Armáda České republiky nakupuje vozidla MRAP

MaxxPro
Foto: Jeden z možných kandidátů - MRAP MaxxPro Dash / Wikipedia

Před několika dny unikla do médií zpráva o chystaném nákupu třiceti vozidel kategorie MRAP pro potřeby Armády České republiky. Ač k tomu může název kategorie svádět, vozidla nebudou sloužit jako obrněné transportéry pro přepravu vojáků, ale jako velitelská a spojovací vozidla. Armáda chce stroje nakoupit mezi léty 2014 až 2017.



MRAP jako nejlepší volba pro Armádu ČR?

Armáda plánuje nakoupit celkově 30 vozidel. Z tohoto počtu bude 10 vozidel v úpravě jako velitelské obrněné vozidlo a 20 vozidel v úpravě jako spojovací obrněné vozidlo.

Podle požadavků armády musí velikost vnitřního prostoru vozidla zajistit pracovní a životní podmínky pro dlouhodobý pobyt tříčlenné posádky. Klid na práci má posádce zajišťovat pancéřování na úrovni 2 podle STANAG 4569. Pancéřování musí tedy ochránit posádku před výbuchem nálože o ekvivalentu 6 kg TNT a před střelami ráže 7,62×39 (AK-47). Celková hmotnost vozidla při plném zatížení pak nesmí překročit 19 tun.

Proč se armáda rozhodla pro kategorii MRAP (Mine Resistant Ambush Protected), tedy pro vozidla odolná proti minám a proti palebným přepadům? Ač se obecně soudí, že MRAPy jsou jednoúčelová vozidla vhodná jen pro zahraniční mise, není tomu tak a jejich využití je přeci jen širší.

Cougar Foto: MRAP Cougar v průzkumné verzi / Wikipedia



Nejprve je nutno poznamenat, že nakupovaná vozidla MRAP pro potřeby Armády ČR jsou určena jako mobilní místa pro velení a spojení na úrovni mechanizovaných a lehkých motorizovaných praporů. Je tak nutné, aby měla dostatečný vnitřní prostor pro rozsáhlou zástavbu elektronických a komunikačních systémů včetně dostatečného prostoru pro vytvoření vhodných pracovních podmínek.

Klasická lehká obrněná vozidla, například v AČR zavedené Iveco LMV, se pro tento účel, z důvodu malého užitečného vnitřního prostoru, nehodí. Jednou z možností je porozhlédnout se po velkých obrněných transportérech, buď kolových typu Pandur, nebo pásových odpovídající velikosti ruským BVP.

Další alternativou je právě pořízení vozidel kategorie MRAP, která v sobě kombinují dostatečnou velikost vnitřního prostoru a skvělou balistickou ochranu, nejen proti minám, ale i proti střelným zbraním.

Caiman Foto: Vyloučená není možnosti ani nákupu MRAPů s pohonem 6x6. Na obrázku vozidlo Caiman od BAE Systems / Wikipedia

Bez spojení není velení

Pokud potřebuje AČR opravdu nová velitelská a spojovací vozidla, je tato kategorie pro ČR zřejmě nejvhodnější. Vozidla MRAP jsou vhodná pro pohyb po zpevněných komunikacích a díky skvělé manévrovatelnosti mohou bezpečně operovat ve městech.

Navíc oproti svým větším protějškům (kolovým/pásovým) jsou levnější a mají mnohem nižší provozní náklady. Na druhou stranu, určitou nevýhodou je horší průchodnost terénu (oproti kolovým/pásovým transportérům).

VOV

Foto: Pásové velitelské pracoviště (VOV 1p) na podvozku BVP / Army.cz

V současné době jsou v Armádě ČR jako platforma velitelských a spojovacích vozidel na úrovni praporu využívaná vozidla vycházející z ruských pásových vozidel BVP- 1. Tyto stroje jsou bohužel v současné době již zcela zastaralé, jak technicky, tak i morálně. Poskytují mizivou ochranu proti minám (IED) a slabou ochranu proti střelným zbraním. Navíc konstrukční uspořádání (např. nádrže v zadních dveřích) je z bezpečnostního hlediska posádky naprosto nevhodné.

 

Lze uvažovat sice o modernizaci vozidel, ale samotná konstrukce nedovoluje překročit své limity – například velmi problematické zvýšení ochrany proti minám a IED. Pásová koncepce je pak sice vhodná do těžkého terénu, ale pro hustou silniční síť v česku nebo evropských zemí je nepoužitelná.

Vega Foto: Tendr na nákup MRAPů si určitě nebude chtít nechat ujít český výrobce obrněné techniky SVOS Přelouč se svým vozidlem VEGA / SVOS Přelouč

 

Mnozí čtenáři jistě namítnou, že „není na škodu mít pásy“. Na druhou stranu, budoucí hrozby, kterým bude muset naše armáda čelit, leží jinde než ty předešlé.  Armáda bude v následujících letech zabředat více do policejní a zpravodajské práce. Místo krajinou valícím se tankům bude spíše čelit hrozbám, jako je terorismus, organizovaný zločin, rozsáhlé přírodní katastrofy, závažné a dlouhodobé klimatické změny, nebo zapojovat se do bezpečnostních a humanitárních akcí v zahraničí (např. v Africe).

V poslední době je populární napadat jakýkoliv armádní nákup, a s rukou na srdci často oprávněné, ale v tomto případě má nákup vozidel MRAP svou logiku, tedy alespoň podle autora tohoto článku. Pokud bude výběrové řízení napsáno opravdu nestranně, tak aby žádný z účastníků nebyl účelově zvýhodněn, získá armáda ideální vozidla pro své velitelé a spojaře.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Český transportér Vega - nové fotky, novinky, technické detaily

Český transportér Vega byl veřejnosti představen již před několika měsíci a okamžitě vzbudil u ...

Vozidla MRAP z Afghánistánu - nepotřební veteráni

Koaliční síly v Afghánistánu se pomalu připravují na po-irácké a po-afghánské období. Spojenci musí ...

Ural Tajfun – ruský MRAP

Na letošní výstavě Eurosatory 2012 představil známý ruský výrobce těžkých nákladních automobilů Ural ...

Kauza letadel CASA C-295 a role Vlasty Parkanové

Policie v minulých dnech požádala parlament České republiky, aby vydal k trestnímu stíhání ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Ondřej Lacina
    16:46 23.11.2012

    asdf: Jde o velitelský vůz, ne o bojový vozidlo. Pro tenhle účel STANAG 4569 level 2 stačí. Vyšší úrovní pancéřování by MRAP přicházel o mobilitu, která je u takovýho typu vozidla ...Zobrazit celý příspěvek

    asdf: Jde o velitelský vůz, ne o bojový vozidlo. Pro tenhle účel STANAG 4569 level 2 stačí. Vyšší úrovní pancéřování by MRAP přicházel o mobilitu, která je u takovýho typu vozidla klíčová.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    16:28 23.11.2012

    A je tu zakázka pro SVOS Přelouč. Tato má první věta asi zní trošku moc útočně, ale ono je to vlastně dobře a všechno tomu nasvědčuje. Pro Vegu se právě vyvíjí modifikovaný stejný ...Zobrazit celý příspěvek

    A je tu zakázka pro SVOS Přelouč.
    Tato má první věta asi zní trošku moc útočně, ale ono je to vlastně dobře a všechno tomu nasvědčuje. Pro Vegu se právě vyvíjí modifikovaný stejný software od Pandurů, což pak něčemu určitě nasvědčuje. A Vega také výrazně převyšuje požadavky (10kg TNT, 7,62 (x39,x51,x54r) a s přídavným pancéřováním 12,7). Podle mě by Vega byla dobrá volba. Do budoucna by se totiž určitě rozšířily možnosti využití (pro chemiky nebo i jako bojové vozidlo (těžší Iveco LMV), kdyby se na něj hodila nějaká automatizovaná věžička.

    To Holeček: Tato velitelaská vozidla, dle mého názoru, nejsou zamýšlena k Pandurům II, protože AČR pár pandurů objednala i v konfiguraci velitelské a spojovací vozidlo, takže sem nepůjdou.

    To Dip: Aha, už si mu to napsal...jinak souhlas se vším :)Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    14:39 23.11.2012

    ochrana Stanag lvl 2 je naprosto nedostacujici... a doufam ze koupi aspon MRAP 2 ... ne ty stary za plnou cenu kdyz by jsme je mohli mit za odvoz... nebo cenu srotu...

    ochrana Stanag lvl 2 je naprosto nedostacujici... a doufam ze koupi aspon MRAP 2 ... ne ty stary za plnou cenu kdyz by jsme je mohli mit za odvoz... nebo cenu srotu...

  • DIp
    14:39 23.11.2012

    Ondřej Lacina: Souhlas. Mě třeba právě Vega přijde k tomu moc malá. Ale klíčový asi bude, jak si jednotlivý výrobci poradí se specifikacema.

    Ondřej Lacina: Souhlas. Mě třeba právě Vega přijde k tomu moc malá. Ale klíčový asi bude, jak si jednotlivý výrobci poradí se specifikacema.

  • Ondřej Lacina
    14:34 23.11.2012

    Myslim, že velitelský MRAP typu MaxxPro nebo M-ATV maj nad velitelským Pandurem II výhodu v pohybu ve městech apod. Možná budou mít ve výbavě ještě další výhody, když nepočítám ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslim, že velitelský MRAP typu MaxxPro nebo M-ATV maj nad velitelským Pandurem II výhodu v pohybu ve městech apod. Možná budou mít ve výbavě ještě další výhody, když nepočítám ochranu proti minám. Ale jestli je ta potřeba velitelských MRAPů tak nutná, že Pandury II nestačí, tak prosím.

    Co jsem tak koukal, tak se mi nejvíc zamlouvá MRAP International MaxxPro (se kterým maj naši vojáci už zkušenosti z Afghánistánu) a nebo menší Oshkosh M-ATV. Záleží jaké má armáda požadavky na vnitřní prostor.Skrýt celý příspěvek

  • Dip
    14:04 23.11.2012

    Holeček: Nemějte strach, to víte že ti i*ioti objednali i velitelský Pandury. Navíc mi si ty Pandury vyrábíme sami v Novém Jíčině. Oni ty obchody nejsou zas tak blbé, když se ...Zobrazit celý příspěvek

    Holeček: Nemějte strach, to víte že ti i*ioti objednali i velitelský Pandury. Navíc mi si ty Pandury vyrábíme sami v Novém Jíčině. Oni ty obchody nejsou zas tak blbé, když se zajímáte o podrobnosti a ne jen o to co vykdáká kdejaká novinářská slepice. http://hn.ihned.cz/c1-17737780... Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    13:55 23.11.2012

    V článku je půvabný překlep : lehce mtorizovaný prapor :-)). Jinak kolová OT pro spojovací a velitelská stanoviště je mušlenka dobrá, ale neměli bychom položit větší důraz na ...Zobrazit celý příspěvek

    V článku je půvabný překlep : lehce mtorizovaný prapor :-)).

    Jinak kolová OT pro spojovací a velitelská stanoviště je mušlenka dobrá, ale neměli bychom položit větší důraz na unifikaci platforem ? Co je špatného na Pandurech ?Skrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    12:18 23.11.2012

    Koukám že nejsem jediný, který díky článku změnil názor na použitelnost MRAPů v AČR v "postafghánském světě" :) Použitý stroje bych taky vážně nebral, ať už je to z důvodu jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    Koukám že nejsem jediný, který díky článku změnil názor na použitelnost MRAPů v AČR v "postafghánském světě" :)
    Použitý stroje bych taky vážně nebral, ať už je to z důvodu jejich technickýho stavu, tak náklady na přesun s tím spojené. Na výrobě nových strojů by se mohly podílet české firmy, tak jak je tomu momentálně v případě Pandurů. Když by tendr vyhrála (právem a bez korupce) česká VEGA, bylo by to nejideálnější ;)Skrýt celý příspěvek

  • Vladimír
    12:14 23.11.2012

    Já osobně jsem pro toto vozidlo! Pokud funguje a to si troufám tvrdit že funguje jak má, tak pro nekoupit vojákům dobré vozidla! Jak bylo napsáno v článku o průchodnosti terénu, ...Zobrazit celý příspěvek

    Já osobně jsem pro toto vozidlo! Pokud funguje a to si troufám tvrdit že funguje jak má, tak pro nekoupit vojákům dobré vozidla! Jak bylo napsáno v článku o průchodnosti terénu, tak na naše podmínky je to až až dobré. Když jsem toto vozidlo viděl v pořadu na Visat History, jak tam v pohodě řádí v terénu tak jsem nevěřil co dokážou kola!!! Takže proč do toho nejít že??Skrýt celý příspěvek

  • Holeček
    09:54 23.11.2012

    Aha, takže si armáda spolu s pandury nekoupila velitelské stanoviště. Bože, co je to tam za stádo id...tů?! To i komunistická armáda měla BVP-2K. Navíc bude fajn, když nepřítel VS ...Zobrazit celý příspěvek

    Aha, takže si armáda spolu s pandury nekoupila velitelské stanoviště. Bože, co je to tam za stádo id...tů?! To i komunistická armáda měla BVP-2K. Navíc bude fajn, když nepřítel VS lehce rozezná, když bude v úplně jiném autě, než bojové jednotky.Skrýt celý příspěvek

  • Josef
    09:10 23.11.2012

    S tim nakupem opotrebenych vozidel z Afghanistanu to asi nebude to prave orechove. Jejich preprava zpet totiz v mnohych pripadech vyjde draz nez porizeni nove techniky. To je taky ...Zobrazit celý příspěvek

    S tim nakupem opotrebenych vozidel z Afghanistanu to asi nebude to prave orechove. Jejich preprava zpet totiz v mnohych pripadech vyjde draz nez porizeni nove techniky. To je taky hlavni duvod pratelskych daru pri stahovani armad. Zarazi mne i diskutovana cena techto nove porizovanych ozidel. Jeste pred dvema lety se cena opravdu dobreho vozidla kategorie MRAP pohybovala na urovni 80 - 100 mil korun. Bylo to samozrejme vcetne zbranovych systemu a komunikacnich prostredku. Nezbyva nez doufat, ze se tenhle nakup povede.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    08:57 23.11.2012

    vubec bych se nebranil kdyby to vyhrala VEGA :) ale jak pisete ,musi to byt hlavne cisty obchod

    vubec bych se nebranil kdyby to vyhrala VEGA :) ale jak pisete ,musi to byt hlavne cisty obchod

  • Muerte
    07:51 23.11.2012

    A ještě mě napadla jedna věc: Když se spojenci budou zbavovat stovek MRAP viz. Váš článek Vozidla MRAP z Afghánistánu - nepotřební veteráni, mohla by být vozidla pořízena za ...Zobrazit celý příspěvek

    A ještě mě napadla jedna věc:

    Když se spojenci budou zbavovat stovek MRAP viz. Váš článek Vozidla MRAP z Afghánistánu - nepotřební veteráni, mohla by být vozidla pořízena za cenu šrotu, ne? Nebo "za odvoz" :-D.
    Otázka je, jestli by byla v použitelným stavu, ale výběr bude velkej a dalo by se jich vzít víc a pak poskládat 30 dobrejch...Skrýt celý příspěvek

  • Muerte
    07:46 23.11.2012

    Hledal jsem vysvětlení proč MRAP a tady jsem ho našel. Děkuji. Když jsem zprávu poprvé viděl na netu, tak mě napadlo, jestli se nepřipravujeme na minulou válku a jestli se AČR ...Zobrazit celý příspěvek

    Hledal jsem vysvětlení proč MRAP a tady jsem ho našel. Děkuji.

    Když jsem zprávu poprvé viděl na netu, tak mě napadlo, jestli se nepřipravujeme na minulou válku a jestli se AČR při vytváření požadavku nezbláznila. V médiích ale o účelu vozidel moc není. Takhle to dává smysl a snad to nebudou úplně vyhozený peníze.

    Navíc pokud to má být velitelské vozidlo k lehkému motorizovanému praporu, tak to nemůže být na pásech, aby to stíhalo držet krok se zbytkem jednotky, která se asi bude pohybovat rychleji (IMHO - je to jen názor laika, odborníci jistě poupraví mou představu.)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3