Arabský IDEX 2017 – ukrajinský robot i český dron

České drony CANTAS E (v pozadí) a CANTAS A; větší foto / CSG

V Abu Dhabi, hlavním městě Spojených arabských emirátů, se od 19. do 23. února koná největší konference a výstava obranné techniky na Středním východě, IDEX 2017. Své produkty na místě prezentuje 18. českých vystavovatelů. Premiéru zde měl například nejnovější český bezpilotní letoun CANTAS E.

Výstava IDEX (International Defence EXhibition and Conference), která se ve Spojených arabských emirátech koná každé dva roky, je jednou z klíčových událostí světového zbrojního průmyslu.

Na minulé výstavě IDEX 2015 své produkty předvedlo přes 1200 vystavovatelů z více než 56 zemí a počet návštěv přesáhl 101 tisíc (ze 143 zemí). Na výstavu IDEX 2015 zavítalo 150 oficiálních delegací a 756 akreditovaných novinářů z 50 zemí.

Současně s IDEXem probíhá také veletrh NAVDEX (NAVal Defence and maritime security EXhibition), který se zaměřuje na námořní vojenské technologie.

Velký zájem zbrojních firem o výstavu IDEX je pochopitelný. Vždyť vojenské výdaje Spojených arabských emirátů dosáhly v roce 2015 87,2 miliardy dolarů - po Spojených státech a Číně šlo o třetí největší vojenské výdaje.

Na současném IDEXu 2017 se objevilo několik novinek. Svůj hlavní bitevní tank MBT-3000 zde prezentuje čínská firma Norinco, která chce proniknout na místní trh. Tank po svém originálním předchůdci T-72 zdědil velmi nízkou siluetu. Kromě kompozitního pancéřování disponuje také aktivním obraným systémem GL5. 

Ukrajinský SpetsTechnoExport na IDEXu představil protitankovou verzi svého robotického víceúčelového vozidla Fantom. Ukrajinský bojový robot je údajně schopen pohybu ve všech terénech a může operovat až 10 km od řídící jednotky. Do výzbroje patří 12,7mm kulomet a tři laserem naváděné protitankové střely Barrier s dosahem až 5 km.

Na pozadí výstavy dochází také k četným jednáním o nákupech a prodejích. Například jihoafrická Paramount Group se svým lehkým bitevním a průzkumným letounem Mwari plánuje expandovat na Střední východ.  

Tento dvoumístný hornoplošník se zadní tlačnou vrtulí a bojovým doletem 1850 km unese až 1800 kg výzbroje.


Ukrajinský bojový robot Fantom s PTŘS Barrier.

Na rozdíl od jiných podobných letadel vyniká maximálně jednoduchou konstrukcí, velmi nízkými nároky na údržbu a nízkými provozními náklady. Například podvozek obsahuje jen minimum částí a všechny důležité systémy, jako motor, jsou velmi snadno a rychle vyměnitelné v polních podmínkách.

Na spolupráci se v Abu Dhabi domluvila i česká státní firma VOP CZ a NIMR ze Spojených arabských emirátů. Produkce více než 1000 vojenských vozidel v hodnotě 12,7 miliard Kč by se měla přesunout do České republiky. Zástupci společností chtějí české armádě nabídnout vozidlo NIMR Ajban 440A 4x4 jako náhradu za dosluhující UAZ a Land Rovery.

„Díky této dohodě VOP CZ získal možnost nabízet a vyrábět vozidla NIMR především pro oblast střední Evropy. Dohoda a umístění výroby do České republiky zvýší potenciál obou firem při prodeji těchto vozidel. Společně připravujeme také jejich úpravu pro užití v místních klimatických podmínkách včetně velmi chladných oblastí", řekl po podpisu smlouvy Marek Špok, ředitel VOP CZ, s. p.

Na konci února bude představitelům českého ministerstva obrany a Armády ČR v rámci Industry Days ve Vyškově předvedeno vozidlo NIMR AJBAN440A 4x4. Cílem je nabídnout české armádě moderní lehké obrněné vozidlo se špičkovými parametry, které může sloužit také jako platforma pro chemické, průzkumné, logistické, zdravotnické a další varianty.

Propagační video vozidla NIMR Ajban 440A 4×4.

Oficiální části české výstavy se pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu a Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu účastnilo 16 společností. Další část české výpravy se skládala z firem holdingu CzechoSlovak Group (CSG) a nechyběla ani TATRA TRUCKS.

Excalibur International, dceřinná společnost CSG, na veletrhu poprvé představila svůj dron schopný kolmého startu/přistání CANTAS E. Dron s hybridním pohonem je díky své výdrži (až 18 h ve vzduchu) vhodný pro dlouhodobé pozorování, sledování nebo průzkum.

Excalibur Army představila také novinku v podobě raketometu RM-70 Vampire 4D, jehož základem je osvědčené odpalovací zařízení RM-70 Grad. Raketomet nese 80 raketových střel ráže 122 mm s maximálním dostřelem přes 20 km.

Účast českých firem na výstavě byla výrazná zejména na minulém ročníku IDEX 2015. Tehdy čeští vystavovatelé zaujímali největší výstavní plochu ze všech nových členských zemí EU.

Produkty českých zbrojařských firem mají v regionu Středního východu velmi dobrou pověst. Jen v ozbrojených složkách Saudské Arábie a Spojených arabských emirátů slouží přes 2000 vozidel značky TATRA.  

Zdroj: Defense-Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Český bezpilotní letoun CANTAS

Excalibur International, dceřiná společnost holdingu Czechoslovak Group (CSG), vyvíjí v rámci ...

Armáda ČR obnovuje dělostřelectvo: Houfnice DANA zůstává

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje modernizovat 33 samohybných kolových houfnic (ShKH) vz. 77 ...

Armáda ČR získá 20 speciálních Pandurů a 6 polních velitelství

Včera, 30. 1. 2017, byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE ...

Český nákladní dron CQ-100 Courier: Reálnější, než se zdá

Bezpilotní letecké prostředky UAV (Unmanned Aerial Vehicle) zažívají raketový rozmach. Poněkud ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • sgtlk
    10:11 01.03.2017

    Jelikoz jsem tam nebyl, tak bez zaruky, ale vypada to na cinske B80V, kopie Mercedesu G.

  • Jura99
    08:10 01.03.2017

    co to tam měl za terénní auto SVOS na té předváděčce?

  • petres
    17:27 28.02.2017

    díky za aktuální info

  • sgtlk
    15:56 28.02.2017

    Trochu infa z te predvadecky.
    http://zpravy.idnes.cz/armada-...

  • sgtlk
    17:00 24.02.2017

    Ajban 440A jako nahrada UAZ a LR? 10750kg vs 2000kg?
    Btw. NIMR Ajban 440A operating temp. -19°C - +49°C. V zime na Boletkach by asi byla prekerka.
    http://nimr.ae/product/ajban-4...

  • Cenzor
    19:17 23.02.2017

    Ajban 440A je úplně jiná váhová kategorie, přijde mi to úplně mimo mísu, vždyť je těžší než Iveco LMV.

  • juhelak
    15:51 23.02.2017

    Lalalik, Rase: diky za info. Ten dron tím padem vypada velice povedeně na to ze to je první verze. S nejakou automaticku detekci a rozpoznaním cílů cílů a jejich GPS zamereni by to byl velky prinos. Tam uz pak zalezi na elektronice co se do toho volitelne prida.

    Rase: z toho seznamu cos napsal moc radost nemam. Krom toho nimru si ty ostatní nedokazu představit, že by byli na stejne urovni. chybí mi tam teda celkem dost možných výrobců, snad i na slovensku vyrabeli zajimavý vůz. Krom nimru to vypada jen na nejake militarizovane civilní auta bez ochrany. Svoz o taky asi už vzdal to vypada.

  • Rase
    14:36 23.02.2017

    stirling:
    už velice brzy. Na konci února 2017 proběhnou dvoudenní vojskové zkoušky ve vojenském újezdu Březina u Vyškova. Budou zde testována vozidla od Toyoty, Jeepu, Land Roveru, Škoda auto (Kodiaq) a NIMR (Ajban). Velení armády zde bude hledat vozidlo, které v příštích letech nahradí vozidla UAZ, Land Rover a Land Rover Kajman. Porovnání tedy rozhodně bude a snad se něco víc dostane i ven.
    lalalik: díky za info )

  • stirling
    13:52 23.02.2017

    Tohle je snad první čekej pěknej dorn. Tak snad se zadaří a bude to i kvalitní výrobek za slušnou cenu. V tomhle zrovna má AČR co dohánět.
    AJBAN 440A vypadá slušně, ale doufám, že proběhne nějaká srovnávačka, aby se to nevybralo jen od stolu. Jinak na ježdění pro běžnou agendu tohle auto snad nechtějí na to už teď mají běžná osobní auta, která se při slušném množství pořídí za babku a provoz je také za pár šupů oproti armádním speciálům. Pokud dá škoda svého "militarizovaného kodiaka" za babku tak jsem pro ať se to klidně pořídí, ale opravdu jen na běžnou agendu, bojové jednotky musí dostat pořádný kus auta (ať nedopadnou jako policajti s ix35)
    Tatra vypadá čím dál lépe, už to začíná zase klapat v indii a střední/blízký východ + přidat afriku, to je určitě cesta, tak držím palce.

  • lalalik
    12:53 23.02.2017

    juhelak
    všechny cantasy můžou létat i v automatickém režimu na základě předem naprogramované trajektorie bez zásahu operátora. Ten ji však může během letu kdykoliv přeprogramovat, nebo cantas přepnout do manuálního režimu a řídit přímo. Operátor může řídit a kontrolovat z jedné řídící konzole dokonce několik letadel naráz, přijímat z nich data, a to v reálném čase.

  • juhelak
    08:34 23.02.2017

    Jde o to kolik z tech aut které má nahradit, vůbec potřebuje takhle militarizovanou verzi..jestli mají nějaký počet jen na přejíždění mezi posádkama, tak by stacilo nejaké civilnejší auto s třetinovou spotřebou.
    Jinak me se to auto moc nelíbí, počítám, že až na tu zakázku dojde, tak že se ještě nejaká spoluprace v rámci ČR dojedná..stejne jako se vším..pro mě je srdcovka hlavně Hawkey ale to je z duvodu vzdálenosti nereálné, musel by někdo koupit licenci pro výrobu v čr. to same Oshkosh..ten nebude stíhat vyrábět pro ameriku, tak by musel dát výrobní licenci pro nekoho v Evrope.

    Jinak ten Cantas E s těmi 18 hodinami, je super věc..neví nekdo jestli tech celých 18hodin musí letoun pořád ovládat operátor, nebo je možné nastavit nějakeho autopilota a letoun by se pohyboval nezavisle podle předem naprogramované trajektorie rekneme v kruru o polomeru 5 km od operátora a sám posílal zprávy když zameri objekt zivou sílu?

  • Todomatch
    00:58 23.02.2017

    cejkis:

    jaro 2017 - OSN vyhlašuje embargo na dovoz a vývoz zbraní ze Saudské Arábie
    podzim 2017 - ruský koncern Kalašnikov hlásí propad výroby o 70%

  • cejkis
    21:44 22.02.2017

    Saudská arábie jakožto hlavní sponozor teroristických proxy armád by měla dosta BAN snad úplně na všechno na dalších 100 let dopředu.

  • skelet
    20:42 22.02.2017

    První generaci Nimr byla vyvinuta ve spolupráci s ruským Gazem, který následně tento projekt poruštil a vznikl.. tadááá Tiger.
    Na vývoji podvozku Nimru se podílela kopřivnická Talosa.

  • petres
    20:39 22.02.2017

    Na první pohled je to zajímavé vozidlo vč toho, že tyto lehká vozidla tvoří zajímavou řadu 420, 440, 450 vč NIMR RIV (v podstatě obdoba LR Kajman) a NIMR LRSOV pro SF.
    Na druhý pohled mne, ale dost nepříjemně překvapilo v propagačním videu v článku, jak často ztrácí jednotlivá kola při jízdě kontakt s terénem (není nijak extrémně náročný), Na to, že to nemá pevné nápravy, ale zkrácené polonápravy, jízdní vlastnosti v terénu nic moc.

    VOP ale asi bude mít nějaký prostor k úpravám:
    "Společně připravujeme také jejich úpravu pro užití v místních klimatických podmínkách včetně velmi chladných oblastí“, řekl po podpisu smlouvy Marek Špok, ředitel VOP CZ, s. p.
    viz
    http://www.securitymagazin.cz/...

  • Rase
    20:10 22.02.2017

    LR pujdou pryc, Dinga jsou tak akorat na paradu a je jich jen malo. LMV jsou otazka. Porad jsou fajn, ale nevim kolik stoji a je jich cca 120. Pokud by tedy Ajban mel nahradit GAZy a Rovery, bude dost dlouho trvat pozadovane mnozstvi dodat. Nakonec by klidne mohli nahradit i LMV, az budou dosluhovat. Vyhodou Ajbanu je, ze pancerova nastavba je od VOP CZ a podvozek udajne od Talosy, tedy je to prakticky tuzemske vozidlo + pohon.
    Samozrejme cenou je jinde nez militarizovany Kodiaq - teda nez potka minu :D

  • Kusa
    19:54 22.02.2017

    Ten Nimr my hodně připomíná Humvee což není špatně.

  • leviathan
    19:20 22.02.2017

    Iveco LMV, Dingo2, LRD Kajman a teraz este NIMR? A... neni to nejak malo?