AMV XP: Nástupce světoznámých finských obrněných vozidel

AMV XP
AMV XP navazuje na svého úspěšného předchůdce; větší foto / Patria

Finska Patria dokončila vývoj nástupce známého obrněného vozidla AMV (Armored Modular Vehicle). Nový stroj nese označení AMV XP (Extra Performance, Extra Payload and Extra Protection). Finální podobu stroje si návštěvníci prohlédli před několika dny na londýnské konferenci International Armoured Vehicles 2016.

Od Pasi, přes AMV, až po AMV XP

AMV XP je posledním modelem dlouhé úspěšné řady obrněných vozidel finské firmy Patria. Přímým předchůdcem vozidel AMV a AMV XP byl v 80. letech typ Patria Pasi (dříve Sisu Pasi). Vozidlo se vyrábělo od roku 1984 až do roku 2003, kdy Patria uvedla nástupce AMV.

Finsko expedovalo vozidla Pasi do devíti zemí, kde (kromě Nizozemska) slouží dodnes. Vozidlo navíc díky chystaným modernizačním programům (např. ve Finsku) zůstane ve výzbroji i ve 20. letech 21. století.

Nástupce Pasi - typ AMV (2003) - se vyznačuje lepší balistickou ochranou i jízdními vlastnostmi. Stroj AMV s maximální hmotnosti 27 tun má modulární přídavný pancíř. Čelní modulární pancíř (v nejvyšší úrovni) společně se základním pancířem chrání před průbojnou munici ráže 30 mm.

AMV byl jedním z uchazečů ve výběrovém řízení Armády ČR v roce 2006. V České republice nakonec vyhral rakouský stroj Pandur II. AMV však zaznamenal obrovský úspěch u našich severních sousedů. V roce 2013 v Polsku sloužilo 570 vozidel AMV, do roku 2019 počet vroste na 977.

AMV XP

AMV XP se chlubí lepšími jizdními vlastnostmi, lepší ochranou a jednodušší údržbou; větší foto / Patria

Dlužno však dodat, že Polsko získalo kompletní licenci (včetně možnosti vývoje i prodeje) na výrobu AMV. Polsko vozidla AMV upravilo podle svých potřeb a uvedlo na trh pod označením Rosomak. Polskou verzi AMV si objednalo také Slovensko.

Před třemi lety finská Patria představila nejnovější generaci obrněných vozidel. Stroj označovaný jako AMV XP si odbyl premiéru na výstavě Defence System Equipment International (DSEi) v roce 2013. Patria dokončila oficiálně vývoj v těchto dnech.

Celkově tři testovací vozy najezdily během vývoje přes 25 000 km. Testování probíhalo na polygonech ve Finsku i na Středním východě.

Ostatně Střední východ je pro Patrii velmi zajímavým odbytištěm - před pár dny Patria potvrdila objednávku původních AMV do Spojených arabských emirátů. Vozidla pro emiráty vyrobí polský partner, patřící do Polské zbrojní skupiny PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa). Podle neoficálních informací se jedná o 40 vozidel s opcí na dalších 50 strojů.

AMV XP

Prototyp AMV XP při testování; větší foto / Patria

AMV XP

AMV XP je klasické konstrukce se samonosnou korbou. Zásadním vylepšením je schopnost nést větší (oproti AMV) užitečné zatížení. Jedná se o klíčový parametr všech obrněných vozidel - díky větší nosnosti je v budoucnu možné instalovat nové zbraňové systémy, lepší balistickou ochranu nebo další vybavení.

Maximální povolená hmotnost AMV XP je 30 000 kg, z toho 13 000 kg připadá na užitečné zatížení. Větší hmotnost však klade vyšší nároky na podvozek a motor.

Především při konstrukci podvozku je třeba skloubit dva protichůdné požadavky. Vozidlo potřebuje vynikající průchodnost v terénu, aby při manévrovém boji drželo krok s pásovými vozidly. Na druhou stranu na silnici vozidlo musí nejefektivněji, nejpohodlněji a co nejrychleji překonávat dlouhé vzdálenosti (přesun ze základny na bojiště).

Požaduje se tak vysoká cestovní rychlost a stabilita při vysokých rychlostech. Lapidárně řečeno, jde o skloubení vlastností terénního auta a limuzíny.  

AMV XP využívá vylepšeného podvozku předchůdce AMV. Základem je nezávisle odpružená rovnoběžníková náprava, běžně známá ze sportovních automobilů. V kombinaci s hydropneumatickým odpružením podvozek umožňuje kontrolovaný pohyb kola v rozsahu 0,5 m.

Podvozek AMV XP umí rovněž měnit světlou výšku a tím optimalizovat jízdu v terénu (velká výška) a při přesunu po cestách (nízká výška).

Patria vyvíjí AMV XP od roku 2013.

Mimo jiné dobře fungující podvozek usnadňuje práci stabilizátoru zbraňového systému. Podvozek je také vysoce modulární. Při opravách na bojišti se vyměňují celé poškozené bloky podvozku - to usnadňuje a zrychluje servis na bojišti.

O pohon AMV XP se stará motor o výkonu 450 kW - o 10 % větší výkon než v případě AMV. Maximální rychlost 100 km/h zůstala zachována. Podle tiskových materiálů se ale společně s motorem zvýšil výkon elektrického generátoru (530 A). Výkonnější generátor je nutný pro instalaci náročnějších elektronických systémů.

Balistická ochrana je silně závislá na přidávaném pancíři - tedy na přání zákazníka. Základní korba chrání před střelbou z ručních zbraní. Vozidlo lez osadit například kompozitním pancířem AMAP-B od firmy Rheinmetall, který v kombinaci se základním pancířem poskytuje ochranu (při patřičné ceně a hmotnosti) až na úrovní Level 5 podle STANAG 469  - průbojná munice 25 mm z 500 m. Běžněji se však používá ochrana proti kulometné munici 14,5×114 mm (Level 4).

Silnější čelní zkosený základní pancíř společně s příslušným modulárním pancířem poskytuje ochranu až na úrovni Level 6 - průbojná munice ráže 30 mm z 500 m.

AMV XP zatím na prvního zákazníka čeká.

Kompozitní pancíř AMAP-B využívá pokročilé slitiny oceli, hliníku, titanu a keramických příměsí. Při stejné hmotnosti AMAP-B vykazuje dvojnásobnou odolnost proti homogennímu válcovanému pancíři. AMAP-B najdeme například na (střední verze AMAP-B) kolovém transportéru Boxer nebo (těžká verze AMAP-B) na nejnovějších tancích Leopard.

AMP XP funguje jako mobilní platforma pro nejrůznější zbraňové systémy. Vozidlo lze používat jako mobilní minomet (ráže 120 mm), bojové vozidlo pěchoty (věž s 30 mm kanónem) nebo například vozidlo přímé palebné podpory (děla ráže 105 mm a 120 mm). Konfigurace vozidla záleží čistě na přání zákazníka.

Jedno testovací vozidlo bylo například osazeno italskou bojovou věž Oto Melara HITFIST-30 s 30mm rychlopalným kanónem Mk44 Bushmaster II, spřaženým 7,62mm kulometem a izraelskými protitankovými řízenými střelami Rafael Spike.

Takticko-technické parametry

 

AMV

AMV XP

Délka

7,9 m (8,3 m)

8,4 m

Výška

2,4 m (2,7 m)

2,4 m

Šířka

2,8 m

2,8 m

Hmotnost

max 27 000 kg

max 30 000 kg

Výkon motoru

405 kW

450 kW

Točivý moment motoru

2090 Nm

2250 Nm

Max rychlost

100 km/h

100 km/h

Stoupavost

60 %

60 %

Boční náklon

30 %

30 %

Kolmá překářka

0,7 m

0,7 m

Příkop

2,1 m

2,1 m

Brod

2,0 m

1,8 m

Plavání

6-10 km/h

6-10 km/h

Dojezd

600 - 800 km

600 - 1000 km

Zdroj: Patria

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Turecká bojová vozidla PARS 4×4 a KAPLAN-20

Turecká společnost FNSS Defence Systems představila na probíhající výstavě International Defence ...

Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90

Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné ...

Oficiálně: Slovensko nakoupí bojová vozidla pěchoty Scipio

Slovensko nakoupí slovensko-polská bojová vozidla pěchoty Scipio. V první fázi půjde o 31 vozidel za ...

Ruské bojové vozidlo pěchoty BMP-3 pro Saudskou Arábii a Irák

Saudská Arábie plánuje nakoupit 950 ruských bojových vozidel pěchoty BMP-3 a Irák 500 vozidel BMP-3. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Lukas
    23:37 10.02.2016

    Bumerang ~ stary AMV
    Nowy AMV będzie lepszy...
    chyba...

  • Západ
    22:29 10.02.2016

    teda ne bombardéru ale bumerangu

  • Západ
    22:29 10.02.2016

    teda ne bombardéru ale bumerangu

  • Západ
    22:29 10.02.2016

    Ahoj zajímalo by mě zda by tento transportér mohl konkurovat ruskému bombardéru.

  • Lukas
    16:25 04.02.2016

    Tak, to prawda Rosomak S.A. produkuje normalne AMV na dla klienta Patrii

    Inna sprawa że odporność XP musi jest wyższa niż deklarowana
    14.5x114 z 100 metrów wytrzymuje Rosomak M1M (burty - przód jest odporniejszy)
    A on ważył mniej niż 26 ton.

    Ciężki Rosomak dla kolejnych brygad?
    Czemu nie...

  • Sustr
    14:30 04.02.2016

    Drifting s 32 tunovou osmikolkou vypadá efektně. Jestlipak to neřídí Mika Häkkinen. Já vím, že vzhled nemá bojovou užitnost ale vypadá krásně.

  • Rase
    14:09 04.02.2016

    Šikovné vozítko. V Evropě už jsou armády obdobnými vozidly nasycené, tak potencionální trh musejí hledat jinde (zbývají už jen nějaké státy na Balkáně a tuším že i Británie).
    Jak jsou na tom Angličané ? Vybrali Francouzský VBCI, nebo nákup zrušili ?

  • Serža
    14:04 04.02.2016

    to bude standardně dodáváno v RealTree? :-O