Armáda ČR se zajímá o španělské tanky Leopard 2A4

Foto: Španělský Leopard 2A4; větší foto / Ejército de Tierra
Leopard 2A4 na cvičení španělské armády (2014); větší foto / Ejército de Tierra 

Minulý týden navštívila česká armádní delegace španělskou vojenskou základnu u města Zaragoza. Zde si prohlédla uskladněné španělské tanky Leopard 2A4. Španělská armáda se snaží více než 50 dlouhodobě uskladněných tanků prodat zahraničnímu zájemci.

Španělské Leopardy 2A4

Španělská armáda nakoupila 108 tanků Leopard 2A4 formou leasingu z Německa v roce 1996. V roce 2006 je odkoupila za 15 milionů euro. V současné době je v aktivní službě polovina původních tanků Leopard 2A4. Od roku 2013 je 54 tanků Leopard 2A4 trvale uskladněno na vojenské základně v Zaragoze.

Mimo starších tanků Leopard 2A4 se španělská armáda opírá především o 219 nových tanků Leopard 2E (Leopard 2A6E). Výroba tanků španělské verze 2E probíhala od roku 2003 do roku 2008 ve španělské Santa Barbaře. Verze 2E má například silnější pancéřování věže a boků korby než německý Leopard 2A6.

Španělsko nabízí licenčně vyráběnou verzi tanku Leopard 2E (nicméně 50 % komponentů pochází z Německa) za cca 11 milionů euro.

Právě na základnu v Zaragoze minulý týden zavítala česká delegace, aby si prohlédla stav úložených tanků. Španělská armáda se snaží Leopardy 2A4 prodat zahraničním zájemcům několik let. Tanky si v minulosti prohlédly například delegace z Peru a Bahrajnu.

Původně plánovala španělská armáda tanky Leopardy 2A4 modernizovat na standard 2E - z modernizace nakonec kvůli nedostatku financí sešlo. Nyní je preferován prodej uložených tanků, případně jejich přestavba na speciální varianty - mostní, ženijní, atd. Španělská armáda počítá s uskladněním tanků maximálně do roku 2018.

Tanky však nejsou v perfektním stavu. V době, kdy o tanky projevovalo zájem Peru, se mluvilo o nutnosti investovat jeden milion euro do každého vozidla.

Česká delegace si podrobně prohlédla skladovací podmínky a také technický stav konkrétních vozidel. V rámci praktické ukázky byla předvedena funkčnost jednoho vozidla Leopard 2A4 - funkčnost mechanických částí, funkčnost věže a kanónu i jednotlivých elektronických palubních systémů.

Foto: Španělsky Leopard 2A4; větší foto / Ejército de Tierra

Španělsky Leopard 2A4; větší foto / Ejército de Tierra 

Leopardy pro Armádu ČR?

Podle přijaté Koncepce výstavby Armády České republiky 2025 si hodlá Armáda ČR tankové jednotky ponechat. “Vzhledem k nutnosti udržení mohutné palebné síly bude v letech 2020 – 2025 rozhodnuto o modernizaci či náhradě tanků,” dočteme se v koncepci.

V současné době Armáda ČR provozuje 30 modernizovaných tanků T-72 M4CZ u 73. tankového praporu v Přáslavicích a 93 tanků T-72M1 je v rezervě. Dlužno dodat, že modernizace tanku T-72, který svým konceptem odpovídá sovětské doktríně Studené války, postrádá smysl.

V současnosti má Armáda ČR na výběr z několika západních konstrukcí - americký M1 Abrams, francouzský Leclerc, britský Challenger 2, německý Leopard 2 a mluvilo se dokonce i o japonském Type 10.

Nejsilnější pozici v našem regionu má jednoznačně německý tank Leopard 2. Ať už to je jednoduše díky geografické i politické blízkosti Německa, nebo kvůli zavedeným tankům Leopard 2 v polské armádě.

Právě polský přístup je pro Armádu ČR silnou inspirací. Polská armáda v minulých letech nakoupila značný počet tanků Leopard 2A4 a 2A5 z německých skladů. Nyní tanky Leopard 2A4 procházejí v Polsku modernizací na standard Leopard 2PL.

V případě pořízení španělských tanků Leopard může Armáda ČR využít polské zkušenosti s provozem, ale také budované polské výcvikové a servisní zázemí. Lákavé je také zapojení českého průmyslu do servisu a případné modernizace tanků Leopard 2.

Nákup starších tanků ze Španělska je dobrým odrazovým krokem od přechodu ze sovětské tankové techniky na západní. Po vybudování potřebného zázemí a získání potřebných zkušeností s provozem a servisem je pak možné v budoucnu uvažovat o modernizaci nebo o nákupu modernějších variant.

Otázkou je samozřejmě technický stav španělských tanků a finanční náročnost jejich uvedení do provozu. V případě nákupu 54 starších tanků, a investice milion euro do každého z nich, je nutno jen do oprav investovat 1,5 miliardy Kč.

Nesmíme také zapomenout, že k tankům je nutno přiřadit patřičná vyprošťovací, ženijní nebo mostní vozidla. Například nosnost českého mostního tanku MT-55A je 50 tun, bojová hmotnost tanku Leopard 2A4 je 55 tun.

Bude třeba také vybudovat školící, výcvikové (pro posádky tanků i techniků), servisní a oprávarenské zázemí (náhradní díly, obslužná technika, nástroje, přípravky, atd.). Rovněž je třeba nakoupit dostatečný počet munice pro tankový kanón ráže 120 mm.

I tak jde o zlomek ceny oproti nákupu nových tanků a navíc zlomek ceny, který musí ČR zaplatit za přechod od sovětské tankové techniky na západní - tedy kroku, kterému se ČR tak nebo tak nevyhne. 

Je zde i reálná možnost sdílet všechny tyto požadavky s polskou stranou. Právě s polskou stranou ČR zvažuje nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty (BVP). Nákup a provoz stejné tankové techniky by tak byl dalším logickým krokem.

Názor Armádních novin

Nákup tanků Leopard 2A4 je pro Armádu ČR nejlepším možným řešením, jak si udržet a rozvíjet tankové vojsko. Španělské tanky Leopard 2A4 nabízejí skvělý poměr mezi výkonem a cenou. Ne vždy je nutné kupovat jen tu nejmodernější (nejdražší) techniku se spoustou originálních (drahých) řešení - viz. kauzy nákupů vozidel Pandur, Dingo a letadel CASA.

Je však třeba příjmout rozhodnutí v dohledné době. Španělsko je jednou z posledních zemí, které nabízí k odprodeji starší tanky Leopard 2.   

Zdroj: Ejército de Tierra

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR

Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET ...

Tank Leopard 3: Německo a Francie společně?

Německo oznámilo oficiální zahájení koncepčních prací na novém hlavním bojovém tanku Leopard 3. Dle ...

Daniel Koštoval: Vedoucí role Polska a modernizační projekty Armády ČR

Státní tajemník Ministerstva obrany ČR Daniel Koštoval poskytl rozhovor polskému vojenskému magazínu ...

Modernizace polských tanků Leopard 2A4 má zelenou

Minulý týden německá firma Rheinmetall a polská Bumar podepsali dohodu o modernizaci polských tanků ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
Stránka 1 z 3
  • Arassuil
    21:05 07.08.2016

    Rase: Co vím, tak je Švédi měli jen pronajaté a po uplynutí pronájmu (okolo roku 2013) se vracely zpět do Německa. Co s nimi ovšem udělali Němci netuším... Přeci jen Strv 121 už tehdy nebyl kdovíjak moderní

  • Rase
    20:17 07.08.2016

    U ojetého tanku, pokud neprovedeš pořádný repas, tak je dražší servis (častější atd.). Co se provozu týče, tak nevim, ale nový motor by měl být úspornější než starý (jediný rozdíl je ve váze, což ale záleží na výbavě).
    2A4 jsou dneska hodně zastaralé. 2A5 nikdo neprodává a u nových strojů, je standart 2A6 nebo 2A7(+).
    U nového stroje se dá zařídit leasing, offsety atd. u ojetého ne. Navíc časy kdy Němci prodávali Leopardy (2A4) za cenu šrotu, a kdy se nizozemci zbavovali moderních Leopardů, jsou pryč. Netušíte co udělali švédi s cca 100 tanky Strv 121 (2A4) ? Vyřadili, sešrotovali?

  • CerVus
    19:11 07.08.2016

    Stejně by bylo hezké zjistit náklady na provoz/servis modernizovaných A5 a nových A7. Co jsem někde četl, tak rozdíl to je celkem velký. Takže když se tu rozvíj debaty nad tím jestli se vyplatí modernizované A5 za polovinu ceny A7, tak by se do toho mělo započíst i to, že A7 bude mít přinejmenším o 1/3 dražší provoz. Navíc jich budeme schopni pořídit nižší počty. Nejspíše jen jako náhradu t-72m4 ve stejných počtech.
    Ta A5 je dobrá startovní volba. Navíc se dá do budoucna ta technika promíchat pokud přikoupíme nové kusy.

  • Kozlus
    14:54 07.08.2016

    CerVus: Ano, mas pravdu. Ale nejakej podobnej prebytek byl pouzit na uhradu casti splatek za Gripeny, tak by slo udelat neco podobnyho i v pripade, ze koupime tanky na splatky. To, ze MO zustane 4 miliardy nevycerpano, je uz vec druha.
    Tady teda pisou, ze se nevycerpalo 1,5mld a je rozepsano, o co slo: http://www.mocr.army.cz/inform... Kde jsem vzal ty 4 mld uz nevim.

  • CerVus
    14:22 07.08.2016

    Kozlus: až na to, že ty peníze se vrátily do státní kasy. AČR nemá žádný účet kam přesunuje penze co zbyly. Většinou po tom následuje pokrácení rozpočtu o danou částku i do dalšího roku. Holt když je ministerstvo nevyužije, proč by mělo dotat tolik i další rok.

  • Rase
    12:58 07.08.2016

    Ještě k těm španělským Leopardům. Pokud je chtěli prodat třeba za 4-5mil.euro (odhadem) + minimálně 1 milion vycházelo pouhé rozpohybování. Další nezbytná modernizace na úroveň (2A6/7) by vyšla třeba jednou tolit (třeba 5 mil. nebo víc), tak to už vážně dává spíš smysl nakoupit, za tuhle cenu, nové Leopardy 2A7, nebo hledat jinde.

  • Luky
    22:26 02.08.2016

    Třeba se čeká na integraci zbraňových systémů do EC, aby to jakože zacálovali ostatní a nebylo to na nás....?

  • kazd
    21:21 02.08.2016

    vypadá to, že (i můj) názor, že španělské tanky by bylo něco jako nultý krok přezbrojení z T72 je potvrzen. Cena asi neseděla, tak se nultý krok vypustí.

    Každopádně kvituju, že nyní se dělá něco ohledně techniky končící 2020 -25.
    O to víc je nepochoptelné to, co zde kritizuji, že ohledně vrtulníků se nedělá nic, i když končí ve stejném období..

  • Kozlus
    21:13 02.08.2016

    Na ty splatky by to bylo fajn. Tusim, ze loni zbylo v rozpoctu cca 4 miliardy nevycerpano a tim by se dalo cca 10 tanku zalepit :) Ale chtelo by to pockat na to nove 120mm delo, to je fakt.

  • Rase
    20:57 02.08.2016

    Uznávám, beru zpět.
    Kdo ví, co za ně Španělé chtěli. Nový stroj bude asi vhodnější, akorát si nemáme moc z čeho vybírat. Můžeme si jen nechat od španělů složit Leopard 2CZ dle přání. V ideálním případě bysme se přidali k Bulharům, kteří chtějí taky nové Leopardy.

  • skelet
    20:42 02.08.2016

    Rase a jak víš, že pan Koštoval něco nepochopil? Ty znáš cenu repase, modernizace a odkupní cenu? ;) Dá se dost předpokládat, že on ano

  • Rase
    20:19 02.08.2016

    Tedy jedinou možností jsou nové Leopardy. Abramsy by na tom totiž byly podobně jako tyhle uložené 2A4 a nic jiného není. V tomto případě počítám s hodně malým počtem 30-50 ks. Cenově budou úplně někde jinde, ale bylo by to skvělé (snad rovnou i s vysokotlakým kanónem - je zhruba jedno jestli se vyrobí starý typ L55 nebo nový).
    Pan Koštoval nepochopil, že tyhle ojeté tanky, budou i po masivní repasi pořád levnější než nové stroje. Na druhou stranu nový stroj je nový stroj a lepší investicí do budoucna.

  • Nesher
    20:01 02.08.2016

    Tak tyhle tanky kupovat nebudeme - www.e15.cz...

  • skelet
    10:52 01.08.2016

    Luky: o tom nic nevím, ale co jsem někde četl, tak se začíná upozorňovat na fakt, že se k nim už nevyrábějí náhradní díly. Ale stupeň vážnosti netuším. Má reakce byla čistě na uživatele "pjek". Víceméně v obdobné situaci jsou Britové s jejich WAH-64D, kterým taky docházejí náhradní díly k elektronice. Je to zkrátka obecný problém nových zbraní, kde už izolačka, pájka a kladivou nepomůžou.
    Cervus: pro naši armádu určitě, ale pak bych tomu raději říkal stíhač tanků nebo vozidlo palebné podpory. Psal jsem to již jinde.. dokážu si představit, že Leopardy 2Cz by se za pár let osadily kanóny 120L55A1, přičemž staré kanóny 120L44 by se umístily do upravených věží XC8 od Cockerillu. Tyto věže by se osadily na stávající podovozky T-72, a po kompletním přezbrojení na nové BVP, by se tyto věže přemístily na nově vyrobené podvozky odvozené od BVP.

  • Luky
    10:08 01.08.2016

    Skelet
    Oni jako těm našim Téčkům po deseti letech vyhořely střelecké počítače?

    ptám se jen na tu elektroniku, nic tím nesleduju ke vztahu k Leo

  • CerVus
    09:41 01.08.2016

    Tak mě napadá, že jediná udržitelná podoba t-72 by byla v podobě nahrazení celé věže něčím moderním. A i tak by to byl takový paskvil protože to nikdo nedělá a korba by stejně potřebovala celá předělat.

  • skelet
    08:21 01.08.2016

    U T-72M4Cz je třeba si uvědomit několik věcí
    1) poslední kusy T-72M4Cz byly dodány před deseti lety
    2) armádě byl posledních deset let dost krácen rozpočet
    3) v Bílé knize páně Vondry a Marhoula se počítalo s tím, že tanky se touhle dobou budou postupně likvidovat bez náhrady.
    Co z toho plyne?
    Výrobce střeleckého systému určitě nebude vyrábět elektronické komponenty, ke kterým stejně už nesežene součástky, jelikož byly vyvinuty v elektronickém pravěku. Armáda neměla za co koupit tyto komponenty do foroty a následně jim bylo řečeno, že stejně půjdou do hutí.
    Sumasumárum jediný kdo nese zodpovědnost za nedostatek náhradních dílů pro T-72M4Cz jsou politici, i když i představa, že nějaký elektronický systém se bude vyrábět více jak 15let.. holt zbraně čeká permanentní modernizace elektronické výbavy.

  • Rase
    20:13 31.07.2016

    Nenapadá mě jediný důvod, proč by si ČR nemohlo dovolit provozovat 50 libovolných MBT (třeba i Abramsy). Co se T-72 týče, tak evropské státy, které je provozují, s nimi do budoucna nepočítají. Poláci je už dál modernizovat nehodlají, Bulhaři chtějí nakoupit nové Leopardy atd. Rumuni chtěli v 90.letech vyrábět vlastní tank (v podstatě Leopard 2, z čehož sešlo z ekonomických důvodů). T-72 sice v armádách ještě dlouho vydrží, ale to je spíš z ekonomických důvodů. Pokud si troufáme provozovat 200 nových BVP, není problém ani nějakých 50 tanků

  • pjek
    12:54 31.07.2016

    Leasing je pronájem, nikoli koupě. Udržené palebné síly je prostřednictvím prioritně hlavňově vyzbrojených tanků poněkud problematické. Základním kriteriálním parametrem je poměr ceny k bojovým vlastnostem, nikoli k výkonu. Posuzování koncepce T-72 (po poněkud zpackané modernizaci vzhledem k nedostupnosti řídícího palebného systému) jako reliktu studené války je diletantské ve světle úspěšného kontinuálnícho vývoje ruských T-64, T-72, T-80 a T-90 a jejich nasazení v těžkých bojových podmínkách. U Leopardů 2A4 je důležité, v jakém stavu se v uskladnění nacházejí, jaké náklady si vyžádá nezbytná modernizace (viz 2APL) a hlavně jaké budou náklady na dobu předpokládané životnosti v ročním vyjádření oproti současným T-72 M4CZ. Levné pořízení neznamená levný provoz a údržbu. Ve světle zejména ruského vývoje je vůbec otázkou, zda něco takového jako těžké tanky vůbec vlast potřebuje.

  • Rase
    14:52 30.07.2016

    Luky:
    Vím jen že to bylo cvičení v Hohenfelsu: Sabre Junction II nebo Allied Spirit. Něco zmiňují tady, ale myslím že se to řešilo i v jiných vláknech (ty jsem nenašel):
    http://palba.cz/viewtopic.php?...

    Víc asi tady (ATM):
    http://www.atmonline.cz/archiv...

  • Luky
    14:11 30.07.2016

    Rase
    Omlouvám se za OT...mohl by jsi sem prosím ještě jednou dát ten odkaz na článek na palbě, kde se píše o účasti našich téček na cvičení v Německu?
    Dával jsi sem nedávno víc zajímavých odkazů, ale já měl hrozně práce, tak jsem si to chtěl pročíst později ale teď už to nemohu najít...

  • Rase
    13:58 30.07.2016

    CerVus:
    pro nás by byl velký úspěch i pokud by se jen nakoupily tanky a vybudovalo potřebné zázemí k nim (přechod na Západní standart). Pokud by došlo k modernizaci po vzoru Poláků, proč ne. Vzhledem k malému počtu, si můžeme dovolit něco lepšího. Přeci jen Poláci jich modernizují 128 + k tomu provozují více jak 100 2A5 a stovky tanků na bázi T-72. U AČR by to bylo jen 54 tanků (a Tčka na skladě), tak proč by nemohly být modernizované pořádně. Třeba na úrovni plánované modernizace Německé, nebo Švédské.
    Samozřejmě jsem taky spíš skeptický

  • CerVus
    13:23 30.07.2016

    Rase: Tak nějak mám vážné pochybnosti, že by k něčemu takovému došlo. Pokud by jsme je koupili, tak s přítupem našeho GŠ potažmo MO by došlo pouze k nutné generálce a upgradu nejnutnějších komponent. S takovou už dávno mohly být modernizovány Alcy nebo mi-24. Tady se jen plní tabulkové počty a užívá dokud daný stroj funguje. Ono i Polsko nechalo podvozek bezezměn a upgrade tam zaměřili primárně na věže, takže tam také nečekám přechod na nové kanóny.

  • Rase
    12:33 30.07.2016

    Kolt:
    Ten nový vysokotlaký kanón 120mm byl letos prezentován na veletrhu, vyrábět se má od roku 2018. Má být o cca 20% lepší než původní L55. Sto třicítka má být lepší o cca 50%, na něj si ještě pár let počkáme

  • Arassuil
    23:51 28.07.2016

    Kolt: Nepleteš, přesně tak to je

  • KOLT
    23:01 28.07.2016

    Jestli si správně pamatuji, krom 130mm kanónu, který by měl vyžadovat novou věž, vyvíjí RhM také vysokotlakou versi 120mm, který by měl být zabudovatelný do stávajících věží. Nebo se pletu?

  • Rase
    08:28 28.07.2016

    Četl jsem si teď nové ATM, kde se psalo o onom vysokotlakém kanónu ráže 130 mm od Rheinmetallu, který má být určený i pro tanky Leopard 2. Bylo zde zmiňováno, že tato možnost by vyžadovala novou konstrukci věže (s nabíjecím automatem atd.). V případě že tedy nakoupíme oněch 54 Leopardů 2A4, tak by bylo nejlepší zaměřit se primárně na hloubkovou revizi podvozku, odpružení, třeba i novou převodovku a motor + třeba přídavné pancéřování na korbě. Na samotné věži provést jen nejnutnější opravy a úpravy (jen aby fungovaly). Případně ve stylu polských 2A4. S tím, že až by se na trhu objevily nové věže s kanónem ráže 130 mm, přejít rovnou na ně.

  • lorgarius
    15:45 21.07.2016

    ku K2 by som este pridal problemy s motorom, ktore sa myslim zatial celkom nepodarilo vyriesit.

  • Gloton
    03:25 21.07.2016

    Jen poznámka k prostornosti tanku: třeba pro občas někým zmiňovaný jihokorejský K2 má jihokorejská armáda při výběru členů osádek omezení 176cm výšky velitel a střelec a 172cm řidič a jistě počítají i s tím, že budou spíše postavy štíhlejší. Tedy i z takovéhoto důvodu je to typ pro Evropské země nevhodný.

  • KOLT
    21:54 20.07.2016

    pro izar: Jj, vím o Britské chystané modernizaci. Nicméně těch variant pro Leoparda je mnohem víc, čili můžeme víc vybírat podle požadavků a podle stavu peněženky. Moje hlavní kritika k Challengeru se týká kanónu, který je nekompatibilní se zbytkem NATO. Na druhou stranu, kdyby byla válka, tak Rheinmetall nestačí vyrábět, protože jeho laufy má skoro každý tank ;-)

    pro Arassuil: O padesáti tunovém Leopardu si dnes už jen nechte zdát, verse A6 váží cca 62 tun, tedy stejně jako Challenger 2 a jen o málo méně než M1A2 a Merkava, které mají 65 tun. Velké rozdíly se prostě v západní škole nekonají. Jasně, Ruské tanky jsou lehčí, ale také méně odolné a s menším vnitřním prostorem. Type-10 je také na úrovni ruských tanků, ale tam je to s vnitřním prostorem prý ještě více na štíru než u Téček (mám jen z doslechu). A o jeho odolnosti se toho ví, pochopitelně, velmi málo.

  • Left
    17:03 20.07.2016

    Naprosto souhlasím s KOLTem - realisticky jiná varianta není.

  • zimbio
    13:10 20.07.2016

    Adnim mne vymazal ,když jsem navrhnul spojit sedačky tankistu se suchým,ekoWC!Chápe to někdo?Jedině,že by si to admin chtěl nechat patentovat,tak jakože maže stopy NÁPADU!

  • warspite
    12:51 20.07.2016

    to Trener: To že Challenger prehrával na súťažiach NATO je mýtus. Išlo iba o jedno cvičenie myslím v Kanade kde briti narýchlo poslali prvé kusy Challengerov (upozorňujem že šlo o Challenger 1) z ešte neodladenými systémami a tam naozaj skončili posledný. No neskôr v Púštnej búrke excelovali. Po tom britský tankisti zaviedli slogan že Challenger nie je tank pre cvičenia ale do skutočného boja.

    Ináč Challenger II v exportnej verzii mal motor aj prevodovku europack z Leo 2. Tiež na dvoch strojoch okolo roku 2009/10 skúšali nemecký kanón Rheimetall L55, kde nebol problém zo zástavbou, ale problém bol z ukladaním nedelenej munície. Pôvodne Briti plánovali modernizáciu aj z novým kanónom a europackom ale na takúto modernizáciu nenašli peniaze.

    Izar: Nový Challenger už nikto nevyrobí, pretože výroba skončila v 2005. S cenou Challengeru II je to pravda je príšerne drahý, všetky potenciálne zákazky Briti prehrali s Leo 2 hlavne kvôli cene.

  • CerVus
    12:40 20.07.2016

    Hlavně Challangeru by se krapet zdražil servis, munice a náhradní díly po tom co teď Britové provedli.

  • Luky
    12:38 20.07.2016

    Trener
    taky mi ta věž přijde hrozně "druhoválečná"

  • izar
    12:20 20.07.2016

    jinak Challenger 2 stojí 4 v určitých konfiguracích až 6 milionů liber, i když po pádu libry by to byla jistě příjemnější cena, stále je to vysoko nad našimi možnostmi

  • Trener
    11:52 20.07.2016

    K tomu Challengeru: určitě velmi těžký odolný tank…, prý na soutěžích Nato končil většinou jako poslední kvůli systému řízení palby, tak se poté prý Britové soutěží moc nezúčastňovali, byl i trošku podmotorovaný, jen 1200 ks.
    K Leo 2: první verze vážily 55 tun, akorát si říkám, proč čelo věže u těch prvních verzí do A4 nemělo od začátku více zkosený pancíř, alespoň jako Abramsy a Challengery.

  • stirling
    11:05 20.07.2016

    Jsem rád, že i budovači vzdušných zámků si postupně odpověděli, že vlastně leo2 je jediná možná současná volba a i když nejde o žádný zázrak v podobě španělských A4, tak se ho držme nebo za 8-10 let kdy bude pojízdných tak 10 našich tanků někdo, řekne rušíme, nepotřebujeme vše je moc drahé a dopadneme jak slováci. Pokud se to jednou zruší už se to nikdy nevrátí...
    Dobře opravené a zmodernizované A4, budou klidně sloužit ještě 20-25 let a pak můžeme pokračovat odkupem např. A7-8 od němců, kteří je budou nahrazovat leo3.

  • warspite
    10:53 20.07.2016

    K challengerom II. Briti ich pre seba vyrobili okolo 400 Ks a ďalších 40 do Ománu. V súčasnosti prevádzkujú 227 ks, ktoré by mali aj modernizovať. Ďalších 60-70 ks je pre výcvik a ako záloha a tieto nie je plánované modernizovať. Z toho mi vychádza, že cez 100 ks je voľných (po roku bielej knihe SDSR 2010). Bohužiaľ kanón je nekompatibilný so štandardnou muníciou NATO a modernizácia týchto tankov je jedna z najdrahších, i keď myslím že Briti v modernizácii aj plánujú zosilniť pojazd na až 75 ton pre ďalší prídavný pancier a podobné záležitosti.

  • izar
    02:28 20.07.2016

    I kdyby těch Challengeru 2 bylo dostatek, tak je to utopie jako Abrams. Nejenže je příliš drahej, stejně jako Merkava váží přes 60 tun.

    Ale tank je výborný, pokud se nepletu, drží Challegner 2 rekord na největší vzdálenost, na jakou byl cíl zničen během bitvy.

  • Arassuil
    00:33 20.07.2016

    KOLT: Já vím, že to s těmi Merkavami nemyslíš úplně vážně, ale přeci mi to nedá...

    Kupovat sedmdesáti tunové monstrum, když očividně naše ženijní technika nestačí ani na 50 tunové Leopardy... Polovina mostů v Čechách by spadla sotva by na ně Merkava vjela - přeci jen byly konstruovány pro mnohem lehčí Téčka.

    Ale jinak tank je to dobrý (ba vynikající) - ne, že ne.

    izar: Podívej se, kolik se těch Challengerů 2 vyrobilo. Británie si může modernizovat jak chce, ale tank se ti nezjeví jen tak před kasárnami. Britové naopak začínají reaktivovat uloženky sami pro sebe nebo o tom alespoň uvažují.

  • izar
    00:24 20.07.2016

    o modernizace Chellengeru bych se nebál, GB je nyní bude modernizovat, takže tam budoucnost modernizace bude i u starších kusů

  • KOLT
    23:50 19.07.2016

    Pokud je tohle poslední možnost, jak přijít za rozumnou cenu k Leopardům. A pokud jsou navíc T-72M4CZ skutečně ve stavu, kdy je během pár let budeme muset začít kanibalizovat, protože už prostě nebudou NS, přišlo by mi rozumné něco takového:
    Teď koupit L-2A4, generálkovat, lehce modernizovat, zřídit infrastrukturu, vycvičit osádky i techniky. Za několik let nakoupit L-2Ax s vysokotlakým kanónem, starší tanky buď převést k AZ nebo z nich udělat druhosledový prapor (třeba s perspektivou ještě jedné modernizace) nebo technická vozidla. Peníze na to ve skutečnosti máme, je to jen o chtění.

    Ono moc tanků k výběru ve skutečnosti není. Abramsy nepřipadají do úvahy, protože jejich provoz by nás zruinoval (chlapci by s nimi směli vyjet tak dvakrát do roka). Leclerc a Challenger by asi použitelné byly, ale moc rozšířené nejsou, takže je otázka, do jaké míry k nim budou v budoucnu existovat modernizace. Naproti tomu Leopardy modernizuje kde kdo a na různý stupeň schopností. Leclercy navíc nemají moc dobrou pověst co se spolehlivosti týče. A Challengery zas nemají kompatibilní kanón a munici s ničím krom sebe. Téčka nepřipadají do úvahy ze strategických důvodů. Ze stejného důvodu bych vyřadil i Altay (Turci nejsou naši kamarádi, časem to asi dojde i politikům) a východní K-2 a Type-10 (tam bych se navíc bál velikosti vnitřního prostoru). Zbývá má oblíbená Merkava, ale to je asi neprůchodné, ačkoliv Izraelci by nám ji dnes už pravděpodobně prodali. Otázkou je ovšem cena :-) A půlku Evropy včetně šéfa NATO by kleplo (což by ale zase mohlo být velké dobro ;-) ).

  • Trener
    21:09 19.07.2016

    Něco málo k tomu "Zetoru" z tisku:
    http://www.euro.cz/byznys/zeto...

  • psovod
    20:32 19.07.2016

    přesně tak,motor s převodovkou jsou izraelsko anglická výroba,systém řízení palby italský-ten měl mimochodem velké problémy už když to zaváděli,základ tanku ruský,tudíž vše dohromady není dlouhodobě funkční,na každém dětském dnu byly nějaké problémy,nefunkční couvací kamera je pouze začátek,jakékoliv náhradní díly se musí kusově objednávat,termíny dodání obrovské stejně jako cena,pokračovat v něčem takovém je zhovadilost

  • apache
    19:57 19.07.2016

    Adamec: To je naprostý nesmysl. Že se to "vyrábělo" u nás je sice hezké, ale většina klíčových prvků modernizace pocházela od zahraničních dodavatelů. A ti už je dávno nevyrábí. Musel by se udělat úplně nový projekt, za použití výrobků aktuálně nabízených na trhu. Tedy opětovný vývoj. Nová díra na peníze.

  • CerVus
    19:33 19.07.2016

    Adamec: no nevím ono už to nějakých 15 let od té modernizace bude. Dost pochybuji, že to je vůbec proveditelné. Nebo kolik by stálo ten cirkus zase rozjet.

  • skelet
    19:15 19.07.2016

    Sranda je, ze ta zivotnost a jakaztakaz perspektiva konci prave ted ;)

  • Adamec
    19:04 19.07.2016

    Přestal bych oblbnout s nákupem cizí techniky a pokračoval bych v dalším rozšíření počtu tanků T-72M4CZ které se licenčně vyráběli u nás. Munice a infrastruktura jsou a nechat je dojet do jejich životnosti.
    Ušetřené peníze vrazit do nákupu transportéru Titus....

  • skelet
    17:14 19.07.2016

    Cervus a co nakoupit tak 20-30 věží Cockerill XC-8 s kanónem ráže 120 a osadit je na podvozky T-72M4Cz? Jako vozidlo palebné podpory - stíhač tanků celkem dostačující, než se naplní stavy nových BVP :)
    btw. v případě koupě je celkem bezpředmětná výměna kanónu 120L44. Je už lepší si počkat na nové kanóny 120L55A1.

Stránka 1 z 3