Armáda začala provozovat unikátní dílenské vozidlo z VTÚ

Činnost dílenského vozidla T815-7-D 8×8 V; větší foto / VTÚ

Vojenský technický ústav, s. p. předal na konci loňského roku Armádě České republiky pět kusů unikátní dílenské techniky Tatra T815-7-D 8×8, a to ve dvou modifikacích podle úrovně prováděné údržby a oprav. Tři dílenská vozidla (T815-7-D 8×8 V) jsou určena k provádění technické údržby a běžných oprav kolových obrněných transportérů řady Pandur pro 1. úroveň (družstvo, resp. četa oprav) a dvě vozidla (T815-7-D 8×8) pro 2. úroveň (prapor oprav).

Dílenské vozidlo T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je terénní vojenské vozidlo. Skříňová nástavba je umístěna na strojovém podvozku Tatra T815-7T3RC1 se sníženou pancéřovou kabinou. Vyznačuje se vysokou manévrovatelností a průchodivostí v těžkých terénních podmínkách a poskytuje dostatečnou balistickou a protiminovou ochranu osádky.

 


Dílenské vozidlo je předurčeno k provádění technické údržby, mírových běžných oprav a válečných běžných a středních oprav kolových obrněných transportérů typu Pandur 8×8 ve verzích kolové bojové vozidlo (dále jen KBV) a kolový obrněný transportér (dále jen KOT) a to v různých klimatických podmínkách a terénech.

 

Současně je schopno zajistit rychlou přepravu osádky do místa nasazení a  umožňuje osádce vést ze střešního průlezu kabiny střelbu z lafetované zbraně na pevné i pohyblivé cíle. Vozidlo je schopno poskytnout technickou pomoc ve prospěch jiných typů techniky s využitím logistických souprav všeobecného nářadí a všeobecně využitelných zařízení.

Dílenské vozidlo T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je určeno:
 k technickému zabezpečení jednotek vyzbrojených KBV a KOT k provádění údržby a opravárenské činnosti těchto poškozených kolových obrněných transportérů;
 + k přesunu osádky v pancéřové kabině do míst nasazení a k vedení střelby z lafetované zbraně při napadení nepřítelem;
 + k plnění úkolů technického zabezpečení (včetně technické pomoci) – údržba a opravy poškozené techniky;
 + k provádění základní údržby, technické údržby č. 1 a č. 2, zvláštních druhů údržeb, běžných a středních oprav v rozsahu vybraných prací 2. úrovně na podvozcích, výzbroji, optoelektronických přístrojích a systému řízení palby KBV a KOT;
 + k vlečení poškozených KBV a KOT na tažné tyči (tažném trojúhelníku nebo speciálním závěsu) po polních a lesních cestách a zpevněných komunikacích všech tříd do vzdálenosti 30 km;
 + T 815-7-D 8×8 a T 815-7-D 8×8 V tvoří základní prostředek technického zabezpečení v oblastech údržby a oprav určené k podpoře a udržení schopností pozemních sil k plnění úkolů a vedení bojové činnosti. Jsou určeny pro jednotky vybavené KBV a KOT a pro jednotky zabezpečující jeho logistickou podporu a výcvik vojenských profesionálů.

 

Interiér vozidla; větší foto / VTÚ


Osádka T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je schopna provádět následující práce a činnosti: očištění částí opravované techniky, dále kontroly technického stavu a defektace, poskytování technické pomoci jiným typům techniky, získávání a předávání informací o rozsahu poškození v systému velení a řízení AČR, odstraňování provozních poruch, malých bojových poškození, provádění technické údržby č. 1 a č. 2, běžných oprav (válečných běžných oprav) a středních oprav v rozsahu vybraných prací 2. úrovně na podvozku a zbraňovém systému KBV a KOT až do rozsahu 10 pracovních hodin způsobem výměny komponentů a s využitím náhradních dílů a upravených technologických postupů.


Zmínit je třeba i provádění zámečnických prací na podvozku a zbraňovém kompletu za použití ručního elektrického nářadí, provádění běžných oprav malého rozsahu a každodenní údržby elektrické a speciální výstroje vozidel a provádění výměn prvků přídavné pancéřové ochrany za použití účelové výbavy dílenského prostředku.

 

Vozidlo prošlo náročnými zkouškami; větší foto / VTÚ

 

Dále vybavení vozidla umožňuje provádění oprav a výměn sestav kol KBV a KOT typu Pandur 8×8, osazených prvky pro nouzové dojetí, povrchová očista částí optických soustav, vysušování elektrických spojů horkým vzduchem, svařování elektrickým obloukem, svařování plamenem, řezání a pálení materiálu pomocí plazmové řezací soupravy, měkké pájení, pomoc při elektrickém spouštění motorů zabezpečované techniky, napájení elektrické sítě opravované techniky při opravách a přezkušování elektrických soustav techniky, nouzové dobíjení vozidlových akumulátorů v zabezpečované technice a dobíjení vlastních účelových (nástavbových) akumulátorů ze samostatného na vozidle nezávislého zdroje, vlečení poškozené techniky na krátké vzdálenosti (do 30 km) na tažné tyči (tažném trojúhelníku nebo speciálním závěsu).

 

Foto: Prezentace vozidla na veletrhu IDET 2017; větší foto / VTÚ


Vnitřní část účelové nástavby je hermetizována a chráněna filtroventilačním zařízením. Části umístěné vně vozidla jsou dekontaminovatelné v AČR zavedenými dekontaminačními prostředky.


Základní technické parametry:
 + celková hmotnost 32 000 kg
 + délka 10 900 mm
 + šířka 2 550 mm
 + výška 3 700 mm
 + rozchod přední nápravy 2 080/2 070 mm
 + rozchod 2 090/2 080 mm
 + maximální rychlost 85 km/hod
 + jízdní dosah 680 km

Autor: K.Š.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

České letouny L 410 pro ruské speciální jednotky

Česká společnost Aircraft Industries dodá ruské armádě 18 turbovrtulových dopravních letadel L 410. ...

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních ...

Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO

Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Starlight
    02:41 20.03.2018

    @ tomas.kotnour

    Ano, Rusko nám nabízelo krátce Il-76MF místo An-70. To ale padlo už v roce 2004, kdy se podepsalo, že místo toho budou vrtulníky (10 x Mi-35 a 16 x Mi-171Š). Ale ty TTD vydali v roce 2013 :-)))

  • tomas.kotnour
    01:33 20.03.2018

    @Starlight

    Jestli se nemýlím, tak Il-76MF nám Rusové nabízeli místo An-70. Pro KOT byla požadována přepravitelnost tímto letounem, a protože tato dílenská vozidla je mají podporovat, je u nich požadována přepravitelnost stejným typem letadla. Dle mého názoru jasná logika úředníků MO.

    K té unifikaci vybavení mám obavy, zda to náhodou není záměrný stav.

    Jo, ty smlouvy a jejich přílohy jsou zajímavé čtení, jenom mám obavy, kdy nám to úředníci zatrhnou. Viz. ten povzdech MALIho, co tam všechno napsali.

  • Rase
    23:07 19.03.2018

    Flader:
    pokud jde o modernější typy baterií, tak Izraelci se jich očividně nebojí (cca polovina 2017):

    Izraelský úřad pro vývoj tanků začíná testovat pokročilé dobíjecí lithium-iontové baterie, o kterých vývojáři tvrdí, že změní způsob nasazení obrněných jednotek budoucnosti. Tyto bateriové články byly vyvinuty ve spolupráci mezi Izraelským ministerstvem obrany a Epsilor-Electric Fuel, která je dceřinou firmou americké společnosti Aerotech z Ann Arbor v Michiganu. Jedná se lithium-iontové baterie, které dokáží pojmout až trojnásobek elektrické energie, než starší verze. Rovněž mají systém pro ochranu před samovolným vybíjení, který funguje i v případě vypnutí baterie. Další výhodou je to, že i po jejich vybití mají dostatek elektřiny pro nastartování hlavního motoru. Je zde tedy nouzová rezerva, která brání úplnému vybití systému a tedy i znehybnění vozidla.
    Rozměry a vše ostatní je plně kompatibilní se standardními bateriemi NATO, které se již používají u tanků Merkava a další obrněné techniky po celém světě. Vývojáři ze společnosti Epsilor tvrdí, že nový typ baterie má desetiletou životnost, bez potřeby údržby nebo dalších zásahů. Dokáží zásobovat elektronické systémy až po dobu 12 hodin, bez nutnosti dobíjení.

    https://www.defensenews.com/in...

    Starlight:
    ty ceny a další věci jsou opravdu zajímavé

  • Starlight
    22:55 19.03.2018

    Řada dalších informací o nových dílenských a vyproštovacích Tatrách:

    1)

    Cena dílenského vozidla T 815-7-D 8x8 pro 1. úroveň oprav je 31,15 mil Kč včetně DPH a cena dílenského vozidla T 815-7-D 8x8 V pro 2. úroveň oprav je 43,76 mil Kč včetně DPH.

    Takticko-technické požadavky (TTP) na dílenská vozidla T 815-7-D 8x8 a T 815-7-D 8x8 V jsou k dispozici zde: https://smlouvy.gov.cz/smlouva... . Je to příloha č. 3 (P3a a změny P3b).

    Je to velmi zajímavé čtení. V některých věcech je to detailní, v některých je to velmi vágní. Trochu mě překvapuje, že AČR se nesnaží důsledně standardizovat sady nářadí a kontrolně-měřicí techniku. Například výběr nabíječů baterií nechává na dodavateli. Bohužel autoři TTP na opravárenské vozidlo mají zmatek v technologiích současných akumulátorových baterií (gelové, AGM, VRLA). To jsou spíše drobnosti.

    Naopak velmi mě překvapilo, že požadují leteckou přepravitelnost pouze a jedině letounem Il-76MF. To má několik absurdních aspektů. Není požadována přepravitelnost žádným transportním letounem NATO, ale je požadovaná přepravitelnost ruským vojenským letounem! Naštěstí verzi Il-76MF má ve dvou sériových kusech pouze Jordánsko (!). Tradičně nejsou požadovány žádné zkoušky na ověření této komptability s letounem, takže je to už opakovaná ukázka toho, jak u MO ČR / AČR papír snese všechno.

    2)

    Takticko-technické požadavky na vyprošťovací vozidlo T 815-7-V 8x8 jsou zde: https://smlouvy.gov.cz/smlouva... . Je to příloha č. 3 (P3 ve změně č. 3).

  • Flader
    08:08 19.03.2018

    Práve v armáde by som sa li-ion batériám vyhýbal. Predsa len je tu dosť veľká pravdepodobnosť, že sa dostanú aj do situácie kedy budú okolo silné mrazy. Taktiež gélové batérie nie sú tak "blbuvzdorné" ako "obyčajné". Máme skúsenosti v práci, že na pracovnom stroji sú gélovky a staćí, že nejaký expert vybije batériu do nuly a baterka je na odpis. Napríklad zabudol kolega vypnúť kľúč zo spínačky keď kontroloval motohodiny.

  • Starlight
    02:32 19.03.2018

    @ tomas.kotnour

    Díky! Nicméně ještě dodatek ke gelovým bateriím u našich T-72M4CZ a jiných vozidel (Pandur, Iveco,..)

    Už jsi napsal, že pro údržbu gelových akumulátorových baterií nakoupeno příslušenství i AKB M4, PSV-M4, PAN-M4 a SN-M4. Já doplním, že dodavatelem byl VOP CZ s.p. : http://www.vop.cz/images/file/...

    Všechno se to točí okolo gelové VRLA akumulátorové baterie NBB 248 12 V, 100 Ah. Legrační je, že možná ty původní byly skutečně gelové. Gelové VRLA mají NSN: 6140-12-190-9027 a vyrábí (?) se v Německu pod značkou Sonnenschein Military Dryfit v rámci amerického koncernu Exide Technologies.

    AČR ale už v posledních letech začala kupovat americké baterie Hawker ARMASAFE Plus NBB248, NSN:6140-12-190-9027, které jsou plně ekvivalentní německým gelovým, přestože používají odlišnou technologii AGM. To by nemělo mí asi dopad na nabíječe, jen možná bude pravdou, že část nebo všechny T-72M4CZ a dalších vozidel už nemají gelové baterie a časem zmizí gelové asi zcela.

    Akumulátorová logistika v podobě společného působení T-72M4CZ, T-72M1, BVP-2, různých kolových vozidel a v budoucnu nových BVP (má AČR specifikované typy akumulátorů ?) bude určitě hodna nového vývojového úkolu pro VTÚ a/nebo VOP CZ.

    Mimochodem: Model Hawker ARMASAFE Plus NBB248 kupuje AČR za 13,5 tisíc Kč včetně DPH v rámci rámcové smlouvy 2016-28 za 31,5 mil Kč s DPH uzavřené s čistě obchodní společnosti VINARSKI, s.r.o., která vytlačila dosavadního dodavatele průmyslových baterií EnerSys, s.r.o. Jediným společníkem VINARSKI, s.r.o je pan Ilja Květoň a po zadání jeho jména do Googlu začnou padat zajímavé zprávy :-).

  • tomas.kotnour
    00:40 19.03.2018

    Díky že jste to tady napsal,

    Gelové baterie mají i Pandury a údajně i některá Iveca. A je otázka, jak často se musí při intenzivním bojovém nasazení nabíjet, protože když si vezmu, že už i Pandur jich má 6 kusů, tak to pro celý prapor tak malé počty nebudou.

  • Starlight
    23:01 18.03.2018

    Podíval jsem se na akumulátorové baterie a jejích nabíječe u US ARMY.

    1)
    První a nejdůležitější je zdůraznit, že u US ARMY (USMC) má, na rozdíl od AČR, u taktických vozidel standardizovaný jeden rozměr baterie – 95 % jich je typu NATO 6T. Zbylých 5% jsou například akumulátorové baterie v různých generátorech elektrického proudu. Standardizace samozřejmě zjednodušuje údržbu a polní zásobování a rotaci náhradních akumulátorových baterií.

    2)
    Dominantní technologie je olověný akumulátor. Dříve hlavně klasické se zaplavenými elektrodami, ale někdy před v minulém desetiletí US ARMY začala masově zavádět vylepšenou technologie tzv. VRLA z anglického Valve Regulated Lead Acid – ventilem řízené olověné akumulátory. A to konkrétně technologii označovanou jako AGM z anglického Absorbent Glass Mat – elektrolyt je nasáknut ve skelné vatě, která je mezi elektrodami.

    Hlavním dodavatelem je americký výrobce Hawker, který používá obchodní značku ARMASAFE Plus. https://www.hawkeraplus.com/wh...

    Evropskou verzi této akumulátorové baterie kupuje i AČR (pro které vozidlo nevím, pro osobní a nákladní automobily AČR v poslední době kupuje různé komerční produkty značky Varta). Akumulátory typu VRLA AGM jsou cca dvakrát dražší než klasické se zaplavenými elektrodami, ale náklady se vrátí během života, kde jsou nové zase levnější a mají delší životnost.

    Ještě lepší gelové akumulátorové baterie také patří do technologie VRLA, ale jsou 5x dražší než klasické. US ARMY si je nepořídila, ale AČR primárně pro tanky T-72 ano. Docela by mě zajímalo, jaký k tomu byl skutečný důvod.

    3)
    Se zavedením baterii typu AGM jako Hawker ARMASAFE Plus si US ARMY pořídila novou generaci pulsních nabíječů. Hlavním dodavatelem je americká společnost PulseTech. Tato společnost publikoval krásný přehled různých vozidlových akumulátorů u US ARMY, jejich údržby a také nabíječů. Od strany 28 je pěkný přehled jejich vojenských nabíječů od velkých po kufříkové: https://www.pulsetech.net/medi...

    Například velký pojízdný nabíječ Pro-HD 12/24V Charger je součástí dílenského přívěsu Standard Automotive Tool Set (SATS, viz mé poslední příspěvky), který by měl být jak na úrovní brigáda, tak i bojový prapor. S nabíječem se pak jen dojede k blíže k vozidlu bez nutnosti vyndávat baterie. Více obrázku a dat v katalog výrobce: http://read.dmtmag.com/i/92238...

    V praxi ale v prostoru reálných mobilních operací posádky vozidlové akumulátory (jen v M2/M3A3 Bradly jich je 7) často jen vyměňují. Akumulátory se pak kumulují v zázemí, kde se také používají tyto velké nabíječe, jen se umístí ve velkém stanu/hale nebo v kontejnerech: https://www.army.mil/article/7...

    4)
    US ARMY ale myslí i na budoucnost. Po řadě testů US ARMY loni na podzim objednala prvné sériové dodávky akumulátorových baterií typu Li-Ion ve formátu NATO 6T, 24 V od amerického výrobce Bren-Tronics: http://www.bren-tronics.com/bt...

    Časem uvidíme, jak rychle US ARMY přezbrojí včetně nabíječů, protože výrobce musel deklarovat budoucí schopnost vyrábět rychlostí 2 tisíc baterií za měsíc.

  • Starlight
    16:49 13.03.2018

    @ tomas.kotnour

    Vlastní dílny u US ARMY neslouží k přepravě osob. Co jsem zatím nenapsal, je že na opravárenské HMMWV se montují obecně dva různé typy nástaveb:

    Jedna je již mnou zmiňovaný hermetizovaný kontejneru S-250 (jak to typicky vypadá je vidět tady: http://www.hmmwvinscale.com/ap...

    Druhá kontejnerová nástavba na podvozku HMMWV, kterých je většina (to jsou i ty HMMWV přidělené bojové rotě) je dílna pro opravy vozidel, kterou US ARMY označuje jako Shop Equipment Contact Maintenance (SECM). To je vozidlo/dílna, která by měla být na místě závad/poškození jako první. V podstatě je to „pojízdný vozík na nářadí“ napěchovaný nářadím a dalším vybavením (svěrák, kompresor pro pneumatické nářadí, elektrické svařování napájené 5 kW elektrickým generátorem na vozidle, autogen). Tady je pěkné foto na HMMWV s pancéřováním B-kit a to včetně vnitřního vybavení: http://www.hmmwvinscale.com/ap...

    Základní přehled mobilních dílen pro mechanickou údržbu vozidel US ARMY na všech úrovních je na tomto odkazu: https://fas.org/man/dod-101/sy... .

    Maximum je na vlečných přívěsech a používá se modulární kontejnerizované řešení. Polní dílny pro mechanickou údržbu vozidel uvedené v přehledu jsou součástí opravárenských jednotek na úrovni bojový prapor, bojová brigáda a vyšší opravárenské úrovně. Na úrovni bojová rota je z tohoto jen SECM na HMMWV a FRS na HEMTT.

    Poznámka: Ještě tam chybí nedávno zavedené mobilní kontejnerové dílny pro specialisty Metal Working and Machining Shop Set (MWMSS, = CNC obráběcí centrum, CNC plasmový řezání, svářecí centrum), plnička různých hasísích přístrojů Fire Suppression Refill System (FSRS), aby se nemuseli draze posílat zpátky do USA, dílny Armament Repair Shop Set (ARSS) pro opravy zbraní až po kanóny tanků a houfnic.

  • Starlight
    00:02 13.03.2018

    @ tomas.kotnour

    Pozor na skutečnost, že Amerika je velká země a některé Evropské zvyklosti neznají a naopak.

    V rámci údržbových jednotek, nejsou žádní specializovaní řidiči středních a těžkých kolových vozidle (v terminologii US ARMY Motor Trasnport Operator). A už vůbec ne "lehkých" vozidel. Všichni jsou specializací (ČVO) mechanici. To v případě US ARMY znamená, že je vycvičen v jízdě s vozidlem, které servisuje/opravuje. A většina vozidel jednotek brigády jsou kolové HMMWV, FMTV, HEMTT (to je jedna specializace) a nikoliv obrněnce, takže je tam spousty vyškolených řidičů. Mechanici kolových a pásových vozidel by měli mít povinně běžný řidičák z civilu před vstupem do armády.

    A pozor tady je několik změn. US ARMY požaduje jen standartní řidičák na „osobák“. Vojenský řidič mý výjimku ze zákona a nemusí mít během služby řidičák vyšších tříd (v USA se jim říká komerční řidičák Commercial Drivers License - CDL). Naopak po odchodu do civilu mu stačí složit jen civilní testy pro ex-vojáky a může získat komerční řidičák CDL bez placení drahého kurzu a zkušebních jízd. Mělo by to platit jen na podobná vozidla, které řídil v armádě. To je pochopitelně obrovské lákadlo pro rekrutaci vojáků.

    Obecně, ale US ARMY požaduje vlastnit řidičák na osobák jen pro řízení v USA mimo vládní oblasti na veřejných komunikacích. Na vládním pozemku v USA nic takového řidič vládního vozidla nepotřebuje. Provoz v cizině se řídí lokálními ustanoveními, takže například řidiči sloužící v Německu musí mít americký řidičák na osobák, pak složit rozdílový test na německé dopravní předpisy a je jim vydán americký vojenský řidičák pro Evropu, který Němci uznávají. To není pro mimoslužební soukromou potřebu ale jen k řízení vládního vozidla a hlavně používání vládou placeného paliva. Na bojišti v zámoří v Asii řidičák nikdo nepotřebuje a každý může jezdit s vozidly, které mu erár svěří.

    Další odlišností v USA od Evropy je, že běžné řidičské průkazy nejsou federálně řízeny, ale jsou záležitostí jednotlivých států. Proto se pravidla liší, ale v podstatě platí, že řidičák na osobák postačuje k nekomerčnímu řízení vozidel s maximální hmotností do 26 000 lb/ cca 12 000 kg a přívěsů do 10 000 lb / cca 4 500 kg. A jen některé státy omezují jezdit s tímto řidičák v obytných rekreačních RV vozidlech, což je v podstatě menšími nebo větší autobus.

  • technik
    21:13 12.03.2018

    Dle mého názoru nebudou. Myslím si že při tak minimálních počtech techniky co AČR má je výhodnější nechat tank bublat v sestavě než ho odsouvat k prvnímu stupni opravárenské jednotky kvůli nabití akb, nebo to řešit výměnou baterií ať už nabitých nebo nových. Myslím že nabíjecí stanice na vozidle je zbytečný luxus a volil bych když už malé zdrojové stanice třeba na vozidle velikosti lr nebo iveca 4x4 v kombinaci s dílnou.
    Co se týká techniku rot mají na tabulce lr110. Měli by působit přímo v sestavě roty s tím že provádějí opravy a defektace techniky a zároveň určují stupeň nutný k opravě texhniky. Více méně pendlují mezi organickou rostou a spt. Zároveň zásobují rotu díly které jsou si řídící samy vyměnit.
    Ale jasná definice pracovní náplní se mi nepodařilo nikde sehnat.

  • tomas.kotnour
    20:31 12.03.2018

    Pardon, místo alt + tab jsem se jenom tabulátorem přesunul na Odešli a pak to místo odřádkování odeslal.

    @Starlight
    Na to jsem se Vás chtěl po Vašem příspěvku z 05.03.2018 13:53 zeptat v čem se přesunují technici. Zda mají technické dílny sklopné sedačky, jako některé naše SSSK, nebo se dopravují jinými vozidly. V případě AČR by to znamenalo nejspíše IVECO nebo jeho nástupce, což je zase další řidič s Cčkem.

    Děkuji že jste zmínil i nástavby KSSK a KSSSm
    http://www.karbox.cz/kontejner...
    http://www.karbox.cz/kontejner...
    které našly uplatnění jako spojovací a velitelské nástavby. Ty nejsou tak vysoké, jako standardní ISO kontejnery (samozřejmě na úkor stohovatelnosti), právě kvůli přepravitelnosti po železnici bez jejich sundání z korby.

    @technik: 07.03.2018 17:49
    Tanky T-72M4CZ mají gelové baterie a moderní motor. Přesto k nim byla pořízena PD-OA/72M4CZ, které mají na starosti i vozidla BVP-2, ale přesto bylo pro údržbu gelových baterií nakoupeno příslušenství i AKB M4, PSV-M4, PAN-M4 a SN-M4, Skutečně nebudou PD-OA potřeba i pro nová BVP?

  • tomas.kotnour
    20:17 12.03.2018

    @Starlight
    To jsem se Vás chtěl po také zeptat v čem se přesunují technici. Zda mají technické dílny sklopné sedačky, jako některé naše SSSK, nebo se dopravují jinými vozidly. V případě AČR by to znamenalo nejspíše IVECO nebo jeho nástupce, což je zase další řidič s Cčkem.

    Děkuji že jste zmínil i nástavby KSSK a KSSSm
    http://www.karbox.cz/kontejner...
    http://www.karbox.cz/kontejner...
    které našly uplatnění které nejsou tak vysoké, jako standardní ISO kontejnery (samozřejmě na úkor stohovatelnosti), právě kvůli přepravitelnosti po železnici bez jejich sundání z kabiny.

    @technik: 07.03.2018 17:49
    Tanky T-72M4CZ mají gelové baterie a moderní motor. Přesto k nim byla pořízena PD-OA/72M4CZ, které mají na starosti i vozidla BVP-2, ale přesto bylo pro údržbu gelových baterií nakoupeno příslušenství i AKB M4, PSV-M4, PAN-M4 a SN-M4, Skutečně nebudou PD-OA potřeba i pro nová BVP?

  • Starlight
    02:46 12.03.2018

    6) Počty a typ opravárenské techniky

    V rámci brigádního bojového týmu Stryker BCT je u každého mechanizovaného (Infantry) praporu s vozidly Stryker (Stryker) přidělaná rota předsunuté logistiky FSC. Vozidlový park opravárenské/vyprošťovací čety je následující:

    - 6 x taktické užitkové vozidlo HMMWV 4x4 ve verzi 2 místní pickup, každý táhne jednonápravový přívěs. 3 vozidla mají volnou valníkovou pickup korbu, 3 vozidla mají lehkou klimatizovanou hermetizováno kontejnerovou nástavbu typ S250 (http://www.gichner.us/hmmwv.ht... s dílnami.

    - 3 x střední nákladní automobil FMTV 6x6, 2 s plachtou krytou valníkovou korbou a podobným jednostopým přívěsem pro převoz náhradních dílů. Druhý nákladní automobil převáží avionickou/lektrckou dílnu AN/ASM-146 na bázi standardizovaného lehkého klimatizovaného a hermetizovaného kontejneru S280 (http://www.gichner.us/FMTv.htm... který je možné oddělit a přepravovat samostatně včetně podvěsu pod vrtulníkem. To vozidlo si táhne také jednonápravovou elektrocentrálu.

    - 2 x těžký nákladní automobil HEMTT 8x8 pro přepravu kontejnerů s hákovým nakladačem. Každý převáží jednu jedenáctitunovou kontejnerovou polní dílnu M7 FRS a táhne třínápravový podvalník.

    - 2 x vyprošťovací/odtahové vozidlo HEMTT 8x8

    Dále má mechanizovaný prapor 3 družstva FMT, každé přidělené mechanizované (střelecké) rotě s vozidly Stryker. Každý tým FMT může tvořit:

    - 1 x HMMWV s kontejnerovou dílnou,
    - 1 x FMTV valník s přívěsem,
    - 1 x HEMTT s kontejnerovou dílnou FRS
    - 1 x vyprošťovací/odtahovací HEMTT.

    Celkem jsem napočítal (i když US ARMY něco neustále mění na základě válečných zkušeností z bojiště), že v mechanizované (pěším) praporu se Strykery mohou mít opravárenské jednotky 9 x HMMWV 4x4 , 6 x nákladní automobil FMTV 6x6 (z toho tři s dílnou), 5 x nákladní automobil HEMTT 8x8 se stejnou dílnou FRS a 5 x vyprošťovací HEMTT.

    Pro srovnání mechanizovaný prapor AČR: Tabulkově má četa oprav (bez záruky) 1 x terénní automobil 4x4, 8 x nákladní automobil na podvozku 6x6, z toho 6 různých (!) dílenských, 1 x nové dílenské vyprošťovací vozidlo na podvozku 8x8, 1 x vyprošťovací automobil 8x8, 1 x tahač 8x8 s podvalníkem a k tomu řada vleků a elektrocentrál. Technik už to naznačil. Chybí tam lehké

    7) Balistická ochrana vozidel opravárenských jednotek

    US ARMY volí zcela odlišný koncept blastické ochrany svých osobních a nákladních vozidel, než AČR. U US ARMY jsou už cca od roku 2008 pořizována jen vozidla splňující tzv. Long Term Armor Strategy (LTAS).

    V praxi to znamená, že všechna taktická osobní, užitková a nákladní vozidla jako jsou HMMWV, LMTV, HEMTT, nebo nová JLTV jsou z výroby dodávána v provedení kabiny s tzv. A-kit. To znamená, že kabiny jsou připraveny na polní instalaci skutečného pancéřování v podobě B-kitu. A-kit obsahuje jen to pancéřování, které by v polních podmínkách nešlo namontovat.

    Tento přístup šetří vozidla v míru (jezdí bez těžkého pancéřování) i peněženku, protože se šetří podvozky a není potřeba kupovat pancéřování pro všechny vyrobená vozidla.

  • Starlight
    02:44 12.03.2018

    @ tomas.kotnour
    V reakci na tvé příspěvky z 06.03.2018 v 01:49 a ze 07.03.2018 v 04:06 jsem se podíval na logistiku a zejména opravy/vyprošťování u US ARMY. Snad to trochu pomůže zájemcům při porovnání s AČR.

    1) 2 základní úrovně údržby a oprav

    US ARMY má všechno důsledně postavené na základní bojové jednotce – brigádě, respektive brigádním bojovém týmu (BCT). S jejich formováním US ARMY v zásadě přešla ze čtyřstupňové údržby na dvoustupňový systém. První stupeň je polní (Field maintenance). Druhý stupeň je tzv. udržovací (Sustainment maintenance). Field maintenance je to co provádí posádky vozidel a údržbáři v rámci brigády BCT. Vše co jen nad touto úrovní je Sustainment maintenance.

    2) 2. stupeň údržby - Sustainment maintenance

    Sustainment maintenance může mít několik podúrovní. V oblasti operací (Theater) to může být rozmístěný specializovaný udržovací logistický prapor Combat Sustainment Support Battalion (CSSB). Nevyšší podúroveň pak mají opravárenské závody (Depot level) zpravidla na území USA. CSSB ale není tabulkově přesně definovaná jednotka. Její základ tvoří jen stálá velitelská jednotka a struktura praporu je vytvořena až podle potřeb v oblasti operací. Pak jsou ji přiděleny příslušné armádní logistické jednotky, ale může na práce najmout i komerční kontraktory, nebo je může přenechat tzv. hostitelským národům.

    3) 1. stupeň údržby – Field maintenance

    Pro nás je ale asi nejzajímavější úroveň Field maintenance v rámci brigády. BCT US ARMY mají v sestavě brigády stabilně sedmý prapor, kterým je vlastní brigádní logistický prapor Brigade Support Battalion (BSB). Ten má na starosti logistické zabezpečení včetně údržby/oprav/vyprošťování až na třech podúrovních (echelon). Na úrovni brigády, praporu a roty.
    Z hlediska údržby to Američané přirovnají k údržbě při automobilových závodech NASCAR. V rámci brigády kromě plánované údržby řeší i poruchy a bojová poškození. Ale v podstatě jen drobnými opravami nebo výměnou dílů.

    Otázkou na znalce je, kam směřuje svým zámyslem činnosti 15. logistický pluk AČR? Kombinuje částečně činnost BCB? Tedy přímo posiluje roty logistiky praporů AČR, které nemají všechno, případně vytváří logistiku pro brigádní úkolová uskupení, které AČR stabilně nemá zformovány. A současně vytváří také obdobu CSSB?

    4) Časové limity oprav

    Jako příklad jak jsou podúrovně oprav členěny, US ARMY používá následující příklady časových limitů:

    Na úrovni roty (údržba je v zadních vojích roty 0,5-1 km za bojovou činností roty) by se měly dělat jen ty opravy, které by být dokončeny do 2 hodin. Jinak se vozidla evakuují na úroveň praporu (zadní voje praporu roty, tzv, Combat Trains, 1-4 km za rotou). Tam se mají dělat jen činnosti, které se zvládnou v časovém limitu zhruba mezi 2-6 hodinami. A opět pokud ne, tak se vozidla odsunou na úroveň brigády (zadní voje, tzv. Field Trains jsou v zázemí brigády), kde mají řešit opravy, které se dokončí během 6-24 hodiny.

    Když ne, tak vozidlo odsunou k řešení do udržovacího logistického praporu CSSB, který má na opravu zhruba 24-36 hodin, jinak vozidla odsouvá ještě na vyšší úroveň.

    5) Opravárenské roty, čety a týmy

    Základní opravárenskou/vyprošťovací jednotkou je v sestavě praporu BSB opravárenská rota Field Maintenace Company (FMC), která zůstává v zadních vojích brigády (Field Trains).

    Prapor BSB navíc každému bojovému praporu (průzkumný, 3 x mechanizovaný/pěchotní/kombinovaných zbraní, dělostřelecký, ženijní) plánovitě přiděluje rotu předsunuté logistické podpory Forward Support Company (FSC) pro praporní Combat Trains. Proto má mimo jiné i 30+ vlastních velkorážných kulometů pro M2 pro vlastní obranu. Součástí roty FSC je opravárenská/vyprošťovací četa.

    Rota FSC, která podléhá přímo veliteli bojového praporu, pak ve prospěch jednotlivých bojových rot může vyčlenit specializované opravárenské/vyprošťovací týmy (družstva) Field Maintenance Team (FMT), které pak podléhají přímo veliteli podporované bojové roty.

  • technik
    07:22 11.03.2018

    Každopádně nová dílna do Litvy jede, vyprošťovak dle planu také ale pokud vtu stihne vše dotáhnout do konce. Myslím že si tam individuálně prapory vyvezou nový prámy jako log. vozidla.

  • Starlight
    02:12 11.03.2018

    @ tomas.kotnour

    tomas.kotnour, 07.03.2018 v 04:06: „K vyřazení V3S. Trochu mě děsí "osudové" 8 v kalendáři. První pokus je vyřadit proběhl v letech 95 - 98 prostřednictvím skříní ZSK-PT nebo ZSK-PE na variantách podvozku Tatra 815 VPx 4x4, druhý pokus byl datován do roku 2005 - 2008 a využíval skříně SSSK na podvozku Tatra 815 26WR45 4x4. A teď máme zatím poslední vlnu vyřazování podvozků V3S, tentokrát podvozek 7T3RC1 8x8 s vývojovým nástupcem SSSK, odstartované v roce 2015 a máme rok 2018“

    Dohledal jsem na forum.valka.cz následující aktivity VTÚ a VOP se specializovanými dílnami na bázi podvozků Tatra:

    1. Tatra 815 VPS 15 170 4x4.1 - Skříňový automobil, který lze osadit hermetizovanými skříňovými karoseriemi ZSK-PT nebo ZSK-PE. Varianta se skříní ZSK-PT je určena pro zástavbu unifikovaných pojízdných dílen s vlastním zdrojovým alternátorem 380 V / 12,8 kW. Varianta se skříní ZSK-PE je určena pro zástavbu unifikovaných pojízdných dílen bez vlastního zdrojového alternátoru, štábních pracovišť, prostředků spojení, týlových a dalších pracovišť. Speciální dílenské nástavby využívající podvozek:

    a. PD-OA (Pojízdná dílna - opravna akumulátorů). Dílna byla vyvinuta společným úsilím VOP 025 a VÚ 010 na začátku devadesátých let s cílem nahradit letitá vozidla V3S POOA. K samotnému nákupu malého množství těchto prostředků došlo až v roce 1995. Jedním ze známých uživatelů je 14. pluk logistické podpory.

    b. PD-SOP (Pojízdná dílna pro svařování a opravy pancířů). Součástí PD-SOP je též skříňový příves PM 50 VOP. Vnější pracoviště prostředku je řešené v bočním stanovém přístřešku. Na pořízení dílen PD-SOP pro potřeby AČR byla uvolněna částka 18,1 milionů Kč v letech 1995-1997. jsou známy 2 kusy u 142. praporu oprav.

    c. PDZ-2 (pojízdná dílna zámečnická). Je více subvariant - PDZ-2A, PDZ-2D, PDZ-2T/55, PDZ-2T/72, PD-2ES/T, PD-2ES/A, PDZ-2T/72M4, PDZ-2V/72M4, PD-2ES/72M4). Nejnovější jsou následující: pro zajištění logistického zabezpečení tanků T-72M4 CZ byly v roce 2006 provedeny úpravy výbavy 5 kusů pojízdných dílen řady PDZ-2 (2 kusy PDZ-2T (tanková technika) na PDZ-2T/72M4, 2 kusy PDZ-V (výzbrojní) na PDZ-V/72M4 a PD-2ES (elektro) na PD-2ES/72M4). Ty s označením 72M4 jsou ve výzbroji 73. tankového praporu a 142. praporu oprav ze sestavy dnešního 14. pluku logistické podpory.

    2. Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/11T. Speciální dílenské nástavby využívající podvozek:

    a. ASKD-Ch (automobilní střední kontejnerová dílna chemická). Prostředek je postaven na podvozku Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/11T s kontejnerovou karoserií KSSSK Vnější pracoviště je řešeno v dílenském stanu DS 99. Dílna disponuje vlastním zdrojem elektrické energie - elektrocentrálou EC 4 kW. Dílna ASKD-Ch byla do výzbroje Armády České republiky zavedena v roce 1999. Smlouva na pořízení druhého vozidla byla podepsána v roce 2006. Ano, to je mé oblíbené téma kontejnerových řešení, ale AČR se asi omezila jen na tyto dva kusy dílen. Jinak pevné kontejnerové řešení ca stejné doby používá pojízdná převazovna POP-2 nebo MTPPD-V (mobilní topografické pracoviště pro pozemní dělostřelectvo - výcviková verze) a v podobě pro pravidelné sundávání kontejneru z podvozku i komplet Věra S/M

    3. Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T v provedení ASkD (automobilní skříňové dílny). Unifikovaná řada pojízdných dílen, které měly ve výzbroji AČR nahradit zastaralé dílenské prostředky na podvozcích V3S a doplnit/nahradit prostředky z řady PDZ-2 na podvozku T-815. Vývoj řady ASkD byl zahájen v roce 2005. Do výzbroje AČR byly jednotlivé typy dílen zaváděny v letech 2007 a 2008. Kvůli nedostatku financí nebyly dosud pořízeny ve větších počtech. Přesto se za vývoj a výrobu prototypů utratilo 171 mil Kč. U útvarů české armády jsou provozovány pouze prototypy. Verze by měly být následující:

    a. ASkD-E (Automobilní skříňová dílna pro opravy elektrické výzbroje). Prostředek je tvořen vozidlem Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK a přívěsem PV 18 P s nástavbou SSSK-P. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 24,65 mil. Kč. Jediný kus byl v roce 2008 předán 142. praporu oprav.

    b. ASkD-GM (Automobilní skříňová dílna pro opravy speciální pásové techniky). Mobilní dílenský prostředek určený k provádění údržby a běžných oprav pásových podvozků pro PLRK 2K12/ SA-6 a PLRK 9K35 /SA-10. Prostředek je tvořen vozidlem Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK a přívěsem PV 18 P s nástavbou SSSK-P. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 19,99 mil. Kč. Jediný kus byl předán v roce 2008 25. protiletadlové brigádě.

    c. ASkD-K (Automobilní skříňová dílna pro opravy kolové techniky). Prostředek je postaven na podvozku Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 20,67 mil. Kč. Jediný kus byl v roce 2008 předán 142. praporu oprav.

    d. ASkD-OA (Automobilní skříňová dílna pro opravy a údržbu akumulátorů). Prostředek je tvořen vozidlem Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK a přívěsem PV 18 P s nástavbou SSSK-P. V přívěsu je zabudována elektrocentrála Č-EDM 30 T400/230-2VP o výkonu 30 kW. Vnější pracoviště jsou řešena ve dvou dílenských stanech DS 99 s vytápěním a osvětlením. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 18,76 mil. Kč. Jediný kus byl předán v roce 2008 71. mechanizovanému praporu.

    e. ASkD-P (Automobilní skříňová dílna pro opravy pásové techniky). Prostředek je postaven na podvozku Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK. Opravovaný tank je ukryt pod stanem. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 19,35 mil. Kč. Jediný kus byl v roce 2008 předán 142. praporu oprav.

    f. ASkD-S (Automobilní skříňová dílna spojovací). Prostředek je tvořen vozidlem Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK a přívěsnou elektrocentrálou EC 16 kW. První vyrobená dílna ASkD-S přišla na 17 992 681 Kč. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 17,99 mil. Kč. Jediný kus byl v roce 2008 předán 73. tankovému praporu.

    g. ASkD-V (Automobilní skříňová dílna výzbrojní). Mobilní dílenský prostředek určený k provádění údržby a běžných oprav ručních zbraní, dělostřeleckých zbraní a dělostřeleckých systémů (ShKH vz.77 Dana, RM vz.70 a RM vz.70/85, Sněžka a LOS, ASPRO, ruční zbraně). Řešení projektu bylo zahájeno v únoru 2006 a ukončeno v květnu 2008. Prostředek je tvořen vozidlem Tatra 815-26WR45 17 255 4x4.1/13T se skříňovou karoserií SSSK a přívěsem PV 18 P s nástavbou SSSK-P. Na vývoj a výrobu prototypu byla uvolněna částka 22,28 mil. Kč. Jediný kus byl v roce 2008 předán 132. smíšenému dělostřeleckému oddílu. Ten už v roce 2010 vyřadil RM vz.70 a stal se 132. dělostřeleckým oddílem.

    h. ASkD-Ž (Automobilní skříňová dílna ženijní (vozidlo je součástí MŽD)). Vozidlo je součástí soupravy dílny MŽD. Složení soupravy MŽD: ASkD-Ž - automobilní skříňová dílna ženijní, PMDP-Ž - pojízdný manipulační dílenský prostředek ženijní, elektrocentrála. EC 16 kW. ASkD-Ž je postaveno je na podvozku Tatra 815-26WR25 26 255 6x6.1/10T se skříňovou karoserií SSSK. PMDP-Ž je postaveno je na podvozku Tatra 815-26WR25 26 255 6x6.1/10T, hydraulická ruka má maximální vyložení 10,2 m. Na vývoj a výrobu prototypu soupravy MŽD bylo z veřejných financí uvolněno 27,6 mil. Kč. Jediný kus soupravy byl v roce 2008 předán 151. ženijnímu praporu.

    Asi ale neuškodí zmínit, že časově jsou to prostředky, které řešily už dávno zastaralost podvozků a vybavení na bázi V3S, ale vznikly ještě před nástupem modernější techniky jako Pandur II CZ, LOV Iveco, Dingo 2, …

  • Starlight
    02:09 11.03.2018

    @technik

    Díky za názor na tabulkovou strukturu roty logistiky mechanizovaného praporu. Jestli to dobře chápu, tak stávající tabulkové struktury mechanizovaných praporů s Pandury jsou stále poplatná typu BVP-2, přestože vozidla Pandur II CZ byla dodány už v letech (2007) 2009-2013?

    A chápu dobře, že nová specializovaná dílenská a odtahová vozidla, která AČR převezme až letos (2018), jsou skutečně první vozidla pro rotu logistiky mechanizovaného praporu, které jsou určená pro podporu Pandurů a další nové kolové techniky AČR?

    Nevíš, co je v plánu poslat do Litvy za dílenská vozidla a vyprošťovací vozidla taky v polovině roku s rotním úkolovým uskupením (RÚU)? Základ RÚU bude tvořit mechanizovaná rota s obrněnými vozidly Pandur ze 41. mpr posílená ženijní četou, zdravotnickým prvkem, četou palebné podpory a logistickou jednotkou. Chtějí si vzít jenom fungl nové Tatry 815-7-D 8x8 V a T815-7-V 8x8, nebo si vezmou i něco staršího (T815, V3S :-) )?

  • technik
    17:49 07.03.2018

    To starlight

    Obávám se že pro bojové útvary jsou dnešní tabulkova speciální vozidla přežitek. Například taková elektrodilna se zkušební stolici, kdo bude opravovat startéry nebo altiky? Nabíjecí stanice PDOA, kdo bude opravovat akumulátory kdyz byla určena na olověné opravitelné akb které dnes již neexistují? PDOA složila i jako nabíječka v době kdy vozidla měli nevykoná dynama ( pv3s,bvp) v dnešní době taky není potřeba nabíjet a pokud ano má nová dílna v soupravě 3 nabíjecí zdroje. Zbrojní dílna je taktéž k ničemu vzhledem k tomu že na rcws30 uděláš maximálně Tu2 prostredkami a přípravky které máš v soupravě zbrojíře opět součástí nový dílny.
    Takže tyto speciály jsou dnes zbytečný, každopádně 4 ks nových dílen z toho aspoň 2 kusy v level 2 by mechanizovanymu praporu slušela.
    A jako bonus vyjezdovou dílnu na podvozku iveca 4x4 která se díky velikosti dostane všude by byl naprostý ideál.

  • Tovarik
    09:04 07.03.2018

    Dneska ráno jsem potkal dvě armádní Tatry (610?) s kontejnery, tak jsem si vzpomněl na tuhle diskuzi. Pořídil jsem dvě nekvalitní fotky a to jenom zezadu a bez nějakého objektu, podle kterého by se dala porovnat výška (takže vlastně k ničemu). Při míjení s kamionem byla ta Tatra o trochu vyšší než běžný návěs.
    https://imgur.com/a/xJltl...

  • tomas.kotnour
    04:06 07.03.2018

    @Starlight

    1) Já jsem si to počítal, pro přezbrojení mpr 7. mb. (používal jsem ještě trochu dražší specifikaci vozidel, přinesly by ale úsporu jinde a obrovským způsobem by to zvedlo operační mobilitu našich jednotek - to budeme moci prodiskutovat příští týden na palbě), a tak nějak hrubý odhad pro celou AČR aby odpovídala KVA ČR 2025, Jako BVP to nejsou, ale bit. vrtulníky by se za to nechaly pořídit.

    K vyřazení V3S. Trochu mě děsí "osudové" 8 v kalendáři. První pokus je vyřadit proběhl v letech 95 - 98 prostřednictvím skříní ZSK-PT nebo ZSK-PE na variantách podvozku Tatra 815 VPx 4x4, druhý pokus byl datován do roku 2005 - 2008 a využíval skříně SSSK na podvozku Tatra 815 26WR45 4x4. A teď máme zatím poslední vlnu vyřazování podvozků V3S, tentokrát podvozek 7T3RC1 8x8 s vývojovým nástupcem SSSK, odstartované v roce 2015 a máme rok 2018.

    2) Hlavní činnosti čety oprav (operující 5 - 6 km za mr.) mpr. je provádění kontrolních prohlídek a údržby po použití, technické údržby 1. úrovně a výměny dílů s kratší životností a seřizování stavitelných rozměrů a vůli. Všechno ostatní by měl řešit odsun techniky do 100 km vzdáleného praporu oprav, který by měl s sebou vozit všechny přípravky. Alespoň při inspekční návštěvě 44. lmopr. byly v PSP vyskládané přípravky pro KBVP, ale je otázka, zda je to stálá výbava, nebo se to tam jenom vyskládalo, aby tam něco bylo. (asi by bylo také zajímavé zjistit, co všechno se na KBVP v rámci TÚ 2 stihne provést do pracnosti 10 hodin a zda by se to nechalo provádět u čety oprav za pomoci Tatra 815-7-D 8x8)

    3) Právě toho se bojím, jak bude vypadat zabezpečení 7. mb. v roce 2025, až bude mít, pevně věřím, nejlepší BVPčka v NATO.

  • tomas.kotnour
    02:51 07.03.2018

    Pořád mi vrtaly v hlavě rozměry toho vozidla, ASkD na Armaxech 4x4 na pneumatikách 14.00R20 měří 3 320 mm. Když porovnám linie kabiny s nástavbou, tak horní hrana dveří je ve výšce 2 800 mm, takže by to zkosení muselo mít výšku 900 mm. Reálnější však bude hodnota 700 mm. Horní hrana nástavby by v tom případě vycházela na 3 500 mm. Když se podíváme na podvozek 7T3RC1, tak prostor pro nástavbu začíná ve výšce 1200 mm. Jestli toto bude varianta Střední skříňové sendvičové karoserie (SSSK) http://www.karbox.cz/stredni-s... tak ta má na výšku 2 141 mm ± 5 mm při vnitřní 1 940 mm ± 5 mm. Takže výška 3 700 mm je včetně 200 mm vysokého majáku na konci vozidla + výška držáku.

  • Starlight
    02:05 07.03.2018

    @tomas.kotnour

    1)

    Trochu se bojím, že se dostáváme do diskuse, kdy přes stromy není vidět les.

    Jádrem mé myšlenky bylo použít standardizovaná vozidla (s rámem, plošinou, nikoliv nutně s manipulátory a háky) a samostatné nástavbové moduly (standardizované nebo nestandardizované kontejnery). Zatím tu „řešíme“, že AČR nakoupila celých 5 nových dílenských vozidel. Tři prapory dostanou jedno nové dílenské vozidlo. Máme se radovat nebo ne? Podle JP—moc ne.

    Ale jak dlouho nám stávajícím tempem bude trvat náhrada dalších zastaralých specializovaných vozidle v rotě logistiky a dalších útvarech? Nekonečně dlouho? A kolik to bude stát?

    Já jsem možná napřed (i když si myslím, že MO/AČR, VTÚ a Tatra to dávno ví moc dobře), ale v rotě logistiky mpr tabulkově vidím stále vozidla na podvozku V3S: 1 x Dílna automobilní, 1 x Dílna tanková elektro, 1 x Dílna plukovní, 1 x Dílna pro opravy akumulátorů, 1 x Dílna spojovací, 5 x Kuchyně automobilní.

    Plus 1 x dílna zámečnická PDZ- na bázi podvozku Tatra 815 4x4, což ale nebude už žádný mladík, protože pochází asi z 90. let. To všechno jsou vozy, které zřejmě bude potřeba nahradit novou technikou, hlavně se zavedením nových kolových a pásových BVP a časem možná i MBT.

    Celkem 10-11 vozidel na jeden prapor. AČR má dnes celkem 7 mechanizovaných/tankových/lehkých motorizovaných praporů. Pokud započítám i další útvary jako pluk logistické podpory, ženisty, Vyškov, atd., tak by tu mohla být odhadem potřeba pořídit co nejdříve okolo 100 specializovaných nákladních automobilů.

    Pár hypotetických výpočtů. Pokud to zase bude Tatra 8x8 T815-7 s velkou pancéřovou kabinou KAPA, tak bude každý speciál stát cca 36 mil Kč jako nové dílenské Tatry. To je celkem 3,6 miliardy Kč. Sice žádná závratná suma, ale přeci jen suma.

    Kdyby se například díky modularitě přešlo na oddělené nákupy vozidlových spodků možná by šlo následující. Ten dnes stojí cca 15 mil Kč. Jen díky přímému nákupu od Tatry bez přeprodání přes VTÚ lze předpokládat, že půjde dosáhnout přijatelné slevy 6,5 %. To je přesně 1 mil Kč na vozidlo, tedy celkem by se za tohoto teoretického scénáře ušetřilo 100 milionů Kč DPH. A to už jsou zajímavá čísla.

    A to nehovořím o možnosti získat množstevní slevy, kdyby se objednalo naráz ne 5 kusovek, ale rovnou všech 100 podvozků a také rovnou vývoj a výroba všech specializovaných nástaveb, nebo přímý nákup už existujících řešení.

    A pokud se rozhlédnu po světě, tak podobně modulárně jdou řešit i cisternové automobily na vodu a palivo, atd. Tedy nakupovaných vozidel může být ještě mnohem více. A v dalším desetiletí zřejmě nastane čas nahrazovat i starší T815.

    2)

    Na doplnění ohledně mnou popisovaného vybavení US ARMY:

    US ARMY přiděluje polní opravárenské/vyprošťovací týmy/čety (1. stupeň údržby/oprav výměnou dílů) už na úrovně manévrové roty. Tyto týmy se drží se zadními trénem roty (velitelství, zásobovači, obvaziště) a jsou na bojišti ve vzdálenosti 500-1000 m od prostoru bojových operacích podporované roty.

    Pravidla se liší podle toho, zda se jedná o rotu v útoku, obraně nebo v stabilizační (okupační) operaci. Hlavní pravidlo je chránit se před přímo střelbou je minimálně jedním terénním útvarem.

    Praporní prvek trénu včetně opravárenské/vyprošťovací čety (2. stupeň údržby a oprav opět jen výměnou dílů) je pak umístěn 1-4 km za rotami. Opět se pravidla liší podle toho, zda se jedná o prapor v útoku, obraně nebo v stabilizační (okupační) operaci.

    3)

    Protože to dnes působí už fantasticky, tak připomenu, že AČR už „kdysi dávno“ zvládla dlouhodobé zahraniční nasazení mechanizovaného praporu v rámci stabilizační operace.

    AČR dokázala v roce 1995 v Bosně a Hercegovině nasadit celý mechanizovaný prapor s BVP-2 a OT-64 a logistickým zabezpečením rozmístěným v pevných objektech a budovách a vydržet tam pomocí řady rotací až do roku 2001.

    Mimochodem v první rotaci velel 3. mechanizované četě jakýsi kpt. Aleš Opata.

  • JP--
    17:14 06.03.2018

    Spíš je jich málo i když se doplní někdy v budoucnu vsevojskovým vyprostovakem, tak je to málo 10+10 by 4 brn slušelo mnohem víc a v3s rovnou do šrotu.

  • tomas.kotnour
    17:08 06.03.2018

    @Jura99
    Není nutné, aby to byl přímo hákovým natahovač, nástavba může být vybavena výsuvnými hydraulickými vzpěrami. jako to mají Izraelci na radarech.


    @Starlight

    Omlouvám se, ale já tam prostor pro úsporu prostředků AČR prostě nevidím. S rozdělením na chráněná vozidla do oblasti bojů a nechráněná pro hluboký týl souhlasím. Pokud bychom měly tato dílenská vozidla v provedení se snímatelnou nástavbou, tak budeme mít valník/přepravník kontejnerů s dlouhou kabinou, kterou budou potřebovat pouze jednotky v dosahu nepřítele a která by měla být neustále dostupná pro případ, že by se ze statického konfliktu stal konflikt mobilní. Takže disponibilní by mohla být vozidla praporu oprav. A tam teprve uvidíme. dokážu si představit, že se na základě provozních zkušeností upravily servisní postupy a toto dílenské vozidlo 142. praporu bude objíždět mechanizované roty.

  • Jura99
    16:27 06.03.2018

    Moc se vám nechci míchat do diskuse na téma kontejner vs. vozidlo, ale moc si nedovedu představit, že kontejnerový nosič doveze dílnu-kontejner 5-8km od linie dotyku, tam kontejner shodí do kopřiv a odjede si dělat nějakou jinou práci. V neprospěch kontejneru by se dala říct vyšší výška vozidla, vyšší hmotnost kvůli mechanismu kontejneru a v případě bojového nasazení pominutí výhody kontejneru (nosič by se nemohl vzdálit od kontejneru). Též je otázka životnosti kontejneru, nejspíš by víc trpěla jeho konstrukce.

  • Starlight
    02:39 06.03.2018

    @tomas.kotnour

    Já ale nezpochybňuji pancéřování kabiny. To přece kontejnerový modulární koncept nepopírá, naopak může být více variabilní podle operačních potřeb a dostupného množství dražších pancéřových vozidel, které se můžou vyhradit na bojové zóny a „doma“ se může použít levnější podvozek.

    Jinak bych si dovolil nesouhlasit s nějakými velkými rozdíly v základním konceptu logistiky. Na úrovni prapor je to velmi strukturálně, typově a početně podobné. Na úrovni brigáda se to už posuzuje hůře prostě proto, že AČR nemá stálé brigádní úkolové uskupení. Popravdě řečeno u US ARMY možná přeci jenom jdou ještě dále. Opravárenské týmy s vozidly z praporu jsou přidělovány přímo k bojovým mechanizovaným/tankovým rotám. Dokonce to jde tak daleko, že náčelník tohoto týmu je hlavním technikem bojové roty a velí koloně zadních vojů, pokud hlavní seržant bojové roty není k dispozici. To je integrace bojovýcha podpůrných sil, která u nás asi není.

    Co je ale důležité tak například ty kontejnerové mobilní dílny i US ARMY slouží jako na úrovni praporu, tak i brigády jak pro IBCT, SBCT tak i ABCT. A protože oni nic jiného expedičního nemají, tak to bude používané pro všechny velikosti sil (divizní, sborové) mimo stálé posádky. Jsou to prostě jen dílny, které jsou univerzální bez ohledu na typ techniky. Jen mají tu výhodu, že napevno nevážou vozidlo, pokud má konflikt statický charakter. Jednou to složí na poli, podruhé do upuštěné haly, potřetí si postaví vlastní stan. Pokud je to ale válka mobilní, tak drží krok s Abramsy, Bradley, Strykery, atd. a jsou jim hned v patách za bojovými rotami. To je něco, co si netroufám v případě AČR odhadnout, jak by to dopadlo. Nejen kvůli letitým V3S, ale hlavně proto, že netuším jestli se to v AČR vůbec někdy reálně cvičilo.

    Tradiční koncept nelineárního konfliktu s přehlednou definicí týlu ale dnes už prostě neplatí. Ozbrojené síly musí být připraveny i na nelineární konflikt, kdy protivník je tak nějak okolo. To nejsou jen COIN války v -stánech. Ale, a to je důležité, je to i jeden z předpokládaných scénářů pro Pobaltí, kdy se počítá s těsným obklíčením. Pak bude mít rota, prapor, nebo brigáda jen to, co si přiveze.

  • tomas.kotnour
    01:49 06.03.2018

    @Starlight:

    Problém je, že AČR má trochu jinak organizovanou logistiku

    Pokud se podíváme na vzdálenosti od linie dotyku pro rozvinuté BÚÚ, tak máme hloubku 5 - 8 km pro rotu logistiky (logistika 1. úrovně), dále máme úsek 50 - 100 km pro týlové prapory (logistika 2. úrovně) a úsek 100 - 200 km pro divizní logistický řetězec až k prostředkům VeSPod (3. úroveň). a 4. úroveň je VOP, VTÚ atd.

    Logistické jednotky 1. úrovně mají být rozmístěny za jednotkami druhého sledu praporu nebo vševojskovou zálohou praporu tak, aby nedošlo k odtržení roty logistiky od bojujících jednotek mpr atd. v oblasti, která poskytuje výhodné podmínky pro rychlé soustředění roty i pro rychlý manévr (zejména rychlé opuštění prostoru) apod. atd. atd. Logistické jednotky se mají vyskytovat v těsné linii bojových jednotek takže je pravděpodobné, že toto i další vozidla se budou pohybovat v oblasti pokryté nepřátelskou dělostřeleckou palbou. Jedna z výtek vybavení log. jednotek je, že jsou vybaveny technikou, která není dostatečně přizpůsobena pro činnost v náročných terénních podmínkách a není odolná před účinky bojové činnosti nepřítele. Toto je asi důvodem proč mají být dle KVA ČR 2025 jednotky logistiky přezbrojeny na nové typy techniky se zvýšenou balistickou ochranou. V tomto případě to znamená pancéřované kabiny pro 5 a tedy 8x8. Nutnost okamžitého manévru znamená vyhrazené a stále dostupné dopravní prostředky.

    Na 2. stupni by mělo být k dispozici Polní servisní pracoviště

    https://mapy.cz/s/2rAta...

    http://static.vtusp.s8.upgates...

    http://www.haly-polak.cz/userf...

  • tomas.kotnour
    01:29 06.03.2018

    @Gorn
    Asi bych si dokázal místo toho valníku představit hákový nosič kontejnerů. Zadní převis 1 888 mm.
    https://s14.postimg.org/rp5xi7...

  • Starlight
    00:34 06.03.2018

    @technik

    Díky za další upřesnění. Pak ovšem specifikace AČR jsou takový dílenský Rolls-Royce :-) Pokud podvozek stojí okolo 15 mil Kč, pak ta dílenská nástavba stojí odhadem 21 mil Kč s DPH (cca 1 mil USD).

    Už jsme to tu dvakrát zmínil americký kontejnerový systém M7 FRS. Jako alternativa k pojetí AČR je tady pár fotek z pole: jeden kontejner M7 a „malý" stan je vše, co US ARMY preferuje pro polní opravárenské dílny: https://www.flickr.com/photos/...

    Náhled na to, co se dnes vše dělá za kontejnerové vojenské aplikace. Jeden z velkých amerických výrobců: http://www.gichner.us/index.ht...

  • Gorn
    00:12 06.03.2018

    technik: tak trochu nechápu proč by se ten kontejner sundával až na vagóně, když už by šlo o elektrifikovaný úsek... jinak nakládka se dělá v prostoru k tomu určeném, vyjma nějakou krizovku, a tam nikde žádný troleje nezavazí, naopak je často možnost využít pro nakládání kontejnerů nějakou místní techniku. Co se technického řešení dílny samotné týče, studie proveditelnosti na to asi není, z toho co vidím v provozu (a nejen u armád) si myslím že by to šlo. Nicméně uznávám že nějaký génius chtěl ušetřit za jedno auto a tak dílny musí mít schopnost tahat pandury, což není prostá modernizace (V3S utáhne sotva sebe, natož OT-64) a nic jiného než speciál to prostě nesplní a nějaký hybrid "vylepšený nosič kontejnerů" se schopností tahat 25+ tun je asi reálný jen v internetových diskuzích

  • technik
    23:32 05.03.2018

    Ty ale nemůžeš použít standartní ISO kontejner, další věc nejsem si jist ale nebudeš schopný na vagóně sundat kontejner kvůli trolejim. Takže nevím jak to chceš přepravit po zeleznici, namontovat pod mechanismus kontejnerů generátor a narvat tam všechny požadované věci. Nezapomeňte že ten kontejner musí splňovat desítky požadavků jako zatepleni, hermetiku,hygienu,el.rozvody,modulárnost,elektromagnetické stínění a to ti z klasikyho ISO kontejnerů udělá pidiskatuli.

  • Gorn
    23:13 05.03.2018

    Pánové, Starlight má pravdu, snažíte se sice hezky argumentovat, ale řekněme si to na rovinu- nevýhody kontejnerového řešení nejsou pro tuhle aplikaci zásadní. Bavíme se o nějakém zdržení při vagónování, ale sundání kontejneru z náklaďáku a naložení na vagón je přeci pro logistiku běžná operace, u vozidla které se bude primárně přesunovat po vlastní ose je to nevýhoda doopravdy o ničem. Druhý potencionální problém- nižší prostupnost terénem, o trochu nižší... pokud by to bylo dedikované vyprošťovací vozidlo tak samozdřejmě, to by byl problém, ale u dílny to prostě není zásadní.
    Co naopak je zásadní je dostupnost- samozdřejmě celý prapor se neposadí na zadek protože jim exnula dílna, ale přecijen ty prapory nemají techniky nazbyt a nedostupnost oprav v místě nasazení může znamenat nedostupnost jiné techniky kterou už skutečně budou potřebovat... samozdřejmě předpokládám že většinu oprav ty dílny nezvládnou provést protože se jim vysype auto nikoliv nářadí, což je vlastně trochu odvážný předpoklad.

    tryskac: tak pokud k tomu máte takový přístup... no řekněmeurčitě to není první nosič kontejnerů na světě. Navíc TATRAPAN... cože je na tom tak zajímavého?

  • tomas.kotnour
    22:53 05.03.2018

    @tryskac
    To je samozřejmě pěkné, ale my potřebujeme víc jak 3 místa v kabině.

    @MALI:
    Multilift s naloženým kontejnerem bude mít výšku téměř 4 metry, tohle má o 30 cm méně, takže kudy se neprotáhne četa oprav, tudy se neprotáhne zásobovací četa. Navíc je to sedmička s centrálním huštěním pneumatik, takže se může snížit na 3 580 mm resp. na 3 380 mm. (Pro ostatní - těch 3 700 mm je Pandur s věží v bojové poloze) Stejné fígle se nechají použít při železniční přepravě. Navíc po ose budou v Pobaltí dříve, než se vybere vlečka pro vagónování.

  • technik
    22:52 05.03.2018

    Není to tak jednoduchý. Přirážka podvozku se hlavně týkala montazi a vývoje pancéřové kabiny. Dále mnoho úprav podvozku pro zástavbu nástavby, vývody PTO a podobně. Střední automobil to byt nemohl protože jeden z hlavních požadavků AČR je odsun pandurů o hmotnosti 20 tun proto má nová dílna 27 tun a je na podvozku 8x8 kvůli rozložení váhy na nápravy a podobně. To už pak řeší vyhláška o schvalování technické způsobilosti vozidla. Opravdu to není tak jednoduche jak se na první pohled zdá.

  • Starlight
    22:45 05.03.2018

    @MALI

    Máš dozajista pravdu. Jenže je tu drobný detail :-)

    Každý mechanizovaný prapor má v rotě logistiky svoji zásobovací četu. A ta má tabulkově ve stavu 7 vozidel Tatra 815-2 Multilift Mk.IV (přepravník kontejnerů s nakladačem), každé s velkým přívěsem na kontejner. Takže ano, přepravní omezení jsou, stejně jako u každého komerčního kamionu, tedy pokud se bavíme o standardizovaných ISO kontejnerech.

    AČR od roku 1995 do roku 2007 odebrala minimálně 214 těchto vozidel, která jsou předchůdcem novějších Tatra 815-7 Multilift MSH-165-SCA.

  • tryskac
    22:04 05.03.2018

    niekto vymyslal uz vymyslene:

    http://www.armadninoviny.cz/sl...

    a ano, je to v portfoliu CSG

  • MALI
    21:55 05.03.2018

    To Starlight:
    pro přepravu po železnici se dá kontejner sundat z podvozku (chce to ale mechanizaci a čas) ale pokud chcete s naloženým kontejnerem na Tatře podjet nějaký most, nebo vedení el. napětí, hned máte problém; pak se také v reálu může stát, že většina jednotky Vám projede přímo ale bude čekat na jedno vozidlo, které musí jet oklikou...

  • Starlight
    21:54 05.03.2018

    @technik

    Díky za reakci. Já vím, že „armáda“ má požadavky, ale to „armáda“ jsou nějací lidé.

    Co se týče přepravní výšky, o tom vím, proto jsme, psal o možnosti při transportu rozložit. Stejně tak vím o objemu, ale pohled dovnitř jasně ukazuje, že kolik se tam vozí prázdného vzduchu, například jen proto, že horní rohy dílny jsou kvůli tomu sražené. Volba opravdu velkého vozidla 8x8 T815-7 má pak konkrétní dopady na náklady na životní cyklus, přepravitelnost, atd.

    Pozor: kontejnerové řešení neznamená, že to musí hned být standardizovaný hranatý ISO ocelový kontejner, které se dají skládat štosovat na sebe. Tyto nástavby se mohu dělat i hliníkových slitin/plastů s upravenými tvary nebo výškou. Měly by ale zůstat standardizované ohledně možnosti interface auto – kontejner, manipulátory a jeřáby.

    @rase

    To je mnohem složitější. MO ČR právě utratilo nemalý peníz za kusovou výrobu něčeho, co mohlo být zřejmě levnější.

    Za prvé, VTÚ nakoupila podvozek od Tatry a s přirážkou ho prodala dále MO. Přidaná hodnota VZU byla ale jen ta účelová nástavba. MO mohlo nakoupit podvozky od Tatry přímo, VTU mohlo udělat „kontejnerové“ řešení. Nebo to rozdělit na levnější střední nákladní automobil a přívěs, atd. Přeci jen tatra 8x8 815-7 je už opravdu velký náklaďák.

    Za druhé větší sériovostí a standardizací si za stejné peníze mohla pořídit více. AČR si v této akci pořídila 5 dílenských vozidel a vyčerpala daný balík peněz. V „elitních“ mechanizovaných praporech se to ale stále v rotě logistiky hemží dílnami a dalšími speciály na podvozku V3S. To proto, že před desetiletími to nikdo neudělal kontejnerové. Podvozky V3S se mohly snadno vyměnit a specializované nástavby by se jen přehodily. Nebo naopak.

    Výsledkem současného nákupu je dobrý trend, že modernizujeme a odškrtla se jedna položka. Ale je to zoufale pomalé. Rota logistiky mechanizovaných praporů je jako celek jsou stále jen směs nového a muzeálního (V3S). To je bude brzdit například při taktickém přesunu (rozdílné rychlosti, průchodnost, spolehlivost). To ale není už tak dobré.

    Nedalo se změnou požadavků a konceptu někde významně ušetři a koupit za to více podvozků a specializovaných kontejnerů? A hlavně, šlo by to příště lépe?

  • Rase
    21:00 05.03.2018

    Starlight:
    kontejnerové / modulární řešení je skvělá věc, ale někdy přináší spíš problémy. Ona i ložná plocha je pak výš (i těžiště), výrobně je logicky dražší a je toho víc co lze vytknout. Píšu to jako člověk co je fanda modulárnosti, ale někdy je to zbytečné - u náklaďáku mi to přijde jako zbytečný luxus a spíš komplikace.

  • technik
    20:54 05.03.2018

    To starlight

    Problém není v tom co jde a nejde vyrobit ale v tom co požaduje AČR jako zadavatel. Bohužel koncepce tatrovackeho podvozku má své limity a jedním z nich je výška zástavby ( pomocného rámu) u kontejnerové verze tím spojené problémy se zastavbou generátoru, požadované výšky vozidla, váhy vozidla a podobně. Zkrácené požadavek armády na výbavu a vezeny materiál např. U dílny nelze vyhovět jinak než použitím stávající nástavby protože kontejnerová má prostě málo místa. Další věc přeprava po železnici a kontejner se svojí výškou by byl nadrozmer a jezdit s dílnou na kredit je přece nesmysl. Takže za mě kontejnery super ale vše to je ó požadavků AČR.

  • Jura99
    15:15 05.03.2018

    Starlight: PRÁM existuje, ale je to slovensky. Tam maji prápor. Pouziva se oboji PRÁM samozrejme mene ale jak vidno tak se dostane i do smlouvy. Originalni nazev zbrane pritom muze byt PRÁM, pokud byla vyrobena na Slovensku.

  • Starlight
    13:53 05.03.2018

    @ technik

    Jaký je tvůj názor na následující text?

    Modulární kontejnerový přístup?

    V souvislosti s přepravníky kontejnerů na bázi vozidel 8x8 Tatra 815-7 my nová dílenská vozidla Tatra 815-7-D 8x8 a tří Tatra 815-7-D 8x8 V připadají koncepčně jako mírně řečeno nemoderní. Jako by koncepce přesně kopírovala koncept z časů vozidel V3S a dob ČSLA (převzatých i na pozdější T815), kde je dílna fyzicky napevno vázaná na vozidlový spodek. Škoda, že AČR nezvolila modulární koncept, kdy dílny jsou v kontejnerech, které se podle velikosti a hmotnosti převážejí na vhodném automobilovém podvozku.

    Velkou výhodou z hlediska akvizice i nákladů na životní cyklus je, že kontejnerová dílna i automobilový spodek mají odlišné dodavatel, životní cykly a údržbové koncepty. Velkou výhodu je také standardizace vozového parku, jde místo řady jednoúčelových speciálních variant nákladních vozidel, stačí pořizovat a udržovat jen nákladní automobil s příslušnou ložnou plochou, případně i vlastním manipulačním systémem. Výhodou je, že závada/poškození/zničení podvozkové části nebrání použít jiný armádní automobil a kontejnery/dílny odvést. Kontejner může v případě potřeby odvést a také velké množství kontraktačních přepravců.

    Sundaný kontejner ve statické pozici zase umožňuje utilizovat automobil k převozu jiných kontejnerů. Z hlediska strategické přepravitelnosti lze rozdělením na automobil a kontejner snížit hmotnost jednotlivá nakládaných břemen, snížit celkovou výšku a tak usnadnit leteckou, lodní i železniční přepravu.

    Už jsem tu zmínil US ARMY. Ta tento koncept používá, například v rámci Stryker SBCT se u praporních polních opravenských dílnách používají kontejnerizované elektrické/elektronické dílny/sklady typu AN/SM-146 a 147, které se vejdou na standardní valníkový střední nákladní automobil 4x4 LMTV nebo 6x6 MTV. Velké rozkládací mechanické díly M7 Forward Repair System (ty mají vlastní jeřáb a vlastní elektrocentrálu) se přepravují na těžkých nákladních automobilech 8x8 M1120 HEMTT LHS s paletizační plošinou. To je ekvivalent vozidel Tatra 815-7 Multilift MSH-165-SCA.

    SBCT má tabulkově ke každému dílenskému kontejneru přiřazeno tabulkově jedno vozidlo s obsluhou. Tažná síla těchto vozidel se důsledně využívá k tažení 1 až 3 nápravových přívěsů (ne jen dílenských elektrocentrál, což je dominantní typ přívěsu u dílenských V3S AČR), atd. s dalším materiálem nebo ložnou plochou.

  • Starlight
    13:52 05.03.2018

    @Charfi

    To máš samozřejmě pravdu.

    Jenže než se tak stane, tak to potrvá ještě několik let (závěrečné kolo výběrového řízení ještě není ani formálně otevřenou než budou první nová BVP k dispozici. A když budu zjednodušeně předpokládat, že možná první kusy půjdou do Vyškova a pak k prvnímu bojovému útvaru (bude 74. Kopr ten první?). Ten má celkem tři mechanizované roty + průzkum, ženisty, zdravotníky a vyprošťovací jednotky, které mají dostat specializovanou variantu BVP.

    Ty extra včetně vyprošťovací verze ale nebudou sjíždět z výroby asi první, musí se teprve vyvinout. Stejně tak všechny tři mechanizované roty (Pandur, LOV IVECO, nákladní Tatry) nepřezbrojí asi naráz. Tedy mnoho a mnoho let, kdy by se jim hodila vyprošťovací T815-7-V 8x8, která mohla být dodaná už letos, kdyby se ovšem objednala. Opravdu žádná z těch pěti k nim nepůjde?

  • Starlight
    13:51 05.03.2018

    Ještě tady dokončím přehled zakázek AČR na Tatry 815-7 8x8, které jsem zaznamenal.
    1) Tatra 815-7 PRAM (přepravník minometu).

    Zkratka PRAM = PRAporní Minomet, ale ve smlouvě je naspáno PRÁM -:). Smlouva na dodávku 41 kusů za 618,64 mil Kč včetně DPH byla uzavřena mezi MO ČR a TATRA TRUCKS a.s. v únoru 2016.

    Vozidla byla předána AČR naráz v červenci 2017 a byla zavedena do výzbroje minometných baterií 41. mechanizovaného praporu (12 kusů), 42. mpr (12 kusů), 71. mpr (12 kusů, fyzicky přezbrojili jako první v listopadu 2017), 72. mpr (4 kusy, používá navíc 8 kusů ShM vz. 85 PRAM-S) a Praporu zabezpečení Velitelství výcviku ve Vyškově (1 kus pro výcvikové účely).

    2) Tatra 815-7 Multilift MSH-165-SCA (přepravník kontejnerů)

    Smlouva na dodávku 12 kusů vozidel Tatra 815-7 Multilift MSH-165-SCA s "H" rámem bez pancéřované kabiny za 173,80 mil Kč včetně DPH byla uzavřena mezi MO ČR a TATRA TRUCKS a.s. v prosinci 2015. Vozidla měli být dodány do konce června 2017.

    Další 2 tato vozidla s pancéřovanou kabinou byly zakoupeny pro 601. Skupiny speciálních operací už v roce 2013 za 30, 22 mil Kč včetně DPH. V AČR jsou (ženisti, protiletadlovci, ?) ještě vozidla Tatra 815-7 UNK (přepravník kontejnerů, bez nakládacího manipulátoru).

  • Charfi
    19:41 04.03.2018

    Starlight: Co se týká toho 74. lmopr, není to proto, že už teď armáda počítá s jeho transformací na mechanizovaný prapor (tudíž na pásech)? Plánovaný počet nových BVP by tomu nahrával.

  • Jara
    09:57 04.03.2018

    Mali
    Dík za info

    Starlight, Mali
    Ano s těmi minometnými Tatrami máte pravdu, doufám v brzké vyřešení minometů v AČR a přesun těch Tater na logistiku.... chtěl jsem říci,že sedmička s izraelskou kabinou se mi zdá jako velice povedené vozidlo i v porovnání s tím co nabízí RH nebo Oskosh

  • technik
    07:20 04.03.2018

    Pokusím se ti odpovědět. Nové dílny se zatím týkají praporu které vlastní pandur. Nový vyprošťovak přijde do armády kazdym dnem jen se čeká až se doladí pár prkotin. Tento vyprošťovak (5ks) je v soupravě s novými dílnami tj 5 dílen a 5 vyprostovaku bude u 41,42,44, Klatovy a Vyškov. Vyprošťovak je speciálně určen pro KOT.
    Za nějaký čas se začne zpracovávat návrh vsevojskoveho vyprostovaku a ten bude distribuován po celé AČR jako náhrada av15. Takže bojové útvary 4 brn by měli vlastnit 2 vyprošťovací prostředky Tatra 815-, jeden jako náhrada za bvp vpv ( speciál kot) a pak v budoucnu náhrada vsevojskovou verzi za av15.

  • Starlight
    01:22 04.03.2018

    Já se pokusím tiskové zprávu trochu doplnit a položit pár dotazů:

    1)
    Smlouva na dodání dvou Tatra 815-7-D 8x8 a tří Tatra 815-7-D 8x8 V za 181,95 mil Kč s DPH byla mezi MO ČR a státní společností VTÚ podepsána v únoru 2015. Vozidla byla asi převzata v září a listopadu 2017. Tři dílny Tatra 815-7-D 8x8 V byly přiděleny 4. brigádě rychlého nasazení, jedno vozidlo Tatra 815-7-D 8x8 obdržel 14. pluk logistické podpory a jednu dílnu Tatra 815-7-D 8x8 získalo Velitelství výcviku - Vojenská akademie.

    Každý mechanizovaný prapor má rotu logistiky a v ní četu oprav a v ní družstvo oprav, které by mělo mít jedno vozidlo označované v armádních tabulkách jako DVV KOT. Jestli jsem to dobře pochopil tabulkově Tatry 815-7-D 8x8 V jsou právě toto vozidlo?

    Jestli dobře chápu, tak 4.brn ty tři vozidla rozdělila mezi tři prapory (41. mpr, 42. mpr a 44. lmopr)? Má někdo představu, čím a kdy bude vybaven 74. lmopr?

    2)
    Vyprošťovací automobil T815-7-V 8x8 (s nástavbou od polského dodavatele označovanou jako KWZT-3). Smlouva na dodání pětice vozidel T815-7-V 8x8 za 238,39 mil Kč s DPH byla mezi MO ČR a VTÚ uzavřena v lednu 2016. Dodávky vyprošťovacích automobilů mají být ukončeny do konce listopadu 2017. Zpoždění dodávek už bylo zdůvodněno i v tisku: https://www.novinky.cz/domaci/...

    Má někdo představu jak budou auta distribuovány mezi útvary? 74. lmopr zase nic nedostane?. Podle tabulek by měla mí vyprošťovače družstvo čety oprav v rotě oprav jeden automobil speciální vyprošťovací. Dnes je to letitý AV-15. Nové T815-7-V 8x8 ho budou nahrazovat 1:1?

    A ten tlak daný nasazením v Pobaltí je zajímavý. AČR je nepoučitelná a na mise posílá jednotky s vybavením, které si stěží osahá při výcviku doma.

    3)
    Tedy po přezbrojení 4.brn bude mít každý mechanizovaný/motorizovaný prapor dvě (?) vyprošťovací vozidla - jedno (?) čistokrevné vyprošťovací vozidlo (s jeřábem) T815-7-V 8x8 a jedno (?) dílenské vyprošťovací vozidlo (zatím bez jeřábu) Tatra 815-7-D 8x8 V.

    A není to málo? A jaké jsou dosavadní praktické zkušenosti AČR s kombinací pojízdné díly a odtahového vozidla. Není to zbytečně nebezpečné? Zejména jezdit z celou dílnou vyprošťovat vozidla do první line, místo aby ji vyprašovák odtáhnul dál od linie střetu k polní dílně?

    Pro srovnání v každém mechanizovaném (pěším) praporu amerického SBCT jsou dvě čistokrevná odtahová vozidla 8x8 M984A1 HEMTT WRECKER, ale v rámci brigády SBCT je jich celkem 18. Z toho 13 jich je přiděleno přímo praporům, ale zbylých 5 zůstává v brigádní rotě oprav. Polní praporní/brigádní dílny mají své kontejnerové dílny vybaveny integrovanými jeřáby pro výměny powerpacků a jiných agregátů: http://www.armyproperty.com/Eq...

  • flanker.jirka
    00:35 04.03.2018

    Starlight, MALI: nejdříve smích a až potom propukne pláč. S tímhle mají vyjet do Litvy?
    Prakticky vše co se v poslední době zavádí je paskvil. Protiletadlovci dostali Tatry 810 k RBS, taky pouze jako dopravní prostředek, mají alespoň systémy C2.
    Řekl bych, že specifikace k tomu píšou amatéři, kteří tu techniku v životě neobsluhovali, protože nevěřím tomu, že by si vojáci sami navrhli takové trakaře, které jim absolutně neulehčí žádnou činnost. Přitom obě vozidla mají tonáž na to, aby po menších úpravách střílet oba prostředky i z korby.
    Při vyjádření toho řidiče operátora jsem si vzpomněl na příběh vozatajce Josefa Bonga že Švejka.

    Zajímavé je, že až po několika letech provozu Panduru se řeší dílenská vozidla. Možná by to lépe dali dohromady chlapi na útvarech sami, než VTU, jen jim dát vozidla a prostředky k nákupu.

  • MALI
    21:07 03.03.2018

    To Jara:
    prototyp vyprošťovacího vozidla by se teď měl upravovat podle poznatků z vojskových zkoušek a probíhá výroba první série vozidel (už s promítnutými úpravami po VZ).

    K minometným Tatrám:
    bohužel zde musím naprosto souhlasit se Starlight - vozidlo jako takové je sice dobré, ale výsledek je naprostý paskvil - omluvitelný jedině jako dočasné řešení, než bude k dispozici nový samohybný minomet (vlastně, co to píšu, neomluvitelný). Po zhlédnutí "propagačního" videa AČR člověk neví, jestli se má chechtat, nebo brečet. řekl bych, že náš potenciální protivník to bude pouštět pro obveselení mužstva a pozvednutí jeho bojové morálky. Zkrátka. ukázka, jak by to nemělo vypadat.

  • technik
    20:33 03.03.2018

    Unikatnost tkví v tom že není schopna bez pomocí jeřábu sama vyndat motor z pandurů? Jak tedy VU bude plánovat bojovou činnost když vyprošťovací vozidlo nebudou mít k dispozici bojové jednotky protože zrovna bude vytahovat powerpack?
    Unikátnost v tom že když už se demontuje motor osádka dílny ani nemá technicke prostředky pro skladování olejů a kapalin.
    Doporučuji před tím než to někdo neznalý nakreslí a navrhne ať si vezme příklad ze starých dílen které přes 22 let fungují a jsou overene. Rovněž také brát v úvahu úpravy které si osádky provedly a mají je vychytane.

  • Starlight
    20:25 03.03.2018

    @Jara

    Já bych to s tou chválou minometných Tater nepřeháněl. Ona je to spíše naopak. 120 mm minomet u nás vozil malý náklaďák V3S, ve světě se běžně táhne za výkonnými taktickými vozidly 4x4. Jak celá akce vypadá směšně, je vidět na tomto čerstvém videu AČR. Zrada je vtom, že toto řešení má podporovat manévrové mechanizované jednotky a to v kombinaci se zastaralostí SŘP a zejména munice tohoto minometu z dob ČSLA.

    https://www.youtube.com/watch?...

    Nákup obrovských Tater 8x8 byl odůvodňován jako dočasné řešení, než se nakoupí samohybné minomety a pak se Tatry přeřadí k převozu munice dělostřelectva. O oznámení akvizice samohybných minometů ale není vidu ani slechu. A to zejména u nové pásové platformy BVP, kde to asi všechny tady nepříjemně zaskočilo. Takže to zatím vpadá na malou domů pro CSG/Tatru.

  • Jara
    20:11 03.03.2018

    Jinak na sedmičkovou řadu by měla co nejdříve ve všech verzích přejít celá AČR nejlépe s touhle izraelskou pancérovanou kabinou ( jako má tato dilenská a ty co se koupily pro minometná družstva) jak ukazují zkušenosti z posledních konfliktů.

  • Jara
    20:06 03.03.2018

    Měl bych otázku .... a jak pokračují vyprošťovací vozidla pro pandur?

  • cejkis
    18:25 03.03.2018

    Na Pandur se svěrákem, bruskou a kladivem :-) Chybí jen sbíječka a vibrátor na beton.