Argentina: slabá ekonomika, žádné stíhačky

Páteř argentinského letectva prozatím tvoří bojové letouny A-4AR - hloubkově modernizované útočné stroje A-4 Skyhawk; větší foto / Chris Lofting; GFDL 1.2

Argentinské letectvo FAA (Fuerza Aérea Argentina) je stejně jako celé Argentinské ozbrojené síly smutným důkazem špatné ekonomické situace v zemi. V posledních týdnech se ale jeho velitelům objevila na čele další vráska. Argentinský ministr obrany Julio Martínez oznámil, že z důvodu nedostatku prostředků bylo ukončeno vyjednávání o pořízení nových stíhacích letadel.

FAA patřilo v horizontu několika minulých desetiletí k nejsilnějším na jihoamerickém kontinentu. Ekonomické problémy země ale dlouhodobě znemožňují nejen jeho modernizaci, ale stále více i provoz některých letadel. 

Smutným příkladem tristního stavu FAA byla návštěva tehdejšího prezidenta USA Baracka Obamy v Buenos Aires v březnu minulého roku, kdy jeho letadlu poskytovaly při příletu ozbrojený doprovod stroje F-16 amerického letectva, neboť Argentina v té době neměla v provozu žádný adekvátní stroj.

V nedávné minulosti bylo bez náhrady rozhodnuto o vyřazení zastaralých nadzvukových stíhacích letadel Mirage III, jejichž provoz byl neperspektivní a značně drahý. V důsledku technických problémů, způsobených pravděpodobně opět nedostatkem prostředků, pak byl na čas uzemněn i další bojový letoun A-4AR Fightinghawk.

Fightinghawk vchází z původní podzvukového utočného letadla A-4 Skyhawk. První A-4AR  vzletl v roce 1997 a středobodem modernizace se stal nový radar a celá palubní avionika. Původní motor zůstal zachován.

A‑4AR Fightinghawk nelze srovnávat s nejnovějšími víceúčelovými bojovými letouny, avšak je (resp. byl) velmi vhodný pro nasazení proti partyzánům, teroristům či pašerákům drog, tedy proti „asymetrickým“ hrozbám, s nimiž se země Jižní Ameriky musí neustále potýkat.

Nicméně kvůli převládajícím problémům je na příští rok naplánováno definitivní vyřazení Fightinghawků z provozu.

V průběhu let byla jako náhrada Mirage III a A-4AR zvažována celá řada stíhacích letadel. Zřejmě nejdále se jednání dostala v roce 2013 se Španělskem. To tehdy totiž z výzbroje vyřazovalo stroje Mirage F-1 a nabídlo je k prodeji. Z důvodu argentinského otálení ale z obchodu nakonec sešlo. Jihoamerické země měla totiž v té době pravděpodobně blízko k zisku izraelského Kfiru Block 60, jehož pořízení však nakonec zabránila relativně vysoká cena.

Argentina se poté obrátila o pomoc na Čínu – tehdejší prezidentka Cristina Kirchner tak z návštěvy Pekingu v únoru 2015 přivezla dohodu o vytvoření společné argentinsko-čínské pracovní skupiny, jenž se měla problémem zabývat. Ačkoliv tak byl v jednu chvíli zvažován nákup pákistánko-čínských strojů JF-17 Thunder, k jeho pořízení nedošlo. Příčinou byl pravděpodobně opět nedostatek peněz. Spekuluje se ovšem i o problému přizpůsobit stroj provozu v argentinských podmínkách, kde jsou všichni tradičně zvyklí na západní typy.

Argentina má 41,5 milionu obyvatel, ale v následujících letech budou vzdušný prostor chránit pouze turbovrtulové stroje IA-58 Pucará .

Přítrž neutuchajícím spekulacím o možném nákupu stíhacích letadel pro FAA udělal nakonec začátkem února 2017 argentinský ministr obrany Julio Martínez. Ten v rozhovoru pro místní periodikum La Nacion uvedl, že na podobný obchod v současnosti bohužel schází ve státním rozpočtu prostředky. Prioritou je totiž udržet alespoň základní schopnosti, jako je například vzdušná přeprava.

Investice tak proudí do modernizace transportních strojů C-130 Hercules. Ty průběžně dostávají nové komunikační a navigační systémy a také tzv. digitální „skleněný kokpit“ od společnosti Rockwell Collins. Živostnost strojů vyrobených od 60. do 80. let má být prodloužena o 20 let. Modernizováno má být celkem 5 letadel, 2 už byly úspěšně zařazeny do služby.

FAA tak bude v nejbližších letech bez nadzvukového stíhacího letectva. Spolehnout se proto bude muset při bojových úkolech na zhruba 32 turbovrtulových IA-58 Pucará určených k útokům na pozemní cíle, z nichž část v současnosti prochází modernizací, a na asi 17 cvičných proudových podzvukových IA-63 Pampa, jenž ovšem mají schopnost nést na křídelních závěsnících zbraně.

Je otázkou, kdy se Argentina odhodlá k opětovnému zavedení nadzvukových stíhacích strojů do služby FAA. Na nelichotivém stavu jejího hospodářství totiž zatím nic výrazného nezměnil ani prezident Mauricio Macri, jenž do svého úřadu nastoupil v listopadu 2015. Navíc, opětovné získávání ztracené schopnosti bývá pro ozbrojené síly komplikované, o to více, pokud se jedná o provoz tak sofistikované zbraně, jakou nadzvuková stíhací letadla jsou.

Zdroj: InfoDefensa

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

TATRA TRUCKS expeduje první vozy do Mexika

V těchto dnech společnost TATRA TRUCKS a.s. realizuje dodávku 16 vozidel do Mexika, kde uspěla ve ...

Brazílie nakoupí 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F

Brazilské vojenské letectvo FAB (Força Aérea Brasileira) podle deníku Flight nakoupí celkově 108 ...

Brazilské olympijské hry: Násilí, korupce a ekonomický propad

Už za necelých devět měsíců zaplaví druhé největší brazilské město Rio de Janeiro množství turistů z ...

Cvičení Red Flag: Stíhačka F-35 ničí soupeře poměrem 15:1

Na probíhajícím leteckém cvičení Red Flag 17-1 na základně Nellis Air Force Base prokázala stíhačka ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • ALCR
    23:34 14.04.2017

    L-159 para la Fuerza Aerea Argentina? (L-159 pro Argentinské letectvo?)
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Jakub2
    14:39 28.02.2017

    Pavel1: Nemusíte tady mávat rudým hadrem před očima některých lidí, kteří svoje vědomosti nassáli z Parlamentních listů a Sputniku. Jen je vydráždíte k mlácení prázdné slámy a z diskuse bude další játrová paštika.

    Argentinci za sebou mají pomalu 2 ztracené dekády, ten nedostatek financí se kumuluje od bankrotu státu v 2002. Macri nemá na armádu čas ani peníze - národní ekonomika je v perdeli, zahraniční obchod výrazněji neroste, přiblblé ochranářské zákony z dob Kirchnera+Kirchnerové dusí zahraniční investice.

    Nemusí létat nadzvukově, hlavně ať nevyřazují ty A-4. Až bez nich by to byla katastrofa. Pokud letos i nadále budou stoupat ceny komodit, tak Argentina může vydělat nějaké peníze navíc...

  • David
    13:33 28.02.2017
    Oblíbený příspěvek

    Zajímavé je srovnat si Argentinu se sousedním Chile, které má mnohem menší počet obyvatel, ale silnější ekonomiku - a tedy i silnější armádu včetně letectva. Zatímco Argentina bude bez bojových letadel, chilské letectvo provozuje početnou flotilou
    F-16, ať už z novo výroby či z přebytků evropských armád. Inu, někde to jde a někde to nejde.

  • logik
    13:09 28.02.2017

    Pepos: asi žiješ v jiné realitě.

    Povstání začalo 18. února a do 1. března ztratil Kadáfí kontrolu nad celým východem Libie, včetně Benghází, Tobruku, Baydy, Bregy atd... atd....
    Zásah spojenců začal až 19.3.

  • jarpe
    12:55 28.02.2017

    Pavel1
    Kadáfí v té době už asi 10 let nebyl u moci. Nevím proč ho furt v západních médiích prezentovali jako vládce a diktátora. Asi se jim to hodilo.

  • Pepos
    11:19 28.02.2017

    Pavel1
    tzv.občianska vojna v Lýbii vznikla až po náletoch - jednoducho bola umelo vyvolaná.
    Myslíš ,že by niekto bojoval za tento chaos a rozpad aký vládne v Lýbii?(iba cudzie mocnosti )

  • D.i.p
    10:52 28.02.2017

    Socialistická spirála úpadku je nemilosrdná.

  • Vrata
    10:45 28.02.2017

    Na Falklandech ma GB stabilne umistene 4 Eurofightery a je tam zakladna s cca 1500 vojaky - samotnych obyvatel Falkland je cca 3000. Ted uz mohou byt v klidu.

  • Pavel1
    09:26 28.02.2017

    Je dobré připomenout, že od 30. do 50. letech byla Argentina zemí velmi bohatou s vysokou životní úrovní, kam z Evropy vyemigrovalo několik milionů lidí, nemluvě o významných surovinových zdrojích. Venezuela na tom byla velmi podobně, dříve velmi bohatá země a ropná velmoc se po pár letech vlády populistických zastánců tzv. silné ruky, protekcionismu, řízené ekonomiky, centralismu ( a v realitě naprostých ekonomických diletantů) stala zemí, kde ekonomika země padá na hubu, den co den se demonstruje protože není možné sehnat základní zboží včetně potravin a paliva. Ve Venezuele za to může chavez a autobusák maduro, v Argentině to trvalo o něco déle. Její dříve vyspělou ekonomiku počínaje 50. léty postupně zklikvidovali korporativistický fašita a softdiktátor peron, následovaný vojenskou chuntou a kirchnerovic levičáckou famílií, která byla u moci ještě v roce 2015. Libye je podobný případ, kaddáfího obrovské náklady na zbrojení, vedení řady nesmyslných válek a gigantickou osobní spotřebu a tak jeho diletantské vedení ekonomiky, tuto surovinově extrémně bohatou zemi přivedly k totálnímu krachu, což bylo hlavní příčinou občanské války v Libyi. Vlády Argentiny a Venezuely mají jediné štěstí, že jejich obyvatelstvo je přece jen více civilizované než Libyjci a není tam k dispozici tolik zbraní, jinak by se v těchto zemích už válčilo stejně jako v Libyi. Doporučuji všem místním zastáncům vlády tzv. silné ruky, aby si nastudovali moderní historii nejen Argentiny a Venezuely ale třeba i Zimbabwe nebo právě Libye, a třeba ty své uvalené a fantasmagorické představy o efektivitě takové vlády poněkud upraví.

  • Zdenoušek
    07:08 28.02.2017

    A pak jak jsou na tom běžní obyvatelé, když nemá finance protěžovaná armáda?!

  • Radovan
    23:47 27.02.2017

    Takže na Falklandech můžou být v klidu. Britský několikaletý výpadek, kdy nemají k dispozici letadlové lodě Argentinci mohou využít maximálně tak k dalšímu mlácení hubou. Nějaká alespoň vzdálená hrozba nové arbentinské invaze je úplné scifi.

  • dusan
    21:32 27.02.2017

    Ponúk bolo dosť:

    http://defence-blog.com/news/a...

    Ale je jasné, že nadzvukové letectvo je už dnes "luxus" ktoré si môžu dovoliť len bohaté štáty.

    V tomto kontexte mi pripadá smiešne ako naši politici odmietajú vzdať sa na Slovensku nadzvukového letectva. Stačila by dohoda s Vami, rozšírenie lízingu Grippenov a my by sme sa mohli venovať napr. pozemným silám, ktoré sú v muzeálnom stave.

    Platiť by sa ani nemuselo v hotovosti, Mohla by sa k nám presunúť napr. časť výcviku či dodávkz nejakého materiálu.

  • CerVus
    17:54 27.02.2017

    Koukám, že uvažují i o koupi 24ks T-6 Texan za 300mil usd.
    M-346 Master jim Italové nabízejí za 30mil / kus a domácí FMA jim za 15mil nabízí IA63 Pampa. Radar na obou je základní takže v tom nemá Master moc výhod. Celkově ale bude pokročilejší. Korejci už jsou moc drazí a Frantíci jim nabízejí letku Mirage F1 za 23mil/kus.

  • Hubňa
    17:29 27.02.2017

    U té vysoké ceny jde zřejmě o porovnání s možnostmi Argentiny.

  • CerVus
    17:06 27.02.2017

    20 mil dolaru za kus mi nepřijde u toho Kfiru jako vysoká cena. AČR bude podle všeho pořizovat vrtulníky také za podobnou jednotkovou cenu.