Armáda ČR převzala od Aera tři dvoumístné letouny L-159T2

Armáda ČR převzala od Aera tři dvoumístné letouny L-159T2
L-159T2 / Jan Čadil, AERO Vodochody AEROSPACE (Zvětšit)

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. dodalo Armádě ČR tři dvoumístné letouny L-159T2, na nichž byla realizována řada významných modernizací, aby odpovídaly novým požadavkům Vzdušných sil AČR na pokročilý výcvik pilotů i plnění vojenských operací. Tyto letouny nahradí na 21. základně taktického letectva v Čáslavi stroje L-39ZA, které letos po desítkách let úspěšného provozu končí svou službu v armádě.

Slavnostní předání posledního ze tří letounů L-159T2 proběhlo v areálu Aera 4. června za účasti zástupců Vzdušných sil AČR, letecké základny Čáslav a Aera Vodochody a za přítomnosti certifikačních autorit.

„Dodání letounů L-159T2 představuje důležitý pokrok v programu L-159, neboť významně rozšiřuje schopnosti a technologickou vyspělost této pokročilé cvičné a bojové platformy. Věřím, že služba L-159T2 v barvách českého letectva potvrdí vysokou kvalitu letounu,“ uvedl President a CEO Aera Vodochody Dieter John.

„Převzetí letounu L-159T2 představuje významný okamžik pro Vzdušné síly Armády ČR. Dvoumístná varianta tohoto letounu bude využívána pro pokročilý výcvik mladých pilotů, který jim umožní rychlejší přechod na nadzvukové Gripeny. Doufám, že nové stroje od našeho dlouholetého partnera, kterým Aero Vodochody bezesporu je, nám s tímto procesem výrazně pomohou,“ řekl velitel 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Petr Tománek.

L-159T2 mají řadu vylepšení, převážně ve výbavě kabiny obou pilotů a v palivovém systému, a jsou plně kompatibilní s použitím brýlí pro noční vidění. Každý z kokpitů je vybaven novou verzí vystřelovacího sedadla VS-20. Letoun je také uzpůsoben pro tlakové plnění paliva. Radar Grifo, běžně používaný v jednomístné verzi, je nyní integrován i do dvoumístné L-159T2, stejně tak jako systém vlastní ochrany (výstražný radiolokační přijímač a výmetnice klamných cílů).

Drak letounu typu T2 má kompletně novou přední i střední část trupu, zbylé části draku byly použity ze starších jednomístných L-159 z výzbroje Armády ČR. České letectvo si objednalo tři L-159T2 roce 2016. Součástí zakázky je také například dodání pozemního vybavení, softwaru a náhradních dílů či proškolení pozemního a letového personálu. První let nového dvoumístného letounu proběhl 2. srpna 2018 na Letišti Vodochody.  


Zadní kokpit L-159T2; větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE


Přední kokpit; větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE

L-159
L-159 spojuje dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven víceúčelovým radarem pro všechny druhy počasí, denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka.


Slavnostní předání L-159T2

AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaných letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.
V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.
 

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nasazení L-159 ALCA do bojových akcí

O nasazení lehkých bitevních letounů L-159 ALCA české výroby v Afghánistánu se psalo již mnohokrát, ...

Lidé kolem simulátoru L-159

Se zavedením nového typu letounu do výzbroje bývá obvykle zaveden i celý výcvikový systém jak ...

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Aero předalo společnosti Draken první letoun L-159

Ve středu 30. září 2015 AERO Vodochody AEROSPACE slavnostně předalo společnosti Draken International ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • TF_HU
    15:50 09.06.2019

    Jámám pocit, že někteří čtenáři vůbec neví co čtou v tom článku. Několikrát tady jasně zaznělo, a samotná Armáda tak stroj prakticky používá, že se jedná pouze o cvičný letou k pokračovacímu výcviku. Viz:
    „Převzetí letounu L-159T2 představuje významný okamžik pro Vzdušné síly Armády ČR. Dvoumístná varianta tohoto letounu bude využívána pro pokročilý výcvik mladých pilotů, který jim umožní rychlejší přechod na nadzvukové Gripeny. Doufám, že nové stroje od našeho dlouholetého partnera, kterým Aero Vodochody bezesporu je, nám s tímto procesem výrazně pomohou,“ řekl velitel 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Petr Tománek.

    To, že se nejedná o bitevník a proto k němu nikdo tak nepřistupuje dokládá další text zde:
    Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka.

    Jen abychom to chápali, s nohama na zemi, ten letoun je využíván k výcviku, jeho bojové schopnosti opět primárně slouží k vedení výcviku, taktického použití atd. Tedy ano, lze jej použít k úkolům vzduch - země, ale není to bitevník. Armáda jej takto nevyužívá. Slova o CAS jsou asi jedinou podporou, kterou ten letoun dnes může poskytovat...ikdyž nevím s jakou municí.

    Jak dlouho se mluví o střeleckých kontejnerech? Kde jsou? (vím, kde a vím proč)

    • Jirosi
      21:46 09.06.2019

      Tedy jsme asi jediná armáda na světe co má k výcviku na 14. nadzvuků, 24 výcvikových letadel. A značná část pilotů se do jejich kokpitu nepodívá nikdy.

  • Jura99
    08:03 07.06.2019

    Domněnka, že si všechny státy koupí trenéra jen dvoumotorového (M-346) nebo lehce nadzvukového (Boening TX, KAI T-50) je prostě nesprávná. Pro provozně levný, spolehlivý a podzvukový stroj je na trhu určitě místo, pouze se poprat šikovnou cenovou politikou s čínskými, britskými a dalšími stroji podobných parametrů.

    • Gibon
      16:16 07.06.2019

      Urcite nie. Stale je tu velky potencial u sukromnikov a potom Afrika a Juhovychodna Azia.

      • Jura99
        09:06 08.06.2019

        Potencial je u kazdeho, zejmena kdyz provozuje sparky dospelych stroju. Nedava velky smysl mit sparku a k tomu o neco slabsi nadzvukovy trener, je to drahe. OSSR budou mit sparku F-16, vam by se L-39 ekonomicky vyplatil, pokud kvuli malemu poctu pilotu nebude lepsi trenink koupit u soukromnika.

    • Jirosi
      22:57 07.06.2019

      Levný trenér je L-39NG. Drahý trenér je od jiných států. A pak je tu opět L-159 někde mezi co nikdo nekupuje.

      • Gibon
        16:17 08.06.2019

        Konkurentom L39NG je M345.
        Talianska diplomacia ma v rukave silnejšie kalibre.

        • Poly
          23:29 08.06.2019

          Vyrábí se to vůbec?

          • Gibon
            08:31 09.06.2019

            L39NG? Neviem ako su na tom.
            Co sa M345 tyka, talianska armada objednala zatial 5 kusov, bude potrebovat 45.
            Prvy seriovy kus bol vyrobeny 2018 a do sluzby by mal vstúpiť 2020.

  • tryskac
    22:12 06.06.2019

    Letecky priemysel v ČR nie je len Aero, potazmo Let. Sice ich produkciu nejak extra nesledujem, mam prijemne pocity z novych firiem ako PBS, ktorych podpora stoji za zmienku. A ked si zafantazirujem v podobe odkupenia prav, pripadne nejake konzorcium s HTC na motory DV2... Vtedy by minimalne par studentov a ich veducich malo hracku na par rokov a aj Aeru by sa podarilo ziskat alternativu k F124. Co z toho, ked tie motory su v katalogu, ale pri objednavke min 50ks - tiez jeden z problemov projektu L159.

  • semtam
    20:49 06.06.2019

    Nástupce L-159 by rozhodně měl být. Bylo by na škodu, kdyby Aero, potažmo ČR zahodila tuto nabytou schopnost vývoje a udržování vlastního bitevního letadla.

    L-159 vznikl do pro něj složité doby. Po konci studené již nebyl ve světě zájem o nákup nových bitevních strojů a hlavně světový trh byl zaplaven po dlouhou dobu nadbytečnou technikou. Exportu nepomohlo ani asi ne moc dobře zvolená taktika prodeje a díly, které podléhají schválení z USA také nepomohli.

    Nyní se již doba změnila a pro L-159 či spíše jeho nástupce by se mohlo blýskat na lepší časy. Nadbytečná technika z dob studené války je již rozprodána či je na konci své životnosti.
    Plusem je nasazení L-159 v Iráku proti IS, jež L-159 dostal onu pověstnou nálepku "prověřeno v boji". Navíc se potvrdila potřeba takového typu letadla pro CAS.

    Vzhledem k obměňování letového parku v NATO v podobě F-35 se otevírá místo pro podzvuková letadla (jako je L-159). Cena a provozní náklady F-35 jsou neadekvátní k činnosti CAS, když navíc kvůli výzbroji v podvěsu ztrácí svoji dominantní výhodu (stealth).
    Samozřejmě podobně vychází L-159, atd. s ostatními nadzvukovými letadly.
    UAV pro CAS mají v současné době nevýhodu v podobě rychlosti letu, která je ještě nižší než u turbovrtulových bitevníků a dokonce nízká rychlost letu je kritizována v USA (projekt LAA). Soudobé UAV proto nejsou a ani nemohou být plnohodnotnou náhradou za stroje jako je L-159, SU-25 či A-10.

    • Jirosi
      21:32 06.06.2019

      Tohle by si chtělo sundat růžové brejle. Jinak zase narazíte do zdi zvané realita.

      • semtam
        23:43 06.06.2019

        Tvrdí ten, co si myslí, že velení armády čerpá ze zkušeností z dob ČSLA...

        • Jirosi
          22:56 07.06.2019

          Citaci asi nedodáte?
          Ale proč taky...

          • semtam
            10:52 08.06.2019

            Diskuze pod článkem:
            https://www.armadninoviny.cz/k...
            V čase 16:43 06.06.2019 dáváte svým příspěvkem podporu této myšlence. Na druhou stranu plácáte páté přes deváté a tak se ani nedivím, že nevíte co jste kde napsal.

          • Jirosi
            12:36 08.06.2019

            Vyvracel sem použitý argument, o tom že současné vedení už VS nepamatuje.
            Ale chápu, že vám to nevadí.
            Za to doložení čísel k vašemu komentáři nikde.

        • CerVus
          14:42 08.06.2019

          To jsem psal já. A bylo to v souvislosti s BVP, takže.....

      • Jirosi
        23:03 07.06.2019

        Semtam: Prodeje L-159 můžeš doložit čísly. Ale nepodložený osobní útok se snáze finguje, než vymyšlení prodejních čísel L-159, počet A-10 ve službě USAF...

    • CerVus
      14:51 08.06.2019

      Nástupce by měl být pouze za předpokladu, že by L-159 prokázala své kvality. A to se nezlob, ale Irák není v tomhle směru měřítko. Odhazovat dvě hloupé bomby na území, kde protivník nemá PVO zvládne i práškovací letadlo. Prokázalo se tam pouze, že to zvládne provoz v dané oblasti. Jenže to zvládne i spousta jiných strojů. Jak je vidět i na složení jejich letectva.
      Problém 159 vidím v tom, že kvůli politickému vlivu a neschopnosti Aera (díky nedostatku peněz) letoun zamrz těsně po uvedení do služby. Implementace zbraní je minimální, a modernizace snad ani nestojí za zmínku.
      Základní myšlenka byla dobrá, ale mělo jim hned na počátku dojít, že po skončení studené války armády omezily zbrojení, na trhu byl přetlak zbraní a proto si zahraniční zbrojovky nenechají ukusovat z koláče východoevropskou firmičku. L-39NG je konečně krok správným směrem a ten správný nástupce ZA.

      • Gibon
        16:21 08.06.2019

        Dokazom, ze L159 nema zakaznika je, ze aj ten Irak sa po skusenosti s L159 rozhodol pre korejsi Kai-50.

        • CerVus
          17:28 08.06.2019

          Oni tam ty T-50 mají primárně jako tréninkové letadlo a 159 jako levný podpůrný letoun (měli je skoro zadarmo). Ty si nebudou konkurovat.
          U té T-50 mě ale překvapilo jak je v reálu maličká. To letadlo je snad menší než 159. Gripen je proti němu normálně vzrostlá stíhačka.

          • Gibon
            13:13 09.06.2019

            Rozmery s L159 su prakticky totozne.

        • Starlight
          00:15 10.06.2019

          @ Gibon

          S tím Irákem je to úplně jinak. Irák si objednal 24 korejských T-50IQ koncem roku 2013. Tehdy porazil Aero s nabídkou na dvoumístné L-159B z nové výroby. První T-50 do Iráku měly přijít až 2016/2017.

          Jenže koncem roku 2013/na začátku 2014 začal ISIL vítězit na území Iráku a irácká vláda měla ohromný problém. USA se do toho nechtělo přímo montovat, takže si museli poradit sami. A potřebovali nějaké účinné zbraně co nejrychleji.

          Tak si vzpomněli, že AČR má ve skladech přebytečné L-159A, které jim byly dříve taky nabízeny. Nakonec koupili 12 L-159A/T1. Byl to mix strojů stažených přímo z Čáslavi, uskladněných a nově přestavený L-159T1. První L-159A stažený z Čáslavi přistál v Iráku v listopadu 2015.

          • Gibon
            22:07 10.06.2019

            Ok, dakujem za info aj opravu.

      • Jirosi
        20:16 08.06.2019

        Aero to asi došlo, ale proč by omezovali stát vlití peněz do firmy. Pokud by se provozovalo všech 72ks. Pak by tenhle tip měl smysl, ale mít samostatný tip pro 12-24ks v podstatě běžného letounu?

        Takové hlouposti nefinancuje ani USAF.

    • flanker.jirka
      11:15 09.06.2019

      Nic ve zlém, bylo by pěkné produkovat vlastní bojový letoun, co by nástupce Alcy, ale reálně by bylo lepší se pokoušet o účast v mezinárodních projektech s větší šancí na prodej většího počtu strojů. Aby nevzniklo něco, co z politických důvodů ukončilo provoz SU 25 a SU 22M4 v polovině jejich životnosti, a neprodalo se to prakticky nikomu jinému, tak to je trochu mimo mísu. Dnes jsme i v jiné situaci, Alca vznikala v době, kdy jsme nebyli ani v EU a NATO, tak že byl i omezen přístup k tehdy lepším technologiím. Úspěch L 29 a L 39 se jen tak asi nezopakuje, spoustu trhů si ČR uzavřela díky množství komponent z USA. A hrát si na to, že bude mít nástupce "konečně" mokré křídlo v době, kdy vzlétl prototyp Alcy se do vzduchu dostal i italsko ruský projekt Jak 130, který se prodává mnohem lépe.

      • skelet
        19:57 09.06.2019

        Su-25 a Su-22 by skončily tak jako tak, stačilo se podívat jaký byl rozpočet. Stěží se dařilo udržet ve vzduchu šedivky a L-159

        • Jirosi
          21:54 09.06.2019

          Skelet: Jen bych upozornil, že peníze na Alku by uživily MO jeden celý rok...

          • skelet
            22:12 09.06.2019

            Dovolim si upozornit, ze nikoliv. Penize, ktere sly na projekt L-159 by armada jinak nevidela. Rika se tomu politika. Chvilku by se litalo se Suckama, diky nejake "bile knize" by se pomalu odstavily a litaly by jen sedivky. A kdyby jich par neupadlo, a nestal se z nich politicky problem, tak litaji dodnes.

    • TF_HU
      15:31 09.06.2019

      ČR nemá vlastní bitevní letadlo. Nenechte se zmást...

      • skelet
        19:30 09.06.2019

        má, ale nepoužívá ho v této roli. A to je rozdíl.

  • cejkis
    18:03 06.06.2019

    Stále věřím, že jednou se dočkám letky F/A259B s mokrým křídlem, zaměřovacím kontejnerem, eyball, utajenou radiokomunikací a datalinkem a to vše pro primární cíl, monitoring hranic a CAS.

    Dokonce si myslím, že by takový stroj měl být dvoumístný a vzadu místo tandemového řízení by měl sedět operátor sledující obraz z kontejneru. Jeden pilot letící v nízké výšce koukající mezi nohy není schopen vést stroj v takových podmínkách a ještě se soustředit na hledání v okolí.

    • flanker.jirka
      19:09 06.06.2019

      pokud by to měl být podzvuk, tak doufám, že místo mokrého křídla budete mít mokré sny, je škoda všechny ty technologie cpát do podzvuku, když už, tak snad UAV pro CAS.

      • cejkis
        21:28 06.06.2019

        Jakékoliv UAV v Evropě je závislé na US. Není problém postavit UAV, problém je rychlé globální datové spojení.

        • flanker.jirka
          07:36 08.06.2019

          Jde jen o to chtít UAV vyrobit, nic jiného. Když dokážeme vyrobit Alcu tak UAV také.

        • Jirosi
          20:17 08.06.2019

          Pokud ho nedokážete řídit na dálku, není to UAV.... ale ALCA

          • flanker.jirka
            10:59 09.06.2019

            A myslíte, že v Česku neexistují firmy, které by toto nedaly? https://www.armadninoviny.cz/c...

          • Gibon
            11:55 09.06.2019

            Flanker.jirka:
            Chcelo by to nieco viac... Bezurazky, UAV typu cantas dnes dokaze vyprodukovat aj nejaka stredoafricka krajina.
            Az ten Cantas po prijati zakladnych parametrov misie sam vyroluje, odštartuje, presunie sa na poziciu a po ukonceni misie sa sam vrati na LZ a pristane, tak to je UAV dnesnych dni. A este v pripade, ze misia nie je ukoncena a dochadza palivo, vcas si sam privola vymenu, odstartuje druhe UAV a po presune na poziciu, preberie parametre misie a to prve s nedostatkom paliva sa vrati na zakladnu.
            Lenze na to treba jednoznacny projekt, objednavku armady a financovanie.
            Nie samostatne iniciativy sukromnych spolocnosti.

          • Jirosi
            22:01 09.06.2019

            "Letoun ovládá autopilot nebo operátor z pozemní stanice. Datalink je schopen zajistit přenos informací, včetně živého videa z palubních senzorů, až na vzdálenost 100 km."

            Kolik dokáže v oblasti z rušením?
            Jak je řídící středisko jištěno proti odvetné palbě?

  • cejkis
    17:59 06.06.2019

    L159 má stejnou šanci jako L39NG. Ovšem jen za poředpokladu, že k nové verzi L159 bude přistupováno jako k L39.

    Nelze konkurovat BAE nebo us zbrojovkám se strojem, který obsahuje jejich komponenty. Vedení tamních společností vždy takový kontrakt skrze vládní licenci zablokuje. Příkladem budiž snaha BAE skrze britskou vládu blokovat prodej L159 do Iráku.

    Tohle už není sušené mléko, s takovými výrobky se hraje tvrdá geopolitka. A země jejíž politická reprezentace žádnou zahraniční politku nerealizuje neb vždy čekají kam plave americká a německá hůl a pak vydají své prohášení, nemůže takové výrobky úspěšně prodávat.

    Potenciál Aera je stejný slogan jako v případě Gripenu. "S námi si nekupujete zahraniční politiku". Problém je v tom, že tento potenciál nebyl naplněn.

  • liberal shark
    09:20 06.06.2019

    Dobrá zpráva. Časem prý má proběhnout přestavba pěti provozovaných L-195T1 na standard T2. Ví o tom někdo něco bližšího ?

  • Flader
    21:31 05.06.2019
    Oblíbený příspěvek

    Osobne sa mi L-159 veľmi páči. Ale aj napriek vychvaľovaniu v "tlačových správach" je realita taká, že za 20 rokov si nenašli okrem AČR iného zákazníka, ktorý by nakúpil nový stroj :( Snáď Aero s podporou partnera dotiahne projekt L-259 do úspešného konca a nájdu preň zákazníkov.

    • Gibon
      21:47 05.06.2019

      Myslim, ze uz ani nenajde.
      Nemoze konkurovat cenou masovkam nadnarodnych gigantov. Jedine za cenu nizsej kvality.

      Akykolvek zakaznik si radsej vyberie napriklad B.T-X ako nejaku Alču z bezvyznamnej krajiny.

      • faraonamumu
        22:16 05.06.2019

        Nesmysl, např. Švédsko je taky ,,bezvýznamná krajina" např. má méňě obyvatel, než ČR ale dokáže vyrábět Gripen a konkurovat USA a Rusku v této oblasti

        • Poly
          23:20 05.06.2019
          Oblíbený příspěvek

          Porovnáváš takovou firmu, která vyráběla pecky jako Viggen s Aerem, které vyrábělo Migy v licenci a cvičné podvzuky, kterých sice nasekala mraky, ale jen díky SSSR? Saab vyrábí nadzvuky, radary, bomby, rakety, podílí se na vývoji fregat a ponorek,... A díky tomu spolupracuje s kdekým.
          Úspěch bych Aeru přál, jak s L-39, tak s L-259, ale zatím to nevypadá slavně.

        • Jirosi
          12:38 06.06.2019
          Oblíbený příspěvek

          Gripen stojí na technologiích USA (motor)...
          A jediným opravdovým zákazníkem byla do teď Švédská vláda. Z 247 jich koupila 204!

    • Warnost
      06:53 06.06.2019

      Myslím, že větší šanci má L-39NG v nějaké verzi pro leteckou podporu než L-259.

      • stirling
        11:01 06.06.2019

        Souhlas, že teď je pro ně priorita NG a snad to klapne.
        L-259 byl možná jen marketing, ale tato verze T2 ukazuje, že rozvoj je možný. Teď by to pro 159, chtělo integrovat zaměřovací kontajner a do budoucna připravit nové mokré křídlo, aby nemusela lítat s tolika nádržema prostě jít postupně a pokud budou něco integorvat na L39NG tak to udělat i pro 159.
        Jinak moc pěkné letadlo, stále doufám a držím jim palce.

        • logik
          12:31 06.06.2019

          ". Teď by to pro 159, chtělo integrovat zaměřovací kontajner a do budoucna připravit nové mokré křídlo"
          To není na Aeru, ale na armádě, jestli do toho bude chtít lít prachy. Trochu je snad šance v tom, že se mají zvedat rozpočty pro armádu, ale při neschopnosti MO je utrácet by to mohli bejt projekty, který "využijou volný peníze".

          • Jirosi
            12:45 06.06.2019

            "To není na Aeru, ale na armádě, jestli do toho bude chtít lít prachy."

            To je vtip?
            Kdo jiný by měl mít zájem zlepšit pozici svého výrobku na světovém trhu, než firma co ho vyrábí...

          • stirling
            12:48 06.06.2019

            Ano z velké části je to na AČR ostatně i z toho důvodu trošku doufám, že koupíme BH a díky absenci bojových vrtulníků se bude trošku tlačit vývoj L159 a v budoucnu i nástupce.
            S tou neschopností jsi to trefil, třeba za pár let díky nutnosti utratit peníze podepíšeme vývoj nového nadzvukového letadla 6 generace.:)

          • Jara
            18:23 06.06.2019
            Oblíbený příspěvek

            Jirosi vy to všechno posuzujete hlediskem civilních firem, jenže je to přesně jak říká logik, mrkněte na americké zbrojní programy, americké zbrojovky si bez čerpání peněz daňových poplatníků nekoupí ani bločky s propiskami do kanclů

          • Jirosi
            19:53 06.06.2019

            Jara: Ano, ale dokáže Aero udělat letoun za cenu 24ks pro ACR porovnatelnou se zahraničím?
            Dokáže ho pak někomu prodat?

            USA si vyrobí letoun pro sebe a ještě ho dokáží prodat. CR je prostě moc malí rybník.

          • Jirosi
            19:57 06.06.2019

            Hledisko kterým to posuzuji není civilní sektor, ale zda ACR dokáže provozovat dost kusů techniky sama, aby se vyplatil její vývoj.

        • balm
          12:34 06.06.2019

          Leč nerealizovatelný, už jen proto, že rozvoj musí být dostatečně financován a stanoveny alespoň přibližné termíny.

          Vzhledem k faktu, že Boeing celkem intenzivně vyvíjí bojovou verzi cvičného stroje T-X s proměnlivou mechanizací křídel reagující na letové parametry, roste na poli levných lehkých bitevníků pořádný konkurent. Jistě, vyšší cena, ale interně už se šeptá o navýšení výrobní kapacity z původních 130ks, na 320ks. Samozřejmě cena zákonitě klesne a zákazník získá výrazně modernější a schopnější stroj.

          P.S.: Minimálně 4 roky si vyžádá vývoj proměnlivého křídla (prototyp křídla už se ovšem zalétal).

          • stirling
            12:43 06.06.2019

            Tento stroj opravdu nebude konkurovat L159/L39, vždyť to je tuším nadzvukový stroj s přídavným spalováním, tedy úplně jiná kategorie. A ano věřím, že jeho bojovou verzi si nějaký stát pořídí jako hlavní stíhač za slušnou cenu, ale tam aero nikdy aspirovat nebude/nemůže. Ostatně saab si tím přidal podle mě levnější konkurenci pro svůj gripen

          • Gibon
            13:44 06.06.2019

            Stirling:
            Ale ak bude T-X za 40 mio a L159 za 30 mio, tak logicky vyber je jasny.
            Aero ma jedinu sancu, snazit sa predat v rozvojovych krajinach L39NG.

          • stirling
            14:44 06.06.2019

            Gibon: za předpokladu, že chci stíhač tak určitě, ale to je zase výběrko kam L159 ani nepůjde. Pokud budou shánět výcvik nebo bitevník tak i když bude rozdíl v pořízení tak malý (tomu nevěřím), tak cena pořízení v takové věci není to nejdůležitější, musíš počítat i kolik bude stát servis/letová hodina což je třeba při výcviku hodně důležité. Proto i L39NG rozhodně necílí jen na rozvojové země jak si myslíš.

          • Gibon
            16:16 06.06.2019

            Stirling:
            To ze Aero necieli s NGckom len na rozvojove trhy viem.
            Ale pravdepodobnost predaja armadam v Europe okrem domacej krajiny, je zda sa celkom miziva.
            Preto by sa Aero malo orientovat a vlozit vsetko usilie do rozvojovych krajin.

            Kto chce plnohodnotny treningovy system pre nadzvuky pojde po B.TX alebo M346.
            Alca je na trhu nedoveryhodny projekt, uz len z dovodov, ako sa k nemu postavila AČR.

        • Jirosi
          12:41 06.06.2019

          Pokud to neklapne, tak Aero skončí.
          Dokud nebude existovat velký zákazník co to zaplatí, tak se zůstane tam kde jsme.

  • dusan
    20:27 05.06.2019

    Tá púť typu L-159 je dosť zaujímavá. Zväčša sa to "točí" naopak. Najskôr vzniká podzvukové cvičné lietadlo a až následne jeho ozbrojení bratia ...

    Nie som veľký letecký expert, ale veľké vízie o "nahradení drahých nadzvukov pomocou podzvukových strojov, lebo stačí pár kusov inteligentnej munície a výsledok je rovnaký" som od začiatku považoval za úplnú hlúposť. Treba povedať, že i na Slovensku bola chvíľu eufória s podzvukom, že Jak-130 nahradí nadzvuk - našťastie to skončilo v teoretickej rovine.

    • Jura99
      19:11 06.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      Vize o náhradě nadzvuků podzvukem nikdo gramotný neměl. To jen občas pár novinářů co sotva rozeznají práškovací letadlo od akrobata. Od počátku byl L-159 jako podzvukový bitevník, který nahrazoval rovněž podzvukový bitevník Su-25. Vize, že menší množství inteligentní munice nahradí nepřesnou kvantitu z hrábí (Su-25) až tak od věci nebyla.

      • dusan
        16:00 09.06.2019

        Ale mal : ) ... zas zatoľko mi pamäť slúži ....

        Samozrejme nie u PVO, tam je to jasné ... ale veľké naivné vízie predpokladali, že nad bojiskom nahradia "ťažké nadzvuky" práve stroje L-159 .... a najlepší dôkaz je tých 72 vyrobených kusov L-159. I pri Su-25 to však bolo úplne od veci. Opancierovaný Su-25 bol v tom čase o priamom pôsobení nad bojisko s prevážne neriadenou muníciou, čo nemohol robiť L-159 ani teoreticky ... resp. naozaj len raz ....

        • skelet
          22:36 09.06.2019

          No neslouzi.. L-159 mela pusobit predevsim s pomoci rizene munice, na distanc od manpads a hlavnovych prostredku. Nebezpecnejsi cile melo resit 36 nadzvukovych viceucelovych letounu

          • dusan
            18:33 10.06.2019

            Slúži neslúži ... počty hovoria jasne ... 36 : 72 znamená, že L-159 mal nahradiť čiastočnej i nadzvuky ... čo sa ukázalo ako utópia a v praxi vyhodené miliardy korún daňových poplatníkov ....

            Nebudem sa hádať o presných zneniach tých naivných vízií z minulosti, ale ja som mal názor, že je to hlúposť, čo zakonzervovanie väčšiny zbytočných L-159 to plne potvrdilo ....

          • skelet
            21:23 10.06.2019

            můžeš se hádat jak chceš, ale to co popisuješ nemá nic společného s letadlem jako takovým.

          • dusan
            22:42 10.06.2019

            To je pravda, že priamo s lietadlom to nemá nič. Lietadlo robilo to čo sa od neho očakávalo, takže z čisto technickej stránky mu nie je čo vyčítať. Však ani nehovorím, že pôvodné L-159A bolo zlé lietadlo. Naopak, určite je to dobrý stroj.

            Problém bol na "druhej strane" - t.j. že armáda chcela taký stroj v takých počtoch ...... skrátka chyba sa stala už požiadavkách na nový stroj ....

          • skelet
            08:51 11.06.2019

            opět si dovolím tvrdit, že nikoliv.. problém byl čistě v politicích, kteří zdecimovali armádu jako celek. Neustále se zde zapomíná na časovou osu, kdy se "programu L-159" zazlívá, kde co, ale opomíjí se fakt jaká byla politická situace, a že ještě deset let zpátky byli piloti rádi, když se proletěli.

          • Jirosi
            20:28 11.06.2019

            Skelet: Problém L-159 nebyli náklady na provoz. Ale náklady na investici. Ty dosahovali výše srovnatelné z nadzvuky! Vzhledem k počtu které dokáže který dokáže ACR provozovat.

            Na přípravu pro nadzvuk, výcvik, a poletovaní bez problémů stačily L-39...