Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom

UH-1Y Venom americké námořní pěchoty; větší foto / US Marine Corps

Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ČR) doporučila nakoupit víceúčelové americké vrtulníky UH-1Y Venom. Armáda ČR poptává 12 vrtulníků, příslušnou výzbroj a kompletní provozní zázemí pro vrtulníky.

Armáda chce UH-1Y Venom

“Na obraně chtějí americké vrtulníky, a jejich nákup by se měl řešit během Zemanovy cesty ve Státech,” řekl Právu zdroj na ministerstvu financí. Výběr vrtulníků UH-1Y deníku Právo potvrdil také poslanec za KSČM Stanislav Mackovík a předseda branného výboru za ANO Bohuslav Chalupa.

“Jsem rád, že konečně došlo k rozhodnutí. Ty stroje nejsou vůbec špatné. A nabídka americké strany je velice dobrá, co se týče ceny i doby dodání,” uvedl Chalupa. Generální štáb Armády ČR však nechtěl informace deníku Právo nijak komentovat.

Nabídky MO ČR poslalo celkově šest společností - Sikorsky nabídl vrtulníky UH-60M Black Hawk, Airbus AS532 Cougar (H215M) a menší H145, jihokorejská KAI vrtulník KUH-1 Surion, italská AgustaWestland AW139 a firma Bell zmiňovaný UH-1Y Venom.

Komise vybrala UH-1Y Venom i přes nejvyšší cenovou nabídku. Za 12 vrtulníků UH-1Y Venom, včetně možnosti lafetace palubních kulometů a použití řízených/neřízených střel ráže 70 mm, Česká republika musí vydat více než 550 milionů dolarů (13,8 miliardy Kč).

Podle deníku Právo se jednotková cena pouze za "holý" vrtulník pohybuje pod 500 milionů Kč.

Dlužno upozornit, že není známa přesná podoba jednotlivých nabídek. Cenu zásadně ovlivňuje nejen samotný vrtulník, ale především množství a úroveň avioniky, elektroniky, komunikačních systémů, senzorů a zbraňových systémů. Klíčový je i objem náhradních dílů, délka servisní podpory, úroveň podpory výcvik atd. Do ceny musí být také započítanou provozní zázemí, což obsahuje obslužné stroje, nářadí, přípravky, manipulační systémy, systémy na doplňování paliva, atd. atd.

“Vláda Spojených států vždy nabízí kompletní balík, proto se může zdát někdy cena vyšší. Součástí kompletního balíku jsou stroje, náhradní díly na 24 – 48 měsíců, podpůrná či speciální výbava a výcvik pro letku vrtulníku,” uvedl v roce 2015 k nabídce UH-1Y pro Armádní noviny Keith Flail, viceprezident pro světový vojenský obchodní rozvoj firmy Bell.

Palubní střelci UH-1Y Venom v akci.

Armáda ČR požaduje také integraci protitankových řízených střel (PTŘS). To však žádný ze zmíněných kandidátů v základu nenabízí. Integrace PTŘS a nákup samotných střel (a opět vybudování potřebného zázemí) výjde na jednotky miliard korun.

Jen jedna laserem naváděná střela vzduch-země AGM-114R Hellfire II stojí 100 000 dolarů (2,5 milionu Kč). Je tedy otázkou, zda Armáda ČR bude trvat na integraci PTŘS.

Výhodou UH-1Y Venom je značná prověřenost vrtulníku v boji, provozní samostatnost a perfektní servisní/logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů).

Ověřený bojovník UH-1Y Venom

Vrtulníky UH-1Y se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.

UH-1Y Venom provozuje pouze americká námořní pěchota (US Marine Corps). Námořní pěchota využívá UH-1Y Venom nejen k transportu lidi a materiálu, ale také jako nosič neřízených (Hydra 70) nebo laserem naváděných (APKWS) raket ráže 70 mm. Na závěsné body lze připevnit také kulomety.

Vrtulníky UH-1Y dokáží působit s minimálním pozemním personálem, v náročných podmínkách a s omezenými zdroji až 90 dní - např. na palubách výsadkových lodí amerického námořnictva nebo na předsunutých základnách. Během této doby vrtulníky potřebují k provozu jen minimální logistické zázemí.

Úkolem UH-1Y Venom je mimo jiné poskytovat blízkou palebnou pdoporu (CAS) bojujícím mariňákům.

“Námořní pěchota Spojených států amerických se pyšní svou výkonností a hbitostí. Tyto principy se odráží v potřebě vrtulníků s nízkými nároky na údržbu (méně než 3 hodiny údržby na 1 letovou hodinu) a ve schopnosti poskytnout podporu i v případě omezených zdrojů,” uvedl v roce 2015 Flail.

V prostředí České republiky servis a opravy zajistí společnost LOM Praha - již v roce 2015 Bell podepsal s LOM Praha dohodu o budoucí spolupráci na poskytování servisu pro vojenské vrtulníky. V roce 2016 Bell rovněž podepsal memorandum o porozumění s českou MPI Group.

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná nosnost 3020 kg (náklad, palivo). Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový rádius s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

Možný nákup UH-1Y také poměrně jednoznačně vytyčuje cestu k případnému nákupu bitevních vrtulníků Bell AH-1Z Viper. Bitevní vrtulník AH-1Z má s UH-1Y 85 % stejných dílů, což výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a provozní zázemí. Díky velmi podobné avionice mohou posádky UH-1Y i AH-1Z využívat i stejný letový simulátor.

Zdroj: Pravo.cz

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

TALOS: Robotizace vrtulníků začíná

Americká společnost Aurora Flight Sciences vyvinula a otestovala robotický navigační systém TALOS ...

Státní zkoušky ruského bitevního vrtulníku Mi-28NM

V letošním roce započnou státní zkoušky ruského bitevního vrtulníku Mi-28NM, vylepšené verze Mi-28N ...

OA-X: Turbovrtulová bitevní letadla pro americké letectvo?

Americké letectvo (US Air Force) hledá v rámci programu OA-X levná a komerčně dostupná bitevní ...

Bitevní vrtulníky AH-64E Apache pro USA a Saudskou Arábii

Americká armáda (US Army) podepsala s Boeingem dohodu o přestavbě a nákupu bitevních vrtulníků ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 12
  • tryskac
    07:39 25.09.2018
  • kazd
    10:59 11.06.2018

    It has been confirmed that the US Marine Corps has taken delivery of its final UH-1Y Venom.

    Although UH-1Y deliveries are now complete, with no further orders planned, deliveries of the type’s sister aircraft, the AH-1Z Viper, are set to continue until 2022.

  • kazd
    13:57 25.01.2018

    jako že by se tam podepsali na jedné staně všichni ministři americké vlády a na druhé zase naší :-))) ?
    Nesmysl Stropnického v podobě vláda vláda je jen jeden ze způsobů jak obejít výběrové řízení, resp. vyloučit nehodící se uchazeče a nenést osobní odpovědnost. Dobře to řekla Šlechtová "hned jsem oznámila ať za mnou s JŘBU nechodí", to je podobný případ.
    Pokud je to tajné nebo specifické jde to na výjimku, zbytek je prostě prasárna ale Stropnický.
    Samozřejmě, že do 31.1. žádnou specifikaci na stůl Bečvář nedá, protože neexistuje. Koncepce je blábol, ze kterého lze vydedukovat deset protichůdných variant. Doposud prosáknuté specifikace armády mají podobu zmińované sci-fi na které se prostě VŘ s nějakým konkurenčním počtem nabídek udělat nedá.
    Je to jen manažerská nášlapná mina na další ztrapnění Bečváře po radarech další v pořadí.
    BTW : x krát jsme tu psal, že PVO nelze rozsekat na prvočinitele a pak je nějak připojit "kabelem :-)" na RACCOS. Bohužel jsem se opět nepletl.

  • TF_HU
    13:43 25.01.2018

    Rase

    dovoluji si tvrdit, že režim vláda - vláda není to samé co termín zakázka. Opravte mě, ale pokud se nepletu, jednalo by se o mezivládní dohodu a tu by nepodepisoval ministr, ale vláda. Tedy slova o zakázkách neodpovídají realitě. Otázkou je jak daleko byli...s přípravou. Vzhledem k tomu, že kongres schvaloval prodej...asi to nedělal pro pěkný voči...

  • Rase
    13:36 25.01.2018

    Pořád jsem se Stropnického zastával, že to není snadné všechno připravit atd. ale kdyby za něco stál tak ty zakázky podepíše sám a né že je nástupci předá s mašličkou "jen podepsat" (aby byl z obliga kdyby něco). To bylo trapné a měl odejít hned když zjistil že na ten post nemá koule... čtyři roky klidu na nákupy a reformy neměl žádný jeho předchůdce a dost možná že ani jeho nástupce. Opravit jím způsobené škody bude taky trvat

  • KOLT
    13:33 25.01.2018

    Rozkaz zněl jasně, hlavně žádná problematická zakázka, jsme přece hnutí, které nedopustí korupci...

  • mikojan29
    13:27 25.01.2018

    Flader

    Ktorý je teraz "expert" na obranu (aj na teplú vodu)... :-D

  • Flader
    13:21 25.01.2018

    Asi to isté, čo u nás kedysi minister Galko ...

  • KOLT
    13:18 25.01.2018

    sgtlk, pravdu díte. Nicméně v případě tendru na vrtulníky a v případě radarů k tomu má paní ministryně docela dobré důvody. V prvním případě to, že celý ten výběr je naprosto pochybný – neustále se měnící zadání a vyčleněné prostředky, účast výrazně rozdílných strojů atd. V případě radarů je pak problém, že bez certifikace nebo jak se to jmenuje nám budou k téměř ničemu. Osobně bych to také nepodepsal, pokud bych neměl jistotu, že je budeme moci skutečně plnohodnotně zapojit do existujících informačních systémů.

    Holt paní Černochová měla pravdu – Co tam ten chlap ty čtyři roky dělal?!?

  • sgtlk
    12:35 25.01.2018

    Nevim kam, tak treba sem.
    https://www.novinky.cz/domaci/...

    Pokud to tak je, tak sest let je v p....i. A kdo videl debatu tech dvou dam v nedeli na Prime, tak tusi, ze to neni posledni zruseny tender. Obavam se o BVP, MADRy jsou s velkym otaznikem, schvalene nakupy RBS, Titus, modernizace houfnic ( ne ze by mi to tady vadilo ) Bude jeste zabava, k smichu to ale nebude.

  • TF_HU
    16:53 15.05.2017

    petres

    ..zkoušelo se více. Jeden z posledních návrhů byl zkoušet kanon 20 mm ze zadní části 171 po odebrání vrat k podpoře jedněch sil. Takový mini AC130 :-)

  • petres
    14:15 15.05.2017

    Koukal jsem na stránkách ZVI (výrobce kanonu Plamen), že snaha umístit jej na vrtulníky vznikla již dříve (2009-2010) u typů Mi-24 a EC-645.

    http://www.zvi.cz/cz/novinky/...

  • petres
    13:11 15.05.2017

    TF_HU
    tak tu životnost také chápu (že se týká hlavně), byť to na stránkách uvedeno jako životnost bez uvedení podrobností.
    http://www.zvi.cz/vyrobni-prog...

    Využiji dotazu Deutschmanna (a vašeho souhlasu s odpovědí) a trochu bych to rozšířil. Myslíte si, že naše vrtulníkové letectvo je schopné plnit všechny úkoly (v návaznosti na ostatní útvary armády a jejich potřeby), které by se u moderní vševojskové armády desetimilionového státu předpokládaly? Nebo by měly být některé schopnosti posíleny či nabyty (návaznosti na možné typy)?

  • TF_HU
    12:53 15.05.2017

    petres

    může jít o životnost hlavně. Kadence je velká, ale v praxi se dle mě nepoužívá. Je nastavena menší i vzhledem k nesené zásobě munice.

  • TF_HU
    12:32 15.05.2017

    Deutschmann

    Pokusím se...

  • petres
    10:53 15.05.2017

    To je docela zajímavá zpráva. Pokud vím, svého času se uvažovalo u AH-1 o možnosti nosit GAU-22/A (což je 4 hlavňová verze GAU-12/U, která je použitá u F-35), u UH-1 se pokud vím nic podobného nepoužívá.
    Zaráží mne životnost kanonu Plamen. Na stránkách výrobce je uvedeno 6 000 výstřelů. Přitom uvádí: Kadence - nízká 780 ± 50 min-1, Kadence - vysoká 2 600 ± 100 min-1. To je to opravdu kanon na pár minut střelby?

  • Nesher
    09:30 15.05.2017

    Myslím, že pozornosti věnované individuu jménem pjek bylo už mnohem více než si za ty svoje "fundované" příspěvky zaslouží. Rád bych vrátil debatu zpět k tématu článku - možná, že nové vrtulníky budou používat systém Plamen - http://www.euro.cz/byznys/tend...

  • Deutschmann
    08:53 15.05.2017

    TF_HU
    Děkuji za Vaše komentáře, člověk se z toho dost poučí.

    Mám na Vás prosbu, mohl by jste pro nás neznalé udělat takový výčet co by jste si vy vybral za stroje na tyto úkoly? Ideální by byly varianty z amerických a evropských strojů.

    Děkuji Vám moc

  • Marcus
    08:11 15.05.2017

    pjek

    děkuji za vtipnou kulturní vložku :D :D :D

    Horny

    Tohle vypadá spíš na Vojtu Filipa, vječného Míru Ransdorfa nebo dokonce na Jiřího Fabiána :D

  • Horny
    23:45 14.05.2017

    petres, TF_HU :
    pánové co my víme, třeba se pod nickem "pjek" skrývá mluvčáček osobně, RSDr. Alexander Černý (stínový ministr pro resort obrany), nebo dokonce sám velký Bureš...

  • TF_HU
    21:56 14.05.2017

    pjek

    nevím co berete, ale měl byste navštívit svého lékaře, buď ať vám změní dávkování a nebo rovnou nasadí jiné léky.

  • petres
    15:33 14.05.2017

    pjek
    asi jste si spletl server
    Toto jsou pravé perly : " Po volbách to zatnu, ....." :-). Tak až ty volby vyhrajete, tak to zatněte, zatím se běžte léčit (minimálně z nenávistí vůči USA, ale vidím to spíš na hlubší poruchu).

  • pjek
    14:27 14.05.2017

    Ekonomicky nesmysl. Nákupy mají být dle TCO, jichž je prodejní cena (cena pořízení) pouhým zlomkem. Nechápu, proč se orientujeme na produkty z USA, které se staly i pro tamní uživatele ekonomickou noční můrou. Po volbách to zatnu, tato země nesmí být hostitelem parazitů, ale svobodnou nezávislou zemí. Vojenská výzbroj pak dostane výhradně obranný a ekonomicky efektivní charakter. Mimochodem, k čemu je nám kooperace, když Bell není schopen nabídnout vstřícné podmínky a na MO před kýmkoli z USA jen poslušně panáčkují? Copak si naši piloti nezaslouží stroje, jež nezruinují ekonomiku a současně bohatě stačí na obranné úkoly, jež odradí predátory i parazity? Ekonomika USA jde od deseti k pěti a má svých starostí sama se sebou na mnoho desetiletí, stačí připomenout komplexní zadluženost. Mládenci, kdy již vám dojde, že naše vláda a média mají po sérii fatálních lapsů z kredibility pouze totální ostudu? Proč asi i US média začínají přiznávat, že místo globální nadvlády mají doma snědený krám a nenažraný vojenský rozpočet bez garance konkurovat nejen RF, ale už ani Číně? Kam ten slavný západní svět spěje? Proberte se, dokud je čas na tyto Belly přičtěte k tíži těm, kterým je odpovědnost za svá rozhodnutí zatáím, však víte u čeho...

  • TF_HU
    00:26 14.05.2017

    Starlight

    Seriál znám.

    SAR se drží i u LKNA.

    Ne, LKNA nedrží žádný CASEVAC a ani MEDEVAC. Tohle jsou spíše operační termíny, doma se tomu říká LZS. Létající sanitkou doma pro LZS je W3A a předpokládám, že by plnil i úlohu MEDEVAC v operaci.

    Mi 171 má jen možnost lehátek pro odsun. Tedy běžně cvičíme CASEVAC. Ovšem v případě potřeby se doplní doktor s týmem a je z toho MEDEVAC.

    Záchranáři jsou stejní napříč VzS. Tedy s nějakými specifiky. Liší se i úroveň zdravotnických znalostí. Základem je CLS. jeřáb obsluhují nejen palubáci, dnes i záchranáři, palubní střelci...

    PJ...to je k diskuzi. Systémově ne.

    Ne vrtulník se zástavbou MEDEVAC, tedy sanitka jako W3A se pořizovat nebude. S požadavky na něco takového si nejsem jist. Možná rozvody kyslíku. Fakt netuším.

    To se nemůže stírat. MEDEVAC je vyloženě sanitka, nemá nic společného s bojem. Naopak CSAR je vyloženě bojová mise k záchraně člověka z izolace...po sestřelu atd.

  • Starlight
    23:35 13.05.2017

    @ TF_HU

    Díky! Se vším máš samozřejmě pravdu. Ale hlavně by mě zajímalo, jak to má AČR zařízeno u vrtulníkového letectva. Mám na mysli hlavně řadu Mi-171. Kbelské dopravní letectvo se SAR a LZS není úplně předmětem mého dotazu, ale pokud to má společné prvky tak to můžeš popsat taky.

    Náměšť drží službu SAR pro východ ČR. Předpokládám, že plní i MEDEVAC a CASEVAC. Jak je na tom flotila Mi-171 s lékařským vybavením na palubě. Jak byla obecně řešena pozice záchranáře a jeho zdravotnická příprava? Je to čistý specialista nebo tuto roli „konvertovala“ nějaká jiná specializace v rámci základny, či dokonce z lidí organizačně mimo základnu/křídlo? Předpokládám správně, že záchranáři AČR (Kbely i Náměšť) mají společné kurzy?

    Pokud jsem to dobře pochopil, tak při úkolech SAR palubní technik Mi-171 nebo W-3A obsluhuje jeřáb? Mají i oni kurzy zdravotníka?

    Má AČR nějaké PJ s podobnými schopnostmi jako USAF?

    Akvizice nových vrtulníků LUH pro AČR. Předpokládám správně, když se v AČR hovoří o roli MEDEVAC, tak to nebude v našich podmínkách vrtulník vyhrazený jen pro tento úkol jako u US ARMY (označený červeným křížem a neozbrojený)?

    V rámci definici požadavků na nové vrtulníky, požadovala se s vrtulníky dodávka nějakého zdravotnického hardware (cokoliv od nosítek po kyslík, monitory funkcí, defibrilátory,..) a jeho zástavba pro role MEDEVAC?

    Koho to zajímá, tak před časem i v ČR běžel v TV zajímavý šestidílný seriál National Geographic „Inside Combat Rescue“ o nasazení HH-60G v Afghánistánu. V dokumentu mise typu CSAR ani nejsou, ale spíše je to samý CASEVAC a možná „bojový/ozbrojený“ MEDEVAC. Hodně se mi to stírá, díky zdravotnickému vybavení na palubě a zdravotnické práci PJ. První díl je zde (mělo by tam být všech 6 dílů): http://www.dailymotion.com/vid...

  • TF_HU
    20:16 13.05.2017

    Starlight

    Sám jste si odpověděl. Ta základní jsou:
    -MEDEVAC znamená medical evacuation, to je doktor a přístroje. Jak říkáte sanitka.
    -CASEVAC je casualty evacuation česky odsun raněných. Může to být stroj, který je po ruce, může to být plánovaný stroj s medikem, CLS na palubě atd. Nebude tam doktor a nebude tam třeba kyslík...
    -CSAR je combat search and rescue...s uvedenými specialisty záchranné služby. Kteří dokážou poskytovat první pomoc, rozšířenou první pomoc atd. záleží na druhu výcviku a určení. Nejsem si jist, že by CSAR mašina měla na palubě zdravotnické vybavení jako MEDEVAC. CSAR jo bojová mise.

    Tady bych si dovolil polemizovat kdo a co je to PJ...je to v první řadě specialista záchranné služby. jeho výsadková schopnost...skok na padáku...je jen "způsob" dopravy na cíl. jeho seznam činností je odlišný, taktika použití, je odlišná od výsadkových vojsk. U USAF jsou to příslušníci speciálních sil...patří k nim.

    SAR je definován. Na palubě SAR máte záchranáře také, s jistou zdravotnickou kvalifikací. Zachraňovaným poskytujete první pomoc vždy, pokud je potřeba.

    LZS provádí stejnou činnost všude na světě. je jen rozdíl v tom, kdo a jakou péči může poskytovat. paramedics v cizině dělají kolikrát úkony jaké u nás dělá jen doktor. Tak to nejde srovnávat.

  • Starlight
    14:48 13.05.2017

    @ TF_HU

    Rád bych se zeptal jak vy, respektive AČR definuje vojenský MEDAVAC? A podobná otázka na AČR, jak je to s požadavky na přítomnost zdravotnického personálu (člena posádky s kvalifikací zdravotník) na palubě při úkolech MEDEVAC, CSAR a SAR?

    Raději použijí zjednodušené rozlišování kategorií dle US ARMY a USAF, tak jak jsem je pochopil já:

    MEDEVAC – speciálně vyhrazené vrtulníky HH-60 Blackhawk a UH-72A Lakota a jejich personál je v souladu Ženevskou konvencí označen symbol červeného kříže. Vrtulník a personál nesmí být ozbrojen, nesmí být používán k ofenzivní činnosti (nesmí převážet kombatanty). Útok na tento vrtulník lze považovat za porušení Ženevských konvencí s možnými důsledky v podobě obvinění z válečného zločinu. Vlastní vrtulník je konfigurován pro převoz pacientů (držáky lehátek, např. UH-1Y až 6 ve dvou řadách, tři nad se sebou), má rozšířené zdravotní vybavení a zdravotnický personál (ne nutně doktor, ale spíše zdravotník - v americké terminologii (para)medic).

    CASEVAC – jakýkoliv transportní vrtulník „nouzově použitý“ jako rychlý taxík k odvozu zraněných z bojiště do nejbližšího stanoviště lékařské pomoci (polní ošetřovna, nemocnice v zázemí,..). Lékařské vybavení a ani zdravotní personál není zpravidla přítomen.

    CSAR – minimálně USAF u bojových vrtulníků HH-60G pro CSAR disponuje schopností pro bojový „MEDEVAC“ a na palubě má jak zdravotnické vybavení, tak i zdravotnický personál. V případě USAF je to specialista „nadčlověk“ tzv. Pararescue Jumper (PJ), který kromě zdravotnického výcviku (na úrovni zdravotník - paramedic) je v první řadě výsadkářem s plnou bojovou kvalifikací a příslušným vybavením.

    Civil SAR – ANG (Army National Guard) s typem UH-72A Lakota. Na palubě není zpravidla osoba s kvalifikací (para)medic ani speciální zdravotnické vybavení. Primární mise je naložit zachraňované (přistání nebo jeřábem) a odvoz.

    Civilní „definice“:

    Americká EMS - Vrtulník má na palubě zdravotní personál (úroveň Paramedic) a vybavení. U primárních zásahů řeší zejména co nejrychlejší převoz do zdravotnického zařízení.

    Česká LZS – je personálně lépe osazena než americká EMS. Vrtulník má na palubě plně kvalifikovaného doktora a zdravotní sestru (bratra). Při primární zásahu zdravotnický personál provádí na místě vyšetření, selekci, urgentní léčbu – stabilizaci k převozu. A teprve pak se letí do zdravotnického zařízení.

  • TF_HU
    12:43 13.05.2017

    skelet

    tu otázku jsem čekal. Nemusí být žádný, může být zásadní...můžeme i říci, že jednotky CSAR a SOF jsou ty samé, je to speciálním úkolem letectva, ale to se musíme podívat, kde to letectvo opravdu je jako letectvo. Vše je to opět otázka toho, kdo a jak ten úkol bude plnit, jak bude ten úkol znít. Může být třeba rozdíl v požadavku na dolet atd.

  • petres
    12:12 13.05.2017

    TF_HU
    je dobré, že jste tu uvedl jednotlivé určení (požadované schopnosti pro celé vrtulníkové letectvo), přeci jenom, když je to takto vypsané, pro některé může být diskuze (požadavky) může konkrétnější a přehlednější. Pišu to proto, že někteří o určení nových vrtulníků moc netuší.
    Zeptám se, vlastnosti vrtulníku pro MEDEVAC či bitevní si vcelku dobře dovedu představit, ale jaký je rozdíl v požadavcích na vrtulník určený pro CSAR a SOF?

  • TF_HU
    11:05 13.05.2017

    skelet

    já se na vrtulníkové letectvo nedívám skrze typ, mě spíše zajímají schopnosti. To znamená, že já bych uvítal, kdybychom měli letku SAR/CSAR, letku MEDEVAC, letku SOF, transportní letku, bitevní letku, průzkumnou letku. Na jednu základnu, křídlo by to stačilo, zabezpečilo by to plnění většinu úkolů CSS a umožňovalo to jakousi zastupitelnost a schopnosti rotace personálu v operacích. (dnes to lze též, ale opotřebováváme personál rychlým tempem). Bohužel obtížné zabezpečit personálně i materiálně. To by bylo spíše na nějaký zvláštní KVVrL :-)

    Uměl bych si představit až pět strojů ve vrtulníkovém letectvu v různých konfiguracích. V některých případech jeden stroj v několika konfiguracích.

    Myslím, že nabídka Leonardo/AW by dovolila postavit celé vrtulníkové letectvo na jejich platformách :-) ale vybral bych si i u Bellu, Sikorskiho a jiných. Teoreticky by mi bylo jedno jaký stroj, pokud s ním budu schopen plnit úkol.

  • skelet
    21:35 11.05.2017

    TF_HU: chci se dotázat, jakým směrem si myslíš, že se pak bude ubírat transportní část vrtulníkového letectva? Tedy za předpokladu, že se teď nakoupí AW-139m/UH-1Y?
    Udělal bys z těchto vrtulníků hlavní typ, který bys doplnil menším počtem těžkýh vrtulníků a lá Chinook nebo bys dominantním vrtulníkem udělal typ jako je H225m/NH-90?

  • TF_HU
    21:08 11.05.2017

    Když už AW139, tak asi v podobě MH-139

    http://www.boeing.com/defense/...

  • TF_HU
    20:21 02.05.2017

    Termin voleb uz davno je.

    Vyber pojede dal, max se zpozdi.

    V klidu bych si na to pockal.

  • Nesher
    17:01 02.05.2017

    petres
    To těžko, byť by to nakonec bylo v dané situaci asi nejlepší řešení, AČR by dostala alespoň nějaké vrtulníky. Takhle reálně hrozí, že nedostane vůbec nic.
    Stropnický se dnes může v USA max. tak poptat na ty zatím nedodané vesty.

  • Nesher
    16:55 02.05.2017

    petres
    To se asi nestane, Zeman si jistě nenechá (stejně jako minule) ujít příležitost k jmenování "vlastní" vlády, která sice v demisi (na získání důvěry v parlamentu nemá šanci) bude vládnout až do konce volebního období a možná i déle neb ústava nestanovuje termín do kdy po volbách musí prezident jmenovat vládu novou.
    A že po volbách může například vládnout koalice ANO, KSČM a třeba Úsvit raději nechci ani přemýšlet.
    BTW MO dnes podepsalo tři kontrakty za celkem 1,5 mld. Kč.
    jeden s Tatra Defence Vehiclen na opravu Pandurů na příští tři roky (1,1 mld)
    druhý s Excalibur na dodávky ND pro Tatra 810, též na tři roky (180 mil)
    a třetí s Pramom HT na dodávku přístrojů nočního vidění (203 mil)

  • petres
    16:47 02.05.2017

    Aby se nakonec Stronický z Ameriky nevrátil se smlouvou připravenou k podpisu . U nás je opravdu všechno možné :-).

  • petres
    16:46 02.05.2017

    Spíš si myslím, že na pěkných pár měsíců můžeme na jakékoliv větší rozhodnutí zapomenout (minimálně do vánoc). Otázka je, kdyby Zeman demisi nepřijal a nechal současnou vládu dovládnout do řádných voleb. U nás je zvykem něco velkého těsně na konci funkčního období podepsat.

  • PavolR
    14:47 02.05.2017

    Bulhari ;-)

  • CerVus
    14:44 02.05.2017

    Nj Stropnický už se vidí na ministerstvu zahraničí a nějaký tendr na vrtulníky odvál čas.
    I když je šance, že šlápne na plyn a udělá to samé co Rumuni s Gripeny.

  • TF_HU
    14:43 02.05.2017

    PavolR

    ...asi odsune. Podepisovat není zatím co. Nová vláda, nebo ta dočasná naskočí do rozjetého vlaku.

  • PavolR
    14:15 02.05.2017

    Pozerám, že vám vláda práve podáva demisiu. takže sa buď všetko presunie na nasledujúcu, alebo sa začne horúčkovito podpisovať, čo sa ešte dá. :-D

  • TF_HU
    11:13 02.05.2017

    Kazd, Petres a CerVus

    Jsem rád, že to zmiňujete. Podoba čistě náhodná.

  • kazd
    21:39 28.04.2017

    a taky je to zajímavé z pohledu způsobu výběru (a to jde o ochranu jaderných zbraní)

    The USAF is discussing the requirements with in,dustry and plans to release a second RFP this month, with the final requirements scheduled to be unveiled this summer, the service says.

    Much of the Huey’s mission guarding the air force’s Minuteman III missile silos is conducted in the USA’s far north, including two bases in North Dakota and Montana.

    s divím, že to není ultra tajné :-))

    BTW : na konci je zmínka, že by upravili i kabinu

    Based on the air force’s requirements today, Bell would also modify the UH-1Y’s cabin to reach the new Huey’s payload and troop capacity needs

  • petres
    21:01 28.04.2017

    Jedná celkem nová zpráva o UH-1Y, tentokrát ne pro AČR, ale pro US Air Force, které poptává náhradu za UH-1N Huey, které používá především k ochraně jaderných zbraní na americkém území. Zajímavé je to i proto, že nabídky jsou prakticky od stejných účastníků jako v v případě AČR ( UH-60M Black Hawk, Airbus Helicopters UH-72A Lakota, Leonardo Helicopters AgustaWestland AW139 a Bell UH-1Y).
    Zde kvůli menší než požadované rychlosti chce Bell nabídnout místo motoru GE T700-401C verzi 701D, která je v Black Hawku nebo Boeing AH-64E Apache, s tím, že je to schopný zvládnout rychle.

    https://www.flightglobal.com/n...

    Nás tohle netrápí, je to spíš zajímavé v tom směru, že by se UH-1Y mohl v případě zájmu zákazníka technicky posunout ještě dál.

  • CerVus
    17:10 28.04.2017

    Tohle to je stejně promyšlený hlod jako předvedl generální štáb (už si nepamatuji kdo to plácnul), když se řešila náhrada za / prodloužení smlouvy na Gripeny.
    Mi nikdo nenamluví, že to ti dotyční dělají naschvál.

  • Nesher
    17:06 28.04.2017

    A co konkrétně Andrej dělá? Čerpá?
    To, že Vám ta předpověď vyjde je asi smutný fakt.
    Nicméně nechme toho, jednak to sem nepatří, druhak, my dva se těžko na něčem můžeme shodnout, jen bychom tu zbytečně zaplevelili diskusi.

  • Luky
    16:59 28.04.2017

    Das ist kómiš, jak mají někteří hrozně jasno, kdo je v politice velké, obrovské a úplně nejvíc největší zlo...většinou je to někdo, kdo něco dělá... :-D
    Za výlevy se neomlouvejte, jen se vylejte. Průměrní kobliháři velmi pravděpodobně nadělí Andrejovi další funkční období.

  • Nesher
    16:40 28.04.2017

    kazd
    Každý má takovou vládu jakou si zaslouží, jen netuším, co jsme provedli, že máme Babiše. Tomu snad nemůže věřit ani průměrný koblihář.
    Jinak, pokud by nákup vrtulníků stál a padal s tím jak jsou moc ochotní pozvat představitelé nabízejícího státu Zemana s Babišem na oficiální návštěvu, tak to vidím na čínské Z9 (a to ještě děkuji Bohu, že Rusové takový typ vrtulníků vůbec nemají).

    P.S. Omlouvám se za ten výlev, ale co je moc......

  • kazd
    16:25 28.04.2017

    „Je to škoda, že pan Trump nedal ten termín, protože resort obrany chce nakupovat helikoptéry a právě ty americké měly šanci, pokud by nám pan Trump dal nějakou zajímavou slevu přímo na jednání, mohl pak říct svým dělníkům, že máte práci, a mohl konstatovat, že ČR chce plnit svoje závazky v rámci NATO,“ uvedl Babiš.

    Zdroj: http://www.lidovky.cz/babis-se...

  • CerVus
    20:06 27.04.2017

    Kolt: Jo mi je to jasné. Tady je výhoda, že se civilní 407 montují i v ČR. Stejně si myslím, že by nám k těm venomům mohli přihodit i nějaké ty KW grátis. Alespoň by se tím elegantně vyřešilo, že venomy nemají požadovanou výzbroj.

Stránka 1 z 12