Armáda čeká na revoluční motory ITEP pro vrtulníky

GE 3000
Navrhovaný motor GE 3000 od firmy General Electric pro program ITEP. / General Electric

Americká armáda (U.S. Army) v rámci programu ITEP (Improved Turbine Engine Program) financuje vývoj nových motorů pro vrtulníky UH-60 Black Hawk a AH-64 Apache. Armáda nyní vyvěsila žádost o předložení návrhů RFP (Request for Proposals) na nové motory. Široké zavedení motorů ITEP do provozu ale potrvá deset let.

Americká armáda provozuje 756 bitevních vrtulníků AH-64 Apache a 1443 dopravních UH-60 Black Hawk. Ve výzbroji americké armády najdeme rovněž 122 specializovaných vrtulníků Black Hawk, například ve verzích pro elektronický boj.

Jak Black Hawky tak Apache pohání dva turbohřídelové motory General Electric T700-GE-701 o výkonu 2 × 1409 kW (2 × 1890 koní). AH-64 Apache i UH-60 Black Hawk spotřebuje průměrně na hodinu letu 680 litrů (180 galonů) leteckého paliva JP-8.

Motory T700 používají rovněž námořní vrtulníky SH-60 Seahhawk, bitevní AH-1 (včetně nejnovějších AH-1Z Viper), nebo evropské stroje AgustaWestland EH101/AW101 a NHIndustries NH90.

Americká armáda od roku 2006 financuje program ITEP. Cílem programu ITEP je vyvinout pokročilější motory pro vrtulníky UH-60 a AH-64.

Armáda poskytla pro vývojové práce finance dvě týmům - General Electric s jedno-hřídelovým motorem GE3000 a Advanced Turbine Engine (ATEC, joint venture Pratt & Whitney a Honeywell) s dvou-hřídelovým motorem HPW3000. Obě společnosti v rámci počátečního výzkumu postavily dva technologické demonstrátory motorů.

"Jedná se o modernizační program číslo jedna v letectvu americké armády (U.S. Army - pozn. red.)," uvedl podplukovník Curt Kuetemeyer, manažer programu ITEP. Technologické demonstrátory potvrdily reálnost armádních požadavků na nové motory.

Propgační video firmy ATEC

Armáda požaduje po výrobcích turbohřídelový motor o maximálním výkonu 2200 kW (3000 koní), tedy o 50 % více, než poskytuje současný vrtulníkový motor GE T-700. Přitom při instalaci nových motorů nesmí dojít k velkým konstrukčním zásahům do draku vrtulníku.

Motor ITEP rovněž nabídne o 65 % lepší poměr výkonu k vlastní hmotnosti, o 20 % delší životnost a o 20 až 25 % menší výrobní a provozní náklady. Především však spotřeba paliva motorů ITEP poklesne o 25 %.

Nové pohonné jednotky poskytnou vrtulníkům nebývalý nárůst schopností. ITEP motory umožní, jak uvedl plukovník Thomas Todd, manažér pro užitkové vrtulníky v americkém letectvu, vrtulníkům UH-60 Black Hawk při typické misi přepravit 13 vojáků na vzdálenost 312 km, místo pěti vojáků na vzdálenost 100 km.

Jinak řečeno, deset vrtulníků Black Hawk přepraví 130 vojáků do místa bojů na vzdálenost 225 km za méně než hodinu. Vrtulníkům se starými motory podobná akce potrvá, při nutném létání tam a zpět, osm hodin.

Po zveřejnění nabídek v rámci RFP americká armáda na začátku příštího roku spustí fázi inženýrství, výroby a vývoje EMD (Engineering, Manufacturing, and Development). V této fázi vybrané firmy, pravděpodobně General Electric a ATEC, postaví prototypy motorů.

Vítěznou firmu americká armáda vybere v roce 2018 a první test sériového motoru se očekává v roce 2021. Plná sériová výroba je naplánována až na rok 2026.

Zdroj: Breaking Defense

Nahlásit chybu v článku


Související články

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Revoluční novinka: Robotický podvozek pro vrtulníky

Americká Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty DARPA (Defense Advanced ...

Bitevní vrtulník AH-1Z Viper pro Českou republiku a Polsko

Na Dnech NATO americká firma Bell Helicopter představila simulátor vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y ...