Armáda ČR zvolila cestu: Útočný vrtulník AH-1Z Viper a víceúčelový UH-1Y Venom

-
26. 8. 2019
-
323 komentářů
-
Jan Grohmann
Armáda České republiky získá osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři útočné AH-1Z Viper. Cena zakázky dosahuje 14,5 miliardy Kč. Nákup Viperů a Venomů předurčil podobu českého vrtulníkového letectva na několik desítek let dopředu.
Vipery a Venomy nahradí vrtulníky Mi-24/35 a Mi-171Š u 221. vrtulníkové letky operující z 22. základny vrtulníkového letectva „Biskajská“ v Naměšti nad Oslavou.
Ve výzbroji letky se nyní nachází zřejmě deset aktivně používaných Mi-24/35 (jeden nedávno havaroval) a několik vrtulníků Mi-171Š.
221. je jediná bojová letka vrtulníků Vzdušných sil České republiky určená k palebné podpoře pozemních sil.
Hlavními úkoly 221. letky jsou:
- Přímá palebná podpora (Rotary Close Air Support, Close Combat Attack);
- Vzdušná přeprava osob a materiálu;
- Aeromobilní operace (vysazování skupin speciálního určení, taktické vzdušné výsadky);
- Vzdušný vizuální průzkum;
- Vzdušný doprovod a ochrana dopravních (speciálních) vrtulníků a vojsk na přesunu (konvoje);
- Vyhledávání a záchrana osob v nouzi (SAR, Personal Recovery, CSAR);
- Vzdušný zdravotnický odsun a přeprava (CASEVAC);
- Posílení a zabezpečení NaPoSy PVO ČR;
- Zabezpečení zahraničních operací (např. AAT ISAF);Zabezpečení BÚU (např. BATTLE GROUPE)
V Náměšti najdeme také 222. letku se sedmi vrtulníky Mi-171ŠM s rampou (šest jich je vyhrazeno pro speciální operace) a několik Mi-171Š bez rampy. Úkolem 222. letky je především vzdušná přeprava osob a materiálu, aeromobilní operace, bojové vyhledávaní a záchrana (CSAR) nebo odsun zraněných (CASEVAC).
O vrtulníky obou letek se stará 223. letka oprav letecké techniky. Údržba strojů probíhá ve velkém hangáru TOP (technické oddělení prací) na základně v Náměšti.
UH-1Y Venom; větší foto / Bell Helicopter
Pohled z kokpitu UH-1Y Venom; větší foto / Bell Helicopter
První vrtulníky Viper / Venom piloti z 221. letky převezmou v roce 2023 a samotný výcvik pilotů a členů pozemního personálu začne pravděpodobně na konci roku 2021.
Jaký bude osud současných strojů Mi-24/35 a Mi-171Š není známo, tedy zda budou prodány (Mi-24/35) nebo přesunuty (Mi-171Š). 222. letka ale zřejmě získá Mi-171Š od 221. letky, případně budou některé Mi-171Š přesunuty k 243. vrtulníkové letce z 24. základny dopravního letectva Praha Kbely.
Pro srovnání: u americké námořní pěchoty (USMC) má operační nebo výcviková vrtulníková letka HMLA (Marine Light Attack Helicopter Squadron) 27 vrtulníků (15×AH-1Z a 12×UH-1Y). Pouze letky HMLA u rezerv USMC mají snížené počty na 18 vrtulníků (deset AH-1Z a osm UH-1Y).
Součástí nákupu Viperů a Venomů pro Armádu ČR je také komplexní provozní a výcvikový ekosystém (včetně letových simulátorů), náhradní díly a zajištění technické podpory na dva roky. Součástí nabídky byly také zbraně a munice, jako jsou kulomety M230 (7,62 mm) a GAU-21 (12,7 mm), případně rotační kulomety GAU-17A (7,62 mm). Pro Vipery Američané nabídli 14 protitankových řízených střel (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Jaké kulomety a munici si armáda objednala se ale dozvíme až po podepsání smlouvy.
Na pořízení PTŘS Hellfire přitom můžeme názorně ukázat, jaké schopnosti Armáda ČR nákupem vrtulníků získá. Hellfire je nesčetněkrát bojem ověřená zbraň vzduch-země, která ničí nejrůznější pozemní cíle (tanky, opevnění atd.) na vzdálenost až 8000 metrů. AH-1Z unese až 16 střel Hellfire (jedna Hellfire stojí cca 100 000 dolarů).
Ukázka taktiky nasazení UH-1Y Venom
Tedy pro představu (samozřejmě značně zjednodušenou) ‒ čtveřice AH-1Z dokáže překonat vzdálenost 230 km, v této vzdálenosti pomocí svých výkonných palubních senzorů vypátrat nepřátelské tanky na vzdálenost až 20 kilometrů a pomocí střel Hellfire (4×16) zničit celý tankový prapor.
Dlužno však podotknout, že vrtulníky Viper a Venom budou vždy působit společně. Mimochodem výcvik s PTŘS Hellfire lze bez problémů provádět v českých vojenských výcvikových prostorech.
Viper může dokonce nést na koncích křídel střely vzduch-vzduch AIM-9M Sidewinder, která má Armáda ČR ve výzbroji. V letech 2022 až 2023 se přitom rozhodne o nákupu nových střel vzduch-vzduch IRIS-T nebo AIM-9X Sidewinder, protože střelám AIM-9M za čtyři až pět roků končí životnost.
Problém ale je, že Viper střely IRST-T neumí používat, Gripen zase (zatím) nezvládne AIM-9X. Americká firma Raytheon ale minulý rok uvedla, že plánuje integraci AIM-9X na letoun JAS-39 Gripen a v této souvislosti byli zmiňováni dva nejmenovaní evropští uživatelé (ČR a Maďarsko). Dostřel AIM-9X se odhaduje až na 35 km.
UH-1Y
Nákup osmi UH-1Y a čtyř AH-1Z je pouze začátkem přezbrojení vrtulníkového letectva. Podle neoficiálních informací armáda po roce 2026, tedy po dokončení projektu nákupu nových pásových bojových vozidel pěchoty, počítá s nákupem dalších osmi vrtulníků Viper a čtyř Venomů (celkově tedy armáda získá 12 Viperů a 12 Venomů). V Náměšti by tak vznikla třetí bojová letka s vrtulníky Viper / Venom. Ostatně ekonomicky stejně silné Rumunsko kupuje právě 12 Viperů a 12 Venomů.
Samozřejmě šest let je dlouhá doba a to, co si přeje armáda, se nemusí nakonec potkat s politickou a finanční realitou České republiky roku 2026. V každém případě vzhledem k závazku vydávat 2 % HDP na obranu v roce 2024 se zatím k tomuto cíli (nákup dalších Viperů a Venomů) směřuje.
Současně je nutné si uvědomit, že další stovky milionů korun půjde v příštích letech do nákupu výzbroje, jako jsou neřízené střely Hydra 70 ráže 70 mm, (možná) laserem naváděné střely stejné ráže APKWS II nebo samozřejmě další PTŘS Hellfire. Pro Hydry 70 / APKWS II bude třeba pořídit raketnice LAU-68C/A (sedm střel) nebo LAU-61D/A (19 střel).
Nákup Viperů a Venomů také předurčil možného nástupce vrtulníků Mi-171Š. Zatímco nákup Black Hawků by zřejmě vytvořil výkonnostní strop pro české vrtulníkové letectvo, nákup UH-1Y umožní Armádě ČR podívat se po větších vrtulnících. Podle neoficiálních informací armáda upřednostňuje nákup těžších vrtulníků s rampou – ty by totiž umožnily budovanému výsadkovém pluku provádět plnohodnotné „vertikální“ aeromobilní operace.
AH-1Z při výcviku blízké letecké podpory
Pokud budeme hledat těžší vrtulník s rampou, který je zároveň bojem ověřený, moc možností nemáme. Obě podmínky splňuje Boeing CH-47F Chinook. Avšak po letošním roce americká armáda přestane kupovat nové Chinooky pro své konvenční síly, takže je otázkou, zda po roce 2030 se Chinooky budou ještě vyrábět.
V každém případě americká armáda chce průběžně modernizovat Chinooky a nechat je ve službě až do roku 2060. Důvod je prostý, i přes postupující vrtulníkový program FVL (Future Vertical Lift), Chinooky nebudou mít v americké armádě výkonnostního konkurenta po dobu dalších 30 let.
Firma Boeing na jaře testovala vrtulník Chinook s novými motory T408 od firmy General Electrics (GE). V této věci je dobré připomenout, že česká divize GE Aviation Czech zajistí kompletní servis motorů vrtulníků Venom / Viper a tedy teoreticky dokáže zajistit i servis motorů Chinooků.
Pokud se chceme podívat na evropská řešení, nabízí se vrtulníky NH90 (používá rovněž motory GE) nebo AW101. Jde o novější stroje než Chinooky, ale jsou výrazně méně bojem ověřené.
Související články
ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR
Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...
-
24.11.2015
-
67 komentářů
-
Jan Grohmann
Američané schválili prodej vrtulníků UH-1Y Venom do České republiky
Ministerstvo zahraničí Spojených států v pondělí schválilo potenciální prodej 12 víceúčelových ...
-
23.10.2017
-
93 komentářů
-
Jan Grohmann
Armáda ČR: UH-60M Black Hawk vs. UH-1Y Venom / AH-1Z Viper
Armáda ČR porovnává dvě americké nabídky na nové vojenské vrtulníky. V úvahu připadá UH-60M Black ...
-
07.05.2019
-
613 komentářů
-
Jan Grohmann
UH-60M Black Hawk vs UH-1Y Venom / AH-1Z Viper: Jakou cestou se vydá Armáda ČR?
České ministerstvo obrany (MO ČR) posuzuje akvizici vrtulníků UH-60M Black Hawk nebo dua vrtulníků ...
-
11.07.2019
-
617 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Smlouva podepsána, ani jsem moc nevěřil, že to stihnou do koce tohoto ...Zobrazit celý příspěvek
Smlouva podepsána, ani jsem moc nevěřil, že to stihnou do koce tohoto roku.
http://www.natoaktual.cz/venom...
Alespoň něco se dokázalo zrealizovat.Skrýt celý příspěvekNapíšu takové shrnutí zajímavých informací které zveřejnila armáda ve svém informačním seriálu k nový vrtulníkům: -Mi-24/35 mají být provozovány do roku 2025 -Počet 8+4 nemá být ...Zobrazit celý příspěvek
Napíšu takové shrnutí zajímavých informací které zveřejnila armáda ve svém informačním seriálu k nový vrtulníkům:
-Mi-24/35 mají být provozovány do roku 2025
-Počet 8+4 nemá být konečný, ovšem jaké jsou cílové počty zveřejněno nebylo.
-České firmy se mají výrazně podílet na opravách, údržbě a případné modernizaci.
-Výrobce garantuje podporu pro systém H-1 až do roku 2057.
-Součástí kontraktu je i servisní smlouva na dva roky s garancí dalšího prodlužování.
-Na nových vrtulnících bude létat 36 pilotů kteří se budou cvičeni na Viper i Venom.
-K vrtulníkům budou nakoupeny přídavné nádrže.
-Všechny Venomy budou mít jeřáb a vyhledávač pro pátrání a záchranu.
https://scontent-prg1-1.xx.fbc... Skrýt celý příspěvekJsou věci, které naopak mít nebudou, ač by mohly: APKWS II - pro Venom, tyto laserem naváděné rakety nebyly ani součástí americké nabídky (pravděpodobně nebyly požadovány, protože ...Zobrazit celý příspěvek
Jsou věci, které naopak mít nebudou, ač by mohly:
APKWS II - pro Venom, tyto laserem naváděné rakety nebyly ani součástí americké nabídky (pravděpodobně nebyly požadovány, protože Viper)Skrýt celý příspěvekDokoupení další munice bude nezbytné. To co s vrtulníky příde bude jen základ pro přeškolení posádek. Používat APKWS oba vrtulníky zvládají.
Dokoupení další munice bude nezbytné. To co s vrtulníky příde bude jen základ pro přeškolení posádek. Používat APKWS oba vrtulníky zvládají.
Ministr Metnar dnes na Dnech NATO znovu zopakoval že počítá s podpisem smlouvy do konce roku. NGŠ Opata řekl že podle jeho názoru je ideální cílový stav 8 Viperů a 8 ...Zobrazit celý příspěvek
Ministr Metnar dnes na Dnech NATO znovu zopakoval že počítá s podpisem smlouvy do konce roku. NGŠ Opata řekl že podle jeho názoru je ideální cílový stav 8 Viperů a 8 Venomů.
https://www.lidovky.cz/domov/m... Skrýt celý příspěvek„Je to komplexní systém a my jsme za to rádi, protože tím komplexním systémem H1 jsme získali naprosto unikátní schopnost pro podporu pozemních jednotek. Názor letectva na ideální ...Zobrazit celý příspěvek
„Je to komplexní systém a my jsme za to rádi, protože tím komplexním systémem H1 jsme získali naprosto unikátní schopnost pro podporu pozemních jednotek. Názor letectva na ideální poměr vrtulníků by byl určitě 12 - 12, já jsem přesvědčený o tom, že armáda naší velikosti by měla dostatečný počet osm - osm. Ale každopádně nám to otvírá možnost dalšího rozvoje vrtulníkového letectva do budoucna,“ řekl Opata.
Uvidíme :)Skrýt celý příspěvek
No článek i diskuzy jsem si přečetl celou ,ale jestli je nákup dobrý nebo ne mně asi žádný z komentářů nepřesvědčil nebo spíše použití mixéru v boji s vysokou intenzitou mně osobně ...Zobrazit celý příspěvek
No článek i diskuzy jsem si přečetl celou ,ale jestli je nákup dobrý nebo ne mně asi žádný z komentářů nepřesvědčil nebo spíše použití mixéru v boji s vysokou intenzitou mně osobně přijde v dnešní době dosti omezené uź podle toho co předvedli při cvičení ,ale třeba se pletu stroje jsou to dobré což o to shodnost dílů je taky určitě plus ,taky doufám že když už se to koupilo tak se i přikoupí dostatek munice a budou i peníze a moźnost přikoupit ve 2026 další ať už to alespoň stojí za to i když jsem bohužel k tomu skeptický viz gripen + nákup ch47 a neco pekneho pro lzs protože k těm mám nejblíže by bylo fajn i když to taky nevím v jakém počtu když to co teď lítají má jít opět do soukromna.Skrýt celý příspěvek
No článek i diskuzy jsem si přečetl celou ,ale jestli je nákup dobrý nebo ne mně asi žádný z komentářů nepřesvědčil nebo spíše použití mixéru v boji s vysokou intenzitou mně osobně ...Zobrazit celý příspěvek
No článek i diskuzy jsem si přečetl celou ,ale jestli je nákup dobrý nebo ne mně asi žádný z komentářů nepřesvědčil nebo spíše použití mixéru v boji s vysokou intenzitou mně osobně přijde v dnešní době dosti omezené uź podle toho co předvedli při cvičení ,ale třeba se pletu stroje jsou to dobré což o to shodnost dílů je taky určitě plus ,taky doufám že když už se to koupilo tak se i přikoupí dostatek munice a budou i peníze a moźnost přikoupit ve 2026 další ať už to alespoň stojí za to i když jsem bohužel k tomu skeptický viz gripen + nákup ch47 a neco pekneho pro lzs protože k těm mám nejblíže by bylo fajn i když to taky nevím v jakém počtu když to co teď lítají má jít opět do soukromna.Skrýt celý příspěvek
No článek i diskuzy jsem si přečetl celou ,ale jestli je nákup dobrý nebo ne mně asi žádný z komentářů nepřesvědčil nebo spíše použití mixéru v boji s vysokou intenzitou mně osobně ...Zobrazit celý příspěvek
No článek i diskuzy jsem si přečetl celou ,ale jestli je nákup dobrý nebo ne mně asi žádný z komentářů nepřesvědčil nebo spíše použití mixéru v boji s vysokou intenzitou mně osobně přijde v dnešní době dosti omezené uź podle toho co předvedli při cvičení ,ale třeba se pletu stroje jsou to dobré což o to shodnost dílů je taky určitě plus ,taky doufám že když už se to koupilo tak se i přikoupí dostatek munice a budou i peníze a moźnost přikoupit ve 2026 další ať už to alespoň stojí za to i když jsem bohužel k tomu skeptický viz gripen + nákup ch47 a neco pekneho pro lzs protože k těm mám nejblíže by bylo fajn i když to taky nevím v jakém počtu když to co teď lítají má jít opět do soukromna.Skrýt celý příspěvek
Dobrý den, Nějak jsem nenašel, že by v nabídce od USA pro UH-1Y (té z roku 2019) byly rakety? Je to tak, že budou dodány jen s kulomety ve dveřích? Víte, zda neřízené raketové ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrý den,
Nějak jsem nenašel, že by v nabídce od USA pro UH-1Y (té z roku 2019) byly rakety? Je to tak, že budou dodány jen s kulomety ve dveřích?
Víte, zda neřízené raketové bloky (často jsou na UH-1Y na fotkách) ubírají z počtu přepravovaných vojáků/nosnosti?
Pořád se mluví o paritě UH a AH. Já myslím, že by bylo lepší mít více UH-1Y neboť jsou univerzálnější (lze je i vyzbrojit).
Myslím, že pro AČR je primární přeprava + sekundárně udržení bitevních schopností a doprovod.
Takže za mě případně 16x UH (třeba 6ks s raket, výzbrojí) + 8xAH.
PavelSkrýt celý příspěvek"Pořád se mluví o paritě UH a AH. Já myslím, že by bylo lepší mít více UH-1Y neboť jsou univerzálnější (lze je i vyzbrojit). Myslím, že pro AČR je primární přeprava + sekundárně ...Zobrazit celý příspěvek
"Pořád se mluví o paritě UH a AH. Já myslím, že by bylo lepší mít více UH-1Y neboť jsou univerzálnější (lze je i vyzbrojit).
Myslím, že pro AČR je primární přeprava + sekundárně udržení bitevních schopností a doprovod."
Koupíš univerzální, ale výzbroj nikdy nesvěsíš. Jaký to má význam?Skrýt celý příspěvek"Koupíš univerzální, ale výzbroj nikdy nesvěsíš. Jaký to má význam?" předpokládám, že 20+ let služby budou třeba 5-10x pomáhat při povodních, požárech, evakuaci, (což Ah-1 neumí) ...Zobrazit celý příspěvek
"Koupíš univerzální, ale výzbroj nikdy nesvěsíš. Jaký to má význam?"
předpokládám, že 20+ let služby budou třeba 5-10x pomáhat při povodních, požárech, evakuaci, (což Ah-1 neumí) atd... a tak půjdou zbraně dolů.
Na ostré střelby, větší civčení a moooožná boj je zase mechanici nandají.
takže proto více UH-1
Já bych se mírového využití v prospěch občanů ČR nezříkal...Skrýt celý příspěvek
Za 100let existence republiky to bude nejspis prvni zbranovy system koupeny v USA (nepocitaje rucni zbrane nebo po valce nejake Dakoty a nakladni auta, coz nejsou zrovna zbrane). ...Zobrazit celý příspěvek
Za 100let existence republiky to bude nejspis prvni zbranovy system koupeny v USA (nepocitaje rucni zbrane nebo po valce nejake Dakoty a nakladni auta, coz nejsou zrovna zbrane). Jen tak dal, ted vzit z USA treba raketomety.Skrýt celý příspěvek
Československá samostatná obrnená brigáda mala vo výzbroji tanky M5 Stuart a Halftracky, ktoré prešli do výzbroje ČSA.
Československá samostatná obrnená brigáda mala vo výzbroji tanky M5 Stuart a Halftracky, ktoré prešli do výzbroje ČSA.
Kdy si člověk přečte diskuzi - dělící čára není mezi ruskými trolly a zbytkem, ale mezi lidmi s vazbou na MO/AČR a zbytkem. Chápu určitou míru loajality, ale Stropnického taky ...Zobrazit celý příspěvek
Kdy si člověk přečte diskuzi - dělící čára není mezi ruskými trolly a zbytkem, ale mezi lidmi s vazbou na MO/AČR a zbytkem.
Chápu určitou míru loajality, ale Stropnického taky někteří vynášeli do nebes a výsledek tristní.
Kdo si chce sundat růžové brýle může začít s OVM, kde se sešel mozkový trust - Pavel, Vondra, Metnar.
"Ta kritika vrtulníků, to je jako s puškou Bren..všicni kritizovali, konkurence to chtěla zničit..ted je spokojenost"
A všichni si plácají po ramenou. Ví ti experti, že jen kritka vedla k přepracování té pušky. Jinak bychom měli šmejdy za miliardy ??
Metnar a jeho desítky % se zakázky na vrtulníky pro český průmysl už jsou jen k smíchu.
Takže fakt doporučuji s tou loajalitou brzdit.
Výběr varianty 8+4 v podstatě potvrdil co se zde psalo léta
- AČR neví co chce (Zelinka a spol. si do blogů můžou psát co chtějí) - když Šlechtová řekla, že si AČR nadefinovala nesplnitelné požadavky skákali generálové metr vysoko.
Ve výsledku to přesně tak dopadlo - došlo k redukci transportních možností ... hlavně, že nutně nemůže být výsadek jen 8 lidí :-))
- Argumenty, že je OK když se k Viperům nic nedokoupí a 4 ks prostě doslouží - hlavně si udržíme schopnosti.. je stejné jako postavme rychle jadernou elektrárnu, ať si udržíme schopnosti - lidé z Dukovan a Temelína jsou do důchodu. Jak vypadá udržování schopností na licenci v době generace III+ je vidět v Mochovcích. Vyhodit miliardy za 4 ks a rušit kvůli stamilionům letiště, raketomety atd- viz. historie je demence.
- bojový význam 4 ks je nulový - to se ani nedá poslat do mise aby tady něco zůstalo, nebo leda společně s USMC - takovou závislost nasazení na třetí straně nemají ani pronajaté gripeny
- podstata výměny ruských zbraní je udržení ekosystému, nebo rezignace na něj. 8+4 je počet, který Lomu nedovolí udělat nic, zoufalost tohoto podniku bude pokračovat, teď už i oficiálně stížnostmi AČR v novinách a lepit se to bude dotacemi. Přitom CSG startovala z nuly, už je schopna něco dělat s UH 60 a mají šanci na kooperaci s LOTN ..my se na ně budem jen zpovzdálí dívat.
- cena neobsahuje APKWS/Hydra pro venom - takže pro ty vysněné akce podpory máme kulomety a 20mm machine guns
- Katar kupuje 24 apache a "two thousand five hundred (2,500) AGM-114R Hellfire missiles; and twenty-five (25) Hellfire Captive Air Training Missiles (CATM) (1 per aircraft, 1 spare)" Těch cca 10 posádek viperů vzhledem k jejich současným nulovým zkušenostem s moderní PTŘS nebude v reálu s PTŘS při koupi 14 ks umět nic.
- že se nedá nyní uzavřít opce na dalších 12 ks je nesmysl
"The Government of Qatar has requested a possible sale of 10 MH-60R SEAHAWK Multi-Mission Helicopters, 12 MH-60S SEAHAWK Multi-Mission Helicopters with the Armed Helicopter Modification Kit, 48 T-700 GE 401C Engines (44 installed and 4 spare) with an option to purchase an additional 6 MH-60S SEAHAWK Multi-Mission Helicopters with the Armed Helicopter Modification Kit and 13 T-700 GE 401C Engines (12 installed and 1 spare) at a later date"
FMS/DSCA je jen administrace na US straně - smlouva mezi vládami může obsahovat cokoliSkrýt celý příspěvekTeda, to muselo dát práce a přitom taková blbost.
Teda, to muselo dát práce a přitom taková blbost.
pohlédnout pravdě do očí občas bolí: NGŠ ACR 2/18, citace "Bitevní vrtulník je, a teď nechci nikomu nic podsouvat, jednoúčelový stroj určený pouze pro bitvu, nic jiného se s ním ...Zobrazit celý příspěvek
pohlédnout pravdě do očí občas bolí:
NGŠ ACR 2/18, citace
"Bitevní vrtulník je, a teď nechci nikomu nic
podsouvat, jednoúčelový stroj určený pouze
pro bitvu, nic jiného se s ním udělat nedá. Myslím
si, že v našem středoevropském prostoru
je víceúčelový vrtulník, který je možné využít
nejen k podpoře jednotek pozemního vojska,
ale i výsadkům speciálních sil, k doprovodům
konvojů, k záchranným úkolům atd., právě
tou technikou, kterou potřebujeme. Bitevní
vrtulník patří určitě do sestav armád, ale podstatně
větších, než je ta naše."Skrýt celý příspěvekNGŠ Bečvář je už (naštěstí) minulost.
NGŠ Bečvář je už (naštěstí) minulost.
Tak zatím se jako blbost ukázalo pouze vaše tvrzení, že nejde použít opci. Že NGŠ není doživotní funkce všichni ví. Nic to na tom prohlášení a skutečnosti, že AČR neví co chce a ...Zobrazit celý příspěvek
Tak zatím se jako blbost ukázalo pouze vaše tvrzení, že nejde použít opci.
Že NGŠ není doživotní funkce všichni ví. Nic to na tom prohlášení a skutečnosti, že AČR neví co chce a co 6 měsíců u vrtulníků,BVP atd požadavky koriguje nemění.Skrýt celý příspěvek
Tak Amíci taky plánovali například vyřazení A-10 a nakonec je tomu jinak a už se vyrábějí nový křídla pro repase. Jsou kvůli tomu všichni ve sboru náčelníků štábů neschopní, jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Tak Amíci taky plánovali například vyřazení A-10 a nakonec je tomu jinak a už se vyrábějí nový křídla pro repase. Jsou kvůli tomu všichni ve sboru náčelníků štábů neschopní, jsou to hlupáci? Politici taky? Ne, jsou to jenom lidi a můžou se mýlit. Mýlit se může každý, nepřizná to ale jenom blbec. Změny v záměru, v zadání, v koncepci, to prostě k armádám všeho světa patří. Původní zadání na vrtulníky bylo divnou směsicí požadavků, ovlivněnou typem Mi-24. Bylo ale třeba se od tohoto typu myšlenkově zcela odpoutat, protože nahradit ho jednou mašinou při zachování všech schopností prostě nejde. To si naštěstí odpovědní uvědomili. A dobře, že tak...Skrýt celý příspěvek
V souvislosti s armádními nákupy se pochopitelně mluví o neschopnosti. Začínám pochybovat, páč nakupovat dlouhodobě tak, aby to vypadalo, že zbrojíme a přitom naše bojové ...Zobrazit celý příspěvek
V souvislosti s armádními nákupy se pochopitelně mluví o neschopnosti. Začínám pochybovat, páč nakupovat dlouhodobě tak, aby to vypadalo, že zbrojíme a přitom naše bojové schopnosti zůstávají nicotné, je vlastně docela um.Skrýt celý příspěvek
kazd to sedí, věci, které nám tu politická reprezentace předvádí jsou ostudné, SaVo v OVM strašil rozpadem NATO, není to zase moc dlouho, co strašil tím, že pokud nebude XBR radar ...Zobrazit celý příspěvek
kazd
to sedí, věci, které nám tu politická reprezentace předvádí jsou ostudné, SaVo v OVM strašil rozpadem NATO, není to zase moc dlouho, co strašil tím, že pokud nebude XBR radar v Brdech, bude nutné zavést zpět prezenční vojenskou službu, radar tu není, SaVo byl minstrem a nic se nestalo :-)
S USMC v Evropě asi moc spolupráce nebude,spíše s USAF, US Army, se Slováky, no zkrátka s těmi co si "špatně" vybrali Black Hawky a my správně vybraly Venomy :-)
Průmyslová spolupráce nebude, maximálně servisní centrum. To je více než jisté.
Jen jednu poznámku k PTŘS, u těch "moderních" platí to, že vstup vlivu osádky do možné chyby je minimalizován v naváděcích a sledovacích systémech, v případě kategorie "vystřel a zapomeň" je naprosto minimální. Jediné o co půjde naučit se využívat správně prostředky průzkumu a zaměřování, pak už jen stisknout tlačítko a na nic nesahat :-)Skrýt celý příspěvekProsim vas...jak nas vlastnictvi UH1 bude limitovat ve spolupraci s UH60? Jak je mozne, ze doposud jsme spolupracovali s Mi171 a slo to? Spoluprace je spise s US Army, kam ...Zobrazit celý příspěvek
Prosim vas...jak nas vlastnictvi UH1 bude limitovat ve spolupraci s UH60?
Jak je mozne, ze doposud jsme spolupracovali s Mi171 a slo to?
Spoluprace je spise s US Army, kam vrtulniky patri. Tedy s armadnim letectvem.
V tomto se kazd tez plete, jakasi argumentace, ze bez USMC nepujdou nase vrtulniky nasadit...nebo co. Jako proc?Skrýt celý příspěvek
Ja bych s vami souhlasil, ale detaily a pausalizovani je to, co mi vadi a s cim fakt nesouhlasim. Jako vojak vim co chci. Pri planovani operace vam reknu, jake schopnosti nam ...Zobrazit celý příspěvek
Ja bych s vami souhlasil, ale detaily a pausalizovani je to, co mi vadi a s cim fakt nesouhlasim.
Jako vojak vim co chci. Pri planovani operace vam reknu, jake schopnosti nam chybi. Muj kolega vam rekne, kolik penez to bude stat.
Problem je opravdu politicka vule a ochota naplnit tyto potreby.
Letectvo potrebovalo maly vrtulnik. Jako nahradu za Mi2, ktery doslouzil. Kolik let to trvalo, tento projekt tim puvodne mel byt. Obnova kategorie maleho vrtulniku. Dejme tomu 10 mld. To chteli letci. Co z toho udelala politika...
Soubezne s tim, se resila nahrada W3A. Nakonec se rozhodlo jinak, ale mysleni, pozadavky uz maji vliv. Hlavne ta potapana media, ktera pletou vse dohromady...o terminologii ani nemluve.
Pritom letci by "chteli" maly vrtulnik na MEDEVAC. Coz by napriklad byla prilezitost pro H145M a nakup treba samostatnych 16 ks. Dejme tomu 10 mld.
Pak si nekdo vzpomene na BKO, kde se pise, ze Mi24/35 bude zrusen. V roce 2014 byl jeste "cas", rozhodnou se ma 2025. Datumy uz ignorujme. Protoze politicka neochota, zaclo se premyslet o potrebe PTRS, pomoci ktere bychom si vytvorili cas na rozhodnuti o bitevniku. Takze diskuze, moznosti, ceny atd zasahovaly do probihajiciho projektu. Pritom letci by chteli bitevni vrtulnik, klidne Vipery, nebo AH64 a nebo klidne AW249...sic na papire zatim. V roce 2025, nebo 2030 uz snad bude operacni. Dejme tomu 16 ks, dejme tomu 32 mld.
Jak jsme dopadli? Misto tri projektu, ktere by udrzely a posunuly nase schopnosti dopredu v celkove vysi cca 52 mld Kc, mame to co mame. To k politicke vuli.
Pro nas pro vojaky, dostaneme to co dostaneme, tato letka bude presto.I tak posunutim vpred, sice s kompromisy...Skrýt celý příspěvekTak ano, různé požadavky se "zmixovaly" dohromady, a vypsalo se výběrovko na univerzál který by je plnil pokud možno všechny naráz. To vcelku pochopitelně nevyšlo (kdyby existoval ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ano, různé požadavky se "zmixovaly" dohromady, a vypsalo se výběrovko na univerzál který by je plnil pokud možno všechny naráz. To vcelku pochopitelně nevyšlo (kdyby existoval reálný vrtulník který by tyto požadavky úspěšně všechny plnil, byl by to hit který by kupovali téměř všichni (aspoň ti co nemají rozpočet na rozsáhlou specializaci několika typů), takže se nakonec výběrovko formálně porušilo (jasně, napřed nám hrozně vadilo že by například převážený výsadek nebyl 8 ale 7, a najednou nevadí že třetina vrtulníků bude mít kapacitu nula???) a vybrala se kombinace dvou různých (ok, částečně společné ND je hezké ale pořád jsou to dva různé typy) typů. Čili z velmi formálního přístupu k VŘ najednou obrat o 180 stupňů a najednou nevadí skoro nic hlavně že "to bude fungovat"...
Jako kombinaci dvou typů mohli nabídnout i jiní výrobci, stačilo aspoň naznačit že je to přípustné... takhle se z toho výběrka udělal vysloveně výsměch...Skrýt celý příspěvekJste úplně mimo. Když do toho procesu fakt nevidíte a nerozumíte některým požadavkům, omezením a limitům, nemůžete nikdy pochopit to, co je medializováno. Nejedná se o žádný 180 st ...Zobrazit celý příspěvek
Jste úplně mimo. Když do toho procesu fakt nevidíte a nerozumíte některým požadavkům, omezením a limitům, nemůžete nikdy pochopit to, co je medializováno. Nejedná se o žádný 180 st obrat...byl to kompromis, jak navýšit dopravní kapacitu a navíc udržet schopnost výcviku bitevního pilota...čistého bitevního pilota.
Kteří výrobci "mohli" nebo nabídli kombinaci dvou typů? Kteří výrobci by nabídli kombinaci se 85% zaměnitelností ND?Skrýt celý příspěvekAž na to, že to žádný "výběrko" nebylo... Rozhodně ho nikdo oficiálně nevyhlásil. Amíci nabídli kombinaci dvou typů sami od sebe, nikdo nemůže Italům za to, že jsou natvrdlí a na ...Zobrazit celý příspěvek
Až na to, že to žádný "výběrko" nebylo... Rozhodně ho nikdo oficiálně nevyhlásil. Amíci nabídli kombinaci dvou typů sami od sebe, nikdo nemůže Italům za to, že jsou natvrdlí a na podobnou variantu nepřišli sami :) Ale i tak by jim to nebylo nic platný. Střední vrtulník prověřený bojem s kapacitou pro osmičlenný výsadek ve výrobním programu nemají. Tečka...Skrýt celý příspěvek
Čím víc nad tím koumu, tak tím víc mi přijde smysluplnější rovnou pořídit 12+12 strojů - pokud tedy MO opravdu chce tyto počty. Jasně je to pálka, ale beztak by se dala usmlouvat ...Zobrazit celý příspěvek
Čím víc nad tím koumu, tak tím víc mi přijde smysluplnější rovnou pořídit 12+12 strojů - pokud tedy MO opravdu chce tyto počty. Jasně je to pálka, ale beztak by se dala usmlouvat splátka na dvakrát, nebo tak něco. Nákup 8+4 s tím, že se někdy, jednou v budoucnu pořídí i 4+8 vidím jako hodně bláhový. Kdo ví, jaká bude tehdy vláda a jaké bude mít zájmy. Provize od Bellu jsou rozdané, tak je nebudou dávat dvakrát. Třeba se ale pletu, tak musíme počkat až bude podepsaná smlouva a co v ní bude.Skrýt celý příspěvek
Urcite by to bylo lepsi..ale myslim ze by jim to nedovolilo MF, mají rozpočtováno na to tyhle peníze, které se ještě o trochu navýšili..ted muzou jen udelat vyhled na ten cirka ...Zobrazit celý příspěvek
Urcite by to bylo lepsi..ale myslim ze by jim to nedovolilo MF, mají rozpočtováno na to tyhle peníze, které se ještě o trochu navýšili..ted muzou jen udelat vyhled na ten cirka 2026 a rozplánovat tam podobny objem financi. Bylo to videt už letos kdy kuli prebyvajicicim financím chteli urychlit zakazku na 4x4 ale MF jim to stoplo.
Je taky otázka jesli by to 2023 byli schopni USA dodat 12+12 nebo by dodávky jeli opet az do 2026..nehlede na to ze by teda bylo potřeba vyskolit a sehnat 24 posádek. Kazdopádně 12 Viperu uz je celkem obstojná palebná síla stim kolik hellfiru by mohlo být najednou ve vzduchu..to by mohli letat na sever lovit ty tankové prapory :o) snad to vyjde vse podle plánu.Skrýt celý příspěvekNevim jak pozemni technika, ta letecka se zridka dodava vsechna v jeden cas. Ma to sve duvody. Nechci vam brat iluze...z 12 Viperu by ve vzduchu bylo asi tak 7 ks, zbytek by byl na ...Zobrazit celý příspěvek
Nevim jak pozemni technika, ta letecka se zridka dodava vsechna v jeden cas. Ma to sve duvody. Nechci vam brat iluze...z 12 Viperu by ve vzduchu bylo asi tak 7 ks, zbytek by byl na planovane udrzbe. Opet, ma to sve pravidla.Skrýt celý příspěvek
Tak to tu zminuje spousta "kritiku" resp. tech co nevedi co si o tom kseftu zatim myslet. I za me se to na stranu "dobre zrobil" prehoupne az kdyz bude jasne ze se dokoupi dalsi ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to tu zminuje spousta "kritiku" resp. tech co nevedi co si o tom kseftu zatim myslet. I za me se to na stranu "dobre zrobil" prehoupne az kdyz bude jasne ze se dokoupi dalsi stroje. A ani netrvam na tom aby to bylo 4+8 na vyslednych 12+12. Pokud potreby ACR budou spise na 16+8 tak at se klidne veme znovu 8+4, proc ne, ale z toho dnesniho podpisu jednoduse budu mit radost az na papire pristane i ten podpis dalsi.Skrýt celý příspěvek
Pokud by zároveň došlo k okamžitému vyřazení Mi-24/35 a (asi) i části Mi-17/171, pak ano, jistě. Ale to by asi přineslo zvýšené náklady na transformaci a porušení uzavřených smluv ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud by zároveň došlo k okamžitému vyřazení Mi-24/35 a (asi) i části Mi-17/171, pak ano, jistě. Ale to by asi přineslo zvýšené náklady na transformaci a porušení uzavřených smluv na údržbu atd. A co pak s vyřazenými stroji, municí, náhradními díly a resursy ? Dát je do sběru nebo prodat pod cenou ? Vždyť ani Afghánistán už to nechce.Skrýt celý příspěvek
Netusim, proc nekdo, stejne jako vy, pise o vyrazovani Mi171. Hrosi s tim nemaji nic spolecneho. Jejich cas jeste nenastal. Mi24 doletaji sve hodiny a pujdou na zem. Pak na ...Zobrazit celý příspěvek
Netusim, proc nekdo, stejne jako vy, pise o vyrazovani Mi171. Hrosi s tim nemaji nic spolecneho. Jejich cas jeste nenastal.
Mi24 doletaji sve hodiny a pujdou na zem. Pak na prodej.Skrýt celý příspěvek
Fakt si myslite, ze jste v tomto mysleni unikatni? Ze nikoho nic podobneho nenapada? Ze s nejakym zamyslem nejde do jednani? Je vam jasne, ze k nakupu vice kusu musi byt ...Zobrazit celý příspěvek
Fakt si myslite, ze jste v tomto mysleni unikatni? Ze nikoho nic podobneho nenapada? Ze s nejakym zamyslem nejde do jednani?
Je vam jasne, ze k nakupu vice kusu musi byt politicka vule, musi to byt priorita vlady a ne jen te soucasne. Musi to byt koncepce prijata napric politickym spektrem. Usmevna je situace, kdy vam vladnouci strana slibuje navyseni...vy rozjedete projekty...a ta sama strana vam zacne rozpocet omezovat.
S vojakama a jejich vojenskym umenim to nema nic spolecneho.Skrýt celý příspěvek
Osobně jsem očekával že se nakoupí Jestřáb ale protože nejsem znalec nebudu toto rozhodnutí nijak komentovat. Od lidí z letectva vím že budou rádi za cokoliv nového a k vybraným ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně jsem očekával že se nakoupí Jestřáb ale protože nejsem znalec nebudu toto rozhodnutí nijak komentovat. Od lidí z letectva vím že budou rádi za cokoliv nového a k vybraným strojům se nestaví odmítavě, počkám si tedy až na letové (a další) zkušenosti našich pilotů a na to jaké úkoly jim budou na těch nových strojích přiděleny. Hovoří se o zcela nových strategiích a tak jsem docela zvědav co to bude obnášet.
Pokud by o tom zde někdo věděl, rád si jeho příspěvek přečtu.
Pěkný den.Skrýt celý příspěvekUkoly budou stejne. Zmeni se spise zpusob provedeni. Jine letove vlastnosti, novejsi elektronika, systemy atd. Byla ambice zmenit i "kariery" leteckych posadek. Krom 171 budou ...Zobrazit celý příspěvek
Ukoly budou stejne. Zmeni se spise zpusob provedeni. Jine letove vlastnosti, novejsi elektronika, systemy atd. Byla ambice zmenit i "kariery" leteckych posadek.
Krom 171 budou konecne letat tez v noci, dokonce i strilet v noci atd.Skrýt celý příspěvek
Jsme vůči sobě hrozně kritický národ. Výhodou je že by se zkritizovalo jakekoli rešení, italske, korejske atd. bud by se na něco rezignovalo, a nebo by toho bylo malo případně ...Zobrazit celý příspěvek
Jsme vůči sobě hrozně kritický národ. Výhodou je že by se zkritizovalo jakekoli rešení, italske, korejske atd. bud by se na něco rezignovalo, a nebo by toho bylo malo případně moc.
Chrudim hlási že jsou nadšení..budu brat jejich názor jako měřítko.Skrýt celý příspěvekJádro debaty tady spíš vychází z drastického rozdělení celé společnosti na příznivce Západu a Ruska. Ti první (počítám se k nim) jsou teď převážně spokojeni (podle mě dost ...Zobrazit celý příspěvek
Jádro debaty tady spíš vychází z drastického rozdělení celé společnosti na příznivce Západu a Ruska. Ti první (počítám se k nim) jsou teď převážně spokojeni (podle mě dost předčasně a neoprávněně), druzí prosazují dosavadní trend, vytěsnit vliv USA tím jediným , co se nabízí, evropským řešením.
Výhoda je, že na to, jak malou armádu máme, se tu uživí docela dost webů s armádní tematikou. Máme dokonce armádní magazín (škoda, že není online. Debaty, hlavně pod propagačními texty tuzemských firem, které se tváří jako odborné články, by byly jistě přínosné)Skrýt celý příspěvekTo už je dost oldschool dělení. Ta dělící linie se nezadržitelně přesouvá na osu USA / EU (Německo).
To už je dost oldschool dělení. Ta dělící linie se nezadržitelně přesouvá na osu USA / EU (Německo).
To se myslím dost pletete. Ruská úderka je u nás stále velmi silná a navíc velmi "bojechtivá" až agresivní. Viz taková pitomost, jako Koněvova socha na Praze 6... Vyjeďte na venkov ...Zobrazit celý příspěvek
To se myslím dost pletete. Ruská úderka je u nás stále velmi silná a navíc velmi "bojechtivá" až agresivní. Viz taková pitomost, jako Koněvova socha na Praze 6... Vyjeďte na venkov a pokecejte s "average Pepou" jak to vidí. Budete asi překvapen...Skrýt celý příspěvek
Řekl bych, že největší problém, který bývá kritizován, jsou způsoby jakým politici nákupy řídí. Prakticky nic tu neproběhlo takovým způsobem, jakým se začala akvizice plánovat a ...Zobrazit celý příspěvek
Řekl bych, že největší problém, který bývá kritizován, jsou způsoby jakým politici nákupy řídí. Prakticky nic tu neproběhlo takovým způsobem, jakým se začala akvizice plánovat a realizovat. Vrtulníky, nejdříve se šlo do soutěže, nakonec se to zvrhlo v politickou hru na verzi mezivládní dohody. Tak že reálné poměry cen a kvality techniky už nikdo nikdy reálně neposoudí, jedni se budou vymlouvat na předražené řešení z USA, druzí na to, že AW 139 není původem vojenský vrtulník.
Mobilní radary, začalo to soutěží, tam to evidentně něčím zavánělo, tak to ministr zrušil, aby to vojenská policie mohla odložit a jede se v rámci mezivládní dohody.
Tak že stále nějaké veletoče a kotrmelce, to nelze pochválit.
Systém, který někdo v Praze řídí ze zákulisí asi bude hodně prohnilý.Skrýt celý příspěvekTen systém je především příliš komplikovaný, jak legislativně, tak organizačně. Máme špatné zákony a špatně nastavenou osu spolupráce/komunikace GŠ-MO. A kecá do toho moc lidí...
Ten systém je především příliš komplikovaný, jak legislativně, tak organizačně. Máme špatné zákony a špatně nastavenou osu spolupráce/komunikace GŠ-MO. A kecá do toho moc lidí...
Už jsem tu AČR a MO hanil dříve (psal jsem něco o blbečcích) a pokud by to takto dopadlo - varianta 12+12 tak v zásadě neřeknu ani popel. Jenže je tu jedno velké jenže, ono ...Zobrazit celý příspěvek
Už jsem tu AČR a MO hanil dříve (psal jsem něco o blbečcích) a pokud by to takto dopadlo - varianta 12+12 tak v zásadě neřeknu ani popel.
Jenže je tu jedno velké jenže, ono totiž heslo "Víme co Chceme" u blbečků neplatí a stav 12+12 je v nejlepší dílem náhody.
Pojďme se podívat jak se ta náhoda stala:
AČR chce nahradit 10+ bojových vrtulníků a bázlivý generálové se bojí říct, že potřebují nový bojový vrtulník. MO na to vyhradí 5mld. a vypíše tendr na 12ks něčeho co později s ostudou nazve marketingovým průzkumem.
Pak dojde k náhodě, kdy je náš trestně stíhaný premiér pozván na kobereček k prezidentu nejmocnější země světa a ten mu vyčiní že utrácí málo.........
Rázem je zde nákup řešení, které by ve výsledku mělo vypadat takto - z 12ks něčeho za 5mld. je 24ks za 29mld bez výzbroje.
No jak by asi vypadal tendr vypsaný na částku 29mld bez výzbroje, rozložený do splátek v 6 letech se zaváděním techniky dle požadavků zadavatele (podle rychlosti vyřazení Mi24/35) na dodávku koncepčního řešení ve variantě bitevník/transport.
To už se nikdy nedozvíme. Počítám, že 3-4 výrobci by své nabídky zaslali a i vyjednávací pozice vzhledem k objemu financí by byla větší........, čili za konečnou variantu 12+12 dílem náhody asi díky, ale věta o blbečcích stále platí!Skrýt celý příspěvekJak už jsem tady psal několikrát rozhodují hlavně finance a politická vůle. Monentálně jsou finance i politická vůle k nákupu kompletního systému H-1. Ještě před rokem neřku-li v ...Zobrazit celý příspěvek
Jak už jsem tady psal několikrát rozhodují hlavně finance a politická vůle. Monentálně jsou finance i politická vůle k nákupu kompletního systému H-1. Ještě před rokem neřku-li v roce 2014 to bylo čité sci-fi. Navíc pokud vím ti blbečci tlačili jako preferovanou variantu nákup UH-1Y od doby kdy se nabídka objevila na stole.
Vzhledem k dalším modernizačním projektům si zjevně MO nemůže momentálně dovolit utratit 29 miliard jen za vrtulníky.
Jaké je podle vás to koncepční řešení ve variantě bitevník/transport? Respektive koncepčně lepší než kombinace AH-1/UH-1.Skrýt celý příspěvekNemám nic proti řešení AH-1/UH-1 schodnost dílů, jsou ověřené atd. Na druhou stranu jsou to staré koncepce, kde např. u UH-1 máte řešení s motorem a převodovku v prostoru posádky - ...Zobrazit celý příspěvek
Nemám nic proti řešení AH-1/UH-1 schodnost dílů, jsou ověřené atd. Na druhou stranu jsou to staré koncepce, kde např. u UH-1 máte řešení s motorem a převodovku v prostoru posádky - byť je to motor a převodovka moderní.
Když už se ptáte tak třeba kombinace AW249/149, první je sice teprve ve vývoji, ale Ital bude přezbrojovat a snaží se to udat i Polákovi. Čistě teoreticky by bylo možné natlačit Aero, Rayservice, Meoptu do případné výroby některých tech. celků. Ale to by nám ukázal onen zmíněný tendr, který se nekoná. Koukněte např. jak se snaží výrobci BVP.Skrýt celý příspěvekTak AW-249 je zatím neopustil rýsovací prkna a AW-149 létá všehovšudy 7 kusů. Pravda dalších 25 je objednáno, ovšem jestli byl systém H-1 kritizován pro svou malou rozšířenost je ...Zobrazit celý příspěvek
Tak AW-249 je zatím neopustil rýsovací prkna a AW-149 létá všehovšudy 7 kusů. Pravda dalších 25 je objednáno, ovšem jestli byl systém H-1 kritizován pro svou malou rozšířenost je tohle vyloženě tragické.
Navíc kupovat v praxi neověřený zbraňový systém sebou nese značná rizika.Skrýt celý příspěvekDodnes takové riziko provozujeme a vychvalujeme, říká se mu Alca. :-) Zajímalo by mně, proč se snadno zavrhla možnost UH 60 a nebo S 70 (to co nabízeli poláci).
Dodnes takové riziko provozujeme a vychvalujeme, říká se mu Alca. :-) Zajímalo by mně, proč se snadno zavrhla možnost UH 60 a nebo S 70 (to co nabízeli poláci).
Tak až to protlačíte k Aeru a třeba do Meopty a někdo vyrobí a zavede větší počty než jen ty na papíře, můžete se s tím do tendru přihlásit. Až se někdo přihlásí, můžete z ...Zobrazit celý příspěvek
Tak až to protlačíte k Aeru a třeba do Meopty a někdo vyrobí a zavede větší počty než jen ty na papíře, můžete se s tím do tendru přihlásit. Až se někdo přihlásí, můžete z nabízeného vybírat.Skrýt celý příspěvek
Nemá cenu obhajovat neobhajitelné - resp. jediná možní obhajoba je politické hledisko demonstrovaného vazalství/vděčnosti USA, které je ale subjektivní, nepovinné a diskutabilní. ...Zobrazit celý příspěvek
Nemá cenu obhajovat neobhajitelné - resp. jediná možní obhajoba je politické hledisko demonstrovaného vazalství/vděčnosti USA, které je ale subjektivní, nepovinné a diskutabilní. :)
Nemáme co protlačovat Meoptě či Aeru, nebyl pro to prostor, šance, nic.
Jsem toho názoru, že chrudimáci by uvítali i S-70 ve verzi Battlehawk. Co by se bývalo bylo mohlo podařit dohodnout s našimi podniky je pouhá spekulace.
Ale jak už tu zaznělo, bylo by to politicky vydrzlé.
Stejně tak s Gustou Westlandů.Skrýt celý příspěvekLuky dovolím si lehce připomenout, že Chrudimáci jsou "náklad". Uživatelem bude 221."tygří" vrtulníková letka. A co jsem vypozoroval, tak ti z vize Battlehawk extra odvázaní ...Zobrazit celý příspěvek
Luky dovolím si lehce připomenout, že Chrudimáci jsou "náklad". Uživatelem bude 221."tygří" vrtulníková letka. A co jsem vypozoroval, tak ti z vize Battlehawk extra odvázaní nebyli.Skrýt celý příspěvek
Luky: Také na to hledím. :( Ale opravdu, které řešení bylo v soutěží porovnatelné? Kdo nabízel vojenský bojová vrtulník, se vším co k tomu patří? Když jeden nabídne tank, druhý ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: Také na to hledím. :(
Ale opravdu, které řešení bylo v soutěží porovnatelné?
Kdo nabízel vojenský bojová vrtulník, se vším co k tomu patří?
Když jeden nabídne tank, druhý osobní auto z kulometem, opravdu je potřeba dělat soutěž?Skrýt celý příspěvek@Jirosi to už jen trollíš.. @skelet teď jen můžu hádat nakolik to byl jednotný názor nebo co za ním bylo....zda by jim vadil i UH-60 nebo jim na Battlehawku (který je samozřejmě ...Zobrazit celý příspěvek
@Jirosi
to už jen trollíš..
@skelet
teď jen můžu hádat nakolik to byl jednotný názor nebo co za ním bylo....zda by jim vadil i UH-60 nebo jim na Battlehawku (který je samozřejmě již vyvinut) vadila absence některých citlivých technologií...?
Kažopádně pod tématem o průmyslové spolupráci jsem ho uvedl z toho důvodu, že se dělá u sousedů a předpokládám, že do UH-60M by Meoptu ani ostatní firmy nepustili.Skrýt celý příspěvekLuky
Armáda by jsme žádný Battlehawk nekupovala (to je jen marketingová značka výrobce). Nakupoval by se ozbrojený UH-60M. Nic víc, nic míň.Luky
Armáda by jsme žádný Battlehawk nekupovala (to je jen marketingová značka výrobce). Nakupoval by se ozbrojený UH-60M. Nic víc, nic míň.@Scotty ...protože z politických důvodů ...Zobrazit celý příspěvek
@Scotty ...protože z politických důvodů nepoptala
https://www.armadninoviny.cz/b...
http://interactive.rotorandwin...
@skelet
Tomu nerozumín...na 10+km (až 25km) je Battlehawk velmi malý, ještě navíc za kopcem a nemusí se vůbec přiblížit, aby ty Sosny a Tungusky odpáral (ani nemusí nikam vyskakovat). Tak konkrétně v PT boji by byl dost v pohodě a i menší, než jejich současná stodola Mi-24.
ˇMinimálně chráněný...lol...no jasně :-D Jednou je to tank, napříště....
Už prosím nereagujte a nenuťte mě odpovídat, fakt mě to nebaví. Oba píšete jen o poslední fázi a volbě z politicky zúženého výběru. Tam už není mimo počty a transportní kapacity moc co rozporovat. Fakt hrozný překvápko, že by někdo z Náměště rád Viper. Pokud možno celou letku nebo dvě. To je asi tak dobrá zpráva, jako když důchodcovi řeknou, že mu zvednou na Silvestra důchod o 120%.Skrýt celý příspěvek"Tak konkrétně v PT boji by byl dost v pohodě a i menší, než jejich současná stodola Mi-24." Ale skrytý útok na kolonu je jen jedna z mnoho schopností požadovaných po stroji. Ta ...Zobrazit celý příspěvek
"Tak konkrétně v PT boji by byl dost v pohodě a i menší, než jejich současná stodola Mi-24."
Ale skrytý útok na kolonu je jen jedna z mnoho schopností požadovaných po stroji. Ta nejdůležitější je eskort transportů na místo výsadku. Transport nemůžeš krýt z 10km. Za tím musíte až nad přistávací zónu.
Potom tam musíš zajisti oblast, tak dlouho jak bude chráněný v citlivé pozici. A teprve po jeho odletu se stáhnout. Na to boční střelci opravdu nestačí, proto se na začátku vymysleli "bitevní vrtulníky"!Skrýt celý příspěvekTak Luky ono na tebe de facto nemá cenu reagovat. Buď tu tlačíš hodně lehký Wildcat nebo Battlehawk. Nic proti nim, jsou to fajn stroje, ale u obou je tam velké ale .. jeden je ...Zobrazit celý příspěvek
Tak Luky ono na tebe de facto nemá cenu reagovat. Buď tu tlačíš hodně lehký Wildcat nebo Battlehawk. Nic proti nim, jsou to fajn stroje, ale u obou je tam velké ale .. jeden je malučký a hodil by se jako náhrada W-3, a druhý je zase "kolumbijský".Skrýt celý příspěvek
@Skelet pochop, že já už teď vůbec nic netlačím.....jen reaguji (na různé nesmysly, zejména mě dostal ten, že nic jiného neexistuje, nemohlo být jinak) Co se týče H1, tak ta mi ...Zobrazit celý příspěvek
@Skelet
pochop, že já už teď vůbec nic netlačím.....jen reaguji (na různé nesmysly, zejména mě dostal ten, že nic jiného neexistuje, nemohlo být jinak)
Co se týče H1, tak ta mi technicky nevadí. Pokud ale budou z jedné letky dvě, tak mě jako občana/daňového poplatníka totálně sere, že bez pořádnýho výběrka.
Mohli si přeci udělat procentuelní kritéria, ve kterých by dali větší váhu bitevní roli, sdílení dílů, začínat na V....o pár procentních bodů by porazil Bell konkurenci, a nikdo by nemohl říci ani popelSkrýt celý příspěvek
Nějak nevidím ty motory v prostoru osádky. Ať se dívám, jak se dívám, vidím je tam, kde jsou u většiny konvenčních vrtulníků, tedy nad přepravním prostorem. Respektive jsou za ním, ...Zobrazit celý příspěvek
Nějak nevidím ty motory v prostoru osádky. Ať se dívám, jak se dívám, vidím je tam, kde jsou u většiny konvenčních vrtulníků, tedy nad přepravním prostorem. Respektive jsou za ním, což je výhoda třeba při nepovedené autorotaci, když se utrhnou z lože a propadnou do nákl. prostoru... Tak jak se to stalo u Mi-24 na Borech při zpackaném nácviku přistání na jeden motor. Doplatil na to palubní technik Josef Šašák - mladý kluk krátce po škole, budiž mu země lehká... No a reduktor je u UH-1Y taky tak nějak tam, kde má u konvenčního vrtulníku být, tedy hned pod rotorovou hlavou.Skrýt celý příspěvek
Úplně blbě se zeptám – co je tedy vlastně v prostoru mezi střelci? A proč novější vrtulníky jsou prostorově řešené tak, aby tam tenhle „zavázející vystupek“ nebyl?
Úplně blbě se zeptám – co je tedy vlastně v prostoru mezi střelci? A proč novější vrtulníky jsou prostorově řešené tak, aby tam tenhle „zavázející vystupek“ nebyl?
V tom prostoru jsou zejména palivové nádrže - tři z celkem pěti (zbylé dva jsou pod podlahou) a ještě se dají místo raketnic přidat dva přídavné tanky. Dobrý popis stroje je např. ...Zobrazit celý příspěvek
V tom prostoru jsou zejména palivové nádrže - tři z celkem pěti (zbylé dva jsou pod podlahou) a ještě se dají místo raketnic přidat dva přídavné tanky.
Dobrý popis stroje je např. zde:
https://thaimilitaryandasianre... Skrýt celý příspěvek
Scotty Pouze politika, finance nehrají roli, když přijde nařízení z Moskwingtonu, tak se rozkaz splní. Je to velká ostuda, za komančů jsme si, díky embargům, moc vybírat nemohli, ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Pouze politika, finance nehrají roli, když přijde nařízení z Moskwingtonu, tak se rozkaz splní. Je to velká ostuda, za komančů jsme si, díky embargům, moc vybírat nemohli, nyní nám tvrdí, že jsme demokratická, svobodná a suverenní země, a až podezřele často se politici možnosti výběru dobrovolně vzdávají. A to údajně ve prospěch ČR.Skrýt celý příspěvek
Lemkine příspěvky jako ten váš, je ukázkou toho, jak málo o tom víte. Je to ukázka jen vašeho názoru, bez znalosti konkrétních informací. Ve vašem komentáři vidím (nevím zda ...Zobrazit celý příspěvek
Lemkine
příspěvky jako ten váš, je ukázkou toho, jak málo o tom víte. Je to ukázka jen vašeho názoru, bez znalosti konkrétních informací. Ve vašem komentáři vidím (nevím zda úmyslné, nebo fakt jen neznalost) ignorování základních rozdílů, procesů a výsledků.
Pro vás to napíšu jinak...
Původně 12 ks za nějakých cca 5 mld Kč znamenal projekt na malé, slovy MALÉ vrtulníky.
Pak, došlo k nějakému záblesku někde mezi GŠ AČR a MO ČR, našly se nějaké volné peníze a začaly spekulace. Varianty s tzv. plus šest...což měla být náhrada za dosluhující W3A. Ve stejné době, v souvislosti s 12 ks víceúčelových vrtulníků, si někdo vzpomněl...zase někde mezi GŠ AČR a MO ČR...že nám končí i Mi24/35 a bylo by dobré alespoň udržet schopnosti. Takže jedním projektem nákupu jsme chtěli řešit více potřeb. Já tomu říkám takový klasický český improvizační um.
Na tom jsem vám jenom chtěl demonstrovat jak vypadá rozdíl, mezi vojenskou potřebou a politickým rozhodováním. Projekt, jeho podmínky a finance se určitě několikrát měnily, přizpůsobovaly potřebám a politické vůli.
Moc generálů v Armádě nemáme, za VzS síly též ne, takže já si myslím, že byste mohl být daleko adresnější a zkusit označit přímého "viníka" toho, co tu sám kritizujete.
Takže...například termín marketingový průzkum jde asi za politickou reprezentací.
Nevím, kde jste přišel k 24ks za 29 mld...to už předjímáte opakovaný nákup stejných vrtulníků? Já bych se držel toho, co zatím bylo oznámeno, ale ještě nesplněno. Tedy rozhodnutí pořídit kombinaci UH/AH v poměru 8/4 ks.
Bylo vybráno z toho, co bylo nabídnuto. Z poslední uvedené dvojice to nakonec asi bude to více "vojenská" řešení.
Vždy mě pobaví, když vojáky označí za "blbečky" někdo, kdo svým komentářem odhalí vlastní neznalost armádního prostředí.Skrýt celý příspěvekAno předjímám, pokud by totiž zůstalo u 8/4 a jakože se to může na krásně stát, tak dle vašeho popisu improvizačního umu (který je bohužel realitou), si dovolím Vás jako obhajitele ...Zobrazit celý příspěvek
Ano předjímám, pokud by totiž zůstalo u 8/4 a jakože se to může na krásně stát, tak dle vašeho popisu improvizačního umu (který je bohužel realitou), si dovolím Vás jako obhajitele oněch poměrů vedoucích k improvizačnímu umu označit za blbečka společně s některými pány v AČR a MO......., bez urážky. Stav 8/4 by totiž byl nejdražším řešením, které navíc neřeší vůbec nic............, vlastně ano nemusela by se k němu kupovat žádná výzbroj.Skrýt celý příspěvek
lemkine...vy neumíte číst? Já neobhajuji nějaký improvizační šum, pako. Já jen vysvětluji, že požadavky AČR se mohou lišit od toho co si představuje politická repre. Takže ...Zobrazit celý příspěvek
lemkine...vy neumíte číst?
Já neobhajuji nějaký improvizační šum, pako. Já jen vysvětluji, že požadavky AČR se mohou lišit od toho co si představuje politická repre. Takže pokaždé, když politici nejsou ochotni zvolit komplexní řešení přichází ke slovu kompromis. My jej prostě musíme udělat, protože současná technika jde do prdele a my prostě potřebujeme na něčem létat a plnit úkoly, které nám ti politici zadali. Z nabízeného byl tohle asi ten nejlepší kompromis.
Jasně, že bychom chtěli letku AH64E a k tomu letku UH60M, nebo třeba rovnou FVL...ale civil jako vy ve vládě se vždy zapotí, když má obhájit výdaje na obranu.Skrýt celý příspěvek
TF-HU Přesně ve věci financí je vždy zakopán pes. Politici oznámí, že to bude za nějakou maximální sumu a pak se nestačíme divit. Nějaký průzkum trhu a reálné zhodnocení situace ...Zobrazit celý příspěvek
TF-HU
Přesně ve věci financí je vždy zakopán pes. Politici oznámí, že to bude za nějakou maximální sumu a pak se nestačíme divit. Nějaký průzkum trhu a reálné zhodnocení situace absolutně chybí.
Jediné jak eliminovat pohádky výrobců o tom jak jsou skvělí lze jedině reálnými testy v místních podmínkách. Zatím se na to u všeho rezignovalo, možná se to změní s BVP.Skrýt celý příspěvekflankere.jirko...ale dělá, vy to jen nevidíte. Básníte si tu svoje pohádky a čtet média, které neznají ani vojenskou terminologii. Dost často je to o lidech, pohádkáři jako vy by ...Zobrazit celý příspěvek
flankere.jirko...ale dělá, vy to jen nevidíte. Básníte si tu svoje pohádky a čtet média, které neznají ani vojenskou terminologii. Dost často je to o lidech, pohádkáři jako vy by měli sami rezignovat...Skrýt celý příspěvek
Upozorňuji, že MO neobjednává žádné přilbové zaměřovače TopOwl.
Upozorňuji, že MO neobjednává žádné přilbové zaměřovače TopOwl.
To jsem přesně čekal......14 ks Hellfire , žádné TopOwl a zdejší US Hujeři vyskakují jak čertíci.....
To jsem přesně čekal......14 ks Hellfire , žádné TopOwl a zdejší US Hujeři vyskakují jak čertíci.....
V tom případě nám prozraďte co se skrývá pod položkou Helmet Mounted Displays.
V tom případě nám prozraďte co se skrývá pod položkou Helmet Mounted Displays.
Možná se špatně dívám, ale já tam žádnou položku "Helmet Mounted Displays" nevidím. Naopak ve schvalovacím dokumentu pro Bahrajn i pro Pákistán jsou ty přilby explicitně ...Zobrazit celý příspěvek
Možná se špatně dívám, ale já tam žádnou položku "Helmet Mounted Displays" nevidím. Naopak ve schvalovacím dokumentu pro Bahrajn i pro Pákistán jsou ty přilby explicitně uvedeny.
Česká republika:
https://www.dsca.mil/major-arm...
Bahrajn:
https://www.dsca.mil/major-arm...
Pákistán:
https://www.dsca.mil/major-arm... Skrýt celý příspěvekTy jsou v nabídce UH-1Y. Zjevně nedávali už jednou schválenou položku i do druhé nabídky (žádný konkrétní počet tam není uveden).
Ty jsou v nabídce UH-1Y. Zjevně nedávali už jednou schválenou položku i do druhé nabídky (žádný konkrétní počet tam není uveden).
Ano, máte pravdu, je to bez počtu kusů uvedeno v dokumentu DSCA z října 2017, kdy se schvaloval prodej 12ks UH-1Y. Děkuji za upozornění. Odkaz ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, máte pravdu, je to bez počtu kusů uvedeno v dokumentu DSCA z října 2017, kdy se schvaloval prodej 12ks UH-1Y. Děkuji za upozornění.
Odkaz zde:
https://www.dsca.mil/major-arm... Skrýt celý příspěvek
S tou objednávkou munice to nevidím tak špatně. Objednáno je to společně s dodáním strojů. I ta munice má nějakou zivotnost. V prvním roce asi víc těch Hellfire potrebovat ...Zobrazit celý příspěvek
S tou objednávkou munice to nevidím tak špatně. Objednáno je to společně s dodáním strojů. I ta munice má nějakou zivotnost. V prvním roce asi víc těch Hellfire potrebovat nebudou..to bude spis na výcvik aby si zvykli letat v plným osazením. Pokud bude kazdorocne v rozpočtu něco zbývat tak mohou vždy dokoupit..dodavky budou rychle a zivotnost bude o to delší.
Snad casem vyjde i nějaké srovnání Viperu s ostatními bitevníky na trhu. Docela by mě zajímalo jestli je to spis nejaky kompromisní light vrtulník, nebo budeme mit technologickou špičku. Na AH 64 asi nemá ale to uz je i jina cenova kategorie.Skrýt celý příspěvekZáleží jaký parametr porovnáváme. Viper je plnohodnotný bitevník, žádný "light" šidítko. Je o něco rychlejší než Apache, na druhou stranu má max. přetížení + 2,5 g, Apache má až + ...Zobrazit celý příspěvek
Záleží jaký parametr porovnáváme. Viper je plnohodnotný bitevník, žádný "light" šidítko. Je o něco rychlejší než Apache, na druhou stranu má max. přetížení + 2,5 g, Apache má až + 3,5 g a tedy i větší letovou obálku. Pro srovnání, Mi-24 má max + 1,8 g a vůbec nemůže do mínusu. AH-1Z má - 0,5 g, Apache nevím,ani jak je to u nich se statickým a dynamickým dostupem, bylo by třeba gůglit...Skrýt celý příspěvek
Trošku light asi bude ve smyslu pancéřování, ale to dle mě není velký problém (možná trochu u bočních skel?). Se zálohováním a ochranou důležitých systémů na tom bude slušně. Když ...Zobrazit celý příspěvek
Trošku light asi bude ve smyslu pancéřování, ale to dle mě není velký problém (možná trochu u bočních skel?). Se zálohováním a ochranou důležitých systémů na tom bude slušně.
Když působí při zemi a nouzově sedne, posádka většinou přežije.
K zemi jdou většinou všechny stroje, co to koupí manpadem...tady je šance, že druhý motor v nouzovém režimu dotahne stroj do bezpečí. Ale většinou se stejně mixerům všechno splaší ještě v luftu, je to docela debilní vynález :)
Jinak hadrový Hurricane je považován za odolnější stroj, než duralový Spitfire :)....to jen, že mi tu někteří často předhazují lásku k "papírákům". :)Skrýt celý příspěvekKdysi jsem někde viděl video, kde mariňácká Whiskey bohorovně kroužila nad takovým tím klasickým afgánským dvorem se sadem. Byla v levém náklonu a pilot to krz boční polykarbonát ...Zobrazit celý příspěvek
Kdysi jsem někde viděl video, kde mariňácká Whiskey bohorovně kroužila nad takovým tím klasickým afgánským dvorem se sadem. Byla v levém náklonu a pilot to krz boční polykarbonát koupil od borce s pkm (krčil se pod stromem)....myslím, že střelec pak stroj dotáhl na základnu.
Už to asi nenajdu, neb s internety moc neumím.Skrýt celý příspěvekZase on je rozdíl to dostat "manpad", než když by to šlo k zemí pokaždé když tom někdo práskne z automatu na zdař bůh.
Zase on je rozdíl to dostat "manpad", než když by to šlo k zemí pokaždé když tom někdo práskne z automatu na zdař bůh.
To jsou takové tvoje pocity, že všechny víceúčelové stroje (tj. nespecializované bitevní vrtulníky) jdou k zemi pokaždé, když po nich někdo nazdařbůh vystřelí z koloniální ...Zobrazit celý příspěvek
To jsou takové tvoje pocity, že všechny víceúčelové stroje (tj. nespecializované bitevní vrtulníky) jdou k zemi pokaždé, když po nich někdo nazdařbůh vystřelí z koloniální kulovnice, kdežto monofunkce se jiskří v ohňostroji odrážejících se střel všech ráží, zatímco si jejich osádky v klidu vyhledávají cíle....Skrýt celý příspěvek
Tohle nemá nic společného s tím co sem napsal... Vojenské stroje nevznikli z důvodů, že by někdo měl spoustu peněz co je potřeba utratit. Kdežto militarizované civily vznikly ze ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle nemá nic společného s tím co sem napsal...
Vojenské stroje nevznikli z důvodů, že by někdo měl spoustu peněz co je potřeba utratit.
Kdežto militarizované civily vznikly ze snahy si z balíku peněz na vojenské stroje ukousnout. Konkurují cenou, nikoliv výkony!Skrýt celý příspěvekCo jsi napsal? Třeba tohle: "Bez bitevních vrtulníků bychom přišli o schopnost operovat mimo území z ohrožením. To už si můžeme skutečně koupit civilní stroje." Co je na ...Zobrazit celý příspěvek
Co jsi napsal?
Třeba tohle:
"Bez bitevních vrtulníků bychom přišli o schopnost operovat mimo území z ohrožením. To už si můžeme skutečně koupit civilní stroje."
Co je na UH60/S-70i nevojenského?
Ne naptám se a ani nechci slyšet odpověďSkrýt celý příspěvekTeda ta tvoje věta je celkem těžko pochopitelná (nemyslím překlep/autokorekci). Přišli bychom o schopnost operovat mimo ohroženou oblast. hmmm fakt tomu dává smysl až druhá ...Zobrazit celý příspěvek
Teda ta tvoje věta je celkem těžko pochopitelná (nemyslím překlep/autokorekci).
Přišli bychom o schopnost operovat mimo ohroženou oblast. hmmm fakt tomu dává smysl až druhá věta.
Po rozluštění tvého sdělení se domnívám, že bez čistého bitevníku to můžou vše být čistí civilové a je to jedno. Vyspělý postoj.
Vůbec ti nedochází, že existuje kategorie víceúčelového vojenského vrtulníku, jako UH-60, Lynx... atd. které jsou navíc ryze vojenské (vznikly od prototypu pro armádu). S tou čistotou je to ale velmi komické, protože i civilní odvozeniny od UH60, UH1 existují a jsou úspěšné. Paradoxně nejryzejší je právě Lynx, protože se v civilu neujal. Tímhle pseudoargumentem bych tě mohl utýrat, ale nejsem idiot.Skrýt celý příspěvekAno, UH-60 je vojenský vrtulník! Ale operuje v kooperaci ah-64. Plánujeme koupit Ah-64... Ne! Lynx má jiný účel bojového nasazení. Ten je právě nejvíce podobný druhému řešení od ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, UH-60 je vojenský vrtulník!
Ale operuje v kooperaci ah-64. Plánujeme koupit Ah-64... Ne!
Lynx má jiný účel bojového nasazení. Ten je právě nejvíce podobný druhému řešení od AgustaWestland. Tedy ani jeden není určená k doprovodu multifunkčních vrtulníků. I když to určitě mohou dělat, fyzikálně jim nic nebrání.Skrýt celý příspěvekDovol abych ti podesáté připomenul, že poptáván byl víceúčelový (tedy stěžejní transport!) stroj v počtu 12ks! Kdyby byly poptávané dvě letky - jedna víceúčelová, druhá čistě ...Zobrazit celý příspěvek
Dovol abych ti podesáté připomenul, že poptáván byl víceúčelový (tedy stěžejní transport!) stroj v počtu 12ks!
Kdyby byly poptávané dvě letky - jedna víceúčelová, druhá čistě útočná, Gusta by nám nabídl i čistě útočnou!
Ty bys pak byl první, komu by nemohl vadit militarizovaný civil ve víceúčelové letce, neb z tvých prohlášení plyne, že by se mohlo klidně jednat o civilní verzi nastříkanou na zeleno!Skrýt celý příspěvekA ještě malá poznámka pod čarou - v tom tebou postnutým filmu (díky) se čistě útočný Apache moc nevyznamenal....myslím, že kromě slepého přeletu nad řídkým lesem, který byl plný ...Zobrazit celý příspěvek
A ještě malá poznámka pod čarou - v tom tebou postnutým filmu (díky) se čistě útočný Apache moc nevyznamenal....myslím, že kromě slepého přeletu nad řídkým lesem, který byl plný Tálibů...mu došlo palivo a pak ještě předvedl v závěru naprosto zbytečný přelet neeliminovaného cíle. Takhle se hloupě přibližovat na 20m k špatně vyzbrojeným trhanům s RPG je super taktika.
Ale to je filmová řeč a zkratka...Skrýt celý příspěvekNení to tak dlouho, co jsem se probíral starším článkem z Australian Aviation na téma zranitelnosti vrtulníků (autor Dr. Carlo Kopp). V podstatě z toho vyplývá, že vrtulník je ...Zobrazit celý příspěvek
Není to tak dlouho, co jsem se probíral starším článkem z Australian Aviation na téma zranitelnosti vrtulníků (autor Dr. Carlo Kopp). V podstatě z toho vyplývá, že vrtulník je jedním z nejzranitelnějších prostředků na bojišti. Pomalý let, hlučnost... Neexistuje spolehlivá ochrana, pouze kombinace tří správných opatření: vhodný typ pro danou misi, vhodná taktika nasazení a maximální zabezpečení po stránce průzkumu situace, REB, pasivních a aktivních prostředků ochrany. Pokud bude někdo s Apachem nebo Viperem lítat jako blbec nad partičkou ručníkářů, co mají pod hábitem Manpady, tak bude mít smůlu, i kdyby na tom měl o tunu pancéřování navíc. Stále větší pozornost je věnována balistické odolnosti rotoru (zvlášť s trendem rostoucí plnosti rotorového disku) a v tomto ohledu jsou mašiny H-1 naprostá špička...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...