Americký kongres se zajímá o obnovení výroby F-22A Raptor
- 21. 4. 2016
- 51 komentářů
- Jan Grohmann
Výbor pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee) zaúkoloval americké letectvo k vypracování studie o možném obnovení výroby stíhaček F-22A Raptor. Studie posoudí jak finanční a časové požadavky obnovení výroby F-22A Raptor, tak i dopad rozšíření flotily F-22A na schopnosti amerického letectva.
F-22A stále láká
“Výbor nařídil tajemníku letectva provést komplexní posouzení a studii nákladů spojených s obnovením výroby letadel F-22 a o výsledku podat zprávu do obranného výboru Kongresu, nejpozději do 1. ledna 2017,” píše se v oficiálně výzvě výboru.
“S ohledem na rostoucí hrozby pro americkou vzdušnou nadvládu v důsledku zmenšení technologické mezery protivníky a na zvyšující se poptávky spojenců a partnerů po vysoce výkonném, víceúčelovém letadle schopném obstát ve vyvíjejícím se a zhoršujícím se globálním prostředí, výbor se domnívá, že tyto návrhy (obnovení výroby F-22A - pozn. red.) stojí za prozkoumání,” dočteme se dále ve výzvě.
Výsledná zpráva bude přístupna veřejnosti. Výbor mimo jiné požaduje po letectvu popis budoucích leteckých i pozemních (PVO) hrozeb ve střednědobém i dlouhodobém horizontu, zhodnocení postavení F-22A v současných leteckých operacích, plány na modernizaci nebo vyřazení letadel F-15C z výzbroje, datum zavedení nové stíhačky 6. generace a odhadovaný konec technické životnosti současných F-22A.
U nových F-22A požaduje výbor znát odhad nákladů za obnovení výroby i cenu za případnou výrobu dalších 194 stíhaček F-22A tak, aby letectvo získalo dříve požadovaných 381 strojů, a také čas operačního nasazení nově vyrobených F-22A. Letectvo také případně popíše náklady a důvody, pokud bude požadovat ještě více letadel F-22A pro další úkoly (například vývoj stíhacích bombardérů na základě F-22A).
Výroba “raptorů” skončila v roce 2011. Místo původně požadovaných 749 stíhaček (později 381 - po roce 2000) bylo vyrobeno pouze 187 strojů. Avšak v současné době je pouze 123 F-22A schopno nasazení v bojových operacích. Ostatní letadla složí k výcviku nebo procházejí opravami a údržbou.
O ukončení výroby F-22A ve prospěch stíhaček F-35A Lightning II rozhodl tehdejší americký ministr obrany Robert Gates. Podle řady vyjádření vojenských analytiků, ale i představitelů letectva, ukončení výroby F-22A byla jedna z největších vojenských strategických chyb Washingtonu.
Američané před několika lety neočekávali masový střet s vyspělým protivníkem. Avšak v současnosti je takový scénář, především po ruské anexi Krymu, opět ve hře.
O letadla F-22A přitom dlouhodobě projevuje zájem řada států - především Austrálie, Japonsko nebo Izrael. V případě obnovení výroby F-22A Raptor, a také vývoji verze F-22A určené pro export, se dá očekávat zájem řady dalších zemí.
F-22A Raptor demo
Ne tak rychle...
Na druhé straně však stojí nesmírná finanční náročnost obnovení výroby F-22. Podle studie nezávislé výzkumné organizace RAND Corporation z roku 2010 výroba 75 nových F-22A Raptor pro americké letectvo přijde na 17 miliard dolarů (227 milionů dolarů za jedno F-22).
Obrovským problém bude obnovení výrobní linky, a to i přesto, že Lockheed Martin (výrobce F-22) všechny stroje, výrobní pomůcky a přípravky údajně “pečlivě uložil a katalogizoval”. Avšak podle magazínu National Interest v některých případech, kdy letectvo potřebovalo znovu vyrobit konkretní díl pro poškozené F-22A, potřebné nástroje a přípravky nebylo možné dohledat.
Obnovení výroby proto nebude rozhodně snadné a jistě si vyžádá vypracovaní nové, nebo aspoň upravené technologie výroby. Bude nutno tak nakoupit nové stroje (3D tiskárny), znovu vyrobit výrobní a montážní přípravky, pořídit nástroje a vše začlenit do nové technologie výroby. To vše vyžaduje čas, finance a velké organizační úsilí.
Dalším problémem je “zastaralá” avionika F-22A Raptor. Ač je “raptor" doslova posety senzory, jeho počítačové systémy mají původ až v 90. letech minulého století. Například jádra počítačů F-22A běží na taktovací frekvenci 25 MHz. Pro porovnání, taktovací frekvence současných stolních počítačů se počítají v jednotkách GHz.
Při obnovení výroby F-22A tak bude jistě nutné zcela přepracovat avioniku. Na druhou stranu letectvo může ve F-22A použít celé bloky avioniky ze stíhaček F-35 Lightning II - to výrazně ušetří náklady.
Avšak letectvo se musí také zamyslet nad úpravou celých konstrukčních celků, jako je drak a motory. F-22A je již 10 let nevýkonnější vojenské letadlo na obloze, ale jeho konstrukce spadá do 80. let minulého století. Letectvo musí posoudit, které technologie F-22 jsou (a především v následujících dekádách) budou použitelné, a které technologie bude potřeba vyvinout od začátku.
Další proměnou je běžící vývoj nové americké stíhačky 6. generace pro americké letectvo a námořnictvo. Nový stroj dorazí do výzbroje zřejmě kolem roku 2030. Je tedy otázkou, kde směrovat peníze Pentagonu - do obnovení, modernizace a rozšíření flotily a schopností F-22A (například vývoj stíhacího bombardéru) nebo se “hnát” za stíhačkou 6. generace?
Nesmíme však také zapomenout na obrovské lobbistické možnosti Lockheed Martin v americkém Kongresu i Pentagonu. Lockheed Martin jistě bude přesvědčivě “přemlouvat” zainteresované osoby ve prospěch obnovení výroby F-22A Raptor.
Související články
OV-10 Bronco: Vietnamská legenda opět v akci
V minulém roce byly do bojů s Islámským státem zkušebně nasazeny dva zasloužile lehké turbovrtulové ...
- 17.03.2016
- 32 komentářů
- Jan Grohmann
Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070
Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. ...
- 25.03.2016
- 165 komentářů
- Jan Grohmann
TR-X: Lockheed Martin lobuje za nástupce U-2S Dragon Lady
Lockheed Martin za vlastní náklady vyvíjí nové výškové špionážní letadlo TR-X. Lockheed nabízí ...
- 01.04.2016
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Bitevní letadla AC-130 dostanou vlastní drony
Jedním z hlavních problémů posádek bitevních letounů AC-130 je najít a pozitivně identifikovat cíle ...
- 19.04.2016
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
Som rád, že ma kongres vypočul : ) Ak zarátame export, tak sú náklady "smiešne". Jeddochucho taký Tchaj-wan či Japonsko s nadšením zaplatia i nábeh linky a USAF môže brať stroje ...Zobrazit celý příspěvek
Som rád, že ma kongres vypočul : )
Ak zarátame export, tak sú náklady "smiešne". Jeddochucho taký Tchaj-wan či Japonsko s nadšením zaplatia i nábeh linky a USAF môže brať stroje za výrobnú cenu. A čo sa týka nákladov s modernizáciu - i stávajúcu flotilu F-22 bude treba modernizovať, takže tomu sa Amíci tak či tak nevyhnú.
A modernizované F-22B ? bez problémov umožmia ešte takých 25 rokov pripravovať novú generáciu.Skrýt celý příspěvek6, generacia do 2030 je podla mna skor zboznym zelanim. V kontexte novych programov podla vsetkeho dostavaju prednost projekty strategickeho vyznamu ( novy strategicky bombarder, ...Zobrazit celý příspěvek
6, generacia do 2030 je podla mna skor zboznym zelanim. V kontexte novych programov podla vsetkeho dostavaju prednost projekty strategickeho vyznamu ( novy strategicky bombarder, nahrada ponoriek triedy Ohio, nove ICBM) a projekty namornictva. (pretahovanie sa s cinou).
Preto mi obnovenie F-22 pride ako logicka volba. Pride mi vsak extremne zaujimava moznost pripadnej novej utocnej dvojmiestnej verzie "F-22E" ... schopnost F-35 riadit pripadne koordinovat utok dronov mi vzdy prisla dost obmedzena jednym pilotom.
Pripadna F-22E by bola na to idealna a ani by to nevyzadovalo priliz menit design lietadla ... no mozno trosku nafuknut pre viac paliva a trosku vacsiu bombovnicu, DAS z F-35tky pre lepsi prehlad, sustavu na bokoch umiestnenych radarov pre lepsie radarove pokrytie ... a nahrada F-15E a Tornad by bola na svete ... :)Skrýt celý příspěvekVzhledem k počtu zájemců o F-22 by se jim ta obnova výroby potažmo i hloubková modernizace určitě vyplatila. V podstatě by přišli s letounem 5+ generace. Vývoj 6 by se sice ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k počtu zájemců o F-22 by se jim ta obnova výroby potažmo i hloubková modernizace určitě vyplatila. V podstatě by přišli s letounem 5+ generace. Vývoj 6 by se sice odložil, ale to nemusí být nic špatného když uvážíme, kde jsou nejbližší soupeři. Ti jsou ještě pár let za současnou F-22. Nová generace může přitom těžit z obnoveného programu.Skrýt celý příspěvek
plno věcí stejně budou muset vyvinout, respektive integrovat v rámci modernizačních balíčků. A zřejmě chtějí mít pojistku, kdyby se protáhl vývoj letounu 6.generace.
plno věcí stejně budou muset vyvinout, respektive integrovat v rámci modernizačních balíčků. A zřejmě chtějí mít pojistku, kdyby se protáhl vývoj letounu 6.generace.
navyse, ak uz rozbehnu linku, tak je dost mozne ze produkcia sa natiahne na dlhsie obdobie, takze neskorsie serie budu automaticky dostavat dalsie a dalsie modernizacie..
navyse, ak uz rozbehnu linku, tak je dost mozne ze produkcia sa natiahne na dlhsie obdobie, takze neskorsie serie budu automaticky dostavat dalsie a dalsie modernizacie..
mattea: ani nie.. F135 je motor vyvinuty z F119, takze zabudovat ho do F22 by malo ist... podobne je to s novymi radarmi, napr od vyrobnej serie 5, maju vsetky F-22A AN/APG77v1 s ...Zobrazit celý příspěvek
mattea: ani nie.. F135 je motor vyvinuty z F119, takze zabudovat ho do F22 by malo ist... podobne je to s novymi radarmi, napr od vyrobnej serie 5, maju vsetky F-22A AN/APG77v1 s modernejsimi TRM na baze GaAs.. kym povodny mal 1500-1600 TRM, v1 ich uz ma okolo 2000... s GaN pojde este viac zmensit velkost TRM, pricom budu schopne fungovatn a vyssej voltazi co vyrazne zvysi schopnosti takehoto radaru.. takto modernizovany AN/APG77 by mohol mat kludne okolo 2500 modulov..
A takto to ide aj s ostatnymi oblastami co som spominal, ved v podstate, F35 cerpala z vyvoja F22, takze spatna implementacia veci vyvinutych pre F35 bude rovnako mozna...Skrýt celý příspěvekTo co se zde níže popisuje je jen odhad a do jaký míry případná modernizace proběhne je vedlejší, asi základní předpoklad je nový počítadlo a výbava kokpitu+AESA rad. Zbytek věcí ...Zobrazit celý příspěvek
To co se zde níže popisuje je jen odhad a do jaký míry případná modernizace proběhne je vedlejší, asi základní předpoklad je nový počítadlo a výbava kokpitu+AESA rad. Zbytek věcí se ukáže později.Skrýt celý příspěvek
jj284b: to, co popisujete, je prakticky celý nový vývoj letadla. do prvního sériově vyrobeného kusu to tak může s klidem trvat dalších 10 let, ale na sto procent ne méně než 5 let. ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: to, co popisujete, je prakticky celý nový vývoj letadla. do prvního sériově vyrobeného kusu to tak může s klidem trvat dalších 10 let, ale na sto procent ne méně než 5 let.
Není otázkou, jestli by takové letadlo proti současným strojům, popř. proti strojům v době jeho zavedení, nebylo skvělé. Otázkou je, jestli se to vůbec vyplatí.
vedle 6gen vývoje a nástupu F35 mi prostě přijde nesmyslné utopit další hromadu peněz za znovuvývoj F22 (drak, zástavba nového motoru, zástavba jiné avioniky... ).Skrýt celý příspěveknavyse, ak by mal pristrojove vybavenie z F-35, tak by ho kludne mohli exportovat, takze Japonci, Izrael, Australia, by sa kludne mohli spolupodielat na nakladoch na restart...
navyse, ak by mal pristrojove vybavenie z F-35, tak by ho kludne mohli exportovat, takze Japonci, Izrael, Australia, by sa kludne mohli spolupodielat na nakladoch na restart...
asi tak. Ak uz, tak urcite nebudu vyrabat F-22A, ale stroj doplneny o prvky vyvinute pre F-35.. novy STEALTH povrch so znizenymi narokmi na udrzbu, novy AESA radar s TRM na baze ...Zobrazit celý příspěvek
asi tak. Ak uz, tak urcite nebudu vyrabat F-22A, ale stroj doplneny o prvky vyvinute pre F-35.. novy STEALTH povrch so znizenymi narokmi na udrzbu, novy AESA radar s TRM na baze GaN, moderne CPU, kludne aj nahradit F-119 za F135 atd atd... cim viac dielov z F35 pouziju, tym lacnejsie to v konecnom dosledku moze byt, pricom by to nijako neohrozilo produkciu F-35Skrýt celý příspěvek
Myslím si, že to smysl má, důvodem je současný podstav tohoto typu letadla v Air force. Samozřejmě s nutnou modernizací a zapojení nových systémů k využití současné a perspektivní ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím si, že to smysl má, důvodem je současný podstav tohoto typu letadla v Air force. Samozřejmě s nutnou modernizací a zapojení nových systémů k využití současné a perspektivní výzbroje, totiž Ačko v tomle spíš vyšlo jako předsériová produkce a tak má spoustu much a tím horší reputaci. Myslím, že to vyjde laciněji, jak vytvářet nový koncept a další léta vakua. Zkrátka éra boje pouze s teroristy je pryč a tak je nutné mít lepší prostředky.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...