F-22A stále láká

“Výbor nařídil tajemníku letectva provést komplexní posouzení a studii nákladů spojených s obnovením výroby letadel F-22 a o výsledku podat zprávu do obranného výboru Kongresu, nejpozději do 1. ledna 2017,” píše se v oficiálně výzvě výboru.

“S ohledem na rostoucí hrozby pro americkou vzdušnou nadvládu v důsledku zmenšení technologické mezery protivníky a na zvyšující se poptávky spojenců a partnerů po vysoce výkonném, víceúčelovém letadle schopném obstát ve vyvíjejícím se a zhoršujícím se globálním prostředí, výbor se domnívá, že tyto návrhy (obnovení výroby F-22A - pozn. red.) stojí za prozkoumání,” dočteme se dále ve výzvě.

Výsledná zpráva bude přístupna veřejnosti. Výbor mimo jiné požaduje po letectvu popis budoucích leteckých i pozemních (PVO) hrozeb ve střednědobém i dlouhodobém horizontu, zhodnocení postavení F-22A v současných leteckých operacích, plány na modernizaci nebo vyřazení letadel F-15C z výzbroje, datum zavedení nové stíhačky 6. generace a odhadovaný konec technické životnosti současných F-22A.

U nových F-22A požaduje výbor znát odhad nákladů za obnovení výroby i cenu za případnou výrobu dalších 194 stíhaček F-22A tak, aby letectvo získalo dříve požadovaných 381 strojů, a také čas operačního nasazení nově vyrobených F-22A. Letectvo také případně popíše náklady a důvody, pokud bude požadovat ještě více letadel F-22A pro další úkoly (například vývoj stíhacích bombardérů na základě F-22A).

Výroba “raptorů” skončila v roce 2011. Místo původně požadovaných 749 stíhaček (později 381 - po roce 2000) bylo vyrobeno pouze 187 strojů. Avšak v současné době je pouze 123 F-22A schopno nasazení v bojových operacích. Ostatní letadla složí k výcviku nebo procházejí opravami a údržbou.

O ukončení výroby F-22A ve prospěch stíhaček F-35A Lightning II rozhodl tehdejší americký ministr obrany Robert Gates. Podle řady vyjádření vojenských analytiků, ale i představitelů letectva, ukončení výroby F-22A byla jedna z největších vojenských strategických chyb Washingtonu.

Američané před několika lety neočekávali masový střet s vyspělým protivníkem. Avšak v současnosti je takový scénář, především po ruské anexi Krymu, opět ve hře.

O letadla F-22A přitom dlouhodobě projevuje zájem řada států - především Austrálie, Japonsko nebo Izrael. V případě obnovení výroby F-22A Raptor, a také vývoji verze F-22A určené pro export, se dá očekávat zájem řady dalších zemí.

F-22A Raptor demo

Ne tak rychle...

Na druhé straně však stojí nesmírná finanční náročnost obnovení výroby F-22. Podle studie nezávislé výzkumné organizace RAND Corporation z roku 2010 výroba 75 nových F-22A Raptor pro americké letectvo přijde na 17 miliard dolarů (227 milionů dolarů za jedno F-22).

Obrovským problém bude obnovení výrobní linky, a to i přesto, že Lockheed Martin (výrobce F-22) všechny stroje, výrobní pomůcky a přípravky údajně “pečlivě uložil a katalogizoval”. Avšak podle magazínu National Interest v některých případech, kdy letectvo potřebovalo znovu vyrobit konkretní díl pro poškozené F-22A, potřebné nástroje a přípravky nebylo možné dohledat.

Obnovení výroby proto nebude rozhodně snadné a jistě si vyžádá vypracovaní nové, nebo aspoň upravené technologie výroby. Bude nutno tak nakoupit nové stroje (3D tiskárny), znovu vyrobit výrobní a montážní přípravky, pořídit nástroje a vše začlenit do nové technologie výroby. To vše vyžaduje čas, finance a velké organizační úsilí.

Dalším problémem je “zastaralá” avionika F-22A Raptor. Ač je “raptor" doslova posety senzory, jeho počítačové systémy mají původ až v 90. letech minulého století. Například jádra počítačů F-22A běží na taktovací frekvenci 25 MHz. Pro porovnání, taktovací frekvence současných stolních počítačů se počítají v jednotkách GHz.

Při obnovení výroby F-22A tak bude jistě nutné zcela přepracovat avioniku. Na druhou stranu letectvo může ve F-22A použít celé bloky avioniky ze stíhaček F-35 Lightning II - to výrazně ušetří náklady.

Avšak letectvo se musí také zamyslet nad úpravou celých konstrukčních celků, jako je drak a motory. F-22A je již 10 let nevýkonnější vojenské letadlo na obloze, ale jeho konstrukce spadá do 80. let minulého století. Letectvo musí posoudit, které technologie F-22 jsou (a především v následujících dekádách) budou použitelné, a které technologie bude potřeba vyvinout od začátku.

Další proměnou je běžící vývoj nové americké stíhačky 6. generace pro americké letectvo a námořnictvo. Nový stroj dorazí do výzbroje zřejmě kolem roku 2030. Je tedy otázkou, kde směrovat peníze Pentagonu - do obnovení, modernizace a rozšíření flotily a schopností F-22A (například vývoj stíhacího bombardéru) nebo se “hnát” za stíhačkou 6. generace?

Nesmíme však také zapomenout na obrovské lobbistické možnosti Lockheed Martin v americkém Kongresu i Pentagonu. Lockheed Martin jistě bude přesvědčivě “přemlouvat” zainteresované osoby ve prospěch obnovení výroby F-22A Raptor.

Zdroj: H.R. 4909—FY17 NAtional Defense Authorization Bill

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

OV-10 Bronco: Vietnamská legenda opět v akci

V minulém roce byly do bojů s Islámským státem zkušebně nasazeny dva zasloužile lehké turbovrtulové ...

Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070

Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. ...

TR-X: Lockheed Martin lobuje za nástupce U-2S Dragon Lady

Lockheed Martin za vlastní náklady vyvíjí nové výškové špionážní letadlo TR-X. Lockheed nabízí ...

Bitevní letadla AC-130 dostanou vlastní drony

Jedním z hlavních problémů posádek bitevních letounů AC-130 je najít a pozitivně identifikovat cíle ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Shania
    16:44 27.04.2016

    Tak tady je nějaké nové info k FGFA z indické strany
    http://www.newindianexpress.co...

    Ale vzhledem k tomu, že moc dobře vím jak media umějí kvalitně informovat, tak to nemusí byt tak velký problém. Časem uvidíme.

  • jj284b
    16:25 27.04.2016

    Realisticky vzate, podla mna do toho nepojdu. restart bude stat vela, a AirForce by muselo tie peniaze vziat z inych projektov.. Airforce chce 6gen stroj vo vyvoji, a nechcu ho zasa vyvijat 20 rokov.. rovnako si nemozu dovolit znizit rozpocet pre F-35, kedze od toho zavisi nie len Airforce, ale aj Navy a USMC..

    takze podla mna to najskor dopadne tak, ze sa nakupi 70+ F-15E vo verzii aku chystaju dodat Izraelu, s AESA radarom a upravenym trupom pre znizene RCS.. F-22 je skvela, no restart vyroby je uz dnes pridrahy, a tak ci tak by trval dlho (nove stroje by tu neboli skor ako v 2020)

  • KOLT
    08:25 27.04.2016

    pro RiMr71: Já už na tyhle výkřiky ani neodpovídám, ono to nemám moc smysl. V čem je PAK-FA koncepčně modernější skutečně netuším, když je to +- podobný stroj. Jak lze posoudit materiálovou zastaralost u přísně střežených technologií, také nevím. Pokročilé aerodynamická koncepce je pak otázkou, protože US a RF přístup k tomuto je prostě jiný. Čemu vadí procesor na 25 Mhz, pokud plní správně svoji funkci, také nevím*. Proč by musel být vyměněn motor nebo radar, když obojí patří i v této chvíli k absolutní špičce, mi nějak uniká. Tak jako tak bude docházet k modernizaci stroje (např. do Typhoonů se také montují nové AESA radary), takže není problém tyto vyvinout a zapracovat do nových strojů přímo, do starých přestavbou – a ještě se tím sníží cena vývoje přepočtená na jedno letadlo. Tak v čem je sakra problém.

    *) Je zajímavé, jak stará elektronika vadí u F-22, ale zároveň je přeci jedno, že Armata díky sankcím nemusí mít přístup k nejnovější západní elektronice, protože u té je přeci rozhodující, že plní svou funkci, ne jestli je to nejnovější výkřik techniky...

  • RiMr71
    15:36 26.04.2016

    ...jo to myslel PAK-FA???!

    ...to snad ne..

  • logik
    12:43 24.04.2016
    Oblíbený příspěvek

    strikehawk: Co takhle zapojit hlavu? Kdyby ten váš vysněný PAK-FA překonával F22 ve většině parametrů, tak by asi reakce nebyla, obnovit výrobu toho překonaného stroje, ale vyvinout stroj lepší, že?

  • sanityangel1
    12:02 24.04.2016

    Ja se domnivam, ze i zarputili zboznovatele F22 by mohli uznat, ze procak, ktery tika na frekvenci 25 MHz neni posledni vykrik techniky.

    Takze samotne znovuzprovozneni vyrobni linky 2-3 roky ( ne, opravdu to nefunguje tak, ze Johny zavola Jamesovi, aby ty masiny prevezl do vyrobni haly, kde pak zmackne tlacitko "Production start"). Ono F22 se stava z desetitisicu soucastek, z nichz urcita cast se proste uz nevyrabi, napr. kvuli jejich zastaralosti nebo krachu dodavatele. Obdobny problem meli tusim s raketoplany a jejich udrzovanim.
    A upgrade F22 opravdu neprobiha tak, ze pribehne typek navari novy radar, vymeni zakladni desku s procakem, spusti upgrade softwaru a zada nove seriove cislo. Zmena vyrobnich materialu take neprobiha tim, ze tam zacnou sypat nove smesi do vyrobni linky.

    Takze vymena cele avioniky - od palubniho pocitace, radaru, senzoru atd. , zmena slozeni + pripadne vylepseni draku, zmena motoru, upgrade sofwaru atd. To je prace na 8-10 let. V podstate by z puvodni F22 nic nezustalo.
    Je nacase si rici, ze projekt F-35 sejmul F22 nadobro. Tim, ze se Amici rozhodli jit cestou F-35, a ne postupnym upgradem F22 + nechali demontovat vyrobni linky, tim ji zabili a ted debatovat o znovuobnoveni vyroby je nonsense.
    V tom ma Shania pravdu.

  • apache
    10:02 24.04.2016

    strikehawk: "Technologie a trendy jsou dnes jinde...."
    Můžeš být prosím konkrétnější? Kde jsou?

    "Existuje s jistotou jeden ve fázi prototypu, který ve většině parametrů F22 překonává." Můžeš být prosím konkrétnější? A kde bereš tu jistotu?

  • skelet
    21:08 23.04.2016

    Bo ČLR? Jenže ČLR je ekonomický přítel, tak je lepší to svádět na Rusko, které je tak arogantní/hloupé, že k tomu zavdává i příčinu

  • strikehawk
    20:02 23.04.2016

    KOLT

    Použivej hlavu Kolte a nespamuj tady každý příspěvek jednovetnymi výkřiky. Existuje s jistotou jeden ve fázi prototypu, který ve většině parametrů F22 překonává. Procpak by se asi jinak USA cítil ohrozen a zvažoval obnoveni výroby?

  • jj284b
    18:37 23.04.2016

    Sokrates: preklep o jeden rok.. posledny bol doruceny v Maji 2012

  • KOLT
    16:46 23.04.2016

    pro Sokrates: Omlouvám se za palec dolů, překlep jsem se :-(

  • KOLT
    16:45 23.04.2016

    A že těch aerodynamicky pokročilejších, materiálově modernějších a koncepčně pokročilejších strojů dnes ve světě létají celá hejna :-)))

  • Sokrates
    10:00 23.04.2016

    jj284b: V 2013 schádzali z linky na základni Dobbins už len potkany. :-)

  • strikehawk
    08:57 23.04.2016

    Americký kongres a příští prezident budou mít zatraceně těžký rozhodování, protože přijaté řešení může mít ve finále ještě horší dopad než chybné ( ve světle dnešního stavu programu F-35 a pokroků ve vývoji PAK-FA) zastavení výroby a zakonzervování linky F-22.
    Ani jedna varianta není dobrá a skrývá nemalé úskalí. Osobně si myslím, že obnovení výroby by bylo právě takovou chybou. Přeci jen, konstrukce F-22 s aerodynamickým řešením, materiály a celkovým pojetím spadá do 80 tých let. Technologie a trendy jsou dnes jinde....

  • Maroš
    18:46 22.04.2016

    Prepáčte že mimo tému ale čo je toto?:) http://www.aktuality.sk/clanok...

  • jj284b
    14:46 22.04.2016

    Stanyk: ak je F22 starik, tak co potom F15C... ci ostatne 4gen stroje... jedinu nevyhodu ma F22 v tom, ze ta linka neostala v prevadzke... takto by tie stroje dostavali priebezne updaty ovela rychlejsie.

  • JardaBrum
    13:00 22.04.2016

    Stanyk: F22 rozhodně není stařík :-) spíš v nejlepších letech. Doba kdy se takt procesoru každého půl roku zdvojnásoboval je pryč. Hlavní je stabilita a že běží všechny úlohy.
    A "efektivní" dolet? On je na tom nějaký stíhač lépe?
    Já si osobně myslím že ho ti amíci až tolik nepotřebují. Jinak by zahájili výrobu a nenařizovali studii.

  • Stanyk
    12:26 22.04.2016

    F22 je co se týče elektroniky a vybavení asi taky docela stařík, byť pro účely, pro které byl navržen, není lepšího stroje. Nicméně nemají USA na podobné letadlo dnes trochu jiné požadavky? To letadlo vzniklo jako reakce na silné sovětské stroje a protiletadlovou obranu. Ale pozornost USA se otáčí směrem k Číně. Je tam jiná síť letišť (už jen kvůli moři) u spojenců atd. Splňovalo by F22 dostatečně požadavky efektivní dolet v případě ochrany svých spojenců?

  • jj284b
    12:25 22.04.2016

    JardaBrum: kym prakticky vsetky PVO systemy pouzivaju X-band na vedenie palby, tak bude STEALTH hrat dolezitu rolu... podobne, na detekciu cielov v BVR a vedenie palby je na lietadlach zatial X-Band radar jedina mozna cesta (IRST nema dosah, nevie merat rychlost ciela atd atd...) takze STEALTH lietadla su jedina mozna cesta vpred, a vyzera to tak ze si to ti exoti v kongrese konecne uvedomili ze inej cesty niet... maju obrovske mnozstvo 4gen lietadiel ktore treba nahradit do 10 rokov, takze vyjov 6gen lietadla, aj ked uz musi zacat, nie je ziadne vyhodisko, lebo realne stroje skor ako o 20-30 rokov z toho nebudu... a F35 aj ked je to multirole, vsetky roly pokryt nemoze... hlavne s ohladom na hrozbu ze by sa Cina ci Rusko mohli ako tak technologicky priblizit ich 5gen projektami... skratka treba mat v zaloho to najlepsie co maju..no 187(130 u bojovych letiek) strojov je priliz malo na pokrytie vsetkych oblasti kde ich treba...

  • JardaBrum
    11:01 22.04.2016

    Technická: hodně se tu řeší radary, senzory, stealth.... no to má i F35 a lepší. A možná se už v nějaké šikmooké hlavě vylíhlo superprotiopatřeníčko .... spekuluju, pardon.
    Já cením supercruise 1 963 km/h kdopak jiný do dá? Paráda a navíc je krásný.

  • JardaBrum
    10:43 22.04.2016

    F22 je v USA vděčné politické téma:
    V roce 1997 začala výroba F22, byl přijat zákon H.AMDT.295 který zakazuje jeho vývoz a plánovaná potřeba F22 byla snížena na 339ks.
    V roce 2003 byly předány USAF první sériové kusy a objednávka byla snížena 277ks. O rok později upraveno na konečných 183ks.
    To ještě B.H.Obama pásl kozy kdesi v Illinois.
    Když se blížil plánovaný konec výroby prosazovala jistá klika v senátu možnost obejítí zákona H.AMDT.295 a nebo možnost dalších dodávek pro USAF.
    Bylo z toho nějaké slyšení před výborem a požadavek na vývoj exportní verze. Ale na status quo se nic nezměnilo.
    Nakonec bylo nařízeno zakonzervovat výrobní linku pro možnou další výrobu. (2011) To ovšem opět prodražilo celý program.
    A dnes? No zas zasedal výbor....

  • jj284b
    10:00 22.04.2016

    jsk1: tak hlavne, vyroba F22A v podobe v akej schadzali z linky v 2013 uz ani nie je mozna.. urcite upravy su skratka nutne... no cena za znovuobnovenie vyroby bude urcite nizsia ako vyvoj 6.generacie... a hlavne, funkcny stroj budu mat v podstate za par rokov, nie o 20-30...

  • jsk1
    08:32 22.04.2016

    tipnu si: výroba F22 nebude onovena: ve světle F35 s jedná o relativně zastaralý (i když nepřekonaný) stroj. Modernizace by vyžadovala další vývojové náklady. je lepší investovat do F35 a nové 6. generace..

  • fenri
    07:44 22.04.2016

    Myslím, že zmrtvýchvstání Raptora, ale i Seawolfu bude nutné, pokud si USA chtějí udržet technologický odstup nad Čínou a Ruskem.
    Na druhou stranu se slabým prezidentem je jim technologický odstup na nic, jak dnes radno viděti. Obecně se obávám, že se USA vydávají cestou EUnuchizace, kdy hlavním parametrem jaderných ponorek bude dostatek záchodů pro ženy, lesby, gaye, transgender... Levice Americe nesluší, ale postupná změna ve složení obyvatel USA stejně dotlačí k přeměně v další neolevicový stát, který má ostré zuby akorád na vlastní obyvatele.
    Ale snad se ještě vzpamatují a dojde k renesanci.

  • palo satko
    07:08 22.04.2016

    Takze budu opat vyvyjat uz davno lietajucu stihacku.

  • logik
    23:16 21.04.2016

    flanker: jenže u typhoonu a rafale s tím bylo při vývoji počítáno, u raptoru nikoli. Monolitičnost SW raptora byla jedna z výtek vůči tomu programu.

    Největším oříškem pro VLO jsou lopatky turbín a podobné detaily, ty se ti fakt nemusí podařit zkopírovat přesně podle fotky. Koneckonců, kdyby nebyl problém zkopírovat raptora, proč by číňani vyvíjeli vlastní VLO drak?

    Raptor pak má mít vcelku alespoň LO vlastnost i vůči delším vlnám, ale jak to je, jak přesné jdou udělat radary atd...., to je myslím na obou stranách vojenské tajemství, takže se máme aspoń o čem hádat.
    Zatím to ale z dostupného infa vypadá, že ani PAK-FA nebude mít metrový radar pro lokaci cílů - ale kdo ví (pan Suchoj :-)).

  • flanker.jirka
    23:02 21.04.2016

    logik: pokud by jej chtěli pustit, tak to dávno udělali. Otázka softwaru se dá řešit nenahráním všeho potřebného, Typhoony a Rafale mají také jiné konfigurace pro země původu a jiné pro export mimo Evropu.
    Detaily draku jsou viditelné, obvzláště číňané mají dobré kopíráky a taky finance na vlastní vývoj, dříve nebo později se dopracují k obdobným výsledkům jako u Raptoru. Vše je frekvenčně závislé, tak jako antény, tak že výhody nevýhody jsme tu už někde rozebírali, obvzláště, použijí-li se metrové vlny.

  • logik
    22:41 21.04.2016

    flanker: U stealth technologie jsou nejdůležitější detaily. A ty si sice někdo může udělat, ale udělá to o trochu jinak, a najednou to odráží jiný frekvence, než dřív. To si piš, že by po draku F22 šli rusové a číňani jak slepice po flusu.

    Další věc je, zdali by o osekanou F22, kde by byly zkriplenej software a VLO, vlastně byl zájem. Vývoj nového software by nebyla levná záležitost - takže by to bylo fakt drahý éro - a přitom by éro nepřineslo ve výsledku možná tolik, jako např. eurofighter...

    Uvidíme - ale já jsem přesvědčen, že USA raptora jen tak nepustí. Byť bych ho měl někde v Evropě rád...

  • flanker.jirka
    22:06 21.04.2016

    Divím se, že výrobu vůbe zastavovali, ale s obavami o export nechtěných technologií bych strach neměl, prostě dané softwarové vybavení a schopnosti nebudou v exportních verzí, co se týká oměření si vlastnostní stealth, tak to už si každý sám vyzkoušel již nyní, 80% vlastnosti stealth tvoří tvar draku, hodnověrné modely si jistě někdo vyrobil, pokud už to nevynesl nějaký čínský expert zaměstnaný v USA.

  • logik
    21:17 21.04.2016

    BrothersAndSisters: Jenže ty "úspory" je budou ve skutečnosti stát daleko víc, než kdyby nespořili.
    Jinak máš pravdu, že to není jen Barackovina, že se na tom podílelo více lidí. Ale Barackova naivní politika tomu hodně nahrála.

  • jj284b
    21:16 21.04.2016

    BrothersAndSisters: tak zastavenie vyroby F22 bola tiez agenda ministra obrany Gatesa, ktory sa uz dnes vyjadruje v tom zmysle, ze dostal mylne informacie a rozhodol podla nich.. sam uz uznava ze to bolo velmi zle rozhodnutie...

  • BrothersAndSisters
    20:31 21.04.2016

    RiMr71, ale nenapáchal. O strategických věcech ohledně obrany spojených států nerozhoduje vrtoch konkrétního prezidenta. To je posuzováno spoustou a spoustou expertů. Už jen fakt, že linka byla zakonzervována naznačoval mnohé. Situace tehdy prostě nahrávala úsporám, tak se uspořilo. Teď si situace žádá investice, tak budou investice. Za chvíli budou v USA volby, možná vyhraje Trump, možná Clintonová, a víte co? Pokud jde o armádu je to jedno. Tam nezruší všechny programy jenom proto, že jsou noví v úřadě. Navíc - řekněme, že vyhraje Trump - má nyní spoustu kontroverzních výroků, narážek a plnou pusu kritiky a výzev jak změní Ameriku. A až nastoupí, složí přísahu a kluci a holky ze zpravodajských služeb mu řeknou co vědí a jak se mají věci s Ruskem, Čínou a dalšími doopravdy přijme úplně stejná rozhodnutí, jako by přijala Clintonová. USA mají tak vyzrálý systém, že do něj západně republikánský i demokratický kandidát úplně stejně a ve strategických věcech to platí stonásobně. Někdy mám pocit, že si někdo myslí, že když vyhraje ten nebo onen, tak USA opustí NATO a připojí se k Rusku. Nic ani vzdáleně se podobající nenastane, nikdy. Ale pro sebe si u F-22 říkám, Rusko zaprudilo a na chvilku mělo pocit "že by to šlo", ale to co tím spustili na západě a obzvláště v USA je hodně zabolí. Takže ne F-35 místo F-22, ale fůra F-35 a po boku hejna F-22. Poslední pokusy Ruska kopnout Ameriku do holeně, probudily v USA Godzillu. A že je to kvůli Rusku je jasné - kvůli nikomu jinýmu by F-22 nekřísili.

  • RiMr71
    17:57 21.04.2016

    ...huuuš je to tady... ten Husejn teda napáchal škod...

  • skelet
    17:27 21.04.2016

    No uvolnění exportu F-22 by také mohlo mít za následek zastavení některých projektů bojových letounů 5.generace. Tedy hlavně ten japonský program, a přeci jen Japonci už opouštějí zákaz exportu zbraní. To může být taky silný důvod pro spuštění linky F-22.
    A opět.. plno věcí stejně budou muset pro F-22 vyvinout, i kdyby se jednalo o modernizaci stávající flotily, která tu bude minimálně do čtyřicátých let.

  • logik
    17:07 21.04.2016

    Jinak ještě z jiného soudku: ve světle této zprávy je vidět, jakouže to tenkrát Barák udělal pitomost.... :-)

  • Shania
    17:03 21.04.2016

    Tady je dlouho očekávané porovnání moderních letadel USAF, USMC a USN - F-15C, F-15E, F-22A, F-16C, A-10C, AV-8B, F-35A/B/C, F-14D, F/A-18E, F/A-18C

    je to první část zaměřená na tři AA mise (intercept, CAP, eskorta), takže tam nejsou AG stoje jako A-10, F-15E

    http://www.f-16.net/forum/down...

  • logik
    17:02 21.04.2016

    dusan: Nová není - vymýšlejí ji všichni, kdo o koupi F22 stojí. :-)

    Fór je v tom, že např. drag a tedy radarovou signaturu F22 prostě nepředěláš. A zrovna v tomto ohledu rusko a čína všechno, jen ne dotahují - PAK FA nebude v této oblasti zdaleka tak pokročilý letoun.
    A i kdyby byl, tak dát F22 do ruky někomu dalšímu znamená dát možnost potenciálním protivníkům si tu signaturu oměřit a zjistit slabá místa (např. frekvence, na kterých je nejlépe zjistitelný). Ne nadarmo F22 mimo mise létají s radarovými odrážeči....

    Dál co je nesmírně cenné jsou např. algoritmy použité na rušení a rušení rušení - to by se muselo celé předělat atd....

    Jistě, amíci by z toho měli peníze - ale ty budou mít takhle místo toho z F35, takže zas tolik by si nepomohli. Takže IMHO F22 do exportu následujících deset let rozhodně nepustí.

    shania: IMHO nejpravděpodobnější varianta je rozběhnutí výroby +- starých strojů a současná modernizace s tím, že dovyvinuté věci se budou backportovat na již postavená letadla.
    Kdyby čekali na zástavbu avioniky a motorů a vychytávek z F35, tak to de fakt do výroby nejdřív za pět let, spíše za deset.

  • Shania
    16:53 21.04.2016
    Oblíbený příspěvek

    dusan: problém je v tom, že pokud linka nebude vyrábět stroje v konfiguraci která aktuálně lítá + max s budoucími modernizacemi na kterých se teď pracuje, znamenalo by to roky certifikací a integrací jiného hardwaru a softwaru (i kdyby to šlo z F-35) a to je na těch strojích to nejdražší.

    Vyrábět znovu F-22 v současné konfiguraci by byla velká škoda vzhledem k pokrokům v technologiích a tomu kam budou letectva v budoucnu směřovat.

  • dusan
    16:35 21.04.2016

    logik

    Mysím, že cesta "lowcostového" F-22 ktorý stratí istú časť svojich schopností nie je nová .... takže v tom nevidím problém. Problém by to bol pred 15 rokmi ... dnes, kedy už Čína i Rusko sa pomaly ale isto doťahujú tak to utajovanie stráca viac a viac na význame. Ak budú za tie prachy Amíci vyvýjať novú generáciu, tak nesratia nič .. naopak získajú. Jednoducho líder technologického pokroku kopírovanie riešiť nemusí ... v čase zvládnutia stávajúcej technológie konkurenciou už je zas o krok ďalej.

  • logik
    16:29 21.04.2016

    dusan: Možnost, že by F22 exportovali, je IMHO skoro nulová. Tak možná austrálii a VB, ale i tam bych byl více než skeptický. To letadlo je rodinné stříbro USA a dokud nikdo jiný nemá něco aspoň trochu srovnatelného, na export to nepůjde.

  • dusan
    16:20 21.04.2016

    Som rád, že ma kongres vypočul : )
    Ak zarátame export, tak sú náklady "smiešne". Jeddochucho taký Tchaj-wan či Japonsko s nadšením zaplatia i nábeh linky a USAF môže brať stroje za výrobnú cenu. A čo sa týka nákladov s modernizáciu - i stávajúcu flotilu F-22 bude treba modernizovať, takže tomu sa Amíci tak či tak nevyhnú.
    A modernizované F-22B ? bez problémov umožmia ešte takých 25 rokov pripravovať novú generáciu.

  • IvanBa84
    16:19 21.04.2016

    6, generacia do 2030 je podla mna skor zboznym zelanim. V kontexte novych programov podla vsetkeho dostavaju prednost projekty strategickeho vyznamu ( novy strategicky bombarder, nahrada ponoriek triedy Ohio, nove ICBM) a projekty namornictva. (pretahovanie sa s cinou).
    Preto mi obnovenie F-22 pride ako logicka volba. Pride mi vsak extremne zaujimava moznost pripadnej novej utocnej dvojmiestnej verzie "F-22E" ... schopnost F-35 riadit pripadne koordinovat utok dronov mi vzdy prisla dost obmedzena jednym pilotom.
    Pripadna F-22E by bola na to idealna a ani by to nevyzadovalo priliz menit design lietadla ... no mozno trosku nafuknut pre viac paliva a trosku vacsiu bombovnicu, DAS z F-35tky pre lepsi prehlad, sustavu na bokoch umiestnenych radarov pre lepsie radarove pokrytie ... a nahrada F-15E a Tornad by bola na svete ... :)

  • CerVus
    15:36 21.04.2016

    Vzhledem k počtu zájemců o F-22 by se jim ta obnova výroby potažmo i hloubková modernizace určitě vyplatila. V podstatě by přišli s letounem 5+ generace. Vývoj 6 by se sice odložil, ale to nemusí být nic špatného když uvážíme, kde jsou nejbližší soupeři. Ti jsou ještě pár let za současnou F-22. Nová generace může přitom těžit z obnoveného programu.

  • skelet
    14:56 21.04.2016

    plno věcí stejně budou muset vyvinout, respektive integrovat v rámci modernizačních balíčků. A zřejmě chtějí mít pojistku, kdyby se protáhl vývoj letounu 6.generace.

  • jj284b
    14:49 21.04.2016

    navyse, ak uz rozbehnu linku, tak je dost mozne ze produkcia sa natiahne na dlhsie obdobie, takze neskorsie serie budu automaticky dostavat dalsie a dalsie modernizacie..

  • jj284b
    14:47 21.04.2016

    mattea: ani nie.. F135 je motor vyvinuty z F119, takze zabudovat ho do F22 by malo ist... podobne je to s novymi radarmi, napr od vyrobnej serie 5, maju vsetky F-22A AN/APG77v1 s modernejsimi TRM na baze GaAs.. kym povodny mal 1500-1600 TRM, v1 ich uz ma okolo 2000... s GaN pojde este viac zmensit velkost TRM, pricom budu schopne fungovatn a vyssej voltazi co vyrazne zvysi schopnosti takehoto radaru.. takto modernizovany AN/APG77 by mohol mat kludne okolo 2500 modulov..

    A takto to ide aj s ostatnymi oblastami co som spominal, ved v podstate, F35 cerpala z vyvoja F22, takze spatna implementacia veci vyvinutych pre F35 bude rovnako mozna...

  • Míša
    14:42 21.04.2016

    To co se zde níže popisuje je jen odhad a do jaký míry případná modernizace proběhne je vedlejší, asi základní předpoklad je nový počítadlo a výbava kokpitu+AESA rad. Zbytek věcí se ukáže později.

  • mattea
    14:36 21.04.2016

    jj284b: to, co popisujete, je prakticky celý nový vývoj letadla. do prvního sériově vyrobeného kusu to tak může s klidem trvat dalších 10 let, ale na sto procent ne méně než 5 let.

    Není otázkou, jestli by takové letadlo proti současným strojům, popř. proti strojům v době jeho zavedení, nebylo skvělé. Otázkou je, jestli se to vůbec vyplatí.

    vedle 6gen vývoje a nástupu F35 mi prostě přijde nesmyslné utopit další hromadu peněz za znovuvývoj F22 (drak, zástavba nového motoru, zástavba jiné avioniky... ).

  • jj284b
    14:25 21.04.2016

    navyse, ak by mal pristrojove vybavenie z F-35, tak by ho kludne mohli exportovat, takze Japonci, Izrael, Australia, by sa kludne mohli spolupodielat na nakladoch na restart...

  • jj284b
    14:22 21.04.2016

    asi tak. Ak uz, tak urcite nebudu vyrabat F-22A, ale stroj doplneny o prvky vyvinute pre F-35.. novy STEALTH povrch so znizenymi narokmi na udrzbu, novy AESA radar s TRM na baze GaN, moderne CPU, kludne aj nahradit F-119 za F135 atd atd... cim viac dielov z F35 pouziju, tym lacnejsie to v konecnom dosledku moze byt, pricom by to nijako neohrozilo produkciu F-35

Stránka 1 z 2