Americký kongres se zajímá o obnovení výroby F-22A Raptor

F-22A Raptor; větší foto / U.S. Air Force

Výbor pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee) zaúkoloval americké letectvo k vypracování studie o možném obnovení výroby stíhaček F-22A Raptor. Studie posoudí jak finanční a časové požadavky obnovení výroby F-22A Raptor, tak i dopad rozšíření flotily F-22A na schopnosti amerického letectva.

F-22A stále láká

“Výbor nařídil tajemníku letectva provést komplexní posouzení a studii nákladů spojených s obnovením výroby letadel F-22 a o výsledku podat zprávu do obranného výboru Kongresu, nejpozději do 1. ledna 2017,” píše se v oficiálně výzvě výboru.

“S ohledem na rostoucí hrozby pro americkou vzdušnou nadvládu v důsledku zmenšení technologické mezery protivníky a na zvyšující se poptávky spojenců a partnerů po vysoce výkonném, víceúčelovém letadle schopném obstát ve vyvíjejícím se a zhoršujícím se globálním prostředí, výbor se domnívá, že tyto návrhy (obnovení výroby F-22A - pozn. red.) stojí za prozkoumání,” dočteme se dále ve výzvě.

Výsledná zpráva bude přístupna veřejnosti. Výbor mimo jiné požaduje po letectvu popis budoucích leteckých i pozemních (PVO) hrozeb ve střednědobém i dlouhodobém horizontu, zhodnocení postavení F-22A v současných leteckých operacích, plány na modernizaci nebo vyřazení letadel F-15C z výzbroje, datum zavedení nové stíhačky 6. generace a odhadovaný konec technické životnosti současných F-22A.

U nových F-22A požaduje výbor znát odhad nákladů za obnovení výroby i cenu za případnou výrobu dalších 194 stíhaček F-22A tak, aby letectvo získalo dříve požadovaných 381 strojů, a také čas operačního nasazení nově vyrobených F-22A. Letectvo také případně popíše náklady a důvody, pokud bude požadovat ještě více letadel F-22A pro další úkoly (například vývoj stíhacích bombardérů na základě F-22A).

Výroba “raptorů” skončila v roce 2011. Místo původně požadovaných 749 stíhaček (později 381 - po roce 2000) bylo vyrobeno pouze 187 strojů. Avšak v současné době je pouze 123 F-22A schopno nasazení v bojových operacích. Ostatní letadla složí k výcviku nebo procházejí opravami a údržbou.

O ukončení výroby F-22A ve prospěch stíhaček F-35A Lightning II rozhodl tehdejší americký ministr obrany Robert Gates. Podle řady vyjádření vojenských analytiků, ale i představitelů letectva, ukončení výroby F-22A byla jedna z největších vojenských strategických chyb Washingtonu.

Američané před několika lety neočekávali masový střet s vyspělým protivníkem. Avšak v současnosti je takový scénář, především po ruské anexi Krymu, opět ve hře.

O letadla F-22A přitom dlouhodobě projevuje zájem řada států - především Austrálie, Japonsko nebo Izrael. V případě obnovení výroby F-22A Raptor, a také vývoji verze F-22A určené pro export, se dá očekávat zájem řady dalších zemí.

F-22A Raptor demo

Ne tak rychle...

Na druhé straně však stojí nesmírná finanční náročnost obnovení výroby F-22. Podle studie nezávislé výzkumné organizace RAND Corporation z roku 2010 výroba 75 nových F-22A Raptor pro americké letectvo přijde na 17 miliard dolarů (227 milionů dolarů za jedno F-22).

Obrovským problém bude obnovení výrobní linky, a to i přesto, že Lockheed Martin (výrobce F-22) všechny stroje, výrobní pomůcky a přípravky údajně “pečlivě uložil a katalogizoval”. Avšak podle magazínu National Interest v některých případech, kdy letectvo potřebovalo znovu vyrobit konkretní díl pro poškozené F-22A, potřebné nástroje a přípravky nebylo možné dohledat.

Obnovení výroby proto nebude rozhodně snadné a jistě si vyžádá vypracovaní nové, nebo aspoň upravené technologie výroby. Bude nutno tak nakoupit nové stroje (3D tiskárny), znovu vyrobit výrobní a montážní přípravky, pořídit nástroje a vše začlenit do nové technologie výroby. To vše vyžaduje čas, finance a velké organizační úsilí.

Dalším problémem je “zastaralá” avionika F-22A Raptor. Ač je “raptor" doslova posety senzory, jeho počítačové systémy mají původ až v 90. letech minulého století. Například jádra počítačů F-22A běží na taktovací frekvenci 25 MHz. Pro porovnání, taktovací frekvence současných stolních počítačů se počítají v jednotkách GHz.

Při obnovení výroby F-22A tak bude jistě nutné zcela přepracovat avioniku. Na druhou stranu letectvo může ve F-22A použít celé bloky avioniky ze stíhaček F-35 Lightning II - to výrazně ušetří náklady.

Avšak letectvo se musí také zamyslet nad úpravou celých konstrukčních celků, jako je drak a motory. F-22A je již 10 let nevýkonnější vojenské letadlo na obloze, ale jeho konstrukce spadá do 80. let minulého století. Letectvo musí posoudit, které technologie F-22 jsou (a především v následujících dekádách) budou použitelné, a které technologie bude potřeba vyvinout od začátku.

Další proměnou je běžící vývoj nové americké stíhačky 6. generace pro americké letectvo a námořnictvo. Nový stroj dorazí do výzbroje zřejmě kolem roku 2030. Je tedy otázkou, kde směrovat peníze Pentagonu - do obnovení, modernizace a rozšíření flotily a schopností F-22A (například vývoj stíhacího bombardéru) nebo se “hnát” za stíhačkou 6. generace?

Nesmíme však také zapomenout na obrovské lobbistické možnosti Lockheed Martin v americkém Kongresu i Pentagonu. Lockheed Martin jistě bude přesvědčivě “přemlouvat” zainteresované osoby ve prospěch obnovení výroby F-22A Raptor.

Zdroj: H.R. 4909—FY17 NAtional Defense Authorization Bill

Nahlásit chybu v článku


Související články

OV-10 Bronco: Vietnamská legenda opět v akci

V minulém roce byly do bojů s Islámským státem zkušebně nasazeny dva zasloužile lehké turbovrtulové ...

Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070

Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. ...

TR-X: Lockheed Martin lobuje za nástupce U-2S Dragon Lady

Lockheed Martin za vlastní náklady vyvíjí nové výškové špionážní letadlo TR-X. Lockheed nabízí ...

Bitevní letadla AC-130 dostanou vlastní drony

Jedním z hlavních problémů posádek bitevních letounů AC-130 je najít a pozitivně identifikovat cíle ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • dusan
    16:20 21.04.2016

    Som rád, že ma kongres vypočul : ) Ak zarátame export, tak sú náklady "smiešne". Jeddochucho taký Tchaj-wan či Japonsko s nadšením zaplatia i nábeh linky a USAF môže brať stroje ...Zobrazit celý příspěvek

    Som rád, že ma kongres vypočul : )
    Ak zarátame export, tak sú náklady "smiešne". Jeddochucho taký Tchaj-wan či Japonsko s nadšením zaplatia i nábeh linky a USAF môže brať stroje za výrobnú cenu. A čo sa týka nákladov s modernizáciu - i stávajúcu flotilu F-22 bude treba modernizovať, takže tomu sa Amíci tak či tak nevyhnú.
    A modernizované F-22B ? bez problémov umožmia ešte takých 25 rokov pripravovať novú generáciu.Skrýt celý příspěvek

  • IvanBa84
    16:19 21.04.2016

    6, generacia do 2030 je podla mna skor zboznym zelanim. V kontexte novych programov podla vsetkeho dostavaju prednost projekty strategickeho vyznamu ( novy strategicky bombarder, ...Zobrazit celý příspěvek

    6, generacia do 2030 je podla mna skor zboznym zelanim. V kontexte novych programov podla vsetkeho dostavaju prednost projekty strategickeho vyznamu ( novy strategicky bombarder, nahrada ponoriek triedy Ohio, nove ICBM) a projekty namornictva. (pretahovanie sa s cinou).
    Preto mi obnovenie F-22 pride ako logicka volba. Pride mi vsak extremne zaujimava moznost pripadnej novej utocnej dvojmiestnej verzie "F-22E" ... schopnost F-35 riadit pripadne koordinovat utok dronov mi vzdy prisla dost obmedzena jednym pilotom.
    Pripadna F-22E by bola na to idealna a ani by to nevyzadovalo priliz menit design lietadla ... no mozno trosku nafuknut pre viac paliva a trosku vacsiu bombovnicu, DAS z F-35tky pre lepsi prehlad, sustavu na bokoch umiestnenych radarov pre lepsie radarove pokrytie ... a nahrada F-15E a Tornad by bola na svete ... :)Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    15:36 21.04.2016

    Vzhledem k počtu zájemců o F-22 by se jim ta obnova výroby potažmo i hloubková modernizace určitě vyplatila. V podstatě by přišli s letounem 5+ generace. Vývoj 6 by se sice ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhledem k počtu zájemců o F-22 by se jim ta obnova výroby potažmo i hloubková modernizace určitě vyplatila. V podstatě by přišli s letounem 5+ generace. Vývoj 6 by se sice odložil, ale to nemusí být nic špatného když uvážíme, kde jsou nejbližší soupeři. Ti jsou ještě pár let za současnou F-22. Nová generace může přitom těžit z obnoveného programu.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    14:56 21.04.2016

    plno věcí stejně budou muset vyvinout, respektive integrovat v rámci modernizačních balíčků. A zřejmě chtějí mít pojistku, kdyby se protáhl vývoj letounu 6.generace.

    plno věcí stejně budou muset vyvinout, respektive integrovat v rámci modernizačních balíčků. A zřejmě chtějí mít pojistku, kdyby se protáhl vývoj letounu 6.generace.

  • jj284b
    14:49 21.04.2016

    navyse, ak uz rozbehnu linku, tak je dost mozne ze produkcia sa natiahne na dlhsie obdobie, takze neskorsie serie budu automaticky dostavat dalsie a dalsie modernizacie..

    navyse, ak uz rozbehnu linku, tak je dost mozne ze produkcia sa natiahne na dlhsie obdobie, takze neskorsie serie budu automaticky dostavat dalsie a dalsie modernizacie..

  • jj284b
    14:47 21.04.2016

    mattea: ani nie.. F135 je motor vyvinuty z F119, takze zabudovat ho do F22 by malo ist... podobne je to s novymi radarmi, napr od vyrobnej serie 5, maju vsetky F-22A AN/APG77v1 s ...Zobrazit celý příspěvek

    mattea: ani nie.. F135 je motor vyvinuty z F119, takze zabudovat ho do F22 by malo ist... podobne je to s novymi radarmi, napr od vyrobnej serie 5, maju vsetky F-22A AN/APG77v1 s modernejsimi TRM na baze GaAs.. kym povodny mal 1500-1600 TRM, v1 ich uz ma okolo 2000... s GaN pojde este viac zmensit velkost TRM, pricom budu schopne fungovatn a vyssej voltazi co vyrazne zvysi schopnosti takehoto radaru.. takto modernizovany AN/APG77 by mohol mat kludne okolo 2500 modulov..

    A takto to ide aj s ostatnymi oblastami co som spominal, ved v podstate, F35 cerpala z vyvoja F22, takze spatna implementacia veci vyvinutych pre F35 bude rovnako mozna...Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    14:42 21.04.2016

    To co se zde níže popisuje je jen odhad a do jaký míry případná modernizace proběhne je vedlejší, asi základní předpoklad je nový počítadlo a výbava kokpitu+AESA rad. Zbytek věcí ...Zobrazit celý příspěvek

    To co se zde níže popisuje je jen odhad a do jaký míry případná modernizace proběhne je vedlejší, asi základní předpoklad je nový počítadlo a výbava kokpitu+AESA rad. Zbytek věcí se ukáže později.Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    14:36 21.04.2016

    jj284b: to, co popisujete, je prakticky celý nový vývoj letadla. do prvního sériově vyrobeného kusu to tak může s klidem trvat dalších 10 let, ale na sto procent ne méně než 5 let. ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: to, co popisujete, je prakticky celý nový vývoj letadla. do prvního sériově vyrobeného kusu to tak může s klidem trvat dalších 10 let, ale na sto procent ne méně než 5 let.

    Není otázkou, jestli by takové letadlo proti současným strojům, popř. proti strojům v době jeho zavedení, nebylo skvělé. Otázkou je, jestli se to vůbec vyplatí.

    vedle 6gen vývoje a nástupu F35 mi prostě přijde nesmyslné utopit další hromadu peněz za znovuvývoj F22 (drak, zástavba nového motoru, zástavba jiné avioniky... ).Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    14:25 21.04.2016

    navyse, ak by mal pristrojove vybavenie z F-35, tak by ho kludne mohli exportovat, takze Japonci, Izrael, Australia, by sa kludne mohli spolupodielat na nakladoch na restart...

    navyse, ak by mal pristrojove vybavenie z F-35, tak by ho kludne mohli exportovat, takze Japonci, Izrael, Australia, by sa kludne mohli spolupodielat na nakladoch na restart...

  • jj284b
    14:22 21.04.2016

    asi tak. Ak uz, tak urcite nebudu vyrabat F-22A, ale stroj doplneny o prvky vyvinute pre F-35.. novy STEALTH povrch so znizenymi narokmi na udrzbu, novy AESA radar s TRM na baze ...Zobrazit celý příspěvek

    asi tak. Ak uz, tak urcite nebudu vyrabat F-22A, ale stroj doplneny o prvky vyvinute pre F-35.. novy STEALTH povrch so znizenymi narokmi na udrzbu, novy AESA radar s TRM na baze GaN, moderne CPU, kludne aj nahradit F-119 za F135 atd atd... cim viac dielov z F35 pouziju, tym lacnejsie to v konecnom dosledku moze byt, pricom by to nijako neohrozilo produkciu F-35Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    14:22 21.04.2016

    Myslím si, že to smysl má, důvodem je současný podstav tohoto typu letadla v Air force. Samozřejmě s nutnou modernizací a zapojení nových systémů k využití současné a perspektivní ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím si, že to smysl má, důvodem je současný podstav tohoto typu letadla v Air force. Samozřejmě s nutnou modernizací a zapojení nových systémů k využití současné a perspektivní výzbroje, totiž Ačko v tomle spíš vyšlo jako předsériová produkce a tak má spoustu much a tím horší reputaci. Myslím, že to vyjde laciněji, jak vytvářet nový koncept a další léta vakua. Zkrátka éra boje pouze s teroristy je pryč a tak je nutné mít lepší prostředky.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3