Armáda ČR uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků

Foto: WAH-64D Apache Longbow  britské armády. / Public Domain
WAH-64D Apache Longbow  britské armády. / Public Domain

Během včerejší tiskové konference ministr obrany ČR Martin Stropnický shrnul významné milníky minulého roku a představil priority Ministerstva obrany ČR pro rok současný. Ministr také mluvil o nákupu nových vrtulníků. Armáda v rozporu s dřívějšími prohlášeními vážně uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků.

V současné době slouží ve Vzdušných silách Armády ČR 17 bojových vrtulníků Mi-24V/Mi-35 a 24 dopravních vrtulníků Mi-17/171Š. Na rozdíl od strojů Mi-17, které jsou průběžně modernizovány, se s dalším provozem vrtulníků Mi-24V/Mi-35 nepočítá. Armáda plánuje nahradit vrtulníky Mi-24/35 novými typy.

„Zásadním strategickým rozhodnutím jsou vrtulníky. Pokud je (Mi-24/35 – pozn. redakce) chceme začít, co nejdříve nahrazovat , musíme začít akviziční proces ještě letos. Přesto se dostáváme k období pořizování někdy v závěru roku 2017. Jde o termín, který máme ještě pokrytý vrtulníky Mi-24/35," uvedl na tiskové konferenci ministr Stropnický.

Původně armáda uvažovala o pořízení lehčích víceúčelových vrtulníků. Jde o typy, které lze použít pro dopravní nebo pátrací účely, a v omezené míře také pro bitevní úkoly. Během tiskové konference však ministr Stropnicky uvedl, že ve hře je také nákup bitevních vrtulníků.

„Je třeba doladit strategické rozhodnutí. Nemluvím o výrobci, ale o jaký typ půjde, zda převáží představa víceúčelového vrtulníku nebo bitevního. Dnes jsme o tom měli dlouhou poradu," uvedl ministr Stropnický.

Bitevní vrtulníky jsou velmi efektivní zbraňový systém, který posune schopnosti Armády ČR na novou úroveň. Je zde však problém ceny – nejen samotných vrtulníků, ale také příslušných zbraňových systémů a také ceny za údržbu a provoz vrtulníků.

"Chceme jít cestou menšího počtu víceúčelových vrtulníků," uvedl náčelník Generálního štábu Petr Pavel na jaře minulého roku s odůvodněním, že bojové vrtulníky jsou pro armádu příliš nákladné. "Z hlediska naší armády by prostě pořízení minimálního počtu (bitevních – pozn. redakce) vrtulníků znamenalo, že bychom na to museli obětovat prostředky snad na celé letectvo."

Jednoduše řečeno, pokud nedojde k významnému navýšení rozpočtu armády, není možné o nákupu bitevních vrtulníků uvažovat. V novém bezpečnostním paradigmatu, jak v Evropě, tak na Blízkém východě, i díky součsné politické podpoře armády, je však vůle armádní rozpočet zvyšovat.

Jaká má Armáda ČR možnosti? Z čistě bitevních strojů to je samozřejmě americký Boeing AH-64 Apache, případně nejnovější deriváty vrtulníků AH-1 Cobra (např. AH-1Z Viper), evropský Eurocopter Tiger, italský Agusta A129 Mangusta nebo jihoafrický Denel Rooivalk. Čínské, ruské a indické alternativy můžeme s největší pravděpodobnosti vynechat.

Jsou i další možnosti? Armáda ČR může zvolit lehčí víceúčelový typ a jeho bitevní deriváty. V armádních kuloárech je často skloňován typ Eurocopter UH-72 Lakota, který má i svou bitevní variantu AAS-72X. V neprospěch vrtulníku ale hraje skutečnost, že bitevní varianta je ve vývoji.

Dále jde například o americký vrtulník Bell OH-58 Kiowa, resp jeho nejnovější verzi OH-58F Kiowa Warrior. Výhodou amerického vrtulníku, i jeho bojové verze, je jeho široká prověřenost v ostrých bojových podmínkách.

Výše je zatím náčrt některých cest, po kterých se Armáda ČR může vydat. Podle ministra Stropnického dojde k rozhodnuti o typu vrtulníku během dvou až tři týdnů.

Zdroj: Army.cz

Nahlásit chybu v článku


Související články

České letectvo má nový „prezidentský" vrtulník

Jeden ze salonních vrtulníků Mi-8S pro přepravu ústavních činitelů ze stavu 24. základny dopravního ...

GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen

Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision ...

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Slovensko zvažuje nákup vrtulníků UH-60 Black Hawk

Slovensko, podobně jako Česká republika, řeší modernizaci svého vrtulníkového letectva. Slovensko ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    12:51 22.01.2015

    Je to sice OT, ale s tou Kbelskou základnou by mě docela zajímalo, zda je skutečně tak postradatelná.

    Je to sice OT, ale s tou Kbelskou základnou by mě docela zajímalo, zda je skutečně tak postradatelná.

  • TF_HU
    11:38 22.01.2015

    Jak jsem řekl, v tomto vlákně nemá cenu se bavit o Kbelské základně. Co řeší úspora 20 milionů na problematice nákupu vrtulníků? Jasně, nakoupím za ně pár nábojů...tím to nechci ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak jsem řekl, v tomto vlákně nemá cenu se bavit o Kbelské základně.
    Co řeší úspora 20 milionů na problematice nákupu vrtulníků? Jasně, nakoupím za ně pár nábojů...tím to nechci snižovat, ale není to úplně tak jednoduché jak tvrdíte.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    11:23 22.01.2015

    Proboha tady přece nejde o tu námrazu. Tady jde o to, že následně vystoupí ministr obrany v parlamentu a řekne, že za 20 milionů postaví nový hangár - to si asi nevymyslel a někdo ...Zobrazit celý příspěvek

    Proboha tady přece nejde o tu námrazu.
    Tady jde o to, že následně vystoupí ministr obrany v parlamentu a řekne, že za 20 milionů postaví nový hangár - to si asi nevymyslel a někdo mu řekl, že to je preferované řešení situace., asi někdo z Kbel ne ?
    Takže až budem mít KC 390, postavíme další hangár za 30 mln CZK?

    A nebylo by lepší aby ty airbusy a KC startovaly z Pardubic/ Ruzyně, kde je současně civilní provoz = velký pohyb větších letadel na rozdíl od Kbel, takže se vyplatí tam udržovat výkonnou technologii odmrazení ?

    Zde jsem vám jasně ukázal, jak v investicích armáda ušetří 20 mln CZK, takže 400 diskuzních příspěvků typu tenhle vrtulník ne protože je drahý je zcela mísu.
    Peníze jsou.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    10:43 22.01.2015

    KAZD...pane jo.. Jak jsem již jednou řekl, toto vlákno má jiné téma. Řešit jedno zpoždění kvůli námraze za (kolik let?) nějakou dobu mi nepřijde jako problém, ostatně ...Zobrazit celý příspěvek

    KAZD...pane jo..

    Jak jsem již jednou řekl, toto vlákno má jiné téma.

    Řešit jedno zpoždění kvůli námraze za (kolik let?) nějakou dobu mi nepřijde jako problém, ostatně způsobený něčím, někým, nějak a mající své řešení. Jak jsem řekl, opožděná přeprava neměla na nic vliv. Termíny odletů se nesdělují z bezpečnostních důvodů, tady se vám to zdá úsměvné, ale to protože tomu moc nerozumíte...

    Kdyby byly ryby v prd...znáte to, že?

    Zbytek nehodnotím, už se opakujete.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    10:01 22.01.2015

    Je zbytečné s vámi diskutovat. Pokud nepovažujete za kalamitu, že vojáci nemůžou odletět, kdy odletí je tajné :-) viz. citace, to už je k smíchu (spíš to nikdo nevěděl). Současně ...Zobrazit celý příspěvek

    Je zbytečné s vámi diskutovat.
    Pokud nepovažujete za kalamitu, že vojáci nemůžou odletět, kdy odletí je tajné :-) viz. citace, to už je k smíchu (spíš to nikdo nevěděl).
    Současně letadlo s politikem z civilního letiště odletí v pohodě.
    No comment

    řešení armády - chceme peníze, chceme peníze potřebujeme nový hangár. Ty peníze asi nikde chybět nebudou, že ?
    Kdyby to letadlo stálo na Ruzyni, mohlo být v hangáru nebo odmrazené bleskem a odletět se zpožděním pár minut.

    ""Rotační let byl kvůli námraze zrušen a odletí v náhradním termínu," uvedla Růžičková. Nový termín nemůže z bezpečnostních důvodů sdělit."
    "Svou plánovanou cestu na zasedání ministrů zahraničí Severoatlantické aliance v Bruselu naopak nemusel rušit šéf diplomacie Lubomír Zaorálek (ČSSD). Nemáme hlášený žádný problém. Předpokládám, že odletěli podle plánu," řekla ČTK mluvčí ministerstva zahraničí Michaela Lagronová.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    06:08 22.01.2015

    Kazd: Jsem si vědom toho sporu, který se vede mezi soukromými provozovateli a armádou, takové tedy sporná debata. Té se účastnit nehodlám. Jen připomenu, že výcvik pilota od ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd:

    Jsem si vědom toho sporu, který se vede mezi soukromými provozovateli a armádou, takové tedy sporná debata. Té se účastnit nehodlám. Jen připomenu, že výcvik pilota od bodu nula s nějakým náletem po škole, kurzu do připraveného pilota LZS, který může létat za nějakých podmínek něco stojí, příchod pilota z armády, s náletem někde kolem tisíců hodin v různém režimu letu vám jaksi jistou část výcviku pilota ušetří. To není teorie, to je fakt.

    To samé je v případě CLV jako odnože LOMu, kde se provádí výcvik pilotů, kde jsou téměř všichni piloti pocházející od nás a nejen piloti.

    Můžete tu ztrapňovat co chcete, realný stav u základny tím nezměníte.

    Neuvedl jste žádná fakta, jen snůšku spekulací a JPP informací.

    V debatě, že VzS se rozhodují zda pořídit nový a jaký vrtulník, je vaše debata o LOMu opravdu off topic, alespoň v tom kontextu co uvádíte. Na rozdíl,od vaší velkohubosti, já nekomentuji to, do čeho nevidím.

    Co se týče námrazy, nedokážu zhodnotit zda se jedná o nedostatek prostředků k odstranění námrazy a nebo někdo zaspal, ale to je malý problém, není to nic co by způsobilo nějakou kalamitu.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    22:57 21.01.2015

    BTW vaše ekonomická teorie, že ex armádní piloti šetří peníze civiní LZS je námět na zajímavou teorii. Pokud ještě rozvinete jejich vliv na zisk LOMu, vliv ex armádních řidičů ...Zobrazit celý příspěvek

    BTW vaše ekonomická teorie, že ex armádní piloti šetří peníze civiní LZS je námět na zajímavou teorii.

    Pokud ještě rozvinete jejich vliv na zisk LOMu, vliv ex armádních řidičů tater na úsporu dopravních firem, vliv ex ČSA pilotů na ziskovost ruského aeroflotu dáte to do grafu máte nobelovku jistou.
    Takhle trh práce nefunguje.
    Jen doufám, že závěrem vaší teorie nebude, že pilotovi po odchodu z armády useknem ruku aby někomu nemohl šetřit náklady.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    22:45 21.01.2015

    Kromě dojmů neuvádíte žádná fakta. Já jsem jich uvedl nespočet. Názor jako LOM nekomentuju, tohle je off topic jsou k ničemu. Dodavatel půjde s LOM - to v podstatě ...Zobrazit celý příspěvek

    Kromě dojmů neuvádíte žádná fakta.
    Já jsem jich uvedl nespočet.

    Názor jako LOM nekomentuju, tohle je off topic jsou k ničemu.
    Dodavatel půjde s LOM - to v podstatě obhajujete dosavadní praxi podvodů a krádeží na MO a v AČR. Koupíme cokoli a servis dělá omnipol za trojnásobek, Tatru nekoupíme od tatry atd..
    S takovými názory nemám a nechci mít nic společného já jsem pro peníze skutečné armádě vy obhajujete dosavadní chaos.
    Když o tom tolik víte, aspoň nám vysvětlete jak to, že armádní speciál na vojenském letišti je na tom stejně jako tramvaj =stojí kvůli námraze a civilní A320 z civilního letiště vesele lítají.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    22:13 21.01.2015

    Kazd... Jak jsem řekl, LOM komentovat nebudu. Je to podnik zřizován MO ČR. Nový dodavatel nové techniky půjde ve spolupráci s LOMem, to jistě MO ČR neopomene. Co je MATC, ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd...

    Jak jsem řekl, LOM komentovat nebudu. Je to podnik zřizován MO ČR. Nový dodavatel nové techniky půjde ve spolupráci s LOMem, to jistě MO ČR neopomene.

    Co je MATC, kde sedí a co je jeho náplní vím moc dobře. Zatím je to jen spousta papírů, dva lidé...a rozhodně ne Přerov.

    Opět se obrátím na doktrínu a koncepci VzS a její organizační strukturu. Obávám se, že se letectvo nějak dělí, a jedním z členění je dopravní letectvo, plnící své úkoly, dalším je vrtulníkové letectvo plnící své úkoly.

    LZS je stejná jako MEDEVAC...jedno znamená letecká záchraná služba, druhé se jmenuje medical evacuation a účel je úplně stejný. MEDEVAC i LZS létají různé typy strojů...

    Armáda za vaše zdravotní pojištění nic nerozhoduje...to jsou vaše zkreslené představy. Vztaženo k tomuto článku.

    Evidentně máte problém s chápáním psaného textu. Armádní piloti jsou vycvičeni, je samozřejmé, že při odchodu do zálohy se někteří z nich ocitají u LZS, které tím uspoří prostředky, protože dostávají téměř hotového pilota. Tak čtěte znovu a pořádně.

    Vždy mě fascinuje, když mě někdo přesvěčuje o něčem, na co kouká jen zpoza druhé strany plotu a čte o tom v novinách. Rozhodnutí o modernizaci padlo, všechny, rozdíl je jen v úrovních, což má svůj důvod. Komentujete věci o kterých víte strašně málo. Ať jsou to stížnosti pilotů před ISAF a nebo pomoc US s poslední fází modernizace.

    Kbely a A319 je off topic...

    Hodnotu vašich dreamů tu nebudu komentovat. K realitě máte daleko asi já ke kardiochirurgovi...Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    21:42 21.01.2015

    Řeknu vám kdo jsem. Daňový poplatník, kterému stát sebere na přímých a nepřímých daních 70 % příjmu. Dovoluji si mít tedy názor na utracení těchto odevzdaných peněz. Současně ...Zobrazit celý příspěvek

    Řeknu vám kdo jsem. Daňový poplatník, kterému stát sebere na přímých a nepřímých daních 70 % příjmu.
    Dovoluji si mít tedy názor na utracení těchto odevzdaných peněz.

    Současně si myslím, že i čtenáři zde mají mít šanci dostat objektivní informace.
    Tedy :
    LOM je zcela závislý na AČR a nebýt jejich zakázek nemůže existovat. To že je v ČR móda zakládat státní podniky, rozpočtové organizace a pod. je detail. Penězovod je jasný.
    Státní rozpočet - MO - LOM, Vojenský technický ústav atd.. to je celé jedna kapitola rozpočtu. Je to jednoduché.

    Vemte si finanční výkazy LOM, Vojenského technického ústavu a udělejte pokus:

    Armáda na všechny zakázky jim přidělované (výcvik pilotů, opravy vrtulníků LOM) podvozky TATRA, vypíše otevřenou soutěž. LOM a voj. ústav vyhrajou 50 % z nich, což je úspěšné skóre. Do roka oba zkrachují, protože žádné jiné životaschopné zakázky nemají. LOM je něco zcela jiného než VOP (excalibur) kteří jsou schopni se uživit. Např. zde to máte potvrzeno http://zpravy.e15.cz/byznys/pr...

    Myslíte, že LOM začne dělat části vrtulníků pro amíky místo aera ? :-))) proč to nedělá když jsou tak skvělí ?
    Přerov bude za peníze MATC, které jsou NATO a MO ČR, na LOM se to jen přefakturovává.

    Řešíme zde vrtulníky ne letadla. Já tvrdím., že rozlišovat v 10 milionovém státě, že v Náměšti jsou jako nedopravní vrtulníky Mi 171š a v Kbelích jako dopravní Mi 17 je nesmysl. A takto je stavěna celá myšlenka modernizace = univerzalita a "jeden výrobce". Ta logika je úplně stejná jako, že preferujem podvozky tatra. Když kupuju mobilní radar a jeden je na tatře a druhý na MAN, který má asi víc bodů, když mám v armádě 2000 tater? Je to úplně stejná logika. Smyslem modernizace je snížit počet výrobců, ne mít ruské vrtulníky, polsko italské, airbus a k tomu nějakého amíka.

    LZS neni MEDEVAc a je zbytečné se o tom dále přít. MEDEVAC helikoptéra HH60 je standard, ale že by pro mě přiletěla v rámci LZS pochybuju. Koneckonců tento
    komicko/varovný článek to potvrzuje http://rt.com/usa/patients-obe... a prosím neřešte, že je to na RT.

    Já nemám nic proti tomu aby AČR provozovala LZS. Odmítám být ale občanem druhé kategorie, kdy za mé zdravotní pojištění bude armáda rozhodovat co se jí hodí nebo nehodí. Stejné podmínky pro všechny. Sokol podmínky nesplní, takže ať si armáda koupí co je splní a obhájí si, že je to efektivní činnost. Není.

    Co se týká pilotů asi se pokušíte o vtip ? Cesta pilota armáda - soukromný sektor funguje v demokratických státech desitky let i Powers sestřelený v U2 skončil jako
    pilot vrtulníku rádia. Podle vás mu asi armáda měla platit Hilton a výživné až do smrti? X dalších příběhů civilní dráhy pilotů máte např. v seriálu Dogfights.

    Pokud to zpochyňujete jste proti armádním pilotům.
    Armádní pilot v 45 nechce nic jiného, než brát výsluhy a jít lítat do civilu.
    Že si armáda neumí piloty udržet je věc druhá - viz soud kdy jim armáda neplatila hotovosti na LZS a SAR. Ta nákladovost pak vypadá jinak, že.

    To není nic jiného než potvrzení, že dobrý vojenský pilot vám nebude dělat civilní práci na LZS, držet zdarma hotovosti atd...
    Já ale odmítám z daní platit tuto prakticky civilní službu armádního pilota ve stejné výši jako armádního pilota co má výcvik a riziko, že jde do Afganistánu.

    Že se modernizují všechny vrtulníky je nesmysl. AČR stála před nasazením vrtulníků v Afganistánu prakticky před vzpourou pilotů, kteří bez dalšího výcviku a
    modernizace strojů odmítali účast. A měli pravdu. To že má někdo tygří letku neznamená, že je schopen nasazení jaké jsem uváděl. Teze, že by nám amíci pomáhali s modernizaci Mi 171š i bez nasazení vrtulníků v Afganistánu je pozoruhodná.

    To že Štefánik řekne, že chce víc gripenů a ministr za tři hodiny, že se to nemělo publikovat... že na poslední chvíli se zvažuje nahradit Mi 35 bitevním vrtulníkem = opak proti tomu, co se tvrdilo upynulé dva roky ukazuje, že neexistuje žádná filozofie vybavenosti AČR postavená na tvrdých datech, pouze se ventilují parciální zájmy různých složek.

    Oproti tomu mé, vámi vysmívané návrhy dávají skutečným vojenským pilotům dobrý výcvik a techniku a uvádím finanční zdroje. Naopak civilní činnost ať si dělají soukromníci a policie.
    Kam vede civilní činnost v podání armády jsme viděli při poslední námraze. A320 na Ruzyni bez problémů, vojenský A319 ve Kbelích stojí a vojáci čekají až to roztaje aby mohli do Afgánistánu. Kolik je ve Kbelích lidí 600 ?
    !!!Proboha jaký jiný důkaz chcete, že nemůžete živit letiště ve Kbelích pro dva airbusy, dva sokoly, prezidentův vrtulník a čtyři casy. Ta 319 mohla bez problémů letět z Pardubic nebo Ruzyně kde by ji odmrazili šupem.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    21:16 21.01.2015

    Co takhle zkusit podobnou věc jako s Gripeny, zkusit si pronajmout případné přebytky nebo uložené mašiny, možná by se někde našly nějaké AH 64 nebo podobné bitevníky. Logistika ...Zobrazit celý příspěvek

    Co takhle zkusit podobnou věc jako s Gripeny, zkusit si pronajmout případné přebytky nebo uložené mašiny, možná by se někde našly nějaké AH 64 nebo podobné bitevníky. Logistika společná s jedinou operačné schopnou armádou v NATO by tu byla. A odpadl by také prostředník v podobě zdražovatele provozu vrtulníků.
    Třeba by to nějakej dobrodruh rád vyměnil i za naše nepotřebné L 159 :-D

    Co se týče přepravy, tak Mi 171 jsou jedinečné, mají vzadu rampu/vrata, podobné možnosti moc mašin nemá.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    19:06 21.01.2015

    Kazd...k té rovnosti, občan v KV se dočká LZS i v podmínkách, kdy civilní LZS v Ostravě nevzlétne, takže pošlou sanitu. Netušil jsem, že zde budeme řešit nákladovost letecké ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd...k té rovnosti, občan v KV se dočká LZS i v podmínkách, kdy civilní LZS v Ostravě nevzlétne, takže pošlou sanitu.

    Netušil jsem, že zde budeme řešit nákladovost letecké záchranky, to je nekonečný boj...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    18:24 21.01.2015

    Odkud? Docela by mě to zajímalo? :-)

    Odkud? Docela by mě to zajímalo? :-)

  • TF_HU
    16:45 21.01.2015

    Kazd..aha, už chápu odkud vane vítr ;-)

    Kazd..aha, už chápu odkud vane vítr ;-)

  • TF_HU
    16:40 21.01.2015

    Kazd...tedy nevím kdo jste a odkud čerpáte ten váš guláš, ale pobavil jste mě dobře. Takže opět stručně... Ad 4) tady se možná pletu a možná si armáda peníze nechává...to si ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd...tedy nevím kdo jste a odkud čerpáte ten váš guláš, ale pobavil jste mě dobře. Takže opět stručně...

    Ad 4) tady se možná pletu a možná si armáda peníze nechává...to si nastuduji. Letiště v Přerově nikdo oživovat nebude, není třeba, je tam pouze LOM a to není armáda. LOM tam je jen ze dvou důvodů...opravny a možnost nerušeně létat NVG. Opakuji...Přerov již není armáda a armáda tam žádný výcvik neorganizuje...krom nějaké zastávky při letu na VVP.

    Ad 3) Jestliže se koncepce jmenuje Dopravního a Vrtulníkového letectva, tak asi ne. Takže jako vtipu jsem se zasmál, ale nechcete mi tvrdit, že A319 patří do vrtulníkového letectva...a není to mé dělení.

    Ad 2) Nevím jaké ponětí máte vy, ale LZS je to samé co MEDEVAC, je to letecká záchranka, o rozdílnosti nerozhoduje typ a velikost vrtulníku...rozdíl je jen to, že v armádě označujeme LZS vojenským MEDEVAC...dívat se na druhé státy můžeme, ale různé státy používají různé vrtulníky pro LZS...o SAR ani nemluvě. Tedy tady jsem vás moc nepochopil, obě služby odvážejí raněné...jen za jiných podmínek.

    Ad 1) nevím co vás jako daňového poplatníka žere, ale kvůli vašemu pocitu letectvo asi nerozbijí. LOM nebudu komentovat, to je státní podnik pod MO, jehož působnost si můžete sám najít na webu. Pořízení 12 ks AH64 s municí by bylo pro letectvo celkem velká darda a mělo by to vliv na ostatní letecké jednotky. Ostatně jaká varianta z toho vypadne se brzy uvidí.

    K vašemu komentáři o výcviku...tomu jsem se opravdu zasmál. To snad nebudu ani komentovat, jen vám řeknu, že spousta pilotů LZS pochází od nás, tedy mají vojenský výcvik za sebou. Vrtulníky se modernizují všechny...nejen kvůli Afganistánu. Nad vašimi dvěmi variantami jsem se pobavil, evidetně nemáte tucha ale velkého ducha.

    Naši piloti vrtulníků zapadli do "NATO" daleko dříve jak piloti JAS39, to vám asi uniklo...a jsme schopni nasazení jako doma, tak venku. Nemohu nezmínit ty roje v Náměšti...víte co je to roj? Jak je velký? Nevidím důvod naše vrtulníky soustřeďovat pod jednoho výrobce...to je nějaký omyl, překlep ne?

    Až si soukromá LZS přestane brát vycvičené piloty z Armády, zjistí, kolik je opravdu stojí náklady na výcvik. BTW, i kdyby celá LZS zůstala soukromníkovi, bude v armádě stále existovat vojenská LZS...

    Tak trochu nevím co jste chtěl říci...Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    16:03 21.01.2015

    Bohužel nemáte pravdu 1. porovnejte si parametry a cenu stroje LZS v Ostravě a Sokol. Myslím, že není o čem diskutovat. 2. základem našeho státu je ústava a jejím základem ...Zobrazit celý příspěvek

    Bohužel nemáte pravdu
    1. porovnejte si parametry a cenu stroje LZS v Ostravě a Sokol. Myslím, že není o čem diskutovat.

    2. základem našeho státu je ústava a jejím základem rovnost všech občanů. Pokud mám nehodu v Ostravě vezme mě moderní EC, vyloží a rovnou na nosítkách převezou na traumacentrum.
    Vojenský sokol přistane v Karlových Varech na letišti, protože na střechu je moc těžký, šoupnou mě do sanitky a tradá. To už můžu být mrtvý.
    Jsem jako občan v Karlových Varech roven občanu Ostravy? Ne. Váš důvod ? Výcvik pilotů AČR.
    Kdyby to bylo v USA tak už zdravotní pojiš´tovna zažaluje stát a vyhraje velké peníze.

    Nelze poskytovat LZS s nižší kvalitou z důvodu výcviku pilotů. Stejně tak nelze budovat heliporty civilních zařízení s vyšší nosností jen z důvodu výcviku pilotů AČR.
    Tedy pokud chce AČR nadále zajišťovat LZS musí si koupit vrtulník kategorie EC 135.
    Bohužel tento je jí kromě LZS k ničemu.
    Toto platí všude v Evropě a proto je ve všech státech prioritní kategorie pro LZS EC 135 ale pro MEDEVAC nikoli.

    Proto je v případě AČR daleko efektivnější rezignovat na LZS poté:
    Neni nutno kupovat malý vrtulník pro jedno stanoviště LZS
    Není pravda, že jde o Plzeň, protože celý background je ve Kbelích - další ukázka neefektivity.
    Není pravda, že jde o výcvik - pilot LZS nepotřebuje protože stejné schopnosti dosáhne standarním výcvikem.
    I piloti AČR nesloužící LZS mají stejnou odbornost.
    Vojenský lékařský personál je z hlediska odbornosti v době míru zcela navázán na civilní sektor - traumacentra, fakultní nemocnice, vojenské nemocnice mají civivilní poacienty atd. nic nebrání vojenskému zdravotnickému personálu využívat LZS policie k nácviku nebo soukromé LZS subjektů, kde slouží "státní zdravotnický personál", stejně jako doposud využívá civilní traumacentra a fakultní nemocnice.
    Stejně tak soukromé LZS koperuje s policíí a armádou - viz. např. LZS ostrava na dny NATO 2009

    Smyslem AČR je ubránit ČR. Protože máme kolektivní obranu, pak naše obrana začíná na vnějších hranicích NATO.
    Abychom byli schopni ufinancovat jednotky nasazení mimo ČR, nemůže AČR dělat věci, které ji stojí peníze a nic nepřináší.
    To že je SAR a LZS je schopna sloužit policie, LZS soukromý subjekt, ukazuje, že to jsou činosti, které MO nemá vůbec obhospodařovat a ušetřené peníze má věnovat skutečným bojovým činostem. To neznamená, že vojenský pilot neloužící v době míru SAR nemůže v době krize tuto činnost vykonávat.

    Jasně jsem tu uvedl, že pokud necháte jedno armádní stanoviště LZS soukromníkům může AČR zavřít Kbely, protože nemají žádné využití, které by se nedalo provést z Ruzyně nebo Pardubic.
    Tím získáte takovou úsporu, že diskuse jestli koupit tento nebo tento vrtulnik, protože ušetřím 100 milionů korun budou naprosto bezpředmětné.

    Jinými slovy Sokol je pro LZS je drahý, samotná generálka sokolu je drahá, efektivní by bylo je nahradit novým univerzálem v rámci výběrového řízení na náhradu Mi24.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    15:23 21.01.2015

    To kazd: Ač ne se vším co zde TF_HU napsal souhlasím, tak rozhodně je ku prospěchu věci používat v rámci Evropy poměrně nestandartní nasazení vojenských "MEDEVAC" vrtulníků pro ...Zobrazit celý příspěvek

    To kazd: Ač ne se vším co zde TF_HU napsal souhlasím, tak rozhodně je ku prospěchu věci používat v rámci Evropy poměrně nestandartní nasazení vojenských "MEDEVAC" vrtulníků pro LZS. Na provozní náklady přispívá ministerstvo zdravotnictví a piloti AČR v rámci výcviku létají na "ostré" akce v rámci LZS - navíc je to jen jedna základna v Plzni (Kryštof 07). Praxe k nezaplacení.
    Podle mne docela dobrá symbióza, pokud vezmeme v úvahu, že vojenské vrtulníky mají vhodné vybavení a personál pro let v noci či za stížených povětrnostních podmínek - na rozdíl od vojenských řada civilních strojů LZS tyto schopnosti nemá.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    14:09 21.01.2015

    no popravdě čekal jsem jinou úroveń znalostí ad4) armáda má v našem právní řádu tu výhodu, že na rozdíl od ostatních kapitol státního rozpočtu jí peníze z prodeje zůstávají. To ...Zobrazit celý příspěvek

    no popravdě čekal jsem jinou úroveń znalostí

    ad4) armáda má v našem právní řádu tu výhodu, že na rozdíl od ostatních kapitol státního rozpočtu jí peníze z prodeje zůstávají. To je samozřejmě důvod rozprodeje nepotřebného armádního majetku. Ne to že by si MO řeklo, že bude efektivní hospodář :-)
    Mimo jiné pokud si myslíte, že je normální aby se zprovoznilo opuštěné letiště v Přerově pro výcvik cizinců a tentýž výcvik pro necizince se dělal v Pardubicích formou LOM, tak na tom bude Armáda šptně i s rozpočtem 100 miliard.

    ad3) vrtulníkové a dopravní letectvo je jedno a to samé. Právě v tom je celý vtip těch dosavadních plánů. Asi jste je vůbec nepochopil.
    Celá dosavadní filozofie změny je o tom, že se ponechají modernizované 171š a celý zbytek se postupně nahradí jedním univerzálem (jedním výrobcem se společnými servisním a log. zázemím) - teď je ve hře i myšlenka že se nahradí univerzálem a bitevním vrtulníkem.
    Vaše dělení vrtulníkového a dopravního letectva je z minulého století a stojí pravě za tím stavem ve kterém armáda je.

    ad2) LZS není MEDEVAC (nechci rýpat,ale máte vy vůbec nějaké znalosti v této oblasti?) Stačí si projít parametry, pořizovací ceny, servis EC 135 a sokolů a je jasné, že jde že jde o vrtulníky jiné kategorie.
    Kolik států požívá v LZS EC 135 je lehce dohledatelné a je jich většina. U sokolů to je přesně naopak. Proč asi jiné státy pro LZS používají EC 135 ? No protože kat. sokol je pro LZS zbytečně drahá a velká.
    A naopak proč armády pro medevac a SAR nepoužívají voj. variantu 135 ? No protože je malá a nesplňuje všechny požadavky MEDEVAC.
    Jestli neumíte pochopit rozdíl mezi odvážením zraněného vojáka z konfliktu pod možnou palbou a odvážet z dálnice zraněného po autonehodě tak neumím pomoct.

    Ad1) samozřejmě že je to reálné a je to jediná efektivní varianta. Ukazují to Slováci i Poláci
    Jestli 6+6 nebo 6+3 je diskuse o patro níž.
    Dosavadní hra na vojáčky v podání mnoha útvarů AČR např. letiště Kbely. Nebo MO placených organizací LOM (ano bez zakázek AČR by byl dávno v likvidaci) už přestává daňové poplatníky bavit.
    Naše současné vrtulníkové letectvo není schopno jakéhokoli bojového nasazení bez
    1) modernizované techniky - viz modernizace vrtulníků určených do Afganistánu
    a
    2) speciálního výcviku pilotů

    Tedy nemodernizovaná technika a piloti našeho vrt. letectva, kteří neprošli výcvikem mimo ČR (vysokohorské podmínky + moře) nejsou nasaditelní pro NATO ani do toho Estonska nebo Litvy a na piloty a vojáky si jen hrají.
    Naprosto stejnou práci jako oni jsou totiž schopni odvést civilisté - viz LZS provozovaná soukromými subjekty.

    Tedy máme dvě varianty.
    1. nechat si modernizovanou techniku a vycvičené piloty a zbytek vyhodit
    2. nemodernizovanou techniku a nevycvičené piloty modernizovat/obměnit a vycvičit.

    Já jsem pro variantu 2
    To znamená, že ti piloti pak musí zapadout do NATO jako gripeny = být schopni nasazení kdekoli. To nyní nejsou.
    Jediná cesta je mít dva roje v Náměšti (expediční a záložní) a zbytek vrulníků soustředit pod jednoho výrobce, letiště a ušetřit na tom peníze nutné na financování.

    Pak je zda samozřejmě varianta současná, kdy budou piloti lítat kolečka nad Kbely jako doposud v 30 let starých modernizovaných sokolech aby sloužili SAR a LZS. Tu samou práci bude soukromník dělat s vrtulníkem za třetinu pořizovací ceny ceny (policie dtto - viz její Belly a základnana Ruzyni) a amráda bude brečet, že nemá peníze ani bojové schopnosti or nasazení v NATO.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    12:13 21.01.2015

    AW 139 ještě nemá dokončenou "militarizaci"... kazd: stručně... Ad 1) pěkné, ale nereálné Ad 2) W3A je myslím si vhodným strojem, minimálně pro SAR a v rámci armády na ...Zobrazit celý příspěvek

    AW 139 ještě nemá dokončenou "militarizaci"...

    kazd: stručně...
    Ad 1) pěkné, ale nereálné

    Ad 2) W3A je myslím si vhodným strojem, minimálně pro SAR a v rámci armády na MEDEVAC, což je v civilu LZS. Plnění služby LZS dává možnost realistického výcviku...nechtěl bych aby mě na cvičení zachraňoval MEDEVAC teoretik..

    Ad 3) ano, W3A se asi bude generálkovat. Nákup strojů míří do vrtulníkového, ne do dopravního letectva.

    Ad 4) šibovat s útvary asi již není na pořadu dne. Ať si o tom myslím cokoli. Jakýkoli prodej...peníze jdou do státního rozpočtu, ne do armádního...Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    11:50 21.01.2015

    hlavní problém našeho současného vrt. let. je 1. závilost na Rusku/ Číně - náhradní díly na řadu 17 2. používání nesprávných kategorií vrt.na nesprávné práce (což si uvědomuje ...Zobrazit celý příspěvek

    hlavní problém našeho současného vrt. let. je
    1. závilost na Rusku/ Číně - náhradní díly na řadu 17
    2. používání nesprávných kategorií vrt.na nesprávné práce (což si uvědomuje hodně diskutujících zde, boužel málo lidí na gen. št.)


    ad 1. v podstatě neřešitelné v situaci, když jsme zainvestovali do modernizace 171š.
    Jediná ústupová cesta je "zdublovat" 171š pomocí AH 64, tedy 12 x 171š (na dokončení modernizace nám přispějí amící jako doposud) a my od nich koupíme 12 Ah 64. Budem mít dva roje 6+6 v Náměšti

    ad 2. sokol je na SAR a LZS naprosto nevhodný. Kdyby byla fér soutěž nikdy nemůže armáda vůči soukromým provozvatelům s EC uspět - to je fakt a je zbytečné o tom diskutovat - podívejte se kolik stál nový EC v LZS Ostrava co umí a kolik stoji generálka Sokola . Navíc hmotnost, takže sokol nepřistane na heliportech nemocnic a pod.

    A opravdu chceme generálkované staré sokoly ?

    Sokoly a stejně tak zbylé staré 17 co hnijí v Kbelích do šrotu resp. vložit do MATC - ještě nám za to může NATO zaplatit.

    Zbavit se LZS v armádě - naprosto zbytečná aktivita převozu zraněných od nehod, co žere kapacitu pilotů a peněza vyžaduje malý vrtulník jinak je neskutečně drahá.
    Namísto sokolu a starých mi 17 koupit 6 viceúčelových vrtulníků s možností SAR, MEDEVAC atd..

    Peníze ?
    Jednoduché !

    Do Přerova sloučit výcvik LOM z Pardubic a připravované MATC co má být v Přerově.
    Vládní airbusy a challenger stejně jako "Zemanův zgenerálkovaný" vrtulník na Ruzyň.
    6 nových víceúčelových vrtulníků, + CASY + L 410 do uvolněných Pardubic.
    Kbely prodat - cca 5 mld Kč - je to 1 km o d konečné metra !!
    A ještě zbude na velkou KC390 nebo herculesSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 24