Armáda České republiky nakupuje vozidla MRAP

MaxxPro
Foto: Jeden z možných kandidátů - MRAP MaxxPro Dash / Wikipedia

Před několika dny unikla do médií zpráva o chystaném nákupu třiceti vozidel kategorie MRAP pro potřeby Armády České republiky. Ač k tomu může název kategorie svádět, vozidla nebudou sloužit jako obrněné transportéry pro přepravu vojáků, ale jako velitelská a spojovací vozidla. Armáda chce stroje nakoupit mezi léty 2014 až 2017.



MRAP jako nejlepší volba pro Armádu ČR?

Armáda plánuje nakoupit celkově 30 vozidel. Z tohoto počtu bude 10 vozidel v úpravě jako velitelské obrněné vozidlo a 20 vozidel v úpravě jako spojovací obrněné vozidlo.

Podle požadavků armády musí velikost vnitřního prostoru vozidla zajistit pracovní a životní podmínky pro dlouhodobý pobyt tříčlenné posádky. Klid na práci má posádce zajišťovat pancéřování na úrovni 2 podle STANAG 4569. Pancéřování musí tedy ochránit posádku před výbuchem nálože o ekvivalentu 6 kg TNT a před střelami ráže 7,62×39 (AK-47). Celková hmotnost vozidla při plném zatížení pak nesmí překročit 19 tun.

Proč se armáda rozhodla pro kategorii MRAP (Mine Resistant Ambush Protected), tedy pro vozidla odolná proti minám a proti palebným přepadům? Ač se obecně soudí, že MRAPy jsou jednoúčelová vozidla vhodná jen pro zahraniční mise, není tomu tak a jejich využití je přeci jen širší.

Cougar Foto: MRAP Cougar v průzkumné verzi / Wikipedia



Nejprve je nutno poznamenat, že nakupovaná vozidla MRAP pro potřeby Armády ČR jsou určena jako mobilní místa pro velení a spojení na úrovni mechanizovaných a lehkých motorizovaných praporů. Je tak nutné, aby měla dostatečný vnitřní prostor pro rozsáhlou zástavbu elektronických a komunikačních systémů včetně dostatečného prostoru pro vytvoření vhodných pracovních podmínek.

Klasická lehká obrněná vozidla, například v AČR zavedené Iveco LMV, se pro tento účel, z důvodu malého užitečného vnitřního prostoru, nehodí. Jednou z možností je porozhlédnout se po velkých obrněných transportérech, buď kolových typu Pandur, nebo pásových odpovídající velikosti ruským BVP.

Další alternativou je právě pořízení vozidel kategorie MRAP, která v sobě kombinují dostatečnou velikost vnitřního prostoru a skvělou balistickou ochranu, nejen proti minám, ale i proti střelným zbraním.

Caiman Foto: Vyloučená není možnosti ani nákupu MRAPů s pohonem 6x6. Na obrázku vozidlo Caiman od BAE Systems / Wikipedia

Bez spojení není velení

Pokud potřebuje AČR opravdu nová velitelská a spojovací vozidla, je tato kategorie pro ČR zřejmě nejvhodnější. Vozidla MRAP jsou vhodná pro pohyb po zpevněných komunikacích a díky skvělé manévrovatelnosti mohou bezpečně operovat ve městech.

Navíc oproti svým větším protějškům (kolovým/pásovým) jsou levnější a mají mnohem nižší provozní náklady. Na druhou stranu, určitou nevýhodou je horší průchodnost terénu (oproti kolovým/pásovým transportérům).

VOV

Foto: Pásové velitelské pracoviště (VOV 1p) na podvozku BVP / Army.cz

V současné době jsou v Armádě ČR jako platforma velitelských a spojovacích vozidel na úrovni praporu využívaná vozidla vycházející z ruských pásových vozidel BVP- 1. Tyto stroje jsou bohužel v současné době již zcela zastaralé, jak technicky, tak i morálně. Poskytují mizivou ochranu proti minám (IED) a slabou ochranu proti střelným zbraním. Navíc konstrukční uspořádání (např. nádrže v zadních dveřích) je z bezpečnostního hlediska posádky naprosto nevhodné.

 

Lze uvažovat sice o modernizaci vozidel, ale samotná konstrukce nedovoluje překročit své limity – například velmi problematické zvýšení ochrany proti minám a IED. Pásová koncepce je pak sice vhodná do těžkého terénu, ale pro hustou silniční síť v česku nebo evropských zemí je nepoužitelná.

Vega Foto: Tendr na nákup MRAPů si určitě nebude chtít nechat ujít český výrobce obrněné techniky SVOS Přelouč se svým vozidlem VEGA / SVOS Přelouč

 

Mnozí čtenáři jistě namítnou, že „není na škodu mít pásy“. Na druhou stranu, budoucí hrozby, kterým bude muset naše armáda čelit, leží jinde než ty předešlé.  Armáda bude v následujících letech zabředat více do policejní a zpravodajské práce. Místo krajinou valícím se tankům bude spíše čelit hrozbám, jako je terorismus, organizovaný zločin, rozsáhlé přírodní katastrofy, závažné a dlouhodobé klimatické změny, nebo zapojovat se do bezpečnostních a humanitárních akcí v zahraničí (např. v Africe).

V poslední době je populární napadat jakýkoliv armádní nákup, a s rukou na srdci často oprávněné, ale v tomto případě má nákup vozidel MRAP svou logiku, tedy alespoň podle autora tohoto článku. Pokud bude výběrové řízení napsáno opravdu nestranně, tak aby žádný z účastníků nebyl účelově zvýhodněn, získá armáda ideální vozidla pro své velitelé a spojaře.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Český transportér Vega - nové fotky, novinky, technické detaily

Český transportér Vega byl veřejnosti představen již před několika měsíci a okamžitě vzbudil u ...

Vozidla MRAP z Afghánistánu - nepotřební veteráni

Koaliční síly v Afghánistánu se pomalu připravují na po-irácké a po-afghánské období. Spojenci musí ...

Ural Tajfun – ruský MRAP

Na letošní výstavě Eurosatory 2012 představil známý ruský výrobce těžkých nákladních automobilů Ural ...

Kauza letadel CASA C-295 a role Vlasty Parkanové

Policie v minulých dnech požádala parlament České republiky, aby vydal k trestnímu stíhání ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • cejkis
    20:42 27.11.2012

    Na této akvizici mi vadí nesystémovost. Mé řešení ? 1) Prodat všechny DINGA 2) všechna LOV postavit na IVECO MLV. Chybí li spojovací a velitelská vozidla LOV? Dovybavme stanicemi ...Zobrazit celý příspěvek

    Na této akvizici mi vadí nesystémovost. Mé řešení ?
    1) Prodat všechny DINGA
    2) všechna LOV postavit na IVECO MLV. Chybí li spojovací a velitelská vozidla LOV? Dovybavme stanicemi BVIS několik vozidel IVECO.
    3) Prapory s Pandury mají své velitelské a štábní vozidlo na stejné platformě, AČR objednala 11ks.
    4) Nevzdávat se pásových vozidel BVP a hledat jejich náhradu včetně velitelských a štábních vozidel na stejné podvozkové platformě.

    Argument pro pořízení MRAPů, jakožto velitelských vozidel pro prapory vyzbrojené pásovými BVP je nesystémový neboť vozidla nemají stejnou průchodnost tereném. Pro prapory vyzbrojené Pandury to být nemůže neb je velitelské vozidlo objednáno. Pro potřeby velitelských vozidel praporů s LOV je vhodnější dovybavit několik vozidel IVECO.Skrýt celý příspěvek

  • psovod
    12:20 27.11.2012

    takže investice třeba do noktovizorů a maskáčů je méně důležitá než odolná velitelská stanoviště?

    takže investice třeba do noktovizorů a maskáčů je méně důležitá než odolná velitelská stanoviště?

  • Ultramarinus
    11:10 27.11.2012

    Možná by bylo lepší mít víc bojových jednotek (tanků třeba), než generálských pancéřáků?

    Možná by bylo lepší mít víc bojových jednotek (tanků třeba), než generálských pancéřáků?

  • Dip
    21:17 26.11.2012

    S tím, že by armáda měla nakupovat jen to co opravdu teď potřebuje, tak by v případě deset let neočekávaného konfliktu zbyla jen možnost ozbrojit se klackama.

    S tím, že by armáda měla nakupovat jen to co opravdu teď potřebuje, tak by v případě deset let neočekávaného konfliktu zbyla jen možnost ozbrojit se klackama.

  • mart
    20:34 26.11.2012

    S tím že to není potřeba se dá souhlasit. Ale to je věc jiná...

    S tím že to není potřeba se dá souhlasit. Ale to je věc jiná...

  • psovod
    17:31 26.11.2012

    no určitě je zrovna tohle důležitý nákup v době,kdy už lidi nemají v čem chodit,protože maskáče se nakupovali naposled před dvěma roky a v době kdy ačr není schopná bojovat v ...Zobrazit celý příspěvek

    no určitě je zrovna tohle důležitý nákup v době,kdy už lidi nemají v čem chodit,protože maskáče se nakupovali naposled před dvěma roky a v době kdy ačr není schopná bojovat v noci-aspon její drtivá většina,protože přístroj nočního vidění viděli vojáci pouze někde na výstavě nebo na obrázku,kdy většina lidí má pořád plechovou přilbu a rozpadající se boty 2000,o nějaké balistické ochraně jednotlivce si můžem nechat zdát,k čemu odolná velitelská vozidla,když voják v noci stejně nic nevidí? kde to budem používat? při nějakém konfliktu ve střední evropě v boji v městské zástavbě? protože než to nakoupíme,tak afgoš končí a co potom s tím? máme 30 tanků,děla v podstatě žádná,na opravy vrtulníků-což je základ dnešní moderní armády nejsou peníze,opravdu je tohle priorita? nebo je nutné dát někde opět pěknou zakázku?Skrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    00:56 26.11.2012

    O užitelnosti MRAPů v budoucích konfliktech nepochybuji. Ani o využitelnosti v AČR. Snad jediné, nad čím se lehce pozastavuji je, jestli míra nutnosti pořízení těchto strojů (k ...Zobrazit celý příspěvek

    O užitelnosti MRAPů v budoucích konfliktech nepochybuji. Ani o využitelnosti v AČR. Snad jediné, nad čím se lehce pozastavuji je, jestli míra nutnosti pořízení těchto strojů (k určitému účelu) je vyšší, než současné potřeby a limitované možnosti naší armády.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    00:14 26.11.2012

    Je vidět, že i do Přelouče musí AČR poslat nějaké prachy....

    Je vidět, že i do Přelouče musí AČR poslat nějaké prachy....

  • cejkis
    00:09 26.11.2012

    AČR potřebuje mraky jiných věcí a zrovna tento typ akvizice má pořadové číslo se šesti nulama.

    AČR potřebuje mraky jiných věcí a zrovna tento typ akvizice má pořadové číslo se šesti nulama.

  • mart
    21:08 24.11.2012

    Nicolaj: Hmm, já bych se na to díval trochu jinak. Konflikty v I a A byly/jsou sprcifické hlavně v použití IED. Pokud to budeme brát čistě z hlediska klimatu, jde o velmi drsné ...Zobrazit celý příspěvek

    Nicolaj:
    Hmm, já bych se na to díval trochu jinak. Konflikty v I a A byly/jsou sprcifické hlavně v použití IED. Pokud to budeme brát čistě z hlediska klimatu, jde o velmi drsné prostředí. Máme zde jak zpevněné komunikace, tak i vcelku drsný pouštní nebo vysokohorský terén. Jedině co zde není, tak džungle. Ale ani tam by dle mého názoru neměl být problém. Takže v tomto směru je to odolné vozidlo. A jak jiné budou podmínky jinde? Za praotce tohoto typu vozidel lze považovat RG31. Vyrábí ho Jihoafrická republika a má ho ve výzbroji mnoho armád v různých prostředích. Když to shrnu, dá se řici, že se jedná o nejuniverzálnějši řešení, které má navíc mnoho možnosti modifikací. Nebo čím by jste nahradil spojovací a velitelské vozidla, která jsou nyní na základu Praga V3S a BVP?
    Jak nemá MRAP šanci odolat přímé palbě? Bavíme se o přímé palbě čeho? 7,62mm, 12,7mm, RPG? Nebo snad ještě něco silnějšího? Jak je na tom jiný typ techniky s odolností proti těmto zbraním? To je trochu obsáhlejší problém.
    Nevím kolik máte s touto technikou naježděno, ale já se necítil v ničem jiném bezpečněji. Tato vozidla zachránila hrozně moc životů.Skrýt celý příspěvek

  • HU
    19:59 24.11.2012

    ...MRAPy se využívaly i v Africe. Už dříve než v ISAF.

    ...MRAP uplatnění najde...lepší jak vozidla PV3S Š...

    ...MRAPy se využívaly i v Africe. Už dříve než v ISAF.

    ...MRAP uplatnění najde...lepší jak vozidla PV3S Š...

  • Nicolaj
    19:27 24.11.2012

    mart: Ne, konflikt Irák/Afgánistán MRAPy rozhodně dostatečně neprověřil, protože tam panují specifické podmínky, jinde budou jiné. Aby bylo něco skutečně prověřeno, musí to být ...Zobrazit celý příspěvek

    mart: Ne, konflikt Irák/Afgánistán MRAPy rozhodně dostatečně neprověřil, protože tam panují specifické podmínky, jinde budou jiné. Aby bylo něco skutečně prověřeno, musí to být nasazeno na různých místech. Co s tím budou dělat třeba v Africe až se tam všichni nahrnou a zjistí že je to naprosto nevhodné do pomínek které tam panují (Nejde o afriku, je to hypotetický příklad). MRAP nemá šanci odolat přímé palbě, takže zase tak "ambush resistant", to je asi největší slabina, která se může projevit proti odhodlanějšímu a vycvičenějšímu soupeři. (Samozřejmě, každé vozidlo má nějakou chybu)Skrýt celý příspěvek

  • mart
    12:50 24.11.2012

    Ahoj Rajco, na jednu stranu s tebou souhlasím. MRAP je zcela určitě typickým představitelem afghánského konfliktu. A oba víme, že postafghánský syndrom je vcelku diskutované ...Zobrazit celý příspěvek

    Ahoj Rajco,
    na jednu stranu s tebou souhlasím. MRAP je zcela určitě typickým představitelem afghánského konfliktu. A oba víme, že postafghánský syndrom je vcelku diskutované téma. Ale také si myslím, že zrovna MRAP se dá použít i jinde. Možná s menšími úpravami (snížení váhy na úkor odolnosti proti IED), ale dá.
    Na druhou stranu - jaké jednotky jimi budou pravděpodobně vybaveny...?! A co by jsi navrhoval za alternativu?
    Mě se ten záměr vcelku zamlouvá, pokud to bude MaxxPro... ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Rajco
    12:39 24.11.2012

    Je sice fajn, ze se ACR takto rozhodla jen mam pocit, ze prisla s krizkem po funuse. MRAP je prostredek vyvinuty specialne pro prostredi kde je vysoka nasycenost IED kvuli ...Zobrazit celý příspěvek

    Je sice fajn, ze se ACR takto rozhodla jen mam pocit, ze prisla s krizkem po funuse. MRAP je prostredek vyvinuty specialne pro prostredi kde je vysoka nasycenost IED kvuli geografickym omezenim mobility. Zkuste najit jiny stat ktery je na tom s mobilitou stejne spatne jako Afghan? A v kolika z nich hrozi ze tam bude v blizke budoucnosti (do 2020) operovat jednotka ACR?
    Bude fajn mit tato vozidla v arsenalu, jen se obavam, ze moc vyuzita nebudou - zvlaste pokud by se pristi nasazeni odehralo v Sahelskem pasu (tzn. jizni cast Sahary) a nebo v Subsaharske Africe.Skrýt celý příspěvek

  • mart
    00:34 24.11.2012

    Nicolaj: sice je to poměrně nový typ, ale konflikt v Iráku a Afghanistánu je prověřil více než dost. Ty zkušenosti, který američani draze vykoupily nikdy žádná česká firma mít ...Zobrazit celý příspěvek

    Nicolaj: sice je to poměrně nový typ, ale konflikt v Iráku a Afghanistánu je prověřil více než dost. Ty zkušenosti, který američani draze vykoupily nikdy žádná česká firma mít nebude. Tím nechci hájit US, jen chci říct, že tento typ vozidel prostě umí dělat.Skrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    21:58 23.11.2012

    Kubec: LGS Fennek je úplně jinej typ vozidla. Nemuže se srovnávat MRAP a lehké obrněné průzkumné vozidlo. Nicméně LGS Fennek by jako velitelské vozidlo sloužilo také velice dobře. ...Zobrazit celý příspěvek

    Kubec: LGS Fennek je úplně jinej typ vozidla. Nemuže se srovnávat MRAP a lehké obrněné průzkumné vozidlo. Nicméně LGS Fennek by jako velitelské vozidlo sloužilo také velice dobře. Jak jsem psal, záleží co všechno v tom AČR chce. A jelikož oznámilo že chce MRAP jako velitelské vozidlo, tak je LGS Fennek bohužel mimo hru.Skrýt celý příspěvek

  • Kubec
    21:04 23.11.2012

    Dost dobře nechápu proč si vybrali zrovna MRAP, podle mě naprosto nepoužitelné stroje. Větší užitek bych viděl kupříkladu u Dutch Fennek. Podle mě má daleko lepší minimálně jízdní ...Zobrazit celý příspěvek

    Dost dobře nechápu proč si vybrali zrovna MRAP, podle mě naprosto nepoužitelné stroje. Větší užitek bych viděl kupříkladu u Dutch Fennek. Podle mě má daleko lepší minimálně jízdní vlastnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Nicolaj
    19:51 23.11.2012

    Já jen doufám že jich nenakoupí víc než skutečně potřebujem. Pro velení a logistiku jsou možná dobrou volbou, ale jinak těžko použitelné. Každopádně by měla bít upřednostněna ...Zobrazit celý příspěvek

    Já jen doufám že jich nenakoupí víc než skutečně potřebujem. Pro velení a logistiku jsou možná dobrou volbou, ale jinak těžko použitelné. Každopádně by měla bít upřednostněna spousta českých firem, které to dokáží vyrobit, ono totiž co se vozidel MRAP týče, nejsou žádná nějak extrémně prověřená, jelikož je to poměrně noví typ, a obzvláště s přihlédnutím k ekonomické krizi by to byla hezká podpora konkurenceschopnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Márty
    19:02 23.11.2012

    Překlep se stane ,tak to neřešte jako ženský .... Nic proti nákupu nemám ,pokud bude transparentní . A je pravdou že by naše Army koupila snad poprvé vyskoušenou věc několikáté ...Zobrazit celý příspěvek

    Překlep se stane ,tak to neřešte jako ženský ....

    Nic proti nákupu nemám ,pokud bude transparentní . A je pravdou že by naše Army koupila snad poprvé vyskoušenou věc několikáté generace , pokud nebudou mít požadavky jako dát 1.2 HTP jako do Dinga a Iveca a slavných Land Roverů ( zahradnické vozidlo , dle kluků z VB co byli na návštěvě) češi vždy vyberou tu nejosekanější ,ale nejdražší verzi a ještě s požadavkama které píše trouba z kanclu ( viz Bren 805 a jeho zásobníková šachta atd........ )Skrýt celý příspěvek

  • Jakub Mareš
    18:08 23.11.2012

    lehce motorizovaných praporů....zajímavé, nemá tam být lehkých motorizovaných praporů, protože lehce motorizovaný si nějak nedokážu představit

    lehce motorizovaných praporů....zajímavé, nemá tam být lehkých motorizovaných praporů, protože lehce motorizovaný si nějak nedokážu představit

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3