Armáda ČR kupuje nové Pandury. Jak je to s cenou?

Bojová vozidla pěchoty Pandur II. / AČR

Armáda České republiky objednala u české firmy TATRA DEFENCE VEHICLE 20 kolových obrněných vozidel velitelských-štábních (KOVVŠ) a spojovacích (KOVS) na podvozku Pandur II za více než 2 miliardy Kč (včetně DPH). Cena je bezmála o 800 milionů Kč větší, než původně odhadovaná. Kde se vzal rozdíl?

V roce 2003 vláda premiéra Vladimíra Špidly schválila nákup 240 kolových obrněných vozidel. V roce 2006 vláda Jiřího Paroubka posvětila nákup obrněnců Pandur od firmy Steyr za 23,6 miliardy Kč (199 ks + opce na 41 vozidel) v 18 modifikacích.

V roce 2007 ale vláda Miroslava Topolánka vypověděla smlouvu a ministryně obrany Vlasta Parkanová oznámila nákup pouze 107 Pandurů. Nakonec v roce 2008 ministr obrany Martin Barták podepsal smlouvu na dodání 107 transportérů za 14,4 miliardy korun.

Armáda ČR nakonec dostala následující verze - kolové bojové vozidlo pěchoty (KBVP; 72 ks), vozidlo velitele roty (KBV-VR; 11 ks), vozidlo průzkumné s radiolokátorem (KBV-PZLOK; 8 ks), vozidlo průzkumné (KBV-PZ; 8 ks), obrněný transportér ženijní (KOT-Ž; 4 ks) a obrněný transportér zdravotnícký (KOT-ZDR; 4 ks).

Armáda ČR tedy musela oželet původně uvažované verze, jako je např. samohybný minomet nebo v úvodu zmíněné KOVVŠ a KOVS.

V roce 2013 se Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) rozhodlo doplnit flotilu 107 Pandurů o chybějících 20 vozidel KOVVŠ a KOVS. "Danými vozidly budou vybavena místa velení brigádního a praporního typu a to u jednotek, které jsou již vyzbrojeny vozidly PANDUR II 8x8," dočteme se v dokumentu Kolová obrněná vozidla velitelsko-štábní a spojovací PANDUR – nákup z roku 2013.

Předpokládaná cena zakázky byla v roce 2013 1,27 miliardy Kč s termínem dodání vozidel mezi roky 2018 až 2020.

Nyní ale MO ČR plánuje nakoupit 20 vozidel od české firmy TATRA DEFENCE VEHICLE za více 2 miliardy Kč (včetně DPH). Finální nabídku předložila česká firma začátkem záři.

Z jakého důvodu je ale cena zakázky o 800 milionů Kč větší - tedy průměrně o 40 milionů Kč za vozidlo?

Podle dokumentu předloženého vládě má navýšení ceny na svědomí především použití nejnovějších komunikačních a informačních systémů poslední generace (původní cena za komunikační/informační systémy byla navíc údajně podhodnocená), vývoj a stavba upraveného podvozku a vytvoření pracovišť pro činnost štábu v poli, které budou rozvinovány v konfiguraci s velitelsko-štábními vozidly.

„Vojáci své původní požadavky specifikovali v roce 2013. Od té doby ale došlo ke změně bezpečnostní situace ve světě, na kterou musíme reagovat nejen nákupem moderních zbraní, ale také inovací a zdokonalením výzbroje u již zahájených projektů, což je tento konkrétní případ," uvedl k navýšení ceny ministr obrany Martin Stropnický. „Technicky zhodnotit nová bojová vozidla ještě v procesu výroby je pro armádu a stát výhodnější, než vozidla modernizovat až po jejich dodání."

Původně se pro výrobu KOVVŠ a KOVS počítalo s využitím nadbytečných portugalských podvozků Pandur. TATRA DEFENCE VEHICLE je vlastníkem zmíněných portugalských podvozků, ale nemá jich dostatečné množství pro splnění zakázky Armády ČR. Navíc Armáda ČR požádala o větší balistickou a protiminovou ochranu vozidel, a také o další úpravy na konstrukci podvozku.

"Po analýze těchto podvozků provedené uchazečem se ukázalo, že rozpracované portugalské podvozky nejsou vhodné pro zástavbu požadovaných modifikací vozidel a není jich ani dostatečné množství. I přesto, že uchazeč je nyní vlastníkem daných podvozků, budou jím vyrobeny zcela nové podvozky, které budou přímo uzpůsobeny požadavkům AČR na daná speciální vozidla," dočteme se ve zprávě Informace o navýšení ceny veřejné zakázky „Kolová obrněná vozidla velitelsko-štábní a spojovací PANDUR – nákup" oproti předpokládané hodnotě veřejné zakázky.

Zpráva také mluví o požadavku posílení elektrické soustavy KOVVŠ a KOVS pomocí napájecí jednotky (APS), a o doplnění podvozku o stabilizační vzpěry včetně jejich ovládání.

"Celá konstrukce podvozkové části musí být tomu uzpůsobena a zpevněna. Toto má dopad na náklady spojené s vývojem a konstrukcí vozidel včetně nákladů na provedení náročných testů," dočteme se ve zprávě.

Dále nově armáda získá zmíňené mobilní pracoviště štábu pro KOVVŠ. Díky tomu může systémy KOVVŠ, při stacionárním použití, využít širší okruh příslušníků štábu praporu, pluku nebo brigády.

Průměrná jednotková cena KOVVŠ je tedy nově 102 milionů Kč (včetně DPH; původně 54 milionů Kč), KOVS 98 milionů (původně 67 milionů Kč) a jednotková cena celkově šesti mobilních pracovišť štábu 12,5 milionu Kč. Dále budou pořízeny doplňky katalogů dílů za 6 milionů Kč a kurzy pro školení specialistů za 2,6 milionů Kč - vše včetně DPH.

Jak již proběhlo médií, MO ČR je připraveno i přes navýšení s TATRA DEFENCE VEHICLE uzavřít smlouvu na dodávky KOVVŠ a KOVS. V AČR vozidla nahradí zastaralá velitelská pracoviště na podvozku nákladního automobilu Praga V3S a celkově výrazně rozšíří možnosti velení a spojení štábu praporu, pluku nebo brigády.

"Předkládaná veřejná zakázka tedy napravuje rozhodnutí předchozí vlády, přijaté v souvislosti s omezeným finančním rámcem, vyvolaným probíhající krizí, a realizuje potřebu armády na přestavbu míst velení. Předkládaný materiál nebyl předkládán do Pracovní skupiny pro transparentní veřejné zakázky, neboť neobsahuje informace o veřejné zakázce, které spadají do kompetence pracovní skupiny," dočteme se v souhrnu na konci vládní zprávy.

K podpisu smlouvy dojde v následujících měsících, dodávky KOVVŠ a KOVS jsou plánovány na roky 2019 a 2020.

Zdroj: Tiskové oddělení MO ČR

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polsko-český projekt končí? Poláci chtějí vlastní BVP Borsuk

Polské ministerstvo obrany podle informací Defence24 uvolnilo další finance na vývoj domácího ...

CZ 807 BREN: Stovky tisíc českých útočných pušek pro Pákistán?

Česká útočná puška CZ 807 BREN je jedním z hlavních kandidátů na kompletní přezbrojení pákistánské ...

Armáda ČR získá izraelské radiolokátory EL/M-2084

Tendr na nákup mobilních radiolokátorů středního dosahu MADR (Mobile Air Defence Radar) zná vítěze. ...

TATRA TRUCKS splnila dodávku pro AČR tři měsíce před termínem

Kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS dokázala splnit zakázku pro Armádu ČR více než tři měsíce před ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    23:04 03.02.2017

    Zemak: pokud vycytaji vzpery a kabinu pro minomety, aby mohly strilet z plochy, k houfnici je to jen krucek, proto peclive sledujme ty PRAMy na Tatrovackych podvozcich, hodne nam to napovi o novych houfnicich.

  • Rase
    23:00 03.02.2017

    CSG rozhodne nejsou pitomci, vedi co prodat a jak, navic dohoda s GDLS Europe nebude spatna, Steyr je Steyr, ten pro ne ma vyznam mnohem vetsi, te uz GD vlastni. Kdyby neco kleklo, muzou u CSG prodavat jen Tatry. U BVP doufam v novy podnik, idealne statni, tedy Vop-cz. Zkratka dlouho si necucli ze statniho ceciku, tak by se vzpruha hodila i jim. Nepotrebujeme monopol v podani CSG. Montovna je to stejna a vyroba probiha stejne na jednom miste - cca par kilometru rozdil

  • Rase
    23:00 03.02.2017

    CSG rozhodne nejsou pitomci, vedi co prodat a jak, navic dohoda s GDLS Europe nebude spatna, Steyr je Steyr, ten pro ne ma vyznam mnohem vetsi, te uz GD vlastni. Kdyby neco kleklo, muzou u CSG prodavat jen Tatry. U BVP doufam v novy podnik, idealne statni, tedy Vop-cz. Zkratka dlouho si necucli ze statniho ceciku, tak by se vzpruha hodila i jim. Nepotrebujeme monopol v podani CSG. Montovna je to stejna a vyroba probiha stejne na jednom miste - cca par kilometru rozdil

  • jerry
    20:51 28.01.2017

    Armáda už všecky OT-64 vyřadila?Minomety budou asi na podvozku 815-7 tak to schvaluji.V3S eště jezdí tak to je mazec.

  • juhelak
    08:42 17.01.2017

    http://zpravy.e15.cz/domaci/ud...

    dám to sem..nejvíc mě zaujala ta zásoba munice.. 60 000. Při cená kolik nová munice stojí, tak dává smysl tuhle ještě využít. V těch našich skladech musí bejt jestě obrovské množství všeho možného..je něke nejaký soupis skladový zasob AČR?

  • Zemak
    23:36 13.01.2017

    Dřív ty minomety vozily V3S-ky, teď budou na Tatrovkách. Oproti dřívějšku, by se mělo dát střílet rovnou z ložné plochy na vozidle (tedy asi nějaké vzpěry) + v případě potřeby minomet sundat z valníku (tak jako na V3S-kách). Tedy budou mít čtyřdveřovou kabinu, nějaké místo na munici, rampu s navíjedlem, boční vzpěry, ale jinak nic extra., nabíjet se budou nejspíš i nadále manuálně.

    to Rase: mne to nepřijde jako vůbec špatný koncept, za relativně mrzký peníz vzroste bojová hodnota Pramu o několik desítek procent výše. Ve finále, když se jeden minomet poveze a jeden bude v závěsu, tak máš nouzově dva v jednom. Je to jednoduché, ale ve finále proč ne.

  • kalamar
    14:23 12.01.2017

    Co se týká té ceny Pandurů,že si armáda připlatí 40mil za ks více,tak to zdaleka není jen o modernizaci.
    Ta představa že armáda pořídí od Strnada 20 Pandurů v tom provedení jak chtěla za 1,2miliardy je nesmysl od samého začátku.Necelé 2 roky trvalo armádě než přiznali chybu v kalkulaci a až došli ke schodě ze Strnadem tak až pak došlo rovnou na modernizaci nově pořízených Pandurů.
    Ale co nevíme je kolik milionů stojí ve skutečnosti to vylepšení Pandurů a kolik milionů byla ta chyba v kalkulaci.
    http://zpravy.e15.cz/domaci/ud...

    Co se týče kapacit nově otevřené haly Strnadova podniku v Kopřivnici na výrobu Pandurů a Titusů,tak se počítá s výrobou 100 kusů ročně této techniky.

  • Rase
    14:22 12.01.2017

    juhelak:
    Dřív ty minomety vozily V3S-ky, teď budou na Tatrovkách. Oproti dřívějšku, by se mělo dát střílet rovnou z ložné plochy na vozidle (tedy asi nějaké vzpěry) + v případě potřeby minomet sundat z valníku (tak jako na V3S-kách). Tedy budou mít čtyřdveřovou kabinu, nějaké místo na munici, rampu s navíjedlem, boční vzpěry, ale jinak nic extra., nabíjet se budou nejspíš i nadále manuálně.

    Gorn:
    Hodně těch věcí půjde na Titus, jelikož je levnější než Pandur, ale bylo by docela logické, pokud by jednotky s Pandury měly jen Pandury.

  • Gorn
    12:23 12.01.2017

    Rase: "Pokud by měl vznikat nový mechanizovaný prapor"? Nerad sděluji špatné zprávy, ale on už vzniknul - 45. mpr v Rakovníku, takže ne, víc než 200 jich asi potřeba nebude

    Myslím si spíš že to bude vypadat opačně C-RAM nebude vůbec, samohybné minomety taky ne, PVO na Tatrách, radilokátory pro PVO krátkého dosahu vůbec nebo Tatra atd. jinak si nedokážu představit kde tu techniku vezmou když se víc jak 4 měsíce po založení 45. mpr mluví o konečném stavu 200 Pandurů

  • Jura99
    11:18 12.01.2017

    juhelak: to ještě nejsou samohybné minomety, ale tažené resp. vezené a k nim se kupují nová auta.
    Samohybný minomet by se vešel na Titus.
    Ty Pandury už aby začali vyrábět, když jim do toho přijde zakázka pro OS SR, který můžou celkem chtít i 100ks, tak to bude trvat roky. Zajímavá myšlenka, že CSG někde disponuje polotovarem či celými podvozky pro portugalské Pandury. Na tom by něco mohlo být. Nepřímo to potvrzuje Sobotka, když zdůvodnil navýšení ceny stavbou nových podvozků, nikoliv "už vyrobených", které nevyhovují.

  • stirling
    10:57 12.01.2017

    juhelak: o tom se už psalo mělo by jít o tu novou velkou odolnou kabinu co tatra má na podvozku 8x8 a poveze to munici i ten minomet tuším, takže to bude vše v jednom.

  • juhelak
    10:38 12.01.2017

    Rase: nekteré z tech verzí by mohli nahradit nastavby na Titusech nebo Tatrovkách a bude to levnejsi. Btw u tech nakladáku..v kvetnu má Tatra předat dalších asi 40 nákladní aut včetně verze pram pro 120 mm minomet..To znamená přesně co? jako že doprovodný vůz pro minomet s municí a nebo přímo jako nástavba pro minomet?

  • Rase
    10:24 12.01.2017

    Těch cca 70 nových Pandurů (na plánovaných 200) se vyplácá velice rychle. Stačí nakoupit nějaká ty minometná vozidla, PVO velmi krátkého dosahu, nějaká C-RAM vozidla na podvozku Panduru, pár vozidel s lokátory atd. Je to pár desítek vozidel, ale i tak. Pokud by měl vznikat nový mechanizovaný prapor, tak by bylo asi potřeba ještě víc vozidel, než těch 200. Jenom moc nechápu, proč je chtějí nakupovat po částech, ale asi to vypadá líp, když za pár desítek specializovaných strojů utratí MO jednotky miliard, než nakoupit celou rodinu specializovaných vozidel (cca 100) za třeba 15 miliard...

  • Gorn
    10:15 12.01.2017

    Carl: Jelikož nám tu, mimo koncepce a výhledy akvizic, vzniká u 4.brn nový mechanizovaný prapor tak k nákupu dalších Pandurů prostě dojít musí

  • Carl
    09:37 12.01.2017

    Pandury se budou modernizovat někdy po roce 2020, otázka je, jestli rovnou na standard těchto nových. Doufám že ano, jinak by to nedávalo moc smysl.

    Co mě děsí je ten premiérův návrat k původním počtům 200 kusů. Věcně vzato s ním souhlasím, ale v tuhle chvíli na to nejsou ani vyčleněné prostředky ani se s tím nepočítá v konc. dokumentech typu KVAČR, SdP atd. Ve chvíli kdy musíme "jen" modernizovat dělostřelectvo, protože nemáme na nové houfnice, mi příjde nákup sedmdesáti pandurů jako zásadní akviziční projekt a dost velký zásah do obranného plánování. Já jen až někdo bude zase připomínat, že MO dělá věci nekoncepčně...

  • Bazinga20
    08:30 12.01.2017

    A s tím zázračným tempem výroby bude čas na další modernizaci pomalu ve chvíli dodání...

  • skelet
    08:00 12.01.2017

    Už je to skoro deset let od prvních Pandurů. Je logické, že další dodávky budou modernizovány

  • Zdenoušek
    06:24 12.01.2017

    Každej novej "kulomet" dobrej. Od té doby co zrušili ZVS tak je tím víc chytrejch. Fascinuje mi jak tady má každý plnou hubu logistické podpory. Připadá mi, že tu jsou diskutující minimálně z GŠ. Když je to holý tak jsou hudralové co říkají, že to nemá vybavení a jsme jak za krále klacka. A pak, když je to vybavený! Hudraj druhý, že by stačil klacek, že stejně víc nepotřebujeme.

  • alea206
    23:52 11.01.2017

    Ja bych z toho ze par panduru bude na modernizovanem podvozku zas tak odvareny nebyl. Povede to hlavne k drasi kupni cene i logistice nahradnich dilu. A dovede si predstavit ze za par let nekdo prijde s tim ze puvodni pandury by se meli modernizovat, ale aby se usetrilo, tak ne vsechny. A budeme mit jeden stroj na 3 podvozkach. Logisticky v pripade konfliktu uzasne :-)

    Jura99:
    To ze sme pred skoro 100 lety umely delat zbrane svetove urovne uz je dneska jenom vzpominka a nedokazu si predstavit ze bysme se k tomu vratili. Nejsou na to ani lidi, ani technika, ani penize. Ono v te dobe nebyl mezi tankem a lokomotivou az takovy rozdil. Dneska uz jenom system rizeni palby bysme nebyli schopny na svetovi urovni vyrobit. Tehdy tam proste sedel Pepa a cim vic toho nastrilel, tim byl lepsi.

  • cejkis
    21:37 11.01.2017

    Spíše čekám, že 800 mil je cena podvozků, které nakoupili a stojí plonkové na betonové ploše. Jako u letadel CASA, tam se pro změnu kompenzovala ztráta z prodeje L159 v servisní smlouvě. Nemám na to důkaz, ale nikdo mi to nevymluvíte.

  • tomas.kotnour
    20:44 11.01.2017

    CSG má zjevně k dispozici neupřesněné množství podvozků Pandur II ve specifikaci pro portugalskou armádu, které však nebyly odebrány, přestavbou těchto vozidel vznikl například Corsac nebo samohybný minomet, který byl několikrát prezentován. Tato vozidla se však odlišuji od těch, které máme my. A tak se to místo těchto "použitých" postaví na nových, stejných jako máme.

  • Petr M
    20:26 11.01.2017

    předpokládaný rozsah veřejné zakázky z hlediska pořizovaného sortimentu a charakteru jednotlivých druhů zboží. Průměrná jednotková cena vozidel (včetně DPH) na platformě PANDUR je pro
    KOVVŠ kalkulována ve výši 54,15 mil. Kč (6 ks) a cena pro
    KOVS ve výši 67,25 mil. Kč (14 ks).
    Předpokládané náklady na vozidla celkem jsou 1 266,4 mil. Kč.
    http://www.mocr.army.cz/assets...

    Já se stále nemohu dopátrat toho, co konkrétně přineslo zdražení z výše uvedené ceny na 100 mil Kč za jeden pandur.
    O jaké top komunikační a informační systémy poslední generace se jedná a jaké komunikační systémy tam mely být původně před zdražením...?

  • GAVL
    19:26 11.01.2017

    Naše nearmáda nepotřebuje top komunikační vybavení za přemrštěné ceny.
    Vyhozený prachy.
    To spíš potřebujem ty minomety na Pandurech. Všechny štábáky by stačilo mít na Tatrovkách.
    Čemu chtěj velet , když nemáme tankový vojsko, nemáme dělostřelectvo, atd atd
    Titusů je objednáno jak pro tři naše armády a teď ještě tohle.

  • Jura99
    16:48 11.01.2017

    gorn: cena vozidla netvoří hlavní položku, takže by cenově nejspíš nic moc neřešilo osadit střeva třeba na Tatru, abyste byl spokojenej, že to je podobné V3S. Rovněž není moc dobré demaskovat velení na první pohled jiným vozidlem. S tím počtem obyvatel, třeba Čína asi netrpí nedostatkem, ale myslel jsem to tak, že je škoda plýtvat životy pro jakési šetření, viz. ukrajinský konflikt, kde zpočátku vojáci neměli žádnou balistiku, pokud si ji nekoupili soukromě. Při počtech techniky v AČR a její životnosti je pro náš rozpočet celkem jedno, jestli je pořizovací cena 100 nebo 200mil.Kč/ks, takže než holý stroj, raději koupit s maximální soudobou výbavou, peníze jsou. Rovněž by bylo dobré rozproudit domácí výrobu zbraní, ve které jsme bývávali velmocí (ve třicátých letech dokonce na 1.místě ve vývozu na světě).

  • Funin
    16:46 11.01.2017

    Když vidiím ty debaty a to haló ohledně nákupu 20 Pandurů, tak jsem zvedavej co se bude dít až bude MO vybírat a kupovat pásové BVP

  • Gorn
    16:19 11.01.2017

    juhelak: počítáte špatně, viz. článek a diskuze- vozidla s podobnou výbavou atd. v první sérii nebyla, maximálně vozidlo velitele roty, velitelitelství praporu má ovšem naprosto odlišné požadavky. Podobné články v "běžném" tisku většinou porovnávají průměrnou cenu viz. Portugalské Pandury

  • juhelak
    14:58 11.01.2017

    Gorn: to porovnání ceny sem bral z článku z E15, kde psali o porovnání vozů s podobnou výbavou..počítám že i v první sérii byli velitelsko štábní verze. Nemám čas to v praci hledat :)

  • Gorn
    14:52 11.01.2017

    Jura99: Tak jednak má každý stát omezený počet obyvatel, když už si chcete hrát na to co je a co není argument, a druhak je Váš přístup "jen to nejlepší" vhodný maximálně pro dopis ježíškovi, reálně se takhle investovat nedá. Ten skok přes dvě generace je naprosto normální, generační obnova techniky je v ČR vzácná, důležitý je ten skok z náklaďáku na obrněné vozidlo a následně snaha zvýšit ochranu toho obrněného vozidla nad zavedený standard.

    Nicméně pokud nechcete slyšet o nahrazování V3S tak můžu argumentovat tím na jakých platformách se velitelská a spojovací vozidla staví v zahraničí a jak správný hospodář hledí v první řadě na techniku na frontě a ten zbytek se řeší "levněji" - třeba Izrael, který vyrábí ty vaše skvělé Namery, používá a používal spoustu druhořadé techniky (např. M3 Half-track)

  • Rase
    14:44 11.01.2017

    Ještě k tomu pancéřování od VVU Brno. Našel jsem, že dokončují práce na projektu PANDUR L4 (2015 - 2017) Který se týká zvýšení ochrany KBVP PANDUR II na úroveň K4 dle normy STANAG. Zpracování předběžného a konečného projektu, výroba a zkoušky prototypu, vypracování výrobní, provozní a průvodní dokumentace.
    letos tedy mají finišovat (!)
    Stejně tak letos finišují s vylepšenou aktivní ochranou (AO-II)

  • Jura99
    14:14 11.01.2017

    gorn: že to nahrazuje V3S není argument. Je to prostě skok přes dvě generace a balistická ochrana není nikdy dostatečná pro stát s omezeným počtem obyvatel. Kdyby bylo na mě, kupoval bych jenom nejdražší, nejlepší a nejúčinnější zbraně s maximálně ochranou posádky (např. izraelské Namery). Jinak Tatra má údajně podepsanou smlouvu na Pandury s Indonésií, detaily a počty neznám, ale možná dali Indonésii ve výrobě přednost.

    Ty Portugalské mají podivně malou přepravní kapacitu viz. valka.cz kde píšou 3+4osoby

  • niko
    13:56 11.01.2017

    PavolIR: Tak Pandur urcite minimalne rok nebude temou dna pre OS SR. Typujem, ze tento rok objednaju a buducy rok zacnu robit. Ale hlavne aj ked bude, tak je planovana jeho vyroba v MSM na Slovensku. Takze cesku vyrobnu linku by to nemalo ovplivnit vobec.

  • Gorn
    13:46 11.01.2017

    juhelak: a určitě porovnáváte porovnatelné? Je to jen tip, ale řekl bych že za to 40% snížení může spíš absence drahé výzbroje (30mm, PTŘS) a většiny přehledové/zaměřovací elektroniky a optiky. Obecně totiž platí že hračky pro velitele a střelce tvoří většinu ceny obrněných vozidel, samozdřejmě dodatečná spojovací technika a elektronika pro velitelská vozidla taky něco stojí, ale zdaleka to není na stejné úrovni.

    Rase: je hezké že o to je nějaký zájem, ale ten systém je prapodivný. Pokud CSG/TATRA/Strnad evidují poptávku po nějakém produktu tak ho mají na vlastní riziko vymyslet a uvést na trh. Součastný systém kdy VVU Brno udělá produkt, AČR si ho zaplatí a otestuje a následně to soukromý subjekt začne prodávat do zahraničí přece není úplně vpořádku. Neříkám že je to nějaký podvod, konspirace atd. prostě je to jen špatně.
    Ona celá zakázka působí tak že platíme modernizaci Panduru pro další zákazníky, když si do nebojových vozidel která nahrazují V3S cpeme nový pancíř atd.

  • chlmcan
    13:42 11.01.2017

    a tak som nasiel este jednu stranku - http://www.w54.biz/showthread....
    uplne posledny prispevok. podla neho sa zda ze portugalsko dostalo naspet 55 mil, takze konecne cena bola cca 300 mil eur za 188 pandurov. Z toho len 35 bolo v bojovej konfiguracii (30 s 30mm kanonom a 5 s TOW raketami.)

    co ma este zaujalo ze ich bojove vozidlo ma vo vezi 2 ludi. Vie niekto cca porovnat rozdiel v cene ceskej a portugalskej vezi? Nasiel som len cenu pre cesku:
    In February 2006 General Dynamics European Land Systems (Steyr) selected the RCWS-12.7 and RCWS-30 weapon stations to equip Czech Republic's Pandur II armored vehicles under a $120 million contract awarded to Rafael.
    zdroj: http://www.deagel.com/Weapon-S...

    ked spravne pocitam tak len vezicka nas vysla na tolko co stal cely portugalsky pandur ;-)

  • Rase
    13:06 11.01.2017

    Ta rychlost výroby je opravdu blbá, mohli rovnou objednat 100 Pandurů v různých verzích (minomet atd.)

    Gorn:
    Myslím že rozdíl v ceně té nové sedačky od VVU Brno, oproti té původní, co by se tam stejně musela dát (nechat vyrobit v portugalsku, rakousku nebo jinde u GDLS atd.) je marginální. Navíc ty sedačky právě testují maďaři pro vlastní vozidla. Zájem mají i poláci a Italové. Budou jimy osazeny i ty nové Titusy a patrně i nová BVP. Mě to přijde v pohodě. Navíc drahá je jen výroba forem a věcí k výrobě. Pak už je jedno, jestli posvařuješ rám pro 100, nebo 1000 sedaček... zase tak hi-tech výrobek to není :D Když to přeženu, tak jen rám, polstrování a nějaké panty.

    http://palba.cz/viewtopic.php?...

  • chlmcan
    12:56 11.01.2017

    otazka k portugalskym pandurom. Na webe som nasiel info typu ze nie vsetky pandury sa dodali, problem bol s kvalitou a rychlostou dodavok takze portugalska vlada ukoncila zmluvu.
    podla tohoto clanku - http://www.janes.com/article/6... a https://en.wikipedia.org/wiki/... sa zda ze nakoniec dostali len 166+22 takze dokopy 188 pandurov za povodnu cenu kontraktu (arbitraz sa ukoncila dodanim tych extra 22 pandurov "zadarmo"). Takze sa mi zda ze povodna cena bola vyrazne podhodnotena.

    Zaroven sa nedodali pandury v minometnej verzii, 105mm podporna verzia bola sucast opce (33 pandurov za 140 mil eur), tie tiez nemaju.

    podla https://en.wikipedia.org/wiki/... sa zda ze nakoniec dostali len tieto pandury:
    105 Infantry Carrier Vehicle with 12.7mm machine gun
    7 Infantry Carrier Vehicle with 12.7mm machine gun installed in RWS turret
    16 Command Vehicle
    7 Recovery Vehicle
    8 Medical Evacuation
    5 Anti-tank Guided Missile – variant with TOW ITAS
    30 Infantry Fighting Vehicle – variant with SP30 turret with 30mm gun.
    6 Signals
    4 surveillance.

    Takze ta cena za portugalske pandury mi nepride ako relevantna :-( Ma prosim niekto viacej informacii? Ja len ze v kazdej diskusii k pandurom sa vytiahne cena za portugalsku verziu ale malokedy sa uz clovek dozvie ze vlastne kontrakt nedopadol ako mal, ze len 35 pandurov z 188 je v "bojovej" vybave atd..

  • juhelak
    12:52 11.01.2017

    Gorn: ted sem to ještě pročítal..u těch velitelsko štábních by měla být ta nová cena zhruba o 40% nižší než kolik stála v té původní serii s tím že bude modernějsí.
    Pokud je v plánu dokupovat další stroje tak v dalších serii už ten náklad na vývoj bude rozmělněný a budou opět levnější.
    A pokud sem dobře četl Raseho články, tak o tu sedačku je zájem jako o komponentu do objednávek nových bvp dalších států, tak by se náklady na vývoj mohli MO vrátit.

    Jediné co mi vadí je ta rychlost výroby. Tatra nemá zádnou jinou zakázku na pandury..jen tuhle..a bude dělat 20 vozů bezmála tři roky..ještě že SVK nic neobjednalo to by na to čekali déle než kdyby si ted objednali F35 :))

  • Gorn
    12:44 11.01.2017

    Add Cena- je tu drobný problém efektivity- VVU Brno vynalezl kolo, pardon "protiminové sedačky", a teď to někdo bude muset v malé sérii vyrobit. Samozdřejmě největší vtip je konstrukce vozidla, která musela být přepracována. Pro "sérii" 20 kusů jsou rozsáhlé modifikace prostě problém, časová náročnost výroby takových unikátů a jejich cena roste naprosto neúměrně k hodnotě takových modifikací.
    Racionální přístup by pochopitelně byl adaptovat existující řešení. Pokud na trhu neexistuje sedačka která by vyhovovala požadavkům AČR, tak by asi bylo vhodné udělat v AČR nějaké personální změny. Víceméně to samé lze aplikovat pro veškerou výbavu- pokud na trhu existuje cenově dostupné řešení tak nemá smysl hledat vlastní (ano, můžeme preferovat české produkty, ale náklady na vývoj ať si nesou soukromé firmy).
    U vozidla je situace trochu jiná, ale zase nechápu proč je potřeba u velitelských a spojovacích vozidel hnát ochranu nad existující standard. Obzvláště v kontextu toho že vozidla nahrazují V3S je tohle prostě nepochopitelné.

  • Katz
    12:39 11.01.2017

    "Z jakého důvodu je ale cena zakázky o 800 milionů Kč větší - tedy průměrně o 40 milionů Kč za vozidlo?"

    40 000 000 CZK = 1 480 330,11 EUR
    Kurz zo dňa: 10.1.2017
    EUR 1 = 27,021 CZK

    A ak si dobre pamätám 18ks modernizovaných pásových BVP-2, s najväčšou pravdepodobnosťou BVP-M2 SKCZ alias IFV Šakal bolo vyobstarávaných za 27 mil EUR tj. 1 500 000 EUR na kus

  • juhelak
    12:38 11.01.2017

    no je to vlastně druhá serie..nedokazu říct jestli je pandur uz za zenitem nebo je to porad moderni vuz..celkem to navýšení ceny beru. nechce se mí to počítat ale oproti první serii je pořád snížení ceny v desítkách procent. Tak aspoň tak.

  • PavolR
    12:32 11.01.2017

    Jura99:
    Neviem ako teraz, ale krátko pred voľbami sa 8x8 posunulo v rebríčku priorít OSSR za 4x4, takže Corsac ešte aspoň rok-dva nie je aktuálny.

  • marfolodej
    12:25 11.01.2017

    PS: a klidně se na mě zlobte, já nějak neksousnu, že nemáme Patrie :-(

  • marfolodej
    12:25 11.01.2017

    to Rase:
    ha, už si mi to vypsal, díky...

  • marfolodej
    12:24 11.01.2017

    to Rase:
    tak nevím teda kde je špek, ale Portugalci maj i 30mm kanony...???
    Ale maj i ty kulometný jako OT...čert se v rom vyznej :-(

  • Rase
    12:17 11.01.2017

    Petr M:
    akorát drtivá většina jich byla jen KOT s kulometem, když to pak zprůměruješ vyjde jednotková cena hodně malá. Cekem 364 mil.EURO za 260 vozidel Pandur II

    115 KOT (12.7mm kulomet - manuální)
    10 KOT (dálkově ovládaný kulomet)
    32 KBVP (30mm kanón)
    15 s PTŘS (TOW)
    33 minomet (120mm)
    33 podpůrné vozidlo (120mm)
    55 ostatní vozidla

    Očekávám, že pokud by přišla objednávka na neplavoucí Pandur v konfiguraci KOT (jen s kulometem) byla by cena CSG taky do 40 mil./ks

  • Petr M
    11:52 11.01.2017

    HonzaH: Potrugalské Pandury nemají jen kulomety, ale i jinou výzbroj
    30mm canon, 105mm kanon, TOW, 120mm minomet a další varianty
    .
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    jen pro info.
    Dánové koupili loni Piranha V za 53 mil. za kus včetně podpory servisu, školení na 15let.

    Poláky vyjdou rosomaci ješte levněji,

    např. KBVP
    Patria AMW nebo piranha V + izraelská vež RVS by vyšla taky cena kolem 50mil za kus.

    Za jakou cenu nakupuje čr nemusím zmiňovat...

  • niko
    11:44 11.01.2017

    Jura99: Corsac nebol OSSR objednany. Takze v tomto to urcite nebude.

  • Jura99
    11:33 11.01.2017

    Nákup je v pořádku, je dobře že se kupuje technika na nejvyšší úrovni, nejsme tak bohatí, abychom kupovali levné věci a nejsme tak početní, abychom plýtvali životy vojáků. Spíš mě zaráží, že se to dlouho vleče. Doufal bych, že těch 20ks už je vyrobeno. Dost možná, že bylo, ale změnily se na Corsac pro OSSR? No a hned objednat zbylých 70 dalších Pandurů, když se výroba tak vleče nebo ty minomety dát na Titus.

  • HonzaH
    11:22 11.01.2017

    marfolodej: Tak postav jeden český Pandur s 30 mm kanónen a PTŘS proti třem portugalským Pandurům s kulomety. Reálně ... kdo bude vítěz?

  • Rase
    11:02 11.01.2017
    Oblíbený příspěvek

    marfoloděj:
    zaprvé má blbá čísla a zadruhé porovnáváš portugalský KOT s kulometem, oproti našim KBVP s věží, kanónem, PTŘS, schopností plavby a lepší elektronikou. To všechno zvedá cenu na cca dvojnásobek.

    Z mého pohledu docela dobrá zpráva, že se vozidla nemusela modernizovat až dodatečně. Jinak vozidla budou osazena protimnovými sedačkami, které vymysleli u VVU BRNO. Očekávám, že balistickou ochranu posílí i onen vyvíjený pancíř. Tak uvidíme. Jinak obdobným vývojem si prošel i polský Rosomák, tak je fajn, že byla vylepšena i původní konstrukce Panduru II - posílený podvozek, korba atd.

    Stropnický dost kritizoval původní nákup jen vozidel 8x8, kdy by se armádě hodily i lehčí vozidla 6x6

  • Left
    10:58 11.01.2017

    Je to docela komedie, že od roku 2013 se kupuje 20 Pandurů...

    V této souvislosti by bylo dobré se podívat na Stropnického slova z roku 2015:
    http://www.ceskatelevize.cz/iv...
    v čase 39:15 - 40:44

    Plán byl pořídit je "do dvou, tří let", což 2018-20 tak úplně není, že.
    Plus je taky vtipná Stropnického dnešní obhajoba, která původní plán de facto shazuje ještě do působnosti předchozí Nečasovy vlády, ačkoli ještě v tom roce 2015 původní záměr hájil a v přiloženém rozhovoru se chlubil, jak sníží jednotkovou cenu.

    Nicméně bych rád od MO slyšel nějaké konkrétnější představy o doplnění počtu Pandurů na původně zamýšlenou úroveň, jak o tom Sobotka po jednání vlády mluvil - teď je otázka, jestli tím myslí 199 nebo 240. Nicméně pokud to půjde tímhle tempem, tak je pořídíme někdy v roce 2060...

  • marfolodej
    10:50 11.01.2017

    předražený až beda a ještě mě bude někdo opíjet rohlíkem, jak je to super.
    Takže portugalci nakupili jedno vozilo za 35mega a my za jedno dáváme 120mega???
    To je ale sranda :D
    A hlavně nepište, že naše pandury sou plně to nej ve světě a oproti portugalským daleko lepší.
    Reálně pánové....1 CZ pandur versus 3 portugalské....kdo je vítěz?

  • juhelak
    10:39 11.01.2017

    a o tom českém pancíři pro pandur taky nikde nic..to bude tajný jako ten Americky co mají ve svých tancích? Obecně..zakázky pomalé a výroba ještě pomalejší..20 vozidel dělat 3 roky..

  • niko
    10:28 11.01.2017

    No s pravdepodobnostou hraniciacou s istotou tvrdim, ze upravy podvozku na novych ceskych Panduroch su v podstate uprava podvozku na variantu Corsac.

  • CerVus
    10:24 11.01.2017

    Kdyby to neplavalo, tak to je o nějakých 150 mega levnější.

  • stirling
    10:19 11.01.2017

    Díky za článek, škoda, že nejsou známé podrobné specifikace podvozku, pro porovnání se stávajícím pandurem.
    Vymlouvají se na to, že dlouho trvá výběr, aby bylo vše ok a když se pak podepíše smlouva tak výroba pouhých 20 ks bude tvrat další 2-3 roky??? No kde to jsme... Při tomhle tempu už měli rovnou objednat i ty minomety stejně by je dodali tak 2023 a aspoň by mohla být nějaká množstevní sleva.

  • Padousek
    10:11 11.01.2017

    A co výzbroj těch pandurů? Je nějaké info? Předpokládám že asi nebudou mít 30 mm kanón, tak snad aspoň dostanou kulomet jako ženijní varianta.