Armáda ČR se zajímá o španělské tanky Leopard 2A4

Foto: Španělský Leopard 2A4; větší foto / Ejército de Tierra
Leopard 2A4 na cvičení španělské armády (2014); větší foto / Ejército de Tierra 

Minulý týden navštívila česká armádní delegace španělskou vojenskou základnu u města Zaragoza. Zde si prohlédla uskladněné španělské tanky Leopard 2A4. Španělská armáda se snaží více než 50 dlouhodobě uskladněných tanků prodat zahraničnímu zájemci.

Španělské Leopardy 2A4

Španělská armáda nakoupila 108 tanků Leopard 2A4 formou leasingu z Německa v roce 1996. V roce 2006 je odkoupila za 15 milionů euro. V současné době je v aktivní službě polovina původních tanků Leopard 2A4. Od roku 2013 je 54 tanků Leopard 2A4 trvale uskladněno na vojenské základně v Zaragoze.

Mimo starších tanků Leopard 2A4 se španělská armáda opírá především o 219 nových tanků Leopard 2E (Leopard 2A6E). Výroba tanků španělské verze 2E probíhala od roku 2003 do roku 2008 ve španělské Santa Barbaře. Verze 2E má například silnější pancéřování věže a boků korby než německý Leopard 2A6.

Španělsko nabízí licenčně vyráběnou verzi tanku Leopard 2E (nicméně 50 % komponentů pochází z Německa) za cca 11 milionů euro.

Právě na základnu v Zaragoze minulý týden zavítala česká delegace, aby si prohlédla stav úložených tanků. Španělská armáda se snaží Leopardy 2A4 prodat zahraničním zájemcům několik let. Tanky si v minulosti prohlédly například delegace z Peru a Bahrajnu.

Původně plánovala španělská armáda tanky Leopardy 2A4 modernizovat na standard 2E - z modernizace nakonec kvůli nedostatku financí sešlo. Nyní je preferován prodej uložených tanků, případně jejich přestavba na speciální varianty - mostní, ženijní, atd. Španělská armáda počítá s uskladněním tanků maximálně do roku 2018.

Tanky však nejsou v perfektním stavu. V době, kdy o tanky projevovalo zájem Peru, se mluvilo o nutnosti investovat jeden milion euro do každého vozidla.

Česká delegace si podrobně prohlédla skladovací podmínky a také technický stav konkrétních vozidel. V rámci praktické ukázky byla předvedena funkčnost jednoho vozidla Leopard 2A4 - funkčnost mechanických částí, funkčnost věže a kanónu i jednotlivých elektronických palubních systémů.

Foto: Španělsky Leopard 2A4; větší foto / Ejército de Tierra

Španělsky Leopard 2A4; větší foto / Ejército de Tierra 

Leopardy pro Armádu ČR?

Podle přijaté Koncepce výstavby Armády České republiky 2025 si hodlá Armáda ČR tankové jednotky ponechat. “Vzhledem k nutnosti udržení mohutné palebné síly bude v letech 2020 – 2025 rozhodnuto o modernizaci či náhradě tanků,” dočteme se v koncepci.

V současné době Armáda ČR provozuje 30 modernizovaných tanků T-72 M4CZ u 73. tankového praporu v Přáslavicích a 93 tanků T-72M1 je v rezervě. Dlužno dodat, že modernizace tanku T-72, který svým konceptem odpovídá sovětské doktríně Studené války, postrádá smysl.

V současnosti má Armáda ČR na výběr z několika západních konstrukcí - americký M1 Abrams, francouzský Leclerc, britský Challenger 2, německý Leopard 2 a mluvilo se dokonce i o japonském Type 10.

Nejsilnější pozici v našem regionu má jednoznačně německý tank Leopard 2. Ať už to je jednoduše díky geografické i politické blízkosti Německa, nebo kvůli zavedeným tankům Leopard 2 v polské armádě.

Právě polský přístup je pro Armádu ČR silnou inspirací. Polská armáda v minulých letech nakoupila značný počet tanků Leopard 2A4 a 2A5 z německých skladů. Nyní tanky Leopard 2A4 procházejí v Polsku modernizací na standard Leopard 2PL.

V případě pořízení španělských tanků Leopard může Armáda ČR využít polské zkušenosti s provozem, ale také budované polské výcvikové a servisní zázemí. Lákavé je také zapojení českého průmyslu do servisu a případné modernizace tanků Leopard 2.

Nákup starších tanků ze Španělska je dobrým odrazovým krokem od přechodu ze sovětské tankové techniky na západní. Po vybudování potřebného zázemí a získání potřebných zkušeností s provozem a servisem je pak možné v budoucnu uvažovat o modernizaci nebo o nákupu modernějších variant.

Otázkou je samozřejmě technický stav španělských tanků a finanční náročnost jejich uvedení do provozu. V případě nákupu 54 starších tanků, a investice milion euro do každého z nich, je nutno jen do oprav investovat 1,5 miliardy Kč.

Nesmíme také zapomenout, že k tankům je nutno přiřadit patřičná vyprošťovací, ženijní nebo mostní vozidla. Například nosnost českého mostního tanku MT-55A je 50 tun, bojová hmotnost tanku Leopard 2A4 je 55 tun.

Bude třeba také vybudovat školící, výcvikové (pro posádky tanků i techniků), servisní a oprávarenské zázemí (náhradní díly, obslužná technika, nástroje, přípravky, atd.). Rovněž je třeba nakoupit dostatečný počet munice pro tankový kanón ráže 120 mm.

I tak jde o zlomek ceny oproti nákupu nových tanků a navíc zlomek ceny, který musí ČR zaplatit za přechod od sovětské tankové techniky na západní - tedy kroku, kterému se ČR tak nebo tak nevyhne. 

Je zde i reálná možnost sdílet všechny tyto požadavky s polskou stranou. Právě s polskou stranou ČR zvažuje nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty (BVP). Nákup a provoz stejné tankové techniky by tak byl dalším logickým krokem.

Názor Armádních novin

Nákup tanků Leopard 2A4 je pro Armádu ČR nejlepším možným řešením, jak si udržet a rozvíjet tankové vojsko. Španělské tanky Leopard 2A4 nabízejí skvělý poměr mezi výkonem a cenou. Ne vždy je nutné kupovat jen tu nejmodernější (nejdražší) techniku se spoustou originálních (drahých) řešení - viz. kauzy nákupů vozidel Pandur, Dingo a letadel CASA.

Je však třeba příjmout rozhodnutí v dohledné době. Španělsko je jednou z posledních zemí, které nabízí k odprodeji starší tanky Leopard 2.   

Zdroj: Ejército de Tierra

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR

Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET ...

Tank Leopard 3: Německo a Francie společně?

Německo oznámilo oficiální zahájení koncepčních prací na novém hlavním bojovém tanku Leopard 3. Dle ...

Daniel Koštoval: Vedoucí role Polska a modernizační projekty Armády ČR

Státní tajemník Ministerstva obrany ČR Daniel Koštoval poskytl rozhovor polskému vojenskému magazínu ...

Modernizace polských tanků Leopard 2A4 má zelenou

Minulý týden německá firma Rheinmetall a polská Bumar podepsali dohodu o modernizaci polských tanků ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Arassuil
    21:05 07.08.2016

    Rase: Co vím, tak je Švédi měli jen pronajaté a po uplynutí pronájmu (okolo roku 2013) se vracely zpět do Německa. Co s nimi ovšem udělali Němci netuším... Přeci jen Strv 121 už tehdy nebyl kdovíjak moderní

  • Rase
    20:17 07.08.2016

    U ojetého tanku, pokud neprovedeš pořádný repas, tak je dražší servis (častější atd.). Co se provozu týče, tak nevim, ale nový motor by měl být úspornější než starý (jediný rozdíl je ve váze, což ale záleží na výbavě).
    2A4 jsou dneska hodně zastaralé. 2A5 nikdo neprodává a u nových strojů, je standart 2A6 nebo 2A7(+).
    U nového stroje se dá zařídit leasing, offsety atd. u ojetého ne. Navíc časy kdy Němci prodávali Leopardy (2A4) za cenu šrotu, a kdy se nizozemci zbavovali moderních Leopardů, jsou pryč. Netušíte co udělali švédi s cca 100 tanky Strv 121 (2A4) ? Vyřadili, sešrotovali?

  • CerVus
    19:11 07.08.2016

    Stejně by bylo hezké zjistit náklady na provoz/servis modernizovaných A5 a nových A7. Co jsem někde četl, tak rozdíl to je celkem velký. Takže když se tu rozvíj debaty nad tím jestli se vyplatí modernizované A5 za polovinu ceny A7, tak by se do toho mělo započíst i to, že A7 bude mít přinejmenším o 1/3 dražší provoz. Navíc jich budeme schopni pořídit nižší počty. Nejspíše jen jako náhradu t-72m4 ve stejných počtech.
    Ta A5 je dobrá startovní volba. Navíc se dá do budoucna ta technika promíchat pokud přikoupíme nové kusy.

  • Kozlus
    14:54 07.08.2016

    CerVus: Ano, mas pravdu. Ale nejakej podobnej prebytek byl pouzit na uhradu casti splatek za Gripeny, tak by slo udelat neco podobnyho i v pripade, ze koupime tanky na splatky. To, ze MO zustane 4 miliardy nevycerpano, je uz vec druha.
    Tady teda pisou, ze se nevycerpalo 1,5mld a je rozepsano, o co slo: http://www.mocr.army.cz/inform... Kde jsem vzal ty 4 mld uz nevim.

  • CerVus
    14:22 07.08.2016

    Kozlus: až na to, že ty peníze se vrátily do státní kasy. AČR nemá žádný účet kam přesunuje penze co zbyly. Většinou po tom následuje pokrácení rozpočtu o danou částku i do dalšího roku. Holt když je ministerstvo nevyužije, proč by mělo dotat tolik i další rok.

  • Rase
    12:58 07.08.2016

    Ještě k těm španělským Leopardům. Pokud je chtěli prodat třeba za 4-5mil.euro (odhadem) + minimálně 1 milion vycházelo pouhé rozpohybování. Další nezbytná modernizace na úroveň (2A6/7) by vyšla třeba jednou tolit (třeba 5 mil. nebo víc), tak to už vážně dává spíš smysl nakoupit, za tuhle cenu, nové Leopardy 2A7, nebo hledat jinde.

  • Luky
    22:26 02.08.2016

    Třeba se čeká na integraci zbraňových systémů do EC, aby to jakože zacálovali ostatní a nebylo to na nás....?

  • kazd
    21:21 02.08.2016

    vypadá to, že (i můj) názor, že španělské tanky by bylo něco jako nultý krok přezbrojení z T72 je potvrzen. Cena asi neseděla, tak se nultý krok vypustí.

    Každopádně kvituju, že nyní se dělá něco ohledně techniky končící 2020 -25.
    O to víc je nepochoptelné to, co zde kritizuji, že ohledně vrtulníků se nedělá nic, i když končí ve stejném období..

  • Kozlus
    21:13 02.08.2016

    Na ty splatky by to bylo fajn. Tusim, ze loni zbylo v rozpoctu cca 4 miliardy nevycerpano a tim by se dalo cca 10 tanku zalepit :) Ale chtelo by to pockat na to nove 120mm delo, to je fakt.

  • Rase
    20:57 02.08.2016

    Uznávám, beru zpět.
    Kdo ví, co za ně Španělé chtěli. Nový stroj bude asi vhodnější, akorát si nemáme moc z čeho vybírat. Můžeme si jen nechat od španělů složit Leopard 2CZ dle přání. V ideálním případě bysme se přidali k Bulharům, kteří chtějí taky nové Leopardy.

  • skelet
    20:42 02.08.2016

    Rase a jak víš, že pan Koštoval něco nepochopil? Ty znáš cenu repase, modernizace a odkupní cenu? ;) Dá se dost předpokládat, že on ano

  • Rase
    20:19 02.08.2016

    Tedy jedinou možností jsou nové Leopardy. Abramsy by na tom totiž byly podobně jako tyhle uložené 2A4 a nic jiného není. V tomto případě počítám s hodně malým počtem 30-50 ks. Cenově budou úplně někde jinde, ale bylo by to skvělé (snad rovnou i s vysokotlakým kanónem - je zhruba jedno jestli se vyrobí starý typ L55 nebo nový).
    Pan Koštoval nepochopil, že tyhle ojeté tanky, budou i po masivní repasi pořád levnější než nové stroje. Na druhou stranu nový stroj je nový stroj a lepší investicí do budoucna.

  • Nesher
    20:01 02.08.2016

    Tak tyhle tanky kupovat nebudeme - www.e15.cz...

  • skelet
    10:52 01.08.2016

    Luky: o tom nic nevím, ale co jsem někde četl, tak se začíná upozorňovat na fakt, že se k nim už nevyrábějí náhradní díly. Ale stupeň vážnosti netuším. Má reakce byla čistě na uživatele "pjek". Víceméně v obdobné situaci jsou Britové s jejich WAH-64D, kterým taky docházejí náhradní díly k elektronice. Je to zkrátka obecný problém nových zbraní, kde už izolačka, pájka a kladivou nepomůžou.
    Cervus: pro naši armádu určitě, ale pak bych tomu raději říkal stíhač tanků nebo vozidlo palebné podpory. Psal jsem to již jinde.. dokážu si představit, že Leopardy 2Cz by se za pár let osadily kanóny 120L55A1, přičemž staré kanóny 120L44 by se umístily do upravených věží XC8 od Cockerillu. Tyto věže by se osadily na stávající podovozky T-72, a po kompletním přezbrojení na nové BVP, by se tyto věže přemístily na nově vyrobené podvozky odvozené od BVP.

  • Luky
    10:08 01.08.2016

    Skelet
    Oni jako těm našim Téčkům po deseti letech vyhořely střelecké počítače?

    ptám se jen na tu elektroniku, nic tím nesleduju ke vztahu k Leo

  • CerVus
    09:41 01.08.2016

    Tak mě napadá, že jediná udržitelná podoba t-72 by byla v podobě nahrazení celé věže něčím moderním. A i tak by to byl takový paskvil protože to nikdo nedělá a korba by stejně potřebovala celá předělat.

  • skelet
    08:21 01.08.2016

    U T-72M4Cz je třeba si uvědomit několik věcí
    1) poslední kusy T-72M4Cz byly dodány před deseti lety
    2) armádě byl posledních deset let dost krácen rozpočet
    3) v Bílé knize páně Vondry a Marhoula se počítalo s tím, že tanky se touhle dobou budou postupně likvidovat bez náhrady.
    Co z toho plyne?
    Výrobce střeleckého systému určitě nebude vyrábět elektronické komponenty, ke kterým stejně už nesežene součástky, jelikož byly vyvinuty v elektronickém pravěku. Armáda neměla za co koupit tyto komponenty do foroty a následně jim bylo řečeno, že stejně půjdou do hutí.
    Sumasumárum jediný kdo nese zodpovědnost za nedostatek náhradních dílů pro T-72M4Cz jsou politici, i když i představa, že nějaký elektronický systém se bude vyrábět více jak 15let.. holt zbraně čeká permanentní modernizace elektronické výbavy.

  • Rase
    20:13 31.07.2016

    Nenapadá mě jediný důvod, proč by si ČR nemohlo dovolit provozovat 50 libovolných MBT (třeba i Abramsy). Co se T-72 týče, tak evropské státy, které je provozují, s nimi do budoucna nepočítají. Poláci je už dál modernizovat nehodlají, Bulhaři chtějí nakoupit nové Leopardy atd. Rumuni chtěli v 90.letech vyrábět vlastní tank (v podstatě Leopard 2, z čehož sešlo z ekonomických důvodů). T-72 sice v armádách ještě dlouho vydrží, ale to je spíš z ekonomických důvodů. Pokud si troufáme provozovat 200 nových BVP, není problém ani nějakých 50 tanků

  • pjek
    12:54 31.07.2016

    Leasing je pronájem, nikoli koupě. Udržené palebné síly je prostřednictvím prioritně hlavňově vyzbrojených tanků poněkud problematické. Základním kriteriálním parametrem je poměr ceny k bojovým vlastnostem, nikoli k výkonu. Posuzování koncepce T-72 (po poněkud zpackané modernizaci vzhledem k nedostupnosti řídícího palebného systému) jako reliktu studené války je diletantské ve světle úspěšného kontinuálnícho vývoje ruských T-64, T-72, T-80 a T-90 a jejich nasazení v těžkých bojových podmínkách. U Leopardů 2A4 je důležité, v jakém stavu se v uskladnění nacházejí, jaké náklady si vyžádá nezbytná modernizace (viz 2APL) a hlavně jaké budou náklady na dobu předpokládané životnosti v ročním vyjádření oproti současným T-72 M4CZ. Levné pořízení neznamená levný provoz a údržbu. Ve světle zejména ruského vývoje je vůbec otázkou, zda něco takového jako těžké tanky vůbec vlast potřebuje.

  • Rase
    14:52 30.07.2016

    Luky:
    Vím jen že to bylo cvičení v Hohenfelsu: Sabre Junction II nebo Allied Spirit. Něco zmiňují tady, ale myslím že se to řešilo i v jiných vláknech (ty jsem nenašel):
    http://palba.cz/viewtopic.php?...

    Víc asi tady (ATM):
    http://www.atmonline.cz/archiv...

  • Luky
    14:11 30.07.2016

    Rase
    Omlouvám se za OT...mohl by jsi sem prosím ještě jednou dát ten odkaz na článek na palbě, kde se píše o účasti našich téček na cvičení v Německu?
    Dával jsi sem nedávno víc zajímavých odkazů, ale já měl hrozně práce, tak jsem si to chtěl pročíst později ale teď už to nemohu najít...

  • Rase
    13:58 30.07.2016

    CerVus:
    pro nás by byl velký úspěch i pokud by se jen nakoupily tanky a vybudovalo potřebné zázemí k nim (přechod na Západní standart). Pokud by došlo k modernizaci po vzoru Poláků, proč ne. Vzhledem k malému počtu, si můžeme dovolit něco lepšího. Přeci jen Poláci jich modernizují 128 + k tomu provozují více jak 100 2A5 a stovky tanků na bázi T-72. U AČR by to bylo jen 54 tanků (a Tčka na skladě), tak proč by nemohly být modernizované pořádně. Třeba na úrovni plánované modernizace Německé, nebo Švédské.
    Samozřejmě jsem taky spíš skeptický

  • CerVus
    13:23 30.07.2016

    Rase: Tak nějak mám vážné pochybnosti, že by k něčemu takovému došlo. Pokud by jsme je koupili, tak s přítupem našeho GŠ potažmo MO by došlo pouze k nutné generálce a upgradu nejnutnějších komponent. S takovou už dávno mohly být modernizovány Alcy nebo mi-24. Tady se jen plní tabulkové počty a užívá dokud daný stroj funguje. Ono i Polsko nechalo podvozek bezezměn a upgrade tam zaměřili primárně na věže, takže tam také nečekám přechod na nové kanóny.

  • Rase
    12:33 30.07.2016

    Kolt:
    Ten nový vysokotlaký kanón 120mm byl letos prezentován na veletrhu, vyrábět se má od roku 2018. Má být o cca 20% lepší než původní L55. Sto třicítka má být lepší o cca 50%, na něj si ještě pár let počkáme

  • Arassuil
    23:51 28.07.2016

    Kolt: Nepleteš, přesně tak to je

  • KOLT
    23:01 28.07.2016

    Jestli si správně pamatuji, krom 130mm kanónu, který by měl vyžadovat novou věž, vyvíjí RhM také vysokotlakou versi 120mm, který by měl být zabudovatelný do stávajících věží. Nebo se pletu?

  • Rase
    08:28 28.07.2016

    Četl jsem si teď nové ATM, kde se psalo o onom vysokotlakém kanónu ráže 130 mm od Rheinmetallu, který má být určený i pro tanky Leopard 2. Bylo zde zmiňováno, že tato možnost by vyžadovala novou konstrukci věže (s nabíjecím automatem atd.). V případě že tedy nakoupíme oněch 54 Leopardů 2A4, tak by bylo nejlepší zaměřit se primárně na hloubkovou revizi podvozku, odpružení, třeba i novou převodovku a motor + třeba přídavné pancéřování na korbě. Na samotné věži provést jen nejnutnější opravy a úpravy (jen aby fungovaly). Případně ve stylu polských 2A4. S tím, že až by se na trhu objevily nové věže s kanónem ráže 130 mm, přejít rovnou na ně.

  • lorgarius
    15:45 21.07.2016

    ku K2 by som este pridal problemy s motorom, ktore sa myslim zatial celkom nepodarilo vyriesit.

  • Gloton
    03:25 21.07.2016

    Jen poznámka k prostornosti tanku: třeba pro občas někým zmiňovaný jihokorejský K2 má jihokorejská armáda při výběru členů osádek omezení 176cm výšky velitel a střelec a 172cm řidič a jistě počítají i s tím, že budou spíše postavy štíhlejší. Tedy i z takovéhoto důvodu je to typ pro Evropské země nevhodný.

  • KOLT
    21:54 20.07.2016

    pro izar: Jj, vím o Britské chystané modernizaci. Nicméně těch variant pro Leoparda je mnohem víc, čili můžeme víc vybírat podle požadavků a podle stavu peněženky. Moje hlavní kritika k Challengeru se týká kanónu, který je nekompatibilní se zbytkem NATO. Na druhou stranu, kdyby byla válka, tak Rheinmetall nestačí vyrábět, protože jeho laufy má skoro každý tank ;-)

    pro Arassuil: O padesáti tunovém Leopardu si dnes už jen nechte zdát, verse A6 váží cca 62 tun, tedy stejně jako Challenger 2 a jen o málo méně než M1A2 a Merkava, které mají 65 tun. Velké rozdíly se prostě v západní škole nekonají. Jasně, Ruské tanky jsou lehčí, ale také méně odolné a s menším vnitřním prostorem. Type-10 je také na úrovni ruských tanků, ale tam je to s vnitřním prostorem prý ještě více na štíru než u Téček (mám jen z doslechu). A o jeho odolnosti se toho ví, pochopitelně, velmi málo.

  • Left
    17:03 20.07.2016

    Naprosto souhlasím s KOLTem - realisticky jiná varianta není.

  • zimbio
    13:10 20.07.2016

    Adnim mne vymazal ,když jsem navrhnul spojit sedačky tankistu se suchým,ekoWC!Chápe to někdo?Jedině,že by si to admin chtěl nechat patentovat,tak jakože maže stopy NÁPADU!

  • warspite
    12:51 20.07.2016

    to Trener: To že Challenger prehrával na súťažiach NATO je mýtus. Išlo iba o jedno cvičenie myslím v Kanade kde briti narýchlo poslali prvé kusy Challengerov (upozorňujem že šlo o Challenger 1) z ešte neodladenými systémami a tam naozaj skončili posledný. No neskôr v Púštnej búrke excelovali. Po tom britský tankisti zaviedli slogan že Challenger nie je tank pre cvičenia ale do skutočného boja.

    Ináč Challenger II v exportnej verzii mal motor aj prevodovku europack z Leo 2. Tiež na dvoch strojoch okolo roku 2009/10 skúšali nemecký kanón Rheimetall L55, kde nebol problém zo zástavbou, ale problém bol z ukladaním nedelenej munície. Pôvodne Briti plánovali modernizáciu aj z novým kanónom a europackom ale na takúto modernizáciu nenašli peniaze.

    Izar: Nový Challenger už nikto nevyrobí, pretože výroba skončila v 2005. S cenou Challengeru II je to pravda je príšerne drahý, všetky potenciálne zákazky Briti prehrali s Leo 2 hlavne kvôli cene.

  • CerVus
    12:40 20.07.2016

    Hlavně Challangeru by se krapet zdražil servis, munice a náhradní díly po tom co teď Britové provedli.

  • Luky
    12:38 20.07.2016

    Trener
    taky mi ta věž přijde hrozně "druhoválečná"

  • izar
    12:20 20.07.2016

    jinak Challenger 2 stojí 4 v určitých konfiguracích až 6 milionů liber, i když po pádu libry by to byla jistě příjemnější cena, stále je to vysoko nad našimi možnostmi

  • Trener
    11:52 20.07.2016

    K tomu Challengeru: určitě velmi těžký odolný tank…, prý na soutěžích Nato končil většinou jako poslední kvůli systému řízení palby, tak se poté prý Britové soutěží moc nezúčastňovali, byl i trošku podmotorovaný, jen 1200 ks.
    K Leo 2: první verze vážily 55 tun, akorát si říkám, proč čelo věže u těch prvních verzí do A4 nemělo od začátku více zkosený pancíř, alespoň jako Abramsy a Challengery.

  • stirling
    11:05 20.07.2016

    Jsem rád, že i budovači vzdušných zámků si postupně odpověděli, že vlastně leo2 je jediná možná současná volba a i když nejde o žádný zázrak v podobě španělských A4, tak se ho držme nebo za 8-10 let kdy bude pojízdných tak 10 našich tanků někdo, řekne rušíme, nepotřebujeme vše je moc drahé a dopadneme jak slováci. Pokud se to jednou zruší už se to nikdy nevrátí...
    Dobře opravené a zmodernizované A4, budou klidně sloužit ještě 20-25 let a pak můžeme pokračovat odkupem např. A7-8 od němců, kteří je budou nahrazovat leo3.

  • warspite
    10:53 20.07.2016

    K challengerom II. Briti ich pre seba vyrobili okolo 400 Ks a ďalších 40 do Ománu. V súčasnosti prevádzkujú 227 ks, ktoré by mali aj modernizovať. Ďalších 60-70 ks je pre výcvik a ako záloha a tieto nie je plánované modernizovať. Z toho mi vychádza, že cez 100 ks je voľných (po roku bielej knihe SDSR 2010). Bohužiaľ kanón je nekompatibilný so štandardnou muníciou NATO a modernizácia týchto tankov je jedna z najdrahších, i keď myslím že Briti v modernizácii aj plánujú zosilniť pojazd na až 75 ton pre ďalší prídavný pancier a podobné záležitosti.

  • izar
    02:28 20.07.2016

    I kdyby těch Challengeru 2 bylo dostatek, tak je to utopie jako Abrams. Nejenže je příliš drahej, stejně jako Merkava váží přes 60 tun.

    Ale tank je výborný, pokud se nepletu, drží Challegner 2 rekord na největší vzdálenost, na jakou byl cíl zničen během bitvy.

  • Arassuil
    00:33 20.07.2016

    KOLT: Já vím, že to s těmi Merkavami nemyslíš úplně vážně, ale přeci mi to nedá...

    Kupovat sedmdesáti tunové monstrum, když očividně naše ženijní technika nestačí ani na 50 tunové Leopardy... Polovina mostů v Čechách by spadla sotva by na ně Merkava vjela - přeci jen byly konstruovány pro mnohem lehčí Téčka.

    Ale jinak tank je to dobrý (ba vynikající) - ne, že ne.

    izar: Podívej se, kolik se těch Challengerů 2 vyrobilo. Británie si může modernizovat jak chce, ale tank se ti nezjeví jen tak před kasárnami. Britové naopak začínají reaktivovat uloženky sami pro sebe nebo o tom alespoň uvažují.

  • izar
    00:24 20.07.2016

    o modernizace Chellengeru bych se nebál, GB je nyní bude modernizovat, takže tam budoucnost modernizace bude i u starších kusů

  • KOLT
    23:50 19.07.2016

    Pokud je tohle poslední možnost, jak přijít za rozumnou cenu k Leopardům. A pokud jsou navíc T-72M4CZ skutečně ve stavu, kdy je během pár let budeme muset začít kanibalizovat, protože už prostě nebudou NS, přišlo by mi rozumné něco takového:
    Teď koupit L-2A4, generálkovat, lehce modernizovat, zřídit infrastrukturu, vycvičit osádky i techniky. Za několik let nakoupit L-2Ax s vysokotlakým kanónem, starší tanky buď převést k AZ nebo z nich udělat druhosledový prapor (třeba s perspektivou ještě jedné modernizace) nebo technická vozidla. Peníze na to ve skutečnosti máme, je to jen o chtění.

    Ono moc tanků k výběru ve skutečnosti není. Abramsy nepřipadají do úvahy, protože jejich provoz by nás zruinoval (chlapci by s nimi směli vyjet tak dvakrát do roka). Leclerc a Challenger by asi použitelné byly, ale moc rozšířené nejsou, takže je otázka, do jaké míry k nim budou v budoucnu existovat modernizace. Naproti tomu Leopardy modernizuje kde kdo a na různý stupeň schopností. Leclercy navíc nemají moc dobrou pověst co se spolehlivosti týče. A Challengery zas nemají kompatibilní kanón a munici s ničím krom sebe. Téčka nepřipadají do úvahy ze strategických důvodů. Ze stejného důvodu bych vyřadil i Altay (Turci nejsou naši kamarádi, časem to asi dojde i politikům) a východní K-2 a Type-10 (tam bych se navíc bál velikosti vnitřního prostoru). Zbývá má oblíbená Merkava, ale to je asi neprůchodné, ačkoliv Izraelci by nám ji dnes už pravděpodobně prodali. Otázkou je ovšem cena :-) A půlku Evropy včetně šéfa NATO by kleplo (což by ale zase mohlo být velké dobro ;-) ).

  • Trener
    21:09 19.07.2016

    Něco málo k tomu "Zetoru" z tisku:
    http://www.euro.cz/byznys/zeto...

  • psovod
    20:32 19.07.2016

    přesně tak,motor s převodovkou jsou izraelsko anglická výroba,systém řízení palby italský-ten měl mimochodem velké problémy už když to zaváděli,základ tanku ruský,tudíž vše dohromady není dlouhodobě funkční,na každém dětském dnu byly nějaké problémy,nefunkční couvací kamera je pouze začátek,jakékoliv náhradní díly se musí kusově objednávat,termíny dodání obrovské stejně jako cena,pokračovat v něčem takovém je zhovadilost

  • apache
    19:57 19.07.2016

    Adamec: To je naprostý nesmysl. Že se to "vyrábělo" u nás je sice hezké, ale většina klíčových prvků modernizace pocházela od zahraničních dodavatelů. A ti už je dávno nevyrábí. Musel by se udělat úplně nový projekt, za použití výrobků aktuálně nabízených na trhu. Tedy opětovný vývoj. Nová díra na peníze.

  • CerVus
    19:33 19.07.2016

    Adamec: no nevím ono už to nějakých 15 let od té modernizace bude. Dost pochybuji, že to je vůbec proveditelné. Nebo kolik by stálo ten cirkus zase rozjet.

  • skelet
    19:15 19.07.2016

    Sranda je, ze ta zivotnost a jakaztakaz perspektiva konci prave ted ;)

  • Adamec
    19:04 19.07.2016

    Přestal bych oblbnout s nákupem cizí techniky a pokračoval bych v dalším rozšíření počtu tanků T-72M4CZ které se licenčně vyráběli u nás. Munice a infrastruktura jsou a nechat je dojet do jejich životnosti.
    Ušetřené peníze vrazit do nákupu transportéru Titus....

  • skelet
    17:14 19.07.2016

    Cervus a co nakoupit tak 20-30 věží Cockerill XC-8 s kanónem ráže 120 a osadit je na podvozky T-72M4Cz? Jako vozidlo palebné podpory - stíhač tanků celkem dostačující, než se naplní stavy nových BVP :)
    btw. v případě koupě je celkem bezpředmětná výměna kanónu 120L44. Je už lepší si počkat na nové kanóny 120L55A1.

  • SeaWolf
    17:01 19.07.2016

    zimbio
    "Máš pravdu v ruských tancích je po letitých špatných zkušenostech i skříňka na pleny. Pro západní vývojáře zajímavý postřeh k zamyšlení" :-D

    Jen pro zajímavost proč by AČR měla útočit na Rusa? Pro levnější balalajky a matriošky?

    :-D

  • CerVus
    16:41 19.07.2016

    A co k těm A4 přikoupit 20-30ks cv90-120T. Nemají tak výkonné dělo, ale optika bude zase o úroveň lepší a munice se používá stejná. Možná toho mají společného více.

  • zimbio
    16:26 19.07.2016

    Pro čehy bych se přimlouval za ebrémsy se sedačky upravenými na suché záchody,aby se ti naši hrdinové měli do čeho pokadit až budú útočit na rusa a ten ich zmerčí!

  • SeaWolf
    16:05 19.07.2016

    Za mě Leopard 2A4 je momentálně jediná možná volba dostat se relativně levně k tomuto německému výrobku ( neřešme španělskou fabriku ). Nizozemci už mají vyprodáno a Německo skupuje co už jednou odprodalo takže jinde ojetinu asi nekoupíme. S počtem 50 kusů to sice není žádné velké terno, ale teď skomíráme na T-72M4 v počtu 30ks.
    Dost pochybuji, že by někdo chtěl přestavět část Leopardů na podpůrná vozidla protože zrovna ty se ještě dají koupit v Německu v dostačujícím množství.

    Aktuálně jsou Lea sice v bídném stavu, ale zase je to šance pro náš průmysl, aby získal certifikace a mohl provozovat kompletní servis.

    Postupně se dají dokupovat další podle toho jak budou dostupné na trhu. Dalších 20 let, ruku na srdce se stejně úplně nový tank kupovat nebude a na trhu jich taky moc nebude k prodeji.

    Určitě by se našlo i jiné řešení v podobě nových Leopardů nebo jiných západních tanků, ale článek je o Leopardech.

  • stirling
    15:52 19.07.2016

    Rase: určitě máš pravdu a izralce jsem uvedl náhodně jako že jsou dobří a jsou ochotní prodat. U Zetoru budu rád pokud řeknou např. je to cv90 s naší upravenou korbou jinak si myslím, že bez šance i zavedené zbrojovky takové vozidlo totiž vyvíjejí spíše 10 a více let a to mají spoustu zkušeností a odborníků. + to opravdu dobré většinou vzejde až z další revize...
    přeji si samozřejmě zázrak třeba ti technici v Brně mají neuvěřitelný talent, občas se to stane, ale...

  • Rošťák
    13:57 19.07.2016

    Ač nerad přidám taky pár názorů do pranice.....
    1) Pokud by byla prodejní cena Leo 2A4 symbolická i s plánem financování modernizace at už na variantu A6+, nebo PL, tak brát a nečekat
    2) K modernizaci a technickému stavu T-72M4CZ -> Modernizační projekt byl započat v roce 1995, ukončen v roce 2008! Cena je vysoká, protože se počítalo s modernizací +-300 ks, poté se seškrtalo na ,30, takže laicky jednotková cena za vývoj modernizace byla 10x vyšší na 1 tank. Natož aby někdo udržoval linku na výrobu ND. Nehledě že je ve světě často obvyklé dělat střednědobé modernizace cca po 10 letech, takže jaká se připravuje na M4CZ? Na Pandury? Žádná... Takže se nedivme že je technika opotřebovaná a za dráhé peníze, bylo málo muziky (Neberte mě že bych nesouhlasil s modernizací na stabndart M4Cz, s tím souhlasím! Je to dopadlo napůl jako třeba L-159 díky politické repre.)
    3) BVP Zetor, docela překvapení, uvidíme s čím přijdou, nemyslím si že by vše vyvíjeli na zelené louce,

  • Rase
    12:43 19.07.2016

    Není potřeba jezdit hned do Izraele, v německu vyrábějí MEXAS, který se osazuje na většinu vozidel v Evropě: https://en.wikipedia.org/wiki/... U Zetoru je jen otázkou, kdo jim s tím pomáhá, jestli si přetáhli nějaké konstruktéry ze Západu (nebo Východu) a využijí nějaké díly které jsou k mání. Na torzní tyče a podvozek s pásy by se opravdu hodila výpomoc někoho zkušeného. Zbytek není problém.

  • stirling
    12:23 19.07.2016

    K Zetoru - moc bych mu to přál, ale hodně o tom projektu pochybuji, pokud opravdu staví něco na zelené louce, tak je hodně malá šance, že to bude rychle konkurenceschopné. Nemají žádnou zkušenost a to musí být sakra poznat. Spíše si vsadím, že podvozek bude převzatý a oni na tom postaví jen svojí korbu, pak by to mohlo být slušné, pokud jim třeba izraelci pomůžou s balistikou. O věži snad nikdo nepochybuje, že musí být od zavedeného výrobce.

  • stirling
    12:17 19.07.2016

    Myslím, že tu je zase spousta lidí s megalomanskými plány, pokud cena včetně nutné modernizace bude slušná tak brát a nekoukat, že můžeme mít ještě něco lepšího a za pár let třeba leo3, který bude asi na dlouho nejlepší tank na světě a také proto bude pro nás určitě v prvních letech nedostupný. A potřebná podpůrná vozidla stejně budeme potřebovat protože tank pod 50 t není skoro žádný. Myslím, že na to přesně sedí lepší vrabec v hrsti než holub na střeše. Takže jestli to nejsou vraky tak brát a třeba se zadaří a během pár let k modernizovaným 54 kusům A4 přibude ještě třeba 30 ks A6.
    Jinak pokud by se nabízelo jinde více třeba A5/6 v lepším stavu za více peněz tak jsem také pro si nějakou korunu připlatit, ale taková situace zatím nehrozí.

  • skelet
    11:03 19.07.2016

    Lukas: názor na nové tanky se změnil po Ukrajině, ale i tak to nebylo na pořadu dne. Tanky měly přijít na řadu v letech 2020-2025, kdy se mělo rozhodnout o jejich osudu.
    Předpokládám, že tato akce je v souvislosti s výběrovým řízením na rakousko-španělské BVP Ascod.

  • Rase
    10:51 19.07.2016

    Lukas: Skelet zmínil teorii, že by se možná jednalo o bonus, v případě pořízení ASCODů jako nového BVP. To by byla podle mě ideální možnost, jak získat tyto tanky za symbolickou cenu. Jinak 150 mil.E je 4 mld.Kč, tedy zhruba částka co ministerstvo obrany vracelo na ministerstvo financí :D Peníze na modernizaci tedy jsou.

  • Lukas
    10:38 19.07.2016

    Austriacy swoje Leopardy (w podobnym stanie co hiszpańskie) sprzedali Niemcom (dokładniej kupiła KMW ) po 250 tyś/ sztuka ;)

    ^Taka była okazja ;)

    Chodzi o to że politycy nie mogą "kupić leopardy 2A4 i być zadowoleni"
    Muszą wiedzieć, że muszą zainwestować w te pojazdy...

    Nie przypominam sobie aby ACR wcześniej mówiła że chce kupić czołgi. (Co się zmieniło? Skąd nagle znalazły się na to pieniądze)

  • Vrata
    10:37 19.07.2016

    -pks:
    ja bych tak optimisticky ohledne vyroby Leopardu u nas nebyl. Cely vnitrek, tj. motor, prevodovku, senzory, kanon, pravdepodobne system rizeni palby se musi stejne koupit ze zahranici. Stejne tak bychom asi nebyli schopni vyrobit kompozitni pancir, takze si typuji, ze by se musela koupit cela vez a celo tanku s kompozitnim pancirem. Pak je otazka, jestli ma cenu svarovat u nas zbytek korby a zrizovat na to novou linku.
    Smysl by mela maximalne montaz, jako se to delalo u vetsi casti Panduru.

  • Rase
    10:28 19.07.2016

    Lukas:
    Souhlasím, jen zpojízdnění nestačí a vhodnější by byla rovnou i nějaká forma modernizace (výměna motorů, revize podvozků, nové kompletní elektronické vybavení - od systému řízení palby, termovize atd. Případně i další úpravy vnějšku, možná i nový kanón). Školení osádek mohou nejprve probíhat v Německu nebo v Polsku. Podpůrnou roli můžou nějaký čas zastat stávající stroje VTM4CZ nebo jiné vozidla k T-72M4CZ. Možná by byla i spolupráce s Rakušany, ale jejich nemodernizované 2A4 (114 ks) trčí ve skladech :)

  • Lukas
    10:19 19.07.2016

    Oczywiście - cena nie remontu nie jest znana

    Tak samo nie wiadomo ile Hiszpanie chcą za wóz (czy sprzedadzą za 250 tyś / sztuka po 1 mln / sztuka)

    Niemniej ja bym teraz przygotował ok. 150 mln Euro i rozmawiał z Niemcami na temat leopardów 2Cz

  • skelet
    10:12 19.07.2016

    Lukas: cenu neznáme. Může být od jednoho eura po miliony Euro. Známe jen teoretickou cenu zprovoznění - 1 mln. Euro za tank.
    pks_ : nové tanky stojí okoli 8-10mln Euro

  • Lukas
    10:02 19.07.2016

    Przypomnę, że Chile chciało więcej leopardów (starało się kupić kolejne leopardy z Niemiec- A5 które trafiły do nas)

    My leopardy 2 A4 mamy od 2002 roku, czyli szesnasty rok...
    Wozy które trafiły do Polski zostały wyprodukowanie w 1985-1987 roku (dokładniej 6 wozów - w 1985, 96 w 1986 i 26 w 1987) i w żadnym z wozów stopień zużycia nie przekroczył 20% (co wynikało z faktu, że przez 10 lat wozy stały w magazynach)

    ^To jest różnica...

    Problemy z Hiszpańskimi wozami jest taki że zostały one wycofane w momencie gdy nastąpiła potrzeba przeprowadzenia remontu generalnego (stąd też informacje o nienajlepszym stanie i koszcie remontu - ok. 1 mln Euro ).

    Warto też pamiętać, że pojawiają się problemy z częściami - już teraz pewne elementy pochodzą z wycofanych czołgów ("odzyskiwaniem części" zajmuje się BTD-Koch GmbH)

    Dlatego też warto od razu pomyśleć modernizacji (chodzi o system kierowania ogniem, oraz elementy stabilizacji i napędów)

    Przypominam też że Polska dostała wsparcia RFN przy budowie zaplecza technicznego i szkoleniowego oraz pojazdy wsparcia.

    Za to ACR będzie musiała zapłacić....
    Dlatego pytam się o pieniądze...

    Ja nie krytykuje pomysłu...
    Pomysł kupna leopardów jest dobry - ale by z tych A4 zrobić najnowszego A7+ potrzeba naprawdę poważnych pieniędzy...

    Dlatego bardziej realna jest ograniczona modernizacja wozów na wzór Kanadyjski (A4MCan), Polski (PL) czy Indonezyjski (RI) niż niemiecki czy szwedzki...

    Realne wydaje się też przebudowanie kilku czołgów na wozy techniczne oraz przeznaczenie kilku na "części zamienne"... (Choć to ostatnie można załatwić z Niemcami przy okazji modernizacji)

    O tym najlepiej pomyśleć teraz - bo kompleksowe rozwiązania są tańsze. (Np decydując się teraz na modernizacje od KMW czy RLS od razu mniej zapłacicie za remont.)

  • pks_
    09:37 19.07.2016

    Co zbude z toho španělského 2A4, pokud by se modernizoval? Nejsme schopni to vyrobit i v ČR a SR? Motor, převodovka, dělo se stejně IMHO bude měnit, elektronika komplet nová ...
    Je úplně neprůchodné koupit licenci na 2A7 a udělat tu kovářskou práci tady? Výrobní linky v Německu jsou předpokládám zaplněny. A po dokončení Leopardu 3 by se plynule pokračovalo s licencí na něj.

  • Rase
    09:27 19.07.2016

    Lukas:
    Chile je koupilo (část uložených tanků), což byl důvod proč je chtělo i Peru. Ti ale neměli peníze a tak poptávali i čínské stroje, ruské T-90 atd. nevím jestli něco opravdu koupili.
    Nenapadá mě důvod, proč by měly být tyto 2A4 horší, než stejné tanky které donedávna provozovalo Polsko a teď je modernizuje. Když vy zvládnete modernizovat stovky tanků, provozovat různé typy + tanky na bázi T-72 (opět stovky), proč my bychom neměli mít peníze na 50 kusů jednoho typu (buď je zmodernizujeme společně s vámi, nebo nám Rheinmetall udělá vlastní balíček, který se namontuje v ČR). Cena je věc diplomacie. Jinak zázemí stejně budeme muset upravit a je jedno jestli to bude kvůli ojetým, nebo novým Leopardům. Zázemí na T-72 nevydrží věčně. Nenapadá mě proč by neměly být peníze - záleží jen na vizi a vůli dotáhnout přezbrojení dokonce.

  • Lukas
    09:14 19.07.2016

    A macie pieniądze?

    Zastanawialiście się dlaczego tych wozów nie kupiło Peru, Chile (i inni którzy szukają używanych leopardów?)

    1 mln Euro to koszt REMONTU (czyli doprowadzenia do sprawności)
    Ale jeśli chce się używać te wozy przez najbliższe 20 lat to trzeba je zmodernizować oraz "odtworzyć" resursy.

    Najlepiej od razu - przy okazji "remontu" (Jest to koniecznie gdyż już dziś część części do SKO jest niedostępne )

    Teraz policzcie
    koszt zakupu wozów + koszt remont + koszt modernizacji + podstawowa infrastruktura....

    Trochę tego jest... Dlatego nie spodziewam się abyście mogli przeprowadzić dużą modernizacje wozów...
    Nie zdziwię się też jakby się okazało że z tych 53 wozów - 3 przebudowano na panzerschnellbrucke Leguan, 3 na Bergepanzer Buffel, 3 na czołgi saperskie a 14 zostawiono by na części (tak jak to zrobili w Finlandii i Indonezji)

  • Jura99
    08:55 19.07.2016

    Společná evropská armáda je iluze, nefungovala by, případně by konkurovala či oslabovala NATO. Jsme celkem bohatý stát a můžeme si dovolit vševojskovou armádu klidně o cca 50tis. osobách. Moderně vyzbrojená a vycvičená armáda zvedne prestiž ČR a už si o nás každý nebude otírat boty. Spojovat se jinak než v NATO nemá smysl, navíc ČR se v posledních 100letech vždy spojila s někým slabším a dotovala ho, nebo táhla jak balvan na noze. Když tanky, tak vlastní a co nejmodernější. Tyto L2A4 klidně vzít, na levné ošahání a zavedení jiné tankové koncepce než té ruské "nás sice nekvalitních ale mnógo" a jako předstupeň pro rychlé zakoupení nejnovější verze L2A6+.

  • otecko
    08:04 19.07.2016

    Já si myslím, že vzhledem k myšlence o vybudování společné evropské armády le španělský Leopard dobrý vklad. Abramsy či něco jiného právě z toho důvodu nebrat. A stejné by to mělo být i u další techniky a výstroje pro armádu, jsme v Evropě, v EU, tak máme mít nejvíce partnerů odtud.

  • Rase
    07:53 19.07.2016

    Ještě mě napadá, že T-72 (možná i ty M4CZ) by šlo dát Kurdům, oplátkou že po bojích získají české firmy podíl na obnově země, nebo že po válce nakoupí české zbraně. Zkrátka víc jich využít pro prohloubení vztahů s potenciálně novým státem. Přeci jen T-72 znají a u nich ještě můžou udělat dost parády (u nás už ne). Přepravu domluvit s nějakým státem, který Kurdy taky podporuje (Němci atd.)

  • Charlie
    06:21 19.07.2016

    AZ jedou na starých T-72, M4 mají profíci, ale celkem nedávno dělali AZ cvičný střelby i na M4, aby měli novou techniku ošahanou.

  • izar
    01:42 19.07.2016

    Kozlus

    pokud by byl zájem, Amerika by jistě ráda prodala pár M1A2, tohle není Raptor, Abrams je určen k prodeji, pokud se nepletu, testovalo jej i Švédsko. M1A2 provozuje Saudská arábie a Kuvajt. Zajímavá otázka by možná byla, za kolik by se USA zbavily M1A1, předci jen jich mají ve skladech hodně, navíc by jsme jistě mohli využít podpory pro spojence od USA.
    Jen jestli není Abrams do našeho prostředí příliš těžký, ale jak se koukám hmotnost je srovnatelná s Leopardem

  • Left
    01:24 19.07.2016

    To Kozlus: AZ jsou taky na T-72M4CZ. Pokud se nepletu, tak všech 93 nemodernizovaných je uloženo v rezervě.

    Co se týče Bečváře u Moravce, tak 20.3.2016 říkal, že se zprovozní 8 kusů T-72M4CZ, což "významným způsobem ovlivní bojeschopnost tankového praporu".

  • Kozlus
    23:57 18.07.2016

    Arassuil: Vlastne uz nevim, kde jsem se to docetl, ale mam dojem, ze na palbe. A co se tak divam na tamni clanek o T-72m4cz, tak byla celkem srovnatelna s m1A1, ale mame slabsi podkaliberni munici. Dalsi fakt je, ze nam by stejne nikdo neprodal M1A2 s uranovym pancirem ani tyhle podkaliberky.

  • Arassuil
    23:42 18.07.2016

    Kozlus: Nepleteš, nemodernizované uloženky mají v základu opravdu lepší pancíř než T-72M4CZ.

    Co se týče počtu provozovaných tanků - já myslel, že v provozu bylo všech 30 - resp. se část z nich vždy motala někde na údržbě/servisu/opravě. Proč bychom proboha konzervovali modernizované tanky? Leda by pro ně nebyl benzín a munice :-D. Naposledy se zprávy o konzervaci objevily někdy v roce 2010 (?) - ale od té doby tanky stále jezdí.

  • Kozlus
    23:34 18.07.2016

    Cejkis: zase trosku soudnosti. Ten pocet modernizovanych T-72 s tou cenou kupodivu opravu zahejbal a kdyby se modernizoval puvodne planovanej pocet, tak je kusova cena podstatne nize. A to ta modernizace byla v te dobe opravdu spickova. A taky se podivej, kdy to bylo. Ono uz par let uteklo. A 5 miliard neni zadna obrovska cena pri nakupu takovehle techniky. Dnes opravdu nema smysl modernizovat dalsi T-72. Situace se proste postupem casu zmenila. A proc to delat, kdyz je tu jina moznost. Ikdyz jde "jen" o 54 tanku. Par ulozenych T-72 by to chtelo vytahnout, dat poradnej motor a zpevnit pojezdove ustroji a upravit na zenijni verze k tem Leo2, protoze dalsi Leo2 jen tak nebudou, tak je skoda je prekopavat, kdyz jsou potreba nejake skolni tanky atd... Mno a par T-72czm4 bych poslal do Syrie/Iraku, at si je otestujou a kdyz se jim budou libit, tak bych tady za drahy penize upravil ty ulozeny T-72. Tusim, ze ta verze ma lepsi zakladni pancir, nez ty modernizovane. Nebo se pletu?

    Kolik mame opravdu provoznich tanku? Ja myslel, ze ACR ma 10 T-72czm4 a zbytek modernizovanejch jsou zakonzervovany. Pak AZ maji cca 10 dalsich kusu puvodnich T-72.

  • cejkis
    23:26 18.07.2016
  • cejkis
    23:24 18.07.2016

    Nejprve se za cenu nových Abramsů zmodernizují T72, pak se označí tato modernizace že nedává smysl a navrhne se nákup starých strojů, které je nutné modernizovat.

    To už ty prachy rovnou házejte z okna :D

    PS: modernizaci by asi dělal BabišovoStrnadův Excalibur že ? :D

  • Arassuil
    22:56 18.07.2016

    premyslcz: A nebylo to spíš tak, že u 30 ks pandurů se vyskytla nějaká "závada"? Tahle "závada" může být cokoliv - třeba i prasklá žárovka v předním pravém světle. Rozhodně to ale neznamená, že takové vozidlo je neschopno boje.

    Podobně je to s těmi T-72. Aby byl tank neschopný boje, to by znamenalo motor v naprosto dezolátním stavu (i tak může střílet z místa), rozpadlý závěr a/nebo naprosté selhání veškeré většiny vnitřních systémů včetně záloh. Že u tanku nejede monitor couvací kamery jej nečiní nebojeschopným.

    Co se týče náhradních dílů - u Pandurů se mi tomu nechce věřit, že bychom při takovém množství vozidel neměli dostatečné množství náhradních dílů. U T-72 už to může představovat problém. Ale pořád bylo kromě 30 tanků dodáno také 5 kompletních modernizačních sad - v případě nouze největší můžeme náhradní díly kanibalizovat odtud a tanky zprovoznit v řádů maximálně dnů.

  • Arassuil
    22:50 18.07.2016

    D.i.p: Ale prosím tě... Tuhle "největší strategickou pitomost" páchají všechny evropské západní armády posledních 20-30 let. Podívej se někdy, jaké je v Evropě rozšíření Leopardů, ASCODů, CV-90, Tornád, Eurofighterů, atd... O pěchotních zbraních ani nemluvě. Všechno jsou to společné zbrojní projekty, kde se dá ušetřit nejen na vývoji, ale i na provozu, výcviku a údržbě. A proč? Protože dnes nikdo reálně nepředpokládá, že půjdeme do války s Německem.

    Naopak blbostí největšího kalibru je pořizovat modernizace Mi-24 v Rusku, nakupovat tanky z Jižní Koreje nebo Japonska. Proč? Protože v případě vypuknutí války asi jen těžko budeme lítat pro náhradní díly.

  • premyslcz
    22:49 18.07.2016

    Je to asi 4 měsíce zpátky kdy proběhl armadní audit na stav techniky (Bečvář byl u V.Moravce) a části toho auditu proběhl medii. Z pandurů bylo 30ks neschopno boje a z modernizovaných T-72 snad jenom 10ks bylo schopno akce. Výsledek auditu byl, že se nedají sehnat náhradní díly a snad i byli nastaveny špatně servisní smlouvy.
    Ve stavu "normální" armády, kde se pohybuje technika v řádech stovek kusů by to bylo normální a odpovídalo to servisním intervalům. Ale v armádě kde se počet techniky pohybuje v počtech muzeální expozice, musí být bojeschopnost techniky 90%.
    Já se obávám, že nám asi v současném stavu nejvíce vyhovuje pronájem ala Gripen, kdy se o techniku stará někdo jiný. A to je i odpověd proč ne španělské Le2.

  • D.i.p
    22:07 18.07.2016

    Pořídit si vojenskou techniku svého bezprostředního souseda, je ta největší strategická pitomost, co lze udělat.

  • skelet
    21:45 18.07.2016

    Jaké poruchy provázejí Pandury?

  • CerVus
    21:39 18.07.2016

    U těch BVP bych se bál, že AČR bude zase fungovat v roli testovače, který zaplatí vývoj pro někoho jiného jak nám zdárně předvádí polotovar BREN a poruchový Pandur.

  • Rase
    21:34 18.07.2016
  • MP1983
    21:33 18.07.2016

    No k diskuzi na téma Leopard 2A4. Já osobně jsem pro. Kdo říká, že musí jít jen o 54 ks? Klidně to může být i více. Já osobně bych byl pro variantu 6 rot (každá 14 vozidel dle NATO), k tomu 4 ks do Vyškova, ze speciálů klidně bude postačovat 4-6 ks vyproštovací, 3-4 ks mostní. Duležité by bylo rozfázování celé zakázky. Já bych se nebál klidně z toho co nabízí postavit nejdříve 2 roty ve verzi A4. Poté třeba každý rok 6-8 ks ve verzi LEOPARD 2CZ (PL). Tam se mění prvky, které půjde využít jako ND na 2A4. Následně bych přesunul 2A4 k AZ. Rozfázováním dodávky tanků je výhodné jak z ekonomického, provozního a personálního hlediska. Navíc pokud je dáme k AZ, tak je tam velký rekrutační potenciál.

    No a nemůžu se zbavit dojmu, že IFV WOLFDOG od ZETORu mi připomíná turecký IFV TULPAR. Uvědomím-li si, že každý (VOP a TATRA) šli cestou licence,má to svou logiku.

  • juhelak
    20:55 18.07.2016

    Ti co skuhrají že 54 kusů je málo..ted jich máme něco přes 30..kdyby se jich koupilo rovnou sto, tak kdo by nima jezdil..tolik posádek snad nemáme a vycvičit a nabrat lidi by taky trvalo nějaký ten rok..nemusi se vše kupovat najednou.

    S tim zetorem to není vtip? kde se o to dá něco přečíst ?

  • Rase
    20:41 18.07.2016

    K Zetoru: do konce roku 2016 má být hotový demonstrátor k interním zkouškám, až vychytají vady, mohl by být prototyp představený veřejnosti hodně brzo (snad během příštího roku). Je fascinující jak to všechno dokázali utajit. Snad se dostanou ven i informace a fotky z těch továrních testů. Jsem zvědavý, jakou pak zvolí věž

  • apache
    20:03 18.07.2016

    Jsem pro. K "leopardizaci" naší armády mohlo (nebo spíš mělo) dojít už dávno, v dobách, kdy i verze A4 sama o sobě ještě byla špica a armády se zbavovaly velkého počtu strojů v perfektním stavu. Mohli jsme si odpustit krok v podobě T-72M4CZ a ušetřit zbytečný a drahý vývoj této limitované edice.

  • Pepa
    19:59 18.07.2016

    Myslím, že se Leopardy koupí velice rychle, protože Asad potřebuje doplnit stavy a T-72 s TURMS-T již provozuje a naše T-72M4CZ je jediné co by bylo rychle k mání...

  • skelet
    18:11 18.07.2016

    Izar cena T-72M4Cz byla vysoka jen kvuli seskrtani poctu kusu. Srovnavat to s nakupem novych tanku je nesmysl. A to totalni.

  • izar
    17:37 18.07.2016

    Kozlus

    tak zase BVP od Zetoru by nebylo k zahození, pokud by jej navrhoval Pininfarina jako poslední traktor. Jen v klasické červené bude použitelné jen ve Zlíně, tam se mezi Baťovými cihlovými baráky snad ztratí

  • Luky
    17:37 18.07.2016

    :) však proto říkám, že už jen to bevko by byla pecka (i vzhledem k počtům)...tank by měl dělo od němců a třeba i 80% dalšího...myšleno výhledově.

  • Kozlus
    17:30 18.07.2016

    Luky: Zase neblazni. Ani cert jeste nevi, co to od Zetoru bude zac, tak nebudeme rovnou blaznit s celym tankem, kdyz maximum, co tady ted zvladame je 30mm delo.

  • Pepek
    17:23 18.07.2016

    Podle mě to smysl nemá. Kupovat tanky, které potřebují nemalé investice, abychom si alepoň trochu polepšili. T-72M4CZ je dokonce mladší než Leo 2A5, takže kupovat 2A4 bez hloubkové modernizace je podle mě nesmysl. Bez modernizace to bude pouze polovičaté řešení bez reálného významu. Na "povstalce" stačí to co máme teď a Rusko se pár zastaralých Leopardů nezalekne.
    Ale aby na modernizaci AČR vůbec měla. Pořád slyším, jak je AČR podfinancovaná a najednou chtějí nová BVP, vrtulníky, PVO, tanky,.....měli by na to jít postupně a hlavně systematicky.

  • izar
    17:16 18.07.2016

    trochu se bojím o rekonstrukci v rukou ministerstva obrany. Všichni víme, jak to dopadlo s T-72m4cz, rekonstrukce 30 tanků vyšla téměř na 5 miliard korun, cena za kus s v té době velmi blížila novému kusu M1A1. Samozřejmě vím, že vysoká cena byla díky malému počtu kusů, ale stejně je to neomluvitelné, aby se cena za rekonstrukci blížila ceně nového tanku. Bojím se, že by se situace opakovala i u Leopardů, naši politici jsou na tohle mistři, místo ověřených již existujících rekonstrukčních balíků si vyberou originální vlastní řešení, komu může vadit, že cena opotřebovaného tanku a jeho rekonstrukce je dražší, než cena nového vozidla, jsme předci v České republice

  • Luky
    17:06 18.07.2016

    Jura99
    jestli bude Zetor dělat BVP, tak k tanku pak není tolik kosmická vzdálenost.... ale už jen to místní bevko by byla pecka...tank třeba jednou ve spolupráci s Němcem jako škodovky...

  • CerVus
    17:06 18.07.2016

    Jen připomínám co potřebujeme v příštích 10ti letech kromě těch tanků pořídit: BVP, raketomety, radary, dělostřelectvo, vrtulníky (všechny), raketové pvo (no to se nejspíše úplně opustí) a opět stíhací letouny. Ono toho bude ještě více, ale díky politice předchozích vlád + té současné, kdy se vše odsouvá se to začíná dost nepěkně hromadit.

  • CerVus
    17:00 18.07.2016

    Jura99: Co by jsme dělali se 130 tanky + nějakými 20ti podpůrnými? 2A6 není zrovna levná hračka na údržbu. Ty by pouštěly armádě solidně žilou.

  • dusan
    16:56 18.07.2016

    Možno by stálo za úvahu vytvoriť spoločnú jednotku česko-slovenskú kde by bola jednotná výzbroj. A pri nejakom uvažovanom počte - cca 100-120 ks + 30-40 ks podporných vozidiel by stálo za úvahu nakúpiť i nové tanky a samozrejme i BVP-čka. S tým, že časť výroby/montáže by bola i u nás a tým by boli snáď boli spokojní i miestni oligarchovia .. nerobme si ilúzie, bez nich sa to nezaobíde ....
    Bolo by to na dlšie ... ale hádam i lacnejšie ako kde tu skupovať "výhodné" jazdenky, ktoré dlhodobo i tak nič neriešia.

  • Jura99
    16:51 18.07.2016

    Bajkal: SR se už tanků vzdala a zbylou tankovou munici darovala ČR, aby ji nemusela draze likvidovat. Tanky mají ve válce stále místo, Ukrajina to dobře ukázala. Ke zničení nepřátelského tanku je stále velmi účinný výstřel z děla vlastního tanku.
    Ty ojeté L2A4 bych bral, ale ČR není zrovna chudá země (to se tu jen vždy rádo tak skuhrá), tak k tomu hned dokoupit dva prapory nových L2A6. Na L3 se nedá čekat. Jinak zajímavé je, že jak se zajímaly o Španělské L2A4 Peruánci, tak první tanky peruánské armády byly naše z ČKD (TNHP) a sloužily jim do 80tých let. Jestlipak se ČR někdy znovu stane výrobcem tanků?

  • lemkin
    15:31 18.07.2016

    54ks není nijak mnoho, ale je to pořád více, než kolik boje schopných strojů máme nyní. Proto by asi generálkou a modernizací měly projít všechny (logistická vozidla a vyprostovaky můžeme koupit nové). T-72 odprodat (Strnad na jejich generálce něco vydělá a dá práci lidem v Tatře/CZSK Group). Pokud to bude navíc výhodný deal jakože bonus k Ascodu, tak jedině dobře. CZSK by pak mohl Ascod v budoucnu dodat i Slovákům, počítám, že jim modernizace BVP s věží TURRA dlouho stačit nebude.

  • Left
    15:21 18.07.2016

    Nevím no. Půlka lidí tu vymýšlí naprosto nereálné scénáře, které se nikdy neuskuteční.

    Pokud je v ČR zájem udržet tankové vojsko i po konci T-72M4CZ (určitě se shodneme, že sypat další peníze do T-72 je absolutní nesmysl), který prostě v nějakou dobu přijde, ačkoli si to někteří nechtějí připustit, tak je tento odkup jedna z možností jak začít přechod na západní typ.

    Vzhledem k počtu 54 kusů je to samozřejmě nutné chápat jen jako jeden z kroků na kompletní přechod, nikoli finální cílový stav. Pokud je to takto na MO chápáno, tak s tím nemám problém.

    Reálně totiž opravdu moc možností není a čas běží...

  • petres
    15:19 18.07.2016

    Je otázka, jak velkou míru modernizace (a od toho odvíjející se náklady) AČR zvolí.
    Protože nejsme sami, kdo by se pro modernizaci hojně rozšířených 2A4 rozhodl nemusí se "levná modernizace po česku" realizovat a může se zvolit modernizace přímo u výrobce (což by jen tak u české zbrojní lobby neprošlo) viz např. zde:
    http://www.armadninoviny.cz/mo...
    http://www.armadninoviny.cz/po...
    Což by mělo smysl, kvalita by se výrazně posunula.
    Myslím, že není ani zanedbatelný počet (přes 50 ks) protože by se mohlo přejít dle mého na vhodnější západní čtyřkovou organizační strukturu z u nás u 73. praporu doposud používané ruské trojkové sestavy.

  • GAVL
    15:16 18.07.2016

    Koupit něco co se určitě bude muset brzo minimálně kompletně generálkovat ( proč by to jinak Španěláci sami dál nepoužívali, nebo nedali do zálohy zakonzervovat ) a je to made in Germany, je úplný ekonomický nesmysl. Leda bychom mohli jeden kousek postavit do muzea vedle Merkavy, to by asi smysl mělo.

  • liberal shark
    14:54 18.07.2016

    Vypada to jako rozumna cesta prechodu na "zapadni" tankovou techniku. Po zavedeni kompatibilni infrastruktury a logistiky lze A4 bud modernizovat nebo koupit neco novejsiho.

  • IS-3
    14:51 18.07.2016

    Pokud se koukneme na počty Leopardů 2 v jednotlivých uživatelských zemích, tak je naprosto žalostný o jakých číslech bychom popřípadě uvažovali. Méně než 80-100 kusů nemá vůbec smysl pořizovat. To už je lepší zůstat u přesvědčení, že 30 modernizovaných T-72 má nějaký smysl a nepokoušet se přeskočit z bláta do louže.

  • CerVus
    13:21 18.07.2016

    strikehawk: Jo tak potom by to dávalo smysl. Koupit jednu rotu A4 + pár kusů do zálohy, k tomu výhledově pořídit rotu A6 (s opcí na náhradu těch a4). Jako vyprošťováky nevidím důvod přestavovat ty a4, kdy máme know-how s t-72. Pokud byl za války schopný BergePanther vyprostit a odtáhnout King Tigera nebo Ferdinanda, proč by neměl VT-72B zvládnout to samé pro leopardy.

  • strikehawk
    13:09 18.07.2016

    CerVus

    to byla jen taková úvaha...kdyby jsme pořídili 20 L A6 z novovýroby

  • Luky
    13:08 18.07.2016

    Jako kdyby je dali "zdarma" k bevkům po vzoru teleshopingu, tak to je jiná...

  • Rase
    13:04 18.07.2016

    Skeletova myšlenka se mi líbí: "Pokud vybete jako nové BVP ASCOD2, dostanete ojeté Leopardy 2A4 jako bonus", nebo za symbolickou cenu a odvoz. To by bylo výhodné pro obě strany. I pokud by kompletace BVP probíhala v ČR, španělé něco vidělají na licenci a práci budou mít lidé u nich i v tuzemsku. Křáp to není a nové BVP potřebujeme, výhledově potřebujeme i vyřešit tanky.

  • Luky
    13:00 18.07.2016

    Není to srandovní - vyvážíme repasovaný T-72 do zahraničí a sami je nebudeme za tři roky schopní provozovat ani cvičně?
    Vím, že máme v modernizovaných kusech spoustu západních prvků, ale to snad není taková raketa pořídit...
    Když uvážím, že to není zas tak dlouho, co šla modernizace do služby, SETUZA vyrábí vlastní munici a kde byl nebo je za hranicemi bordel, tam jsou rádi i za T55 nebo IS-2...pásovci nejsou letadla, pořád se opravují a vrací do oběhu, kradou si je i navzájem. Taky jsem za přezbrojení na západní techniku, ale moc nevěřím, že tank je právě teď tak hrozně aktuální.

  • Iris-T
    12:58 18.07.2016

    Potřebujeme ty tanky? Nebylo by lepší provozovat ty naše co nejdelší dobu a pak si místo tanku pořídit vozidlo s kanonem? Viděl jsem klasický 120 mm Rheinmetall na podvozku CV90, prototyp od BAE systems. Pokud stejně nakupujeme těžké transportéry, možná by pro naše malé potřeby byl ideální stíhač tanků s minimálními dalšími náklady na zázemí.

    Nejsou 2A4 už poměrně hodně staré? Taky vznikly podle doktríny studené války... a ještě k tomu mají manuální nabíjení (jako většina západních), to vidím jako velký krok zpět.

  • skelet
    12:53 18.07.2016

    Cervus: zde je odpověď nejsnadnější. Proč by to dělali? Kvůli Ascodům :)

  • Deutschmann
    12:46 18.07.2016

    DJW_ Spojení slov o konci životnosti neříkej nahlas v Přáslavicích. Problém je v tom že na SŘP se již nevyrábí náhradní díly a zásob prý už moc není. Někdo to tu v nějaké diskuzi vzpomínal že zásoby vystačí tak na 2 až 3 roky. A potom bude konec.

  • CerVus
    12:45 18.07.2016

    strikehawk: To by mě celkem zajímalo kdo by nám jako ty A4 za to symbolické euro dal. Němci? Ti je nemají a kupují je od holanďanů. Španělé? Proč by to dělali?

  • Rase
    12:20 18.07.2016

    Leopard 3 má být vyráběný až po roce 2030, do té doby (a dál) budou v Německu sloužity modernizované Leopardy 2. Náhrada za T-72M4CZ se má řešit v letech 2020-25. Je tady tedy cca 10 let mezera, kterou je potřeba vyplnit. Pokud se tedy má investovat do modernizace T-72M4CZ nebo do modernizace Leopardu 2A4, je lepší volbou Leopard. Součané tanky si na společných cvičeních v Německu moc dobře nevedly (hlavně kvůli nekomatibilní munici).

  • Bajkal
    12:17 18.07.2016

    Nebolo by lepšie riešenie pre ČR a SR vzdať sa spôsobilosti na tankové vojsko ako udržiavať pri tak vysokej investícii tak málo tankov vzhľadom na to, že je dosť otázne akú budú mať bojovú hodnotu? A namiesto toho investovať zdroje do už väčšieho množstva ťažkých obrnených transportérov ako napr. nemecký Boxer rôznych verzií s dôrazom najmä na stíhač tankov a bojové vozidlo pechoty a k tomu väčšia presýtenosť PTRS u mechanizovaných jednotiek. A využiť pomerne hustú cestnú sieť v ČR a SR na rýchle presuny tejto techniky oproti tankom? Neviem ale pochybujem, že tanky v množstve 30-50 ks nám výrazne pomôžu ak vezmeme do úvahy našu polohu a umiestnenie v Európe. To je len môj názor k danej veci .

  • stirling
    12:16 18.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    Nějaké čekání na leo3 podle mě není na místě ten bude možná za 15 let a nejdříve půjde určitě do německa/francie atd. takže když půjde vše dobře tak za 20 let by mohl být prní kus u nás a to naše t72 nejen, že nebudou k ničemu, ale hlavně ani nevydrží. navíc pokud A6+ stojí 11 mil. euro tak leo3 může být klidně za 20...

  • DJW_
    12:04 18.07.2016

    Myslim ze najrozumnejsie by bolo ponechat 72M4 do konca zivotnosti, lebo dnes ich uz nikto normalny nekupi (to by skor a lacnejsie kupil od rusov) a po konci tech.zivotnosti predat resp skor vymenit kamsi do Afriky za suroviny atd. Dovtedy bude hotovy Leo 3 s novym kanonom, nezostane ziadna starsia nepouzitelna Nato municia a dovtedy bude sanca vyjednat s Kant-om podiel domaceho priemyslu na vyrobe menej zasadnych casti. Pri dvoch praporoch pre CR, jednym pre nas a spolocnym vycvikovo-servisnym zazemim by to ekonomicky nevyslo najhorsie a mali by sme realny i ked skromny vojensky potencial, nie opat len polepene 40 rocne stroje.
    Ked upgrade neposkytne o 50% lepsi potencial tak sa neoplati a uz duplom ak predch. technika nebola vytazena.

  • Rase
    12:01 18.07.2016

    strikehawk:
    Moderní ASCOD je kupříkladu Britský Ajax, první kusy byly vyráběné ve... Španělsku (!). Pokud by se AČR rozhodlo pro ASCOD, tak první vozidla by byla taky dovezená ze Španělska. Připomenu, že v britském tendru ASCOD uspěl, oproti CV90
    http://palba.cz/viewtopic.php?...

  • strikehawk
    11:44 18.07.2016

    skelet

    je to možný scénář podle mě není pro nás moc vhodný ani výhodný. ASCOD má nejlepší roky zjevně za sebou a beztak je to krám.

    Podle mě by byl lepší vyjednat nákup cca 15 - 20 Leo2A6+ z novovýroby a získat 54 Leo 2A4 za symbolické 1 EURO tak abychom mohli složit 2 bojové prapory

  • stirling
    11:34 18.07.2016

    Ještě je tu možnost, že by se do budoucna Španělsko chtělo zbavit i těch ostatních A4. t72 modernizační potenciál už nemá žádný a když vidím, že i rusové do sýrie cpou radši t90, než modernizace t72, tak si myslím, že je jedna z posledních možností jak se jich zbavit a ještě za to něco dostat. Pokud bude pořizovací cena minimální což asi bude tak i investice např. cca 4 miliony euro za modernizaci a opravu za kus se asi vyplatí. Samozřejmě nic nevyvíjet (to by byla černá díra), maximálně montovat u nás.

  • strikehawk
    11:23 18.07.2016

    Rase

    Leo 2 je mercedes, K2 je Kia a to i s německým motorem a kanonem. K2 se designově se velmi podobá Leo ale je to pořád Kia. Nevěřím, že Korejci s minimem zkušeností s konstrukcí tanků ( proto taky licenční kanon a německý motor ) dokázali zvládnout integraci všech částí do plně funkčního celku - zprávy potvrzují spíše, že ne i vzhledem k výhradám samotné korejské armády během vojskových zkoušek. A nechme stranou teď marketingové informace o integraci AESA radaru do SŘP a papírové parametry které by měl mít K2 mít

  • Rase
    11:21 18.07.2016

    strikehawk:
    Však jo, reálně nám zbývá jen ten Leopard. Nově vyrobené, jsou přehnaně drahé (dle mého by bylo lepší počkat a finance investovat do projektu Leopard 3), pak tu jsou ojeté Leopardy, které v Evropě prodává jen Španělsko (brzo nebudou vůbec k sehnání). Jsem tedy pro nákup ojetých tanků, i když jich je málo, snažit se sehnat další a hlavně promyslet, jak moc stroje modernizovat

  • Jura99
    11:12 18.07.2016

    Když budou za dobrou cenu (ideálně jen za cenu uvedení do provozu 1mil €/ks), tak bych je bral. Pak je spotřebovat i bez modernizace jen na výcvik a přestavbu na ženijní techniku, k tomu dokoupit tři prapory nových L2A6 a ruské T-72 kompletně vyřadit a odprodat. V každém případě velmi dobrá zpráva, že se tankové vojsko zachová a dokonce se dokoupí technika.

  • strikehawk
    11:12 18.07.2016

    Rase
    sorry ale bavme se o reálných scénářích ne o nákupech exotické techniky typu korejských tanků což jsou slátaniny kde je většina klíčových uzlů stejně licence nebo nákupy německých komponent ( kanon, motor, systém stabilizace .... ). Samotný K2 s korejským motorem má vážné problémy splnit požadavky korejské armády, otazníky jsou nad licenčním kanonem, SŔP apod tak si můžeš být úplně jistý jaký předražený paskvil bychom zase dostali..........

  • Rase
    11:00 18.07.2016

    Kazd:
    taky chápu tento nákup Leopardů jen jako předstupeň k budoucímu tanku. Otázkou je, kolik do modernizace tanku chceme investoivat, jestli jen základní (kdy bude zhruba na úrovni T-72M4CZ, možná i níž), nebo pořádnou modernizaci jako to plánují Němci. Tato možnost ale vyjde hodně draho a smysl má jen že se jedná o tank používaný ve většině států EU (+ kanón 120 mm). K2 nebo Type 10 by byly skvělé, cenově možná i zajimavé, ale nikdo poblíž je nemá, tak nevim, jestli bychom si na to troufli (z Korejské strany by zájem určitě byl).

  • Luky
    10:56 18.07.2016

    Soustředil bych se na pěchotu a BVP. Tankový prapor teď máme, k němu i kupu uloženek, ze kterých by šlo za války trochu kanibalit.
    Budu rád, když se země bude soustředit na ekonomiku a s armádou nebude šílet. Ať opravdu dotáhnou ta BVP, vylepší PVO a v klidu zařadí vrtulníčky. Nevíte kolik se kupuje těch tarasnic a Javelinů?

  • skelet
    10:54 18.07.2016

    strikehawk: bavím se čistě o modifikacích na bázi T-72M4Cz. Tedy VT-72M4 a jeho ženijní modifikace. T-72M4Cz (T-72M) jako takové by měly dle mého jít k aktivním zálohám nebo být odprodána. Ojeté Leopardy 2 už asi nikde na trhu nejsou, možná rakouské, ale kdo ví co s nimi mají v plánu.

    Dle mého soukromého názoru budou tyto Leopardy 2 nabízeny společně s Ascody, jelikož Španělsko se na programu Ascod finančně podílelo. A těch 15mil.euro odepíšou ani nemrknou.

  • stirling
    10:53 18.07.2016

    Ta cesta nevypadá špatně, ale chce to opravdu porovnat co by to znamenalo v nákladech na dalších 10-20 let provozu nově vyrobené/oproti těmto starým. A pak prostě porovnat ty částky. Určitě asi moc smysl nedává provozovat vedle sebe tak rozdílné tanky jako je leo2 a t72m4cz, které nemají ani společnou munici. Třeba by se ještě někde dalo těch pár kusů dokoupit A4/5, aby to dalo podle mě reálný pohled na počet 80-90 ks pro AČR.

  • kazd
    10:45 18.07.2016

    Pevně doufám, že na některé zde zmiňované scénáře nedojde.
    Bastlit tady nějakou přestavbu 30-50 ks a současně ponechávat ve službě (ponechat náklady) na odlišný typ T72M4 povede pouze k tomu, že se vojenský technický ústav a podobní vyžírkové zase na x let zaměstnají.

    Pokud koupit pár těch uloženek tak jedině jako první krok k novým LEO v budoucnu s tím, že ty uloženky se předělají právě na vyproš´tovací a do té doby se využijí na ošahání techniky s níž máme 0 zkušeností atd. (to je "kovářská práce") realizovatelná u nás bez velké příležitosti na tom nakrást.

    BTW koupit z hlediska ochrany již teď nevyhovující typ a jeho ochranu svěřit českému, nikde nevyzkoušenému systému aktivní ochrany je hazard s penězma a životy vojáků.

  • Thanos
    10:41 18.07.2016

    Nákup Leo 2A4 je dle mého vytloukání klín klínem. Počáteční náklady mohou být sice nižší, ale z dlouhodobého hlediska je to nesmysl. Měli by se pořídit nové tanky jako K2 nebo Leo 2A6 či Type 10. Korejci i Japonci zde mají díky automotive také průmyslové investice jako Německo a toho by se dalo také využít při jednání o ceně a pobídkách.

  • DJW_
    10:41 18.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    Prave som sa sudil s jednym zbohatlikom, co sa venuje modernizaciam techniky v OS SR. Kedze som sa podrobne informoval s kym mam tu cest, mozem zodpovedne povedat ze minimalne u nas su nikam neveduce a je to len cierna diera na peniaze tym spravnym SMERom.

    Obavam sa ci nakup starsej techniky nie je rovnaka hlupost, zo zaciatku aj modernizacia 72ek vyzerala ako dobry napad. Na nejake drobne potycky staci co je, v pripade stretu s moderne vybavenym a silnym protivnikom ako Rusko (co povazujem za hlupost a len vlhky sen par jastrabov) aj tak mierne modernizovane 2A4 stacit nebudu.

    Bratia poliaci zazemie maju ale zabudnite ze nieco poskytnu za modre oci.
    Podla mna ACR / OS SR nemaju rozpocet na udrzanie sa na spicke, treba vyuzivat co mame do konca tech zivotnosti (napr u nas MiGy, na air policing stacia aj tak ako su).
    Taketo nakupy starsej zapadnej techniky su sice cool lebo vojaci konecne uvidia nieco ine ako zdelano v CCCP z minuleho storocia, no v boji vacsej intenzity to bude len este drahsi kanonenfutr ako by bol v terajsom stave.
    Nemci asi vedia preco vyvinaju Leo3 miesto dalsich modernizacii. Podla mna cesta zachovania si akej takej bojovej hodnoty nasich armad su spolocne nakupy aspon par kusov naozaj modernej a skutocne pouzitelnej techniky. Ak na to nebudu dukaty, tak sa musime zmierit ze v nato budeme hrat 3. husle so zenistami a chemikmi, ale nevyhazhovat peniaze na ciastkove nedobre riesenia.

    Dnes pisem moj osobny subkjektivny nazor, tak si zbytocne nekazte den, ak sa vam nepaci.

  • CerVus
    10:40 18.07.2016

    stetula: Až na to, že MO muselo ty nevyčerpané 4mld vrátit. Já říkám celou dobu, že současný ministr obrany je je dalším z řady škodičů. Do rozpočtu nezíská další prostředky, škudlí co to jde a pak to hezky vrátí Babišovi. No a v příštím roce mu bude rozpočet snížen s důrazem na to, že MO nebylo schopné vyčerpat ani přidělené prostředky. Tahle vláda nic drahého pořizovat nebude.

  • strikehawk
    10:17 18.07.2016

    skelet

    ano souhlas T72M4CZ je srovnatelná s Leo 2A4 ale jaký dává smysl provozovat 2 prapory po 30 tancích tak rozdílných typů a dokonce s odlišnou municí apod........ z hlediska logistiky, výcviku, příp. doplnění ztrát podle mě žádný.
    Jediný smysl má převést T72M4CZ do aktivních záloh a vytvořit alespoň 2 prapory s modernizovanými Leo 2A4 alespoň na standard A6+.
    I když souhlasím s možným low cost řešením na bázi mostní techniky na bázi T-72 stále zde je potřeba cca 70-80 Leo 2 pro 2 prapory

  • Rase
    10:15 18.07.2016

    Zdenoušek:
    nejen Poláky, ale i Rakušany, Němci a dalšími Evropskými státy. Výhledově hodlá nové Leopardy nakoupit i Bulharsko (nově vyrobené od Španělů).
    V ideálním případě by byly tyto ojeté tanky modernizovány stejně jako plánují Němci. Pro případ ušetření váhy jsem navrhoval nechat původní pancíř doplněný o Aktivní Ochranu (byť je hodně drahá, tak na pár desítek kusů by to nemusel být takový problém). Ideální by byla možnost osazení tanku výstupky pro uchycení doplňkového přídavného pancíře (jako to mají Pandury, Tatrovácké kabiny atd.).

  • Zdenoušek
    10:03 18.07.2016

    Dobrá varianta. Ideální základ pro další rozvoj našeho tankového vojska ve spolupráci s Poláky.

  • skelet
    09:59 18.07.2016

    strikehawk: ženijní a mostní tanky se dají realizovat formou přestaveb T-72. Modifikace T-72M4Cz by s Leo2 měla být schopna držet krok. Takže jediné co bychom potřebovali "ihned" na bázi Leopardu 2 je vyprošťovací tank.

  • strikehawk
    09:55 18.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    Vypadá to jako dobrý krok k modernizaci tankového vojska. Přílišný optimismus ale brzdí dle mého několik faktorů :

    1 ) jak je již v článku naznačeno, počet tanků určených k prodeji (54ks) je bohužel příliš nízký. Pokud započteme nutné vyčlenění 15 -20 ks na přestavbu na ženijní, vyproštovací a mostní vozidla plus školní rotu, vychází nám opět bohužel jeden bojeschopný prapor s cca 30 vozidly

    2 ) za jako minimální počet ospravedlňující zásadní přestavbu ženijní a logistické techniky považuji 2 bojové tankové prapory + ženijní/vyproštovací tanky + mostní tanky + školní rotu tzn celke cca 85-90 tanků

    3 ) vzhledem k technické úrovni nahlas nevyřčeného ale všem dobře známého zamýšleného protivníka (Rusko) je úroveň Leo 2A4 dnes již zcela nedostatečná a to ani z hlediska palebné síly ani pancéřové ochrany, schopností bojů v městské zástavbě, přístrojové techniky apod.

    4 ) Leo 2 obecně jako naprostý vrchol západní konstrukční školy avšak dnes již překonané koncepce se dokáže měřit s posledními typy technicky vyspělého protivníka s konstrukcí nové generace (Armata) pouze za předpokladu hluboké modernizace. Podotýkám, že polská modernizace Leo 2 PL takovou bohužel není a to především z hlediska palebné síly.

    5 ) jak plyne z bodu 4, přechod na Rh120 L55 nebo ještě lépe na Rh130 je naprosto nutný i vzhledem k tomu že o použití DU munice zde nikdo reálně neuvažuje

    6 ) nevěřím že po aplikaci všech nutných modernizačních balíčků ( tankový kanon, pancíř, přístrojové vybavení, nová dálkově ovládaná věž s kulometem atd ) se podaří stlačit hmotnost pod 60 t a zde nastává nutnost velkých investic do ženijního zabezpečení - viz článek. Ve výsledku se dostáváme na začátek - je ospravedlnitelné investovat tyto prostředky do tankového praporu s 30 tanky?

    Sumárum
    Pokud MO nesežene dalších alespoň 30 tanku Leo 2 není podle mě tato cesta akceptovatelná

  • stetula
    09:55 18.07.2016

    v roce 2008 tyto tanky nabízely do Peru , ale Peruánská armáda je kvůli velké opotřebovanosti nechtěla náklady na repasy byly v té době obrovské

    jen doufám, že je naši nekoupí

    nejlepší výběr pro nás by byl Jihokorejský K2 v současnosti jeden z nejlepších tanků
    a jeho exportní verze přijde na cca 6 milionů dolarů což jenom pořízení nových tanků stojí sice 7,5 mliardy a na to snad naše armáda má z loňska má nevyčerpaných 4 mld na účtech

    a v případě nových Leopard 2A6E při 50 kusech cca 14 mld s tím že by to bylo rozvrženo na 5 let tak se to dá taky skousnout

  • Sorge-227
    09:43 18.07.2016

    Ja som za LEA, ale nechapem preco kupovat stare tanky. Lepsie by bolo kupit nove LEA z nemecka...spanielska kvalita tiez nie je najlepsia. 50 tankov je dost malo....minimalne by to chcelo 300 tankov, je to jedina uderna vojenska sila, ktorou by CR mohlo pouzit. Este by som k tomu kupil nemecke kolove a pasove bojove vozidla pechoty, spolocne s delostrelectvom a snazil sa to vsetko vyrabat u nas na liceniciu.

  • Zbrojir
    09:17 18.07.2016

    Leo 2 je nepochybně velmi dobrá (pro ČR patrně nejlepší možná) a perspektivní volba, obrovský potenciál k modernizaci zde existuje.

    Jde jen o to, aby se modernizace tanků po česku nestala tradičně černou dírou pro státní pokladnu a neomezeným zkušebním polygonem pro výrobce polotovarů…

  • Rase
    09:06 18.07.2016

    a pokud se budeme chtít opravdu plácnout přes kapsu, tak můžeme tanky osadit i tuzemskou Aktivní Ochranou. Ušetřit tak váhu za přídavný pancíř:
    http://www.armadninoviny.cz/ul...

  • Rase
    09:03 18.07.2016

    Leopardy 2 mají velký potenciál do budoucna. Přeci jen do budoucna se počítá s modernizacemi. 2A4 modernizují Poláci a masivní modernizaci všech tanků plánují i Němci, výhledově i Švédi atd. Kupříkladu nový vysokotlaký kanón nedávno představil Rheinmetall, ten je lehčí než stávající zbraň (bude nejspíš použit u německé modernizace). Dle mého je vhodnější nákup ojetých 2A4 a vyměnit všechny komponenty přesně dle přání. Od výkonějšího motoru, moderních systémů, třeba i moderního kanónu, než nákup nově vyrobeného stroje, který by byla škoda upravovat. Bylo by vhodnější, prohnat tanky rovnou masivnější modernizací (tedy mnohem nákladnější), než jen hrubé zprovoznění za 1 mil.E kus. Rheinmetall by nám navrhl balíček přesně podle našeho zadání (i s osazením v ČR).

  • matu
    09:00 18.07.2016

    Jednoznačně krok správným směrem. Od Poláků získat maximum informací a modernizaci si udělam maximálně z vlastních zdrojů. V současnosti snad už máme firmy, které by to zvládly, aby se neopakovaly problémy jako u T-72. A současné 72 převést na AZ.