Americký kongres se zajímá o obnovení výroby F-22A Raptor

F-22A Raptor; větší foto / U.S. Air Force

Výbor pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee) zaúkoloval americké letectvo k vypracování studie o možném obnovení výroby stíhaček F-22A Raptor. Studie posoudí jak finanční a časové požadavky obnovení výroby F-22A Raptor, tak i dopad rozšíření flotily F-22A na schopnosti amerického letectva.

F-22A stále láká

“Výbor nařídil tajemníku letectva provést komplexní posouzení a studii nákladů spojených s obnovením výroby letadel F-22 a o výsledku podat zprávu do obranného výboru Kongresu, nejpozději do 1. ledna 2017,” píše se v oficiálně výzvě výboru.

“S ohledem na rostoucí hrozby pro americkou vzdušnou nadvládu v důsledku zmenšení technologické mezery protivníky a na zvyšující se poptávky spojenců a partnerů po vysoce výkonném, víceúčelovém letadle schopném obstát ve vyvíjejícím se a zhoršujícím se globálním prostředí, výbor se domnívá, že tyto návrhy (obnovení výroby F-22A - pozn. red.) stojí za prozkoumání,” dočteme se dále ve výzvě.

Výsledná zpráva bude přístupna veřejnosti. Výbor mimo jiné požaduje po letectvu popis budoucích leteckých i pozemních (PVO) hrozeb ve střednědobém i dlouhodobém horizontu, zhodnocení postavení F-22A v současných leteckých operacích, plány na modernizaci nebo vyřazení letadel F-15C z výzbroje, datum zavedení nové stíhačky 6. generace a odhadovaný konec technické životnosti současných F-22A.

U nových F-22A požaduje výbor znát odhad nákladů za obnovení výroby i cenu za případnou výrobu dalších 194 stíhaček F-22A tak, aby letectvo získalo dříve požadovaných 381 strojů, a také čas operačního nasazení nově vyrobených F-22A. Letectvo také případně popíše náklady a důvody, pokud bude požadovat ještě více letadel F-22A pro další úkoly (například vývoj stíhacích bombardérů na základě F-22A).

Výroba “raptorů” skončila v roce 2011. Místo původně požadovaných 749 stíhaček (později 381 - po roce 2000) bylo vyrobeno pouze 187 strojů. Avšak v současné době je pouze 123 F-22A schopno nasazení v bojových operacích. Ostatní letadla složí k výcviku nebo procházejí opravami a údržbou.

O ukončení výroby F-22A ve prospěch stíhaček F-35A Lightning II rozhodl tehdejší americký ministr obrany Robert Gates. Podle řady vyjádření vojenských analytiků, ale i představitelů letectva, ukončení výroby F-22A byla jedna z největších vojenských strategických chyb Washingtonu.

Američané před několika lety neočekávali masový střet s vyspělým protivníkem. Avšak v současnosti je takový scénář, především po ruské anexi Krymu, opět ve hře.

O letadla F-22A přitom dlouhodobě projevuje zájem řada států - především Austrálie, Japonsko nebo Izrael. V případě obnovení výroby F-22A Raptor, a také vývoji verze F-22A určené pro export, se dá očekávat zájem řady dalších zemí.

F-22A Raptor demo

Ne tak rychle...

Na druhé straně však stojí nesmírná finanční náročnost obnovení výroby F-22. Podle studie nezávislé výzkumné organizace RAND Corporation z roku 2010 výroba 75 nových F-22A Raptor pro americké letectvo přijde na 17 miliard dolarů (227 milionů dolarů za jedno F-22).

Obrovským problém bude obnovení výrobní linky, a to i přesto, že Lockheed Martin (výrobce F-22) všechny stroje, výrobní pomůcky a přípravky údajně “pečlivě uložil a katalogizoval”. Avšak podle magazínu National Interest v některých případech, kdy letectvo potřebovalo znovu vyrobit konkretní díl pro poškozené F-22A, potřebné nástroje a přípravky nebylo možné dohledat.

Obnovení výroby proto nebude rozhodně snadné a jistě si vyžádá vypracovaní nové, nebo aspoň upravené technologie výroby. Bude nutno tak nakoupit nové stroje (3D tiskárny), znovu vyrobit výrobní a montážní přípravky, pořídit nástroje a vše začlenit do nové technologie výroby. To vše vyžaduje čas, finance a velké organizační úsilí.

Dalším problémem je “zastaralá” avionika F-22A Raptor. Ač je “raptor" doslova posety senzory, jeho počítačové systémy mají původ až v 90. letech minulého století. Například jádra počítačů F-22A běží na taktovací frekvenci 25 MHz. Pro porovnání, taktovací frekvence současných stolních počítačů se počítají v jednotkách GHz.

Při obnovení výroby F-22A tak bude jistě nutné zcela přepracovat avioniku. Na druhou stranu letectvo může ve F-22A použít celé bloky avioniky ze stíhaček F-35 Lightning II - to výrazně ušetří náklady.

Avšak letectvo se musí také zamyslet nad úpravou celých konstrukčních celků, jako je drak a motory. F-22A je již 10 let nevýkonnější vojenské letadlo na obloze, ale jeho konstrukce spadá do 80. let minulého století. Letectvo musí posoudit, které technologie F-22 jsou (a především v následujících dekádách) budou použitelné, a které technologie bude potřeba vyvinout od začátku.

Další proměnou je běžící vývoj nové americké stíhačky 6. generace pro americké letectvo a námořnictvo. Nový stroj dorazí do výzbroje zřejmě kolem roku 2030. Je tedy otázkou, kde směrovat peníze Pentagonu - do obnovení, modernizace a rozšíření flotily a schopností F-22A (například vývoj stíhacího bombardéru) nebo se “hnát” za stíhačkou 6. generace?

Nesmíme však také zapomenout na obrovské lobbistické možnosti Lockheed Martin v americkém Kongresu i Pentagonu. Lockheed Martin jistě bude přesvědčivě “přemlouvat” zainteresované osoby ve prospěch obnovení výroby F-22A Raptor.

Zdroj: H.R. 4909—FY17 NAtional Defense Authorization Bill

Nahlásit chybu v článku


Související články

OV-10 Bronco: Vietnamská legenda opět v akci

V minulém roce byly do bojů s Islámským státem zkušebně nasazeny dva zasloužile lehké turbovrtulové ...

Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070

Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. ...

TR-X: Lockheed Martin lobuje za nástupce U-2S Dragon Lady

Lockheed Martin za vlastní náklady vyvíjí nové výškové špionážní letadlo TR-X. Lockheed nabízí ...

Bitevní letadla AC-130 dostanou vlastní drony

Jedním z hlavních problémů posádek bitevních letounů AC-130 je najít a pozitivně identifikovat cíle ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Shania
    16:44 27.04.2016

    Tak tady je nějaké nové info k FGFA z indické ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak tady je nějaké nové info k FGFA z indické strany
    http://www.newindianexpress.co...

    Ale vzhledem k tomu, že moc dobře vím jak media umějí kvalitně informovat, tak to nemusí byt tak velký problém. Časem uvidíme.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    16:25 27.04.2016

    Realisticky vzate, podla mna do toho nepojdu. restart bude stat vela, a AirForce by muselo tie peniaze vziat z inych projektov.. Airforce chce 6gen stroj vo vyvoji, a nechcu ho ...Zobrazit celý příspěvek

    Realisticky vzate, podla mna do toho nepojdu. restart bude stat vela, a AirForce by muselo tie peniaze vziat z inych projektov.. Airforce chce 6gen stroj vo vyvoji, a nechcu ho zasa vyvijat 20 rokov.. rovnako si nemozu dovolit znizit rozpocet pre F-35, kedze od toho zavisi nie len Airforce, ale aj Navy a USMC..

    takze podla mna to najskor dopadne tak, ze sa nakupi 70+ F-15E vo verzii aku chystaju dodat Izraelu, s AESA radarom a upravenym trupom pre znizene RCS.. F-22 je skvela, no restart vyroby je uz dnes pridrahy, a tak ci tak by trval dlho (nove stroje by tu neboli skor ako v 2020)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:25 27.04.2016

    pro RiMr71: Já už na tyhle výkřiky ani neodpovídám, ono to nemám moc smysl. V čem je PAK-FA koncepčně modernější skutečně netuším, když je to +- podobný stroj. Jak lze posoudit ...Zobrazit celý příspěvek

    pro RiMr71: Já už na tyhle výkřiky ani neodpovídám, ono to nemám moc smysl. V čem je PAK-FA koncepčně modernější skutečně netuším, když je to +- podobný stroj. Jak lze posoudit materiálovou zastaralost u přísně střežených technologií, také nevím. Pokročilé aerodynamická koncepce je pak otázkou, protože US a RF přístup k tomuto je prostě jiný. Čemu vadí procesor na 25 Mhz, pokud plní správně svoji funkci, také nevím*. Proč by musel být vyměněn motor nebo radar, když obojí patří i v této chvíli k absolutní špičce, mi nějak uniká. Tak jako tak bude docházet k modernizaci stroje (např. do Typhoonů se také montují nové AESA radary), takže není problém tyto vyvinout a zapracovat do nových strojů přímo, do starých přestavbou – a ještě se tím sníží cena vývoje přepočtená na jedno letadlo. Tak v čem je sakra problém.

    *) Je zajímavé, jak stará elektronika vadí u F-22, ale zároveň je přeci jedno, že Armata díky sankcím nemusí mít přístup k nejnovější západní elektronice, protože u té je přeci rozhodující, že plní svou funkci, ne jestli je to nejnovější výkřik techniky...Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    15:36 26.04.2016

    ...jo to myslel PAK-FA???!

    ...to snad ne..

    ...jo to myslel PAK-FA???!

    ...to snad ne..

  • logik
    12:43 24.04.2016

    strikehawk: Co takhle zapojit hlavu? Kdyby ten váš vysněný PAK-FA překonával F22 ve většině parametrů, tak by asi reakce nebyla, obnovit výrobu toho překonaného stroje, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    strikehawk: Co takhle zapojit hlavu? Kdyby ten váš vysněný PAK-FA překonával F22 ve většině parametrů, tak by asi reakce nebyla, obnovit výrobu toho překonaného stroje, ale vyvinout stroj lepší, že?Skrýt celý příspěvek

  • sanityangel1
    12:02 24.04.2016

    Ja se domnivam, ze i zarputili zboznovatele F22 by mohli uznat, ze procak, ktery tika na frekvenci 25 MHz neni posledni vykrik techniky. Takze samotne znovuzprovozneni vyrobni ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja se domnivam, ze i zarputili zboznovatele F22 by mohli uznat, ze procak, ktery tika na frekvenci 25 MHz neni posledni vykrik techniky.

    Takze samotne znovuzprovozneni vyrobni linky 2-3 roky ( ne, opravdu to nefunguje tak, ze Johny zavola Jamesovi, aby ty masiny prevezl do vyrobni haly, kde pak zmackne tlacitko "Production start"). Ono F22 se stava z desetitisicu soucastek, z nichz urcita cast se proste uz nevyrabi, napr. kvuli jejich zastaralosti nebo krachu dodavatele. Obdobny problem meli tusim s raketoplany a jejich udrzovanim.
    A upgrade F22 opravdu neprobiha tak, ze pribehne typek navari novy radar, vymeni zakladni desku s procakem, spusti upgrade softwaru a zada nove seriove cislo. Zmena vyrobnich materialu take neprobiha tim, ze tam zacnou sypat nove smesi do vyrobni linky.

    Takze vymena cele avioniky - od palubniho pocitace, radaru, senzoru atd. , zmena slozeni + pripadne vylepseni draku, zmena motoru, upgrade sofwaru atd. To je prace na 8-10 let. V podstate by z puvodni F22 nic nezustalo.
    Je nacase si rici, ze projekt F-35 sejmul F22 nadobro. Tim, ze se Amici rozhodli jit cestou F-35, a ne postupnym upgradem F22 + nechali demontovat vyrobni linky, tim ji zabili a ted debatovat o znovuobnoveni vyroby je nonsense.
    V tom ma Shania pravdu.Skrýt celý příspěvek

  • apache
    10:02 24.04.2016

    strikehawk: "Technologie a trendy jsou dnes jinde...." Můžeš být prosím konkrétnější? Kde jsou? "Existuje s jistotou jeden ve fázi prototypu, který ve většině parametrů F22 ...Zobrazit celý příspěvek

    strikehawk: "Technologie a trendy jsou dnes jinde...."
    Můžeš být prosím konkrétnější? Kde jsou?

    "Existuje s jistotou jeden ve fázi prototypu, který ve většině parametrů F22 překonává." Můžeš být prosím konkrétnější? A kde bereš tu jistotu?Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:08 23.04.2016

    Bo ČLR? Jenže ČLR je ekonomický přítel, tak je lepší to svádět na Rusko, které je tak arogantní/hloupé, že k tomu zavdává i příčinu

    Bo ČLR? Jenže ČLR je ekonomický přítel, tak je lepší to svádět na Rusko, které je tak arogantní/hloupé, že k tomu zavdává i příčinu

  • strikehawk
    20:02 23.04.2016

    KOLT Použivej hlavu Kolte a nespamuj tady každý příspěvek jednovetnymi výkřiky. Existuje s jistotou jeden ve fázi prototypu, který ve většině parametrů F22 překonává. Procpak ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Použivej hlavu Kolte a nespamuj tady každý příspěvek jednovetnymi výkřiky. Existuje s jistotou jeden ve fázi prototypu, který ve většině parametrů F22 překonává. Procpak by se asi jinak USA cítil ohrozen a zvažoval obnoveni výroby?Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    18:37 23.04.2016

    Sokrates: preklep o jeden rok.. posledny bol doruceny v Maji 2012

    Sokrates: preklep o jeden rok.. posledny bol doruceny v Maji 2012

  • KOLT
    16:46 23.04.2016

    pro Sokrates: Omlouvám se za palec dolů, překlep jsem se :-(

    pro Sokrates: Omlouvám se za palec dolů, překlep jsem se :-(

  • KOLT
    16:45 23.04.2016

    A že těch aerodynamicky pokročilejších, materiálově modernějších a koncepčně pokročilejších strojů dnes ve světě létají celá hejna :-)))

    A že těch aerodynamicky pokročilejších, materiálově modernějších a koncepčně pokročilejších strojů dnes ve světě létají celá hejna :-)))

  • Sokrates
    10:00 23.04.2016

    jj284b: V 2013 schádzali z linky na základni Dobbins už len potkany. :-)

    jj284b: V 2013 schádzali z linky na základni Dobbins už len potkany. :-)

  • strikehawk
    08:57 23.04.2016

    Americký kongres a příští prezident budou mít zatraceně těžký rozhodování, protože přijaté řešení může mít ve finále ještě horší dopad než chybné ( ve světle dnešního stavu ...Zobrazit celý příspěvek

    Americký kongres a příští prezident budou mít zatraceně těžký rozhodování, protože přijaté řešení může mít ve finále ještě horší dopad než chybné ( ve světle dnešního stavu programu F-35 a pokroků ve vývoji PAK-FA) zastavení výroby a zakonzervování linky F-22.
    Ani jedna varianta není dobrá a skrývá nemalé úskalí. Osobně si myslím, že obnovení výroby by bylo právě takovou chybou. Přeci jen, konstrukce F-22 s aerodynamickým řešením, materiály a celkovým pojetím spadá do 80 tých let. Technologie a trendy jsou dnes jinde....Skrýt celý příspěvek

  • Maroš
    18:46 22.04.2016

    Prepáčte že mimo tému ale čo je toto?:) http://www.aktuality.sk/clanok...

    Prepáčte že mimo tému ale čo je toto?:) http://www.aktuality.sk/clanok...

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4