Armáda ČR hledá nové BVP: Bezosádková vs. osádková věž

Armáda ČR hledá nové BVP: Bezosádková vs. osádková věž
Čtveřice kandidátů na nové BVP Armády ČR / GDELS, Rheinmetall, PSM, BAE Systems; koláž Armádní noviny (Zvětšit)

Před týdnem Ministerstvo obrany ČR odhalilo základní nepřekročitelné požadavky pro nová pásová bojová vozidla pěchoty (BVP) Armády České republiky. Jednou z podmínek je osádková věž. Na následujících řádcích si popíšeme výhody a nevýhody osádkových a bezosádkových věží.

Uveďme si tři základní premisy, z kterých budeme vycházet:

  1. Nejvyspělejší země světa, resp. nejvyspělejší armády světa s největšími současnými i historickými bojovými zkušenostmi, pro svá nová BVP požadují osádkové i bezosádkové věže;
  2. Nelze obecně určit, které řešení je univerzálně a za všech podmínek nejlepší;
  3. Každé řešení má své výhody i nevýhody.

Trendy

Bezosádkové bojové věže (bojové moduly) jsou velkým trendem poslední dekády. Ostatně i české Pandury jsou vyzbrojeny bezosádkovým izraelským bojovým modulem RCWS 30 (Remote Controlled Weapon Station 30).

Dnes existuje nepřeberné množství bezosádkových modulů pro kolová BVP (KBVP) nebo pásová BVP. Izraelci například pro kolové obrněnce Eitan a pásové Namer vyvíjejí bezosádkový bojový modul (není známo označení), který nijak nezasahuje do vnitřního prostoru vozidla.


Piranha 5 s UT-30 Mk2

Dalším izraelským produktem je UT-30 Mk2. Tímto modulem je vybaveno například demonstrační vozidlo ASCOD 2, které General Dynamics Land Systems (GDLS) nabízí Armádě ČR. Originálně vyvinutým bezosádkovým modulem je nativně vybaveno německé BVP Puma. Také Poláci pro svá bojová vozidla Rosomak a Borsuk vyvíjejí vlastní bezosádkový modul ZSSW-30 (Zdalnie Sterowany System Wieżowy 30).

Na bezosádkové moduly sází také ruská armáda (např. u tanku T-14 Armata). Bezosádkové bojové moduly Bumerang-BM nebo AU-220M Bajkal lze použít na těžké platformě T-15 Armata, střední Kurganěc 25 nebo kolové Bumarang.

Jakýmsi hybridem je věž LANCE, která může být volitelně s posádkou (střelec a velitel) nebo bez posádky. Modul LANCE využívá nové BVP Lynx nabízené Armádě ČR. Ideální řešení? Nikoliv ‒ Lynx ani modul LANCE nemají za sebou reálné bojové nasazení.

A co osádkové moduly? Osádkový modul (není známo označení) využili Britové u svých průzkumně-bojových vozidel Ajax (přepracovaný ASCOD) a u modernizace svých BVP Warrior. Modul je osazen automatickým kanónem ráže 40 mm střílejícím teleskopickou municí. Osádkovou věž používá také velmi populární švédské BVP CV90. Švédské vozidlo je nabízeno české armádě, má za sebou bojové zkušenosti a slouží v sedmi zemích světa.


Modernizovaný britský Warrior získá osádkovou věž

Osádkové věže používají také Američané u svých BVP Bradley. Současné americké Strykery získaly bezosádkový modul Kongsberg MCT30 s kanónem ráže 30 mm, ale americké výzkumné centrum ARDEC (Army Armament Research, Development and Engineering Center) testuje na vozidlech Stryker také osádkový modul CMI Defence Cockerill 3030 s kanónem ráže 40 mm. Tento modul v americké armádě případně ponese automatické kanóny ráže 40 mm (či ještě větší ráži).

Na druhou stranu vyvíjené americké BVP OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) má být pouze dvoumístné s bezosádkovou věží. Ale tady se bavíme o zcela novém (patřičně drahém) pojetí BVP ‒ OMFV půjde ovládat i na dálku bez posádky. Přesná podoba OMFV ale není známá a bude se ještě ladit.

Osádkový bojový modul má také francouzské kolové vozidlo VBCI, japonské BVP Type 89 nebo čínské ZBD-04.

Dá se říci, že nové projekty KBVP nebo pásových BVP využívají o něco více bezosádkové moduly. Britové naopak pro svá nejnovější bojová vozidla Ajax a modernizované Warriory zvolili osádkové moduly. Ze čtyř kandidátů na nové BVP pro Armádu ČR nemá možnost nativně použít osádkový modul pouze německé BVP Puma. Naopak ASCOD 2, CV90 MkIV a Lynx lze osadit osádkovým i bezosádkovým modulem.


Výcvik amerických BVP Bradley. Velitel z poklopu kontroluje situaci a naviguje svou posádku.

Výhody vs. nevýhody

Osádkový modul

Armáda ČR zvolila osádkovou věž, zkusme tedy tento názor obhájit. Hned z kraje uveďme největší výhodou osádkové věže ‒ bezkonkurenčně nejlepší situační povědomí posádky.

BVP s osádkovou věží mohou totiž využít ten nejdokonalejší senzor, jaký existuje a jaký byl kdy vymyšlen ‒ velitele vysunutého z poklopu a pozorujícího okolí výkonným dalekohledem. Velitel přitom může využívat nejen zrakové vjemy, ale i hlukové ba i čichové.

Nezapomeňme také, že nejčastější příčina poruch na elektronických systémech je výpadek napájení! Není proud, není pozorování. Problémem už je taková „banalita“, jako je výpadek stěračů senzorů nebo elektrického ohřevu optiky senzorů (proti zarosení).

Dalším problémem je ztráta kvality obrazu – současné elektronické senzory, které přenášejí obraz na monitory v kabině, nemohou poskytnout stejnou ostrost, detailnost a rozlišení toho, co vidí velitel ve svém optickém dalekohledu. Pokud se světlo mění na elektrické signály, vždy dojde ke ztrátě.

Ostatně z toho důvodu německá Puma využívá optický obrazový přenos ze senzorů přímo do okuláru, který může použít velitel nebo střelec. Účinné, ale složité a drahé řešení. Nic na tom však nemění, že vysunutý velitel má nejlepší smyslový kontakt s okolím, má nejlepší přehled o tom, co se děje kolem vozidla, je schopen okamžitě reagovat na podněty z okolí a umí rychle a intuitivně zkoumat okolí pomocí dalekohledu nebo jiného optického přístroje.


Pohled z velitelského poklopu BVP

To se hodí nejen v boji, ale také například při přesunu na dlouhé vzdálenosti, při jízdě v obtížném terénu, při zkoumání podezřelých míst na místech přesunu, při výcviku, atd. Stačí jednoduchá představa ‒ chcete bojovat v uzavřené ocelové krabici a pozorovat okolí přes monitory, nebo chcete vidět okolí na vlastní oči?

Samozřejmě ať to nevypadá tak, že se vozidlo obejde bez senzorů. Termovize, noční vidění nebo denní kamera s funkcí „optický zoom“ jsou pochopitelně nenahraditelné.

Navíc ne vždy je rozumné poklop otevírat, například v boji ve městě, kde hrozí palba nepřátelských odstřelovačů. Z toho důvodu Izrael například pro osádky tanků Merkava nabízí systémy Iron Vision. Existuje ale desítky jiných situací, kdy je velitel s dalekohledem v poklopu jednoznačnou pomocí a výhodou.

Další předností osádkové věže je větší jednoduchost konstrukce a tedy větší spolehlivost, a to jak při běžném používáním, tak například při bojovém poškození. Bezosádkové věže jsou komplikovanější. Závady a poruchy systémů bezosádkové věže se zpravidla musí odstraňovat zvenčí bez krytí před palbou nepřítele a nelze je zpravidla zálohovat. Nejčastější je porucha na zbrani, zaseknutí náboje.

Při bojovém poškození prakticky automaticky dojde k vyřazení modulu a tedy k znebojeschopnění vozidla. U osádkového modulu lze použít záložní mechanismy alespoň k nouzovému bojovému režimu, tj. vést základní druhy palby a zachovat mobilitu BVP nouzovým uvedením zbraně do pochodové polohy.

Mezi nevýhody patří větší zranitelnost osádky věže při zásahu palbou nepřítele. Zatímco zásah do bezosádkového modulu vyřadí jen modul, při zásahu osádkového modulu může dojít (podle penetrující munice) k usmrcení velitele a střelce. Při výběru osádkového modulu tak je nutno se zaměřit i na způsob uložení munice a její odolnost proti nepřátelské palbě.

Se zasažením věže jde o následující. Při palbě se zaměřuje na střed (těžiště) viditelného obrazce cíle. Morfologie terénu a přírodní krytí způsobuje, že není vidět celé BVP, ale až tak od jednoho metru nad terénem. Dominantní a převažující částí viditelného obrazce je věž. Střed viditelného obrazce v podstatě leží ve spodní hraně věže. Z pravděpodobného rozložení dopadů střel na BVP vyplývá, že minimálně 50 % zásahů dopadne na věž a ve většině případů na její čelo, protože je čelně otočená k protivníkovi. Věž proto musí být patřičně opancéřovaná.

Nevýhodou je také větší hmotnost daná většími rozměry osádkového modulu a nutností silnějšího pancéřování.


Výcvik BVP Puma německého Bundeswehru s bezosádkovou věží

Bezosádkový modul

Největší výhodou bezosádkové věže je větší šance osádky na přežití při penetrujícím zásahu věže, protože pravděpodobnost zásahu korby je statisticky menší než u věže.

„Schopnost přežití posádky“ ale není dána jen silou pancíře. O přežití osádky rozhoduje snad ještě více právě lepší situační povědomí (první vidím, první střílím) nebo mechanická spolehlivost / robustnost modulu (menší poruchovost / snese větší bojové poškození) .

O „přežití“ ale rozhoduje celý komplex schopností vozidla a posádky, jako je taktická mobilita, průchodnost terénem, rozměry vozidla, logistika a především výcvik posádky. Samozřejmě o poskládaní vhodného mixu vlastností nových BVP rozhodují finanční možnosti a politicko-vojenské ambice daného státu, pravděpodobný prostor nasazení, jaká je doktrína a taktika použití BVP daného státu atd.

Další výhodou bezosádkového modulu je nižší hmotnost vozidla (nižší spotřeba paliva, menší zatížení podvozku, větší užitečná nosnost). Ostatně české Pandury obdržely bezosádkovou věž kvůli požadavku na plavbyschopnost. U Pandurů a jiných KBVP se na chvíli zastavme.

Taktika použití KBVP a pásového BVP je jiná, ať už to platí pro české Pandury nebo americké Strykery. Zatímco pásové BVP působí především v součinnosti s tanky a podporují sesednuvší mechanizovanou pěchotu na blízkou vzdálenost, KBVP jsou v podstatě obrněné transportéry s kanónem. KBVP podporují vezenou pěchotu na delší vzdálenost ze statického nebo záložního palpostu. Sesednuvší pěchota z KBVP pak bojuje spíše jako motorizovaná pěchota s palebnou podporou mateřského vozidla.

Nevýhody bezosádkového modulu jsou opakem výhod osádkového modulu. Posádka bezosádkového vozidla má nižší situační povědomí, což má vliv na bojeschopnost, bezpečnost (v boji, při výcviku, při přesunu) ale i nehodovost. Bezosádkový modul je více zranitelný během boje a trpí větší poruchovostí, zejména v náročných klimatických podmínkách (prašnost, vlhkost).

Problém je rovněž zraková únava z neustáleho přístrojového pozorování, útlum a ztráta pozornosti. Například letoví dispečeři se u obrazovek mění po dvou až třech hodinách. 

Nevýhodou je také vyšší cena a obtížnější modernizace v budoucnu ‒ umísťování nových systémů na věž, ať už jde o další pancíř, zbraně, senzory, aktivní systémy ochrany, elektronické přístroje, atd.

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...

CV90: Evoluce na bitevním poli

Co mají společné Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemsko, Norsko, Švédsko a Švýcarsko? Všichni těží z ...

ASCOD 2 – budoucnost českých motostřelců?

Česká armáda hledá nástupce letitého BVP-2 a jeho derivátů, které budou na příští desítky let tvořit ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jara
    15:29 23.04.2019

    Budoucnost rok 2025 armáda ČR hledá nový tank, ovšem jsme malá armáda a přesně víme co chceme poptali jsme všechny známe typy a následně jsme zjistili že ani jeden nevyhoví ...Zobrazit celý příspěvek

    Budoucnost rok 2025 armáda ČR hledá nový tank, ovšem jsme malá armáda a přesně víme co chceme poptali jsme všechny známe typy a následně jsme zjistili že ani jeden nevyhoví požadavku AČR na kanón 155 s dělenou municí, protože ji máme plné sklady, a tank u nás musí suplovat i houfnice na které nemáme .... MO trvá na svých požadavcích protože přesně ví co my potřebujeme a všichni ostatní jsou blbciSkrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      15:33 23.04.2019

      Myslíš investici 25mld, protože máme ve skladech munice z hodnotou 2miliony...

      Myslíš investici 25mld, protože máme ve skladech munice z hodnotou 2miliony...

  • Sanyo
    14:21 23.04.2019

    Hezky shrnuto ale mělo zde být připomenuto jak jednotlivé systémy dopadly při střelbách, protože si suverénně nejlépe vedla Puma. U ostatních osádkových typů možná platí "první ...Zobrazit celý příspěvek

    Hezky shrnuto ale mělo zde být připomenuto jak jednotlivé systémy dopadly při střelbách, protože si suverénně nejlépe vedla Puma. U ostatních osádkových typů možná platí "první vidím, první střílím" ale když nic netrefím, je mi tato vlastnost celkem k ničemu. A už Němci za druhé sv. v. přešli k systému "nemusím střílet první, ale jako první zasahuji".Skrýt celý příspěvek

    • technik
      14:41 23.04.2019

      Tak rozhodně je potřeba zmínit že při samotných střelbách střílela z pumy osádka vozidla tj vojáci kteří už něco odstrileli a jejich výcvik a zkušenosti se nedají srovnávat s ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak rozhodně je potřeba zmínit že při samotných střelbách střílela z pumy osádka vozidla tj vojáci kteří už něco odstrileli a jejich výcvik a zkušenosti se nedají srovnávat s továrními zaměstnanci jednotlivých výrobců.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        14:46 23.04.2019

        Jako, že zaměstnanci továrny co už 30.let vyrábí CV90 mají méně zkušeností než vojáci BW sloužící na Pumách 4 roky? Přitom BW jejich problémy ze stavem techniky jsou známé.

        Jako, že zaměstnanci továrny co už 30.let vyrábí CV90 mají méně zkušeností než vojáci BW sloužící na Pumách 4 roky? Přitom BW jejich problémy ze stavem techniky jsou známé.

      • Jara
        15:02 23.04.2019

        Techniku snadno si můžete ověřit z vyjádření PSM že střílela jejich tovární posádka, ačkoliv šlo o stroj BW a byly přítomni i příslušníci BW. Palebna síla není jen o ráži a Puma ...Zobrazit celý příspěvek

        Techniku snadno si můžete ověřit z vyjádření PSM že střílela jejich tovární posádka, ačkoliv šlo o stroj BW a byly přítomni i příslušníci BW.

        Palebna síla není jen o ráži a Puma potvrdila svojí nadvládu danou vysokými nároky BW na nově zaváděnou technikuSkrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          15:26 23.04.2019

          Jestli pošlu někam jedno BVP, nebo 2. To není o vysokých nárocích, ale o o efektivitě.

          Jestli pošlu někam jedno BVP, nebo 2. To není o vysokých nárocích, ale o o efektivitě.

      • Scotty
        15:39 23.04.2019

        Je ovšem opravdu pravda že Puma střílela tak výrazně lépe? Výsledky armádních testů nebyly nikdy zveřejněny. Jediné o co se opírá tohle tvrzení je vyjádření PSM a jeden pochybný ...Zobrazit celý příspěvek

        Je ovšem opravdu pravda že Puma střílela tak výrazně lépe? Výsledky armádních testů nebyly nikdy zveřejněny. Jediné o co se opírá tohle tvrzení je vyjádření PSM a jeden pochybný článek. Opravdu myslíte že Lynx od Rheinmetallu se svou ověřenou věží Lance není chopen zastřílet podobě jako Puma?Skrýt celý příspěvek

        • Jara
          15:46 23.04.2019

          Ano věřím, Puma již prošla certifikací BW a její SŘP je tím perfektně odladěn, to je dle mého jeden z rozumných důvodů proč požadovat již zavedený stroj, který již prošel těmito ...Zobrazit celý příspěvek

          Ano věřím, Puma již prošla certifikací BW a její SŘP je tím perfektně odladěn, to je dle mého jeden z rozumných důvodů proč požadovat již zavedený stroj, který již prošel těmito náročnými a drahými integračními a certifikačními procesy, protože dle mého u AČR nejsou tyto procesy nastaveny .... jak je na tom s efektivností palby třeba náš pandur s jeho bushmasterem co?Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            16:29 23.04.2019

            Věž Lance se kterou byl Lynx na Libavé se dodává na vozidla Boxer dá se tady předpokládat že dokáže střílet poměrně přesně. Já nevěřím že byla Puma o tolik lepší. Hodilo by se znát ...Zobrazit celý příspěvek

            Věž Lance se kterou byl Lynx na Libavé se dodává na vozidla Boxer dá se tady předpokládat že dokáže střílet poměrně přesně. Já nevěřím že byla Puma o tolik lepší. Hodilo by se znát reálné výsledky, ale bohužel ty nejsou k dispozici.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            16:42 23.04.2019

            Věřit a vědět jsou dvě celkem rozdílné věci. Jinak, AČR nechce jen BVP, ale i další verze a na tento požadavek se (podle stejně "ověřených" zpráv jako jsou zprávy o zdrcující ...Zobrazit celý příspěvek

            Věřit a vědět jsou dvě celkem rozdílné věci.
            Jinak, AČR nechce jen BVP, ale i další verze a na tento požadavek se (podle stejně "ověřených" zpráv jako jsou zprávy o zdrcující převaze Pumy ve střelbě) dívali pánové z PSM ve Vyškově už před dvěma roky dosti skepticky. Prý se vyjádřili v tom smyslu, že to snad půjde, ale v konstrukci se s jinou verzí než BVP nepočítalo, BW to nemá a asi ani nebude chtít a k čemu nám to vůbec bude?
            Vím, že se budu opakovat, ale Puma je jednoúčelová platforma, navržená a vyladěná přesně dle požadavků BW a jakmile chce potencionální zákazník jen trochu něco jiného než má BW, tak je to problém.
            A právě kvůli tomuto "omezení" přišel jeden z tvůrců Pumy (Rheinmetall) s mnohem univerzálnější platformou.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            16:53 23.04.2019

            Nesher: "Vím, že se budu opakovat, ale Puma je jednoúčelová platforma, navržená a vyladěná přesně dle požadavků BW a jakmile chce potencionální zákazník jen trochu něco jiného než ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher: "Vím, že se budu opakovat, ale Puma je jednoúčelová platforma, navržená a vyladěná přesně dle požadavků BW a jakmile chce potencionální zákazník jen trochu něco jiného než má BW, tak je to problém."

            Jasně, je to zbraň pro válku... Cílem je ji vyhrát. Pokud si kupujete zbraň za jiným účelem je to špatně.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            17:00 23.04.2019

            Jirosi Kdežto to ostatní jsou žebřiňáky? Tak to se potom divím, že si je někdo vůbec koupil. Navíc, pointa mého příspěvku byla o něčem jiném, AČR nechce jen zbraň, ale víceúčelovou ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi
            Kdežto to ostatní jsou žebřiňáky? Tak to se potom divím, že si je někdo vůbec koupil.
            Navíc, pointa mého příspěvku byla o něčem jiném, AČR nechce jen zbraň, ale víceúčelovou platformu, což PUMA prostě neumí. Ta umí jen tu zbraň.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            17:10 23.04.2019

            Nesher: Ano, požaduje víceúčelovou platformu. Hlavní cíl je ochránit vojáky(vozidlo) na bojišti, vést bojové operace. Vše ostatní je vždy druhotné. Pokud nedokážete, zbytek je vám ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher: Ano, požaduje víceúčelovou platformu.
            Hlavní cíl je ochránit vojáky(vozidlo) na bojišti, vést bojové operace. Vše ostatní je vždy druhotné.
            Pokud nedokážete, zbytek je vám k ničemu.Skrýt celý příspěvek

      • Jiří Vojáček
        16:00 23.04.2019

        Mýlíte se, při testech na Libavé nejezdili s vozidlem Puma vojáci Bundeswehru, ale zaměstnanci společnosti PSM. Tento omyl vznikl tím, že šlo o vozidlo z výzbroje Bundeswehru a ...Zobrazit celý příspěvek

        Mýlíte se, při testech na Libavé nejezdili s vozidlem Puma vojáci Bundeswehru, ale zaměstnanci společnosti PSM. Tento omyl vznikl tím, že šlo o vozidlo z výzbroje Bundeswehru a část médií to automaticky vztáhla i na posádku.Skrýt celý příspěvek

  • Jiří Vojáček
    14:09 23.04.2019

    Dovolím si upozornit na jednu výhodu osádkové věže, ta má zpravidla o dost větší věnec, proto lze BVP s osádkovou věží snadněji osadit věžemi s kanóny větších (i tankových) ráží, u ...Zobrazit celý příspěvek

    Dovolím si upozornit na jednu výhodu osádkové věže, ta má zpravidla o dost větší věnec, proto lze BVP s osádkovou věží snadněji osadit věžemi s kanóny větších (i tankových) ráží, u kterých je větší věnec zárukou větší stability vozidla při střelbě.

    Problém je v tom, že tuto výhodu osádkové věže v tendru nikdo z ministerstva nezmínil, že prostě řekli "chceme osádkovou věž" a tím vyřadili polovinu účastníků, o kterých donedávna tvrdili, že podmínky výběrového řízení splňují.Skrýt celý příspěvek

    • Slavoslav
      14:24 23.04.2019

      vacsi veniec veze nema so stabilitou vozidla nic spolocne. Bud to ulozenie veze vydrzi, alebo nie no spatna sila prenasana na podvozok je ta ista a vacsi veniec pri takto velkych ...Zobrazit celý příspěvek

      vacsi veniec veze nema so stabilitou vozidla nic spolocne. Bud to ulozenie veze vydrzi, alebo nie no spatna sila prenasana na podvozok je ta ista

      a vacsi veniec pri takto velkych kalibroch nema ani tak vyhodu v pevnosti uchytenia veze ako tak v priestore ktory poskytuje pre zaklz a zaverovy mechanizmus kedze tieto zasahuju spravidla do korbySkrýt celý příspěvek

      • Jiří Vojáček
        15:57 23.04.2019

        Dobrý muži, šířka věnce věže je při střelbě kanónem velké ráže naprosto zásadní - a to zejména při střelbě mimo osu vozidla. Zpětný ráz, který se přes konstrukci věže přenáší na ...Zobrazit celý příspěvek

        Dobrý muži, šířka věnce věže je při střelbě kanónem velké ráže naprosto zásadní - a to zejména při střelbě mimo osu vozidla. Zpětný ráz, který se přes konstrukci věže přenáší na podvozek se mnohem snáze vstřebá, pokud má věž dostatečně široké uložení. Jde o jednu ze známých konstant tankového boje, vycházející z prosté fyziky.Skrýt celý příspěvek

        • Slavoslav
          16:31 23.04.2019

          Tak tú fyziku si rád nechám vysvetliť :) A nie, nemáš pravdu. Raz prenesieš na podvozok určitú silu a v určitom smere a je úplne jedno aká veľká bola styčná plocha na prenos. Tá ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak tú fyziku si rád nechám vysvetliť :)

          A nie, nemáš pravdu. Raz prenesieš na podvozok určitú silu a v určitom smere a je úplne jedno aká veľká bola styčná plocha na prenos. Tá má vplyv na zaťaženie a namáhanie uloženia no nie stabilitu vozidla.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            16:49 23.04.2019

            Samozřejmě se pleteš. Větší průměr věnce přenáší zpětný ráz na větší plochu podvozku, takže jej podvozek snáze ustojí. Proto tomu si představ zpětný ráz soustředěný na velmi malou ...Zobrazit celý příspěvek

            Samozřejmě se pleteš. Větší průměr věnce přenáší zpětný ráz na větší plochu podvozku, takže jej podvozek snáze ustojí. Proto tomu si představ zpětný ráz soustředěný na velmi malou plochu, pak se buď urve uložení nebo se podvozek překotí :-). Pokud se neurve ani nepřekotí, rozhodně to s ním slušně zakýve, což má vliv třeba na přesnost.Skrýt celý příspěvek

          • Jiří Vojáček
            16:55 23.04.2019

            Tak já to zjednoduším na level "pro debily", abyste to pochopil i vy: Podvozek (to je ta část dole) má nahoře díru. Tou dírou se na podvozek montuje věž. Ta věž musí mít dole ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak já to zjednoduším na level "pro debily", abyste to pochopil i vy:
            Podvozek (to je ta část dole) má nahoře díru. Tou dírou se na podvozek montuje věž. Ta věž musí mít dole takový kruh, kterému se říká věnec a ten je stejně velký jako ta díra v podvozku. Když ve věži sedí lidé, je potřeba, aby byl věnec dostatečně široký na to, aby se tam vešli, jinak by věž musela čouhat nad podvozek ve výšce lidské postavy, což není úplně ideální. A teď pozor, prosím vnímat nad obvyklou úroveň, bude následovat ta složitá část.
            Kanón, který namontovali do té věže, má tzv. zákluz. Zákluz je, když se při střelbě závěr (to je ta ocelová věc na konci, ve které se děje to "BUM") pohne ve věži směrem opačným ke směru palby. Výkonný kanón = větší zákluz. Pokud chcete použít tankový (nebo obecně výkonný) kanón ve věži pro BVP, je lepší, když vyberete nějaké BVP s věží pro osádku, protože ta bude mít vždycky větší věnec, než věž bez osádky.

            A proč chcete pro BVP s tankovým kanónem velkou věž s velkým věncem? Protože když se kanón při střelbě pohybuje vzad, musí k tomu mít prostor. Když máte velkou věž s velkým věncem, kanón se může ve věži více pohybovat, může mít větší zákluz a tedy větší výkon. Že se pak při střelbě příčný pohyb lépe přenáší větším než menším kruhem a nehrozí tedy přetržení kabelů, zaseknutí pohonu nebo převrácení vozidla, to už ať vám vysvětlí někdo jiný.

            Mě jaksi dělá potíž na váš level pochopení sestoupit.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            17:22 23.04.2019

            carramba66: Průměr věnce věže je dán velikostí střechy a volbou zákazníka. Menší = levnější. Není jediný důvod proč by bezosádková věž nemohla mít velký průměr. Spíše máš problém ...Zobrazit celý příspěvek

            carramba66: Průměr věnce věže je dán velikostí střechy a volbou zákazníka.
            Menší = levnější. Není jediný důvod proč by bezosádková věž nemohla mít velký průměr.
            Spíše máš problém v tom, že při elevaci se ti skrze střechu nemůže zapustit do vozidla a musíš jen vysunout nad střechu. Tedy zvyšuješ těžiště, zvětšuješ klopné momenty od výstřelu.Skrýt celý příspěvek

          • Slavoslav
            17:47 23.04.2019

            Jura99 mozem sa opytat na vzdelanie? lebo to co pises je kravina. Z ulozenia veze sa prenasa spatny raz na korbu a tam posobi vzdy na cely podvozok kedze ta pancierovana korba ti ...Zobrazit celý příspěvek

            Jura99

            mozem sa opytat na vzdelanie? lebo to co pises je kravina. Z ulozenia veze sa prenasa spatny raz na korbu a tam posobi vzdy na cely podvozok kedze ta pancierovana korba ti je pomerne tuha vec. Takze ak ulozenie vydrzi co som hore spominal podvozok je na tom uplne rovnako ci ma priemer 1000, alebo 2000 mm

            carramba66

            zjednodusim to na level pre debily, aby si to pochopil aj ty a dovolim si citovat z mojej prvej reakcie

            "nema ani tak vyhodu v pevnosti uchytenia veze ako tak v priestore ktory poskytuje pre zaklz a zaverovy mechanizmus kedze tieto zasahuju spravidla do korby"

            co myslis co tym chcel basnik povedat? sice mas pravdu, ale nepriamo. Ten rozmer je dolezity z hladiska zastavby samotneho velkeho kanona a nie kvoli stabilite kde su technologie ktore umoznuju ten spatny raz pohltit bez enromnych sil aj na kratsej drahe.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            20:44 23.04.2019

            Slavo: mam zakladni skolu, ale tlakovou silu jsme tam brali :-). Pravdu bys mozna mel, pokud by podvozek nebyl odpruzeny. Odpruzeny podvozek jinak rozkyve bodove zatizeni tlakem a ...Zobrazit celý příspěvek

            Slavo: mam zakladni skolu, ale tlakovou silu jsme tam brali :-). Pravdu bys mozna mel, pokud by podvozek nebyl odpruzeny. Odpruzeny podvozek jinak rozkyve bodove zatizeni tlakem a jinak plosne zatizeni tou samou tlakovou silou. Tlakova sila se pres vetsi prstenec rovnomerneji prenese do podvozku.Skrýt celý příspěvek

          • Slavoslav
            21:43 23.04.2019

            Jura99 tak snad si to dotiahol aj dalej :) Ono to bola otazka len pre zaujimavost i ked teraz ked na to pozeram vyznelo to pekne ofenzivne, sorry. No presne pre tento sposob ...Zobrazit celý příspěvek

            Jura99

            tak snad si to dotiahol aj dalej :)

            Ono to bola otazka len pre zaujimavost i ked teraz ked na to pozeram vyznelo to pekne ofenzivne, sorry. No presne pre tento sposob chapania som reagoval na carrambov prispevok pretoze k tomuto bude to hranie s rozmermi vacsinu ludi zvadzat.

            A nie. Ziadny rovnomerny rozklad, to si pleties s bodovym vs plosnym zatazenim konstrukcie (co bude v tomto pripade korba, aby nedoslo k jej deformacii v mieste ulozenia no pre podvozok a jej rozkyvanie je to nepodstatne), ale to by si mal tak na strojarskej si stavebnej strednej ci ucilisti nie na zakladnej. Sila bude posobit v tazisku sily a ak mas kanon symetricky umiestneny voci rovine prechadzajucej osou otacania tak to bude rovnake pre velky ci maly prstenec = presne v tej istej rovine. Z hladiska podvozku a jeho "rozkyvania" to bude jedno aky tam bude priemer.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            08:04 24.04.2019

            Slavo: začínám připouštět, že máš pravdu :-). Bude to platit, pokud porovnáváme věže se sice různě velkými věnci, ale s osou otáčení umístěné ve stejném místě podvozku a pokud bude ...Zobrazit celý příspěvek

            Slavo: začínám připouštět, že máš pravdu :-). Bude to platit, pokud porovnáváme věže se sice různě velkými věnci, ale s osou otáčení umístěné ve stejném místě podvozku a pokud bude spojení věže na podvozek a strop podvozku neomezeně (resp. dostatečně) tuhý, pak by skutečně neměla mít velikost věnce vliv. Samozřejmě když zanedbám fakt, že při tankovém kanonu, o kterém píše carramba, by malý věnec nejspíš nevyhověl, případně potřeboval masivnější uložení ve stropě podvozku a narostla by o něco hmotnost stroje, protože stále neopouštím názor, že větší průměr věnce = větší plocha na kterou působí síly, jež se přenášejí do podvozku a kde je větší plocha, snese působení sil slabší materiál.Skrýt celý příspěvek

          • Slavoslav
            08:27 24.04.2019

            Jura99 ja viem, ze mam :) S tym zvyskom ohladom vacsej plochy, a mensieho namahania ulozenia s tym suhlasim len to sa bavime o ulozeni. A preto som hned v prvom prispevku ...Zobrazit celý příspěvek

            Jura99

            ja viem, ze mam :)

            S tym zvyskom ohladom vacsej plochy, a mensieho namahania ulozenia s tym suhlasim len to sa bavime o ulozeni. A preto som hned v prvom prispevku vymedzil, ze ak to ulozenie veze vydrzi.

            Ale so zmenou sily prenasanej na podvozok a jeho rozkyvanim to nema nic spolocne ak nemas korbu o tuhosti MB1000 :)Skrýt celý příspěvek

          • Jiří Vojáček
            08:34 24.04.2019

            STO LET se montují tanky s co možná největším věncem věže, protože každý tankový konstruktér ví, že mu to umožní zabudovat větší věž s větším zákluzem kanónu a že při střelbě ...Zobrazit celý příspěvek

            STO LET se montují tanky s co možná největším věncem věže, protože každý tankový konstruktér ví, že mu to umožní zabudovat větší věž s větším zákluzem kanónu a že při střelbě příčně od osy vozidla dává větší věnec větší stabilitu. Pak přijdete vy a Christiemu, Renaultovi, Surinovi, Henschelovi, Wiebickému, Porschemu, Morozovovi a Koškinovi vysvětlíte, že to dělali špatně. Já vám za to děkuji, věřím, že se všichni rádi poučili.

            A jestli mohu poprosit, netykejte mi, husy jsme spolu nepásli a s lidmi s vaší úrovní znalostí si netykám.Skrýt celý příspěvek

          • Slavoslav
            09:23 24.04.2019

            carramba66 na nete tykam kazdemu, co byva casto nepisanym pravidlom pri anonymnych diskusiach, ale ked chcete pri Vas urobim vynimku. A skusim po lopate. Ano ja viem, ze vacsi ...Zobrazit celý příspěvek

            carramba66

            na nete tykam kazdemu, co byva casto nepisanym pravidlom pri anonymnych diskusiach, ale ked chcete pri Vas urobim vynimku.

            A skusim po lopate. Ano ja viem, ze vacsi veniec je pre montaz velkeho kanona potrebny. Sam som to napisal hned v prvej reakcii spolu so zdovodnenim ktore ste ako nejaky chytrak objavne zopakovali v reakcii na mna prispevok.

            Jedine na co som reagoval, ze velkost venca priamo nema vplyv na stabilitu podvozku, ale tato velkost je definovana zastavbovymi parametrami kanona kde cuduj sa svete patri aj zaklz. A kedze som vedel ako ten Vas prvy prispevok pochopia niektory ludia (plocha na ktoru sa prenasa sila, vid priklad z reakcii) rozviedol som to.

            A ze reagujete ako jesitny debil ktoremu rozsliapali babovku nie je moj problem, ale Vasa vizitka. Vedomosti mozno mate, ale schopnost spracovat text postradate.Skrýt celý příspěvek

          • Slavoslav
            09:26 24.04.2019

            carramba66 "Když ve věži sedí lidé, je potřeba, aby byl věnec dostatečně široký na to, aby se tam vešli, jinak by věž musela čouhat nad podvozek ve výšce lidské postavy" Aby som ...Zobrazit celý příspěvek

            carramba66

            "Když ve věži sedí lidé, je potřeba, aby byl věnec dostatečně široký na to, aby se tam vešli, jinak by věž musela čouhat nad podvozek ve výšce lidské postavy"

            Aby som nezabudol, skutocne validny argument pre bezosadkovu vez ...Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      14:36 23.04.2019

      Uvidíme, třeba se někdo odvolá a budeme tam kde vždy.

      Uvidíme, třeba se někdo odvolá a budeme tam kde vždy.

      • Jara
        15:03 23.04.2019

        Psm už to připravuje ;))

        Psm už to připravuje ;))

        • Scotty
          15:47 23.04.2019

          PSM nemá žádný důvod se odvolávat, vždyť se do soutěže ještě ani nepřihlásila. Těžko může zpochybnit požadavky armády zvlášť když je stejný požadavek vyřadil v Austrálii. Nechápu ...Zobrazit celý příspěvek

          PSM nemá žádný důvod se odvolávat, vždyť se do soutěže ještě ani nepřihlásila. Těžko může zpochybnit požadavky armády zvlášť když je stejný požadavek vyřadil v Austrálii.
          Nechápu co by případnou stížností chtěli dosáhnout. Změnu základních požadavků armády?Skrýt celý příspěvek

          • Jara
            16:10 23.04.2019

            Scotty a jaké specialisty armáda požaduje a kolik ??? Nevíte já nevím u AČR nevědí na MO ani netuší, ale hlavně vědí že v každém bvp budou sedět min dva! Jak to řeší jinde ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty a jaké specialisty armáda požaduje a kolik ??? Nevíte já nevím u AČR nevědí na MO ani netuší, ale hlavně vědí že v každém bvp budou sedět min dva!

            Jak to řeší jinde nestačí pro tento přesun podpůrných sil mnohem levnější OT ??? Stačí že ve světě běžné, plus třeba jedno nouzové místo přímo v Bvp.

            Na MO nevědí nic struktura AČR je k smíchu a debilové rozhodují o velkých zakázkách, to je to co mi vadíSkrýt celý příspěvek

          • Scotty
            16:46 23.04.2019

            /struktura AČR je k smíchu a debilové rozhodují o velkých zakázkách/ Považujete generála Opatu za debila? Při předání podmínek tendru jasně řekl ze si za požadavky armáda ...Zobrazit celý příspěvek

            /struktura AČR je k smíchu a debilové rozhodují o velkých zakázkách/
            Považujete generála Opatu za debila? Při předání podmínek tendru jasně řekl ze si za požadavky armáda stojí.
            Pokud přikoupíte další OT celkové částka vzroste. Jak jsem psal níž už 210 se některým zdá zbytečně moc, nedovedu si představit že by přišli s požadavkem na další.
            U 41.mpr se testuje nový systém MBK 2 a některé jejich Pandury jsou už osazeny osmi vojáky.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            16:50 23.04.2019

            Jara Velitel čety, zástupce velitele čety. Do budoucna (ta platforma tu bude jezdit min. 25 let, takže to, že dnes AČR něco nemá není argument) operátor/ři dronu, obsluha PTŘS ...Zobrazit celý příspěvek

            Jara
            Velitel čety, zástupce velitele čety. Do budoucna (ta platforma tu bude jezdit min. 25 let, takže to, že dnes AČR něco nemá není argument) operátor/ři dronu, obsluha PTŘS (tendr na nové PTŘS se připravuje) a bůhví co nám budoucnost přinese.
            Puma je dělaná přesně na míru současnému BW, AČR nikdy nebude BW, nemá na to lidi a ani peníze. Takže těch 3+8 je jistý kompromis, který AČR umožní fungovat aniž by musela navyšovat počet vozidel v četě, protože na to jaksi nejsou zdroje.Skrýt celý příspěvek

          • otecko
            16:59 23.04.2019
          • tomas.kotnour
            17:12 23.04.2019

            @Jara
            Už teď jezdí některé Pandury v 3+8, takže vojáci moc dobře vědí...

            @Jara
            Už teď jezdí některé Pandury v 3+8, takže vojáci moc dobře vědí...

          • Jirosi
            17:26 23.04.2019

            "obsluha PTŘS (tendr na nové PTŘS se připravuje)" Tohle asi mluví za vše. Pokud se naše armáda teprve připravuje na zavedení... Scotty:"Považujete generála Opatu za debila? Při ...Zobrazit celý příspěvek

            "obsluha PTŘS (tendr na nové PTŘS se připravuje)"

            Tohle asi mluví za vše. Pokud se naše armáda teprve připravuje na zavedení...

            Scotty:"Považujete generála Opatu za debila? Při předání podmínek tendru jasně řekl ze si za požadavky armáda stojí."

            Ok, ale proč to neřekla před rokem mohli tu soutěžit 4. výrobci BPV 3+8 místo jednoho.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            17:47 23.04.2019

            Jirosi
            Počkejte na to co výrobci reálně nabídnou. Lynx KF41, ASCOD 2 i CV90 Mk.4 můžou podmínky splnit.

            Jirosi
            Počkejte na to co výrobci reálně nabídnou. Lynx KF41, ASCOD 2 i CV90 Mk.4 můžou podmínky splnit.

          • Nesher
            19:20 23.04.2019

            Jirosi To už je vážně jak v mateřské školce. A ráčil si si všimnout, že do nedávna měla do nedávna armáda problémy s tím jak vůbec přežít a na akvizice nových systémů prostě nebyly ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi
            To už je vážně jak v mateřské školce. A ráčil si si všimnout, že do nedávna měla do nedávna armáda problémy s tím jak vůbec přežít a na akvizice nových systémů prostě nebyly peníze? Prostě nelze dělat vše najednou.Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    14:07 23.04.2019

    Chápu, že chtějí direct vision, ale to se dá řešit periskopem. Jenom pro pobavení co je základními podmínkami Australského Land 400 phase 3 Essential technical requirements ...Zobrazit celý příspěvek

    Chápu, že chtějí direct vision, ale to se dá řešit periskopem. Jenom pro pobavení co je základními podmínkami Australského Land 400 phase 3

    Essential technical requirements (Annex A to SOW and COT clause
    3.6.1):
    – May exclude if not:
    • Tracked vehicle
    • C-17 & LHD transportability
    • Carrying six dismounts

    The Australian Army has explicitely expressed the preference for a manned turret and has stated that vehicles featuring unmanned turrets will most likely be unsuccessful.

    Takže to shrneme Australani pásy, musí se vejít do C-17 a výsadek 6 maníků a preference věže s osádkou. LHD asi u nás není potřeba :).

    U nás - pásy - A-400 - 8 maníků - věž s osádkou.

    Takže bude větší vozidlo s lehčím pancéřováním, který se zas pak bude ověšovat přídavným pancéřováním (čti přetíží se jako prase) viz pandur, když se měl poslat někam do ostrýho nasazení. Nemůže se naše slavný ministerstvo naučit opisovat a prost přebrat většinu výběrek ctrl c, ctrl v, někde kde mají alespoň trochu zájem to dělat normálně?Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      14:20 23.04.2019

      U státu velikosti Austrálie leteckou přepravu chápu.
      Ale co dělá v požadavku MO ne, kolikrát někam letěla naše BVP?

      U státu velikosti Austrálie leteckou přepravu chápu.
      Ale co dělá v požadavku MO ne, kolikrát někam letěla naše BVP?

    • Scotty
      15:51 23.04.2019

      Požadavek na přepravitelnost v A-400M nebyl (nejspíš) uveden v těch nepřekročitelných požadavcích které výrobci dostali před měsícem. V případě BVP by měla bohatě stačit ...Zobrazit celý příspěvek

      Požadavek na přepravitelnost v A-400M nebyl (nejspíš) uveden v těch nepřekročitelných požadavcích které výrobci dostali před měsícem.
      V případě BVP by měla bohatě stačit přepravitelnost v C-17.Skrýt celý příspěvek

  • Kusa
    14:03 23.04.2019

    ''Nic na tom však nemění, že vysunutý velitel má nejlepší smyslový kontakt s okolím, má nejlepší přehled o tom, co se děje kolem vozidla, je schopen okamžitě reagovat na podněty z ...Zobrazit celý příspěvek

    ''Nic na tom však nemění, že vysunutý velitel má nejlepší smyslový kontakt s okolím, má nejlepší přehled o tom, co se děje kolem vozidla, je schopen okamžitě reagovat na podněty z okolí a umí rychle a intuitivně zkoumat okolí pomocí dalekohledu nebo jiného optického přístroje.''
    A dokáže rychle ztratit hlavu (doslova) , když si ho vyhlídne odstřelovač.Skrýt celý příspěvek

  • Smirnov
    14:03 23.04.2019

    Dobře nelze říct, které řešení je nejlepší. Teď ještě prokázat, že překvapující kriteria nebyly zvoleny někomu na míru.

    Dobře nelze říct, které řešení je nejlepší. Teď ještě prokázat, že překvapující kriteria nebyly zvoleny někomu na míru.

  • Jara
    13:27 23.04.2019

    Tak je předně vidět že kompetentních lidí na MO a u AČR je opravdu mnoho..... tradice nesmyslných požadavků pokračuje.... už našli ten hybrid chinoku a Apache u tendru pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak je předně vidět že kompetentních lidí na MO a u AČR je opravdu mnoho..... tradice nesmyslných požadavků pokračuje.... už našli ten hybrid chinoku a Apache u tendru pro letectvo??
    Teď zas nutně potřebujeme tank s autobusem v jednom... asi jsme jediná armáda světa co potřebuje specialisty dopravit na bojiště ach joSkrýt celý příspěvek

    • Scotty
      15:56 23.04.2019

      Co je podle vás ten nesmyslný požadavek? Pokud by armáda chtěla další BVP pro přepravu specialistů dostala by se naprosto mimo naše finanční možnosti. Už teď kritizují někteří ...Zobrazit celý příspěvek

      Co je podle vás ten nesmyslný požadavek?
      Pokud by armáda chtěla další BVP pro přepravu specialistů dostala by se naprosto mimo naše finanční možnosti. Už teď kritizují někteří politici počet 210 BVP jako přehnaný.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    13:17 23.04.2019

    Základem je přestat uvažovat jako v 70-80.letech. MO požaduje nová BVP... 5 členů osádky 6 členů výsadku IFV variant má být 125 ks. 750 mužů výsadku a 250 ...Zobrazit celý příspěvek

    Základem je přestat uvažovat jako v 70-80.letech.

    MO požaduje nová BVP...
    5 členů osádky
    6 členů výsadku

    IFV variant má být 125 ks. 750 mužů výsadku a 250 specialistů....
    Vážně má armáda vy výzbroji tolik speciální techniky?Skrýt celý příspěvek

    • Jara
      13:33 23.04.2019

      Jirosi u AČR zřejmě považujeme za speciální techniku BREN ....mnohé by to vysvětlilo:))

      Jirosi u AČR zřejmě považujeme za speciální techniku BREN ....mnohé by to vysvětlilo:))

    • Jirosi
      14:40 23.04.2019

      Pokud to někomu nedošlo, tak těch 125 je jen část z 210.
      Zbývá dalších 85 vozidel, ve kterých by mohlo být dalších 510+170 míst. Ano nezachovají se všechny ale...

      Pokud to někomu nedošlo, tak těch 125 je jen část z 210.
      Zbývá dalších 85 vozidel, ve kterých by mohlo být dalších 510+170 míst. Ano nezachovají se všechny ale...

    • Scotty
      16:06 23.04.2019

      Nové BVP se pořizují na minimálně dalších 30 let a tech specialistů bude určitě přibývat. Můžou to být operátoři přezkumného/sebevražedného dronu nebo naopak voják určený pro boj s ...Zobrazit celý příspěvek

      Nové BVP se pořizují na minimálně dalších 30 let a tech specialistů bude určitě přibývat. Můžou to být operátoři přezkumného/sebevražedného dronu nebo naopak voják určený pro boj s drony, specialisté ISR, vojáci s PTRK nebo MANPAD možností je hodně.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    13:17 23.04.2019

    Udelat z typu veze a pozadavku na 2 mista pro specialisty k.o. kriterium souteze... plne odpovida historicky overene neschopnosti ACR a MO cokoli vysoutezit. K.O. kriteria muzou ...Zobrazit celý příspěvek

    Udelat z typu veze a pozadavku na 2 mista pro specialisty k.o. kriterium souteze... plne odpovida historicky overene neschopnosti ACR a MO cokoli vysoutezit. K.O. kriteria muzou byt v soutezi tak dve nebo tri (napr. Dodavatel rusko, podil naseho prumyslu..). Vse ostatni melo vzejit z realneho testovani (nikoli ukazek co probehly pred dvema lety) a soutezniho dialogu s dodavateli. Ze by ACR mela nejake know how proc osadkovou vez a proc 6+2... tomu tady snad nikdo neveriSkrýt celý příspěvek

    • Jara
      13:32 23.04.2019

      Lépe to napsat nejde!

      Lépe to napsat nejde!

    • Scotty
      16:09 23.04.2019

      Je vědět ze o tom opravdu mnoho nevíte. Požadavek na 3+8 je zdůvodněn dostatečně, navíc tento požadavek měla armáda od začátku.

      Je vědět ze o tom opravdu mnoho nevíte. Požadavek na 3+8 je zdůvodněn dostatečně, navíc tento požadavek měla armáda od začátku.

      • Jirosi
        16:46 23.04.2019

        Pokud to tak je, pak měla ale oslovit výrobce vozidel 3+8.
        Což opět neudělali. Jestli je to záměr nebo náhoda ať si každý určí sám.

        Pokud to tak je, pak měla ale oslovit výrobce vozidel 3+8.
        Což opět neudělali. Jestli je to záměr nebo náhoda ať si každý určí sám.

        • Scotty
          16:53 23.04.2019

          To že armáda oslivila i výrobce Pumy přece není nic špatného. Nechali si předvést čtyři různé BVP a poté stanovili své požadavky. To že je PSM není schopné splnit přeci není ...Zobrazit celý příspěvek

          To že armáda oslivila i výrobce Pumy přece není nic špatného. Nechali si předvést čtyři různé BVP a poté stanovili své požadavky. To že je PSM není schopné splnit přeci není problém armády nebo MO.
          Ostatně na začátku příštího měsíce mají výrobci předat své nabídky. Uvidíme jak se k tomu jednotlivý výrobci postaví.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          18:35 23.04.2019

          Mícháš více věcí dohromady.
          Základním předpokladem je, že MO oslovilo výrobce. Ti teprve reagují... MO si tedy vybralo výrobce nevhodné techniky samo. Nikdo ho nenutil(Snad :)).

          Mícháš více věcí dohromady.
          Základním předpokladem je, že MO oslovilo výrobce. Ti teprve reagují... MO si tedy vybralo výrobce nevhodné techniky samo. Nikdo ho nenutil(Snad :)).

        • Scotty
          20:04 23.04.2019

          Jirosi Armáda oslovila čtyři výrobce a předala jim své požadavky. Teď mají čas na zvážení zda do tendru půjdou nebo ne. Pokud PSM nebo kdokoli jiný nebude schopný splnit požadavky ...Zobrazit celý příspěvek

          Jirosi
          Armáda oslovila čtyři výrobce a předala jim své požadavky. Teď mají čas na zvážení zda do tendru půjdou nebo ne. Pokud PSM nebo kdokoli jiný nebude schopný splnit požadavky prostě nepodá svojí nabídku.Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    12:30 23.04.2019

    Je plne legitimne, ze sa AČR rozhodla pre osadkovu vez. Pravdepodobnost zasahu ciela. http://www.palba.cz/album/disp... Nazor nech uz si dalej ...Zobrazit celý příspěvek

    Je plne legitimne, ze sa AČR rozhodla pre osadkovu vez.

    Pravdepodobnost zasahu ciela.
    http://www.palba.cz/album/disp...

    Nazor nech uz si dalej kazdy urobi sam.Skrýt celý příspěvek

    • stirling
      13:05 23.04.2019

      No obrázek pěkný ale přece tohle nelze zobecňovat, když postavím vedle sebe lynx a např. cv90 tak lynx ma po strop věže cv90 jen korbu... asi by to chtělo jestli je taková ...Zobrazit celý příspěvek

      No obrázek pěkný ale přece tohle nelze zobecňovat, když postavím vedle sebe lynx a např. cv90 tak lynx ma po strop věže cv90 jen korbu... asi by to chtělo jestli je taková statistika kalkulovat přímo s konkrétní vejškou v metrech a tam by u některých typů bylo asi jedno jestli maj osádkovou nebo bez protože i většinu korby mají v té nebezpečné zóně.Skrýt celý příspěvek

      • Gibon
        13:33 23.04.2019

        Mas tam kotu 1m.
        Od toho si vies odvodit dalsie veci.
        Cim nizsie bude posadka sediet, tym lepsie. To je proste fakt.

        Mas tam kotu 1m.
        Od toho si vies odvodit dalsie veci.
        Cim nizsie bude posadka sediet, tym lepsie. To je proste fakt.

        • stirling
          13:48 23.04.2019

          No jestli je to fakt tak se to opírá o nějakou statistiku z nějakých konfliktů a to by mě zajímalo, jestli je to podloženo statistikou a jakou nebo jen něčím odhadem. Mám totiž ...Zobrazit celý příspěvek

          No jestli je to fakt tak se to opírá o nějakou statistiku z nějakých konfliktů a to by mě zajímalo, jestli je to podloženo statistikou a jakou nebo jen něčím odhadem. Mám totiž pocit, že se jedná o "neznámou statistiku" zásahu kanonu do jiného tanku podobné velikosti, takže tohle roubovat na bvp a ještě zobecňovat na věž je úplně mimo, když některý typ končí včetně osádkové věže tam kde jinému končí teprve korba.... logicky pak při předpokladu stejné ochrany má posádka naprosto stejnou šanci přežít v osádkové věži menšího typu jako v trupu většího....Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          13:57 23.04.2019

          Ono je to složitější, čím níž posadíš posádku, tím bude výsledné vozidlo mít: -menší světlou výšku => horší průchodnost terénem... -horší přehled na bojišti (dnes se dá vyřešit ...Zobrazit celý příspěvek

          Ono je to složitější, čím níž posadíš posádku, tím bude výsledné vozidlo mít:
          -menší světlou výšku => horší průchodnost terénem...
          -horší přehled na bojišti (dnes se dá vyřešit dronem)Skrýt celý příspěvek

          • CerVus
            14:48 23.04.2019

            Ale pokud zvolíš příliš velkou světlou výšku, tak ti budou dělat kotrmelce jako Pandur.

            Ale pokud zvolíš příliš velkou světlou výšku, tak ti budou dělat kotrmelce jako Pandur.

          • Jirosi
            15:25 23.04.2019

            Tuhost odpružení, tlumení vs světlá výška..

            Tuhost odpružení, tlumení vs světlá výška..

          • Gibon
            17:12 23.04.2019

            Vozidla BMP1/2 maju zlu prechodnost terenom?
            To su mi veci... ;-)

            Vozidla BMP1/2 maju zlu prechodnost terenom?
            To su mi veci... ;-)

  • Míša
    10:47 23.04.2019

    Myslím si, že vyhrál místní obyčej-úplatek. Vyřadit Pumu lze asi jedinou formou, zvolit absurdní parametr, věž s osádkou. Doufám, že spousta vojáků si rozmyslí, jestli v této ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím si, že vyhrál místní obyčej-úplatek. Vyřadit Pumu lze asi jedinou formou, zvolit absurdní parametr, věž s osádkou. Doufám, že spousta vojáků si rozmyslí, jestli v této armádě sloužit a raději nezvolit sousední Bundeswehr, který si své občany chce chránit, za podmínek vyšších odměn.Skrýt celý příspěvek

    • dexnom
      11:30 23.04.2019

      jak jako nezvolit Bundeswehr? jakoze emigrovat, po x letech pozadat o obcanstvi a vstoupit do armady? jestli to ma byt odkaz na to ze se psalo ze berou z EU tak to uz Nemci ...Zobrazit celý příspěvek

      jak jako nezvolit Bundeswehr? jakoze emigrovat, po x letech pozadat o obcanstvi a vstoupit do armady? jestli to ma byt odkaz na to ze se psalo ze berou z EU tak to uz Nemci dementovali, ze to je fama.
      jinak Bundeswehr ma svy problemy....mraky nepojizdnych tanku a uzemnenych letadel, podfinancovany vycvik atdSkrýt celý příspěvek

    • CerVus
      14:46 23.04.2019

      Hloupost. Puma tahala za kratší konec provazu od začátku. Je nejdražší, dělá se v jediné verzi a jen těžko by se z ní dělalo vozidlo palebné podpory jelikož má vyosenou věž.

      Hloupost. Puma tahala za kratší konec provazu od začátku. Je nejdražší, dělá se v jediné verzi a jen těžko by se z ní dělalo vozidlo palebné podpory jelikož má vyosenou věž.

      • Míša
        17:23 23.04.2019

        Střelby prokázali schopnosti Pumy, hmotnost a ochrana osádky také, zbyla nám jediná nevýhoda-cena. Ovšem pokud si výhody český voják nezaslouží, je pak na každém, jestli se chce ...Zobrazit celý příspěvek

        Střelby prokázali schopnosti Pumy, hmotnost a ochrana osádky také, zbyla nám jediná nevýhoda-cena. Ovšem pokud si výhody český voják nezaslouží, je pak na každém, jestli se chce podílet na ochraně takového státu.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:37 23.04.2019

    Osobně si myslím, že problémem v našem tendru není ani tak osádková / bezosádková věž, ale spíš požadavek na ona další dvě místa. Přeci jen co je možné u OT (i KBVP Pandur) se už ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně si myslím, že problémem v našem tendru není ani tak osádková / bezosádková věž, ale spíš požadavek na ona další dvě místa. Přeci jen co je možné u OT (i KBVP Pandur) se už mnohem hůř kombinuje s masivní balistickou ochranou, která je nezbytná u pásových BVP, které jsou blíže nepříteli (MO si to uvědomuje a požaduje pořádnou ochranu). Obecně, čím větší výsadek, tím musí být vozidlo větší, nést víc balistické ochrany a tedy potřebuje silnější motor i převodovku. Výsledkem pak jsou obří krabice.

    Co se týče Pumy, tak osobně si myslím, že pokud by byl upraven interiér, zvládla by osádkovou věž, nebo další dva členy osádky. Ale pouze jedno nebo druhé, ne oboje. Přeci jen pod její bezosádkovou věží nikdo nesedí a je tam uložená elektronika a podobné věci (ty by bylo potřeba někam přesunout). Dvě místa by se pod věž vlezla, osobně si myslím že i věnec věže by se rovněž dal osadit. Hodně by ale asi záleželo na přesné definici co je osádková věž a co už ne. Nevím, jak moc je tenhle půdorys přesný, ale takhle by měla vypadat Puma:

    http://www.palba.cz/album/albu... Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      10:52 23.04.2019

      Pro představu, tak nové americké NGCV (OMFV) má být řešeno takto (viz obrázek) tedy ...Zobrazit celý příspěvek

      Pro představu, tak nové americké NGCV (OMFV) má být řešeno takto (viz obrázek) tedy 2+6

      http://www.palba.cz/album/albu... Skrýt celý příspěvek

      • Tecka
        11:20 23.04.2019

        No właśnie...gorący temat, jak zjeść ciastko i mieć ciastko.. zastanawia mnie ja amerykanie sobie poradzą w układzie 2x6 ,z awariami systemu wieżowego i potencjalną obsluga ...Zobrazit celý příspěvek

        No właśnie...gorący temat, jak zjeść ciastko i mieć ciastko.. zastanawia mnie ja amerykanie sobie poradzą w układzie 2x6 ,z awariami systemu wieżowego i potencjalną obsluga manualną? W końcu projektują zdublowane ,podobnie jak u nas. будем жить, увидим ... ;))Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      10:58 23.04.2019

      Elektroniku nie je veľmi kam dávať a bude jej už iba stále viac a viac (čiže jej účelové sťahovanie v dlhodobejšom horizonte aj tak nič nevyrieši). Aj v novších CV90 už zaberá ...Zobrazit celý příspěvek

      Elektroniku nie je veľmi kam dávať a bude jej už iba stále viac a viac (čiže jej účelové sťahovanie v dlhodobejšom horizonte aj tak nič nevyrieši). Aj v novších CV90 už zaberá jedno miesto na sedenie.Skrýt celý příspěvek

      • Rase
        12:09 23.04.2019

        najednou se zdá, že problém se splněním požadavku na osádkovou věž + osm lidí výsadku, nebude mít jen Puma, ale i CV90 a Ascod. Jediný kdo je v pohodě je Lynx KF41. CV90 a Ascod se ...Zobrazit celý příspěvek

        najednou se zdá, že problém se splněním požadavku na osádkovou věž + osm lidí výsadku, nebude mít jen Puma, ale i CV90 a Ascod. Jediný kdo je v pohodě je Lynx KF41. CV90 a Ascod se ale asi dá nějak ošulitSkrýt celý příspěvek

        • Gibon
          12:35 23.04.2019

          A zaroven Lynx KF41 ale nie je prepravitelny A400M.
          Tiez poziadavka z tendra pokial viem.

          A zaroven Lynx KF41 ale nie je prepravitelny A400M.
          Tiez poziadavka z tendra pokial viem.

          • stirling
            12:57 23.04.2019

            Jestli to tam zůstalo tak to není určitě mezi těma nepřekročitelnýma požadavkama jako je právě 3+8 a osádková věž, takže mu to maximálně ubere nějaké body, ale ostatní pokud ...Zobrazit celý příspěvek

            Jestli to tam zůstalo tak to není určitě mezi těma nepřekročitelnýma požadavkama jako je právě 3+8 a osádková věž, takže mu to maximálně ubere nějaké body, ale ostatní pokud nesplní ty zásadní to rovnou vyřadí což by také nebylo dobré. Hlavně ať opravdu vybere a ne zvolit "blbosti", aby zůstal jen jeden.
            Teď jak je to stanovené tak vidím lynx jako favorita a asi by to nemuselo byt špatné..Skrýt celý příspěvek

          • Gibon
            13:26 23.04.2019

            Stirling: Lynx ma dve nevyhody. Nezavedeny v inej armade a je to stodola. No veza Lance 2.0 je smakovka. Mat moznost viest ako PTRS, tak aj PLRS bude na bojisku velkou vyhodou. Len ...Zobrazit celý příspěvek

            Stirling:
            Lynx ma dve nevyhody. Nezavedeny v inej armade a je to stodola.
            No veza Lance 2.0 je smakovka. Mat moznost viest ako PTRS, tak aj PLRS bude na bojisku velkou vyhodou.
            Len ta velkost a z toho vyplyvajuca pravdepodobnost zasahu.

            Teraz budem spekulovat, ale kedze vez Lance je mozne obsluhovat v oboch rezimoch, tak by mozno slo mat posadku umiestnenu co najnizsie a zaroven mat moznost vyliest na vez a rozhliadnut sa. Ak je to teda take dolezite.Skrýt celý příspěvek

          • stirling
            13:56 23.04.2019

            ano, Lance 2 vypadá super a to je i hlavní důvod proč pro mě je lynx favorit.

            ano, Lance 2 vypadá super a to je i hlavní důvod proč pro mě je lynx favorit.

          • stirling
            14:16 23.04.2019

            Lynx je mohutný, ale ohledně vejšky to není taková hrůza viz srovnání na ...Zobrazit celý příspěvek

            Lynx je mohutný, ale ohledně vejšky to není taková hrůza viz srovnání na čt:
            https://ct24.ceskatelevize.cz/...
            hned první video, kde jsou vedle sebe namalované. Jedinej kdo je opravdu pěkná placka je cv90.Skrýt celý příspěvek

          • Luky
            14:16 23.04.2019

            Že není Lynx ještě nikde zaveden není taková nevýhoda - i když jsou v něm zapracované moderní trendy, konstrukčně vychází z osvědčeného a konzervativního typu. Spousta lidí by ...Zobrazit celý příspěvek

            Že není Lynx ještě nikde zaveden není taková nevýhoda - i když jsou v něm zapracované moderní trendy, konstrukčně vychází z osvědčeného a konzervativního typu.
            Spousta lidí by určitě chtěla Namer, protože je z Izraele...přitom KF41 není zas o tolik větší (je dokonce užší o 30cm myslím)Skrýt celý příspěvek

          • Luky
            14:26 23.04.2019

            Nejblbějc vypadá ASCOD, natož ještě v té opancéřovanější podobě...jak tank ze začátku druhý světový :)
            Esteticky.

            Nejblbějc vypadá ASCOD, natož ještě v té opancéřovanější podobě...jak tank ze začátku druhý světový :)
            Esteticky.

        • CerVus
          14:50 23.04.2019

          Ale Lynx není zavedená a ověřená platforma a existuje také v jediné variantě, takže to taky nemá nijak zvlášť snadné. Navíc je to neuvěřitelně velká mrcha. Raději sedět v cv90 než ...Zobrazit celý příspěvek

          Ale Lynx není zavedená a ověřená platforma a existuje také v jediné variantě, takže to taky nemá nijak zvlášť snadné. Navíc je to neuvěřitelně velká mrcha. Raději sedět v cv90 než v Lynxu.Skrýt celý příspěvek

          • Luky
            14:59 23.04.2019

            Dobře, ale ty další varianty alespoň existují v návrhu. Pokud jsou ty návrhy ještě trochu živé, je to jen dobře. Alespoň se dá lecos doupravit na míru. Rizikovost projektů je daná ...Zobrazit celý příspěvek

            Dobře, ale ty další varianty alespoň existují v návrhu. Pokud jsou ty návrhy ještě trochu živé, je to jen dobře. Alespoň se dá lecos doupravit na míru.
            Rizikovost projektů je daná spíš koncepcemi.
            F-35 je koncepčně nový, slučuje protichůdné požadavky mnoha skupin. Proto byl od počátku rizikovější ve smyslu výsledku, kterého se ale podařilo dosáhnout za cenu extrémních nákladů (nebylo velké riziko, že by nebyly peníze)
            GripenE rozvíjí osvědčenou konstrukci, není rizikový, Švéfové navíc konstrukce dotahují.
            Puma - revoluční koncepce, riziko provozních nákladů.
            Lynx - v čem spočívá to nebezpečí. Jako že by Němci najednou zapomněli dělat pásy nebo motory?Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            15:03 23.04.2019

            "F-35 je koncepčně nový, slučuje protichůdné požadavky mnoha skupin. Proto byl od počátku rizikovější ve smyslu výsledku, kterého se ale podařilo dosáhnout za cenu extrémních ...Zobrazit celý příspěvek

            "F-35 je koncepčně nový, slučuje protichůdné požadavky mnoha skupin. Proto byl od počátku rizikovější ve smyslu výsledku, kterého se ale podařilo dosáhnout za cenu extrémních nákladů (nebylo velké riziko, že by nebyly peníze)"

            Jak už se tu několikrát dokazovalo... Cena za všechny 3 verze je jen o něco dražší než co stál vývoj F-16a/b. Ale proč se stále neopakovat.Skrýt celý příspěvek

          • CerVus
            15:09 23.04.2019

            (Proč tu sakra nejde reagovat na předchozí posty? - příšerný tenhle nový vzhled) Luky: Jenže ja vidím problém Lynxu hlavně v tom, že stejně jako bohatí Saudi zaplatili vývoj ...Zobrazit celý příspěvek

            (Proč tu sakra nejde reagovat na předchozí posty? - příšerný tenhle nový vzhled)

            Luky: Jenže ja vidím problém Lynxu hlavně v tom, že stejně jako bohatí Saudi zaplatili vývoj F-18SA, tak chudá ČR by stejně platila vývoj těch dalších variant přičemž by jich následně koupila jen pár desítek. To už je opravdu lepší sáhnout po Ascodu, který má všechny varianty připravené od předchozích kupců. On to podle mě stejně vyhraje. CV90 dojede na to, že se vláda nechce vázat na Švédy, na to, že offsetové programy na Gripeny stály za prd a že nám je i na podruhé dali za hodně vysokou cenu. Ascod navíc splňuje všechny podmínky a k nim se nabízí i kanovové verze. Jen to je holt neuvěřitelně šeredný stroj.Skrýt celý příspěvek

          • Luky
            15:10 23.04.2019

            "jen o něco dražší" :D Dokázalo tak akorát prd. Co to stálo doopravdy ví jen vyvolenej Amík z LM a dva lidi z kongresu. Ostatní jsou pohádky pro veřejnost. Oni umí kouzlit s ...Zobrazit celý příspěvek

            "jen o něco dražší" :D
            Dokázalo tak akorát prd. Co to stálo doopravdy ví jen vyvolenej Amík z LM a dva lidi z kongresu. Ostatní jsou pohádky pro veřejnost. Oni umí kouzlit s číslama jako nikdo (NIKDO doopravdy ani neví kolik tiskne jejich rezervní banka).
            Takže technicky - předpokládám, že nechceš popřít vývojové složitosti F-35 dané zadáním?Skrýt celý příspěvek

          • Luky
            15:15 23.04.2019

            Tak já předpokládám, že cenová kritéria (náklady na další verze), bude řešit už ten současný tendr, takže nemůže vyhrát vyloženě drahé řešení. Navíc říkali, že cena je jedním ze ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak já předpokládám, že cenová kritéria (náklady na další verze), bude řešit už ten současný tendr, takže nemůže vyhrát vyloženě drahé řešení. Navíc říkali, že cena je jedním ze základních kritérií.

            Teda leda že by všichni odstoupili a Lynxáci lišáci to napálili...Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            15:21 23.04.2019

            Luky: "(NIKDO doopravdy ani neví kolik tiskne jejich rezervní banka)." Alespoň nelži... Fed tiskne jen na příkaz ministerstva financí. Ale chápu, že ty nechápeš ani základy ...Zobrazit celý příspěvek

            Luky: "(NIKDO doopravdy ani neví kolik tiskne jejich rezervní banka)."

            Alespoň nelži... Fed tiskne jen na příkaz ministerstva financí. Ale chápu, že ty nechápeš ani základy ekonomie a fungování státu.

            CerVus:"To už je opravdu lepší sáhnout po Ascodu, který má všechny varianty připravené od předchozích kupců. "

            Tohle je taky stále opakované lež. Stejně jako nevyhovuje "PUMA" protože má ACR jiné požadavky než BW. Tak nevyhovují ani ty verze. ACR si chce udělat svoje, ne jen koupit.Skrýt celý příspěvek

          • CerVus
            15:28 23.04.2019

            Jiroši: Jasně, že si AČR bude chtít ta BVP přizpůsobit (jakkoli je to vzhledem k našim schopnostem a zkušenostem absurdní). Jenže je snazší změnit pár detailů na hotových ...Zobrazit celý příspěvek

            Jiroši: Jasně, že si AČR bude chtít ta BVP přizpůsobit (jakkoli je to vzhledem k našim schopnostem a zkušenostem absurdní). Jenže je snazší změnit pár detailů na hotových variantách než z Pumy dělat třeba variantu na odsun raněných nebo pro verzi dělostřelecké pozorovatele. Pamatuj, že požadujeme nějakých 6 nebo 7 variant.Skrýt celý příspěvek

          • Luky
            15:31 23.04.2019

            Ty nelži Jirosi. Pokud kongres schválí, že FED může natisknout 1,5 bilionu pro sanaci a on pak podle AMERICKÝCH (ne Ruských) politiků na základě NEÚPLNÉHO auditu natiskne 16 nebo ...Zobrazit celý příspěvek

            Ty nelži Jirosi.
            Pokud kongres schválí, že FED může natisknout 1,5 bilionu pro sanaci a on pak podle AMERICKÝCH (ne Ruských) politiků na základě NEÚPLNÉHO auditu natiskne 16 nebo spíše dle amerických politiků i 26 biliónů $Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            15:40 23.04.2019

            Luky nauč se jak funguje centrální banka. Pak ti dojde o čem mluvíš. Ale to chce mít trošku přehled. CerVus: Takhle by to dělal dobrý hospodář. Praxe v ACR je jiná viz ...Zobrazit celý příspěvek

            Luky nauč se jak funguje centrální banka. Pak ti dojde o čem mluvíš. Ale to chce mít trošku přehled.

            CerVus: Takhle by to dělal dobrý hospodář. Praxe v ACR je jiná viz pandur...
            Krom verze pro "ženisty", je to z většiny jen minimální předělaní.Skrýt celý příspěvek

          • Luky
            15:47 23.04.2019

            Já vím, jak má fungovat státní centrální banka a že takové banky jsou normálně pod přísnou kontrolou. Čili poddaní musí hrát podle pravidel - proto věřím, alespoň rámcově číslům za ...Zobrazit celý příspěvek

            Já vím, jak má fungovat státní centrální banka a že takové banky jsou normálně pod přísnou kontrolou. Čili poddaní musí hrát podle pravidel - proto věřím, alespoň rámcově číslům za vývoj něčeho třeba v Česku, Německu nebo Švédsku.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            16:22 23.04.2019

            Na stránkách Rheinmetallu je několik vizualizací dalších verzí ...Zobrazit celý příspěvek

            Na stránkách Rheinmetallu je několik vizualizací dalších verzí Lynxu.
            https://www.rheinmetall-defenc...
            Navíc velitelská verze už existuje i ve skutečnosti, z ní by měla vycházet i zdravotnická verze.
            https://www.edrmagazine.eu/the... Skrýt celý příspěvek

    • Kichot
      11:52 23.04.2019

      Taky bych řekl, že problém je hlavně v požadavku počtu přepravovaných osob. Puma navíc stejně nemá ani další požadované verze. A tak nějak se traduje , že složitost německých ...Zobrazit celý příspěvek

      Taky bych řekl, že problém je hlavně v požadavku počtu přepravovaných osob. Puma navíc stejně nemá ani další požadované verze. A tak nějak se traduje , že složitost německých zbraní přispěla k prohrané 2 sv. válce...Skrýt celý příspěvek

      • Rase
        12:07 23.04.2019

        složitost/ pověstná německá přepečlivost asi ano, ale to byl hlavně problém v uspěchanosti vývoje. Problém byla i roztříštěnost typů (z toho by se měli poučit i Rusové, viz tanky ...Zobrazit celý příspěvek

        složitost/ pověstná německá přepečlivost asi ano, ale to byl hlavně problém v uspěchanosti vývoje. Problém byla i roztříštěnost typů (z toho by se měli poučit i Rusové, viz tanky co provozují), kdyby dokázali ve velkém produkovat Pz IV, asi by to plně stačilo - vyráběly se až do konce války. Na druhou stranu, na nějaké velké počty tanků neměli ani materiál, palivo, osádky atd. i tak ale prý končili válku s víc tanky než když začala.Skrýt celý příspěvek

        • Kichot
          13:13 23.04.2019

          Souhlas je to sice OT. Hlavně nedostatek ropy a dalších surovin no a Áda tomu dodal korunu. Naštěstí pro nás

          Souhlas je to sice OT. Hlavně nedostatek ropy a dalších surovin no a Áda tomu dodal korunu. Naštěstí pro nás

  • Sunet
    10:36 23.04.2019

    Děkuji za ucelený pohled na oba typy věží, s jejich nedostatky a přednostmi.
    Ještě bych uvítal i analýzu výsledku střeleb na Libavé, jsou-li k dispozici výsledky všech vozidel.

    Děkuji za ucelený pohled na oba typy věží, s jejich nedostatky a přednostmi.
    Ještě bych uvítal i analýzu výsledku střeleb na Libavé, jsou-li k dispozici výsledky všech vozidel.

  • PavolR
    09:19 23.04.2019

    Nie je nevyhnutne pravda, že pri bezposádkových vežiach veliteľ vozidla stráca možnosť vlastného situačného povedomia, lebo korby modernejších konštrukcií, už vyslovene ...Zobrazit celý příspěvek

    Nie je nevyhnutne pravda, že pri bezposádkových vežiach veliteľ vozidla stráca možnosť vlastného situačného povedomia, lebo korby modernejších konštrukcií, už vyslovene počítajúcich s použitím bezposádkových veží (Puma, T-15, ... ), disponujú aj poklopmi pre veliteľa.Skrýt celý příspěvek

    • Bernis
      10:29 23.04.2019

      S možností výhledu 360 stupňů?

      S možností výhledu 360 stupňů?

      • PavolR
        10:41 23.04.2019

        Podľa toho, nakoľko sa vysúka von. ;-) Rozhodne omnoho lepšie, ako nemať takúto možnosť vôbec.

        Podľa toho, nakoľko sa vysúka von. ;-) Rozhodne omnoho lepšie, ako nemať takúto možnosť vôbec.

        • Gibon
          10:45 23.04.2019

          Tu moznost zachovali aj u tych nasich ...Zobrazit celý příspěvek

          Tu moznost zachovali aj u tych nasich BVP-M.
          https://m.topky.sk/gl/513113/2...
          https://m.topky.sk/gl/513113/2... Skrýt celý příspěvek

          • dexnom
            11:35 23.04.2019

            u osadkove veze je mozne vest palbu s velitelem venku v tomhle konkretnim pripade co jsi postnul je to nemozne a neumim si to predstavit ..vysoukat se ven, rozhlidnout se, zalezt ...Zobrazit celý příspěvek

            u osadkove veze je mozne vest palbu s velitelem venku v tomhle konkretnim pripade co jsi postnul je to nemozne a neumim si to predstavit ..vysoukat se ven, rozhlidnout se, zalezt zpet...navic muze vylezt jen kdyz je vez v pochodove poloze...Skrýt celý příspěvek

          • Gibon
            12:01 23.04.2019

            Dexmon:
            Argument v clanku bol, ze sa velitel nemoze rozhliadnut pri bezosadkovej vezi.
            99 zo 100 velitelov BVP bude pocas utoku zalezenych vo vozidle.

            Dexmon:
            Argument v clanku bol, ze sa velitel nemoze rozhliadnut pri bezosadkovej vezi.
            99 zo 100 velitelov BVP bude pocas utoku zalezenych vo vozidle.

          • Luky
            21:59 23.04.2019

            ale tady jde taky o přehled v situaci, která útoku předchází...

            ale tady jde taky o přehled v situaci, která útoku předchází...

          • Gibon
            11:39 24.04.2019

            Luky: a tam ma velitel BVP-M s bezosadkovou vezou moznost vyliest von a rozhliadnut sa. Cize to nie je neriesitelne. Proste ten argument je viacmenej fabulacia. Stacilo ziadat ...Zobrazit celý příspěvek

            Luky: a tam ma velitel BVP-M s bezosadkovou vezou moznost vyliest von a rozhliadnut sa.
            Cize to nie je neriesitelne.
            Proste ten argument je viacmenej fabulacia. Stacilo ziadat poklop pre velitela.Skrýt celý příspěvek

    • Gibon
      10:39 23.04.2019

      Tam je toho viac. By ma zaujimal dovod, preco by bezosadkova vez mala byť poruchovejsia? Ako vyrobca sa rozhodne, toto je bezosadkova vez, tak dame poruchovejsie servopohony, ...Zobrazit celý příspěvek

      Tam je toho viac.
      By ma zaujimal dovod, preco by bezosadkova vez mala byť poruchovejsia? Ako vyrobca sa rozhodne, toto je bezosadkova vez, tak dame poruchovejsie servopohony, cidla, kabelaz....

      Skoda slov...Skrýt celý příspěvek

      • Riiiederner
        21:34 23.04.2019

        Gibon ... Čím více "hejblátek" tím víc se jich může porouchat žeby ?

        Gibon ... Čím více "hejblátek" tím víc se jich může porouchat žeby ?

    • satai
      10:43 23.04.2019

      To je trochu jiný žánr. Ve věži máš jakýs takýs přehled non-stop. Z poklopu jen když vykoukneš (tedy nejspíš, když jsi přehled ztratil. Což je ta lepší varianta - víš, že nevíš. ...Zobrazit celý příspěvek

      To je trochu jiný žánr.

      Ve věži máš jakýs takýs přehled non-stop. Z poklopu jen když vykoukneš (tedy nejspíš, když jsi přehled ztratil. Což je ta lepší varianta - víš, že nevíš. Když nevíš, že nevíš, tak je to horší. A poklop nepoužiješ).

      Navíc vykouknout znamená vystrčit hlavu ven mimo pancíř.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2