Chramčichin: Klauni z NATO nás neohrozí, hrozba je Čína

Ruské jednotky na Dálném východě se stále spolehají na obstarožní systémy protivzdušné obrany ZSU-23-4 Šilka / Public Domain

Aleksandr Chramčichin, zástupce ředitele moskevského Ústavu politické a vojenské analýzy, v článku „Přesuní kontingentů: Nikdo a nic nemůže ochránit Dálný východ“, zveřejněném ve vlivném ruském vojenském magazínu Vojensko-průmyslový kurýr, kritizoval stav ruské armády na Dálném východě. Podle Chramčichina vybavení ruské armády v Centrálním a Východním vojenském okruhu připomíná spíše muzeum starožitností.

Být neustále ve střehu

Ruská armáda před deseti lety zahájila rozsáhle reformy zaměřené na restrukturalizaci, modernizaci a vybavení vojáků v souladu s požadavky 21. století. Reformy přinesly Rusku zcela odlišné, pro Rusko příznivé, geopolitické postavení. Správnost reforem potvrdilo zejména úspěšné nasazení ruských sil v Sýrii.

 

 

Chramčichin však upozorňuje, že není žádný důvod ke spokojenosti. „V dnešní době je každá sféra života a geopolitická soutěž ‚závodním kolem‘: pokud nebudete šlapat, okamžitě spadnete. To se týká nejvíce vojenské sféry. A v ozbrojených silách Ruské federace je třeba mnoho změn a zlepšení,“ píše Chramčichin.
 

Rusko se musí zejména vypořádat s pomalu upadajícím potenciálem strategických jaderných sil. Armáda zavádí nové mezikontinentální střely RS-24 Jars, ale ty nedokáží plně nahradit potenciál (ničivost) vyřazovaných raket Topol, UR-100N a R-36, zvláště pokud jde o počet jaderných hlavic.

 

Chramčichin navrhuje masivní investice do ruských jaderných sil (především těch mobilních), uzavření nové rusko-americké jaderné smlouvy START 3 (výhodné pro Rusko) a odstoupení od smlouvy o nešíření jaderných raket středního doletu (INF Treaty). Cílem je, aby protivníci na západě i na východě nevěděli, kde a kolik má Rusko raket.

 

Autor v článku však zejména upozorňuje, že vojenské jednotky v Centrálním a Východním vojenském okruhu jsou vybaveny muzeální vojenskou technikou. Jde o oblasti ležící od Moskvy až ke Kamčatskému poloostrovu, stejně jako prakticky celá délka jižních hranic Ruska. Tyto jednotky nejsou schopni čelit případném útoku čínské armády, nebo útoku Spojených států a Japonska na Dálném východě.

 

Mimo článek ruského autora musíme připomenout, že velmi dlouhé ruské hranice představovaly pro Moskvu vždy velký bezpečnostní problém. Z toho důvodu Rusko vybudovalo mohutné výsadkové jednotky, které se mohou rychle přepravit na obrovské vzdálenosti. Další zárukou ruské územní integrity (což stále platí) je neustále vyhrožování jadernými zbraněmi všem potenciálním protivníkům.

 

Samozřejmě upadání potenciálu ruských jaderných sil, společně s prudkým vojenským rozvojem u možných potenciálních protivníků vyvolává v Kremlu obavy, že některý z mocenských protivníků může zkusit „štěstí“. Platí to zejména pro Čínu, které se díky rostoucímu počtu obyvatel a změnám v životním prostředí neustále (a zřejmě nezadržitelně) zmenšuje životní prostor.

 

Hrozba je Čína

„Je třeba výrazně posílit a dokončit přezbrojení vojsk Centrálního a Východního vojenského okruhu. Pokud je obrana země západně od Uralu mimořádně uspokojivá, pak všechno na východ od ní má znaménko mínus,“ píše Chramčichin.
 

Například v Západním a Jižním vojenském okruhu ruské letectvo provozuje více než 500 taktických bojových letadel, v Centrálním okruhu však pouze 100 letadel. To platí také pro pozemní jednotky, i když sám Centrální okruh, a je to dáno i jeho obrovskou územní rozlohou, která tvoří přirozené nárazníkové pásmo obrany, není přímo vojensky ohrožen.
 

Problém podle Chramčichina je, že jednotky z Centrálního okruhu jsou postupně přesouvány více na západ (například k hranicím s Ukrajinou) a nové vybavení dostávají jako úplně poslední. Přesun k hranicím s Ukrajinou je podle autora správný, ale jednotky „střed“ musí získávat kompenzaci, aby mohli fungovat jako přirozená vojenská záloha pro další vojenské okruhy.
 

Situace ve Východním okruhu, co se týče moderní techniky, je rovněž neúnosná a navíc se zde nelze „vymlouvat“ na geografickou polohu. Například izolované jednotky na ostrovech Kurily, Sachalin a poloostrovu Kamčatka se nemají jak bránit proti případnému japonskému a americkému útoku.

 

Výzbroj jednotek ve Východním vojenském okruhu je například postavena na zastaralých bojových vozidlech pěchoty BVP-1 nebo na protiletadlových systémech krátkého dosahu ZSU-23-4 Šilka.  
 

Chramčichin však upozorňuje, že skutečná hrozba přichází z jihu: „Mnohem těžší bude bojovat na území (od Bajkalu po Vladivostok) proti radikálně obnovené vojenské síle Čínské lidové armády [...]. Určitě můžeme začít tím, že se zbavíme mizerné propagandistické komedie o ‚strategickém partnerství‘ s Čínou a toho, že Čína nás vůbec neohrožuje. Je to však ještě větší tabu, než nekonečné příběhy o smrtící hrozbě od impotentních [evropských - pozn. red.] klaunů z NATO.“

 

Ruský autor se ptá, zda opravdu potřebuje Rusko tak početné jednotky u evropských hranic a navrhuje, aby se přesunuly na jih proti skutečné hrozbě v podobě Číny. Na hranicích s Čínou pak autor doporučuje vytvoření nových jednotek s nejmodernější vojenskou technikou.

 

Kvantita je stejně důležitá jako kvalita

Dle Chramčichina je nutné pořizovat vojenskou techniku ve velkém množství. Války na Donbase a na Středním východě ukázaly, že klasická válka způsobuje katastrofálně velké ztráty na obrněné technice.

 

Za tuto ztracenou techniku neexistuje náhrada a tak jediným způsobem je posilování pasivní a aktivní ochrany vozidel, jako to nabízí nová platforma Armata. Chramčichin považuje zavedení tanků T-14 a bojových vozidel T-15 do výzbroje za „zásadní krok v ruské vojenské historii“. Platforma Armata vyniká především svou mimořádnou balistickou ochranou.

 

„Je nesmírně důležité poznamenat, jak ukazují zkušenosti z výše uvedených válek, kvantita je stejně důležitá jako kvalita. Vojenské techniky musí být hodně, jinak její nákup nemá žádný smysl, jak ve vojenském, tak hospodářském směru. Současná evropská praxe nákupu nové vojenské techniky v mikroskopických množstvích je hrubým a nesmyslným plýtváním peněz. Je třeba buď koupit hodně techniky, nebo nekupovat nic,“ myslí si Chramčichin.

 

Autor na jednu stranu navrhuje koupit tisíce tanků T-14 a bojových vozidel T-15, ale na druhou stranu zpochybňuje nákup bojových vozidel Kurganěts-25 a Bumerang.  „Možná jde o dobrá vozidla, ale jsou postaveny podle tradičních přístupů, které, jak již bylo uvedeno výše, vedou k obrovským ztrátám, a to jak samotných vozidel, tak i přepravovaného mužstva,“ varuje ruský autor.

 

Zbytečný Su-57

Ruské letectvo zase trápí nedostatek specializovaných (tankovací letouny, AWACS, letouny radioelektronického boje, průzkumné stroje) a dopravních letadel. Nedostatek těchto letounů snižuje účinnost bojové složky letectva. Jasně zaostává dopravní letectvo, což je podle ruského autora důsledkem zhroucení výroby civilních letadel v Rusku.

 

V Rusku je mnoho míst, kde se bez letadel nedá dostat. Problém nyní umocňuje často zmiňovaná náhrada obřích dopravních letadel An-124. Podle Chramčichina je ztráta schopností v podobě An-124 nepřijatelná, ale například podle Ruslana Puchova je vývoj nástupce An-124 v současných ruských podmínkách nemožný.
 

V případě bojového letectva autor navrhuje zásadně zvýšit počty. Například 134 objednaných stíhacích bombardérů Su-34 pro pokrytí obrovského ruského území nestačí, zvláště pokud budou vyřazeny strategické bombardéry Tu-22M3 bez náhrady. Další otázkou je bitevní Su-25, bez kterého nelze vést klasickou nebo protipovstaleckou válku (a bitevní vrtulník jej nenahradí). Ruská armáda proto potřebuje nové bitevní letadlo nebo dron.

 

V případě stíhačky páté generace Su-57 je podle autora klíčová otázka, kdy a v jakém množství začne sériová výroba, a zda je vůbec zavádění Su-57 nutné. „Není lepší místo toho koupit dalších dvě stě nebo tři sta Su-35S? Proč potřebujeme dvě modifikace Su-30, není snadnější udržovat jednu?“ ptá se autor.

 

Samostatným problémem je firma MiG, která ztrácí na vnitřní i vnější konkurenci. MiG-29 neumí konkurovat Su-27 a nejnovější MiG-35 je zase horší (kromě ceny) než Su-35S. Nákup 24 MiGů-35 ruským letectvem je tak pouze formální záležitost, aby se podpořil export těchto letadel. Dle Chramčichina jedinou možností pro firmu MiG je vyvinout velmi levný a jednoduchý stíhač kategorie MiG-21 nebo F-5.

 

„Ve věci námořnictva musíme najít sílu, abychom si uvědomili, že vytvoření vyvážené oceánské flotily je velmi přitažlivé z hlediska prestiže a vnějšího vlivu, ale zcela mimo ekonomickou sílu země. Nemáme alternativu k ponorkám, konstrukce nových ponorek by měla být absolutní prioritou,“ komentuje autor stav ruského námořnictva. Chramčichin navrhuje zcela opustit myšlenku stavby ruských letadlových lodí a torpédoborců, a soustředit se na stavbu lodí velikosti fregat a níže.

 

„Je třeba vyhnout se chybě, kterou Washington udělal změnou orientace americké armády na válku se slabším nepřítelem, který není schopen přiměřené reakce. A tato chyba může být plně dokončena, pokud nepřijmeme syrskou zkušenost,“ píše na závěr Chramčichin.

 

„Konečně je nutné jasně pochopit, že konstrukce výkonných moderních letadel je nemožná bez stejně pokročilé a silné vědy (obzvláště od vyčerpání sovětské vědecké základny). Musíme se okamžitě vrátit ke klasickému vzdělávání, přičemž je potřeba opustit všechny ‚Boloňské procesy‘ a ‚vzájemné uznávání diplomů‘. Domácí vzdělání musí školit odborníky pro Rusko, a ne pro Západ. Tato otázka samozřejmě není v odpovědnosti ministerstva obrany, ale armádní oddělení může ovlivnit nezbytná rozhodnutí,“ uzavírá svůj článek ruský autor.

 

Zdroj: VPK


 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko otestovalo protiraketový systém S-500 Prometej

Podle americké televizní stanice CNBC, která se odvolává na svůj nejmenovaný (!) zdroj z prostředí ...

KOMENTÁŘ: Přikloní se Německo k Rusku nebo USA?

V dubnu letošního roku se uskutečnila dlouho očekávaná schůzka mezi Angelou Merkelovou a Donaldem ...

Ruslan Puchov: Rozvoj ruských vojenských schopností do roku 2027

Ruský vojenský analytik Ruslan Puchov, šéf moskevského think-tanku CAST (Centre for Analysis of ...

Ruská modulární letecká munice vzduch-země Grom

Ruská korporace Taktické raketové zbraně (TRZ) pracuje na zajímavé letecké munici vzduch-země Grom. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • BarryGold
    20:52 08.07.2018

    Tesil: Rusové neopustili východní Evropu dobrovolně ale protože byli insolventní. Udržovat impérium je drahé. A to je i nyní důvod, proč se nebudou jen tak vracet. Peníze za ...Zobrazit celý příspěvek

    Tesil: Rusové neopustili východní Evropu dobrovolně ale protože byli insolventní. Udržovat impérium je drahé. A to je i nyní důvod, proč se nebudou jen tak vracet. Peníze za drahou ropu za 140 USD/barrel rozfofrovali a dnes jsou zase bez peněz. A navíc ztratili Ukrajinu. Navždy.Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    17:15 08.07.2018

    Před časem opustili Rusové východní Evropu,umožnili sjednocení Německa a teď se budou pracně vracet, Omezené jaderné údery má ve svém repertoáru i NATO či spíše USA jako vedoucí ...Zobrazit celý příspěvek

    Před časem opustili Rusové východní Evropu,umožnili sjednocení Německa a teď se budou pracně vracet,
    Omezené jaderné údery má ve svém repertoáru i NATO či spíše USA jako vedoucí síla
    aliance.
    Evropa nedokáže čelit migrantům natož vojenskému zásahu,ale je vhodná na protiruské aktivity.Do kterých se nechá lehce vmanipulovat.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    17:06 08.07.2018

    cernakus: Pokud sis nevšiml, tak ty nálepky typu agresor, zlo, nebezpečí - dávají i Rusové směrem k NATO. Proti tomu nic nemám, je to klasické soupeření - nějaký ten vzájemný ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus:
    Pokud sis nevšiml, tak ty nálepky typu agresor, zlo, nebezpečí - dávají i Rusové směrem k NATO. Proti tomu nic nemám, je to klasické soupeření - nějaký ten vzájemný respekt by ale měl být i k nepříteli. přijde mi, že Rusové se tak nějak uchlácholili představou, že když už sami nemají na plnohodnotnou modernizaci armády, tak se vrátili k zesměšňování nepřítele, případně že Ruský člověk je schopnější než ti zhýčkaní na Západě. Obdobně byli o "morální" převaze vlastního národa, byli přesvědčeni Němci za WW1 (před Verdunem) nebo za WW2 - vzpomeň si jak si utahovali z Churchilla a Rusů... vždycky se ale ukázalo, že ty morální rozdíly nejsou dostatečně zásadní.

    Na Západě (v NATO) je možná reálné jisté tápání, ale populační a hlavně ekonomická převaha vůči Rusku je enormní. V rámci NATO je Rusko pořád bráno jako síla, se kterou je potřeba jednat a vést dialog. Pokud byse naše špičky chovaly jako Ruské, tak je nazýváme třeba "blátožrouty" nebo "ožralci" - tak se ale neděje a vulgární názvy jsou jen z druhé stranySkrýt celý příspěvek

  • gangut
    16:42 08.07.2018

    Rase A pozreli ste sa, čo je to za ústav? Takých ústavov je u nás v každej vačšej dedine - roznych ústavov Severoatlantických štúdií, všeliakých Paneurópskych mediálnych ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    A pozreli ste sa, čo je to za ústav? Takých ústavov je u nás v každej vačšej dedine -
    roznych ústavov Severoatlantických štúdií, všeliakých Paneurópskych mediálnych univerzít a podobne.Skrýt celý příspěvek

  • gangut
    16:42 08.07.2018

    Rase A pozreli ste sa, čo je to za ústav? Takých ústavov je u nás v každej vačšej dedine - roznych ústavov Severoatlantických štúdií, všeliakých Paneurópskych mediálnych ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    A pozreli ste sa, čo je to za ústav? Takých ústavov je u nás v každej vačšej dedine -
    roznych ústavov Severoatlantických štúdií, všeliakých Paneurópskych mediálnych univerzít a podobne.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    16:16 08.07.2018

    I z amerických zdrojů vyplývá, že si Rusové prostě myslí, že Západ "na to nemá koule", a že Rusko je připraveno přinášet větší oběti, pokud přijde na věc. Tomu se dá rozhodně ...Zobrazit celý příspěvek

    I z amerických zdrojů vyplývá, že si Rusové prostě myslí, že Západ "na to nemá koule", a že Rusko je připraveno přinášet větší oběti, pokud přijde na věc. Tomu se dá rozhodně věřit.
     
    Ostatně stačí se podívat na robustnost zázemí a schopnost absorbovat údery. Během zimy zničíte v Evropě několik elektráren a jsme v prde... .Rusko je příliš velké na nějaký koordinovaný útok, který ho dokáže srazit na kolena.
     
    Na této úrovní se navíc nehraje jen o to, jaká akce je reálná nebo ne, ale co si protivník myslí. Cílem je, aby si protivník myslel jen takové věci, jaké ten druhý chce. Američané například mají za to, že Rusové zkoumají možnost, jak by Evropa reagovala při omezeném jaderném úderu, například na vojenské letiště.
     
    Podle Američanů si Rusové myslí, že Evropa by se okamžitě vzdala a Rusové by si mohli nadiktovat podmínky, jaké chtějí. Problém není to, jak reálná ta akce je, problém je, že Rusové o takovém scénáři uvažují, počítají s nim a vyhovuje jim, že ta druhá strana se tohoto scénáře obává. A cílem NATO je, aby Rusové s tímhle nepočítali.
     
    Takhle se ta hra hraje.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    14:16 08.07.2018

    Cermakusy Ve vyspělých zemích je obvyklé, že představitelé vrcholných funkci jsou zároveň nositeli jistého morálního kreditu a je tedy nepřípustné se takto vyjadřovat. Bohužel u ...Zobrazit celý příspěvek

    Cermakusy
    Ve vyspělých zemích je obvyklé, že představitelé vrcholných funkci jsou zároveň nositeli jistého morálního kreditu a je tedy nepřípustné se takto vyjadřovat. Bohužel u nás a dále na východ tomu tak není, že to Rasemu vadí je ale správně a mělo by nás takových být mnohem více ( všichni ).Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    13:16 08.07.2018

    Rase: Jenže pohlaváři nato opravdu sasci (klauni) jsou. Jejich neprofesionalita, nejednoznačnost, nnevyzpytatelnost spodní si jiné přiléhavější označení ani nezaslouzi. Rusové ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:

    Jenže pohlaváři nato opravdu sasci (klauni) jsou. Jejich neprofesionalita, nejednoznačnost, nnevyzpytatelnost spodní si jiné přiléhavější označení ani nezaslouzi. Rusové zase dostávají nálepky typu agresor, zlo, nebezpečí.

    Na druhou stranu se odborník dost mýlí. Nebezpečím pro Rusko jsou právě ti sasci z nato. Vztahy Číny a Ruska jsou i z historického hlediska spíše dobré. Expanzní zájmy Číny jsou navíc namířeny na jihovýchod. Ne na nehostinný sever.

    Z důvodu slibu rasemu bylo z příspěvků odstraněno vulgarit:1Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:40 08.07.2018

    ten termín "klauni" mě docela dost praštil do očí. Čekal bych, že když už se někdo považuje za odborníka, což zástupce ředitele moskevského Ústavu politické a vojenské analýzy je, ...Zobrazit celý příspěvek

    ten termín "klauni" mě docela dost praštil do očí. Čekal bych, že když už se někdo považuje za odborníka, což zástupce ředitele moskevského Ústavu politické a vojenské analýzy je, nebo by měl být, tak bude používat poněkud jiná slova. Chtěl bych vidět reakci, kdyby někdo z NATO, stejně nazval protějšky v Rusku...Skrýt celý příspěvek

  • ruleta
    12:11 08.07.2018

    Posledni dva prelozene clanky z ruskeho kontextu pekne ukazuji propast, kterou mame s Ruskem. Staci ten slovnik "klauni", "Ve většině státu východní Evropy došlo po převodu ...Zobrazit celý příspěvek

    Posledni dva prelozene clanky z ruskeho kontextu pekne ukazuji propast, kterou mame s Ruskem.

    Staci ten slovnik "klauni", "Ve většině státu východní Evropy došlo po převodu svrchovanosti pod Evropskou unii k deindustrializaci a hospodářské, kulturní a intelektuální archaizaci. " a pak se jeste nekdo divi.

    Pekny vhled.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    08:28 08.07.2018

    Luky: Pozor na asymetriu osídlenia. V tých kľúčových dvoch okrskoch, ktoré by bolo treba nevyhnutne obsadiť na zabezpečenie prístupu k Jakutsku (Skovorodinsky a Tyndinsky rajón), ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky:
    Pozor na asymetriu osídlenia. V tých kľúčových dvoch okrskoch, ktoré by bolo treba nevyhnutne obsadiť na zabezpečenie prístupu k Jakutsku (Skovorodinsky a Tyndinsky rajón), žije dovedna iba asi 45k obyvateľov a ich počet klesá (za ZSSR to bolo 78k) - pri takom počte je vcelku jedno, koľko z nich je Rusov, lebo dovolenkujúcich zelených mužíkov, potrebných na udržanie daného územia, by bolo takmer určite viac.
    Vlastne v celej severozápadnej polovici Amurskéj oblasti (v 4 veľkých okrskoch), hraničiacej s Jakutskom, žije iba asi 1/10 celkového obyvateľstva - zvyšok je sústredený na juhovýchode. Osídlenie priľahlých, sevorovýchodnych, okrskov Zabajkalského kraja je menšie.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:03 07.07.2018

    Se šikmookými mužíky to máš nadlouho - Amurská oblast - Rusové 94,3 % Obsazená magistrály kýmkoli Rusáci nedovolí. ---------- U té kompatibilní podoby Ruska - jde o to pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Se šikmookými mužíky to máš nadlouho - Amurská oblast - Rusové 94,3 %

    Obsazená magistrály kýmkoli Rusáci nedovolí.
    ----------

    U té kompatibilní podoby Ruska - jde o to pro koho, jestli pro Evropu nebo USA.
    Neboj se, kdyby Rusko přestalo být pod tlakem, tak se postupně se zvyšující životní úrovní obyvatel začne kompatibilnit. S diktátem USA kompatibilní nikdy nebude, protože si od nich nenechají poroučet.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    21:27 07.07.2018

    Luky: Ako sa dostávajú do obrazu Mongolsko a Kazachstan? Veď Amurská oblasť je ešte aj od Mongolska mimo dosah. A mimo to by nešlo o klasickú inváziu (to je porušenie ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky:
    Ako sa dostávajú do obrazu Mongolsko a Kazachstan? Veď Amurská oblasť je ešte aj od Mongolska mimo dosah. A mimo to by nešlo o klasickú inváziu (to je porušenie medzinárodného práva), skôr vytváranie Ľudových republík zelenými mužíkmi.K žiadnej regulárnej vojne by nedošlo - už aj preto nie, že na ňu okrem Číny nemá v tom priestore nikto dostatok vojenských, alebo prinajmenšom hospodárskych síl (keby sa Rusko hospodársky zruinovalo vo vojne, prišlo by podstatne o viac).
    Prímorský kraj a Vladivostok nemusí Číňanov vôbec zaujímať, lebo ten "rybník", na breh ktorého by sa dostali, je obklopený ďalšími štátmi a teda blokovateľný.

    Rusi môžu blokovať iba trasu nad Ruskom, nie však cez kanadské vody, kým Číňania by mohli blokovať dopravu z oboch smerov tam i späť.

    Spolupráca Západu s Ruskom proti spoločnému súperovi naráža na podobný problém ako prípadná spolupráca s Treťou ríšou, alebo Japonským impériom - nebude to fungovať, kým nedôjde k úplnému rozvratu a prebudovaniu do kompatibilnej formy (po rozpade ZSSR k tomu, ako vidíme, nakoniec nedošlo).
    A pre Číňanov je Rusko rovnako problémovým partnerom (krymské dobrodružstvo a jeho dopady ich teda nenadchlo).Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:03 07.07.2018

    Ano, pak se zvedne pravděpodobnost dalším scénářům. Už jsem psal, že mi přijde přirozené spojenectví Evropy a Ruska a opozice takového spolku vůči Číně. Spoustě lidí, kteří čtou ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano, pak se zvedne pravděpodobnost dalším scénářům.

    Už jsem psal, že mi přijde přirozené spojenectví Evropy a Ruska a opozice takového spolku vůči Číně. Spoustě lidí, kteří čtou anglosasy a jsou infikovaní jejich paradigmatem to ale může připadat skandální - jediné Rusko je pro ně zatlačené na východ a za ostnatým drátem.
    Amíci si ale budou muset vybrat. Oni se takového spojenectví bojí a nechtějí ho připustit za žádnou cenu (jak ostatně veřejně deklarovali).Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    20:56 07.07.2018

    Luky - Nějak nemám moc čas s tebou vést nějakou sálodlouhou diskuzi, ale když si mě zde zmínil již 2x, pak tedy. 1) Žádná obchodní válka nebude v případě, že Čína začne hrát ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky - Nějak nemám moc čas s tebou vést nějakou sálodlouhou diskuzi, ale když si mě zde zmínil již 2x, pak tedy.

    1) Žádná obchodní válka nebude v případě, že Čína začne hrát fér hru - přestane krást duševní vlastnictví, otevře svůj trh apod. Tohle neleze na nervy jen Američanům, ale i Evropě a samotným firmám. Rozdíl je v tom, že Trump se zatím jako jediný nebojí bránit. A to, že Rusové taky zavedli cla - joooo, chránili tím Číňany a stvrdili tím ono tuhé spojenectví :) Některé teorie jsou vážně skvělé.

    2) Jaké mají tyto země vlastně společné zájmy? Jediným společným zájmem, v současné době, je opozice vůči USA a jejich spojencům. Nojo, jenže co když se Rusové s Američany usmíří? Na netu byla jednu dobu informace, že Kissinger poradil Trumpovi, aby se s Rusem usmířil právě kvůli Číně.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    20:40 07.07.2018

    @Pavol Souhlasím s motivy kontroly námořních tras. Nelze je srovnávat s vojenskými invazemi do ostatních zemí. Není těžké si představit, jak nadšené z čínské invaze vnitrozemskou ...Zobrazit celý příspěvek

    @Pavol
    Souhlasím s motivy kontroly námořních tras. Nelze je srovnávat s vojenskými invazemi do ostatních zemí.
    Není těžké si představit, jak nadšené z čínské invaze vnitrozemskou hraniční úžinou by byly Kazachstán (bývalá svazová rep.) a Mongolsko. V té nejvhodnější chvíli by pravděpodobně přeskříply invazní vojska, která by bylo težké zásobovat. Invaze na Sibiř znamená pravděpodobnou válku s těmito dvěma sousedy nebo jejich ovládnutí.
    Útok přes Primorsky kraj by byl masakr, dva miliony obyvatel není málo, to už na jádro vydá (v okolních krajích jsou také vysoké statisíce). Důležitý je ten vojenský komplex (kromě floty i přístup k nukleárním strategickým silám). Na to si nenechají šahnout.

    @invaze do Jakutska
    Ano Pavol, stačí JEN to málo, co jsi popsal :)
    Proč by to ale Rusko mělo dovolit? I kdyby Rusové takto násilně přišli o dálný východ, žádná loď by do Evropy nedoplula, pokud by to nechtěli.Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    20:34 07.07.2018

    Čínu zbytečně démonizujeme.Možná jim jde o prestiž a úctu a psychologickou dominanci.Občas uštědřit lekci -Indie,Vietnam. Luky Mao byl opravdu řízek,hlásal tezi o odolnější ...Zobrazit celý příspěvek

    Čínu zbytečně démonizujeme.Možná jim jde o prestiž a úctu a psychologickou dominanci.Občas uštědřit lekci -Indie,Vietnam.

    Luky
    Mao byl opravdu řízek,hlásal tezi o odolnější kultuře Číňanů a v případě jaderného konfliktu je neměli zlomit ani stamilionové ztráty.Naopak dále by pokračovali v nastoleném revolučním kurzu.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    20:01 07.07.2018

    Pavel1: Číne ide o ovládanie dopravných trás, po ktorých môže dovážať suroviny z celého sveta a naopak vyvážať svoje výrobky. preto sa momentálne angažuje v čínskom mori, lebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavel1:
    Číne ide o ovládanie dopravných trás, po ktorých môže dovážať suroviny z celého sveta a naopak vyvážať svoje výrobky. preto sa momentálne angažuje v čínskom mori, lebo tadiaľ vedia dôležitá dopravná tepna. Avšak ...

    Luky:
    ... akonáhle sa stabilne otvorí možnosť severnej námornej cesty do Európy, Čína ju bude chcieť mať pod kontrolou. Stačí obsadiť dobrovoľníkmi tú časť Amurskej oblasti, cez ktorú vedie cesta do Jakutska a v Jakutsku vyvolať chuť osamostatniť sa (Rusi tam tvoria už iba asi 1/3 obyvateľstva). Z Jakutska možno ovládnuť riedko osídlené pobrežia Ochotského mora, vrátane Magadanu, odkiaľ sa práve buduje cesta do Anadyru. Tým získajú kontrolu nad dopravou v Beringovej úžine a zároveň postavením mostu môžu mať pod kontrolou celú pozemnú dopravnú tepnu z Amerického kontinentu do Číny.

    semtam:
    Tak napríklad od rozpadu ZSSR klesol počet obyvateľov Magadanskej oblasti na 1/5, Čukotky na 1/3 a Kamčatky na asi 3/5, Chabarovského kraja na necelé 3/5 čo je blbé, lebo ak chcú udržiavať úroveň ťažby surovín, by dokonca ju navyšovať, potrebujú ľudí, čo to budú ťažiť a budova a starať sa o celú infraštruktúru spojenú s tranzitom a spracovaním surovín.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    19:50 07.07.2018

    Je legrační, jak ti samí lidé, kteří tu vykřikují, že USA a NATO jsou pro Rusko hrozbou, protože usilují o jeho nerostné bohatství naráz na Číně vysvětlují, že je vlastně mnohem ...Zobrazit celý příspěvek

    Je legrační, jak ti samí lidé, kteří tu vykřikují, že USA a NATO jsou pro Rusko hrozbou, protože usilují o jeho nerostné bohatství naráz na Číně vysvětlují, že je vlastně mnohem výhodnější si ty suroviny koupit.

    Evropa to dělá už desítky let. A kde je ekonomika a životní úroveň v západní Evropě a kde v Rusku. Ano, pokud je ekonomika založená na produkci zboží a služeb s vysokou přidanou hodnotou, tak si ty suroviny opravdu může nakupovat.

    Hrozbu Číny vidím spíš v tom, že Číňané postupně pronikají do příhraničních oblastí, kde jsou dobré podmínky pro zemědělství i další činnosti. A pokud jich tam bude časem většina, může jim připadat lepší patřit k Číně.

    A dva milióny obyvatel v Přímořském kraji jsou vážně k smíchu, když jsou na druhé straně hranice stamilióny. A Rusové to dobře vědí. Jak říká jeden jejich vtip "Číňané překročili hranici v malých skupinkách. Každá o sto tisíci lidech..."Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    19:28 07.07.2018

    ...jinak mě je tím ctihodný Mao celkem sympatický, protože v tom údajně hrála roli zločinná invaze do ČSSR, pecka. :-D

    ...jinak mě je tím ctihodný Mao celkem sympatický, protože v tom údajně hrála roli zločinná invaze do ČSSR, pecka. :-D

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 9