Americký TOPGUN dělá z bojových pilotů esa již padesát let

Americký TOPGUN dělá z bojových pilotů esa již padesát let
Formace čtyř F/A-18 Hornet ze školy TOPGUN nad ostrovem San Clemente, Kalifornie (1995) / National Museum of the U.S. Navy (Zvětšit)

V časopise amerického Námořního institutu Proceedings vyšel zajímavý článek o dějinách vyšší dívčí pro námořní piloty, programu TOPGUN. Od svého založení prošel mnohými změnami. Kromě pilotů a důstojníků zbraňových systémů v něm studovaly i další profese.

TOPGUN oficiálně vznikl před padesáti lety, 3. března 1969. Tehdejšímu náčelníkovi námořních operací Thomasovi H. Moorerovi, se nezamlouvaly statistiky výsledků vzdušných bojů z probíhající války ve Vietnamu. Během bombardovací operace Operace Rolling Thunder přišlo americké námořnictvo o jedno letadlo přibližně na každých tisíc letů. Poměr sestřelů nepřátelských MiGů k vlastním ztrátám nebyl úplně špatný. Mezi lety 1965 a 1967 vycházel 3,7 ku jedné. Moorerovi, který byl sám původní profesí námořní letec, se ale zdálo, že by mohl být daleko lepší.

Měl podezření, že střely vzduch-vzduch stíhaček amerického námořnictva nefungují podle požadavků. Proto zadal kapitánovi Frankovi Aultovi úkol vypracovat analýzu příčin ztrát námořnictva ve vzduchu. Výsledkem byl přibližně padesátistránkový dokument, známý jako Aultova zpráva.

Jedno z doporučení na jeho konci bylo založit specializovaný program, v němž se budou už zkušení námořní letci cvičit v manévrovém boji. Moorerovi se nápad zalíbil a škola skutečně vznikla. Absolventi programu se vraceli ke svým jednotkám, kde fungovali jako instruktoři taktiky leteckých bojů. Brzy to přineslo ovoce. 


Legendární úvodní scéna a hudební znělka filmu TOPGUN z roku 1986.

Důraz na agresivitu

V roce 1970 stoupl poměr sestřelů vůči ztrátám na třináct ku jedné. „Z posádek, které měly jen omezený výcvik ve vzdušném boji, se díky programu stali agresivní letci, zběhlí v bojových leteckých manévrech,“ píše se v časopisu Proceedings. Zajímavý je důraz na agresivitu, která nebyla na konci šedesátých let v námořním letectvu prioritou. Podle standardní taktiky měl vedoucí letu odlákat nepřátelskou stíhačku z hlavní oblasti boje a umožnit pilotovi, který létal jako jeho číslo, aby ho sestřelil. Instruktoři TOPGUNu prosazovali ofenzivnější přístup.

Piloti měli využívat každé výhody. Ve Vietnamu dosáhla na status leteckého esa jen jedna posádka amerického námořnictva. Tvořili ji pilot Duke Cunningham a operátor zbraňových systémů Willy Driscoll, kteří společně létali na dvoumístném stíhacím letounu F-4 Phantom II

Sestřelili pět nepřátelských stíhaček. Cunningham a Driscoll v TOPGUNu nestudovali. Cvičili však proti jeho prvním instruktorům. Cunningham po návratu do států sám v TOPGUNu učil. Mimochodem, po odchodu do civilu se dal na politiku a stal se kongresmanem. V této funkci přijal úplatek 2,4 milionu dolarů a skončil na osm let ve vězení.  


Tom Cruise si roli Mavericka zopakuje v nejnovějším pokračování TOPGUNu.

Stanoviště Yankee

Kromě letců školilo námořnictvo v TOPGUNu i radarové operátory, kteří sloužili na lodích. Často měli rozhodující vliv na výsledky leteckých bojů, neboť naváděli americké stíhačky na nepřátelské letouny. Kromě toho také ukazovali pilotům cestu k letadlům pro tankování za letu. Přesný název pozice byl, Air Intercept Officer, tedy něco jako „důstojník vzdušných přepadů,“ zkratka AIC. První kurz pro ně začal v roce 1972. Stejně jako u stíhačů se vyplatil. Během války ve Vietnamu hlídkovaly americké letadlové lodě u severovietnamského pobřeží.

Pohybovaly se přitom v těsné blízkosti jednoho bodu v Jihočínském moři. Američané říkali těmto souřadnicím „Stanoviště Yankee.“ Ležely v dosahu stíhaček z komunistických letišť. Námořnictvo proto zavedlo jako ochranu svých letadlových lodí nepřetržité hlídky hladinových plavidel vybavených mocným protiletadlovým radarem.

Perimetr radaru zasahoval hluboko do severovietnamského území. Volací znak lodě, která měla zrovna službu, byl vždycky Red Crown („Rudá koruna“). Tato praxe zlepšila situační uvědomění amerických pilotů a poskytla jim výhodu proti pilotům MiGů. 

Nejznámější absolvent TOPGUNu pro AIC byl Larry “Ace” Nowell. Sloužil na raketovém křižníku USS Chicago. Podílel se na sestřelech třinácti nepřátelských letadel. 


V TOPGUNu se bez nadsázky rodí nejlepší námořní bojoví piloti na světě již 50 let

Změna taktiky

AIC se ze začátku účastnili stejných přednášek jako piloti a naváděli je během cvičných letů. Časem však dostali vlastní přednáškový program. Tato tradice pokračuje dodnes. Kromě operátorů, působících na palubách lodí, studují na TOPGUNU i specialisté z letounů včasné výstrahy E-2 Hawkeye. Námořnictvo neustále přizpůsobuje náplň i délku studijních programů v TOPGUNu momentální potřebě a bezpečnostní situaci ve světě.

Ve Vietnamu byly hlavními soupeři amerických stíhaček MiGy 17, 19 a 21. První velká změna přišla s nástupem MiGu-23 Flogger (u nás známý také jako Bedna). Byla to první sovětská stíhačka s radarem typu look-down/shoot-down.

Před vynálezem tohoto druhu radiolokátoru měly stíhačky problém zaměřit cíl, který se pohyboval pod nimi. Zatímco z cílů ve stejné nebo větší výšce bylo možné získat jasný odraz, cíle pod letadlem se ztrácely v množství jiného signálu, který se odrážel od země. Konstruktéři radarů to vyřešili využitím dopplerovského posunu radarového záření odraženého od pohyblivého cíle na pozadí nehybné země.


TOPGUN je nástavbový program pro zkušené letové posádky amerického námořnictva a námořní pěchoty. Kurz obsahuje 80 výcvikových hodin a 25 výcvikových letů.

Změna jména  

Další velké změny pak přišly se sovětskými stíhačkami čtvrté generace MiG-29 Fulcrum a Su-27 Flanker. V současnosti se ozbrojené síly USA pomalu začínají přeorientovávat z operací proti darebáckým státům typů Íránu na boj s rovnocennými nebo skoro rovnocennými protivníky. 

TOPGUN v tom bude hrát klíčovou úlohu. Škola samotná už změnila jméno, ačkoliv přezdívka jí zůstala. Povodně se TOPGUN oficiálně jmenoval Škola pro zdokonalovací výcvik stíhačů námořnictva Spojených států (United States Navy Fighter Weapons School).

Dnešní anglický název United States Navy Strike Fighter Tactics Instructor program by se dal přeložit nějak jako Program Námořnictva Spojených států pro instruktory úderných stíhacích letounů. Na začátku sídlil TOPGUN na letecké stanici námořnictva Miramar v kalifornském San Diegu.

V roce 1996 přešel kvůli úsporám pod námořní středisko leteckého boje (Naval Strike and Air Warfare Center) poblíž městečka Fallon ve státě Nevada. Hlavní program TOPGUNu probíhá každý rok ve čtyřech devítitýdenních turnusech.

Každý turnus zahrnuje osmdesát hodin přednášek a pětadvacet cvičných letů proti instruktorům. Program je čím dál tím delší. V sedmdesátých letech měl jen čtyři týdny, v osmdesátých pět. Po vzoru TOPGUNu vznikly podobné programy i v dalších větvích námořnictva. V současnosti má námořní složka ozbrojených sil USA podobné kurzy například pro velitele hladinových lodí, ponorek, nebo informační experty.

Zdroje: MilitaryNews, History

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

České Centrum leteckého výcviku v Pardubicích

Vzdušné síly Armády České republiky pro výcvik svých pilotů využívají Centrum leteckého výcviku ...

Mise Island: Čeští piloti stíhaček Gripen získali další cenné zkušenosti

V pátek 28. srpna 2015 krátce po půl čtvrté odpolední přistálo na 21. základně taktického letectva ...

Ample Strike 2015: Výcvik předsunutých leteckých návodčích

Když v naší armádě předsunutí letečtí návodčí začínali, tak o jejich služby nemělo v pozemních ...

Američtí piloti opakovaně pozorovali nad Atlantikem UFO

Piloti Hornetů se údajně téměř sedm měsíců setkávali u východního pobřeží USA s ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • syky69
    16:56 14.09.2019

    To Sergej7490
    Nevím jestli SPS-141 koupily od dederonů, ale určitě ho měli i od soudruhů ze SSSR. Vzhledem k tomu že měli Mig-23 BN a ty ho měli pevně vestavěn. Pokud se podíváte na kachní čumák Mig-23 BN tak v ve předu ta špička natřená zeleně(popřípadě světle šedou) a ty výstupky na boku ve spodní části v úrovni příďového podvozku jsou anténa SPS-141.
    I naše stroje v Čáslavi měli toto vybavení, bylo to hlavně z důvodu že svého času byly tyto stroje zamýšleny jako jaderné nosiče, aby bylo zajištěno zničení cíle měli tuto výbavu. Jinak se SPS-141 nosil v podvěsech většinou jeden letoun z roje.
    Dokonce i naše stroje měli ve výbavě závěsníky pro jaderné pumy RN-28, dokonce se při některých předepsaných kontrol montovaly na letouny a zkoušela se funkčnost.
    http://www.easternorbat.com/ht...
    https://szextant.blogspot.com/...

    • Larry
      08:26 15.09.2019

      Rušiče SPS-141 se používali v různých verzích na různých typech letadel, na první pohled jsou rozdíly v mechanickém uchycení v podvěsu a anténním systému. Měla je i Su-7, následně Su-22M4 typ SPS-141MVGE. Už s Su7 se nacvičoval taktický manévr (2) odhozu AB, podle vyprávění bývalých kolegů už od jejich zavedení do služby počátkem 60tých let. Pro tento úkol byli vybraní odborně schopní piloti s třídou. Existoval předpis a rozkaz v režimu PT ZD ZRU
      MiG-21 měl speciální modifikaci R (radiotechnický) taktéž s SPS-141 kontejnerem.
      Tohle letadlo bylo určené pro plnění úkolů EW-REB. Do počátku 90tých let ve výzbroji 47. pzplk (LKHK) a poté dosloužili na LKCV

    • Sergej7490
      20:09 17.09.2019

      SPS-141 boli zo ZSSR, ale servis a nastavenie im robili na mieste technici z NDR.
      Stanica bola vysoko ucinna (3-10x nizsia pravdepodobnost zasahu) hlavne proti MIM-23 Hawk/Improved Hawk a tiez AIM-54 a dalsie s podobnym principom cinnosti navedenia.
      Stanica po detekcii prace nepriatelskeho radiolokatora vysielala falosne odpovedove rusenie, ktore sposobilo navedenie rakety mimo ciel.

  • Roland
    23:16 13.09.2019

    na topgunu bylo super, že vznikal v době, kdy nějaké se o nějaké počítačové animaci mohlo všem nechat tak leda zdát

    ps. doufám, že ve dvojce to s nima nebudou přehánět...

    • Luky
      15:07 14.09.2019

      Jestli se Mičl vrátí k Čárlí a bude nová postelová scéna, půjdu na to, i kdyby souboje típali z DCS.

      • Torong
        19:23 14.09.2019

        Ty jsi asi neviděl jak dnes vypadá "Charlie", že ne? :D

        • Luky
          20:27 14.09.2019

          právěže mám dobrý přehled :D

    • Trener
      21:26 14.09.2019

      Možná si tu dvojku mohli nechat, obávám se, že už to bude trapný. Ať radši točí něco podle skutečné události, třeba Midway.

      • hvizdy
        10:51 15.09.2019

        Zda sa mi ze Midway sa natáča.

        • satai
          11:48 15.09.2019

          Nezdá

          • satai
            11:48 15.09.2019
          • Pavel88
            11:06 16.09.2019

            díky za ukázku.
            jen ty záběry na lodě a letadla vypadají, jak z počítačové hry:-(
            chápu, že už žádná letadla LL z druhé světové nejsou, ale vypadá to uměle...
            Jinak bitva o Midway je moje oblíbená akce- napětí, zvraty, odvaha...

  • Spalda
    15:02 13.09.2019
  • Charlie
    11:54 13.09.2019

    Nic proti osmnáctkám, pětatřicítkám, ale na ten úchvatnej profil eFčtrnáctky s jejíma racčíma křídlama nemaj. A ta paluba s Korzárama, Kocourama, Hokajema taky vypadala jinak než ta uniformní skladba dneska. A obzvlášť se na ploše vyjímala Vigilanta...

    • GlobeElement
      12:10 13.09.2019

      Náhodou, mně se Hornety líbí. Jsou na první pohled agresivní. F-14, OK, nic proti, ale F-18 mi přijde hezčí.

      • Trener
        13:25 13.09.2019

        Tak hlavně F-18 už je úplně jiná liga v manévrovatelnosti než F-14.

        • Lukash
          14:09 13.09.2019

          Ale zase treba to brat aj z pohladu toho ze kombinacia F14 s AIM54kou nebola zrovna urcena na dogfight. Mali protivnika zastavit dostatocne daleko...

          • KóĎA
            14:10 13.09.2019

            Souhlas. A Iránci s touto kombinací kosili vše irácké.

          • Sergej7490
            15:50 13.09.2019

            To KóĎA:
            No neviem, Iracania mali SPS-141 cez bratsku internacionalnu pomoc z NDR.

          • Trener
            17:02 13.09.2019

            Jj, souhlas.
            To Kóďa: jj, ale prý 2 iránské F-14 byly sejmuty iráckými Migy 29. Ví o tom někdo něco bližšího?

          • dusan
            18:03 13.09.2019

            Trener

            Zrovna hej.

            Informáciu som našiel v novom čísle časopisu Centurion. Tak mi to nedalo a ozval som sa autorom:

            Zaujal ma Váš článok v časopise Centurion – konkrétne Dzalíl Zandi.

            Zostrel dvoch strojov F-14 irackými strojmi MiG-29 19. júla 1988 sa spomína v knihe „Iran-Iraq War in the Air 1980-1988, Tom Cooper and Farzad Bishop, Shiffer Military History Book, 2000 ale s tým, že ide len o iracký nárok, iránska strana priznala startu, ale stroja F-4 a víťaz mal byť iracký Mirage F-1. Tak isto žiadny zostrel nespomína Jefim Gordon vo svojej „biblii“ o MiG-u 29.

            Chcel by som sa len spýtať či ste mali k dispozíciu tú prvú knihu, resp. z akého zdroja čerpáte informácie o predmetných zostreloch.

            Akurát dnes mi prišla odpoveď:

            Dobrý den,
            Musím se přiznat, že uvedený článek nevznikl pečlivým studiem nových originálních materiálů, jako tomu bývá u některých mích odbornějších článků, ale pouze shrnutím běžné dostupných zdrojů. Je to jen populárně naučné čtení.
            Zabývám se hlavně 2 světovou, kde jsem schopen dohledat prakticky jakéhokoliv protivníka v soubojích na západě či ve středomoří. Toto je ale poněkud jiná válka.
            Takže jsem vás patrně příliš nepotěšil, za což se omlouvám.
            S pozdravem
            Marek Brzkovský.

            Treba dodať, že napriek tomu som bol celkom prekvapený úrovňou monotematického čísla a môžem ho každému odporučiť. Hlavne je tam pekné zhrnutie "priateľskej paľby" spojencov za 2.SV a i veľa incidentov v rámci studenej vojny.

            Ale aby som sa vrátil k téme .... takmer na 100 % je to len zbožné prianie Iračanov .....

          • Shania
            18:09 13.09.2019

            Trener: Mig-29 zadnou F-14 nesestrelili, pokud si dobre vzpominam, ty dve ztraty maji na svedomi Mirage F1

          • Trener
            19:54 13.09.2019

            Díky, za odpovědi… Ty sestřely F-14 Migy 29 mám z Wikipedie, "koukám", že kolikrát, to není 100% zdroj.

          • gangut
            10:03 14.09.2019
          • gangut
            10:09 14.09.2019

            Shania
            podla článku z airwar dve Mirage a jednu Mig-21 - tú jedinú Irán priznal pretože piloti padli do zajatia...

        • GlobeElement
          14:42 13.09.2019

          Stejně to jsou frajeři, přistávat na palubě letadlové lodi. Mají k dispozici jen cca 200m dlouhou dráhu, kterou v přistávací rychlosti přeletí tak za jednu a půl vteřiny. Sedí v něčem, co je dlouhé jak náklaďák a musí s tím sednout prakticky na metr přesně.

          Já bych se podělal strachy, i kdybych v tom seděl jenom jako porcelán.

        • gangut
          10:27 14.09.2019

          Ešte doplním-kedže vačšina mládeže, ktorá tu diskutuje ruštinu neovláda, k tomu koseniu iračanov.
          Podľa článku iránci deklarovali cez 40 lietadiel zostrelených F-14, ale potvrdené sú len tri. Podľa článku, sa po prevrate podarila niekomu z personálu vernému šáhovi alebo personálu od Grumana sabotáž vybavenia lietadiel tak, že neboli schopné odpalovať strely dlhého dosahu. Iránci ich preto používali hlavne ako miniAWACS pre navádzanie iných lietadiel.

          • dusan
            21:45 14.09.2019

            Ćo si pamätám, tak tá "sabotáž" bola hlavne o zmazaní databáz náhradných dielov a ich uložení v skladoch a tie sa potom ťažko hľadajú i človeku, ktorý sa vyzná, nieto, ešte neznalému človeku.

            Po začiatočnom "lavírovaní" sa po napadnutí Irakom väčšina personálu postavila na stranu Iránu (ťažko by sa dalo povedať, že revolúcie) a schopnosti pilotov i pozemného personálu sa začali obnovovať.

            Čo sa týka toho "miniAWACS-u" ... radar AN/AWG-9 znamenal pre iracké stroje niečo ako umieráčik a vo väčšine prípadov Iračania "zabudli" čo vlastne chceli a v panike utekali ...

            Dobre totiž vedeli, že rakety AIM-54 majú "dlhé nohy" a veľmi účinnú hlavicu. A často ani iránske stroje žiadne rakety nemali v podvese (na konci vojny už ich mali kritický nedostatok), ale i tak pôsobili paniku Iráčanov ....

            Treba dodať, že zostava F-14A + AN/AWG-9 + AIM-54 bola smrteľná pre všetko čo lietalo a napriek občasným irackým úspechom, si držala jednoznačnú prevahu a dokázala zahanbiť i sovietov, ktorý poslali nad Irán moderné stroje MiG-25BM s najvyspelejším elektronickým rušením.

            Tie podnikli dva útoky na Irán s prevahou výšky (21 tis. metrov), ktorá ich chránila pred kompletmi MIM-23A/B iránskej PVO a s určitým úspechom zaútočili protiradiolokačnými strelami Ch-58 a Ch-25MP. Následne sa však Iránci pripravili na pri treťom útoku si sovietov "podal" iránsky F-14 s raketou AIM-54 a jedného z dvoch útočníkov bez milosti zmietol z oblohy. Sovieti sa následne zbalili i so svojimi tromi preživšími strojmi MiG-25BM a s hanbou odtiahli domov z irackej základne H-3.

          • gangut
            19:40 15.09.2019

            A tie databázy zmazali odkiaľ? V 79 roku? Z mikrofišov? To si pamatáte nejakú iránsku verziu Topgunu nie? To lavírovanie bolo o zmene režimu, kedy vačšina z personálu s americkým výcvikom bola odídená z armády alebo skončila vo vazení. Po začiatku vojny sa mohli vrátiť - jeden F-14 posádka uniesla do Iránu a jeden do Sojuzu. A Aim-54 je všeobecne považovaná za málo účinnú strelu. Jej profil letu spočíva v nastúpaní do velkej výšky a vyhladávaní cieľa na pozadí zeme - v čom nevyniká ani strela a ani nosič. Ten počet zostrelov udáva len iránska strana a nikto ho nepotvrdil. Ono potvrdit zostrel pri BWR strele je dosť problematické-aj počas vojny v Zálive američania deklarovali zostrely Migov-29, ale nevideli ani jeden...

    • History
      14:22 13.09.2019

      ...a obzvlášť se na ploše vyjímala Vigilanta...

      Nemůžu nepřipomenout https://images.app.goo.gl/2iSf...

    • KóĎA
      17:17 13.09.2019

      Trener: to je možné, jenže kdy dostali Iráčané Migy - to uběhl pěkný čas od začátku konfliktu.