Americký kongres se zajímá o obnovení výroby F-22A Raptor

F-22A Raptor; větší foto / U.S. Air Force

Výbor pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee) zaúkoloval americké letectvo k vypracování studie o možném obnovení výroby stíhaček F-22A Raptor. Studie posoudí jak finanční a časové požadavky obnovení výroby F-22A Raptor, tak i dopad rozšíření flotily F-22A na schopnosti amerického letectva.

F-22A stále láká

“Výbor nařídil tajemníku letectva provést komplexní posouzení a studii nákladů spojených s obnovením výroby letadel F-22 a o výsledku podat zprávu do obranného výboru Kongresu, nejpozději do 1. ledna 2017,” píše se v oficiálně výzvě výboru.

“S ohledem na rostoucí hrozby pro americkou vzdušnou nadvládu v důsledku zmenšení technologické mezery protivníky a na zvyšující se poptávky spojenců a partnerů po vysoce výkonném, víceúčelovém letadle schopném obstát ve vyvíjejícím se a zhoršujícím se globálním prostředí, výbor se domnívá, že tyto návrhy (obnovení výroby F-22A - pozn. red.) stojí za prozkoumání,” dočteme se dále ve výzvě.

Výsledná zpráva bude přístupna veřejnosti. Výbor mimo jiné požaduje po letectvu popis budoucích leteckých i pozemních (PVO) hrozeb ve střednědobém i dlouhodobém horizontu, zhodnocení postavení F-22A v současných leteckých operacích, plány na modernizaci nebo vyřazení letadel F-15C z výzbroje, datum zavedení nové stíhačky 6. generace a odhadovaný konec technické životnosti současných F-22A.

U nových F-22A požaduje výbor znát odhad nákladů za obnovení výroby i cenu za případnou výrobu dalších 194 stíhaček F-22A tak, aby letectvo získalo dříve požadovaných 381 strojů, a také čas operačního nasazení nově vyrobených F-22A. Letectvo také případně popíše náklady a důvody, pokud bude požadovat ještě více letadel F-22A pro další úkoly (například vývoj stíhacích bombardérů na základě F-22A).

Výroba “raptorů” skončila v roce 2011. Místo původně požadovaných 749 stíhaček (později 381 - po roce 2000) bylo vyrobeno pouze 187 strojů. Avšak v současné době je pouze 123 F-22A schopno nasazení v bojových operacích. Ostatní letadla složí k výcviku nebo procházejí opravami a údržbou.

O ukončení výroby F-22A ve prospěch stíhaček F-35A Lightning II rozhodl tehdejší americký ministr obrany Robert Gates. Podle řady vyjádření vojenských analytiků, ale i představitelů letectva, ukončení výroby F-22A byla jedna z největších vojenských strategických chyb Washingtonu.

Američané před několika lety neočekávali masový střet s vyspělým protivníkem. Avšak v současnosti je takový scénář, především po ruské anexi Krymu, opět ve hře.

O letadla F-22A přitom dlouhodobě projevuje zájem řada států - především Austrálie, Japonsko nebo Izrael. V případě obnovení výroby F-22A Raptor, a také vývoji verze F-22A určené pro export, se dá očekávat zájem řady dalších zemí.

F-22A Raptor demo

Ne tak rychle...

Na druhé straně však stojí nesmírná finanční náročnost obnovení výroby F-22. Podle studie nezávislé výzkumné organizace RAND Corporation z roku 2010 výroba 75 nových F-22A Raptor pro americké letectvo přijde na 17 miliard dolarů (227 milionů dolarů za jedno F-22).

Obrovským problém bude obnovení výrobní linky, a to i přesto, že Lockheed Martin (výrobce F-22) všechny stroje, výrobní pomůcky a přípravky údajně “pečlivě uložil a katalogizoval”. Avšak podle magazínu National Interest v některých případech, kdy letectvo potřebovalo znovu vyrobit konkretní díl pro poškozené F-22A, potřebné nástroje a přípravky nebylo možné dohledat.

Obnovení výroby proto nebude rozhodně snadné a jistě si vyžádá vypracovaní nové, nebo aspoň upravené technologie výroby. Bude nutno tak nakoupit nové stroje (3D tiskárny), znovu vyrobit výrobní a montážní přípravky, pořídit nástroje a vše začlenit do nové technologie výroby. To vše vyžaduje čas, finance a velké organizační úsilí.

Dalším problémem je “zastaralá” avionika F-22A Raptor. Ač je “raptor" doslova posety senzory, jeho počítačové systémy mají původ až v 90. letech minulého století. Například jádra počítačů F-22A běží na taktovací frekvenci 25 MHz. Pro porovnání, taktovací frekvence současných stolních počítačů se počítají v jednotkách GHz.

Při obnovení výroby F-22A tak bude jistě nutné zcela přepracovat avioniku. Na druhou stranu letectvo může ve F-22A použít celé bloky avioniky ze stíhaček F-35 Lightning II - to výrazně ušetří náklady.

Avšak letectvo se musí také zamyslet nad úpravou celých konstrukčních celků, jako je drak a motory. F-22A je již 10 let nevýkonnější vojenské letadlo na obloze, ale jeho konstrukce spadá do 80. let minulého století. Letectvo musí posoudit, které technologie F-22 jsou (a především v následujících dekádách) budou použitelné, a které technologie bude potřeba vyvinout od začátku.

Další proměnou je běžící vývoj nové americké stíhačky 6. generace pro americké letectvo a námořnictvo. Nový stroj dorazí do výzbroje zřejmě kolem roku 2030. Je tedy otázkou, kde směrovat peníze Pentagonu - do obnovení, modernizace a rozšíření flotily a schopností F-22A (například vývoj stíhacího bombardéru) nebo se “hnát” za stíhačkou 6. generace?

Nesmíme však také zapomenout na obrovské lobbistické možnosti Lockheed Martin v americkém Kongresu i Pentagonu. Lockheed Martin jistě bude přesvědčivě “přemlouvat” zainteresované osoby ve prospěch obnovení výroby F-22A Raptor.

Zdroj: H.R. 4909—FY17 NAtional Defense Authorization Bill

Nahlásit chybu v článku


Související články

OV-10 Bronco: Vietnamská legenda opět v akci

V minulém roce byly do bojů s Islámským státem zkušebně nasazeny dva zasloužile lehké turbovrtulové ...

Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070

Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. ...

TR-X: Lockheed Martin lobuje za nástupce U-2S Dragon Lady

Lockheed Martin za vlastní náklady vyvíjí nové výškové špionážní letadlo TR-X. Lockheed nabízí ...

Bitevní letadla AC-130 dostanou vlastní drony

Jedním z hlavních problémů posádek bitevních letounů AC-130 je najít a pozitivně identifikovat cíle ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • JardaBrum
    10:43 22.04.2016

    F22 je v USA vděčné politické téma: V roce 1997 začala výroba F22, byl přijat zákon H.AMDT.295 který zakazuje jeho vývoz a plánovaná potřeba F22 byla snížena na 339ks. V roce ...Zobrazit celý příspěvek

    F22 je v USA vděčné politické téma:
    V roce 1997 začala výroba F22, byl přijat zákon H.AMDT.295 který zakazuje jeho vývoz a plánovaná potřeba F22 byla snížena na 339ks.
    V roce 2003 byly předány USAF první sériové kusy a objednávka byla snížena 277ks. O rok později upraveno na konečných 183ks.
    To ještě B.H.Obama pásl kozy kdesi v Illinois.
    Když se blížil plánovaný konec výroby prosazovala jistá klika v senátu možnost obejítí zákona H.AMDT.295 a nebo možnost dalších dodávek pro USAF.
    Bylo z toho nějaké slyšení před výborem a požadavek na vývoj exportní verze. Ale na status quo se nic nezměnilo.
    Nakonec bylo nařízeno zakonzervovat výrobní linku pro možnou další výrobu. (2011) To ovšem opět prodražilo celý program.
    A dnes? No zas zasedal výbor....Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    10:00 22.04.2016

    jsk1: tak hlavne, vyroba F22A v podobe v akej schadzali z linky v 2013 uz ani nie je mozna.. urcite upravy su skratka nutne... no cena za znovuobnovenie vyroby bude urcite nizsia ...Zobrazit celý příspěvek

    jsk1: tak hlavne, vyroba F22A v podobe v akej schadzali z linky v 2013 uz ani nie je mozna.. urcite upravy su skratka nutne... no cena za znovuobnovenie vyroby bude urcite nizsia ako vyvoj 6.generacie... a hlavne, funkcny stroj budu mat v podstate za par rokov, nie o 20-30...Skrýt celý příspěvek

  • jsk1
    08:32 22.04.2016

    tipnu si: výroba F22 nebude onovena: ve světle F35 s jedná o relativně zastaralý (i když nepřekonaný) stroj. Modernizace by vyžadovala další vývojové náklady. je lepší investovat ...Zobrazit celý příspěvek

    tipnu si: výroba F22 nebude onovena: ve světle F35 s jedná o relativně zastaralý (i když nepřekonaný) stroj. Modernizace by vyžadovala další vývojové náklady. je lepší investovat do F35 a nové 6. generace..Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    07:44 22.04.2016

    Myslím, že zmrtvýchvstání Raptora, ale i Seawolfu bude nutné, pokud si USA chtějí udržet technologický odstup nad Čínou a Ruskem. Na druhou stranu se slabým prezidentem je jim ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že zmrtvýchvstání Raptora, ale i Seawolfu bude nutné, pokud si USA chtějí udržet technologický odstup nad Čínou a Ruskem.
    Na druhou stranu se slabým prezidentem je jim technologický odstup na nic, jak dnes radno viděti. Obecně se obávám, že se USA vydávají cestou EUnuchizace, kdy hlavním parametrem jaderných ponorek bude dostatek záchodů pro ženy, lesby, gaye, transgender... Levice Americe nesluší, ale postupná změna ve složení obyvatel USA stejně dotlačí k přeměně v další neolevicový stát, který má ostré zuby akorád na vlastní obyvatele.
    Ale snad se ještě vzpamatují a dojde k renesanci.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    07:08 22.04.2016

    Takze budu opat vyvyjat uz davno lietajucu stihacku.

    Takze budu opat vyvyjat uz davno lietajucu stihacku.

  • logik
    23:16 21.04.2016

    flanker: jenže u typhoonu a rafale s tím bylo při vývoji počítáno, u raptoru nikoli. Monolitičnost SW raptora byla jedna z výtek vůči tomu programu. Největším oříškem pro VLO ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker: jenže u typhoonu a rafale s tím bylo při vývoji počítáno, u raptoru nikoli. Monolitičnost SW raptora byla jedna z výtek vůči tomu programu.

    Největším oříškem pro VLO jsou lopatky turbín a podobné detaily, ty se ti fakt nemusí podařit zkopírovat přesně podle fotky. Koneckonců, kdyby nebyl problém zkopírovat raptora, proč by číňani vyvíjeli vlastní VLO drak?

    Raptor pak má mít vcelku alespoň LO vlastnost i vůči delším vlnám, ale jak to je, jak přesné jdou udělat radary atd...., to je myslím na obou stranách vojenské tajemství, takže se máme aspoń o čem hádat.
    Zatím to ale z dostupného infa vypadá, že ani PAK-FA nebude mít metrový radar pro lokaci cílů - ale kdo ví (pan Suchoj :-)).Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    23:02 21.04.2016

    logik: pokud by jej chtěli pustit, tak to dávno udělali. Otázka softwaru se dá řešit nenahráním všeho potřebného, Typhoony a Rafale mají také jiné konfigurace pro země původu a ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: pokud by jej chtěli pustit, tak to dávno udělali. Otázka softwaru se dá řešit nenahráním všeho potřebného, Typhoony a Rafale mají také jiné konfigurace pro země původu a jiné pro export mimo Evropu.
    Detaily draku jsou viditelné, obvzláště číňané mají dobré kopíráky a taky finance na vlastní vývoj, dříve nebo později se dopracují k obdobným výsledkům jako u Raptoru. Vše je frekvenčně závislé, tak jako antény, tak že výhody nevýhody jsme tu už někde rozebírali, obvzláště, použijí-li se metrové vlny.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    22:41 21.04.2016

    flanker: U stealth technologie jsou nejdůležitější detaily. A ty si sice někdo může udělat, ale udělá to o trochu jinak, a najednou to odráží jiný frekvence, než dřív. To si piš, ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker: U stealth technologie jsou nejdůležitější detaily. A ty si sice někdo může udělat, ale udělá to o trochu jinak, a najednou to odráží jiný frekvence, než dřív. To si piš, že by po draku F22 šli rusové a číňani jak slepice po flusu.

    Další věc je, zdali by o osekanou F22, kde by byly zkriplenej software a VLO, vlastně byl zájem. Vývoj nového software by nebyla levná záležitost - takže by to bylo fakt drahý éro - a přitom by éro nepřineslo ve výsledku možná tolik, jako např. eurofighter...

    Uvidíme - ale já jsem přesvědčen, že USA raptora jen tak nepustí. Byť bych ho měl někde v Evropě rád...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:06 21.04.2016

    Divím se, že výrobu vůbe zastavovali, ale s obavami o export nechtěných technologií bych strach neměl, prostě dané softwarové vybavení a schopnosti nebudou v exportních verzí, co ...Zobrazit celý příspěvek

    Divím se, že výrobu vůbe zastavovali, ale s obavami o export nechtěných technologií bych strach neměl, prostě dané softwarové vybavení a schopnosti nebudou v exportních verzí, co se týká oměření si vlastnostní stealth, tak to už si každý sám vyzkoušel již nyní, 80% vlastnosti stealth tvoří tvar draku, hodnověrné modely si jistě někdo vyrobil, pokud už to nevynesl nějaký čínský expert zaměstnaný v USA.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    21:17 21.04.2016

    BrothersAndSisters: Jenže ty "úspory" je budou ve skutečnosti stát daleko víc, než kdyby nespořili. Jinak máš pravdu, že to není jen Barackovina, že se na tom podílelo více lidí. ...Zobrazit celý příspěvek

    BrothersAndSisters: Jenže ty "úspory" je budou ve skutečnosti stát daleko víc, než kdyby nespořili.
    Jinak máš pravdu, že to není jen Barackovina, že se na tom podílelo více lidí. Ale Barackova naivní politika tomu hodně nahrála.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    21:16 21.04.2016

    BrothersAndSisters: tak zastavenie vyroby F22 bola tiez agenda ministra obrany Gatesa, ktory sa uz dnes vyjadruje v tom zmysle, ze dostal mylne informacie a rozhodol podla nich.. ...Zobrazit celý příspěvek

    BrothersAndSisters: tak zastavenie vyroby F22 bola tiez agenda ministra obrany Gatesa, ktory sa uz dnes vyjadruje v tom zmysle, ze dostal mylne informacie a rozhodol podla nich.. sam uz uznava ze to bolo velmi zle rozhodnutie...Skrýt celý příspěvek

  • BrothersAndSisters
    20:31 21.04.2016

    RiMr71, ale nenapáchal. O strategických věcech ohledně obrany spojených států nerozhoduje vrtoch konkrétního prezidenta. To je posuzováno spoustou a spoustou expertů. Už jen fakt, ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71, ale nenapáchal. O strategických věcech ohledně obrany spojených států nerozhoduje vrtoch konkrétního prezidenta. To je posuzováno spoustou a spoustou expertů. Už jen fakt, že linka byla zakonzervována naznačoval mnohé. Situace tehdy prostě nahrávala úsporám, tak se uspořilo. Teď si situace žádá investice, tak budou investice. Za chvíli budou v USA volby, možná vyhraje Trump, možná Clintonová, a víte co? Pokud jde o armádu je to jedno. Tam nezruší všechny programy jenom proto, že jsou noví v úřadě. Navíc - řekněme, že vyhraje Trump - má nyní spoustu kontroverzních výroků, narážek a plnou pusu kritiky a výzev jak změní Ameriku. A až nastoupí, složí přísahu a kluci a holky ze zpravodajských služeb mu řeknou co vědí a jak se mají věci s Ruskem, Čínou a dalšími doopravdy přijme úplně stejná rozhodnutí, jako by přijala Clintonová. USA mají tak vyzrálý systém, že do něj západně republikánský i demokratický kandidát úplně stejně a ve strategických věcech to platí stonásobně. Někdy mám pocit, že si někdo myslí, že když vyhraje ten nebo onen, tak USA opustí NATO a připojí se k Rusku. Nic ani vzdáleně se podobající nenastane, nikdy. Ale pro sebe si u F-22 říkám, Rusko zaprudilo a na chvilku mělo pocit "že by to šlo", ale to co tím spustili na západě a obzvláště v USA je hodně zabolí. Takže ne F-35 místo F-22, ale fůra F-35 a po boku hejna F-22. Poslední pokusy Ruska kopnout Ameriku do holeně, probudily v USA Godzillu. A že je to kvůli Rusku je jasné - kvůli nikomu jinýmu by F-22 nekřísili.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    17:57 21.04.2016

    ...huuuš je to tady... ten Husejn teda napáchal škod...

    ...huuuš je to tady... ten Husejn teda napáchal škod...

  • skelet
    17:27 21.04.2016

    No uvolnění exportu F-22 by také mohlo mít za následek zastavení některých projektů bojových letounů 5.generace. Tedy hlavně ten japonský program, a přeci jen Japonci už opouštějí ...Zobrazit celý příspěvek

    No uvolnění exportu F-22 by také mohlo mít za následek zastavení některých projektů bojových letounů 5.generace. Tedy hlavně ten japonský program, a přeci jen Japonci už opouštějí zákaz exportu zbraní. To může být taky silný důvod pro spuštění linky F-22.
    A opět.. plno věcí stejně budou muset pro F-22 vyvinout, i kdyby se jednalo o modernizaci stávající flotily, která tu bude minimálně do čtyřicátých let.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    17:07 21.04.2016

    Jinak ještě z jiného soudku: ve světle této zprávy je vidět, jakouže to tenkrát Barák udělal pitomost.... :-)

    Jinak ještě z jiného soudku: ve světle této zprávy je vidět, jakouže to tenkrát Barák udělal pitomost.... :-)

  • Shania
    17:03 21.04.2016

    Tady je dlouho očekávané porovnání moderních letadel USAF, USMC a USN - F-15C, F-15E, F-22A, F-16C, A-10C, AV-8B, F-35A/B/C, F-14D, F/A-18E, F/A-18C je to první část zaměřená ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady je dlouho očekávané porovnání moderních letadel USAF, USMC a USN - F-15C, F-15E, F-22A, F-16C, A-10C, AV-8B, F-35A/B/C, F-14D, F/A-18E, F/A-18C

    je to první část zaměřená na tři AA mise (intercept, CAP, eskorta), takže tam nejsou AG stoje jako A-10, F-15E

    http://www.f-16.net/forum/down... Skrýt celý příspěvek

  • logik
    17:02 21.04.2016

    dusan: Nová není - vymýšlejí ji všichni, kdo o koupi F22 stojí. :-) Fór je v tom, že např. drag a tedy radarovou signaturu F22 prostě nepředěláš. A zrovna v tomto ohledu rusko a ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan: Nová není - vymýšlejí ji všichni, kdo o koupi F22 stojí. :-)

    Fór je v tom, že např. drag a tedy radarovou signaturu F22 prostě nepředěláš. A zrovna v tomto ohledu rusko a čína všechno, jen ne dotahují - PAK FA nebude v této oblasti zdaleka tak pokročilý letoun.
    A i kdyby byl, tak dát F22 do ruky někomu dalšímu znamená dát možnost potenciálním protivníkům si tu signaturu oměřit a zjistit slabá místa (např. frekvence, na kterých je nejlépe zjistitelný). Ne nadarmo F22 mimo mise létají s radarovými odrážeči....

    Dál co je nesmírně cenné jsou např. algoritmy použité na rušení a rušení rušení - to by se muselo celé předělat atd....

    Jistě, amíci by z toho měli peníze - ale ty budou mít takhle místo toho z F35, takže zas tolik by si nepomohli. Takže IMHO F22 do exportu následujících deset let rozhodně nepustí.

    shania: IMHO nejpravděpodobnější varianta je rozběhnutí výroby +- starých strojů a současná modernizace s tím, že dovyvinuté věci se budou backportovat na již postavená letadla.
    Kdyby čekali na zástavbu avioniky a motorů a vychytávek z F35, tak to de fakt do výroby nejdřív za pět let, spíše za deset.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:53 21.04.2016

    dusan: problém je v tom, že pokud linka nebude vyrábět stroje v konfiguraci která aktuálně lítá + max s budoucími modernizacemi na kterých se teď pracuje, znamenalo by to roky ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan: problém je v tom, že pokud linka nebude vyrábět stroje v konfiguraci která aktuálně lítá + max s budoucími modernizacemi na kterých se teď pracuje, znamenalo by to roky certifikací a integrací jiného hardwaru a softwaru (i kdyby to šlo z F-35) a to je na těch strojích to nejdražší.

    Vyrábět znovu F-22 v současné konfiguraci by byla velká škoda vzhledem k pokrokům v technologiích a tomu kam budou letectva v budoucnu směřovat.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    16:35 21.04.2016

    logik Mysím, že cesta "lowcostového" F-22 ktorý stratí istú časť svojich schopností nie je nová .... takže v tom nevidím problém. Problém by to bol pred 15 rokmi ... dnes, kedy ...Zobrazit celý příspěvek

    logik

    Mysím, že cesta "lowcostového" F-22 ktorý stratí istú časť svojich schopností nie je nová .... takže v tom nevidím problém. Problém by to bol pred 15 rokmi ... dnes, kedy už Čína i Rusko sa pomaly ale isto doťahujú tak to utajovanie stráca viac a viac na význame. Ak budú za tie prachy Amíci vyvýjať novú generáciu, tak nesratia nič .. naopak získajú. Jednoducho líder technologického pokroku kopírovanie riešiť nemusí ... v čase zvládnutia stávajúcej technológie konkurenciou už je zas o krok ďalej.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    16:29 21.04.2016

    dusan: Možnost, že by F22 exportovali, je IMHO skoro nulová. Tak možná austrálii a VB, ale i tam bych byl více než skeptický. To letadlo je rodinné stříbro USA a dokud nikdo jiný ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan: Možnost, že by F22 exportovali, je IMHO skoro nulová. Tak možná austrálii a VB, ale i tam bych byl více než skeptický. To letadlo je rodinné stříbro USA a dokud nikdo jiný nemá něco aspoň trochu srovnatelného, na export to nepůjde.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3