AMPV: Americká armáda testuje nástupce transportérů M113

AMPV s dobře patrnými bočními bloky dynamické ochrany; větší foto / BAE Systems

Britská firma BAE Systems předala v rámci vývojové a inženýrské fáze (EMD) první testovací prototypy nových pásových obrněných transportérů AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) americké armádě (US Army). Pokud půjde testování dobře, v příštím roce armáda AMPV přijme do výzbroje a v roce 2020 se rozběhne počáteční malosériová výroba (LRIP).

Hlavní údernou sílu US Army tvoří obrněné brigádní týmy ABCT (Armored Brigade Combat Team) s tanky Abrams, bojovými vozidly pěchoty Bradley a samohybnými houfnicemi Paladin. V těchto brigádách k přepravě vojáků na/z bojiště slouží již značně zastaralé pásové obrněné transportéry (OT) M113.

 

 

Vozidla M113 tvoří 32 % flotily ABCT, ale první M113 americká armáda přijala do výzbroje již v roce 1960. Vozidla M113 se kvůli své zastaralosti a mizivé balistické ochraně již několik let nepoužívají k přesunu vojáků v ostrých akcích.
 

Vozidla M113 v dalších letech nahradí nové OT AMPV, disponující především výrazně lepší balistickou ochranou a taktickou mobilitou. Vývojová váze EMD stojí „pouze“ 383 milionů dolarů, což je dáno tím, že AMPV využívá osvědčený podvozek vozidel Bradley. AMPV a Bradley mají 75 % shodných dílů, což výrazně snižuje logistickou stopu ABCT.

 

Ostatně také nové samohybné houfnice M109A7 Paladin využívají podvozek, pohonnou jednotku, transmisi a další elektrické a mechanické komponenty z vozidel Bradley.

 

V rámci EMD americká armáda obdrží 29 prototypů v pěti provozních variantách – obrněný transportér, velitelsko-štábní vozidlo, zdravotnické vozidlo, evakuační vozidlo a samohybný 120mm minomet.
 

Testování bude probíhat do roku 2019 a následně armáda rozhodne o výrobě prvních 289 AMPV (v rámci LRIP). Celková cena za vývoj EMD a počáteční výrobu LRIP je 1,2 miliardy dolarů. O roku 2023 se přejde na plnou sériovou výrobu (FRP), která při maximálním výrobním taktu 180 vozidel ročně, zajistí dodávku celkově 2897 vozidel ABCT pro americkou armádu.

 

Při rychlosti výroby 180 vozidel ročně lze každý rok přezbrojit jednu a půl brigády ABCT. Výroba AMPV tedy potrvá do roku 2038 a celý program si vyžádá 10,7 miliardy dolarů.
 

AMPV výrazně zvedne bojovou hodnotu amerických AMPV; větší foto / BAE Systems

 

„AMPV má zásadní význam pro budoucnost obrněného bojového týmu,“ řekl Bill Sheehy, programový ředitel programu AMPV v BAE Systems. „Dodání všech vozidel v rámci EMD do armády nás naplňuje hrdostí – znamená to, že jsme dalším krokem blíže k tomu, abychom našim vojákům dodali nejnovější generaci palebné síly, mobility a přežití.“

 

V rámci EMD bude americká armáda testovat běžné provozní nasazení AMPV a především mechanická, elektronická a digitální rozhraní člověk-stroj. Na základě připomínek vojáků pak dojde k úpravě prototypů do finální podoby.

 

AMPV váží podle verze 34 t až 36 t. Motor Cummins o výkonu 441 kW udělí vozidlu maximální rychlost přes 60 km/h, cestovní rychlost je 50 km/h a dojezd na zpevněném terénu činí 360 km. Pro svou obranu AMPV mohou použít kulomety M249, M240, těžké kulomety M2 nebo granátomety Mk-19.

 

AMPV na výstavě AUSA 2017.

 

Nový lehký hliníkový pancíř AMPV zajišťuje ochranu posádky proti střelám z útočných pušek, z čela zřejmě proti kulometné munici nebo i automatickým kanónům. Zesílený podvozek umožňuje instalaci bloků dynamické ochrany, které chrání posádku před útoky reaktivních granátometů a protitankových řízených střel. V budoucnu je jistá instalace aktivních systémů ochrany, jako je izraelský Trophy.

 

AMPV nabízí oproti M113 především o 78 % více vnitřního prostoru (prostor pro 2 plus 6 členů výsadku), lepší taktickou mobilitu, podvozek s větší únosností (možnost instalace dalších systémů, delší doba mezi opravami), robustnější zdroj elektrické energie a samozřejmě lepší balistickou ochranu.

 

BAE Systems plánuje pomocí vozidel AMPV nahradit také obrněnce M113 v podpůrných brigádách EAB (Echelons Above Brigade). V EAB slouží 1922 vozidel M113 a americká armáda společně s BAE Systems již pracují na šesté, inženýrské variantě AMPV, která může M113 v EAB nahradit.

 

Zdroj: BAE Systems

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

NGAFV: Singapurské vozidlo pro americké výsadkové jednotky

Singapurská společnost ST Kinetics je připravena předat americké armádě v rámci programu MPF (Mobile Protected Firepower) prototyp nového obrněného výsadkového bojového vozidla. Stroj vychází ze ...

Armáda začala provozovat unikátní dílenské vozidlo z VTÚ

Vojenský technický ústav, s. p. předal na konci loňského roku Armádě České republiky pět kusů unikátní dílenské techniky Tatra T815-7-D 8×8, a to ve dvou modifikacích podle úrovně prováděné údržby a ...

Rusko stále neumí vyrábět termovizní přístroje

Klíčovou součást termovizních přístrojů představují detektory v mozaikovém uspořádání. Vyrábí se pouze v několika zemích světa a ruské ozbrojené síly jsou závislé na jejich dovozu. Dmitrij Rogozin, ...

Německé bojové vozidlo Boxer pro australskou armádu

Novým průzkumným bojovým vozidlem australské armády se stane německý Boxer Combat Reconnaissance Vehicle (Boxer CRV). Po rok dlouhém testování Boxer CRV porazil konkurenční AMV35, které společně ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 4
  • Gloton
    00:28 20.04.2018

    Barbarosa
    Že ty jsi si zase nevzal prášky "na hlavu", co máš předepsané.

  • Barbarosa
    16:49 19.04.2018

    Pre starlight. -pancierova oceľ má jednu špecifikáciu a to je húževnatosť..jedna z fyzikálnych vlastností ocele..nedá sa vyrobiť oceľ,ktorá spĺňa čo len dve fyzikálne vlastnosti a to nehovorím o chemických..húževnatosť ocele sa dosahuje pomocou valcovania za horúca..táto oceľ má špecifickú vlastnosť,že je odolnejšia voči korózii a platí pravidlo,čím viac prejde cez valcovaciu stolicu,tým je zuslachtilejsia a korózii odolná..no to sú veľmi vysoké energetické naklady

  • Barbarosa
    16:49 19.04.2018

    Pre starlight. -pancierova oceľ má jednu špecifikáciu a to je húževnatosť..jedna z fyzikálnych vlastností ocele..nedá sa vyrobiť oceľ,ktorá spĺňa čo len dve fyzikálne vlastnosti a to nehovorím o chemických..húževnatosť ocele sa dosahuje pomocou valcovania za horúca..táto oceľ má špecifickú vlastnosť,že je odolnejšia voči korózii a platí pravidlo,čím viac prejde cez valcovaciu stolicu,tým je zuslachtilejsia a korózii odolná..no to sú veľmi vysoké energetické naklady

  • Barbarosa
    16:36 19.04.2018

    Padlo mi do oka hneď prvé,kde autor článku pise-neviem či aj táto verzie...to znamená,že autor nevie nič a píše a publikuje na základe reklamných letákov,ako pri všetkom..čo vie autor vôbec?podľa mňa sa jedná len o analóg humvee,vážiaci 6nasobne viac ,poskytujuc rovnakú,teda žiadnu ochranu pre výsadok,so spotrebou,keď toto vozidlo mimo komunikácie,v zimnom období,počas operácii dokáže pri plnej nádrží prejsť z hornej A do dolnej A...proti nespokojným manifestujucim,oháňajúc sa mavatkom v new Yorku ,za lepšiu budúcnosť,je to perfektne a ideálne vozidlo,ale len za predpokladu,že nasrany demonštrant voči americkej vláde nebude mať v rukách nič iné,len príborov nožík a vidličku..nasadiť to na ruskom fronte-pri Tom úzkom páse a váhe to neprejde cez terén a výzbroj je dostatočná len na zabezpečenie jedla pre osadku..

  • Barbarosa
    16:36 19.04.2018

    Padlo mi do oka hneď prvé,kde autor článku pise-neviem či aj táto verzie...to znamená,že autor nevie nič a píše a publikuje na základe reklamných letákov,ako pri všetkom..čo vie autor vôbec?podľa mňa sa jedná len o analóg humvee,vážiaci 6nasobne viac ,poskytujuc rovnakú,teda žiadnu ochranu pre výsadok,so spotrebou,keď toto vozidlo mimo komunikácie,v zimnom období,počas operácii dokáže pri plnej nádrží prejsť z hornej A do dolnej A...proti nespokojným manifestujucim,oháňajúc sa mavatkom v new Yorku ,za lepšiu budúcnosť,je to perfektne a ideálne vozidlo,ale len za predpokladu,že nasrany demonštrant voči americkej vláde nebude mať v rukách nič iné,len príborov nožík a vidličku..nasadiť to na ruskom fronte-pri Tom úzkom páse a váhe to neprejde cez terén a výzbroj je dostatočná len na zabezpečenie jedla pre osadku..

  • danny
    10:06 19.04.2018

    Rase, Starlight: děkuji pánové za fundované odpovědi.

  • Starlight
    01:19 19.04.2018

    @ danny Datum: 18.04.2018 Čas: 11:07 „nemáte někdo detailnější informace k tomu, jak je řešeno odpružení toho faceliftovaného podvozku?“

    Všechny BVP M2A3 Bradley a dělostřelecké pozorovatelny M7A3 BFIST v aktivní službě postupně dostávají v rámci malé modernizační fáze označované jako ECP 1 zesílené zavěšení podvozku = silnější torzní tyče, nové dorazy a závěsná ramena. Vozidla a zatížená dodatečným pancéřováním z válek v tomto tisíciletí tím mají získat zpátky původní světlost dna korby nad terénem. Tím by se zlepšila průchodnost a také odolnost na výbuchy pod vozidlem. Nevím, jestli i modernizované stroje mají už upravené uchycení torzních týčí. Které v původním provedení mohly při explozi pod korbou prorážet dno korby jako šrapnel.

    V roce 2012 totiž US ARMY nechala vyhodit do vzduchu vozidla M2A3 tzv. realistickou náloží pod dnem korby (staré specifikace už neodpovídaly realitě na bojišti). Našla se spousta nedostatků, takže se muselo leccos předělat a něco nechat na nový spodní pancíř a něco ještě na další fáze.

    Další již běžící fáze je rozsáhlá ECP 2 a po ní se z vozidel A3 s ECP1 stanou plnohodnotná A4. Souběžně probíhá vývoj „provizorního“ zesílení pancéřování dna korby, které by mělo být nakoupeno asi jen pro 4 brigádní bojové týmy (asi ty prvoliniové v zámoří včetně Evropy).

    Nově vyráběné AMPV a podvozky pro M109A7 PIM už by asi měly mít všechno zapracováno.

    Pro budoucí BPV Bradley A5 v současnosti běží ji financovaný vývoj fáze ECP 3 (dříve se značila jako ECP 2b = hlavně všechny nové senzory a navýšení jejich počtů na vozidle). Dosud ale není zmražen obsah a požadavky na rozpočet pro plnou konfiguraci A5, kterou tady zmiňuje Rase. US ARMY zvažuje v této fázi novou věž s 30 mm ABM kanónem a/nebo novou zvětšenou korbu pro 3+8 vojáků.

  • Starlight
    01:10 19.04.2018

    @Jara Datum: 18.04.2018 Čas: 10:08 „Zajímalo by mne jak funguje nový hliníkových pancíř.....“

    Z článku je těžké předpovědět, co myslel autor tím slovem „nový". Vozidla AMPV budou zcela nová. Zda budou i z nových materiálů není dosud jasné.

    Platí hlavní zásada, že měrně lehčí hliníkové pancéřování (pevnostní hliníkové slitiny, kterým se u nás historicky říká dural) má tlustější stěny než srovnatelné ocelové pancéřování. Tím se samozřejmě ztrácí hodně hmotnostních výhod lehčího hliníku. Tlusté stěny mají ale tu výhodu, že stěny jsou více tuhé a nemusejí se vyztužovat žebry a podélníky jako ty ocelové. Nevýhodu hliníkových slitin zase je, že jsou technologicky/výrobně složitější (například na spojování svařováním), takže to není pro každého.

    Pro ilustraci. Korby (a věže) vozidel M113, M109, obojživelných AAV byla vyrobena ze slitiny 5083. Američané mají tento původně letecký materiál nejvíce v oblibě, ale z hliíkových slitin jsou například i britské BVP Warrior a sovětské/ruské BMP-3.

    M2 Bradley používá kombinaci různých materiálů – většina korby a věže je také ze staré slitiny 5083 (tloušťka stěn je asi 1 palec = 25 mm), kterou na některých místech korby a věže doplňuje slitina 7039 s lepšími balistickými vlastnostmi proti průbojným střelám (hůře se vyrábí a svařuje). Bohužel 7039 má nízkou korozní odolnost a v praxi to přináší velké problémy. Pancéřování M2 Bradley pak doplňovaly různé ocelové pláty na korbě a pod korbou. A tyto vrstvy se postupně přidávali další vrstvy dodatečného pancéřování.

    V poslední době se dostala do obliby nová hliníková slitina pro pancéřování – 5059, která sice není blasticky zcela rovnocenná 7039, ale je lepší než stará 5083 a hlavně má dobrou korozní odolnost. Z kterých výše popsaných materiálů se ale vyrábí dnešní modernizace BVP M2 Bradley a nové AMPV a M109A7, tak to opravdu netuším.

  • Jara
    17:45 18.04.2018

    Jirosi
    Lidé má našem MO žijou v “pohodlné”minulosti nechtějí nic měnit protože to znamená praci a té se bojí

  • Jirosi
    17:39 18.04.2018

    Takže pokud i Američané chtějí jen 2+6, tak mi přijde že jen naše MO stále žije minulostí.

Stránka 1 z 4