Armáda ČR poprvé vede misi Evropské unie v Mali

Armáda ČR poprvé vede misi Evropské unie v Mali
Čeští vojáci v Mali / EUTM Mali (Zvětšit)

Ve strategicky důležité sedmnáctimilionové republice Mali, kde působí rovněž česká vojenská mise, není stále klid. Armáda ČR převzala vedení vojenské mise Evropské unie v této západoafrické zemi po Portugalcích. Vláda České republiky vyslovila souhlas s působením příslušníků naší armády ve výcvikové misi EU v Mali v roce 2013.

Velení výcvikové mise v Mali (EUTM – EU Training Mission) převzal v polovině letošního června brigádní generál František Ridzák. Armáda ČR vede mezinárodní vojenskou misi poprvé ve své historii. Ridzák bude stát v jejím čele šest měsíců, funkci velitele mu předal jeho portugalský předchůdce Joao Boga Ribeiro.

Slavnostní ceremoniál se konal v hlavním malijském městě Bamaku. Ridzák velí více než 700 vojákům ze dvou desítek zemí. Hlavním úkolem mise je pomoc při výstavbě a výcviku malijské armády, která bojuje proti islámským radikálům. Ve své nové funkci má generál Ridzák řešit nejen otázky výcviku, ale zabývat se musí i opatřeními proti šíření koronaviru, který nejen Mali, ale i samotnou EUTM postihl.

Slavnostní předávací ceremoniál se kvůli protipandemickým opatřením uskutečnil v omezené míře. Kromě velitele celé mise česká armáda přebrala i další významné posty v jejím velení. Ministr obrany Lubomír Metnar označil převzetí velení pro českou armádu za významnou událost. „Je to projev důvěry v profesionalitu českých vojáků, ale také výzva a důležitý příspěvek v boji proti terorismu a nelegální migraci,“ uvedl na twitteru. V této souvislosti připomněl, že česká armáda v Mali působí již sedm let. Česká republika do ní v současné době přispívá 120 vojáky.

Tuto informaci potvrdil v uplynulých dnech Armádním novinám tiskový mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. “V Mali jsme na horním stropu parlamentniho mandátu, máme tam 120 lidi,” konstatoval mluvčí. Dodal, že žádný z příslušníků české mise v Mali dosud naštěstí neutrpěl zranění. V  misi České republiky v Mali se podle našich informací nejedná jen o vojáky, ale působí v ní rovněž civilní odborníci, jako například poradci pro politické záležitosti, pro lidská práva nebo expert v oboru francouzštiny.

Přes stovku našich vojáků má na podzim letošního roku rozšířit asi padesátka výsadkářů z 601. jednotky speciálních sil z Prostějova. Mají posílit francouzskou armádu, která protiteroristické síly v Africe organizuje a poslala své vojáky již v polovině června. Mandát pro vyslání českých vojáků do uskupení evropských sil by měla Armáda ČR obdržet co nejdříve po parlamentních prázdninách.

Hlavním úkolem českých vojáků je výcvik vojáků malijské armády

Čeští vojáci jsou v Mali v souladu s našimi zákony

Vojenské jednotky Evropské unie jsou v Mali na základě požadavku tamní vlády. Česká vláda vyslovila souhlas s působením příslušníků naší armády ve výcvikové misi EU v Mali 6. února 2013. Následně byla tato účast schválena oběma komorami Parlamentu České republiky.

Mandát pro naše působení ve výcvikové misi EUTM, který byl původně odsouhlasen do konce června 2014, byl pak prodloužen byl prodloužen do konce roku 2014. Návrh na prodloužení schválila vláda o měsíc později, 28. dubna 2014, 29. května jej podpořil Senát a následně v polovině června Poslanecká sněmovna. V říjnu 2014 vláda schválila „Návrh na působení sil a prostředků resortu ministerstva obrany v zahraničních operacích v letech 2015 a 2016 s výhledem na rok 2017“.

Následně byl dokument přijat Poslaneckou sněmovnou a senátem Parlamentu ČR. Ve druhé polovině dubna 2016 pak vláda souhlasila s nasazením Armády ČR v zahraničních misích v letech 2017 a 2018 s výhledem na rok 2019. I tento dokument na konci června 2016 schválila Poslanecká sněmovna a v červenci pak pro návrh hlasovali také senátoři. Tím se prodlužuje nasazení sil a prostředků resortu MO ve výcvikové misi Evropské unie v Mali.


Předání velení české armádě

O zřízení mise bylo rozhodnuto na základě rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2071 z roku 2012 a žádosti malijské vlády. Uvedená rezoluce vyzývá všechny členské státy OSN, regionální a mezinárodní organizace, včetně Africké unie a Evropské unie, k poskytnutí pomoci malijské vládě a malijským ozbrojeným silám formou výcviku a materiálního vybavení. Česká republika se připojila k European Training Mission v Mali s cílem podpořit síly oddané místní vládě ve schopnosti vedení ozbrojeného boje, zlepšit jejich taktiku i dovybavit je zbraněmi v jejich boji proti povstalcům.

Hlavním úkolem celé mise je pomoc při výstavbě a výcviku malijské armády tak, aby byla v budoucnu schopna čelit útokům islamistických radikálů a dokázala si zachovat suverenitu a teritoriální integritu země. Naše jednotka spolupracuje při plnění tohoto úkolu s francouzskými, německými a malijskými jednotkami. Mise EU v Mali je nebojová, je zaměřena na výcvik a je rozmístěna v jihozápadní části Mali.

Nestabilní situace v Mali vyvrcholila vojenským převratem 

Po dlouhotrvajících masových protivládních nepokojích v ulicích malijských měst se armáda rozhodla převzít 18. srpna tohoto roku moc v zemi. V Mali se vzbouřili vojáci na základně poblíž metropole  tohoto západoafrického státu Bamako. Jeden z vůdců povstalců oznámil, že zadrželi prezidenta Ibrahima Boubacara Keitu, za jehož odstoupení se v zemi už několik měsíců demonstruje, a také premiéra Bouboua Cissého. „Můžeme vám říct, že prezident a premiér jsou v našich rukou. Zadrželi jsme je v (prezidentově) domě,“ uvedl voják, který nechtěl být jmenován. Oba politici byli v obrněném voze přepraveni do města Kati, kde leží vojenská základna a kde vojenská vzpoura propukla.

Zadržení představitelů státu odsoudila Evropská unie. Generální tajemník OSN António Guterres vyzval vojáky k okamžitému propuštění obou politiků. „Evropská unie odsuzuje pokus o převrat v Mali a odmítá jakékoliv protiústavní změny. Tohle v žádném případě nesmí být reakce na hlubokou společensko-politickou krizi, která Mali v posledních měsících zasáhla,“ uvedl šéf unijní diplomacie Joseph Borrell.


ˇČást malijské armády převzala moc nad státem

Rovněž francouzský prezident Emmanuel Macron, který  brzy po puči o situaci v Mali hovořil s představiteli Nigérie, Pobřeží Slonoviny a Senegalu, tyto státy plně podpořil ve snaze o zprostředkování hovorů s oběma stranami konfliktu. Naopak zadržení hlavy státu přivedlo do ulic Bamaka stovky demonstrantů, kteří vyjádřili podporu vzbouřencům. Vládu kritizují za korupci, špatné řešení ekonomické situace země a rovněž za neschopnost zvládnout islámské radikály.

Mise v Mali, která začala v roce 2013 a k níž se připojila i ČR, měla původně trvat jen několik týdnů. Hrozba radikálního islamismu v regionu ale nejen neutichla, naopak se rozšířila také například do Nigeru a Burkiny Faso. Radikálové s vazbami na Islámský stát či al-Káidu v regionu stále disponují podle odhadů asi dvěma tisíci bojovníky. Od roku 2015 bylo zabito okolo 600 džihádistů.

„Nasazení v zahraničních misích je skutečným prubířským kamenem. A naši vojáci již více než dvacet let prokazují, že jsou na úkoly v zahraničních operacích kvalitně připraveni. Ať už to bylo v operacích na Balkáně, v Iráku nebo aktuálně v Afghánistánu či v africkém Mali,“ řekl mi během rozhovoru v květnu 2013 tehdejší náčelník generálního štábu naší armády Vlastimil Picek.

V této souvislosti dodal, že nasazením v operaci vojáci zhodnocují přípravu a výcvik z domova a získávají zkušenosti v náročných klimatických podmínkách, mnohdy ve zcela odlišném kulturním prostředí, a často také z bojových kontaktů s reálným protivníkem. Teprve náročné podmínky zahraničních misí dělají podle Picka z našich vojáků plnohodnotné a zkušené profesionály. „Pokud se ohlédnu zpět, mohu s klidem prohlásit, že naši vojáci v zahraničních misích obstáli, stejně jako obstál model jejich přípravy a zabezpečení,“ uzavřel generál Picek. Česká účast našich vojáků i civilistů v misi v africké republice Mali spolu se skutečností, že Rada EU pověřila vedením mise v Mali, jíž se účastní více než dvacet evropských zemí, českého generála Ridzáka, je jasným potvrzením slov bývalého náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka.

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Mezinárodní společenství vysílá vojáky do afrického státu Mali

Rada bezpečnosti vyslovila ve čtvrtek jednomyslně svůj souhlas s vysláním mezinárodních jednotek do ...

Válka sklepů a skrýší se pomalu plíží Mali

O operaci Serval v Mali se stále mluví jako o úspěšné a francouzský prezident Francois Hollande ...

NÁZOR: Role armády a prezidentské volby v Mali

Když před více než půl rokem propukla válka v Mali, koalice povstalců složená z bojovníků různých ...

Vrcholí příprava 3.ÚU AČR EUTM Mali

V období od 13. do 24. ledna absolvovalo 3. úkolové uskupení AČR EUTM Mali náročný výcvik ve ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • J.Kolousek@post.cz
    19:13 08.02.2022

    3180 a co Vá, říká toto:Ruský prezident Vladimir Putin po jednání s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem odmítl spojení Moskvy s ruskými žoldnéři z Wagnerovy skupiny, kteří ...Zobrazit celý příspěvek

    3180 a co Vá, říká toto:Ruský prezident Vladimir Putin po jednání s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem odmítl spojení Moskvy s ruskými žoldnéři z Wagnerovy skupiny, kteří působí v západoafrickém Mali. Mali si podle něj může samo vybrat, jaké bezpečnostní síly si pozve, a Rusko to neovlivňuje. Ale Ukrajina už si nesmí vybrat,koho si pozve na svou ochranu.Skrýt celý příspěvek

  • 3180
    12:19 03.09.2020

    Jaký je tedy důvod, aby naše armáda řešila vnitřní problémy Mali? S většinou příspěvků zde souhlasím, ale tohle nikdo nevysvětlil... Proč se mícháme do vnitřních záležitostí pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Jaký je tedy důvod, aby naše armáda řešila vnitřní problémy Mali? S většinou příspěvků zde souhlasím, ale tohle nikdo nevysvětlil... Proč se mícháme do vnitřních záležitostí pro nás bezvýznamné země? Co takhle pomáhat našemu spojenci USA, kteří si neví rady s rabováním a násilnostmi ve svých metropolích? Vím, že provokuji, ale co vy na to?Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      13:33 03.09.2020

      Protože je to rozlohou a hlavně lidnatostí velká země. Její zhroucení by mělo dopad na celou oblast Sahelu a pravděpodobně by odstartovalo další masivní uprchlickou vlnu.

      Protože je to rozlohou a hlavně lidnatostí velká země. Její zhroucení by mělo dopad na celou oblast Sahelu a pravděpodobně by odstartovalo další masivní uprchlickou vlnu.

    • skelet
      14:11 03.09.2020

      protože už nikdo nechce riskovat chybu s ISIS

      protože už nikdo nechce riskovat chybu s ISIS

    • HEKTOR
      20:17 04.09.2020

      3180 - fakt ale je,že vám nikto kompetentne neodpovedal a asi ani neodpovie prečo je v mali napr. česko...a je to tak preto,že relevantný dôvod neexistuje...je to len o ...Zobrazit celý příspěvek

      3180 - fakt ale je,že vám nikto kompetentne neodpovedal a asi ani neodpovie prečo je v mali napr. česko...a je to tak preto,že relevantný dôvod neexistuje...je to len o politike...ačr nie je v ničom výnimočná (ako aj ossr) aby konkrétne ona niečo v mali vyriešila.
      ako sa v temnej minulosti rokov 1948-1990 skákalo ako rusko povie (schválne píšem rusko a nie sovietsky zväz) ,tak teraz to je na pískanie usa a iných silných spojencov...Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    09:01 03.09.2020

    Myslím si, že největší francouzský lobbista ve státě Andrej Babiš ještě překvapí. Hlídat francouzskou surovinovou základnu v Mali pod jakoukoliv záminkou je ještě více okaté než ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím si, že největší francouzský lobbista ve státě Andrej Babiš ještě překvapí. Hlídat francouzskou surovinovou základnu v Mali pod jakoukoliv záminkou je ještě více okaté než bojovat za Prahu v afghánských horách s Tálibánem, který nikdy nepůsobil mimo Afghánistán.Skrýt celý příspěvek

    • TF_HU
      14:16 03.09.2020

      ...víte, že pakistánský taliban běžně překračuje hranice a naopak?

      ...víte, že pakistánský taliban běžně překračuje hranice a naopak?

      • cejkis
        23:26 06.09.2020

        Ale notak, tohle je tak laciné i na Dejvice.

        Ale notak, tohle je tak laciné i na Dejvice.

  • marcod
    21:03 02.09.2020

    Tak hlavně abych nenaštval pana Grohama, který mě okamžitě smaže, protože Frantíci: 1. Pocházim z poměrně vojenské rodiny - otec plukovník ASR, tchán - gen. por. ASR, vojenský ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak hlavně abych nenaštval pana Grohama, který mě okamžitě smaže, protože Frantíci:
    1. Pocházim z poměrně vojenské rodiny - otec plukovník ASR, tchán - gen. por. ASR, vojenský přidělenec,

    A vždy se řešilo, jak a komu z Čech (GŠ) pomoci do misí, když si musí vydělat na barák. O nic jiného nejde, jde JENOM a JENOM o prachy. Je to až neuvěřitelně trapné a hloupé.

    A oni ti lampasáci sousední mocnosti měli vždy neuvěřitelnou moc nad rozhodováním GŠ AČR.

    Ale vždycky šlo jenom o PENÍZE!

    Proč zrovna v Africe a po boku Francouzů? A to jsem vždy podporoval účast v Afghánistánu a Iráku, ale i ty samozřejmě byly vždycky cinknuté ...

    Co a proč musíme udělat Francii - Caesar, mise, bude i Rafael a Leclerc? Ne, jasně, ještě dlužíme z fondů EU Germánům, tak KEO a LYNX.

    Však, mi si to vyplatíme ...Skrýt celý příspěvek

    • marcod
      21:04 02.09.2020

      "LEO a LYNX"

      "LEO a LYNX"

      • marcod
        21:10 02.09.2020

        "MY"

        A ty tlaky těch "důstojnických" rodin na účast v misi byly až někdy směšné ..

        "MY"

        A ty tlaky těch "důstojnických" rodin na účast v misi byly až někdy směšné ..

    • Scotty
      21:32 02.09.2020

      Mokrej hadr na hlavu.

      Mokrej hadr na hlavu.

      • marcod
        21:34 02.09.2020

        Ji, dejte si ...a bude dobře...celá ta Vaše představa o kompetitivní a profesionálním vedením "operací"...

        Ji, dejte si ...a bude dobře...celá ta Vaše představa o kompetitivní a profesionálním vedením "operací"...

    • Sidon
      22:05 02.09.2020

      Vas psany projev si nezada s automatickym generatorem nahodnych slov. Ale verim, ze nejste stroj. Ty, pokud je mi znamo, zatim nejsou schopny vkladat do svych textu emoce, jako je ...Zobrazit celý příspěvek

      Vas psany projev si nezada s automatickym generatorem nahodnych slov. Ale verim, ze nejste stroj. Ty, pokud je mi znamo, zatim nejsou schopny vkladat do svych textu emoce, jako je treba zavist.Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      08:01 03.09.2020

      U nás jsme konkurenceschopnou a doma vyvinutou zbrojní techniku vyráběli naposledy v roce 1938. Proto ať se koupí cokoliv z BVP, tanků, letadel, děl, vrtulníků atp., musí to být ...Zobrazit celý příspěvek

      U nás jsme konkurenceschopnou a doma vyvinutou zbrojní techniku vyráběli naposledy v roce 1938. Proto ať se koupí cokoliv z BVP, tanků, letadel, děl, vrtulníků atp., musí to být zahraniční. Takže žehrání na to, že si někoho nákupem uplácíme nedává smysl. Motivace být vojákem a jít do misí je pestřejší, určitě to nejsou ve 100% penize, přestože jistota zaměstnání a jistota slušného výdělku roli hraje, což není nic proti ničemu (mimochodem letos byl o službu v AČR velký zájem).Skrýt celý příspěvek

      • HEKTOR
        20:23 04.09.2020

        Jura99 - no ono nejde priamo o "žehrání" ,ale o politickú podporu určite...viď maďarsko a jeho nákupy od "každého"...na jednej strane nakupujú kvalitu a na druhej získavajú ...Zobrazit celý příspěvek

        Jura99 - no ono nejde priamo o "žehrání" ,ale o politickú podporu určite...viď maďarsko a jeho nákupy od "každého"...na jednej strane nakupujú kvalitu a na druhej získavajú politické body...Skrýt celý příspěvek

  • Apex
    19:03 02.09.2020

    "Po dlouhotrvajících masových protivládních nepokojích v ulicích malijských měst se armáda rozhodla převzít 18. června tohoto roku moc v zemi." Předem se omlouvám jestli se ...Zobrazit celý příspěvek

    "Po dlouhotrvajících masových protivládních nepokojích v ulicích malijských měst se armáda rozhodla převzít 18. června tohoto roku moc v zemi."

    Předem se omlouvám jestli se pletu, ale i podle jiných článků nebylo to 18. srpna?
    Avšak můj dotaz spíše zní, mohl by mi někdo prosím říct jak to dopadlo nebo se situace vyvíjí? To jsem nijak nezaznamenal.Skrýt celý příspěvek

  • 3180
    11:15 02.09.2020

    Zajímalo by mne, kolik má Malijská armáda vojáků a jaké má vybavení, když tolik let není schopná eliminovat 2000 bojovníků, a to ani za pomoci Francouzů, nás a dalších. Také by mě ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímalo by mne, kolik má Malijská armáda vojáků a jaké má vybavení, když tolik let není schopná eliminovat 2000 bojovníků, a to ani za pomoci Francouzů, nás a dalších. Také by mě zajímalo, proč jejich armáda (které údajně pomáháme) udělala státní převrat proti vládě, která nás tam pozvala, prý abychom její armádu pomohli vycvičit... Spíše to vypadá, že pomáháme Francouzům ve vojenské ochraně francouzských těžebních firem v Mali výměnou za dodávky paliva pro naše jaderné elektrárny... Navíc nechápu, co my máme společného s Mali a kolik nelegálních migrantů z této země je v EU...Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      11:35 02.09.2020

      (Dez)informace made in Aeronet. Dobrou odpověď na položené otázky dá tenhle ...Zobrazit celý příspěvek

      (Dez)informace made in Aeronet.
      Dobrou odpověď na položené otázky dá tenhle článek.
      https://www.idnes.cz/zpravy/za...
      No a o síle malijské armády si může člověk udělat představu na těchto odkazech.
      https://en.wikipedia.org/wiki/...
      https://www.globalfirepower.co... Skrýt celý příspěvek

      • satai
        11:49 02.09.2020

        (Papírově) ve službě 30 T-34. Slušnej oddíl ;-)

        (Papírově) ve službě 30 T-34. Slušnej oddíl ;-)

    • Karlos73
      12:28 02.09.2020

      Mali nie je jednoliaty štát, je to multietnický štát, kde vládnúci kmeň Bambara tvorí len asi 30% obyvateľov Mali. Napísať v článku že "...Radikálové s vazbami na Islámský stát či ...Zobrazit celý příspěvek

      Mali nie je jednoliaty štát, je to multietnický štát, kde vládnúci kmeň Bambara tvorí len asi 30% obyvateľov Mali. Napísať v článku že "...Radikálové s vazbami na Islámský stát či al-Káidu v regionu stále disponují podle odhadů asi dvěma tisíci bojovníky. Od roku 2015 bylo zabito okolo 600 džihádistů." je dosť povrchné. Polovicu územia Mali na Severe ovládajú hlavne 10% populácia Tuarégov. Tí sa snažia o vytvorenie samostatného štátu Azavad. Tuarégovia sú jedným z národov, ktorí nemajú vlastný štát, žijú hlavne na území Mali (tu ich žije najviac, cca 700000), Burkina Faso, Niger, Alžírsko a Lýbia. Problémy s Tuarégmi v Mali nastali, keď po vojenskom puči v roku 2012 odstránili prvého tuarégskeho premiéra Ahmed Mohamed Ag Hamani, nato vzniká MNLA (Národné hnutie za osvobozenie Azavadu), a tí 6.4.2012 vyhlasujú samostatný štát Azvad, s hlavným mestom Timbuktu. Čo sa im podarilo bez boja, ovladnúť severné teritória Mali https://cs.wikipedia.org/wiki/... . Problém nastal, keď MNLA bolo porazené islamisty z Ansar Dine (väčšina Tuarégov sú sunnitskí muslimovia , kde si radikálny islam našiel svojích vyznavačov). Keď tí vyhodilil do vzduchu niekoľko svätín v Timbuktu, pamiatok UNESCO, tak nebolo v moci ani samotných Tuarégov štátu Azavad (ten štát sa v podstate administratívne zosypal) a ani za pomoci Mali, poraziť týchto tuarégských fundamentalistov , ovládajúcich mestá Gao a Konna. Od roku 2013 sa na tomto území angažuje Francúzsko a Európska misia EUTM, popri tom sa podarilo armáde Mali dobyť späť veľkú časť územia štátu Azvad aj s ich hlavným mestom Timbuktu ! https://cs.wikipedia.org/wiki/... Otázka znie, čo chce EU a Francúzsko dosiahnúť (spolu s angažovaním sa ČR) v Mali? Porazenie islamistov z Ansar Dine je prvotný cieľ. Obnoví sa štát Azvad v jeho rozsahu z roku 2012 , s hlavným mestom v Timbuktu a moc sa odovzdá Tuarégom z MNLA ? Alebo sa potlačí separatizmus Tuarégov, obnoví sa štát Mali v celom jeho rozsahu a právomocami aj nad územiami tvoriace štát Azvad? Tuarégovia majú podľa článku OSN právo na sebaurčenie a svoju štátnosť. No zatiaĺ to vyzerá tak, že Francúzsko a štáty zaangažované v tejto misii (aj česká republika), dopomohli administratíve Mali, vládnúcemu národu Bambara ovládnúť veľkú časť stratených území (Mali), veľkú časť Tuarégov spacifikovať a sen o ich štátnosti zadusiť v saharskom piesku... Francúzsko a jeho koloniálne problémy...Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement
        13:42 02.09.2020

        Podle rezolucí OSN nikdo na žádnou státnost právo nemá. Ta rezoluce jen říká, že národy mají právo na sebeurčení. jenomže není definováno, co je to národ a není upřesněno, co se ...Zobrazit celý příspěvek

        Podle rezolucí OSN nikdo na žádnou státnost právo nemá.

        Ta rezoluce jen říká, že národy mají právo na sebeurčení. jenomže není definováno, co je to národ a není upřesněno, co se myslí sebeurčením. Možná stačí jednou ročně masopust v tradičních krojích.

        Oproti tomu rezoluce OSN říkají, že každý stát má právo na nedotknutelnost hranic a svrchovanou správu nad svým územím.

        Tuaregové mají smůlu - stejně jako Kurdové a mnoho dalších. I když - možná to zas taková smůla není. Ona samostatnost ještě neznamená prosperitu nebo spravedlivý stát.Skrýt celý příspěvek

        • Karlos73
          22:55 02.09.2020

          Mali dlhodobo porušuje práva národov a národnosti ktoré žijú na jej území. Dávno to mal byť štát na federatívnom usporiadaní, ak by tie kmene boli vyspelejšie a národne ...Zobrazit celý příspěvek

          Mali dlhodobo porušuje práva národov a národnosti ktoré žijú na jej území. Dávno to mal byť štát na federatívnom usporiadaní, ak by tie kmene boli vyspelejšie a národne emancipované. Veĺká čast Tuarégov bola z Mali vyhnaná, a dnes väčšinou žijú v exile v Alžírsku a Lýbii. Ja poznám takýto príklad cez asi najznámejšiu Severoafrickú wold music tuarégsku kapelu Tinariwen https://cs.wikipedia.org/wiki/... https://www.youtube.com/watch?... Členovia kapely pochádzajú z Mali, ale dnes žijú v exile v Alžírsku.... Svoj štát (autonómne územia) v Mali by mali mať určite Tuarégovia aj s ich historickými mestami, Dogoni, Fulbovia. Ale je zase pravda, že okolo rieky Niger je to etnicky dosť pomiešané... Pokiaľ aj toto misia EUTM nebude riešiť, postavenie týchto národov v Mali, jej madát (obete, financie a energia) sú zbytočné, len zakonzervujú dlhodobý problém, ktorý môže prerásť do občianskej vojny...Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            23:07 02.09.2020

            Vzhledem k území na kterém Tuaregové žijí by si mohli nárokovat polovinu Mali, Nigeru, Alžírska a část Libye a Burkina ...Zobrazit celý příspěvek

            Vzhledem k území na kterém Tuaregové žijí by si mohli nárokovat polovinu Mali, Nigeru, Alžírska a část Libye a Burkina Faso.
            https://cs.wikipedia.org/wiki/...
            To že Tuaregové část Mali nedotanou je zřejmé už z toho proti komu se vedla operace Serval v roce 2013.
            https://www.vojenskerozhledy.c...
            Cílem myse je udržet Mali jako funkční stát a Tomu Tuaregové rozhodně nepomáhají.Skrýt celý příspěvek

          • Karlos73
            00:21 03.09.2020

            Scotty, ja som dávnejšie čítal článok, kde sa tvrdí, že Tuarégovia sa cítia podvedení Francúzskom. Hlavne pri kreovaní nových afrických štátoch ich Francúzsko a EU koloniálne ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty, ja som dávnejšie čítal článok, kde sa tvrdí, že Tuarégovia sa cítia podvedení Francúzskom. Hlavne pri kreovaní nových afrických štátoch ich Francúzsko a EU koloniálne mocnosti obišli , neuznali im nárok na štátnosť v centrálnej Saharskej časti (tak ako píšeš územia Mali, Nigeru, Alžírska, Lýbie a Burkina Faso). Ich nacionalizmus je logický, a žiaľ posvätili si ho aj radikálnym salafistickým sunnitským islamom, čo je nebezpečné pre civilizovaný svet. Ale nerieší to problém s Tuarégským nacionalizmom a ich právom na vlastný štát...Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        15:21 02.09.2020

        Problém Tuaregů je zejména v tom že jsou kočovný národ. Tedy jejich nároky na konkrétní území jsou dost sporné. Navíc většina z těch co dělají problémy v Mali předtím žili v Lybii ...Zobrazit celý příspěvek

        Problém Tuaregů je zejména v tom že jsou kočovný národ. Tedy jejich nároky na konkrétní území jsou dost sporné. Navíc většina z těch co dělají problémy v Mali předtím žili v Lybii a živili se jako žoldáci pracující pro Kaddáfího.Skrýt celý příspěvek

        • Karlos73
          23:09 02.09.2020

          Scotty, Tuarégovia (tí bežní) sa často živia pastierstvom, chovom dobytka, ale väčšina z nich dnes žije v mestách. V minulosti oni ovládali karavany od Sahelu cez Saharu až na ...Zobrazit celý příspěvek

          Scotty, Tuarégovia (tí bežní) sa často živia pastierstvom, chovom dobytka, ale väčšina z nich dnes žije v mestách. V minulosti oni ovládali karavany od Sahelu cez Saharu až na arabské trhy v severnej Afrike, hlavne obchod so solou, otrokmi, slonovinou... Veľká časť z nich, ktorá žije v diasporách v zahraničí žije v mestkých aglomeráciách (hlavne tí v Alžírsku a Lýbii), veľká časť z nich študuje a žije vo Francuzsku... Platí aj to čo som napísal vyššie pod príspevok GlobeElement. Toto je problém Afriky, hlavne EU kolónií, umelé rozkreslenie hraníc a neskôr vyhlasenie nezávislých štátov , kde sa nerešpektovala etnicita jednotlivých národov a kmeňov...Skrýt celý příspěvek

      • 3180
        12:09 03.09.2020

        Díky za info...

        Díky za info...

Načítám diskuzi...