Armáda získá protichemická obrněná vozidla S-LOV-CBRN

S-LOV-CBRN; větší foto / army.cz

Ministerstvo obrany a Vojenský výzkumný ústav (VVÚ) podepsali dohodu o dodávkách 80 protichemických vozidel S-LOV-CBRN za více než pět miliard Kč. Vozidla jsou určena pro chemické specialisty Armády České republiky a poslouží v boji proti chemickým, biologickým, radiologickým a nukleárním CBRN (Chemical, Biological, Radiological and Nuclear) hrozbám.

„Jednou z mých hlavních priorit je modernizace armádní techniky. Nová lehká obrněná vozidla zvýší schopnosti našich chemiků, kteří jsou po právu považováni nejen v Severoatlantické alianci za jedny z nejlepších ve svém oboru,” komentoval podpis zakázky ministr obrany Lubomír Metnar.



Liberecký 31. pluk radiační, chemické a biologické ochrany získá 80 vozidel S-LOV-CBRN v letech 2020 a 2022. Ministerstvo obrany si přitom nechalo udělat dva znalecké posudky, podle nichž je cena zakázky 5,111 miliardy Kč obvyklá.



Práce na projektu průzkumného CBRN vozidla na platformě Iveco byly zahájeny v roce 2009. Význam a náročnost úkolu dokládá množství vynaložených prostředků z účtu ministerstva obrany ‒ na projekt bylo v letech 2009 až 2012 vynaloženo téměř 100 milionů korun a vozidlo bylo poprvé představeno na výstavě IDET 2013.



Celou sestavu S-LOV-CBRN tvoří čtyři podsystémy ‒ vozidlo CBRN průzkumu Iveco LMV s přívěsem, palubní informační systém (PIS), průzkumný robot Orpheus-AC2 a externí stanice CBRN průzkumu.



Soupravu S-LOV-CBRN (Souprava Lehkého Obrněného Vozidla-CBRN) tvoří průzkumné lehké obrněné vozidlo LOV-CBRN a logistický přívěs P-LOV-CBRN. Vozidlo (samostatně nebo s přívěsem) je určeno k podpoře bojových operací (ve městě i v otevřené krajině), k řešení průmyslových havárií nebo k řešení následků úmyslného zničení civilní infrastruktury a spojeného úniku nebezpečných látek. Vozidlo lze využít jak k dálkovém průzkumu, tak dlouhodobě na statické pozici.



Platformu LOV-CBRN tvoří prodloužená verze terénního vozidla Iveco LMV (LMV M 65E19), na kterou je umístěna speciální chemická nástavba s bojovým modulem ZSRD 07. Na modulu je lafetován kulomet, zadýmovací granátomety a senzory laserového a mikrovlnného ozáření. LOV-CBRN zabezpečuje balistickou ochranu posádky na úrovni 3 (proti 7,62×51 mm) a protiminovou ochranu na úrovni 2a (6 kg TNT) dle NATO normy STANAG 4569.

Foto: Výstražné praporky jsou vystřelovány do země pneumatickým systémem. / archiv autora



Foto: Strojové vybavení nástavby vozidla. / archív autora

Sestava S-LOV-CBRN dokáže provádět chemický a radiační průzkum během jízdy (po zastavení rovněž i biologický průzkum) a je schopná určit pravděpodobný zdroj kontaminace (terén, vzduch, zános). Po celou dobu se přitom dvojčlenná posádka nachází v bezpečí přetlakové kabiny vozidla. Přetlaková kabina zajišťuje ochranu před toxickými látkami nebo radioaktivním prachem ‒ tlak vzduchu je v ní větší než atmosférický tlak v okolí vozidla, a proto může docházet k úniku vzduchu a různých látek ven z kabiny, nikoli však k průniku dovnitř.

 

Přetlaková ochrana je plně automatizována. Při detekci nebezpečných látek kolem vozidla se filtrační zařízení automaticky zapne. Při zjištění případného průniku chemických látek do kabiny se filtrace automaticky vypne a řídící jednotka otevře přívod vzduchu z tlakových lahví pro nouzovou dodávku vzduchu do ochranných masek posádky.

 

Foto: Příklad grafického rozhraní PIS monitoru velitele. / MO ČR

 

Jednou ze zajímavých vlastností LOV-CBRN je umístění „horkovzdušného děla“ do podvozku. Například bojová látka yperit tuhne již při 15 °C. Pokud vozidlo projíždí určitou oblastí, může v chladnějším prostředí ohřívat půdu a koly vířit prach. Detektory v podvozku pak případné chemické látky odhalí. Posádka může následně vykolíkovat výstražnými praporky hranice kontaminovaných oblastí ‒ opět bez nutnosti opuštění vozidla.

 

Centrální PIS posádce poskytuje data o aktuální CBRN situaci kolem vozidla, informace o chemické, radiační, vizuální a akustické situaci v místě průzkumného robota (viz dále) a CBRN situaci na pozici externí průzkumné stanice. PIS rovně umožňuje automatické nebo manuální sestavování CBRN zpráv a následné odeslání prostřednictvím rádiové stanice nebo kabelové sítě na vyšší místa velení. Posádka má přístup do informačního systému skrze dotykové obrazovky v kabině.

 

Video: Orpheus AC (2014) / YouTube

Externí průzkumnou stanici CBRN lze používat mimo vozidlo a stanice obsahuje kromě senzorů CBRN zamoření, také komunikační systémy a meteorologickou stanici.

 

Orpheus-AC2 vznikl na Vysokém učení technickém v Brně. Robota lze vysadit dálkově pomocí zadní sklopné rampy. Robot má hliníkovou konstrukci a kola o velkém průměru pro zdolávání terénních nerovností. Orpheus-AC2 je odolný vůči různým chemikáliím. Po nasazení v zamořeném prostředí lze vyměnit pouze kola a další měkké části robota (anténa) a robot může být znovu nasazen do terénu.

Robot Orpheus-AC2 váží 50 kg a lze ho řídit po drátě (100 m) nebo rádiově (1000 m). Provozní doba je 1,5 a 4 hodiny.

Zdroj: army.cz, Vojenské rozhledy

 

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air ...

Nové útočné pušky pro české speciální síly

České ministerstvo obrany podepsalo se společností Cairo CZ smlouvu na dodávky 350 nových útočných ...

Raketomety HIMARS pro polskou armádu: Varování pro AČR

Polské ministerstvo obrany změnilo podmínky programu Homar a přímo nakoupí americké raketomety ...

Systém řízení palby dělostřelectva TOPAZ pro Armádu České republiky

Na současném trhu existuje řada systémů řízení palby (SŘP) dělostřelectva, ze kterých si AČR může ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Starlight
    01:39 07.09.2018

    Podle různých zdrojů, má S-LOV-CBRN několik omezení. Ty jsou v první řadě dány snahou pořídit za málo peněz hodně muziky:

    1. Platforma IVECO–LOV je malá. Převléct se do speciálního protichemického obleku v kabině je nemožné. Dlouhodobý pobyt v zamořením prostoru je navíc problematický z hlediska hygienických podmínek posádky.

    2. Vozidlo není vybaveno vozidlovým systémem (optickým) systémem dálkové detekce v řádech kilometrů (to malý robot neřeší). Tedy hrozí, že zamoření detekuje až vlastním vjezdem do oblasti. Pak může nastat problém viz. bod 1.

    3. Na vozidlo se nevešel výkonný (a drahý) hmotnostní spektrometr s vyhodnocovacím pracovištěm, který by umožnil detekovat nejnižší koncentrace a přímo na místě vyhodnotil látky, které dosud nejsou v databázích. Takže se to částečně nahrazuje jinými jednoduššími přístroji.

    4. Bude se muset řešit zastarávání/nedostupnost (obsolescence) některých komponent. Vývoj a výroba prototypu se uskutečnila v letech 2009-2012.

  • Starlight
    01:37 07.09.2018

    @cernakus

    Zase si nabíháš na vidle. Oba dva víme, že odborník nejsi. A co víc, opět ses nenamáhal podívat, co ten sovětský přístroj GSA-12 umí nebo neumí.

    Takže opravdu to není špička – přístroje naší armády jsou zřejmě více než 30 staré (a to jen jeden jejich problém). Principem činnosti odpovídají americkým přístrojům M7 Automatic Field V-G Agent Alarm, které byly zavedeny už v roce 1961 (!). A od té doby už vzniklo mnoho dalších generací přístrojů a detekčních metod.

    GAS-12 nejsou schopny detekovat drtivou většinu nebezpečných látek. Jsou to přístroje jednoúčelově zaměřené na detekci výparů otravných látek typu G a V. Nic víc a nic míň. Je to "analogový" biochemický přístroj, který se dá zjednodušeně popsat jako "elektrický psací stroj“. Uvnitř se pohybuje na cívkách navlhčená látková páska, které je kontaminována nasátými zamořenými výpary. Na pásku jsou aplikovány různá biochemická činidla. Vzorek pak přístroj automaticky vyhodnotí fotokolometrickou metodou.

    Ve výsledku je přístroj jen alarm – neurčí typu chemické látky, jen jednoduše sepne světelný a akustický výstražný signál. Celá souprava má spoustu omezení – je to analogový přístroj, takže se nekoná žádný interní datový port pro integraci do moderních počítačových systémů.

    Při nepřetržité činnosti, což je pro alarm to nejdůležitější, vydrží pracovat jen několik hodin, pak se vyčerpá páska a činidla a musí se to ručně doplnit. Biochemická činidla mají pochopitelně velmi omezenou dobu skladovatelnosti. Přístroj nemá rád chlad a mrazy (a na LOV-CBRN je právě v neklimatizované nástavbě) a musí se vyhřívat, což může trvat desítky minut až pár hodin. Jedno měření pak trvá cca 2 minuty. Je velmi náročný na spotřebu a je velký a těžký. Celá sestava včetně napájecího zdroje může vážit až 40 kg, z toho drtivou většinu tvoří blok napájení.

    Není náhodou, že na vozidle LOV-CBRN je primárním alarmem před výpary chemických zbraní a nebezepčných průmyslových látek přístroj GID-3. V USA je známý jako M22 Automatic Chemical Agent Alarm (ACADA) a do výzbroje byl zaveden už v roce 1997. Nejedná se tedy ani o poslední zavedenou generací alarmů proti chemickým zbraním.

    GID-3 je iontový mobilní spektrometr, kde se malý vzorek vzduchu nejprve ionizuje pomocí ionizujícího zářiče. Je schopen současně analyzovat různé typy chemických zbraní, díky dvěma nezávislým spektrometrům uvnitř přístroje. Přístroj váží jen 6,4 kg i s baterií, studený start dá do 3 minut, měření provede do 10 sekund a servisní prohlídky se doporučují po 1500 hodinách činnosti. Datový výstup zajištuje sériový port.

    Tyto a další přenosné detektory jsou už tak malé a na obsluhu nenáročné, že například v US ARMY/USMC jimi nejsou vybavené jen speciální CBRN jednotky, ale jeden přístroj má každá četa.

  • cernakus
    03:45 06.09.2018

    Starlight:

    ano, u hlupáků to opravdu WTF? (takže uznáváš, že NATO = USA, když tam každý požívá očividně americké zvolání) dojem vyvolat může. U odborníků to vyvolá dojem, že vozidlo bude perfektně diagnostikovat drtivou většinu nebezpečných látek vyvinutých ve všech světových lokalitách, tedy i sovětských. A popisky se samozřejmě dají přelepit ;-)

  • Starlight
    01:47 06.09.2018

    Kdo se zajímá více o možnosti vozidla (respektive prototypu S-LOV-CBRN), tak více detailů lze nalézt zde:

    http://www.cbrneworld.com/_upl...

    nebo výčet přístrojů je uveden v tomto dokumentu v kapitole 1.4: http://www.population-protecti...

    Cituji: „Mezi palubní prostředky detekce bojových chemických látek a průmyslových chemických látek patří detektory GID-3, RAID-M 100, GSA-12 a AP2C, k detekci radioaktivních látek dozimetrický přístroj DPV-1 a k detekci bojových biologických látek a průmyslových biologických látek pak detektor SmartBio Senzor.
    K zjišťování meteorologické situace v přízemní vrstvě atmosféry je použit meteorologický senzor IRDAM 5056B a jednotka palubní meteorologické stanice. Průzkumný robot obsahuje chemický detektor LCD3.2E, detektor RDS-200, … . Mezi přenosné přístroje patří dozimetrický přístroj RDS-200 a chemický průkazník CHP-5.“

    Kdo chce tak podle výrobce si najde webu data o přístrojích (platí pro prototyp):

    - GID-3, LCD3.2E a SmartBio Senzor od Smith Detection, Velká Británie
    - RAID-M 100 od Bruker Corporation, USA
    - AP2C od PROENGIN, Francie
    - IRDAM 5056B od IRDAM, Švýcarsko
    - RDS-200 od Rados Technology GmbH (dnes Mirion Technologies), Německo
    - DPV-1 (Dozimetrický přístroj vozidlový) od Vojenský výzkumný ústav, s. p., ČR
    - CHP-5 od ORITEST spol. s r.o., ČR

    Signalizátor otravných látek GSA-12 (Автоматический газосигнализатор ГСА-12) je sovětský přístroj někdy z 80. let.. Zda AČR stále udržuje přístroje z časů ČSLA nebo jsou to novější nákupy, netuším. Ale pokud tento přístroj s popiskami v azbuce bude i v nově zaváděné technice po roce 2018, tak to určitě u našich partnerů v NATO vyvolá jedinou otázku: WTF? :-).

  • Nesher
    22:52 05.09.2018

    Rase
    RBS 70NG to nebudou, tedy ty se mají nakupovat též, snad už letos, ale to je systém VSHORAD.
    Možností je několik, namátkou izraelských systém Derby, francouzský Aster, norský NASAMS, německý IRIS-T atd.
    Cca. 100. mil EUR za baterii (systémová cena) je asi celkem realistický odhad, takže uvidíme co z toho bude.

    Jinak tady jsou zveřejněné požadavky AČR z letošního léta:

    Protiletadlový komplet SHORAD (Short Range Air Defence)
    • celkem 4 protiletadlové raketové baterie (plrbat);
    • počet FDC (středisek řízení palby) v plrbat – 1 spr.;
    • počet OZ (odpalovacích zařízení) v plrbat – 4 spr.;
    • počet RL (3D radiolokátorů) v plrbat – 1 spr.;
    • počet ŘS na OZ – min 4 spr.;
    • počet nabíjecích přepravníků na baterii – 2 spr.;
    • počet servisních vozidel na baterii – 1 spr.;
    • prvotní výcvik specialistů, zařízení údržby a logistiky, sady náhradních dílů a jednotek.
    1. Palebné schopnosti
    • Naplnění schopností kategorie SHORAD (MSAM) v oblasti dálkového a výškového dosahu;
    • Požadavek na RL navádění PLŘS;
    • Doplerovská rychlost postřelovaných cílů od -400 do 700 m/s;
    • Počet současně ničených cílů min 5;
    • Postřelování letounů, vrtulníků, ŘSPDL, UAV (do 0,1m2 RCS);
    • Pravděpodobnost zničení cíle v PÚP min 0,8;
    2. Vytrvalost
    • Klimatická odolnost dle STANAG 2895 A1, A2, A3, C1;
    • Operační použití 24/7.
    3. Přežití
    • Balistická ochrana kontejnerů a kabin vozidel dle STANAG 4569 Level 2;
    • Je požadováno mobilní maskování a maskovací nátěr;
    • Odolnost proti účinkům aktivního a pasivního rušení EMC;
    • Navigační systém INS;
    • Filtroventilační zařízení;
    • Automatický protipožární systém.
    4. Spojovací a informační systém
    • Jsou požadovány komunikační protokoly:
    o Link 16 a 11B;
    o Data links LLAPI;
    o Data links JREAP-C;
    o Data links Asterix 32/48;
    o Data links AWCIES.
    • Propojení s C2 CZE GBAD;
    • Propojení s ACCS/CRC;
    • LAN datové připojení.
    5. Manévrové možnosti
    • Podvozek - Tatra 815-7 8x8;
    • Je požadován železniční transport a vzdušný transport (C-130, C17, A400M);
    • Modularita činnosti FDC a OZ na i bez podvozku.
    6. Ostatní požadavky
    • Zapojení průmyslu ČR do pořízení;
    • 20 let životnosti;
    • Požadované utajení - NATO SECRET.

  • Rase
    22:09 05.09.2018

    V roce 2019 hodlá MO podepsat smlouvu na nákup 4 protiletadlových baterií typu SHORAD za 10 mld Kč, co by to tak mohlo být? Je to moc nebo málo? Přeci jen se o tomto strategickém nákupu prakticky vůbec nemluví, přitom je na úrovni vrtulníků, BVP, děl atd. Doufám že to bude něco mobilního a ne zase jen RBS-70 vytažené z náklaďáku... (což to asi bude).

    http://www.palba.cz/album/albu...

  • KOLT
    09:05 04.09.2018

    Jura, ale ono to s velkou pravděpodobností v režimu utajení skutečně bude...

  • Jura99
    08:26 04.09.2018

    Sergej7490: asi to je tajné :-). Ne, souhlas, že čitatel chemik (kterým třeba já nejsem) by si rád početl o detailech. Stejně tak by měl zajímal ten laserový senzor, co vlastně umí.

  • Sergej7490
    16:28 03.09.2018

    Jura99: s Tvojou uvahou mozno suhlasit, ale aj tak by som cakal viac informacii o chemickej vybave. Jedine co bolo v clanku spomenute je ze ma robota (zasa bez popisu co dokaze) a teplovzdusny ventilator.

  • Jura99
    15:36 03.09.2018

    Sergej7490: výbava "jen kontaktními detektory" bych si tipnul, že je ta nejdůležitější. Pokud by se schopnosti vozidla vešly jen do toho laserového detektoru v odkazu a nebezpečné látky šlo přesně detekovat laserem na dálku, pak by celé auto bylo k ničemu a ten laser mohl být třeba jen jako jedna z dalších hraček na běžném BVP. Třeba ten dálkový robot asi nebude pro legraci.

  • Sergej7490
    14:34 03.09.2018

    Je pekne ze u chemickeho prieskumneho vozidla riesite typ gulometu, ale nedozvedel som sa akymi detekcnymi schopnostami je vozidlo vybavene. Ci je vybavene len kontaktnymi detektormi alebo aj dialkovymi na sposob http://www.sec-technologies.co... a podobne nedolezite parametre...
    Lebo s gulometom, nech je hocijaky, chemicky prieskum neurobite.

  • Technokrat
    00:30 03.09.2018

    To MALI:
    z jaké lafety při srovnání bylo stříleno z PKT a FN MAG? Byly obě zkoušky, o kterých píšete dělané na ZSRD 07 ?

    Jinak o tom, že poláci dělají PK na 7,62x51 vím, ale ti se moc nepouštěli do rekonstrukce podavače a ani to pažbení není žádný progres. Navíc kvalita polské výroby nebudí moc důvěry (moc jim nejde tepelné zpracování lisovaných součástí, nebo jen prostě šidí materiál).

  • meec
    00:28 03.09.2018

    To MALI:
    Napadlo me to, ale z prilozeneho videa to neni uplne patrne...

    Na strankach projektu jsem ale ted nasel zabery jine varianty Orphea, kde odebira vzorky vody:

    http://www.orpheus-project.cz/...

  • JirkaM
    22:25 02.09.2018

    Kdybych chtěl přijít na způsob jak utratit hodně peněz za techniku pro armádu a přitom nezvýšit obranyschopnost země, nic lepšího bych nevymyslel.

    Jsou ti papaláši tak hloupí, nebo navedení?

    A proč potřebují abychom měli slabou armádu?

  • MALI
    21:34 02.09.2018

    To meec:
    S-LOV CBRN má pro sběr vzorků k dipozici robota ORPHEUS.

    To Technokrat:
    FN MAG je přesnější. Projevuje se to hlavně při krátkých dávkách, kde má PKT problémy, dokud se "neusadí". První a druhá rána je proti střednímu bodu zásahu desetiranné dávky dost posunutá, stabilní je až cca od páté rány. To je fakt, odstřílený na zkouškách. Jak jsem již psal níže, při normálním použití lafetovaného kulometu - střelbě středními a dlouhými dávkami to nevadí, ale současným trendem jsou krátké dávky a tam je rozdíl patrný. Souhlasím s Vámi, že pokud je špatná lafeta (případ RWS 30), tak bude i FN MAG střílet špatně.
    To "skloubení" PKT a náboje 7,62x51 mm se jmenuje UKM-2000C a vyvinula jej polská státní zbrojovka ZM Tarnów, tento kulomet však není zaveden v AČR, je osazen např. v KTO Rosomak.

  • astor
    16:34 02.09.2018

    To zase bude tunel... ale ty dvě procenta se musí naplnit, jak bruselská věrchuška nakázala. Hlavně aby to mělo prachové filtry do pouště, tam bude naše vládní vojsko operovat především a buzerovat domorodce.

  • Technokrat
    11:06 02.09.2018

    No bohužel LMV je pro tyto účely asi ta nejhorší myslitelná platforma. Celkově není LMV moc dobré vojenské vozidlo (co by tak člověk chtěl od Fiatu).

    U ZSRD 07 pro chem. LMV by měl být použit kulomet FN MAG ve verzi s elmag. spušťadlem (odlišná verze od té co je na Panduru). Tyto kulomety jsou již na verzích LMV pro velitelské roty a pro dělostřelecký průzkum. Jsou v AČR zavedeny.

    Přesnost PKT a FN MAG je plně srovnatelná, největší rozdíly dělá kvalita munice, stav hlavně a použitá lafeta i její stav. Např. při použití FN MAG na nevhodně konstruované lafetě u RCWS 30 na Panduru, je přesnost kulometu docela žalostná (horší než u BVP 2).

    Jinak zkonstruovat nový kulomet by rozhodně nebylo od věci, protože současná nabídka je docela chudá a konstrukce i těch nejnovějších zbraní neodpovídá současným potřebám ani současným průmyslovým možnostem. V tomhle směru má konstrukce PK stále co nabídnout. Koneckonců kdyby někdo skloubil nejnovější verzi PK a to PKP s nábojem 7,62x51, zvolil vhodnou konstrukci podavače a vytvořil ergonomičtější pažbení včetně lišt MIL. std. 1913, byl by to nejlepší universální kulomet vůbec.
    Bohužel v současnosti výrobce více zajímá technologie výroby (zaměřena hlavně na hospodárnost) než užitné vlastnosti.

  • meec
    09:48 02.09.2018

    Rozdil mezi verzemi by me taky zajimal.

    Kazdopadne pocty bych za prehnane nepovazoval. Spis bych to podal tak, ze to bude mozna jedina schopnost ACR, ktera nebude poddimenzovana...

    Jeste k tomu zminemu Strykeru, ale i jinym konkurentum jeden laicky dotaz - v zadni casti vozidla maji "system" na fyzicky sber vzorku, dokonce s manualni manipulaci. Ma chemicke LOV taky schopnost sberu vzorku bez toho, aby musela vystoupi posadka (a pokud by vystoupuila, je vzorky kde skladovat?) nebo se musi spolehnout jen na detektory?

  • Starlight
    02:00 02.09.2018

    Trochu to zkomplikuji. Součástí smlouva je dodávka dvou (!) typů chemických LOV (S-LOV-CBRN I a S-LOV-CBRN II) po 40 kusech. Ví někdo, jaký bude rozdíl?

    Protože se opakovaně bez uvedení zdroje objevují informace, že pouze cca 40 kusů je čistě pro 31. pluk radiační, chemické a biologické ochrany a dalších cca 40 vozidel půjde k ostatním jednotkám AČR, tak to možná to s tím souvisí.

    Mám ale hlavně dotaz na znalce organizačních struktur AČR. Může někdo vyčíslit počty těch dalších chemických jednotek. Mně totiž připadá 80 kusů specializovaných pojízdných obrněných laboratoří (každé v průměru za systémovou cenu 64 mil Kč s DPH, cca 2,4 mil USD bez DPH) a zejména těch 40 pro ostatní jednotky nějak moc.

    Každý prapor AČR by mohl mít ve velitelské rotě velitelskou četu a v ní jedno družstvo radiačního a chemického průzkumu. AČR má v pozemních silách cca 8 bojových manévrových praporů, 2 ženijní, 2 dělostřelecké oddíly, 2 průzkumné, 3 zásobovací + Vyškov + možné něco vzdušné síly (?). Přes palec vyšlo na dvě vozidla na družstvo radiačního a chemického průzkumu v každém praporu. Je to možné?

    Jen pro srovnání - celá US ARMY/ARNG má jen 300+ obrněných vozidel pro CBRN na bázi vozidla Stryker - M1135 Nuclear, Biological, Chemical Reconnaissance Vehicle (NBCRV), každé v ceně cca 4,5 mil USD. Každá střední a těžká manévrová brigáda (SBCT, ABCT) má tabulkově v sestavě jen po 3 (!) kusech těchto vozidel.

  • semtam
    17:07 01.09.2018

    Jan Grohmann

    Možná by stačilo využít volně dostupných zdrojů a "insidera" netřeba.

    http://www.acr.army.cz/assets/...

    Nebo se dokonce podívat na své vlastní články zde na AN a tam by jste zjistil, že v požadavcích AČR je vybavení modulu zbraní FN MAG.

    http://www.armadninoviny.cz/id...

  • Jan Grohmann
    16:39 01.09.2018

    Ano. Původně se psalo o PKT. Teď jsem zprávu o jiném kulometu nezaznamenal, takže jsem zůstal u původní informace. Takže pokud insider Mali říká, že to bude FN MAG, tak tomu tak je.

  • royal
    15:01 01.09.2018

    Semtam: autor nejspíš čerpal z informací o prototypu, který byl touto zbraní osazen

  • semtam
    14:52 01.09.2018

    MALI

    Vysvětlovat nic nemusíte, to, že modul ZSRD 07 má být pro IVECO osazen FN MAG, je stará známá informace.

    Pokud ovšem autor napíše, že má být osazen PKT, tak to vnáší otázku, kde tuto informaci vzal.

    A ano ZSRD 07 byl zpočátku představen pro PKT či jeho polskou variantu v ráži NATO. Zde mohlo dojít k omylu autora. Ale zda se jedná o omyl či fakt si nejsem jist. Jistý smysl proč by měl být modul vybaven PKT jsem již napsal, Je nyní na autorovi sdělit, odkud informaci vzal.

  • MALI
    14:34 01.09.2018

    To semtam:
    nechci Vám v žádném případě vstupovat do vaší komunikace s autorem článku, jen jsem se Vám snažil vysvětlit, jak to ve skutečnosti je...

  • semtam
    14:19 01.09.2018

    MALI

    Kde je psáno, že PKT musí být bezpodmínečně nový.

    Proto se ptám autora článku, kde získal tuto informaci.

    Pokud je pravdivá, tak jediné logické vysvětlení je, že AČR chce spotřebovat munici a de-facto PKT co má k dispozici. Až nastane vhodná doba, tak PKT bude nahrazen.

  • KOLT
    14:07 01.09.2018

    Šestka má nějaké zbytkové M-60, které tuším dostala od USA (viděl jsem je naposledy lafetované na LRD vedle AGS-70), a na Dingách jsou tuším MG3, ovšem také pouze v pár kusech. Představa, že zavádíme další kulomet, musí logistikům nahánět husí kůži

  • MALI
    13:25 01.09.2018

    To Flader:
    proboha, jenom ten ne. Má problémy s podávacím mechanismem. Proč myslíte, že se přes to, že se jedná o domácí výrobek v podstatě nikam nerozšířil a výrobce je už dávno nenabízí?

  • MALI
    13:16 01.09.2018

    To Lemkin:
    za prvé: ve skladech AČR se nové PKT v podstatě nenachází (není tam ani dostatek zbraní dvojkové kategorie) - čili by se musely nakupovat;
    za druhé: standardní ráže NATO je 7,62x51mm, ne 7,62x54mm - to je už jen reziduum, které v AČR postupně vymizí - dávat PKT do nového systému je logistický nesmysl;
    za třetí: v AČR jsou zavedeny dva nové středorážové kulomety: FN MAG a FN MINIMI, (pokud pominu 601.skss) vyvíjet třetí nový kulomet (už tak máme dost starších typů) je pro armádu velikosti AČR totální nesmysl.

    To faraonamumu:
    CZW 762 je tzv "ruční kulomet", který je navíc ještě v ráži 7,62x39mm, což je sice takticko - technicky pro tyto účely dobrý náboj, ale opět zcela mimo standard NATO, takže na zavedení do AČR můžete zapomenout. Pro účely jakékoli lafetace je tento kulomet naprosto nevhodný.

    To JP--:
    polský UKM-2000C je de facto na náboj 7,62x51 mm překomorovaný kulomet PKT. Takže klomet "PKT v ráži NATO" by byl k dispozici, ale opět by to byl další typ ve výzbroji AČR, navíc PKT (od toho odvozuji, že možná i UKM-2000C) má horší přesnost střelby prvními třemi ranami, než FN MAG, což při standardním použití kulometu vůbec nevadí, ale uživatelé (naši vojáci) by chtěli střílet přesně nejlépe už první ranou, max. pětirannou dávkou...

    To semtam:
    jak jsem zde už jednou napsal: prototyp S-LOV CBRN má na základě starého požadavku AČR osazen kulomet PKT. V sériových dodávkách S-LOV CBRN se však již počítá s kulomety FN MAG.

  • semtam
    12:47 01.09.2018

    Tak otázka, kde vzal Jan Grohmann informaci, že ZSRD 07 má být vybavena PKT je otázka.

    V plánech modernizace AČR se konkrétně pro toto vozidlo uvádí FN MAG. Pokud by opravdu byl lafetován PKT, tak tomu rozumím tak, že AČR hodlá využít stávající výzbroj a munici. ZSRD 07 lze osadit vícero zbraněmi. Možná ještě nenastala ta pravá chvíle, aby se nakupovala zbraň a munice pro vozidla tohoto typu, když ve skladech máme obdobnou zbraň.

  • JP--
    12:36 01.09.2018

    PKT sám o sobě je v pohodě pokud by byl v NATO ráži nic proti němu. V 7,62 ×54 ani omylem .

  • Flader
    12:33 01.09.2018

    A čo tak použiť niečo takéto:

    https://forum.valka.cz/topic/v...

  • faraonamumu
    12:29 01.09.2018

    Když už řešíme kulomet pro AČR:
    Myslíte si že CZW 762 má šanci? Tahle zbraň mě zaujala ale neznám nikoho, kdo by z ní někdy střílel. Má někdo s touto zbraní zkušenosti, nebo ji viděl naživo?
    Vím, že to s příspěvkem moc nesouvisí, ale budu moc rád za odpověď

  • lemkin
    10:43 01.09.2018

    Nevím co máte proti tomu PKT - máme je ve skladech, munici taky, tak proč ho tam nedat.

    Ano standardizace ráže je dobrý argument, ale když se koukneme, jaká směsice ráží se v nato používá........, navíc předpoklad případného nasazení vozidel je v místech, kde je právě tato ráže zastoupena nejhojněji.

    Než kupovat FN-MAG apd, to raději udělit zase grant CZUB na vývoj vlastního kulometu - můžeme tomu říkat třeba EURO modulární kulomet a čerpat na vývoj i dodaci nebo ho nabízet do Evropské zbrojnice jako němci tanky. Podobně jako Slováci na Zuzanu......

  • KOLT
    09:56 01.09.2018

    technik, díky za info. Rána to musí být slušná... Jinak, ono se to nedá vypnout? To bych u vojenského vozidla docela očekával. Že tyhle systémy nejdou vypínat u osobáků, jsem si už zvykl*, ale u vozidel, která by měla být schopná skutečné jízdy v terénu, bych čekal možnost tyhle systémy vypnout...

    *) OT: tak dlouho jsem si přál, abych mohl u auta vypínat ABS, až se mi porouchalo a ještě jsem ho nespravil :-) Čímž nehoruji proti ABS, je fajn, ale už jsem se kvůli němu párkrát málem vypravil na průzkum mimo vozovku či do cizího kufru... A vím přesně, za jakých situací bych ho vypnul. Asi tam při opravě přidám vypínač :-)

  • Tecka
    09:13 01.09.2018

    Rzeczywiście ,wybór nośnika raczej ograniczy możliwości.. a tutaj następca BRDM (nie wiem czy już było) , zakres wymagań dla pojazdu,spory!
    https://pbs.twimg.com/media/Dl...

  • technik
    08:54 01.09.2018

    to Kolt
    Co se týká spolehlivosti, zatím nelze říci žádná negativa. Systém pracuje v panduru spolehlivě, ale bavíme se o nájezdech cca 12 tisíc km. Pro mě tento systém ale má víc negativa než pozitiva, za prvé dochází k většímu namáhání součástek pohonu, především diferenciálů, systém totiž řadí uzávěrky diferenciálů na základě údajů snímačů kol, uhlu sešlápnutí plynového pedálu. To má za následek že v připadě prokluzu kol, uzavře diferák, dokážeš si představit tu ránu když uzamkneš diferák s rozdílnými otáčkami? Další věc je že chci jako řidič rozhodnout kdy budu mít uzavřený dif a kdy ne. Ono je totiž rozdíl jet s 20 tunami do zatáčky s otevřeným difem nebo zamčeným.

  • MALI
    22:35 31.08.2018

    To Molle:
    jsou běžné případy, kdy se schvalovací zkoušky dělají na prvním kusu sériové produkce (bohužel u MO ČR dost častá praxe). Účelová nástavba z LMV lze bez větších problémů zabudovat do LMV 2 (je větší). Nové auto by však byl ten menší problém: v S-LOV CBRN totiž bude spousta moderních technologií, které za těch pět let zastaraly natolik, že je bude třeba "dovyvinout", což bude ten hlavní problém.

  • Molle
    22:19 31.08.2018

    Pokud by se u sériové verze měl použit novější podvozek,neměl by vzniknout aspoň ověřovací demonstrátor,né li přímo nový prototyp?
    Nebo se nástavba dá bez ověření osadit i na větší podvozek?
    Obavám se,že to bude opravdu LMV 1. :(

  • MALI
    21:55 31.08.2018

    To Molle:
    na fotkách v článku je prototyp, který vznikal, jak je ostatně v článku uvedeno, v roce 2010 až 2012, (auto tedy muselo být objednáno ve verzi 2010, čili jedná se o první verzi LMV).
    Program S-LOV CBRN je pravou ukázkou akceschopnosti MO ČR - od ukončení vývoje (2013) do zadání sériové výroby (konec 2018) uplyne 5 let.

  • Molle
    21:32 31.08.2018

    Na stránce Ivecodefencevehicles.com popisují u LMV2 jako jedno z vylepšení 3 úchyty každých dveří.Na fotce v článku mají jen 2 úchyty ...

  • KOLT
    21:25 31.08.2018

    Jj, PKT mě také hned praštil do očí. Jestli to skutečně bude LMV 2, tak super, jinak nic moc. Osobně si ale iluze nedělám :-/

    Každopádně má juhelak pravdu, je potřeba s těmi zakázkami pohnout, i za cenu, že to bude na podvozku první verse. Jinak dojde ke kumulaci, což ve chvíli, kdy jednak skončí konjunktura, jednak uvidíme skutečný účet za rozhazování minulé a současné vlády, bude znamenat seškrtání armádních zakázek v prvním sledu... Nehledě na to, že to administrativa MO nebude zvládat všechno dohromady, což zvyšuje šanci na nějakou zásadní krpu.

    technik, co je na ADM špatného? Poruchové, drahé, ještě něco jiného? Docela mě to zajímá.

  • Nesher
    21:01 31.08.2018

    Mali
    Myslím, že Iveco bude ještě nějakou dobu vyrábět i původní verzi, paralelně s LMV 2. Alespoň se to tvrdí na stránkách samotného Iveca.
    https://www.ivecodefencevehicl...

  • MALI
    20:48 31.08.2018

    To tomas.kotnour:
    Vzhledem k tomu, že se bude jednat o "novovýrobu", tak ani jiná verze vozidla IVECO, než verze 2 nebude pro S-LOV CBRN k dispozici...

  • Nesher
    20:16 31.08.2018

    tomas.kotnour
    Možné to je, ale pochybuji. LMV 2 má jiné rozměry (např. je širší), takže by se zřejmě musela upravit konstrukce nástavby a pak to znovu prohnat všemi testy až po vojskové zkoušky.

    Molle
    Protože je to už zavedená platforma a nikomu se nechce zavádět pro relativně malý počet vozidel do výzbroje další podvozek.

  • technik
    20:14 31.08.2018

    Jj je tam navýšení výkonu asi o 30 kW. Ale s tím přívěsem bude v terénu auto trpět. Dle mého nejsou Iveca zrovna spolehlivá vozidla a údržba hlavně převodovky byl u prvních verzí očistec. Hlavne nechápu proč tam cpali ADM. Uvidíme časem ale tak či tak je to přínos pro chemiky.

  • Molle
    20:02 31.08.2018

    Proč IVECO ?
    Nebyly na něj z řad vojáku stižnosti?

  • tomas.kotnour
    19:43 31.08.2018

    @technik

    Tak snad se kromě PKT vymění i celý podvozek za LMV 2, který má větší nosnost, silnější motor a jinou převodovku. MALI? :)

  • juhelak
    19:34 31.08.2018

    fajn ze se to dokončilo..tech miliardových zakázek je jako šafránu a většina se stále odklada..snad do konce roku ještě nejaka další pribude...jinak by tímhle tempem technika v prumeru pořád stárla než omlazovala. pokud do konce roku pribudou titusy a třeba i radary..tak to bude za rok více nez stíhl minulý ministr za celé období a to je jedine dobře. příští rok mají přijít bvp tak at sou tyhle zakázky co hrneme před sebou už dokončené.

  • technik
    19:16 31.08.2018

    Chudák motor s převodovkou. Jinak díky bohu za nový auta. Ať mám BRDM rád už je čas je nechat ohřát v peci a udělat z nich třeba květináče.

  • MALI
    18:54 31.08.2018

    Kulomet PKT je pouze na prototypu, který má dálkově ovládanou zbraňovou stanici z roku 2007, na sériových kusech by měl být již FN-MAG (stejně, jako je na LOV-Pz).

Stránka 1 z 2