Americký plán pozemní operace proti Islámskému státu

Foto: Vojáci NATO v Afghánistánu; ilustrační foto / Public Domain
Vojáci NATO v Afghánistánu; ilustrační foto / Public Domain

Bývalý zástupce náčelníka generálního štábu americké armády Jack Keane nabídl americkému Kongresu řešení, jak zničit Islámský stát pomocí pozemní operace. Keane je jedním ze strůjců úspěšného potlačení iráckého povstání v roce 2007.

Pozemní operace je nevyhnutelná

Keane odešel z armády v roce 2003 a nyní pracuje v Ústavu pro studium války (Institute for the Study of War). Na začátku roku 2007 Keane společně s Frederickem Kaganem vydal studii Choosing Victory: A Plan for Success in Iraq, ve které načrtl možnosti potlačení sunnitského povstání v Iráku.

Dokument utvrdil prezidenta George Bushe v potřebě vyslat do Iráku dalších 21 500 vojáků. Podle mnohých byl Keane jednou z klíčových postav potlačení iráckého povstání v roce 2007. Nyní Keane nabízí své zkušenosti znovu.

Keane měl 18. listopadu stání před Sněmovním výborem pro vnitřní bezpečnost a zahraniční věci (House committees on Homeland Security and Foreign Affairs), ve kterém diskutoval o vzestupu islámského radikalismu v souvislosti s teroristickými útoky v Paříži.

Útoky připravily o život 129 lidí, rozesely strach na západě a zapříčinily volání široké evropské veřejnosti a politiků po tvrdé akci proti Islámskému státu.

V pondělí například americký senátor John McCain a prezidentský kandidát Lindsey Graham volali po masivní pozemní operaci v Sýrii. Podle McCaina a Grahama mezinárodní operace, za přispění vojáků z arabských států, musí počítat s nasazením 80 000 až 100 000 vojáků. Spojené státy mohou přispět 8000 až 10 000 vojáky.

“IS je nejúspěšnější teroristická organizace v novodobé historii," řekl Keane zákonodárcům sněmovního výboru. “To, co IS vykonala za poslední týdny je bezprecedentní a celkem ohromující. Zatímco vede konvenční válku v Iráku a Sýrii, IS připravila teroristické útoky v celosvětovém měřítku proti lidem ze zemí, kteří bojují proti IS."

Keane se také připojil ke kritikům strategie Baracka Obamy označovanou jako "strategická trpělivost” - což je podle Keana omluva pro “nedostatek agresivní a soudržné strategie.”

“Spojené státy a naši alianční partneři se musí probudit,” uvedl Keane. “IS je ve válce s námi a civilizací, ale podle mého soudu, Spojené státy nejsou v opravdové válce s IS - ani náš prezident, ani náš Kongres a už vůbec ne americký lid.”

Podle Keana je nutné výrazné navýšení vojenských aktiv Spojených států v Sýrii a Iráku. Keane také volá po úderných operacích speciálních sil ve velkém měřítku na “kritické uzly a funkce Islámského státu.” Keane odhaduje počáteční potřebu na 10 000 amerických vojáků.

“Jednou provždy je třeba vyslat potřebný počet poradců, instruktorů a leteckých návodčích, kteří jsou opravdu potřební ke zvýšení bojové efektivity,” uvedl Keane. “Je třeba dramaticky zvýšit počty operací dronů, vyslat odminovací (IED - pozn. red.) vozidla, vrtulníky Apache a celou řadu tolik potřebného vybavení.”

Nutné je vytvořit pro uprchlíky bezpečné zóny v severozápadní Sýrii podél tureckých hranic a v jihozápadní Sýrii podél jordánské hranice .”Ochrana na zemi od mezinárodních sil; ochrana ze vzduchu pomocí leteckých koaličních sil a pomocí jordánských a tureckých protivzdušných systémů na jejich straně hranice,” vysvětluje zásady ochrany běženců Keane.

Příliš opatrnosti

Několik amerických zákonodárců kritizovalo současnou leteckou kampaň jako příliš neefektivní, protože ji svazuje opatrnost z vedlejších škod - tedy mrtvých civilistů. Každý mrtvý civilista v současné době vyvolává masivní negativní mediální kampaň s negativními dopady na průběh vojenské operace.

Keanův plán volá po “zničující letecké kampani bez omezení,” která srazí na kolena vojenské schopnosti Islámského státu. Současná letecká kampaň je příliš opatrná, což má za následek žádné nebo málo oběti mezi civilisty. Na druhé straně však Islámský stát dál pokračuje ve vraždění civilistů.

“Můžeme to udělat, víme jak to udělat a může vytvořit velmi účinnou leteckou kampaň, která přinese výsledek, “ uvedl Keane.

Na druhou stranu jsou zde i odpůrci pozemní kampaně. Republikánský senátor Eliot Engel při slyšení sněmovního výboru upozornil, že Islámský stát chce Spojené státy zatáhnout do pozemní operace. “Zprávy ukazují, že IS chce nalákat Spojené státy do pozemní operace, do války, ve které mohou bojovat,” uvedl Engel.

“Zdá se, že pokaždé, když jsme intervenovali, jenom jsme to zhoršili… Jak si můžeme být jisti, že opět nezapadneme do další vleklé pozemní války, do které si myslím, že americký lid nechce ani není připraven jít?” položil otázku Engel.

Keane souhlasil, že podobnému scénáři je nutno se vyhnout. “Většina analytiků nevolá po vyslání velkých pozemních bojových jednotek, aby šly do Sýrie nebo zpět do Iráku,” uvedl Keane.

Hlavním řešením problému je podle Keana podpora domorodých sil a vyvinout stejné úsilí nalézt politické řešení, jaké americká administrativa vyvinula při řešení íránského jaderného programu.

“Naše snaha podpořit domorodé síly byla, podle mého názoru, velmi nedostatečná,” uvedl Keane. “Pokud někde vyšleme naše bojové brigády, musí to být pouze ve spojení s koalici arabských a NATO států. Nemyslím si, že bychom měli nasadit větší síly.”

Zdroj: Military.com

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Černý pátek pro Islámský stát v Kurdistánu

Pátek je svatým a posvátným dnem pro islám, a o to více pro islamisty. Kurdové demonstrativně ...

Izraelský ministr obrany: Začala třetí světová válka

Izraelský ministr obrany Moše Ya'alon vyzval západní země, aby se připravily na dlouhou konfrontaci ...

Francie jde do boje s Islámským státem. Jaké má zbraně?

Francie začíná po vražedném běsnění islámských teroristů v Paříží více investovat do boje s ...

Rusko v Sýrii dokazuje nárůst svých vojenských schopností

Ruská letecká kampaň v Sýrii je poměrně malého rozsahu, avšak ukazuje na významný pokrok ve ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • RiMr71
    13:27 23.11.2015

    TO máš těžký Belde, někomu zase nesedí ta výrazná korektnost a homogenizace velmocí, vydávaná za nadhled.
    Já osobně si víc vážím jednoznačného názoru (přestože s ním nesouhlasím) u kterého mám pocit, že je podložený nějakou životní zkušeností, než nemastného neslaného názoru nenázoru stylu "všichni jsou stejní, hrátky velmocí blablabla".

    Občas totiž nastává situace, kdy jednoznačné rozhodnutí, i když třeba špatné, je menší zlo než žádné rozhodnutí a ponechání problémů k volnému růstu v jakési pomýleně humanistické snaze vyvážit násilí, zlo a naládované zbraně anylýzami, komisemi, úzkostlivým vyvažováním názorů a brainstormingy...

    Jak to bylo...
    "Co můžete říct na svou obhajobu?"
    "Inu... To máte tak..."
    "Stačí. Ke zdi! Další!"

    Či velmi výstižné:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Beld
    19:02 22.11.2015

    Me osobne posledni dobou celkem mrzi struktura prispivatelu na AN , z 90% je to bud a nebo ( Bud jdes s nami nebo jsi proti nam ) . Cili podporuji jednu stranu , coz je bohuzel v ocich vetsiny USA vs Rusko . A navic jsou vetsinou zaslepeni z obou smeru .

    Kdyby to bylo u podobnych politickych hadek o nicem , tak by to nebyl problem ,ale je to stale casteji i u technickych veci . No snad neprijde den , kdy se nevyplati diskuzi na AN ani procitat .

    Doufam , ze to neni nejaka masivnejsi reakce na uverjenovani clanku na idnes.cz

  • semtam
    21:17 20.11.2015

    Shania

    Jo, letecká podpora je přehnaná. Ale aby nějaká teroristická organizace si mohla dovolit pod nebem, které "ovládá" USAF si provozovat stát, který i obchoduje je opravdu zarážející. Ještě více je zarážející to, že žádný ze států, který IS dodává zbraně, apod. plus ty, kteří s ním obchodují nejsou vystaveny žádnému alespoň mezinárodnímu tlaku či případně sankcím a tvrdým postihům z podpory terorismu.

  • Wenet01
    16:08 20.11.2015

    ratataarmata: To jste to moc nezachránil. SSSR mělo skoro třista milionů obyvatel - můj údiv nad číslem 150 milionů nebyl proto, že by byl přehnaný, ale proto, že byl malý a představitel kterého jste zmínil bys to tak asi těžko mohl vypustit z úst... Varšavská smlouva + SSSR měla pak obyvatel ještě více, když jen poláků je 39 milionů

  • RiMr71
    16:06 20.11.2015

    Po pravdě řečeno taky nechápu, jaktože ty kilometrové kolony A-10ky a AC-130ky nenaháněli jak králíky už dávno...

    Myslím, "protože Turecko".
    Aby se to Turkům nevymstilo..

  • premyslcz
    15:59 20.11.2015

    To Shania: ja to vidim stejne jako kolega, ta koalicni letecka mise fungovala asi tak jako kdyz pasáček pase housata, ten bič v podobě leteckých útoků jenom korigoval kam ISIS smí a kam ne. Proto "zdrcující" bombardovaní mělo efekt růstu oblasti směrem do Syrie kde došlo ke kontaktu s Arabskou Syrsko armadou. Cil byl jasny svrhnout prezidenta Assada ( zamerne nepouzivam slovo diktator potoze to je slovo ktere se dnes pouziva nepravem, s diktatora Lukašenka se v mediich stal prezident Lukašenko ... , stejně jako je prezident Putin)

  • Vestly
    15:45 20.11.2015

    Rim, skor sa malo davno zakazat obchodovat s ISIS. Infrastrukturu budu potrebovat, bez nej bude trvat obnova Syrie mnohonasobne dlhsie.

  • Shania
    14:55 20.11.2015

    semtam: zase nepřeháněj s tím, že jim dělali letecký dozor, proti komu? Proti Iracké armadě, nebo Asadovi, kterého ISIS zatím absolutně nezajímá? Nebo kurdskému letectvu, které by už davno srovnala města ISIS se zemí?:)

  • RiMr71
    13:50 20.11.2015

    S tím ničením ropné infrastruktury - jak je to ošemetné, nějaké hodnocení, o tom svědčí i zcela čerstvá zpráva:

    "Ruské ministerstvo zahraničí se vyjádřilo proti francouzským útokům na ropnou infrastrukturu IS v Sýrii, protože jsou činěny bez souhlasu syrské vlády.
    "Máme podezření, že francouzští partneři chtějí omezit ropné kapacity pod kontrolou syrské vlády, před budoucími ofenzivami syrské armády a brzkým návratem této infrastruktury pod kontrolu syrské vlády. ...""

    Takže když neničili zařízení ISIS - tak byli obviňování. že neničí. A když ničí zařízení užívané ISIS, tak jsou obviňováni že ničí, protože mají nějaké "postranní úmysly".

    Prostě jedině ruské bomby jsou ty správné!!! :D

    Ale to je jedno... hlavně ať to tam sypou..

  • semtam
    13:01 20.11.2015

    ratataarmata

    A kde je zdroj šíření? Jinak tyto spisy byli použity i v Německu. Protože již od vydání byli světově známý. A Arabové nepotřebovali probouzet nenávist vůči Židům, protože již dávno vznikl Izrael a války kolem něj. Ale kdo ví, třeba za tím stojí KGB.

    JJ, IS vyhladí pár národů, pošle dolů civilní letadlo. A až po Paříži to jde i když proti IS útočí přes rok. Jestli jim umožnili obchodovat, získávat příjem. Tak jejich angažmá byla jen hnusná komedie. Vlastně dělali letecký dozor vyhlazovací operaci menšin. Ale jakmile se sáhne na důležitější národ (ne opravdu nejsou fašisti) tak jim ty rafinérky začínají pomalu ničit.

  • ratataarmata
    12:44 20.11.2015

    semtam, přijde ti zajímavé, že to po Paříži jde? Jak vidno i zázraky se dějí? Tak je to ale vždycky, po popálení malé rómské holky ve Vítkově to najednou taky šlo, posbírali všechny pachatele a pozavírali je a fůru let a následně rozjeli akce jako Power apod. Taky zázrak? Výdyť neonacisté tu cíleně Romy napadjí a štvou proti nim od revoluce, ale musel přijít Vítkov a od té doby už to jde.

  • ratataarmata
    12:39 20.11.2015

    semtam, trapas seš ty, nikde nepíšu že tzv. "Spisy" KGB sepsala, píšu že je po celou éru SSSR mistrně využívala a také přeložila do arabštiny a v mnohamilionovém nákladu rozdistribuovala na Blízkém východě, aby vyvolala nenávist Arabů vůči USA a Izraeli a podařilo se. Že tohle falzum bylo sepsáno už v carském Rusku ve svých příspěvcích výslovně zmiňuji.

  • semtam
    12:29 20.11.2015

    Shania

    Tak je velmi zajímavé, že to po Paříži jde. Jak vidno i zázraky se dějí. Že by islámští extrémisté byly ve zbytku světa nějak laxní či by je přetáhl jen IS je docela naivní. Islamisté aktivně působí snad v celé subsaharské Africe.
    A "soustředění" islamistů v IS neodvratně vede k radikalizaci, zkušenostem, kontaktů i zdrojů pro šíření islamismu do světa.

    Že pro Rusko to nic neznamená, tak to odpusťte, ale to jen svědčí o základní neznalosti problematiky. Radikální islamismus vnímá Rusko jako hrozbu nejen na svém území ale i na území států střední Asie. A mnoho bojovníků IS a FSA je právě z těchto států.

  • Shania
    11:45 20.11.2015

    semtam: koalice ničila rafinerie už před tím, aktivita ale je velmi nízká a můžeš to přisoudit nedostatku ověřených cílů/ obava o civilní ztráty/nedostatečná politická vůle udělat něco zásadnějšího, navíc pro většinu států v koalici není ISIS žádná hrozba a možná je současný stav i vyhovující, protože ten konflikt váže velkou část extrémistů, kteří by pak dělali asi co?...

    Rusové problém ani s jednou z uvedených věcí problém nemají, jejich nepřítel jsou hlavně rebelové a Asad je ve velkém ohrožení.

    sanityangel1: a co jako že US vyvolali revoluci v Iranu, byla studená válka a všechny strany mají špinavé ruce, v zemích třetího světa to byl vždycky zkorumpovaný diktátor vs banda šílených revolucionářů a naopak. Pokud US nechtěli, aby všechny tyto země ovdali komunisti, tak se muselo hrát podle stejných pravidel.

    Obě strany udělali strašnou spoustu chyb nebo kroků, které se později otočili proti nim. Ale myslet si, že kdyby např. západ dal od blízkého východu ruce pryč, tak bude stabilní pod diktátory navždy je dost mimo. Jednou by je ty problémy stejně dohnali, a čím víc by tam žilo lidí, tím horší by byl výsledek.

  • semtam
    10:29 20.11.2015

    Tak zrovna USA při vzniku IS se tvářili, jako že nic a vlastně je to problém Iráku (Sýrie asi ne) v té době. Tím pádem IS vyslali signál, že mají volné ruce.

    ratataarmata

    Kde jste tohle vzal? Spisy byly poprvé vydány v Rusku roku 1903. Tak nějaká KGB je trapas. Navíc nedlouho po jejich vydání byly spisy snad každým označeny za podvrh či plagiát satiry.
    Prohlášení Chruščova bude jasná patlanina. Nejspíše i hoax. Protože semena antisemitismu byla zaseta v každém evropském národě již dávno. Tak Hitler měl z čeho stavět tak či tak.

    jsk1

    USA začali ničit hlavně po útocích v Paříži. Kdyby USA zničili rafinérie IS, tak by IS neprodal ani barel ropy.

    FSA má součást An-Nusru, která je prokazatelně al-Kajda. Je ale pravdou, že al-Kajda je spíše pojem než organizace.

    Většina lidí je opravdu zabita ruskýma zbraněma. Ruské (sovětské) zbraně mají všechny strany v konfliktu.

    Na psychologickou válku si musíme dát opravdu bacha. Neustálá štvavá kampaň proti prezidentu ČR nebo i vládě pokud jedná jinak než je mocným po chuti a neustálé nálepkování protivníka (rozuměj lidé s opačným či jiným názorem) nelichotivými tituly.

  • jsk1
    08:52 20.11.2015

    Podle toho co vím:
    - SA nakupuje zbraně proti Iránu, viz. Sunnité vs. Šíité, tisíc let starý spor
    - USA zničily kolem 200 malých rafinérii, zničily 116 cisteren
    - obavy USA ze ztrát civilistů jsou až patologické, muslimové a to i ti umírnění
    velmi špatně nesou když muslima zabije bezvěrec, ideální je když se muslimové
    vraždí mezi sebou
    - FSA není Al Kajda atd, každý dodaný TOW od SA (USA žádné zbraně v Sýrii nikomu nedodáaly!) musí být dokumentován (záznam odpálneí na cíl, za použitý kontejner pak dostanou novou střřelu)
    - naprostá většina lidí je zabita ruskýma zbraněma
    - otázku zůstáva komu z mocností nestabilní situace v Sýrii více vyhovuje - každý nechť si udělá vlastní názor
    - pozor na psychologickou válku vedenou intenzivně právě u nás!!

  • ratataarmata
    01:39 20.11.2015

    sanityangel1, nemáš zač, vodit slepé přes přechody je občanská povinnost. Ad Írán - události okolo pádu Mosadeka se nijak - naprosto nijak - nevylučují s vlivovou kampaní KGB usilující o antisemitské a protiamerické směřování islámského světa skrze šíření Spisů siónských mudrců.

  • ratataarmata
    01:12 20.11.2015

    Wenet01, východní blok nebyl pouze SSSR, proti západu stála přece Varšavská smlouva. To na vysvětlenou oněch 150 milionů. Ruské operace využívající falza známého jako Spisy siónských mudrců mají bohatou historii. I pokud jde o jejich využívání sovětskými tajnými službami v Evropě před druhou světovou válkou. A bohužel i po ní. Hodně naznačuje operace s kódovým označením Zarathustra z padesátých let, ke které Nikita Chruščov prohlásil „semena antisemitismu v Německu jsme zaseli my a oživit je můžeme jen my“. Spočívala v šíření německého překladů Spisů siónských mudrců v Německu. Před válkou je hltali pravičáci, po válce je KGB naopak distribuovala - mimo jiné - německým a evropským levičákům. Pokud něco víš o antikapitalistické levičácké bojůvce RAF v Německu, pak jistě víš, že byla brutálně antisemitská. Což lehce podkopává oblíbené představy o "židobolševicích". Pokud jste někdo četli deníky od Ivana Alexejeviče Bunina (nejznámější od něj je povídková sbírka Temné aleje) z období bolševické revoluce (jež měla být vedena Židy) popisuje v nich antisemitské pogromy, pořádané bolševiky přímo v Moskvě. Deníky vyšly u nás pod titulem Proklaté dny.

  • cejkis
    00:10 20.11.2015

    NA jakou válku se připravuje Saudská arábie, když od US kupuje níže uvedený seznam ?

    https://pbs.twimg.com/media/CU...

  • cejkis
    00:08 20.11.2015

    Proč Saudská arábie kupuje od US střely TOW a dodává je FSA ?
    Proč Saudské arábie kupuje od Chorvatů raketomety a dodává je FSA ?
    Proč Saudská arábie kupuje od Číny a Pakistánu protiletadlové zbraně a dodává je FSA ?

    Když FSA je AlKajda, AlNusra a bandy místních kriminálníků.

  • cejkis
    00:07 20.11.2015

    Proč vozidla Toyota dodané FSA na příkaz Obamy skončily u bojovníků Islámského státu ?

  • cejkis
    00:06 20.11.2015

    US nikdy neuvalilo sankce na společnosti obchodující s ropou Islámského státu.
    US nikdy neuvalilo sankce na Turecko přes které se prodává ropa Islámského státu.
    US nikdy nebombardovalo rafiérie Islámského státu.
    US nikdy nebombardovalo ropné tankery islámského státu.
    Proč ?

    Včera řada z výše uvedeného shořela po náletu ruských strojů. Kluci v US a Saudské arábii musí být pořádně naštvaní.

  • premyslcz
    23:53 19.11.2015

    Poučka z historie co Vam to pripomina (ISIS)
    Turci u Vidne 1527 http://www.palba.cz/viewtopic....
    Turecká armáda postupovala Uhrami a dopouštěla se strašlivých násilností. Byla to cílená aktivita, kdy šlo o to, vyděsit protivníka natolik, aby v podstatě ve své duši prohrával ještě dříve, než se poprvé zkříží zbraně. Brutalita dosáhla vrcholu u Budína. Jeho posádka, celkově 20 000 mužů, se vzdala výměnou za zachování životů a následně byla pobita do posledního muže. To byl pro křesťanské vojáky zásadní morální zlom.

  • Shania
    23:48 19.11.2015

    cejkis: moc pěkné, akorát novináři pracující pro RT a FOX NEWS nevěřím, že říká vše vid.

    To že za celou situaci může US je pravda, tentokrát ale tím, že neudělali dost a stále nedělají.

  • 23:38 19.11.2015

    Je to všetko pekné, ale to by Turecko nemohlo byť v NATO a Saudi, ako veľmi dobrý spojenci, keď sú to zrejme najväčší podporovatelia IS. A hlavne Turecko predstavuje problém.

  • ruleta
    23:32 19.11.2015

    ratataarmata - Podivej se na rozhovor s Michaelem Flynnem (do roku 2014 reditel DIA) v srpnu 2015 na Al Jazeere, kde rika, ze USA pomahala s vyzbrojovanim salafistu a Al Kaidy v Syrii.

  • ruleta
    23:27 19.11.2015

    sanityangel1 - Nic proti, ale CIA tak maximalne napomohla svrhnout. Tim neomlouvam vmesovani se do vnitrnich vztahu zemi, ale jaksi v ramci zeme musela byt siris hybna sila, ktera poptavku CIA splnila a naplnila, z principu to nemohli byt jen a jen zaplaceni vojaci ponevadz by prevrat CIA nemel dlouheho trvani.

  • sanityangel1
    23:27 19.11.2015

    To premyslcz:
    Njn, ja jsem se domnival, ze to Izraelcum pali, ale to vypada, ze uplne zmagorili. Smyslem melo byt Asada oslabit na uroven, kdy neni pro Izrael nebezpecny a ne jej znicit. Pokud nechaji Asada padnout, tak to co nastoupi bude mnohem horsi viz. Libye, Irak, Afghanistan.

  • cejkis
    23:25 19.11.2015

    Hrozně mě baví číst PR články vypouštěné z USA jako balónky v době, kdy se na světlo dostává pravda o Islámském státu a jeho podpoře ze strany USA, Saudské arábie, Kataru a Turecka.





    Tady máte pohromadě tu americkou nádheru....
    https://www.youtube.com/watch?...

  • sanityangel1
    23:18 19.11.2015

    Drahy Ratataarmato,

    jsem rad, ze jste mi to objasnil. A ja si myslel, ze je to tim, ze v Iranu v 1953 CIA svrhla demokraticky zvoleneho premiera Mosaddek:

    "V březnu 1953 schválil prezident Eisenhower operaci Ajax. CIA navázala kontakt s generálem Fazlulláhem Záhidíhem, jenž měl připravit na Mosaddekovo svržení armádu věrnou šáhovi. Kancelář CIA začala podplácet íránské poslance, aby přestali podporovat premiéra. Američtí agenti začali kupovat i kriminálníky, kteří napadali duchovní a snažili se vzbudit dojem, že za tím stojí Mosaddek a jeho věrní.

    Američané kupovali íránské novináře, kteří líčili premiéra jako zkorumpovaného, prokomunistického a antiislámského. Na pomlouvačnou kampaň vydala CIA přes milion dolarů. Američané

    zaplatili bandy bitkařů, kteří táhli ulicemi Teheránu, stříleli na mešity, rozbíjeli obchody a vyřvávali: "Ať žije Mosaddek! Ať žije komunismus!"

    Nová íránská raketa krátkého doletu řízená laserem.Někteří mulláhové se dali z obav před rudým nebezpečím na stranu šáha. V hlavním městě vládly chaos a násilí.

    Američané podplatili četné velitele policie a armády a zmobilizovali 19. srpna proti premiérovi masovou demonstraci. Zaplacení příslušníci bezpečnostních složek začali obsazovat ministerstva a sdělovací prostředky.

    Svržený premiér stanul před vojenským soudem. Rozsudek tři roky vězení byl stanoven už předem. Poté co si ho odseděl, uchýlil se do domácího vězení na své venkovské sídlo asi 180 kilometrů severovýchodně od Teheránu, kde žil až do své smrti roku 1967."

    Odtajneno z archivu CIA po 60 letech:

    http://www.tyden.cz/rubriky/za...

  • Shania
    23:16 19.11.2015

    Kozlus: SA je asi takový spojenec jako bylo SSSR spojenec pro USA a UK ve WW2.

    Výsledek toho spojenectví možná taky jednou bude dost podobný.

  • Shania
    23:01 19.11.2015

    premyslcz: mě taky baví, ta představa některých, že uprchlíci (muži mají zůstat bojovat) nebo ještě líp, že z těch co už tu jsou zformujeme armadu a pošleme je bojovat za svou zemi. Akorát to má haček v tom, že neřekli jestli budou bojovat za asada, povstalce, isis, nebo nějakou jinou z frakci a čeho jako vlastně mají dosáhnout.

  • Kozlus
    23:00 19.11.2015

    premyslcz: V Jemenu utoci nasi nejlepsi spojenci v oblasti, navis SA ted kupuje chytre bomby za dalsich 1,4G dolaru, tak se o nejake valce neslusi mluvit.

  • premyslcz
    22:43 19.11.2015

    Pokud se tady hovori ohledne invaze kam ano kam ne, tak obdivuji jak mladi Huthiove v Jemenu v triku a xandalech neutikaji do Evropy a brani svoji zemi pred SA, Sae a armadou ze Sudanu. Akorat tento konflikt je moc daleko, v jine sfere vlivu a nedelaji se kvuli ni konference ve Vidni.
    http://youtu.be/idFr8uwLiaA...
    Kazdopadne je to asi prima kseft pro americke zbrojovky, protoze tam je "umrtnost techniky" neskutecna. Viz odkaz.
    V teto valce zase tajne spolupracuje SA s islamskym statem v Jemenu. Melo by se to vzit jednim vrzem pres arabsky polostrov kdyz uz tam jednou ta technika je ...
    Rozkaz znel jasne nebyl cas se ptat kdo je kdo :)

  • Kozlus
    22:27 19.11.2015

    A pozemni operace USA moc pravdepodobna neni. V USA se uz mluvi hlavne o volbach a Obama konci a ted nemuze vyvadet, protoze by tim uplne pohrbil demokraty, kteri to uz takhle maji nahnuty. Dalsi vec je, ze zapadni vojaci tam budou za okupanty. Vlastne, zapadni invaze (spolu s turkama) by tu zemi mohla pekne sjednotit.

  • Kozlus
    22:23 19.11.2015

    Lide z jedne ne moc vyznamne univerzity ( MIT nebo tak nejak se jmenuje) dokazali, ze ty rakety pouzite pri tom chemickem utoku nemohli priletet od Asadovych jednotek. Media? Totalni ignorace - prezident prece rekl neco jinyho.

    Turecka invaze do Syrie - nic jineho to bez mandatu RB OSN ani neni - co to je zase za kravovinu? Rikaji, ze chteji zabezpecit hranice proti pasovani zbrani a bojovniku. Z turecke strany hranice to nejde? No jo, ale to by se nedostali az k Alepu, ze. Turek proste potrebuje udrzet otevrenou zasobovaci trasu kamaradickum. Kurdi by jim ty "umirnene" totiz postrileli.

  • Wenet01
    21:54 19.11.2015
    Oblíbený příspěvek

    Přišli až v momentě kdy byli pozváni Assadem a ten tak mohl učinit až ve chvíli kdy věděl, že nebude odmítnut a to se stalo až když Německo podepsalo Nordstream 2, čímž padla nutnost spolupracovat s přítelem IS Tureckem...
    Do Ukrajinské krize to vypadalo, že se Assad nějak udrží a stačí ho podporovat bez intervence - rusům dalo dost práce znemožnit američanům vojenskou akci, do které se jim sice nechtělo, ale po chemickém útoku (pravděpodobně z dílny Turecka) je dohnalo vlastní prohlášení. Po Ukrajinské krizi si Ivan musel vyřešit tranzit do EU a nemohl si zaříznout vztahy s Tureckem.
    Ohledně sionských mudrců a podobných kravin...tak SSSR válčil proti sunnitským wahábistům v Afghanistánu a radikalizoval je tak maximálně proti sobě, Izrael byl s Arabským světem ve válce dávno před Andropovem a SSSR neměl 150 milionů obyvatel...asi zbytečné ten blábol dál komentovat. Příště bych byl raději za Ruskem placené autobusy emigrantům, kdy se mudrci nemohou zatím shodnout proč touto diverzní akci Putin Evropě pomáhá dostat lékaře a inženýry z bodu A do bodu B, nebo o KGB organizující terorismus ve Francii - bude to zábavnější

  • Lopoz
    21:51 19.11.2015

    Tak a je to tady. Presne to co jsem si myslel ze nastane po utoku ve francii. Tj. udalost ktera nam opet dovoli dostat moralni mandat lezt nekam kde nemame co delat. Je videt ze nekdo asi nemuze skousnout pritomnost rusu v Syrii. Pokud to americane opravdu mysli vazne meli by vyslat pozemni jednotky do iraku a dalsich africkych zemi kde isis operuje. Ale aha tam uz asi nemaji svoje "zajmy".

  • astor
    21:46 19.11.2015

    Pro Ratataarmata:
    Vždy jsem se domníval, že konspirační teorie jsou vlastní toliko antiamerickemu táboru. A vidíte, extrémně blbé konspirace dokáže zplodit i druhá strana. Jako by neexistovalo sociální inženýrství ze strany vítězných mocností po WW I,které založilo arabské autokracie v oblasti,okupační zóny a proti vůli původního obyvatelstva organizované přistěhovalectví zvenku a tím položilo základy dnešní nestability . A do toho ty Protokoly sionských mudrců...:-))))

  • premyslcz
    21:45 19.11.2015

    Na eliminaci Syrske arabske armady je tam Israel
    Bojovnici An nusra v zidovskych nemocnicich
    https://news.vice.com/article/...
    https://www.youtube.com/watch?...
    Strelba pres hranice
    http://www.reuters.com/article...
    Bombardovani v Syrii
    http://www.bbc.com/news/world-...
    Bombardovani Damasku
    http://www.timesofisrael.com/s...
    Sestrel Su 24
    http://www.algemeiner.com/2014...
    Rozhovor s bojovnikem s An-nusra o dodavkach zbrani
    http://www.timesofisrael.com/s...
    Samozrejme je toho vic jak sestrelu letadel tak bombardovani po Syrii, ale nejzajimavejsi byl rozhovor s rakouskym dustojnikem UN, ktery popisoval kontakty mezi israelskou armadou a nusrou. I pasivitu israele ktery dohlizel na unos vojaku UN.
    http://www.ibtimes.co.in/un-re...

  • Vestly
    21:42 19.11.2015

    shal, prišli, az ked bolo zrejme, ze Asad nevyhra. Po 5 rokoch obcianskej vojny jeho armada stratila moralku a zacala sa stahovat takmer na vsetkych frontach.
    Po zacati Ruskej podpory prebrala SyAA znova iniciativu.

    Nebolo by odveci pozriet si statistiky, Rusi mali v Syrii viac uderov za mesiac, ako cela koalicia za rok a pol.

  • shal
    20:56 19.11.2015

    JirkaM: Spíše to je tak, že Rusové se přidali až když IS začal prohrávat. Největší práci k zastavení postupu IS a jeho oslabení a zatlačení zpět udělali Kurdové a USA.

  • JirkaM
    20:52 19.11.2015

    ratataarmata, já jen vím, že dokud ISIS bombardovaly USA, tak se ISIS dařilo dobře, vesele si publikoval ta svá otřesná videa, nerušeně provozoval nejméně jednu rafinérii jejíž produkci exportoval pomocí mnoha set cisteren. Nepřipadá vám to divné?

    A jak to, že pánové z ISIS tak hysterčí, když Rusové útočí na umírněnou demokratickou opozici?

    Logické vysvětlení je, že USA na ISIS neútočili doopravdy, zatímco Rusové ano.

    A abych odpověděl na otázku, USA Assada pokud vím nebombardovaly, ale jejich spojenec Izrael ano. Použil k tomu letadla, která od USA dostal zdarma. Jak to bylo s těmi raketami, které Američané na Sýrii odpálili a které záhadně spadly do moře nevím.

  • ratataarmata
    20:36 19.11.2015

    JirkaM, bombardovaly snad USA někdy Assada? Nikdy. A pozice ISIS? Ano, již rok s výsledkem 20 tisíc zabitých islamistů.

  • ratataarmata
    20:34 19.11.2015

    Když čtu jak USA údajně stvořily podporují islámský stát nedá mi nepřipomenout jednu stěžejní historickou událost. Dnešní Rusko již není Sovětský svaz, ale jeho předáci jsou jeho děti vzešlé z líhně KGB. Pokud si myslíte, že nenávist Arabů vůči všemu západnímu (a vůči Izraeli) má dávné a přirozené kořeny, pak ani netušíte jak krutě se mýlíte. Ještě v šedesátých letech si Arabské země západ předcházely. Pak se ale něco stalo, nastal zlom. Rusko - tedy tehdejší SSSR - si uvědomilo, že dohnat západ se jim nepodaří a že ve vojenské rovině má západ také navrch. Západ měl - už jen díky obyvatelstvu žijícím v západní "zóně" početní převahu nad SSSR. Z odtajněných archivů a mnohem spíš z výpovědí přeběhlých sovětských agentů a agentů komunistických tajných služeb (např. rumunských) vyplývají informace o přímo ďábelském - a bohužel uskutečněném - plánu KGB, který měl tuto situaci zvrátit. SSSR marně sháněl mimo území, které zabral po roce 1945 v Evropě další spojence proti západu. Jeho ateistický fízlácký komunismus totiž nelákal téměř nikoho. Nemohli-li sehnat spojence, napadlo je, že se bez nich obejdou, pokud stvoří nového silného nepřítele západu. Volba padla na Araby! Tento plán pochází z roku 1972, a inicioval jej tehdejší náčelník KGB Jurij Andropov. Údajně to byl přímo on, kdo přišel s myšlenkou radikalizace islámského světa proti Západu a Izraeli. Vše vystihuje jeho výrok, že "jedna miliarda nepřátel může způsobit mnohem větší škody než 150 miliónů". V čem tedy spočívala ona operace? Rusové nechali přeložit tzv. "Spisy siónských mudrců" do arabštiny a v stamilionových nákladech je vytiskli a distribuovali v arabských zemích. Tyto tzv. "spisy" totiž nebyly v arabském světě téměř vůbec známy, měly dopad pouze v evropském kontextu (byly sepsány ještě v carském Rusku s cílem probudit antisemitismus). Právě šíření milionů výtisků Protokolů a současné vytváření obrazu USA jako sionistického nástroje určeného k podřízení světa židovským zájmům je patrně nejvýznamnějším zdrojem arabského antiamerikanismu oděného do hávu antisemitismu.

  • JirkaM
    20:34 19.11.2015

    Proti Islámskému státu, nebo proti Assadovi? Dokud se ISIS dařilo dobře, tak se tam Amíci zrovna nehrnuli.

  • ratataarmata
    20:00 19.11.2015

    To co sledujeme asi rok v přímém přenosu je patrně nejkratší možné vyjádření rozdílu mezi postojem klubu odvážných a hejnem zbabělců:

    Odvážní - EU & NATO & USA:
    pomáhat potřebným prchajícím před hrdlořezy & bojovat proti hrdlořezům v jejich hnízdech (řešení problémů teď hned)

    Zbabělci - Okamura, Orbán, LePenovci a jim podobní:
    nepomáhat potřebným & nebojovat proti hrdlořezům v jejich zemích protože se nás to prý netýká - strkání hlavy do písku (odkládání řešení problému)

    Přesně tak to je!

  • premyslcz
    19:09 19.11.2015

    Nejhorsi na teto valce je, ze jako první v této válce umřela "pravda". Uz nevime kdo stoji proti komu, kdo podporuje koho a kdo je v koalici s kým.

  • Wenet01
    18:04 19.11.2015

    Vtipné a smutné zároveň...krom zanedbatelného faktu platícího jen pro jiné země, že k tomu nemají žádný mandát dle mezinárodního práva a ke komunikaci se Syrskou vládou by se jistě nesnížili - už zbývá jen ten detail ,že IS financuje jejich spojenec SA a Katar a všemožně mu pomáhá člen NATO Turecko....

  • KOLT
    16:59 19.11.2015

    Minimálně rok jsem přesvědčený, že mnohem větší užitek by přineslo vyslání pozemních sil, klidně relativně malých, než pouhé útoky ze vzduchu. Přitom cena by byla ve výsledku nižší. Jenže když on Obama slíbil, že do Iráku pozemní vojsko nepošle....

Stránka 1 z 2