Armáda České republiky nakupuje vozidla MRAP

MaxxPro
Foto: Jeden z možných kandidátů - MRAP MaxxPro Dash / Wikipedia

Před několika dny unikla do médií zpráva o chystaném nákupu třiceti vozidel kategorie MRAP pro potřeby Armády České republiky. Ač k tomu může název kategorie svádět, vozidla nebudou sloužit jako obrněné transportéry pro přepravu vojáků, ale jako velitelská a spojovací vozidla. Armáda chce stroje nakoupit mezi léty 2014 až 2017.



MRAP jako nejlepší volba pro Armádu ČR?

Armáda plánuje nakoupit celkově 30 vozidel. Z tohoto počtu bude 10 vozidel v úpravě jako velitelské obrněné vozidlo a 20 vozidel v úpravě jako spojovací obrněné vozidlo.

Podle požadavků armády musí velikost vnitřního prostoru vozidla zajistit pracovní a životní podmínky pro dlouhodobý pobyt tříčlenné posádky. Klid na práci má posádce zajišťovat pancéřování na úrovni 2 podle STANAG 4569. Pancéřování musí tedy ochránit posádku před výbuchem nálože o ekvivalentu 6 kg TNT a před střelami ráže 7,62×39 (AK-47). Celková hmotnost vozidla při plném zatížení pak nesmí překročit 19 tun.

Proč se armáda rozhodla pro kategorii MRAP (Mine Resistant Ambush Protected), tedy pro vozidla odolná proti minám a proti palebným přepadům? Ač se obecně soudí, že MRAPy jsou jednoúčelová vozidla vhodná jen pro zahraniční mise, není tomu tak a jejich využití je přeci jen širší.

Cougar Foto: MRAP Cougar v průzkumné verzi / Wikipedia



Nejprve je nutno poznamenat, že nakupovaná vozidla MRAP pro potřeby Armády ČR jsou určena jako mobilní místa pro velení a spojení na úrovni mechanizovaných a lehkých motorizovaných praporů. Je tak nutné, aby měla dostatečný vnitřní prostor pro rozsáhlou zástavbu elektronických a komunikačních systémů včetně dostatečného prostoru pro vytvoření vhodných pracovních podmínek.

Klasická lehká obrněná vozidla, například v AČR zavedené Iveco LMV, se pro tento účel, z důvodu malého užitečného vnitřního prostoru, nehodí. Jednou z možností je porozhlédnout se po velkých obrněných transportérech, buď kolových typu Pandur, nebo pásových odpovídající velikosti ruským BVP.

Další alternativou je právě pořízení vozidel kategorie MRAP, která v sobě kombinují dostatečnou velikost vnitřního prostoru a skvělou balistickou ochranu, nejen proti minám, ale i proti střelným zbraním.

Caiman Foto: Vyloučená není možnosti ani nákupu MRAPů s pohonem 6x6. Na obrázku vozidlo Caiman od BAE Systems / Wikipedia

Bez spojení není velení

Pokud potřebuje AČR opravdu nová velitelská a spojovací vozidla, je tato kategorie pro ČR zřejmě nejvhodnější. Vozidla MRAP jsou vhodná pro pohyb po zpevněných komunikacích a díky skvělé manévrovatelnosti mohou bezpečně operovat ve městech.

Navíc oproti svým větším protějškům (kolovým/pásovým) jsou levnější a mají mnohem nižší provozní náklady. Na druhou stranu, určitou nevýhodou je horší průchodnost terénu (oproti kolovým/pásovým transportérům).

VOV

Foto: Pásové velitelské pracoviště (VOV 1p) na podvozku BVP / Army.cz

V současné době jsou v Armádě ČR jako platforma velitelských a spojovacích vozidel na úrovni praporu využívaná vozidla vycházející z ruských pásových vozidel BVP- 1. Tyto stroje jsou bohužel v současné době již zcela zastaralé, jak technicky, tak i morálně. Poskytují mizivou ochranu proti minám (IED) a slabou ochranu proti střelným zbraním. Navíc konstrukční uspořádání (např. nádrže v zadních dveřích) je z bezpečnostního hlediska posádky naprosto nevhodné.

 

Lze uvažovat sice o modernizaci vozidel, ale samotná konstrukce nedovoluje překročit své limity – například velmi problematické zvýšení ochrany proti minám a IED. Pásová koncepce je pak sice vhodná do těžkého terénu, ale pro hustou silniční síť v česku nebo evropských zemí je nepoužitelná.

Vega Foto: Tendr na nákup MRAPů si určitě nebude chtít nechat ujít český výrobce obrněné techniky SVOS Přelouč se svým vozidlem VEGA / SVOS Přelouč

 

Mnozí čtenáři jistě namítnou, že „není na škodu mít pásy“. Na druhou stranu, budoucí hrozby, kterým bude muset naše armáda čelit, leží jinde než ty předešlé.  Armáda bude v následujících letech zabředat více do policejní a zpravodajské práce. Místo krajinou valícím se tankům bude spíše čelit hrozbám, jako je terorismus, organizovaný zločin, rozsáhlé přírodní katastrofy, závažné a dlouhodobé klimatické změny, nebo zapojovat se do bezpečnostních a humanitárních akcí v zahraničí (např. v Africe).

V poslední době je populární napadat jakýkoliv armádní nákup, a s rukou na srdci často oprávněné, ale v tomto případě má nákup vozidel MRAP svou logiku, tedy alespoň podle autora tohoto článku. Pokud bude výběrové řízení napsáno opravdu nestranně, tak aby žádný z účastníků nebyl účelově zvýhodněn, získá armáda ideální vozidla pro své velitelé a spojaře.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Český transportér Vega - nové fotky, novinky, technické detaily

Český transportér Vega byl veřejnosti představen již před několika měsíci a okamžitě vzbudil u široké vojenské veřejnosti velký ohlas. Není se proč divit, neboť Vega je po dlouhé době první skutečné ...

Vozidla MRAP z Afghánistánu - nepotřební veteráni

Koaliční síly v Afghánistánu se pomalu připravují na po-irácké a po-afghánské období. Spojenci musí vyřešit mnoho logistických problémů souvisejících se stahováním svých vojsk z obou zemí, nyní ...

Ural Tajfun – ruský MRAP

Na letošní výstavě Eurosatory 2012 představil známý ruský výrobce těžkých nákladních automobilů Ural originální obrněné vozidlo kategorie MRAP Ural Tajfun. V současné době Rusové testují dva prototypy ...

Kauza letadel CASA C-295 a role Vlasty Parkanové

Policie v minulých dnech požádala parlament České republiky, aby vydal k trestnímu stíhání poslankyni a bývalou ministryni obrany Vlastu Parkanovou kvůli nevýhodnému nákupu vojenských dopravních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • HU
    19:38 28.01.2013

    Čejka: ..nevím co popírá BKO, ale Doktrína AČR říká, že naše armáda v arktických oblastech nebude válčit. jestli tam jsou pouště nevím (v doktríně) S bojištěm nemáte tak až úplně pravdu. Poslední konflikty dávají za pravdu americké studii. Nikdo nebude bojovat na rovné písčité poušti, ani nepokoje v afrických zemích se neodehrávají na poušti a není to okupace, bojuje se ve městech...centrech a tak to bude i v budoucnosti. Stačí se podívat má planetu zemi, kde se koncentruje lidská společnost. Armáda bude mít pásy i kola, uvidíme v jakém poměru. Ale jestliže bude motorizovaný prapor na kolech, bude i velitelské vozidlo na kolech, u mechny bude na pásech atd...i jednotkám v týlu stačí kola a sem tam pás.

    Ač jsme v NATO, neznamená to, že musíme bojovat v každém koutu světa.

    V Iráku se bojovalo tam, kde se zakopal protivník, ač se zakopal moc nebojoval a odpor se následně přenesl do měst. IED nepotkáváte, IED si vás najde tam, kde se budete pohybovat. Tedy potkáte IED třeba na MSR, která povede operačním prostorem...

    Já se nechci přít... Je jednoduché říci, že co nákup to korupce. Když nakoupíte vy, já budu řvát. když nakoupím já, řvát budete vy...

  • Rošták
    16:34 28.01.2013

    4 Mattauch: Matte, máš pravdu, pobavil jsem se....
    Myslím že vozidla kategorie MRAP patří do výzbroje, jinak bych se rád zeptal pana Čejky, zda může nějak podložit toto:
    ad1) dalším válečným prostorem bude poušť Blízkého východu a dále arktické oblasti (BKO tento fakt ovšem popírá)
    Děkuji za odpověd
    JJ

  • Venca
    22:59 05.01.2013

    Proč máme vozidla mít na které nejsou lidé. Proč máme vládu která tě někam pošle a jsi pomalin například pandur.nevím jak vy ale realita je úplně někde jinde když ti ochrana ujíždí tak ti zbývá se jen modlit a dvoufat že se vrátí. Teď jde o rychlost a ne o štáb

  • Roman Čejka
    01:24 27.12.2012

    4HU,

    ad1) dalším válečným prostorem bude poušť Blízkého východu a dále arktické oblasti (BKO tento fakt ovšem popírá)
    ad2) boj ve městech je stav, který vychází z okupace nikoliv z taktického manévru pro zničení síly protivníka. Jistě jste zaregistoval, že při první a druhé válce v Zálivu k bojům ve městě nedocházelo vyjma jediného a tou byla obklíčená Fallujah, kde velení dlouho rozmyšlelo zda se do takové operace pustit či nikoliv.
    ad3) Vlna IED je následkem okupace osidlených oblastí s nutností používání kolových vozidel. Když si cestu budete moci zvolit vy, žádné IED nepotkáte.

    Věřím, že snaha některých z AČR přezbrojit vše na kolové podvozky je již minulostí a že v AČR zustane zachován rozumný poměr mezi pásovými a kolovými vozidly. A snaha vytvořit velitelská vozdila na stejné podvozkové platformě je jen logickým krokem. Stejně jako existuje velitelská verze T72M4CZ, Panduru, Iveca tak by měla existovat i velitelská verze pásových obrněných vozidel. Je to logické neb se pohybují stejnou rychlostí, stejným terénem. Možná tak ve výcvikovém prostoru v ČR stojí někde bokem, ale v poušti jezdí velitelská vozidla ve formacích s ostatními. Myslím, že je na čase se oprostit od afganizace armády a od okupačního chápání operací.

    Můžeme si tu psát takovéto příspěvky hodiny, ale když se podíváte na akvizice AČR, vidíte jen korupci. V podstatě při jakékoliv nové akvizici nemá smylsl hledat technické opodstatnění neb nejdůležitějším kritériem jsou peníze do stranických pokladen.

  • Jan Mattauch
    13:29 24.12.2012

    Tady se člověk zasměje... :)

    Dřevotřískové na panduru není nic... Patrně má někdo na mysli překližku z níž je vyroben vlnolam - asi ani není nutno zdůrazňovat, že vlnolam láme vlny vody při plavení a ne přilétající projektily, takže využití překližky rozhodně není na škodu funkčnosti, hmotnosti a ani ceně...

    A talibanec moc efektivní zásahové plochy pro RPG k dispozici nemá... SLAT je poměrně účinná a spolehlivá ochrana proti střelám z pancéřovek...

    No není nad to pobavit se na štědrý den... opravdu veselé vánoce... :D

  • HU
    11:04 24.12.2012

    Lukáš Karlík: ..vy jste mě zase pobavil. Nešiřte tu vaše JPP fámy. Žádnej americkej desátník nikde po českém vojáku řvát nebude, český voják si do ničeho od amerického desátníka kafrat nenechá, bo nemusí...

    Ale dost to vypovídá o vás...škodu máme jen kvůli lidem jako jste vy..

    Je třeba si uvědomit, že MRAP není vozidlo, ale jen kategorie. Což znamení mine resistant ambush protected, kdo neumí anglicky ať se naučí. Takže vozidlo musí splňovat jistá kritéria, a vůbec to nemusí být to vozidlo s čím jezdíme v ISAF. Neříkám jak potřebný je nákup, či zda je ekonomicky výhodný, ale po vojenské stránce smysl vidím. Ti z vás, kdo jsou tak chytří a píší tu o modernizaci BVP a různých modelů na pásovém podvozku jistě četli nějaké analýzy budoucích operačních prostorů, tedy budoucích válčišť..vše se přesouvá do obydlených oblastí..tedy silnice, domy, zástavba...žádné bažiny a spol... mrkněte, kde se bojuje v Sýrii a bude vám jasno...proto kolové podvozky, jasně, že nejsou samospasitelné, proto tu budou i pásy. Spojovací vozidla a štábní auta nejedou v první linii..nevedou boj, to je pro ty co si myslí, že těmi auty budeme někde útočit :-) Mimochodem, zajímalo by mě, kde kdo četl nebo viděl něco o problémech USA s MRAPy...možná je jeden. Že jich mají moc, jak na skladech v USA tak na bojištích a přemýšlí co s němi. Taky přechází na vozidla nové kategorie, kde požadují vyšší mobilitu na úkor ochrany, ale i tak to stále bude dostatečné... Informace lze najít i zde...

  • mart
    20:22 19.12.2012

    Lukáš Karlík:
    Prosím vás, psát tady že "bavil jsem se známým, který má kamaráda v Afghanistánu..." To je typický " jedna paní povídala..."
    Netvrdím, že jsou to nejlepší vozidla na světě a nechci polemizovat o způsobu jejich nákupu. To nechám na jiných. Ale vím jedno. Pandury svoje místo v afg měly/mají. Američani je vždy ve společných patrolách viděli rádi a nejednou nám víc než pomohli. A nejen nám...
    Mimochodem, viděl jste někdy Pandura vedle MRAPa? A že by desátník seřval někoho z české patroly...? No tak...!!! Každý kdo tam někdy byl a jezdil mimo základnu ví jak to je... !
    Tu dřevotřisku už nebudu ani komentovat....

    Jen pr ukázku:
    http://www.mise.army.cz/aktualni-mise/afghanistan-logar/zpravodajstvi/ceskou-patrolu-do-surchabu-doprovazely-pandury-i-bezpilotni-pruzkumny-letoun--53526/

    http://www.mise.army.cz/aktualni-mise/afghanistan-logar/zpravodajstvi/bez-podpory-ceskych-vojaku-bychom-tu-situaci-nezvladli--pise-americky-porucik-trump-57967/

    http://www.mise.army.cz/aktualni-mise/afghanistan-logar/zpravodajstvi/ceske-pandury-zachranily-afghanske-vojaky-58503/

  • Lukáš Karlík
    12:24 18.12.2012

    Abychom z toho vlezdoprdelectví nakonec neměli jen škodu. Připomíná mi to tu známou scénu z filmu Pelíšky - dvě naprosto stejné krabičky od sirek, ale jedna je z USA, která z nich je lepší. Neříkám, že vozidla MRAP nejsou potřebná, minimálně vojáci na misích by je uvítali, ale aby vozidla plnila úlohu velitelského stanoviště, to je vážně úsměvné, k tomu, počítám, ty náklaďáky nevyvíjeli. Zrovnatak si myslím, že by se našla i jiná alternativa, levnější. Bojím se, že to dopadne stejně jako s Pandury, které jsou krajně nedostačující, ano mají moderní elektroniku, ale jejich použitelnost je značně omezena.

    Nedávno jsem se bavil se svým známým, který má kamaráda v Afghanistánu, ten mu vyprávěl příhodu s americkým desátníkem, který je seřval za to, s čím to jedou na patrolu, ať ten krám (myšleno Pandur) nechají doma. Důvod byl prostý, desátník se obával, že první talibánec s rpg si nenechá ujít tu krásnou příležitost zničit takové monstrum, které je svým vysokým profilem tak krásně vidět široko daleko.

    Známý mi také říkal, jaká je to kvalita ty naše Pandury! Nezdála se jim přední část, měla takovej divnej povrch, tak do toho rýpli nožem, no a světe div se, byla to dřevotříska... Takže máme skvělé transportéry za miliardy... Jestli by to mělo vypadat podobně i v případě MRAPů tak to se máme na co těšit...

  • mart
    12:52 16.12.2012

    bbb:
    Představa, jak MRAP zastaví domorodci s oštěpama je vcelku úsměvná...
    Mimochodem, to co píšete v posledním odstavci MRAP splňuje...

  • vyliz.mi
    16:50 12.12.2012

    jsou to sracky

  • bbb
    12:54 12.12.2012

    A k čemu MRAP?
    Kde kdo se jich zbavuje - hlavně těch, které vyrobili dříve a podle dřívějších požadavků. Vývoj běží strašně rychle dopředu, podle aktuálních požadavků a situace na bojištích. Za posledních 10 let bylo do armád USA dodáno několik typů a tak se nabízí otázka, jakou verzi vlastně u nás chtějí pořizovat? Podle TTP z roku 2012, 2011, 2010.... Tak jako tak to bude s jistotou starý model, která byl už nahrazen novějším a výrobce si s ním neví rady.
    Samotní Amíci mají s MRAP problémy s logistikou (spotřeba paliva, vysoká hmotnost - problémy s mosty...) MRAP není samospasitelný. Menší vůz je levnější, lehčí, rychlejší, menší a v případě útoku je uvnitř i méně zraněných.
    SVOS nebrat, už jsem se u nich šíleně zklamal! Nehodlám riskovat podruhé.
    Kdejaké vojenské auto zastaví i domorodci s oštěpama. Málokteré auto má dokonale chráněný podvozek. A pokud nemáte na autě střílny s pokrytím celého perimetru, upečou vás v autě jako na grilu. Pokud vím, tak se z toho už poučili rusové při WWII.

  • cejkis
    13:46 09.12.2012

    Zdroj server valka.cz

    Vozidlo LOV 7,62 B bylo pořízeno v rámci programu 107 050 - Pořízení lehkých obrněných vozidel, na nějž je vyčleněna částka 4,298 miliardy Kč (včetně DPH) kryjící nákup (a další služby) celkem 120 italských vozidel LMV ve třech variantách v rozmezí let 2009 až 2015. Dodávky 90 vozidel se uskuteční v letech 2010 až 2013, dalších 30 kusů má být dodáno v letech 2013 až 2015.

    "...dalších 30 kusů má být dodáno v letech 2013 až 2015"

    Z výše uvedeného vidíte, kde pramení požadavek na 30ks.

  • Bradley
    12:43 08.12.2012

    Nákup MRAP je nesmysl a věřím že se to nestane, a taky proč když NGŠ poměrně nedávno rozhodl o tom aby mu nově vzniklý Výzkumný ústav předložil návrh modernizace zastaralých BVP. V letošním roce na prezentaci Gen.štábu již tato informace proběhla oficiálně a již se skutečně připravuje a pracuje na tomto konceptu minimálně dvě české firmy ovšem ne sami je tam spousta dodavatelů ze zahraničí a pak jedna velká nejmenovaná zahraniční firma.
    Co se týká pana Černého ten bohužel nebude mít šanci se zapojit s VEGOU, nemá totiž na AČR dostatečné lobby a podporu a VEGA jinak nestojí za uvažování a je drahá. Vyvinul ji sice za státní peníze, ale zase tak dobře konkurovat těm zahraničním firmám nemůže....ani v lobby a ani v ničem dalším. A proč ? No VEGA je hotová již dlouho a přestože se dost nabízí tak se neprodává a proč ? NO protože nemá nikde podporu SVOS je prostě malá firma která tak akorát může šroubovat balisticky chráněná vozidla pro civil a to ještě draze. Je zde jiná česká firma která dělá stejné značky a minimálně stejné odolnosti a je prostě levnější....a tak je to se vším, prostě všude je tlak na cenu, jen AČR a někteří její úředníci neustále vymýšlejí nesmyslné nákupy aby si mohli namastit kapsu....
    Co se týká uniforem, no to je podobné, AČR dostalo v posledním tendru konkurenční nabídku ale protože ta byla opravdu velmi dobrá a nevyhrál to dodavatel který byl vlastně určen předem tak se to prostě táhne na nesmyslných důvodech. A pak nějaký idiot vymyslí nákup přes bývalou NAMSA což je v rozporu se zákony tohoto státu, takže ať je u vesla kdokoliv pořád se budou na AČR provádět psí kusy...protože je tady stále pár vyvolených firem které buďto vyhrají a dodají a nebo když nevyhrají tak to prostě nedodá nikdo....je to přesně tak..kdo není s námi je proti nám a pak to opravdu odskáčou ti kteří to mají nosit....

  • Ultramarinus
    10:24 03.12.2012

    Hm, pak tedy MRAPy nejsou třeba?

  • cejkis
    21:13 02.12.2012

    Dovětek k mému předchozímu příspěvku. Když jsem psal o doplnění vybavení do stávajících vozidel IVECO netušil jsem, že ve smlouvě s Prago export je 7ks z 90ks série právě velitelských. Armáda touto verzí již disponuje, zde je foto. http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/139935

    Nyní tedy absolutně nechápu, proč se chystá nákup dalšího typu.

  • Manix
    10:09 28.11.2012

    Pevně věřím, že se BVP modernizovat nebudou - a nakoupí se moderní typ.

    Píši to přesto, že mám BVP velmi rád. Byl to můj studijní obor a opravdová srdeční záležitost.

  • Dip
    01:43 28.11.2012

    Pokud se budou modernizovat BVP, nebo pořizovat náhrada, tak se určitě poříděj i nějaký velitelský tohoto typu. Ty MRAPy jsou spíš na ten zbytek ne? Nevím co v tom hledáte za vědu.

  • Dip
    01:43 28.11.2012

    Pokud se budou modernizovat BVP, nebo pořizovat náhrada, tak se určitě poříděj i nějaký velitelský tohoto typu. Ty MRAPy jsou spíš na ten zbytek ne? Nevím co v tom hledáte za vědu.

  • Ultramarinus
    22:31 27.11.2012

    Psovod:
    Ne, zvýšení reálné bojové síly vidím jako důležitější. Nebylo to zjevné z mého názoru na "přebytečnost" takového řešení (obzvlášť když ty prachy jdou ze stejného pytle, ze kterého by se daly koupit a provozovat nové funkční bojové jednotky - třeba tanky)?

    Velmi se mi líbí názor cejkis(e), že by to šlo vyřešit předělávkou součastného vybavení - například předělávkou BVPček na nějákou "velitelskou verzi". Pomohlo by to s údržbou, cenou provozu a standardizací v daném útvaru.

    Nakoupit "velitelské vozidlo" které se prostě fyzicky NEDOSTANE na místa kam dojedou jednotky, kterým má velet, je skutečně hloupé.

    Jinak ta otázka s noktovizory a maskáči my přišla trochu jako míchání hrušek a jablek. Moje odpověď na ni by asi byla - určitě ano, pokud máš v armádě víc pancéřových velitelských vozidel, než maskáčů a noktovizorů, nebo vozidlo pro každého velitele, ale maskáče a noktovizory jen pro každého druhého bigoše. Naše armáda je vinou dobré bezpečnostní situace, špatné situace ekonomické, ale hlavně zločinným (politickým, korupci-vynucujícím) vedením osekávána do stále méně bojeschopné podoby. Kdo by v 60. letech uvěřil, že Česku "stačí" dvacet tanků a hrstka pronajatých stíhačů?

  • cejkis
    20:42 27.11.2012

    Na této akvizici mi vadí nesystémovost. Mé řešení ?
    1) Prodat všechny DINGA
    2) všechna LOV postavit na IVECO MLV. Chybí li spojovací a velitelská vozidla LOV? Dovybavme stanicemi BVIS několik vozidel IVECO.
    3) Prapory s Pandury mají své velitelské a štábní vozidlo na stejné platformě, AČR objednala 11ks.
    4) Nevzdávat se pásových vozidel BVP a hledat jejich náhradu včetně velitelských a štábních vozidel na stejné podvozkové platformě.

    Argument pro pořízení MRAPů, jakožto velitelských vozidel pro prapory vyzbrojené pásovými BVP je nesystémový neboť vozidla nemají stejnou průchodnost tereném. Pro prapory vyzbrojené Pandury to být nemůže neb je velitelské vozidlo objednáno. Pro potřeby velitelských vozidel praporů s LOV je vhodnější dovybavit několik vozidel IVECO.

  • psovod
    12:20 27.11.2012

    takže investice třeba do noktovizorů a maskáčů je méně důležitá než odolná velitelská stanoviště?

  • Ultramarinus
    11:10 27.11.2012

    Možná by bylo lepší mít víc bojových jednotek (tanků třeba), než generálských pancéřáků?

  • Dip
    21:17 26.11.2012

    S tím, že by armáda měla nakupovat jen to co opravdu teď potřebuje, tak by v případě deset let neočekávaného konfliktu zbyla jen možnost ozbrojit se klackama.

  • mart
    20:34 26.11.2012

    S tím že to není potřeba se dá souhlasit. Ale to je věc jiná...

  • psovod
    17:31 26.11.2012

    no určitě je zrovna tohle důležitý nákup v době,kdy už lidi nemají v čem chodit,protože maskáče se nakupovali naposled před dvěma roky a v době kdy ačr není schopná bojovat v noci-aspon její drtivá většina,protože přístroj nočního vidění viděli vojáci pouze někde na výstavě nebo na obrázku,kdy většina lidí má pořád plechovou přilbu a rozpadající se boty 2000,o nějaké balistické ochraně jednotlivce si můžem nechat zdát,k čemu odolná velitelská vozidla,když voják v noci stejně nic nevidí? kde to budem používat? při nějakém konfliktu ve střední evropě v boji v městské zástavbě? protože než to nakoupíme,tak afgoš končí a co potom s tím? máme 30 tanků,děla v podstatě žádná,na opravy vrtulníků-což je základ dnešní moderní armády nejsou peníze,opravdu je tohle priorita? nebo je nutné dát někde opět pěknou zakázku?

  • Ondřej Lacina
    00:56 26.11.2012

    O užitelnosti MRAPů v budoucích konfliktech nepochybuji. Ani o využitelnosti v AČR. Snad jediné, nad čím se lehce pozastavuji je, jestli míra nutnosti pořízení těchto strojů (k určitému účelu) je vyšší, než současné potřeby a limitované možnosti naší armády.

  • cejkis
    00:14 26.11.2012

    Je vidět, že i do Přelouče musí AČR poslat nějaké prachy....

  • cejkis
    00:09 26.11.2012

    AČR potřebuje mraky jiných věcí a zrovna tento typ akvizice má pořadové číslo se šesti nulama.

  • mart
    21:08 24.11.2012

    Nicolaj:
    Hmm, já bych se na to díval trochu jinak. Konflikty v I a A byly/jsou sprcifické hlavně v použití IED. Pokud to budeme brát čistě z hlediska klimatu, jde o velmi drsné prostředí. Máme zde jak zpevněné komunikace, tak i vcelku drsný pouštní nebo vysokohorský terén. Jedině co zde není, tak džungle. Ale ani tam by dle mého názoru neměl být problém. Takže v tomto směru je to odolné vozidlo. A jak jiné budou podmínky jinde? Za praotce tohoto typu vozidel lze považovat RG31. Vyrábí ho Jihoafrická republika a má ho ve výzbroji mnoho armád v různých prostředích. Když to shrnu, dá se řici, že se jedná o nejuniverzálnějši řešení, které má navíc mnoho možnosti modifikací. Nebo čím by jste nahradil spojovací a velitelské vozidla, která jsou nyní na základu Praga V3S a BVP?
    Jak nemá MRAP šanci odolat přímé palbě? Bavíme se o přímé palbě čeho? 7,62mm, 12,7mm, RPG? Nebo snad ještě něco silnějšího? Jak je na tom jiný typ techniky s odolností proti těmto zbraním? To je trochu obsáhlejší problém.
    Nevím kolik máte s touto technikou naježděno, ale já se necítil v ničem jiném bezpečněji. Tato vozidla zachránila hrozně moc životů.

  • HU
    19:59 24.11.2012

    ...MRAPy se využívaly i v Africe. Už dříve než v ISAF.

    ...MRAP uplatnění najde...lepší jak vozidla PV3S Š...

  • Nicolaj
    19:27 24.11.2012

    mart: Ne, konflikt Irák/Afgánistán MRAPy rozhodně dostatečně neprověřil, protože tam panují specifické podmínky, jinde budou jiné. Aby bylo něco skutečně prověřeno, musí to být nasazeno na různých místech. Co s tím budou dělat třeba v Africe až se tam všichni nahrnou a zjistí že je to naprosto nevhodné do pomínek které tam panují (Nejde o afriku, je to hypotetický příklad). MRAP nemá šanci odolat přímé palbě, takže zase tak "ambush resistant", to je asi největší slabina, která se může projevit proti odhodlanějšímu a vycvičenějšímu soupeři. (Samozřejmě, každé vozidlo má nějakou chybu)

  • mart
    12:50 24.11.2012

    Ahoj Rajco,
    na jednu stranu s tebou souhlasím. MRAP je zcela určitě typickým představitelem afghánského konfliktu. A oba víme, že postafghánský syndrom je vcelku diskutované téma. Ale také si myslím, že zrovna MRAP se dá použít i jinde. Možná s menšími úpravami (snížení váhy na úkor odolnosti proti IED), ale dá.
    Na druhou stranu - jaké jednotky jimi budou pravděpodobně vybaveny...?! A co by jsi navrhoval za alternativu?
    Mě se ten záměr vcelku zamlouvá, pokud to bude MaxxPro... ;-)

  • Rajco
    12:39 24.11.2012

    Je sice fajn, ze se ACR takto rozhodla jen mam pocit, ze prisla s krizkem po funuse. MRAP je prostredek vyvinuty specialne pro prostredi kde je vysoka nasycenost IED kvuli geografickym omezenim mobility. Zkuste najit jiny stat ktery je na tom s mobilitou stejne spatne jako Afghan? A v kolika z nich hrozi ze tam bude v blizke budoucnosti (do 2020) operovat jednotka ACR?
    Bude fajn mit tato vozidla v arsenalu, jen se obavam, ze moc vyuzita nebudou - zvlaste pokud by se pristi nasazeni odehralo v Sahelskem pasu (tzn. jizni cast Sahary) a nebo v Subsaharske Africe.

  • mart
    00:34 24.11.2012

    Nicolaj: sice je to poměrně nový typ, ale konflikt v Iráku a Afghanistánu je prověřil více než dost. Ty zkušenosti, který američani draze vykoupily nikdy žádná česká firma mít nebude. Tím nechci hájit US, jen chci říct, že tento typ vozidel prostě umí dělat.

  • Ondřej Lacina
    21:58 23.11.2012

    Kubec: LGS Fennek je úplně jinej typ vozidla. Nemuže se srovnávat MRAP a lehké obrněné průzkumné vozidlo. Nicméně LGS Fennek by jako velitelské vozidlo sloužilo také velice dobře. Jak jsem psal, záleží co všechno v tom AČR chce. A jelikož oznámilo že chce MRAP jako velitelské vozidlo, tak je LGS Fennek bohužel mimo hru.

  • Kubec
    21:04 23.11.2012

    Dost dobře nechápu proč si vybrali zrovna MRAP, podle mě naprosto nepoužitelné stroje. Větší užitek bych viděl kupříkladu u Dutch Fennek. Podle mě má daleko lepší minimálně jízdní vlastnosti.

  • Nicolaj
    19:51 23.11.2012

    Já jen doufám že jich nenakoupí víc než skutečně potřebujem. Pro velení a logistiku jsou možná dobrou volbou, ale jinak těžko použitelné. Každopádně by měla bít upřednostněna spousta českých firem, které to dokáží vyrobit, ono totiž co se vozidel MRAP týče, nejsou žádná nějak extrémně prověřená, jelikož je to poměrně noví typ, a obzvláště s přihlédnutím k ekonomické krizi by to byla hezká podpora konkurenceschopnosti.

  • Márty
    19:02 23.11.2012

    Překlep se stane ,tak to neřešte jako ženský ....

    Nic proti nákupu nemám ,pokud bude transparentní . A je pravdou že by naše Army koupila snad poprvé vyskoušenou věc několikáté generace , pokud nebudou mít požadavky jako dát 1.2 HTP jako do Dinga a Iveca a slavných Land Roverů ( zahradnické vozidlo , dle kluků z VB co byli na návštěvě) češi vždy vyberou tu nejosekanější ,ale nejdražší verzi a ještě s požadavkama které píše trouba z kanclu ( viz Bren 805 a jeho zásobníková šachta atd........ )

  • Jakub Mareš
    18:08 23.11.2012

    lehce motorizovaných praporů....zajímavé, nemá tam být lehkých motorizovaných praporů, protože lehce motorizovaný si nějak nedokážu představit

  • Ondřej Lacina
    16:46 23.11.2012

    asdf: Jde o velitelský vůz, ne o bojový vozidlo. Pro tenhle účel STANAG 4569 level 2 stačí. Vyšší úrovní pancéřování by MRAP přicházel o mobilitu, která je u takovýho typu vozidla klíčová.

  • Left
    16:28 23.11.2012

    A je tu zakázka pro SVOS Přelouč.
    Tato má první věta asi zní trošku moc útočně, ale ono je to vlastně dobře a všechno tomu nasvědčuje. Pro Vegu se právě vyvíjí modifikovaný stejný software od Pandurů, což pak něčemu určitě nasvědčuje. A Vega také výrazně převyšuje požadavky (10kg TNT, 7,62 (x39,x51,x54r) a s přídavným pancéřováním 12,7). Podle mě by Vega byla dobrá volba. Do budoucna by se totiž určitě rozšířily možnosti využití (pro chemiky nebo i jako bojové vozidlo (těžší Iveco LMV), kdyby se na něj hodila nějaká automatizovaná věžička.

    To Holeček: Tato velitelaská vozidla, dle mého názoru, nejsou zamýšlena k Pandurům II, protože AČR pár pandurů objednala i v konfiguraci velitelské a spojovací vozidlo, takže sem nepůjdou.

    To Dip: Aha, už si mu to napsal...jinak souhlas se vším :)

  • asdf
    14:39 23.11.2012

    ochrana Stanag lvl 2 je naprosto nedostacujici... a doufam ze koupi aspon MRAP 2 ... ne ty stary za plnou cenu kdyz by jsme je mohli mit za odvoz... nebo cenu srotu...

  • DIp
    14:39 23.11.2012

    Ondřej Lacina: Souhlas. Mě třeba právě Vega přijde k tomu moc malá. Ale klíčový asi bude, jak si jednotlivý výrobci poradí se specifikacema.

  • Ondřej Lacina
    14:34 23.11.2012

    Myslim, že velitelský MRAP typu MaxxPro nebo M-ATV maj nad velitelským Pandurem II výhodu v pohybu ve městech apod. Možná budou mít ve výbavě ještě další výhody, když nepočítám ochranu proti minám. Ale jestli je ta potřeba velitelských MRAPů tak nutná, že Pandury II nestačí, tak prosím.

    Co jsem tak koukal, tak se mi nejvíc zamlouvá MRAP International MaxxPro (se kterým maj naši vojáci už zkušenosti z Afghánistánu) a nebo menší Oshkosh M-ATV. Záleží jaké má armáda požadavky na vnitřní prostor.

  • Dip
    14:04 23.11.2012

    Holeček: Nemějte strach, to víte že ti i*ioti objednali i velitelský Pandury. Navíc mi si ty Pandury vyrábíme sami v Novém Jíčině. Oni ty obchody nejsou zas tak blbé, když se zajímáte o podrobnosti a ne jen o to co vykdáká kdejaká novinářská slepice. http://hn.ihned.cz/c1-17737780-na-pandurech-vydelaji-cesi-14-miliard

  • liberal shark
    13:55 23.11.2012

    V článku je půvabný překlep : lehce mtorizovaný prapor :-)).

    Jinak kolová OT pro spojovací a velitelská stanoviště je mušlenka dobrá, ale neměli bychom položit větší důraz na unifikaci platforem ? Co je špatného na Pandurech ?

  • Ondřej Lacina
    12:18 23.11.2012

    Koukám že nejsem jediný, který díky článku změnil názor na použitelnost MRAPů v AČR v "postafghánském světě" :)
    Použitý stroje bych taky vážně nebral, ať už je to z důvodu jejich technickýho stavu, tak náklady na přesun s tím spojené. Na výrobě nových strojů by se mohly podílet české firmy, tak jak je tomu momentálně v případě Pandurů. Když by tendr vyhrála (právem a bez korupce) česká VEGA, bylo by to nejideálnější ;)

  • Vladimír
    12:14 23.11.2012

    Já osobně jsem pro toto vozidlo! Pokud funguje a to si troufám tvrdit že funguje jak má, tak pro nekoupit vojákům dobré vozidla! Jak bylo napsáno v článku o průchodnosti terénu, tak na naše podmínky je to až až dobré. Když jsem toto vozidlo viděl v pořadu na Visat History, jak tam v pohodě řádí v terénu tak jsem nevěřil co dokážou kola!!! Takže proč do toho nejít že??

  • Holeček
    09:54 23.11.2012

    Aha, takže si armáda spolu s pandury nekoupila velitelské stanoviště. Bože, co je to tam za stádo id...tů?! To i komunistická armáda měla BVP-2K. Navíc bude fajn, když nepřítel VS lehce rozezná, když bude v úplně jiném autě, než bojové jednotky.

Stránka 1 z 2