Armáda ČR obnovuje dělostřelectvo: Houfnice DANA zůstává

TATRA TRUCKS nabízí Armádě ČR modernizovanou houfnici DANA M1 M; větší foto / TATRA TRUCKS   

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje modernizovat 33 samohybných kolových houfnic (ShKH) vz. 77 DANA ráže 152 mm a nakoupit 17 nových samohybných houfnic ráže 155 mm. Na obnovení dělostřelectva MO ČR vyčlenilo 6 miliard Kč.

Dělostřelectvo v 21. století

Na začátku 21. století, kdy západní svět bojoval v Iráku a Afghánistánu, se zdálo, že armády potřebují jen pár dělostřeleckých systémů, s kterými dokáží precizně ničit hnízda teroristů na vzdálenost několika desítek kilometrů.

Ruská anexe Krymu však potvrdila, že „konec dějin“ se nekonal a evropské státy stojí před stejnými bezpečnostními hrozbami, jako ve 20. století. Ozbrojený konflikt na východě Ukrajiny mezi ukrajinskou armádou na jedné straně a proruskými/ruskými jednotkami na druhé straně navíc znovu potvrdil, jak důležitou roli hraje v klasických ozbrojených konfliktech dělostřelectvo.

Podle dokumentu Land Warfare in Europe: Lessons and Recommendations from the War in Ukraine mají dělostřelectvo, raketomety a minomety na východě Ukrajiny na svědomí 70 až 85 % obětí na všech stranách. „Rozsáhlé využívání nepřímé palby na Ukrajině - ve spojení se statickou povahou bojů - přineslo zpět zákopové vedení války, dělostřelecké duely a používaní nepřímé palby k rozložení a zničení soustředěných pozemních jednotek. Jde tedy o metody, které jsme znali z evropského pozemního bojiště z počátku 20. století,“ dočteme se v dokumentu.

Dělostřelecké a raketové jednotky jsou velmi účinné i při ničení obrněné techniky nepřítele, a to i bez použití munice s koncovým navedením. Rusové například pro ničení ukrajinských jednotek využívají termobarické hlavice a masové útoky dělostřelectva – taková kombinace má drtivý účinek na ukrajinská lehce pancéřovaná vozidla BMP a BTR.

Válka na východě Ukrajiny rovněž potvrdila důležitost působení vlastního dělostřelectva proti dělostřeleckým jednotkám nepřítele. „I když dělostřelecká protipalba pouze donutí oponenta přesunout se, tak poučení z Ukrajiny zní - když se nepřátelské dělostřelectvo pohybuje, nestřílí,“ dozvídáme se dále z dokumentu Land Warfare in Europe.

Jaké nároky se tedy kladou na moderní houfnice? Především je to vysoká mobilita i velká rychlost přesunu v pokud možno skrytém modu a schopnost provádět rychlé dělostřelecké přepady spojené s co nejkratším setrváním na palebné pozici.

DANA M1 M / TATRA TRUCKS   

Dělostřelectvo Armády ČR

Schopnost Pozemních sil Armády ČR, resp. celých Ozbrojených sil České republiky  vést nepřímou palbu, je bez nadsázky tristní. Z části to je důsledkem naivních představ minulých 25 let, kdy Evropa věřila ve zmiňovaný „konec dějin“ a v „nekonečný růst a mír“.

Armáda ČR dokáže ničit cíle mimo přímou viditelnost vlastních pozemních sil de facto pouze (a to velmi omezeně) bitevníky L-159 ALCA (v blízké budoucnosti také JAS-39 Gripen), bitevními vrtulníky Mi-24 a pak především pomocí ShKH vz. 77 DANA (86 ks), tažných minometů M1982 PRAM-L ráže 120 mm (85 ks) a samohybných minometů SPM-85 PRAM-S ráže 120 mm.

Počty techniky uvedené v závorce však nelze v žádném případě brát jako počet neustále operačně připravených zbraní. Je otázkou, kolik houfnic a minometů je skutečně připraveno k nasazení. Dlužno také dodat, že raketomety RM-70 GRAD Armáda ČR v roce 2010 vyřadila bez náhrady.

Problém kupodivu nedělá munice pro dělostřelectvo. Pro ShKH vz. 77 DANA je ve skladech uloženo 60 000 kusů munice. Právě velký počet munice byl jedním z důvodů, proč MO ČR přistoupilo k modernizaci ShKH vz. 77 DANA.

Plány modernizace dělostřelectva Armády ČR se v průběhu let měnily. Nejdříve MO ČR plánovalo koupit pouze nové houfnice, později naopak pouze modernizovat houfnice DANA. Nejnovější plán počítá s modernizací 33 houfnic DANA a pořízením 17 nových houfnic ráže 155 mm NATO.

Na modernizaci houfnic DANA je vyčleněno 1,1 miliardy Kč a na nákup nových houfnic 2,5 miliardy. Zbývající 2,4 miliardy pak padnou na nákup munice a na systémy velení a řízení palby.

Armáda ČR však prozatím neupřesnila požadavky kladené na modernizované houfnice DANA a na nové samohybné houfnice. Modernizované houfnice DANA i nové houfnice však budou jistě posazeny na tatrováckém podvozku.

  Maximální rychlost houfnice DANA M1 M v terénu je 25 km/h. / TATRA TRUCKS 

Modernizovaná ShKH DANA M1 M

O modernizaci samohybných houfnic vz. 77 DANA ( Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77) se mluví s přestávkami několik let. Na modernizační tendr je nejlépe, vzhledem ke značné historické spojitosti s výrobou houfnic DANA, připravená kopřivnická firma TATRA TRUCKS – původní i modernizovaná houfnice DANA využívá upravený podvozek 8x8 převzatý z Tatry T815.

Právě TATRA TRUCKS vyvinula prototyp modernizované houfnice DANA . Prototyp ShKH DANA M1 M se vyznačuje upraveným podvozkem a modernizovanou nástavbou doplněnou o moderní komunikační, naváděcí a ovládací prvky.

TATRA TRUCKS funguje jako hlavní dodavatel a koordinátor programu ShKH DANA M1 M. Kopřivnická firma na modernizaci spolupracuje s českými společnostmi Excalibur Army, Retia a slovenskými MSM Martin, ZVS Nová Dubnica. Všechny jmenované firmy patří do průmyslového holdingu Czechoslovak Group (CSG). Na projektu DANA M1 M se však také podílí česká zbrojní firma STV Group patřící do holdingu STV INVEST.

„Na tomto projektu by se z našeho pohledu měly podílet i podniky mimo Czechoslovak Group, jedním z důvodů je vytíženost našich kapacit exportními zakázkami. Je to možnost pro spolupráci více partnerů v rámci českého obranného průmyslu tak, aby byl pro armádu dosažen co nejlepší poměr mezi cenou a výkonem,“ uvedl mluvčí CSG Andrej Čírtek

Excalibur Army je výrobce a realizátor nástavbových částí, Retia zase řeší systém řízení palby a systémy velení a řízení. Slovenské firmy MSM Martin a ZVS Nová Dubnica nabízí munici DN1CZ ráže 152 mm s prodlouženým dostřelem.

Pojďme si nyní představit prototyp DANA M1 M, který TATRA TRUCKS nabízí Armádě ČR. Dlužno zdůraznit, že konkrétní vylepšení a systémy modernizované houfnice DANA závisí na přání zákazníka.

Posádka má k dispozici výkonné vytápění i klimatizaci. / TATRA TRUCKS

Podvozek a kabina

Podvozek DANA M1 M získal vylepšenou hydraulickou soustavu, díky které se zkrátila doba na vysouvání/zasouvání stabilizačních podpěr na 20 sekund. Díky tomu poklesl o polovinu čas nutný k zastavení vozidla a k zahájení palby, oproti původní houfnici vz. 77 DANA - tedy naprostá klíčová vlastnost samohybných houfnic, jak nám ukazují zkušenosti z Ukrajiny. 

Nové vnější osvětlení vozidla typu BLACKOUT zajišťuje vyšší bezpečnost při jízdě v noci, v kolonách a provozu na pozemních komunikacích. Bezpečnosti jízdy pomáhají zpětné kamery a instalace přístroje pro noční vidění řidiče.

Kabina DANA M1 M má oproti originálu lepší ergonomii, vyšší pasivní bezpečnost a komfort, lepší výhled i přístrojové vybavení. Posádku chrání pancíř podle Úrovně 1 dle STANAG 4569 – proti ráži 7,62x51 mm a střepinám dělostřelecké munice ráže 155 mm (na vzdálenost 100 m).

V této souvislosti je vhodné zmínit, že mrak střepin při výbuchu dělostřelecké munice má tvar jednoduchých motýlích křídel. Nejhustší mrak střepin z exploze jde tedy do stran – pokud munice dopadne před vozidlo, tak pancíř kabiny DANA M1 M ochrání posádku před výbuchem munice ráže 155 mm i na podstatně kratší vzdálenost.

Posádka má dále k dispozici nové ergonomické sedačky, nezávislou klimatizaci a topení i výkonnější a účinnější filtroventilaci.

Modul komunikačního a velitelského systému C4I v kabině houfnice DANA M1 M.  / TATRA TRUCKS 

Pohonná jednotka

DANA M1 M nabízí zlepšení v taktické mobilitě – napomáhá tomu upravený motor s větším výkonem a lepší ovládaní vozidla.

V modernizované houfnici DANA najdeme vylepšený motor TATRA T-930 s jedním turbodmychadlem, mezichladičem stlačeného vzduchu a spojkou SACHS o průměru 430 mm.

Výsledkem je výrazné snížení provozních nákladů v rámci celého dvacetiletého životního cyklu (zejména díky nižší spotřebě paliva) a zároveň snížení emisí, nižší kouřivost, příznivější průběh výkonu a vyšší točivý moment a pružnost motoru, zvýšená manévrovatelnost v terénu a zvýšení mobility vozidla.

Upravená převodovka s poloautomatickým řazením TATRA-NORGREN umožňuje jednodušší ovládání vozidla v terénu a ve stoupáních. Dochází tak ke zvýšení jízdní dynamiky vozidla a ke snížení nároků na řidiče.

Ovládaní vozidla se výrazně zlepšilo díky novému monobloku řízení a instalací pomocného čerpadla řízení pro nouzový provoz. K dispozici jsou také nové pneumatiky Michelin s centrálním huštěním.

Modernizovaná kabina nabízí mnohem lepší ergonomii, vyšší pasivní bezpečnost a komfort, lepší výhled i přístrojové vybavení. / TATRA TRUCKS 

Zbraňová nástavba

Původní hlaveň ráže 152 mm zůstala beze změny. Díky nové munici DN1CZ ráže 152 mm (v úvodu zmíněných slovenský firem) dokáže DANA M1 M ničit cíle na vzdálenost až 25 500 m. Naproti tomu původní DANA se starší municí dostřelí na vzdálenost jen 20 000 m.

DANA M1 M tak s přehledem plní alianční STANAG normu o minimálním účinném dostřelu houfnic (min 22 000 m). Nová munice ráže 152 mm je navíc v průměru o 20 % levnější oproti munici ráže 155 mm.

Pokud se podíváme na případné protivníky, tak dostřel 25 500 m je plně konkurenceschopný. Například ruská samohybná houfnice 2S3 Akacija (ráže 152 mm) má s klasickou municí dostřel 18,5 km, 2S1 Gvozdika (122 mm) 15,3 km a hlavní samohybná houfnice ruské armády 2S19 Msta dostřelí na vzdálenost 29 km.

Pro svou obranu má posádka k dispozici zadýmovací granáty a protiletadlový kulomet NSVT ráže 12,7 mm umístěný na nové lafetě.

Hlavní změny najdeme v elektronické výzbroji. ShKH DANA M1 M získala například nový panel velitele, modernizovaný elektrohydraulický systém ovládání nástavby a byla provedená generační obměna součástkové základny.

Klíčová je instalace pomocné energetické jednotky (APU), která pohání systémy vozidla (komunikace, klimatizace, topení) při vypnutém hlavním motoru. Výsledkem je výrazné snížení provozních nákladů a zvukové demaskující stopy vozidla. 

Modernizované stanoviště mířiče. / TATRA TRUCKS 

Na přání zákazníka lze houfnici DANA M1 M vybavit nejnovějšími komunikačními prostředky (pro vnější i vnitřní komunikaci), balistickým počítačem a systémem řízení palby. Elektronické systémy houfnice DANA M1 M lze také propojit pomocí digitální sítě řízení a velení (C4I) s další technikou Armády ČR.

Bojovou hodnotu houfnice klíčově ovlivňuje systém řízení palby. TATRA TRUCKS nabízí například polský systém TOPAZ, který se osvědčil při nasazení polských houfnic DANA v Afghánistánu. Prostředek TOPAZ najdeme také v nových polských pásových samohybných houfnicích Krab.

Klíčovými prvky TOPAZ jsou komunikační systémy, počítače a příslušný software. Součástí kompletu TOPAZ je displej velitele s pohyblivou mapou, kde se zobrazují nejrůznější taktické údaje, pozice vlastních/nepřátelských sil, pozice, velikost a typ cíle, nebezpečné/bezpečné zóny podle typu techniky nepřítele, dostřel podle dostupné munice, atd.

TOPAZ dokáže také komunikovat s elektronickými prostředky předsunutých dělostřeleckých návodčích, s dalšími pozorovacími systémy či s dělostřeleckými radary. Armáda ČR by tak díky modernizovaným houfnicím DANA M1 M mohla konečně využívat dělostřelecké radary Arthur koupené za téměř 2 miliardy, pro které bez moderního palebného prostředku se soudobým systémem řízení palby nemá plnohodnotné využití.

TOPAZ je schopen také režimu salvy MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact), kdy houfnice vypálí v rychlém sledu několik granátů, jež se pak pohybují po různých trajektoriích, ale při tom dopadnou na cíl současně. Ideální vlastnost pro potřeby dělostřeleckých přepadů.

Shrnutí

Modernizace DANA M1 M posunuje české houfnice na úroveň potenciálních protivníků z Ruska a zároveň splňuje normu STANAG ohledně účinného dostřelu.

Velkou výhodou je finanční a organizační nenáročnost projektu, oproti nákupu nových samohybných houfnic. Armáda ČR může využít stávající logistické/servisní zázemí a také dostatek znalého technického personálu. Případné opravy lze navíc provádět na území České republiky.

Je také nutné si uvědomit klad obrovského množství munice ráže 152 mm nacházející se ve skladech Armády ČR. Cena nová munice ráže 155 mm bez problému přesáhne 1000 dolarů za kus (podle výrobce, množství objednaných kusů, rychlosti dodávek, atd.). Za nákup adekvátního množství nové munice by tak Armáda ČR musela vynaložit desítky milionů dolarů.

Takticko-technická data houfnice DANA M1 M

DANA M1 M 

Ráže

152 mm

Hmotnost munice

43,56 kg

Počáteční rychlost munice

693 m/s

Délka dráhy munice v hlavni

4908 mm

Automatická rychlost palby

4 ran/min

Manuální rychlost palby

2 ran/min

Dostřel munice DN1CZ ráže 152 mm

25 500 m

Minimální dostřel

4600 m

Náměr hlavně

-4°až +70°

Odměr hlavně při nepřímé palbě

±45°

Posádka

5 mužů

Max rychlost na zpevněné cestě

80 km/h

Dojezd (50% po polních cestách)

600 km

Spotřeba na pevné cestě

65 l na 100 km

Spotřeba v terénu

80 l až 178 l na 100 km

Spotřeba oleje motoru

4,2 % ze spotřebovaného paliva

Rozměry (d×vך)

11 156 mm × 3350 mm x 3000 mm

Hmotnost s 60 kusy munice

30 221 kg

Prázdná hmotnost

27 278 kg

Výkon pomocné jednotky AUP

7,5 kW

Fotogalerie

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Francouzské dělostřelecké systémy pro indickou armádu

Francouzská společnost Nexter podala finální nabídku ve výši jedné miliardy Euro do indického tendru ...

Modernizace dělostřelectva Armády ČR. Jaký je plán?

Minulý týden proběhla médií informace o záměru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) modernizovat samohybné ...

Kontejnerový minomet Nemo od finské Patrie

Finská Patria představila kontejnerový minomet Nemo Container ráže 120 mm. Nemo Container unikátním ...

Ukrajinské dělostřelectvo pod ruským kyberútokem

Ukrajinští operátoři houfnic D-30 od roku 2013 používají nezávisle vyvinutou mobilní aplikaci ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • Nesher
    14:36 05.02.2018

    Ne má jich cca 50, plus další, které jsou uložené. otázka v jakém stavu.

  • Flader
    14:28 05.02.2018

    Koľko húfnic momentálne AČR vlastne aktívne prevádzkuje? Je to len tých 33 kusov?

  • Nesher
    14:21 05.02.2018

    Já snad začnu doufat, že na té "konspirativní" teorii my na Slovensko prodáme Husara/Patriota a na oplátku koupíme Zuzany 2 něco bude. :-)
    Mám spíše strach, že je to další díl ANOFERT cirkusu jak nevyrobit byť i jen náznak skandálu a zůstat tak populární. Protože ten kdo nic nedělá, také nemůže nic zkazit a vzhledem k tomu, že majitel hnutí ve zbrojním průmyslu nepodniká, není důvod proč něco riskovat. Takhle kdyby MO dávalo dotace na chov koz či ovcí, to by bylo jiné.

  • Jara
    14:16 05.02.2018

    Za prvé bych se chtěl omluvit, zde přítomným Slovákům za moje “ navážení” ohledně zavedení starého kanónu na nová KBVP. Je videť, že i u nás je možná stejná absurdita a používáme i stejné argumenty o zásobách staré munice, která ve skladech “hnije” vic jak 40 let.
    Jestli chceme jít touhle cestou modernizace armády, tak se nám to nikdy nepodaří....

  • PavolR
    13:49 05.02.2018

    No, ... pozitívne je, že zatiaľ asi v ani jednej variante nezavrhli nákup nových húfnic kalibru NATO, len sa nedokážu rozhodnúť v akých počtoch ...

  • Clanek
    13:13 05.02.2018

    No pokud by to opravdu vedlo k nakupu nove techniky (alespon v tom zamyslenem pocte modernizovanych DANA, anebo jeste lepe v pocte alespon o 50% vyssim) tak tomu zatleskam. Bohuzel tohle je ta mene pravdepodobna varianta. Pravdepodobneji se bude kolem houfnic zase jen kecat a v takovem pripade ano, i tech jen 33 jen zmodernizovanych dan v jen sovetske razi by byvalo bylo vic nez nic.

  • 3RMO
    12:58 05.02.2018

    Jako v pohádce...odvolávám co jsem slíbil a nařizuji...
    https://www.euro.cz/byznys/ces...

    a pak po sestavení nové vlády bude nový ministr objednávat praky protože kamení máme dost a zadarmo!

  • Rase
    20:18 12.04.2017

    Taky si myslím, že pokud ona nová houfnice bude něco ve stylu hodně faceliftované Evy, tak reálně hrozí, že bude mít nějaké dětské nemoci. Jinak to ani nejde. Navíc mají být dodány do roku 2022, což není zase až tak moc času na nějaký super vývoj a výrobu 17ti kusů. Plán MO, že Dany by mohly být přebírány už příští rok je hodně ujetý, to si možná tak zajistí firmy, které to za CSG vyrobí.

  • petres
    20:11 12.04.2017

    Ta modernizace je podle mne hra o čas, aby český výrobce měl možnost přijít s něčím konkurenceschopným v ráži 155 mm a těch 17 kusů bude ověřovací serie ala BREN 1 (berte to jako černý humor). Dělostřelecké oddíly integrované v brigádách, bych bral jako krok vpřed. Doufám, že jejich místo v Jincích v budoucnu zaujmou raketometné oddíly.

  • Aldus
    19:51 12.04.2017

    Vím, že tu v diskuzi byli i zastánci modernizace, ale tohle je přesně, co se stát nemělo. Proč? Protože v tom vidím peníze vyhozené a ne ušetřené. Ty Dany se měly modernizovat dávno nebo už je teď vyřadit a nahradit novými, jak bylo plánováno původně, já si prostě nepomůžu.
    Jsou různé tendence rozpočet armády v příštích letech navýšit, tak pořád doufám, že snad peníze na původní nákup budou, ale evidentně tohle směřuje k podpisu ještě před volbami, aby nebylo návratu.
    Než armáda první moderní houfnici uvidí, uběhne stejně pěkných pár let, během kterých tu munici, která má být příčinou, může vesele vystřílet a uvolnit sklady pro 155mm. Dávno nebyla situace ve světě tak vyhrocená a my máme čas šetřit takhle blbým způsobem.
    Konec článku vyznívá, jakoby vedle pluku v Jinci, měly mít brigády své vlastní (integrální) dělostřelectvo. To ale při počtu 17 nových a 33 supermoderních houfnic sotva bude pravda.

  • petres
    10:25 12.04.2017

    Potvrzeno
    http://zpravy.e15.cz/byznys/pr...

    ve zkratce
    " Nákupčí začnou jednat s firmou o modernizaci 33 kusů samohybných houfnic Dana za více než 1,5 miliardy korun, jiného dodavatele neosloví.
    Ještě na podzim ministerstvo předpokládalo, že renovace houfnic vyjde na 1,1 miliardy. Současná kalkulace je vyšší i kvůli DPH a není konečná. „Je potřeba připočítat nákup systémů řízení palby, který bude řešen samostatnou zakázkou. A dále pořízení GPS přijímačů a radiostanic od americké vlády,“ uvedl úředník, který je s podrobnostmi zakázky obeznámen. Jen přijímače a radiostanice by měly stát přes 50 milionů.
    Ministerstvo počítá s dodávkami v letech 2018 až 2020.
    Kromě Tatry by se do projektu mohla zapojit STV Group Martina Drdy, která repasovala totožný typ houfnic pro Poláky. Profitovat by mohla také státem vlastněná munička Explosia, která se slovenskou firmou ZVS Holding vyrábí moduly na prodloužení doletu nábojů.
    Kromě modernizace houfnic ráže 152 milimetrů počítá ministerstvo s investicí do 17 nových děl ráže NATO 155 milimetrů. Podle předběžných odhadů by měla stát 2,5 miliardy, další dvě miliardy spolkne munice. Zatímco vylepšené Dany střílejí na vzdálenost pětadvacet kilometrů, děla s ráží větší o tři milimetry čtyři desítky kilometrů. Moderní artilerii má mít česká armáda do roku 2022. Prioritně bude houfnicemi vyzbrojen 13. dělostřelecký pluk a později mechanizované brigády."

  • Rase
    21:40 11.04.2017

    kazd: díky za info, zase to bude další průšvih podobně jako T-72M4CZ - předražená a nekompatibilní modernizovaná mašina, která vznikla jen kvůli zásobám staré munice - paráda. S tím předáním zakázky dál, je to docela vtipné, přeci jen se zdá, že už nemá smysl jim dávat žádné jiné zakázky, než jsou nové náklaďáky.

  • kazd
    20:54 11.04.2017

    zítřejší E15 - Dany zmodernizuje Tatra, cena o skoro půl miliardy vyšší než bylo očekáváno, tatra to předá dál poněvadž nemá kapacitu, SŘP není obsahem zakázky, stejně jako další vybavení se bude řešit = platit samostatně

    prostě pokud se jim navýší rozpočet oni ho utratí stejně blbě jako ten nízký ...

  • kazd
    22:26 08.02.2017

    https://www.seznam.cz/zpravy/c...

    se musí vidět
    - ministr nechce opakovat T72 M4CZ, ale navrhuje modernizaci DANY
    - má pocit, že se NĚKDO snaží aby se nenakupovalo
    - na vrtulníky už má 15 nebo 18 sezení, on to nepočítá (HA, HA), ministr je od toho aby sehnal peníze...
    - hlavně se bojí aby nemusel jít k soudu

    proboha, řekl tomu člověku někdo, že on je ministr?
    Že stěžovat si po 3,5 letech, že na ministerstvu někdo pracuje proti němu je výraz jeho neschopnosti?
    Že tady nikdy nebyl nikdo odsouzen nebo stíhán za běžný nákup, ale za rozkrádačky při opravách a překombinovaných krádežích jako CASA, co šla přes x firem a ještě přes barter.

    Kdybych psal nějakou práci v oboru psychologie, tak to použiji jako ukázku člověka, který se třese a neví kudy kam.
    Vsadím se, že i kdyby ANO vyhrálo volby tak se odklidí zpátky někam do diplomacie, kde hlavně nebude muset rozhodovat.

  • KOLT
    14:55 07.02.2017

    Maximus, i tak by se na to dalo dívat. Já mám jen obavu, aby pak a) byly peníze na vůbec nějaké houfnice; b) nekoupily v rámci "unifikace" i ty zbylé expediční.

    Mmchd, Německo se s námi chce podělit o nějakou kapacitu svých A400, tam by se už měla vlézt i velká houfnice, ne? Tedy, ne že bych se na Německo chtěl po posledním vývoji až tak spoléhat....

  • Maximus
    00:59 07.02.2017

    To KOLT: A co se na to dívat třeba tak, že pro teritoriální obranu bude pro příští dekádu či dekádu a půl stačit modernizovaná DANA a primárně pro plnění spojeneckých závazků a zahraniční mise by sloužila lehká EVA?

    DANA by byla po ukončení životnosti prezentované modernizace nahrazena moderní (doufám že čs. původu) "těžkou" kanónovou houfnicí na kolové platformě 8X8 ve standartní NATO ráži s dlouhou hlavní minimálně v poměru 1:1. Ve výsledku by pak AČR měla 50 moderních dělostřeleckých systémů systémů v ráži 155 mm na dvou platformách ("ultimátní" 8X8 a "expediční" 6X6), které se vhodně doplňují.

    Na Panduru by spíš bylo vhodné mít 120 mm minomet jako je RAK či NEMO.

  • KOLT
    21:39 06.02.2017

    Souhlas, jenže já bych Evu taky moc nechtěl, ta je podle mě expediční záležitostí, což je pro nás druhořadé (takže třeba někdy později, ale rozhodně ne teď). Vulcano bude asi taky pěkně drahá sranda, ne? A dá se používat i v jiných systémech? Respektive jak je případně složité je na to upravit? Ohledně hlavně – pokud nám nevadí vzpěry u houfnice na tatrováckém podvozku, proč by nám měly vadit na Panduru? Chápu snahu je pokud možno nepoužít, ale neviděl bych je jako nějaký průšvih.

  • Rase
    20:34 06.02.2017

    Pro lepsi predstavu, tak Eva ma 12 naboju v automatu a dalsich dvanact se musi doplnit rucne. Bohuzel nevim, zda ma Porcupine nekde dalsi munici, asi ale nee. Vim jen tech patnact ve vezi (v automatu). Preci jen Evu obsluhuji tri (vs dva u italu). Muzu jen odhadovat, ale u klasicke munice bude dostrel asi horsi nez u delsich hlavni. Ta munice Vulcano bude patrne velice dobra. Delsi hlaven by uz asi podvozek Centaura (bez vzper) nezvladl, proto ta kratka hlaven

  • KOLT
    18:39 06.02.2017

    Rase, což o to, je to pěkné. Tu malou zásobu munice bych tedy také viděl jako nevýhodu. Hlavně mi ale není jasné, jak by to mohlo střílet stejně daleko (se stejnou municí) jako AGM, která má hlaveň 52 délek. Na druhou stranu je otázka, jak moc by bylo složité tu hlaveň prodloužit. O tom nic netuším (tedy, je mi jasné, že to nebude jak u pušky :-) ).

  • Rase
    18:10 06.02.2017

    KOLT: on to takovy prcek neni, navic dostrel s munici Vulcan od OTO Melara, je vic jak 60 km. Ona tahle vez je velice podobna modulu AGM - rovnez bezosadkova, jen tvar vic na vozidla (AGM funguje i na zemi). Jedine minus vidim v 15ks munice ve vezi. Dost by me zajimala cena oproti AGM, preci jen nemecka kvalita je draha.

  • juhelak
    17:49 06.02.2017

    ten leteky prevoz by něměl být určující..pokud by chtěli nekam dostat pandury a nebo dany ve vetším množství, tak ty letadla pomalu půjdou na udržbu..a vozit to nekam po jednom mi prijde k nicemu.

    stredni východ a afrika..idealni vlakem do Terstu..nalozit na lod a je to v rádu dní.

  • KOLT
    17:45 06.02.2017

    Rase, když to má krátkou hlaveň :-/ Já bych to až tak moc neřešil, v podstatě bych vybíral a) technologii z ČR/SR, pokud bude aspoň rozumně kvalitní, se slušnými výkony a v inteligentní cenové hladině; b) věž z Kraba, pokud se bude dát umístit i na kolový podvozek; c) AGM/Donar, který je hodně modulární co do podvozku, ale holt poměrně těžký, vysoký a asi i drahý; d) cokoliv nepříliš exotického (max. Izrael), co by poskytovalo patřičné schopnosti za rozumný peníz

    Každopádně bych upřednostnil automatizaci a výkon před přepravitelností vzduchem. AGM obsluhují dva vojáci ve slušně pancéřované kabině, nabíjení je plně automatické, což je podle mě jednoznačné plus.

  • Rase
    15:55 06.02.2017

    KOLT:
    Tady mě napadá italská Porcupine, což je houfnice ráže 155 mm L/ 39 na kolovém podvozku (jako Centauro). Na nějaký hodně posílený podvozek Panduru (nebo se stabilizací) by asi usadit šla. Na Tatrovácký podvozek taky a hlavně na pásovém podvozku (nové BVP?) by byla hodně pěkná. Je docela lehká - i s podvozkem pod 25 t a jen dvojčlenná osádka

    https://topwar.ru/uploads/post...

  • pjek
    11:02 06.02.2017

    Ještě mne napadá toto: Kde je také dostatek 152mm houfnicové munice a co to pro nás v perspektivě znamená? Kolový podvozek je výhodou nejen z hlediska manévrovatelnosti, ale i pohyblivosti při poškození. Tam, kde pásy po jakémkoli poškození stojí, tam kola mohou jet dále. To platí jak v oblastech s pevným povrchem (hustou silniční sítí), tak na písku, pouze kamenitý terén favorizuje pásy...

  • KOLT
    11:01 06.02.2017

    Je otázka, zda potřebujeme houfnici přepravitelnou ve středních letadlech (KC-390, Herkules). Spíš bych se klonil k závěru, že ne. Respektive, pokud by existovala jednotná věž, dostatečně kvalitní, která by byla osaditelná kupříkladu na podvozek Tatra 6x6, 8x8 a Pandur 8x8, proč ne. Jinak bych se tím ale nenechal omezovat.

    marfolodej, máme k dispozici An-124, který nepatří přímo NATO, ale Strategic Airlift Interim Solution. Ten by měl uvézt vcelku jakoukoliv houfnici. Nicméně jasně, není jen náš...

  • pjek
    10:46 06.02.2017

    ->marfolodej: Já bych z faktu, že NATO má transportní letadlo na DANU zpozorněl...

  • pjek
    10:44 06.02.2017

    Nebýt "ruské anexe Krymu", tak by snad nebylo co modernizovat, natož o čem psát. DANA je solidní konstrukce a její největší hendikep - čas z pochodové do palebné pozice je díky výměně hydraulického systému již zanedbatelný. Takže základní podmínka reakční doby je splněna. Další podmínkou je samotná dělostřelecká část. Aby se vůbec ekonomicky takovéto systémy vyplatily, musí být palebný systém nábojově multifunkční, tj. musí umět pracovat s klasickou municí i se střelami, jak to předvádějí obdobné ruské systémy. ČR nikdy nebude potřebovat ke své obraně "tisíc hlavní", ale aktivní diplomacii s miliony neohrožených obránců vlasti jako záštitou. DANA je proto cílena spíše na export než na pojíždění ze skladu na cvičný palpost. Jelikož pro mnohé zbrojaře stále ještě peníze nesmrdí, někdo by se měl starat o to, aby jednou z hlavní DAN nelétaly projektily na naše hlavy.

  • marfolodej
    08:11 06.02.2017

    mno, by mě zajímalo, proč se řeší přepravitelnost vzduchem? AČR má něco co unese jakoukoliv houfnici, která se ve světě používá? Nevím o tom a hvězdné plány ala KC-390...no to bude za moc moc let a pak už to ani nebude třeba...tady je jen vidět, jak moc je to všechno koncepční...
    PS: že NATO letadlo má je pro mě druhotné...

  • Maximus
    16:21 03.02.2017

    Na IDETu prezentovaná EVA byl velmi raný prototyp a finální verze by měla být výrazně propracovanější, takže bych ji rozhodně nezatracoval ;-).

    Výraznější zásahy do konstrukce DANy nemají vzhledem k věku systémů moc smysl - nejpozději za 10 - 15 let od této modernizace se začne pracovat na jejím nahrazení moderním systémem. Pokud se výrazně zhorší geopolitická situace v Evropě, tak i dříve.

  • skelet
    14:07 03.02.2017

    jura99: neměla Ondava jen částečně spalitelnou nábojku? Ale možná se mi to už plete. Nicméně Konštrukta na svých stránkách uvádí, že náboj 152mm EOFd "Dana" je určen jak pro Danu, tak pro Ondavu
    http://www.kotadef.sk/vyskum-a...

  • JiriR
    13:03 03.02.2017

    Tady se možná trochu pletou dvě různé věci. Jedna věc je Ondava s úplně jiným brzdovratným ústrojím, kolébkou, typem nábojnice- navíc pokud si pamatuji tak k tomu dostřelu 32 km patřil náboj s odpařováním dnové dutiny, ale celospalitelný.
    Druhá věc je, kdyby se k DANA vyrobila delší hlaveň co by to udělalo s dostřelem starého dálkového granátu a co by to udělalo s dostřelem DN1CZ. Pokud se argumentuje 60k staré munice. Nemíchal bych ale ty dvě věci dohromady.

  • stirling
    12:59 03.02.2017

    Ta slovenská továrna nedělá hlavně pro zuzanu a evu? Možná, že strnad plánuje vývoj nějaké délší hlavně pro modernizaci dan, ale to mě přijde jako něco co se asi nevyplatí.
    Rychlost přípravy ke střelbě atd. není to dáno spíše podvozkem a rychlostí rozbalení/zabalení vzpěr? Tím pádem by se tohle u evy vyřešilo hozením na nový podvozek. Jinak eva na podvozku tatra 8x8 s tou novou kabinou mě přijde jako ideál, ale jestli má eva nějaké omezení ohledně rychlosti či kadence tak to chce ještě promyslet.

  • Jura99
    12:46 03.02.2017

    Ondava neni Dana jen s delsi hlavni. Pouziva celospalitelnou nabojku, takze to je vlastne Zuzana v kalibru 152mm. Zuzana/Eva je do jiste miry neprodejna, konkurence je znacna. Tim ze CSG koupili fabriku na hlavne, maji cosi za lubem.

  • Rase
    11:55 03.02.2017

    skelet:
    u té Evy bych to chápal, ale co chceš použít ze Zuzany?
    ps. je vůbec potřeba aby byla ta nová houfnice přepravitelná vzduchem, přeci jen T815-7 8x8 s pancéřovou kabinou by byla hodně cool

  • skelet
    09:42 03.02.2017

    Charlie: vůbec bych se nedivil, kdyby ta nová 155mm houfnice byl kříženec Zuzky a Evika ;)

  • skelet
    09:35 03.02.2017

    JiriR: Tak za prvé je přepravitelnost letadlem dána podvozkem. Pod Evu dali výškrab toho co našli v Konštruktě na skladě. Dá se dost dobře předpokládat, že další prototypy a hlavně případné sériové kusy nebudou na podvozku Tatra 815 6x6.1R VVN, který se už nevyrábí, ale bude na podvozku T815-7 6x6 nebo 8x8. No a za druhé Eva je přepravovatelná letecky.

    K té munici, na tu nejsem odborník, ale munice je dělená, takže dostřel bude především ovlivňovat nábojka. Obé se řešilo v rámci projektu ONDAVA.

  • Deutschmann
    09:20 03.02.2017

    Tak Evu nemůžeme brát jako hotový výrobek. Když ji ukázali, tak přiznali že má za sebou pouze 3 výstřely a že je to takový demonstrátor, ale že na tom pracují. Otázkou je s čím přijdou na další výstavě, protože prý vzbudila velký rozruch a zájem.

    Charlie: vzhledem k tomu že se většinou vystřelí cca 8x a mění se stanoviště, tak bych tak malou zásobu munice nekritizoval.

  • JiriR
    09:05 03.02.2017

    Nedávno mě docela pobavil, jak jeden slovenský autor, porovnával houfnice mimo jiné Eva, Caesar, Nora, Archer, Atmos- měl tam parametry- délka, šířka, hmotnost, rychlost, osádka. Parametry: kadence, rychlost zaujetí bojové pozice, pancéřování, schopnosti sřp, letecká mobilita- tam neměl! : 1. miesto – hůfnica Eva, - ojedinelá v našom regióne.

  • Deutschmann
    08:48 03.02.2017

    Pánové, mám na Vás dotaz. Kolik stojí hlaveň pro houfnici?
    Tady tuto informaci jsem nikde nemohl najít.
    Díky.

  • JiriR
    08:34 03.02.2017

    Pokud by se při výběrovém řízení setkaly např. Eva a např. Caesar na podvozku Tatra 815 8x8 dopadlo by to podobně jako v případě Vegy a Titus. Dá se očekávat, že by Eva nabídla vyšší cenu a horší vlastnosti, tým od SVOS byl taky hodně překvapený -)). Někdo tady zmínil pásový podvozek – jasně, ten by byl nejlepší, ale co cena a letecká přeprava? Prodloužení hlavně u 152 DANA alias reaktivace projektu Ondava- to si fakt myslíte že se stávající munici by to dostřelilo o 14 km dál ? To asi těžko.

  • Charlie
    08:08 03.02.2017

    Ono ta neustále zmiňovaná EVA - je to takovej kočkopes, tahle kategorie byla myšlená pro lehký expediční jednotky někam do Afriky, my potřebujeme nové houfnice zařaditelné do mechanizovaných svazků.

    Má to omezenej odměr, v nabíjecím automatu jen 12 nábojů, příprava ke střelbě 2 minuty a zpátky do pochodovky 1 minutu (což je stejně jak u starých vz.77)... defakto je to šul-nul s Danou (něco lepší, něco horší). Jo, nakoupit by se jich pár mohlo pro expediční mise, ale není to zbytečnej luxus? To je lepší koupit pořádný, plnotučný kusy a jednou za čas si pronajmout toho Ruslana, když už bysme je chtěli někam poslat na výlet.

    Prodloužení hlavně - nejde jen vyměnit lauf, musí se i přepracovat uložení (delší hlaveň znamená větší hmotnost a zpětný ráz) a nabíječ, netuším jak to u Ondavy bylo s municí (jestli "papala" starou Daňáckou, nebo potřebovala novou). Každopádně škoda že se Ondavy nestihly vyrobit, byly by konkurenceschopné i dnes (dostřel až 32km už není vůbec špatný).

    Zuzana, jedině Zuzana... :)

  • skelet
    07:34 03.02.2017

    Tryskac: narážel jsem na CSG, což je sice již nadnárodní firma, ale "naše" :)
    Stran podvozku, zatím se v souvislosti s novými houfnicemi mluvilo jen o podvozcích 8x8. Ostatně na podvozku T815-7 8x8 se už v prototypu prohání Caesar, Atmos, T5-52. Jediné co se na něm z nových houfnic neprohání je AGM, Archer a Eva. Přičemž podvozek Evika byla vlastně výškrab skladů výrobce, takže bych ho nebral jako referenci.

  • Maximus
    06:38 03.02.2017

    To tryskac: Pocul si niekedy o CZECHOSLOVAK GROUP? ;-)

  • tryskac
    23:48 02.02.2017

    ad Skelet: Operovat tím, že díky modernizacím Dan se pomůže našemu průmyslu je nesmysl. Protože ten náš průmysl je schopen dodat Zuzanu1/2 a Evu. ....republiky sa formalne rozdelili v roku 1993. Potom je asi lepsie a vystiznejsie drzat sa striktne faktografie a nie nejakych dojmov a emocii. Aj ked je pravda ze hospodarstva oboch krajin su prepojene, casto tak, ako keby k ziadnemu rozdeleniu neprislo. Potom je smutne, ked mi kolegovia - ceski - hovoria, ze nerozumeju, ze hovor radsej anglicky... not a problem at all.
    A este jeden osobny postreh. Sam vnimam Zuzanu(2) , Dany ako uzatvoreny pribeh, ktory neponuka nijake zasadne zvysenie kvality. Vo svetle velkeho dosahu (40+km) v stredoeuropskom priestore nie je problem vyberat teren, kde sa bezny terenny 6x6 podvozok bez problemov dostane. Ak by bola poziadavka na maximalnu priechodnost pri doprevadzani tankov, tak samozrejme je vhodnejsie umiestnit vezu na pasovy podvozok...

  • tryskac
    23:33 02.02.2017

    modernizacia Dany vymenou hlavne, inym balistickym pocitacom atd sa volalo Ondava. Jej vyvojom vznikla Zuzana. Pisalo sa, ze spominanymi upravami sa zvysi dostrel na 32km. Moze sa zdat, ze nie je podstatne ci ma zbran dosah 20, 25, alebo dokonca 40km, ale zdanie moze lahko klamat. Okrem protibaterijnej palby, kde je efekt zrejmy je podstatna aj presnost, ktora asi nebude najvyssia pri palbe na maximalnu vzdialenost. Co sa tyka tej zvlastnej (nie zrovna estetickej) kabiny Zuzany2 (navrhovala to zena, ale to snad nie je podstatne), bola sledovana najma zvysena balisticka odolnost. Hadam sa im to podarilo a netreba zabudat, ze Zuzana2 ma 3 clennu osadku, t.z. 1 vodic a 2 clenovia osadky sa pravdepodobne vezu vo vezi.

  • KOLT
    21:42 02.02.2017

    Marthy, přesně to mě napadlo s ohledem na kritizovaný nízký dostřel. O kolik by modernizaci prodražilo osazení nové, delší hlavně. Nemusela by nutně být 52 ráží, stačila by třeba 47. Nebo by to znamenalo další nákladné zásahy do konstrukce (jiné brzdovratné zařízení, atp.)?

  • Marthy
    21:12 02.02.2017

    Hm,nakolik by modernizaci Dany prodražila modernizace/prodloužení hlavně děla?Pokud by to nebylo finančně a časově příliš náročné tak by to určitě významně zvýšilo bojové schopnosti našeho dělostřelectva.

  • Takeda
    13:32 02.02.2017

    Takže všechno je to zase o tom, že nejsme schopný dát ekvivalent 2% HDP na zbrojení...

    Kdyby ano, mohla se 152mm munice prodat a koupit nějaký systém NATO v rozumných počtech s rozumným dostřelem.

    Achjo...

  • skelet
    12:46 02.02.2017

    MALI: oponovat si můžeme jak chceme, vzhledem k tomu, že CSG je mimojiné dodavatelem hlavní a podvozků pro Zuzku a Evika, tak je to pomalu fifty, fifty.
    Stále více si myslím, že armádě jde i o rychlost, s tím že jí bylo naznačeno, že po nákupu BVP, vrtulníků, radarů a dalších, prostě mimo rozpočet už nic nedostane. Tak to řeší tímto.. co vlastně dostane AČR se neví, ví se jen co před drahnou dobou představila CSG na IDETu.

  • MALI
    12:06 02.02.2017

    To Charlie, 02.02.2017,11:18:
    No, právě že to, co je na fotce z kabiny DANY je počítač ETC ze SŘP ASPRO, který je tam víceméně "namašlen" a který je v AČR, jak jste správně podotkl, díky zanedbání "morální údržby" (už víc, než 20 let) totálně zastaralý a nevyhovující. Cestou je buď ten SŘP ASPRO totálně modernizovat (což je díky jeho prvotní verzi v podstatě nákup nového), nebo je zcela nahradit úplně novým SŘP. Ale to je jen jedna část problému. Důležité je to, aby byl tento SŘP funkčně datově propojen s ASVŘ PozS AČR. Máte plnou pravdu v tom, že toto není zcela parketa výrobce / dodavatele dělostřeleckého systému (ten by na to měl být jen připraven), nicméně článek (a následná diskuze k němu) se zabývá jen podvozkem (v žádném případě jeho modernizace nezatracuji), dále dostřelem děla a neřeší se to, kam to dělo má střílet, zd bude dělo autonomní, nebo ne atd.
    Zmínka o systému TOPAS mi pak připadá jako kolorit - co by všechno bylo případně možné, kdyby...... (to někdo zaplatil, aby se to předělalo podle potřeb AČR - přesně tohle se totiž událo před cca 25 lety se systémem ASPRO a pak jsme se divili....). Cena takového plně funkčního systému je totiž dosti vysoká a jeho implementace do armády není otázkou jednoho roku.
    Je zde však i jedna pozitivní možnost - a to, že se při té modernizaci DAN v předstihu zavede funkční SŘP s funkčním napojením na ASVŘ AČR a pak se transformuje do nových 155 mm děl NATO. Jen aby se na to opět nezapomnělo, nebo lépe: aby na to byly plánovány peníze.

Stránka 1 z 3