Armáda ČR pořídí šest desítek obrněných vozidel TITUS na podvozku TATRA

TITUS / TATRA TRUCKS

Vláda České republiky v pondělí 24. 7. 2017 schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel TITUS pro potřeby ozbrojených sil. Armáda České republiky tak do své výzbroje postupně získá na šest desítek těchto vozidel ve třech provedeních.

V letech 2020 až 2024 pro Armádu České republiky vyrobí kopřivnická společnost TATRA TRUCKS 62 vozidel TITUS, dodávky armádě pak zajistí společnost TATRA EXPORT. Z celkového počtu bude 6 kusů připadat na verzi velitelsko-štábní, 36 vozidel bude spojovacích a 20 vozidel pak v provedení místo koordinace palebné podpory (MKPP).

Dodávka obrněných vozidel TITUS bude zahrnovat i logistické a výcvikové zabezpečení, tedy dílenské a servisní soupravy i náhradní díly a také školení a výcvik techniků a obsluh vozidel.

„Je to poprvé za posledních několik desítek let, kdy český výrobce pro českou armádu vyrobí sofistikovanou obrněnou techniku světové kvality, která byla vyvinuta domácími specialisty na českém podvozku," řekl Petr Rusek, předseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS.

Poslední obrněnou bojovou techniku vyvinutou a vyrobenou na našem území s českým podvozkem, která se dostala do výzbroje československých nebo českých ozbrojených sil, představovaly obrněné transportéry OT-64 SKOT a houfnice DANA, pocházející ze 60. a 70. let.

Výrobou vozidel TITUS tak společnost TATRA TRUCKS potažmo český obranný průmysl dokazuje, že je opět schopen české armádě zajišťovat dodávky špičkové bojové techniky světových parametrů.

Vozidla TITUS bude Armáda České republiky využívat při plnění úkolů a misí v zahraničí i na území ČR, a to i v rámci integrovaného záchranného systému, kde mohou plnit funkci mobilních komunikačních a řídících prostředků v případě krizových situací.

Armáda ČR je v současné době vybavena v dané oblasti již zastaralou technikou, která vyžaduje obměnu, díky nové technice dojde k rozšíření a zrychlení schopností velení a řízení nasazených jednotek. To vše se pak pojí především se zásadní generační obměnou komunikačních a informačních systémů," řekl náčelník Generálního štábu AČR armádní generál Josef Bečvář.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

RETIA dodala Armádě ČR již šestý radar ReVISOR

Ve čtvrtek 29. června byl završen další z úspěšných projektů pardubické společnosti RETIA, předního ...

Armáda ČR: Špičková protivzdušná obrana krátkého dosahu

V posledních letech Armáda ČR do výzbroje zavedla několik špičkových prostředků protivzdušné obrany ...

Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje

Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na ...

Polská armáda testuje českou útočnou pušku CZ BREN 2

Polské ozbrojené složky v současné době testují pistole, samopaly i útočné pušky České zbrojovky. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    17:16 27.08.2018

    Ako pozerám na bočnom paneli sledovania siete, Titusy sa vám už pohli dopredu:
    https://www.ceskenoviny.cz/zpr...

  • Rase
    16:16 01.08.2017

    MALI:
    tak jsem to myslel. Přeci jen nejprve se stejně vyrobí BVP, pak odvozené speciály co jsou nejnutnější - tedy klidně celkem 210 nejnutnějších vozidel. ShM může chvíli počkat, a na výrobu následně navázat. Stejně tak jako vozidla palebné podpory, C-RAM a kdo ví co všechno dalšího :))

  • MALI
    16:04 01.08.2017

    To Nesher, Rase:
    Ano, jsem si naprosto jistý, v těch 210 ks Sh minomet nebude (bohužel), jedině, že by to bylo až v rámci toho nadpočtu (jak píše Rase) ale to by pak bylo až po roce 2025, nicméně s novými Sh minomety pro PozS AČR se počítá (ale zatím ne na podvozku těžkého BVP).

  • Rase
    13:35 01.08.2017

    Minomet potvrdilo už docela dost lidí od armády i tisku, tak nevím, proč jim nevěřit. I kdyby to mělo být 210 vozidel různých verzí + k nim ShM (nad počet), tak hlavně že s nimi MO počítá (jak se zdá)

  • Nesher
    12:46 01.08.2017

    Mali
    Jste si jistý? V červnovém či květnovém čísle ATM jasně psali, že jednou z poptávaných variant v rámci kontraktu na nová BVP je i samohybný minomet. Navíc mi potvrdil i kamarád z MO, že se s minomety jednoznačně počítá, jen není jasné jestli se půjde dražší cestou věžového kompletu či levnější cestou klasické předem nabíjené zbraně umístěné v korbě. Čímž neříkám, že nemáte pravdu.

    Starlight
    V pohodě, i mistr tesař se někdy utne

  • MALI
    08:10 01.08.2017

    To Starlight:
    velitel palebné čety zatím stále jezdí s UAZ 469, dělostřelci by jej časem chtěli vyměnit za IVECO, ale zatím na to nejsou peníze;
    MKPP by ale nemělo být totožné s vozidlem velitele baterie, i když by v něm měl také pracovat, ale nebude tam sám (MKPP se počítají začlenit ve více (3) taktických úrovních, možná i s různým vybavením, hlavně z hlediska SW);

    To Nesher:
    obávám se, že ta poslední informace ohledně ShM není zcela úplně pravdivá. Rozhodně to nebude v těch 210 kusech, které jsou nyní v plánu (co však bude následovat potom, to už nevím).

  • Starlight
    17:45 31.07.2017

    @ Nesher
    Promiň za to vozidlo velitele palebné čety. Já se překouknul, mělo to být velitelství baterie. MALI je to tak správně, že?

    @ MALI
    Předpokládám správně, že velitel palebné čety jezdí stále ve osobním terénním vozidle kategorie M1G, tedy UAZ 469 nebo Land Rover?

  • Nesher
    16:23 31.07.2017

    Lukas
    Podle posledních informací by samohybné minomety měly být součástí dodávek nových BVP. Pro polský průmysl by to mohla být šance na export systému Rak (pravděpodobně jediný produkt polského zbrojního průmyslu o který by mohla mít AČR zájem). Bohužel aktivita PGZ směrem k našemu MO je nulová, PGZ nebyla přítomna dokonce ani na IDETu.

  • MALI
    11:37 27.07.2017

    To Lukas:
    úkolem MKPP je analýza informací z průzkumných prostředků, požadavků na palebnou podporu od vojsk a informací o stavu vlastních palebných prostředků, na základě aktuální taktické situace pak určuje jak se bude daný cíl ničit ( = Targeting). Případně může i počítat palebné prvky pro jednotlivé palebné prostředky, ale to není jeho primární funkce.
    Tento hlavní úkol MKPP (Targeting) nemůže dělat FO, protože k tomu nemá pravomoc, může však přímo řídit dělostřeleckou palbu na konkrétní cíl (o tom kdo a jak na tento cíl bude střílet se rozhodne v MKPP). MKPP proto nepotřebuje přesnou navigaci ani přesné senzory na lokalizaci cíle (tento úkol zabezpečují dělostřelecké Pz prostředky - v AČR to jsou jen u dělostřeleckého pluku: Sněžka-M, LOS-M a LOV-Pz, k tomu jejich výnosné soupravy FO), dále prostřednictvím sítě C4ISTAR by to měli být i vojskoví průzkumníci, UAV atd. - takže průzkumných informací by měl být dostatek. MKPP ale musí mít místo pro funkcionáře, kteří rozhodují o způsobu ničení konkrétních (pomocí SW funkcí MKPP předzpracovaných cílů) a o způsobu použití vlastních (případně i přidělených) palebných prostředků, dále specifický SW (pro SW podporu rozhodování osádky "MKPP" a dostatečně kvalitní spojovací prostředky. K tomu prostředky pro výrobu energie (elektrocentrálu), a systémy pro zabezpečení činnosti osádky (jako např. topení, klimatizaci, filtroventilaci atd...).
    Z hlediska přepravy (lépe integrace) minometu bych na Titusu viděl spíš 120 mm minomet, jak 81 mm (ten bych viděl spíš klasicky nesený).

  • Lukas
    08:09 27.07.2017

    Rozumiem, pytam takie zadanie można realizować przy pomocy różnego wyposażenia.
    Może to być prosty transporter, przewożących obserwatorów artyleryjskich (FO) który ma lepsza łączność oraz nawigacje.
    A może to być skomplikowany pojazd jak np. Stryker M1131

    Skoda że ACR nie zdecydowała się na Titusa - transporter moździerza 81mm (coś jak amerykański M1129)

  • Nesher
    21:05 26.07.2017

    Mali
    Díky za upřesnění, vycházel jsem z informací uveřejněných na Palbě. Ale v podstatě tak nějak jsem si to představoval.

  • MALI
    20:26 26.07.2017

    To Nesher / Lukas:
    MKPP není náhrada za "štábák" velitele palebné čety (ten žádný "štábák" nemá), ale má to být náhrada za současné KPP (koordinátory palebné podpory, které jsou nyní skutečně na starých PV3S); má to být místo koordinace palby - tím je řečeno vše - bude sbírat Pz informace od klasických průzkumníků, dělostřeleckých průzkumníků, požadavky na palbu od pozemních jednotek, musí mít přehled o vlastních dostupných prostředcích ničení, o stavu jejich zásoby munice, musí umět vyhodnocovat nebezpečnost cílů a přidělovat cíle k ničení konkrétním palebným prostředkům, včetně optimalizace jejich režimu palby. Konkrétní TTP však zatím v otevřených zdrojích nikde nenajdete - ještě nejsou uvolněny.

  • Nesher
    18:58 26.07.2017

    Lukas
    Jsou to velitelsko-štábní vozidla velitele palebné čety dělostřelectva, dnes tuto roli u AČR plní "muzeální" Pragy V3S se skříňovou nástavbou. Přesné parametry nikde nenajdete, bude se to asi ještě definovat (proto se bude smlouva podepisovat až příští rok) a také si myslím, že detailnější technicko-operační parametry budou asi utajovány.

  • Lukas
    18:22 26.07.2017

    Ktoś wie jakie wyposażenie będzie miał
    "vozidel pak v provedení místo koordinace palebné podpory (MKPP)."

    Gdzieś jest opis wymagań taktyczno-technicznych?

  • leviathan
    15:49 26.07.2017

    Zemak : Tatrapan ma tiez modularnu nastavbu. Problem je, ze prave kvoli modularnym blokom je priestor osadky oddeleny od priestoru kabiny - a to je problem.

  • lukus
    12:48 26.07.2017

    Titus se mi nelíbí, raději bych viděl v admáděi VEGY nebo IMI Wildcat.

  • mikojan29
    08:18 26.07.2017

    Titus sa mi páči, je to moderné MRAP, aj keď som čakal, že bude s motorom Tatra. Keď sa tu trochu porovnáva Tatrapan a Titus, tak áno, koncepcia Tatrapanu je už minimálne 20 rokov stará, ale je osvedčená a aj v reálnych konfliktoch. Možno by to chcelo nejaký upgrade - povedzme modernejší podvozok, výkonnejší motor. Dizajn je poplatný účelu, je to MRAP. Porovnávajú sa tu dva pohľady na MRAP, či už dizajnovo ale aj dobou výroby. Tatrapan sa mi tiež páči a hlavne, už má vychytané detské choroby a osvedčil sa, tak netreba ho haniť..

  • Jura99
    07:53 26.07.2017

    Tatrapan je koncepce z poloviny 80tých let a je blíž k náklaďáku. Kabinu má oddělenou od prostoru korby a dokonce sklopnou. Pro účely naplnění korby nějakou elektronikou by asi vyhověl ale proč kupovat něco horšího, když je k dispozici lepší? Jen kvůli ceně? To můžeme srovnávat Šakal s Pumou. Můžeme být rádi, že nevzali od Nexteru rovnou Griffona, ten je ještě dražší.

  • Arthur
    22:01 25.07.2017

    Základné pancierovanie TATRAPAN-u použité na vozidle odolá strelám 7,62×51 NATO (STANAG 4569 Level1) t.j. krytovanie motora a nádrží na úrovni Level 1.
    Strecha kabíny na úrovni Level 3.

    V prípade potreby je dostupná modifikácia keramickými plátmi, ktoré zvyšujú balistickú odolnosť, až proti strelám 7,62×51 s wolframovou špičkou (STANAG 4569 Level 3).
    Tieto keramické pláty dokážu namontovať dve osoby behom troch hodín.

    Dno kabíny je vystužené a dosahuje balistickú ochranu proti mínam. Posádka je tak v bezpečí pred výbuchom míny o ekvivalentu 6 kg TNT (podlaha kabíny Level 2A).

    to flanker.jirka: "Kdyby raději armáda konečně nahradila velké množství starých vozů UAZ 469 ve veteránském věku, které tu provozují v hustém silničním provozu i bez bezpečnostních pásů, tak udělá mnohem lépe, ale z toho se moc neusype. ... jde o to, že UAZy měly být už nahrazeny pomocí LR Defender, ale to se nepodařilo, mezitím se LR přestaly vyrábět. A chybělo málo, počet UAZů, které zbývaly na výměnu by bylo cca za cenu 3 kusu Pandurů."

    Len jedna poznámka resp. príklad: OS SR resp. MO SR obmenilo v priebehu minulých rokov 140 kusov za cca 10,5 miliónov EUR t.j. 75 000 EUR / ks Land Rover Defender 110 SW s dodatkom, ktorí politici radi používajú: "Nákupy prebiehali cez akvizičnú agentúru NATO, čo im malo zabezpečiť férovosť." Žiaľ v slove férovosť a spokojne použime aj transparentnosť (aj tie radi papúškujú) nikde nenachádzame HODNOTU ZA PENIAZE.
    Čo na tom, že tie LR Defendery sa onedlho prestali vyrábať a vychádzali z koncepcie niekoľko desiatok rokov dozadu, kde bezpečnosť napr. aj vo vašom zmienenom "hustém silničním provozu" ako správne píšete vyššie by si okrem iných prvkom pasívnej a aktívnej bezpečnosti vyžiadali v tomto desaťročí a po dobu čo ich budú v OS SR používať aspoň tie AIRBAGY...
    https://dennikn.sk/27302/zbroj...

    Pri tejto príležitosti bezpečnosti dennodenného používania LR Defender 110 SW nielen v silničnom provoze vojakmi OS SR kde v prípade nehody nasadzujú svoje krky (skôr hlavy) a ďalšie časti končatín a tela sa vždy pousmejem (z hľadiska štatistiky resp. pravdepodobnosti) keď niekto byť oprávnene kritizuje protimínovú ochranu napr. BVP Šakal (Mexa) v hypotetickom konflikte resp. pri cvičení...

  • Zemak
    21:33 25.07.2017

    Však hej, nejsme ve sporu. Jen říkám, že je zde cítit dvacetiletý odstup. Viz třeba modularita nástavby. Proti Tatrapanu nic nemám.

  • Flader
    21:29 25.07.2017

    Ospravedlňujem sa za chybu, samozrejme tam nemalo byť ASR ale AČR. Tak to dopadá, keď človek robí viac vecí naraz :D

  • Flader
    21:28 25.07.2017

    Chalani, si pripadám ako keby sme si jak malý chlapci na školských záchodoch ukazovali, kto ma väčší ... (záujem o matematiku) OSSR už niekoľko rokov používa a myslím, že celkom spokojne (čo som zatiaľ počul tak sa aj na misiách celkom osvedčil). ASR bude zase (dúfam, že tiež spokojne) používať TITUS. Už nemáme federáciu a každý si môžme používať, čo je pre koho lepšie.
    Tatrapan bol na začiatku pre OSSR asi skôr taká núdzovka ale evidentne prácu na ktorú je určený zastáva celkom v pohode (DELSYS, AMB...). Preto osobne dúfam, že tento projekt nezapadne prachom, ale bude sa v ňom pokračovať aj ďalej. 8x8CC dáva nádej na nejaký ďalší vývoj aj ďalej.

  • skelet
    21:14 25.07.2017

    a proč pozastavení? je to stejné jako se pozastavit nad tím, proč Tatrapan má "neklasicky" dvě přední nápravy, oproti "klasické" jedné. Prostě to slouží ke zvýšení obratnosti v terénu. A jak řešení Titus, tak řešení Tatrapan vychází ze sériové produkce Tatra.

  • tryskac
    21:10 25.07.2017

    skelet, preco placu? to nie je plac, to je len pozastavenie sa nad hlavnou crtou toho vozidla, ktora ma oproti konkurencii. mne to vozidlo pride vhodnejsie skor na akcie do mesta, kde sa manevrovatelnost moze hodit.

    http://defence-blog.com/army/n...

    tatrapan: na tomto obrazku je pekny zaber dveri

    https://upload.wikimedia.org/w...

  • Hanc
    21:08 25.07.2017

    Snad nikoho nenapadne kupovat tuhle almaru v bojových verzích...i když možná by se to dalo používat jako oblehací věž:-)
    Náhrada UAZu asi není nutná, kousky, které jsem poslední dobou viděl, vypadají líp než když vyjely z fabriky:-) Defender prý brzy bude mít nástupce, tak možná by se vyplatilo, ještě chvilku počkat. Současný trh off roadů je žalostný.

  • skelet
    20:36 25.07.2017

    tož.. a co místo LMV? a proč kupovat jiný vůz stejné kategorie?
    Proč tolik pláče nad zadní řiditelnou nápravou?
    flader: a ta 7,62mm u Tatrapanu 6x6 je 7,62x51 nebo 7,62x39?

  • Flader
    20:12 25.07.2017

    V rýchlosti som nasiel len wiki material, ale podľa neho to naozaj sedí:
    Level 3:
    Kinetic Energy:
    7.62×51mm AP (WC core) at 30 meters with 930 m/s[1]
    Angle: azimuth 360°; elevation 0-30°

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • Zemak
    20:06 25.07.2017

    V tom případě navrhuji žebřiňák, na to ti stačí sekerka a dláto.

    PavolIR, promiň osobním dojmům se snažím vyvarovat. Ten popis je bohužel moc obecný.

  • flanker.jirka
    19:57 25.07.2017

    Zemak: hightech to není, ale má to omezené použití pouze v nižších rychlostech, ale co potom celý systém kontroly a řízení, to jsou další spousty věcí, které se mohou porouchat.
    Pořád to je jen a pouze auto a stačí tomu kola, motor volant, aby to nedopadlo tak jako srovnání složitého tanku Tiger a jednoduché T 34.

  • PavolR
    19:52 25.07.2017

    Výrobca Tatrapanu popisuje odolnosť nasledovne:
    TATRAPAN je určený k ochrane osádky a internej technológie tak v kabíne, ako aj v nadstavbe proti 7,62 mm protipancierovým strelám a črepinám. Špeciálna konštrukcia dna poskytuje zvýšenú protimínovú odolnosť.
    Osobne mi to príde ako STANAG 3

    O Tituse sa píše:
    Základní hlídková verze (odolnost úrovně 2) dosahuje hmotnosti kolem 19 t, zatímco obrněný transportér (odolnost úrovně 3) váží cca 22 t.

    Čiže odolnosť bude pri verziách porovnateľnej váhy porovnateľná a 27-tonový Titus je potom tou variantou so STANAG 4.

  • flanker.jirka
    19:51 25.07.2017

    RaSe: :-D jde o to, že UAZy měly být už nahrazeny pomocí LR Defender, ale to se nepodařilo, mezitím se LR přestaly vyrábět. A chybělo málo, počet UAZů, které zbývaly na výměnu by bylo cca za cenu 3 kusu Pandurů.
    A jak je to s LMV Iveco? Není v tomhle namočený Strnad?
    Ono by to šlo, jenom by se musel chtít, pořád se čeká odkud připlujou kapříci. Stačí se podívat na hrátky okolo vrtulníků a radarů.
    Zásadním problémem je to, že koncepci a nákupy vymýšlí lobbisté a zbrojaři, kteří mají pod palcem bývalé vysoké důstojníky AČR a funkcionáře MO.
    (čirou náhodou se dnes snažil u soudu rozpovídat nějaký pan Dalík, který považuje za standardní jednat se zbrojaři někde po restauracích a po "Vlastičce" jako by se zem slehla)

    Pevně doufám, že se Titus pořídí v co nejmodulárnějším systému, protože to jinak provozně neutáhneme, pak to bude vypadat tak, že simulovaně budou vojáci jezdit po cvičáku v UAZech, s tím že simulují po zuby ozbrojený Titus.

  • Zemak
    19:46 25.07.2017

    "ale pri prvom pohlade si nemozem pomoct. Podla mna, ta posledna riaditelna naprava musi byt velmi draha a hakliva."

    Nemusí být, on to zas tak velkej high tech není. Každopádně obratnost bude o dost věší než u Tatrapanu, on ten metr taky není zrovna zanedbatelnej. Plus volitelné pancéřování dle mise/peněženky (to je to kolmý vs zkosený) atd.. Zkrátka vozidla dost podobná, jen je od sebe dělí pár let no.

  • tryskac
    19:34 25.07.2017

    ale pri prvom pohlade si nemozem pomoct. Podla mna, ta posledna riaditelna naprava musi byt velmi draha a hakliva.

  • tryskac
    19:29 25.07.2017

    to je dobra otazka. Nejake udaje su dostupne na webe (wiki, pripadne vyrobca), ja by som skor videl rozdiel v koncepciach, kedy Titus tazi - odolnost - z motora umiestneneho pred kabinou zatial co Tatrapan ma klasicky trambus. Na druhej strane, tato koncepcia musi viest k mensiemu priestoru pre vezenu osadku. Ono, ci je to vozidlo jedno, alebo druhe, skratka 2 robia to iste, len s mierne odlisnym pristupom. Titus ma rozhodne modernejsi a silnejsi motor (uvadzaju Cummins), Tatrapan je len nadstavba na stary podvozok 815. Titus uvadza odolnosti Stanag 2,3,4 tak si vyberte ;) Titus ma bocne steny kolme, Tatrapan ich ma aspon mierne sklonene.

  • skelet
    19:13 25.07.2017

    tryskac: a porovnání odolnosti?

  • Rase
    19:06 25.07.2017

    tryskac:
    takovou podobnost jsem nečekal - díky

  • Rase
    19:01 25.07.2017

    flanker.jirka:
    v pohodě .) Tak UAZ a ostatní lehká vozidla mají být nahrazeny, předváděčka armádě už proběhla (v únoru), teď už zbývá vybrat menší počet kandidátů, formulovat požadavky a rozjet výběrko. AČR předběžně plánuje kolem roku 2020 výměnu asi 700 terénních aut (dvou kategorií - lehké do 4 tun a pancéřované až do 9 tun). Dodejme, že rok 2020 je reálně vzato nejbližší možný termín, vzhledem k tomu, jak všechno trvá dlouho. Přeci jen to není jako doukoupit pár desítek Ivec

  • tryskac
    18:56 25.07.2017

    aby som pridal trochu faktografie do argumentacie, bolo spominane, ze Tatrapan je oproti Titusu obrneny nakladak, ze je o mnoho vacsi. Tak uvadzam rozmery:
    Tatrapan:
    Dĺžka 8,4 m
    Šírka 2,5 m
    Výška 2,7 m
    Hmotnosť 22,500 t
    Titus:
    Délka 7,72 m
    Šířka 2,55 m
    Výška 2,73 m
    Hmotnost dle varianty až do 27 t.
    Ja viem ze niektorym diskutujucim vadi uz len jazyk, v ktorom pisem, ale ja sa snazim byt slusny a vecny ;)

  • flanker.jirka
    18:42 25.07.2017

    RaSe: tak to sorry, měl jsem za to, že tu trapnou "soutěž" mezi Tatrou a nikým smázli úplně a postupují na základě pořízení bez výběru. Cena bez pořádné soutěže, kde si armáda vyzkouší více strojů bude vždy nadsazená. Rozdíl v průchodnosti terénem oproti tuhým nápravám není tolik výrazný.
    Platforem na podvozcích Tatry je hodně, Izrael na nich pancéřáky stavěl už před 15 lety. Titus má i jednu nevýhodu, podvozek bude logisticky hodně náročný, pořád platí, že co se porouchat může se vždy porouchá. Stát by měl být trochu tvrdší i k rádoby domácí firmě, stačí se podívat na to, že armáda musí provozovat nepovedený podvozek Tatry 810, oproti původnímu autu Viza Ross pokazili co mohli.
    Kdyby raději armáda konečně nahradila velké množství starých vozů UAZ 469 ve veteránském věku, které tu provozují v hustém silničním provozu i bez bezpečnostních pásů, tak udělá mnohem lépe, ale z toho se moc neusype.

  • Rase
    17:57 25.07.2017

    Tatrapan bych spíš porovnával s Kamazem Typhoon, jsou si docela podobné. Titus je ale jiná kategorie - řekněme, že je to spíš taková celopancéřovaná V3Ska, kterou má i nahrazovat .))

  • puuupava
    16:37 25.07.2017

    No len aby ste sa toho zastaralého tatrapanu nedočkali aj v českej armáde keď Strnad už kúpil aj VÝVOJ MARTIN. A od Strnada sa kupuje všetko :D

  • tryskac
    16:36 25.07.2017

    No pani, pokial viem, Tatrapan bol sucastou dodavky raketometov Vampir do Indonezie tusim niekedy v priebehu minuleho roku. Potom bol sucastou dodavky Zuzan do Grecka, sluzil v misiach na Cypre, v Iraku, neviem ci Afganistane. Neviem ci si pamatam spravne, niekde pocas tychto nasadeni pod nim vybuchla mina a sam dosiel naspat na zakladnu. Ci posobi tak ci onak, podla mna je to podarene vozidlo, rovnakeho ucelu ako Titus a ano, vedeli na Slovensku take navrhnut uz pred viac nez 20 rokmi.

  • Matesaax
    15:55 25.07.2017

    Tatrapan působil zastarale už v 90 letech a dnes působí už vyloženě archaicky,takový podivný slepenec to je,Myslím,že ho Slováci ani nikde nenabízeli na prodej,protože by to nemělo smysl.

  • Rase
    14:12 25.07.2017

    TATRAPAN je obrněný náklaďák a vzhledem k tomu, že o něj doposud nebyl moc zájem, tak si nemyslím, že by mělo smysl, aby jej nakupovala AČR. Titus je modernější a menší.

  • Nesher
    12:42 25.07.2017

    Arthur
    Vy jste jak malý, ty Vaše 3 mil. € by to plus minus stálo ať by to bylo na jakékoliv obrněné platformě, cena holého vozidla je méně než jedna třetina celkové částky, zbytek činí vnitřní vybavení (jedná se o vysoce specializované systémy a ne obyčejné OT), ND a další logistické a opravárenské vybavení + výcvik. Prostě sčítáte hrušky a jablka na pak Vám logicky vyjde nesmysl.

  • Arthur
    12:30 25.07.2017

    tryskac: Tak to by bolo veľmi zaujímavé porovnanie 3 mil EUR / kus TITUS vs modernizovaný TATRAPAN

    http://www.vyvoj.sk/en/node/77...
    http://www.vyvoj.sk/sites/defa...
    https://www.msm.sk/downloads/0...

  • Jura99
    12:14 25.07.2017

    Tatrapan je vlastně obrněný náklaďák, původně to bylo vyvinuté za socíku jako muniční vozidlo pro houfnici Ondava.

  • tryskac
    11:06 25.07.2017

    Trufa si niekto porovnat TITUSa s TATRAPANom? Ide o 2 vozidla s rovnakym zameranim, tatrapan uz predsa len sluzi nejaky rok aj v ostrom nasadeni. Na prvy pohlad vidim mierne rozdielny pristup k rieseniu kabiny - tatrapan ma trambus, titus ma kabinu posunutu az za prednu napravu. Obe vozidla su pohonu 6x6, s tym ze tatrapan ma riaditelne prve 2 napravy, TITUS prvu a poslednu...

  • Rase
    10:56 25.07.2017

    Clanek:
    v podstatě souhlas, sám tvrdím že původní výběr byl všelijaký. Pokud by se ale přihlásil nějaký zahraniční výrobce, tak by to dopadlo jako se SVOS, kdy by Tatra nechtěla dodat podvozky, nebo by je předražila. Výsledek by tedy byl stejný. U Tituse je to stejné jako s houfnice mi Caesar II, ty taky snad nikdo nepovažuje za české. Navíc Tatra je pouze zástupcem pro prodej vozidel do ČR a SK. Pokud by je chtěli koupit třeba Maďaři, tak si to řeší Nexter sám (!) Českou stopu tak opravdu můžeme vidět jen v podvozku a vnitřnostech (ty si ale většinou stejně každý zákazník řeší samostatně). U Nexteru zkrátka rychle uplácali nový design a za mě se jim to povedlo. V ČR by takto pěkné vozidlo nikdy nevzniklo, nemáme s tím zkušenosti (oproti Francouzům). Stačí se podívat na Vegu první generace, která byla vyloženě hnusná (bohužel).

  • Jura99
    08:57 25.07.2017

    Mossback: že se představitel Tatry a Nexteru nemusí shodnout, kdo má na vozidle větší podíl snad nikoho nepřekvapuje. Ovšem pokud ten tatrovák má na mysli nejen auto, ale celek vč. vybavení pro účely spojovací či koordinace palby, je celkem možné, že tyto verze vyvinula CSG, pochybuju že teď poběží za Nexterem, aby jim to naprojektoval. Přitom střeva těchto verzí mohou být dražší než vlastní vozidlo.

  • Mossback
    08:48 25.07.2017

    V článku citovaný předseda představenstva TATRA TRUCKS tvrdí, že Titus byl "vyvinut domácími specialisty na českém podvozku".

    Nic proti Titusu nebo Tatře, ale ti"domácí specialisté" jsou doma v zemi galského kohouta... Tatra dodala "pouze" podvozek.

    Jak uvedl výkonný ředitel Nexter Systems u příležitosti prvního veřejného představení Titusu v roce 2013 na výstavě DSEI v Londýně - rodina vozidel Titus zabrala společnosti dva roky interního vývoje a investic.

    M. Zdobinský (ATM 11/2013, s. 16-17) doslova uvádí: „Francouzský výrobce tento typ vyvinul zcela ve vlastní režii...“

  • Clanek
    08:00 25.07.2017

    @Rase
    Ten postup od roku 2015 urcite nebude z tech nejcistejsich. Precijen se tehda o zakazku poprali jen dve firmy a ja bych se vsadil ze se o to poprali JEN dve firmy i proto, ze objem zakazky nebyl pro nikoho dalsiho zajimavy. Hodne by me zajimalo jaka by byla vysoutezena cena pokud by se od zacatku jednalo o 300 kusech a mam duvodne podezreni ze 3mil Euro za kus by to urcite nebylo. Apropo, nerozumim zde nekolikrat spomenutou opci na nakup dalsiho poctu vozidel ve smyslu ze by toto snad melo tu aktualni zakazku prodrazovat. Proboha proc? Odkdy je potencialni prislib kupujiciho vyrobci, ze od nej v budoucnu vemu vic kusu duvodem na to aby zdrazil?!

  • Arthur
    00:16 25.07.2017

    Za 62 ks vozidiel Titus dá AČR 4,8 mld. CZK bez DPH, teda cca 77 419 354 CZK bez DPH za kus = 2 974 921,38 EUR bez DPH za kus.

    (Kurz NBS zo dňa: 24.7.2017 EUR 1 = 26,024 CZK)

    Nechám sa prekvapiť koľko dá AČR za tie nové BVP-čka resp. koľko kusov za 5 mld. CZK vysúťaží, keď 6x6 Titus AČR výjde na cca 3 mil EUR bez DPH za jeden kus...

  • Rase
    22:22 24.07.2017

    flanker.jirka:
    Dobře, tak to se podíváme do historie celého nákupu vozidel Titus pro AČR. Historie sahá do konce roku 2015, kdy armáda vypsala tendr na nákup 42 obrněných vozidel na podvozcích Tatra. V tomto tendru zvítězil Titus nad vozidlem Vega. V roce 2016 došlo ke změně plánů a armáda chce zhruba sedminásobně více vozidel Titus (cca 300). Vozidla budou nakoupena v několika vlnách a to v letech 2019 až 2023. Spolu s tím vzroste i předpokládaná hodnota projektu, na nějž mělo ministerstvo obrany původně 2,7 miliardy korun. Teď počítá s až 20ti miliardami korun. Podle náměstka pro vyzbrojování Daniela Koštovala se poptávka zvýšila na základě dokumentu Koncepce výstavby Armády ČR 2025. Generální štáb spočítal, že vozidel Titus potřebuje stovky, a dle toho upravil původní požadavek. V první fázi nakoupí 62 kusů včetně nákladů na jejich životní cyklus. Smlouva má obsahovat i pasáž o tom, že je to jen začátek vyzbrojovacího projektu. Zakázka má připravit půdu pro jednání o cenách vozidel kontrahovaných v příštích vlnách, a to opět se životním cyklem. Požadavek na větší počet obrněnců souvisí i s tím, že generální štáb chtěl před několika lety dvojnásobně více transportérů Pandur, než nakonec tehdejší Topolánkův kabinet odsouhlasil.
    Zhruba tři stovky vozidel Titus mají být vybaveny nejrůznější výzbrojí včetně minometů, počítá se i s verzí pro spojaře, velitele či zdravotníky. Spolu se 107 osmikolovými Pandury a novými pásovými BVP, mají být páteřní technikou pozemního vojska. Konkrétně 4. brigády rychlého nasazení a 7. mechanizované brigády. Tedy nejedná se o nahodilý tah ale o komplikovaný proces.

    To jak Tatra porazila Vegu je na dlouhou debatu a špína tam taky bude (nechtěli prodat podvozky), ale přiznám se, že se mi Vega nelíbila, byť lidi od SVOS jsou fajn. MO chtělo podvozek Tatra a Tatra si to ošéfovala, aby byla i dodavatelem vozidel, nemám s tím problém. Titus je celkově dál než Vega, byť vega byla první obrněné vozidlo konstruované v ČR (za což mělo spoustu bodů + )

  • flanker.jirka
    21:49 24.07.2017

    Už i kolová vozidla se pořizují na vyjímku bez pokusu o soutěž, nikde nevidím zmínku o tom jakým způsobem a kdo bude provádět údržbu. S Ivecy už zkušenost negativní zkušenosti s předraženým provozem máme.
    Titus rozhodně není jediná varianta "MRAPu" na podvozku Tatry.
    Tato vláda je na tom úplně stejně jako za dob paní Parkanové, jen se perou prachy přes jiné subjekty.
    Co je to za srandu, používat obrněná vozidla v rámci IZS jako komunikační prostředky? Větší pohádku jsem dlouho neslyšel. Každý operátor obsluhující GSM sítě má lepší a ekonomičtější variantu jak zajistit zálohu při odstavení stacionární části sítí. To už budou využitelnější plovoucí verze Panduru při záplavách.

    RaSe: co je to velká paleta úkolů? Mimo přepravu bojové síly v oblasti ohrožení ručními palnými zbraněmi nebo minami?

    Jura99: někdo tu chce 300 Titusů, už plánují potlačení případných povstání vlastního obyvatelstva? :-D Kde pro to vezmou obsluhu?

  • Rase
    21:03 24.07.2017

    Jsem hodně velký fanda německého vozidla Boxer a když koukám na Titus, tak musím ocenit modulární řešení zadní části vozidla. Ta si jsou totiž velice podobná u obou vozidel. Celá záď jde odebrat a nahradit jiným modulem. Za mě má tedy Titus i větší potenciál než Pandur, byť to možná zní divně. Hlavní slavina vozidla Titus je velká výška, která znemožňuje osazení klasickou bojovou věží (i s tou na fotce bude výška hodně velká). Přeci jen i holý Titus je skoro stejně vysoký jako Pandur s vysunutou věží. Potenciál vozidel jako je Titus můžeme vidět ve Francii a Belgii, kde se nakupují hypermoderní vozidla Griffon. Ani zde ale nemají sloužit jako nosiče bojové věže, ale dokáží zastat velkou paletu úkolů.

  • Jura99
    20:30 24.07.2017

    Pokud se nepletu, tak tech az 300 Titusu bude jina zakazka a taky zcela jina konfigurace vozidel nez tyto stabni a spojovaci, pujde o bojove verze a ta zakazka muze jit paralelne s touto. Iveco je logicke, jinou platformu jeste nikdo nevybral a kdovi jestli vybere o teto zakazce uz se nejaky ten patek mluvi.

  • MALI
    20:17 24.07.2017
    Oblíbený příspěvek

    To 3RMO:
    1. z poloviny Vám odpověděl Padousek, jen bych upřesnil, že ne zřejmě, ale zcela jistě... AČR objednává dodávky sériové produkce S-LOV CBRN, který již byl vyvinut na vozidlech IVECO LMV.
    2. (+ To Rase) - ta "předváděčka" byla primárně zaměřena na náhradu vozidel Land Rover, jenže v AČR chybí jak lehká nepancéřovaná vozidla (kategorie N1 = LR), tak lehká pancéřovaná vozidla (IVECO LMV, Dingo) se znakem náprav 4x4. V kategorii N1 je otázkou, zda pořídit jeden (univerzální), nebo dva typy (tj. klasický vojenský a paramilitary), což bude aktuální otázkou nejbližší budoucnosti. V kategorii lehkých obrněných vozidel (4x4), kde má AČR nakoupených již hodně přes stovku vozidel IVECO LMV (a ještě se jich pravděpodobně bude cca 80 ks nakupovat) je situace skoro jasná. To, že někdo na průmyslovém dnu předvede AJBAN, EAGLE, nebo jiné vozidlo ještě neznamená, že se budou pro AČR hromadně nakupovat. možná nějaké speciály (viz PERUN pro 601.skss). Jedině, že by to někdo zlobboval.
    Titusy nejsou určeny jako náhrada vozidel IVECO, ale jako pancéřované "štábní pracoviště" a podpůrná vozidla (spojovací), aby se nemusely nakupovat předělané podvozky bojových vozidel, což by vyšlo podstatně dráž a výsledná užitná hodnota by byla nižší.

  • Nesher
    20:17 24.07.2017

    Kazd
    Právě, že jen mluvilo. V tom co MO o nákupu zveřejnilo není o nějaké opci ani slovo. Stejně tak se mluvilo o nákupu dalších cca 100 Pandurů.

  • kazd
    20:08 24.07.2017

    mluvilo se o opci na 300 ks
    termín dodání těch podepsaných 62 znamená, že MO plánuje již na 20 letky :-)

  • Padousek
    19:53 24.07.2017

    3RMO
    Iveco bylo vybráno zřejmě proto, protože vývoj chemické, biologické a radiační verze byl už dokončen a bylo by nepraktické investovat peníze znovu do vývoje na nové platformě.

  • Rase
    19:31 24.07.2017

    Ministerstvo obrany chce 62 vozidel Titus za 4,8 mld.Kč, tedy jestli dobře počítám, tak to má být cca 77 mil.Kč za kus. Dřív se mluvilo o jednotkové ceně za holé vozidlo 23 mil.Kč i s DPH. Rozdíl ale zvedá fakt, že tahle vozidla jsou speciály. Kompletní štábní vozidlo Titus má vyjít na 49 mil.Kč a spojovací 62 mil.Kč. V ceně bude započítané i zázemí, náhradní díly atd. Hlavně je v tom i opce na celkem 300 vozidel, což hodně zvedá celkovou cenu. Celkově to tedy vypadá jako docela adekvátní cena.

    U těch Ivec to taky nechápu. Hlavně že se dělala předváděčka možných vozidel, co nahradí Iveca, tak to už ten rok nebo dva mohlo počkat.

  • 3RMO
    19:28 24.07.2017
  • 3RMO
    19:25 24.07.2017

    Titus-ok! ale nechápu proč kupovat zase iveca chemikům... .Nedávno měli předváděčku vozidel které nahradí iveca,landrovery ,uazy. Jak by např. vyhrál ajban ,tak na te konstrukci udělám i ty vozy pro chemiky .to nemá logiku...

  • Nesher
    19:19 24.07.2017
    Oblíbený příspěvek

    Pavol
    Možná po roce 2025 se budou objednávat další. Jinak stran rychlosti výroby, smlouva se podepíše příští rok, pak začne vývoj a testování speciální výbavy a samotná výroba poběží (můj odhad) cca 2 roky.

  • PavolR
    18:41 24.07.2017

    S tým kanónom nevyzerá vôbec zle. No na daných modifikáciách asi nebude, však?
    Neplánovalo ich vaše MO nakúpiť viac? Vážne chcú 64 ks dodávať 4-5 rokov?