Americká armáda chce elektrické obrněné brigády

-
18. 10. 2017
-
52 komentářů
-
Jan Grohmann
Dříve nebo později všechna vojenská vozidla přejdou plně na elektrickou energii. Otázkou je, zda technologie již natolik pokročila, aby se dalo již nyní uvažovat o stavbě obrněných elektrických vozidel. Donald Sando, civilní zástupce velitele amerického centra pro výcvik a vedení manévrového boje MCoE (Maneuver Center of Excellence), je přesvědčený, že ano.
"Za deset let budou některé z našich brigádních bojových týmů plně elektrické," uvedl Sando na letošním zasedání Asociace armády Spojených států AUSA 2017 (Association of the United States Army 2017). “Jde o generační změnu. Je podstatná; zvládneme ji; a budeme potřebovat pomoc průmyslu. Je ale spousta lidí, kteří říkají, že to nejde udělat.”
"Znamená to, že za deset let bude tank Abrams plně elektrický? Ne, tank nahradíme jiným vozidlem," uvedl Sando a dodal, že podle jeho vize desítky tisíc vozidel (od motorek, čtyřkolek, přes osobní auta, nákladní vozidla až po tanky) americké armády nebude přestavěno na elektrický pohon, ale bude nahrazeno novými elektrickými dopravními prostředky.
“Armáda setrvačností zrovna teď pouze modernizuje. Má to dobrý obchodní smysl, ale také nás to činí méně relevantními na bojišti," řekl Sando a zároveň poukázal na vývoj demonstrátorů nového pasového bojového vozidla pěchoty (BVP) NGCV (Next-Gen Combat Vehicle), který vede vývojové centrum TARDEC (Tank Automotive Research, Development and Engineering Center).
“Musíme být součástí vývoje nových technologií pro pěší družstvo a součástí vývoje vozidla nové generace,” říká Sando s tím, že podle něj již NGCV, tedy nástupce BVP M2 Bradley, musí mít čistě elektrický pohon.
Podle generálmajora Cedrice Winse, ředitele vývojového centra RDECOM (Army Research, Development and Engineering Command) je klíčovou výzvou především vybudování potřebné infrastrukury, zejména velmi výkonných dobíjecích stanic. Podle Winse na poli elektrických vozidel armáda naváže spolupraci s civilními automobilkami a bude přebírat jejich technologie.
Například pro rychlé dobíjení obřích baterií obrněných vozidel, kterého mohu mít kapacitu minimálně několik stovek kWh, musí být ideálně k dispozici nabíječka o výkonu několik stovek kW – pro elektromobily se již objevují první nabíječky o výkonu 350 kW. Tedy 350kW nabíječka nabije 350kWh baterii za jednu hodinu.
Dodejme, že současné nejlepší li-ion baterie dosahují výkonové hustoty 300 Wh/kg, ale například lithium-sulfurové baterie již 500 Wh/kg. Pokud například obrněné vozidlo s 5 t těžkou (1,5 MW) li-ion baterií (která může být například součástí pancíře) bude mít průměrnou spotřebu pohonné jednotky 250 kW, tak baterie postačí na 6 h jízdy.
"Za 15 až 20 let je těžké uvěřit, pokud se průmysl přesune k elektrickým vozidlům, že armáda nebude někde poblíž," řekl Wins. "Jeden brigádní bojový tým potřebuje 2000 galonů paliva denně. Musíme přemýšlet o jiných cestách (jak šetřit palivo - pozn. red.)."
Například v Afghánistánu 50 % veškerého nákladu převáženého konvoji představovalo palivo. Od roku 2010 došlo k několika tisícům útokům na palivové konvoje, které si vyžádaly 1000 obětí mezi americkými vojáky. Palivo mimo jiné využívají generátory elektrické energie na předsunutých základnách. Po započítání dopravy a ochrany pak jeden litr spotřebovaného standardního armádního paliva JP8 v Afghánistánu stojí 2000 Kč.
Americká armáda koketuje s alternativními pohony a zdroji elektrické energie již mnoho let. Například známou leteckou základnu Nellis ležící v prosluněné Nevadě zásobuje 14MW solární elektrárna, která základně poskytuje 25 % veškeré elektrické energie.
„Obnovitelná energie není jen politickým cílem, ale také operační nutností. Decentralizované a nasaditelné možnosti výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů a technologie, jako „chytré sítě“ mají obrovský dopad na bezpečnost, zabezpečení a efektivitu armády,“ stojí ve zprávě Renewable Energy for Military Installations: 2014 Industry Reviews.
Americké ministerstvo obrany se zavázalo do roku 2025 odebírat 25 % energie z obnovitelných zdrojů. Nejde rozhodně o zanedbatelné číslo, vždyť americké ministerstvo obrany každoročně spotřebuje energii (především palivo, elektrickou energii, teplo) v hodnotě 20 miliard dolarů. Jen účet za nákup elektřiny dosahuje v posledních letech 4 miliardy dolarů.
V roce 2007 americké ministerstvo obrany spotřebovalo 30 TWh elektrické energie. Pro představu – Česká republika spotřebuje ročně okolo 70 TWh elektrické energie.
Zdroj: Defense News
Související články
Aktivní obrana Trophy pro americké tanky Abrams
Americké ministerstvo obrany dalo konečně souhlas k instalaci izraelského aktivního obranného ...
-
02.10.2017
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Robotické a autonomní systémy v Armádě ČR
Armáda České republiky pracuje na koncepci rozvoje robotických a autonomních systémů, především ...
-
04.10.2017
-
34 komentářů
-
Jan Grohmann
NGCV: Americké bojové vozidlo budoucnosti
Tankové centrum pro výzkum, vývoj a konstrukci TARDEC (Tank Automotive Research, Development and ...
-
10.10.2017
-
21 komentářů
-
Jan Grohmann
SURUS: Vodíková platforma 4×4 od General Motors
Americká automobilka General Motors (GM) na letošním zasedání Asociace armády Spojených států AUSA ...
-
10.10.2017
-
26 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
S tou jadernou energií na bojišti bych byl hodně opatrný, jak píše Reedys. Ono ani kdybychom zvládli kapesní fúzní elektrárnu, nebyla by v tomto smyslu moc bezpečná (pochopitelně ...Zobrazit celý příspěvek
S tou jadernou energií na bojišti bych byl hodně opatrný, jak píše Reedys. Ono ani kdybychom zvládli kapesní fúzní elektrárnu, nebyla by v tomto smyslu moc bezpečná (pochopitelně víc než štěpná, ale i tak je u ní radioaktivity víc než dost).
Jedním ze způsobů, jak dostat elektrický pohon do aut (nejen vojenských), je použití palivového článku. Vodík se blbě skladuje, ethanol je na tohle lepší, ale má jiné problémy*. Sice stále zůstává nutnost vozit palivo, ale získáme výhody elektrického pohonu.
*) Pokud půjde zavést některé nedávno objevené technologie do průmyslového použití, bylo by možné umělou fotosyntézou vyrábět ethanol (se slušnou účinností), a ten následně používat v palivových článcích. Svět by byl hned veselejší ;-)Skrýt celý příspěvekBaterie součástí pancéřování? Na YT je spousta videí s tím, co udělá Li-Ion baterie pro úderu kladivem. Navíc mi nepřijde, že by hmota akumulátoru měla nějakou výraznější ...Zobrazit celý příspěvek
Baterie součástí pancéřování? Na YT je spousta videí s tím, co udělá Li-Ion baterie pro úderu kladivem. Navíc mi nepřijde, že by hmota akumulátoru měla nějakou výraznější zastavovací schopnost.Skrýt celý příspěvek
Lukus: Až na to, že automatizace, potažmo robotizace s elektrifikací pozemních jednotek nemá co dělat, celkem souhlas. Rase: Technologicky dobré, strategicky katastrofa. ...Zobrazit celý příspěvek
Lukus:
Až na to, že automatizace, potažmo robotizace s elektrifikací pozemních jednotek nemá co dělat, celkem souhlas.
Rase:
Technologicky dobré, strategicky katastrofa.
Co je odolnější (řeší se tanky, BVPčka a ostatní "žárovky") koncepce?
- jediná elektrárna s bezdrátovým vzdušným rozvodem a dvacet "tanků", které jednou JENOM na elektřinu,
- nebo dvacet tanků které jednou jenom na elektřinu (z baterek) a musí dobíjet z několika menších elektráren?
- nebo 5 tanků s neomezeným dojezdem, výrazně větší zásobou munice pro hlavní zbraň (railgun) s větší odolností posádky (munice nemůže vybuchnout a zničit vlastní tank). ..?
Reedys:
Když o tom budeš uvažovat do hloubky, může se použití takového typu pohonu stát pro rozumného obránce (nemyslím psychotické vrahy od různých teroristických hnutí, ale armádu která věří, že brání svoji zemi a chce uchránit obyvatelstvo a jeho zájmy) VELMI výrazným argumentem nestřílet na tohoto konkrétního nepřítele.
Navíc jako člověk pocházející z oblasti s nejvyšším "přirozeným" stavem radioaktivity z ČR musím zdůraznit, že TROCHA radioaktivity po omezenou dobu vystavení nevadí.Skrýt celý příspěvek"Je jen otázka času, než nějaký klučina hackne Teslu a zahraje si GTA v realitě a to samé potká inteligentní armádu." ...a nebude pro toho kluka jednodušší šlohnout starou ...Zobrazit celý příspěvek
"Je jen otázka času, než nějaký klučina hackne Teslu a zahraje si GTA v realitě a to samé potká inteligentní armádu."
...a nebude pro toho kluka jednodušší šlohnout starou Corvetu na parkovišti?
...anébrž, když chce někdo páchat kriminální počin, je jedno jestli je IT týpek, nebo přidavač do míchačky na stavbě...Skrýt celý příspěvekTak to si Rusové mohou oddychnout. Nevím, čím by ekoarmáda Nato v zimě v -35C nabíjela vozidla uprostřed jejich lesů a pustin, ale dokážu si to představit na slunečném místě plném ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to si Rusové mohou oddychnout. Nevím, čím by ekoarmáda Nato v zimě v -35C nabíjela vozidla uprostřed jejich lesů a pustin, ale dokážu si to představit na slunečném místě plném zdrojů - Saudská Arábie,...
Nebylo by lepší do budoucna spíše elektroniku limitovat? Elektromagnetické impulzy, kybernetické útoky, ...
Je jen otázka času, než nějaký klučina hackne Teslu a zahraje si GTA v realitě a to samé potká inteligentní armádu.Skrýt celý příspěvekTeď už zbývá jen oprášit Teslův koncept bezdrátového přenosu elektřiny. Ono už v roce 2007, se vědcům z Massachusettského technologického institutu (MIT) podařilo přenést ...Zobrazit celý příspěvek
Teď už zbývá jen oprášit Teslův koncept bezdrátového přenosu elektřiny. Ono už v roce 2007, se vědcům z Massachusettského technologického institutu (MIT) podařilo přenést elektrickou energii bez použití drátů. Pomocí technologie elektromagnetické rezonance rozsvítili 60W žárovku.
Známé způsoby přenosu energie prostřednictvím rádiových vln se jeví jako neefektivní. Směřování energie prostřednictvím laserového paprsku zase není příliš praktické a ani zcela bezpečné. Nakonec padl nápad na využití magnetické rezonance. Využívá se tak vlastnosti, že dva objekty schopné rezonovat na stejné frekvenci si mohou poměrně efektivně vyměňovat energii. S tímto nápadem již prý ve 20. letech minulého století koketoval Nikola Tesla, když však zjistil, že se nedá využít na delší vzdálenosti, opustil ho. V roce 2007 se vědcům podařilo dosáhnout 40% efektivnosti (oproti kabelu) při přenosu energie z jedné elektromagnetické cívky na druhou. Vývoj ale pokračoval a současný stav jsem nedohledal. Pokud by se tuto technologii podařilo rozjet ve velkém, bylo by zajímavé, pokud by k dobíjení jednotek sloužil jeden generátor vzdálený od samotného bojiště.
Umím si ale představit že by se bateriové články doplňovaly do vozidel tak jako dnes munice. Zajímavé by bylo i elektrické pancéřování nebo railgun místo hlavní zbraně a laser jako sekundární. Odpadla by tak závislost na dodávkách munice. Je to ale hodně vzdálená budoucnost. Nějaké hybridní řešení by ale bylo použitelné už v blízké budoucnosti.
https://technet.idnes.cz/vedci... Skrýt celý příspěvekOno myšlenka hezká, ale čím víc radioaktivního materiálu se bude tahat na bojiště, tím větší bude nebezpečí zamoření dané oblasti. Už tak si nedovedu představit, jak by vypadalo ...Zobrazit celý příspěvek
Ono myšlenka hezká, ale čím víc radioaktivního materiálu se bude tahat na bojiště, tím větší bude nebezpečí zamoření dané oblasti.
Už tak si nedovedu představit, jak by vypadalo potopení americké LL nebo atomových ponorek, které mají reaktorů více. Přijde mi, že tady se zahrává s ohněm.Skrýt celý příspěvekTak ona by možná stačila miniaturizace atomové ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ona by možná stačila miniaturizace atomové elektrárny...
např:
https://phys.org/news/2008-11-...
nebo
https://www.sciencealert.com/m...
případně ruské a už desítky let v provozu
http://bellona.org/news/nuclea...
Seznam všech možných i nemožných "menších" reaktorů:
http://www.world-nuclear.org/i...
Myslím, že když by to dneska zkusili vyrobit, tak by dokázali dodat vhodnou atomovou elektrárnu do kontejneru (za náklaďák), nebo i atomovou mikroelektrárnou (generátorem?) napájený tank, jako měl být Chrysler TV-8. Osobně si danou konstrukci představuji podobně, jako je Bv 206, nebo "Bronco ATTC", kdy první "polovina" vozidla by byl vlastní tank se zbraní (optimálně railgun), municí a posádkou, zatímco v "přívěsu" by byl zdroj energie (a záření). Spojením by probíhal vodič, který by dodával energii od zdroje v "přívěsu" do samotného vozidla.Skrýt celý příspěvekJe hezké, že nebudeme vozit palivo přímo v bojových vozidlech. Nicméně nějak tu elektřinu vyrobit a dovést na frontu musíme! A k tomu musíme dovést i ty nabíječky (malé a lehké ...Zobrazit celý příspěvek
Je hezké, že nebudeme vozit palivo přímo v bojových vozidlech. Nicméně nějak tu elektřinu vyrobit a dovést na frontu musíme! A k tomu musíme dovést i ty nabíječky (malé a lehké zrovinka nejsou). V protipovstaleckých operacích, kde většina obrněné techniky se na noc vrací na základnu je toto možné, jen ta základna bude muset mít sakra výkonnou elektrárnu. V konvenčním střetu si to umím představit hůře. Ideální by byla malá pojízdná (termo)nukleární elektrárna. Což je jednak zatím sci-fi, jednak ani nechci přemýšlet nad následky po jejím zasažení...
V tomhle má vodík určité výhody, nicméně dokud nezvládneme jeho efektivní skladování, také nepřichází do úvahy.Skrýt celý příspěvekNevím, nejde prece jen o pohon. Obrovskou čast energie odebíraji dalsi systémy. Počitače, systemy rizeni palby pozorovaci prostředky, klimatizace atd. Aby za půl hodiny boje nebylo ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím, nejde prece jen o pohon. Obrovskou čast energie odebíraji dalsi systémy. Počitače, systemy rizeni palby pozorovaci prostředky, klimatizace atd. Aby za půl hodiny boje nebylo po mechanizované brigadě....:-)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...