Program FLRAA: Americká armáda zvolila SB>1 Defiant a V-280 Valor

-
19. 3. 2020
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká armáda (US Army) zvola dva finalisty programu dálkového útočného letounu budoucnosti FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). Podle očekávání se souboje zúčastní vrtulník Sikorsky SB>1 Defiant a konvertoplán Bell V-280 Valor.
Americká armáda pomocí zastřešujícího programu FVL (Future Vertical Lift) postupně nahradí celou flotilu svých vrtulníků (OH-58, AH-64, UH-60, CH-47). FVL patří mezi šest modernizačních priorit americké armády.
V současné době jsou aktivní dva podprogramy FVL ‒ FLRAA a projekt nového lehkého průzkumně-útočného stroje FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft).
FLRAA ve výzbroji armády nahradí víceúčelové vrtulníky UH-60 Black Hawk a odvozené varianty. O FLRAA se zajímá také americká námořní pěchota. Mariňáci chtějí rychle stroje FLRAA nasadit vedle konvertoplánů MV-22B Osprey. Také námořnictvo nepochybně zváží náhradu svých vrtulníků MH-60 Seahawk.
Vrtulníky FARA naopak nahradí průzkumně-útočné stroje OH-58 Kiowa Warrior. Datum zavedení vrtulníků FLRAA a FARA se neustále upravuje, ale první jednotky mají oba stroje dostat v letech 2028 až 2030. Jak to ale u takto komplexních zbrojních programů bývá železným pravidlem, dá se očekávat několikaleté zpoždění.
V případě FLRRA armáda již vybrala dva finalisty. Do další fáze FLRAA, tedy fáze konkurenční demonstrace a snížení rizika CD&RR (Competitive Demonstration and Risk Reduction), postupuje tým firem Sikorsky-Boeing s SB>1 Defiant a Bell (Textron) s V-280 Valor. Tým Sikorsky-Boeing pro vývoj získá 97 milionů dolarů, konkurenční Bell 84 milionů dolarů. Všechny firmy do svých projektů investují také vlastní peníze.
V-280 Valor; větší foto / Bell
Současné stroje SB>1 Defiant a V-280 Valor jsou technologické demonstrátory. Jde tedy o stroje sloužící jen a pouze k testování základních technologií a koncepcí. CD&RR je v podstatě přechodová vývojová etapa vedoucí od demonstrátorů k prototypům (tedy předobrazům sériových strojů). Během CD&RR se dá čekat vývoj a testování avionického, senzorového, elektronického, počítačového a softwarového vybavení, stejně jako nejrůznějšího hardwaru (lafetace zbraní, vybavení posádky, atd.)
„Tyto dohody jsou důležitým milníkem pro FLRAA,“ řekl Patrick Mason, programový manažer vojskového letectva (Army Aviation). „CD&RR pokračuje v převodu technologií z úsilí JMR-TD [viz dále] do návrhu zbraňového systému FLRAA. Provedeme analýzu pro upřesnění požadavků, koncepčních návrhů a akvizičního přístupu. V konečném důsledku jsou tyto informace a zpětná vazba průmyslu životně důležité pro pochopení výkonů, nákladů, cenové dostupnosti, plánovaných rizik a dohod potřebných k úspěšnému provedení programu FLRAA.“
Podle současných plánů armáda vybere vítěznou konstrukci ve fiskálním roce 2022 (začíná 1. října 2021). První jednotky dostanou FLRRA v roce 2030 a s dosažením počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capability) se počítá v roce 2034.
V dalším období dojde k vývoji útočné verze FLRAA, která nahradí vrtulníky AH-64 Apache / Guardian. Tým Sikorsky-Boeing nabízí koncept odvozený od systému H1 (tandem vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1 Venom). Tedy užitková a útočná varianta Defiantu budou sdílet maximální počet společných dílů a hlavní odlišnosti budou ve zbrojních systémech a v uspořádání pilotní kabiny.
V-280 Valor
Nyní něco málo o samotných strojích. V rámci dřívější iniciativy JMR TD (Joint Multi-Role Technology Demonstration) demonstrátor V-280 poprvé vzlétl 17. prosince 2017 a nalétal již 150 hodin. Konkurenční SB> 1 Defiant stíhaly problémy s pohonným systémem a první let se uskutečnil až 21. března 2019. Původně byl přitom plánován na prosinec 2017.
Současné stroje létají s motory General Electric T64 (Valor) a T55 (Defiant). Sériové stroje ale dostanou dvojici mnohem výkonnějších motorů General Electric T901.
Demonstrátor V-280 má maximální vzletovou hmotnost 13 620 kg a nosnost 4540 kg. Stroj přepraví čtyři členy posádky a 14 vojáků cestovní rychlostí až 520 km/h (maximálně 560 km/h).
Bojový rádius je 930 až 1480 km (podle profilu mise) a přeletová vzdálenost až 3900 km. Útočná varianta ponese označení AV-280.
SB>1 Defiant
Bell považuje konvertoplán Valor prakticky již za prototyp a postupně na něj umísťuje a zkouší další vybavení. V-280 mimo jiné již otestoval systém vybavení pro mise PDAS (Pilotage Distributed Aperture System), který díky zabudovaným senzorům výrazně zvyšuje situační povědomí pilotů. Ověřeno bylo již také slaňování prostřednictvím tzv. „rychlého lana“. Valor navíc v prosinci 2018 provedl plně autonomní let (start, let i přistání).
Konkurenční demonstrátor SB>1 Defiant má maximální vzletovou hmotnost 14 515 kg při stejné kapacitě posádky (4 + 14).
Sériová verze Defiantu má létat rychlostí 460 km/h na vzdálenost (bojový rádius) 424 km. Jde sice o minimální hodnoty požadované armádou, ale dalece převyšující schopnosti současných vrtulníků. Výhodou Defiantu jsou zřejmě především kompaktnější rozměry a také lepší manévrovací schopnosti při nízkých rychlostech nebo ve visu.
V současné době tým Sikorsky-Boeing údajně provádí agresivní letové testování s cílem rozšiřovat letovou obálku stroje a dohnat náskok firmy Bell.
Zdroj: Defense News, Breaking Defense
Související články
Revoluční vrtulník SB>1 Defiant se poprvé ukázal veřejnosti
Firmy Sikorsky (součást Lockheed Martin) a Boeing poprvé veřejnosti ukázaly fotografie nejnovějšího ...
-
27.12.2018
-
7 komentářů
-
Jan Grohmann
Rekord letounu Bell: V-280 Valor dosáhl pravé vzdušné rychlosti 518 km
Na základě celoročního testování a více než 85 letových hodin dosáhl letoun Bell V-280 Valor tento ...
-
28.01.2019
-
19 komentářů
-
Tisková zpráva
FLRAA: US Army zveřejnila technické požadavky nástupce UH-60 Black Hawk
Americká armáda (US Army) vydala žádost o informace RFI (Request For Information) ohledně nástupce ...
-
06.04.2019
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Konvertoplán V-280 Valor prokázal vynikající agilitu
Konvertoplán V-280 Valor nedávno úspěšně podstoupil letové testy agility při nízkých rychlostech. ...
-
23.05.2019
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Ten nárůst hmotnosti je docela razantní. Když si vezmu, že přepravu 4 + 11 nyní zajišťuje vrtulník o maximální vzletové hmotnosti necelých 10 tun s jenom o něco nižší maximální ...Zobrazit celý příspěvek
Ten nárůst hmotnosti je docela razantní. Když si vezmu, že přepravu 4 + 11 nyní zajišťuje vrtulník o maximální vzletové hmotnosti necelých 10 tun s jenom o něco nižší maximální nosností. Přitom oba dva stroje by měl pohánět stejný motor. Proto se nabízí otázka, jestli zvolená koncepce uspořádání nosných ploch je skutečně o tolik účinnější, nebo bude provozní zatížení těchto motorů vyšší, což by se odrazilo v jejich nižší životnosti a v mnohem vyšších provozních nákladech.Skrýt celý příspěvek
Jo ve visu budou současné vrtulníky efektivnější, ale zapomínáš na let kdy mají úplně jinou rychlost a Valor dokonce využívá vztlak jako letadlo.
Jo ve visu budou současné vrtulníky efektivnější, ale zapomínáš na let kdy mají úplně jinou rychlost a Valor dokonce využívá vztlak jako letadlo.
Porovnání Valoru a Ospreye... a spousta "reklamních kidů" ...Zobrazit celý příspěvek
Porovnání Valoru a Ospreye... a spousta "reklamních kidů" :-)
https://www.thedrive.com/the-w... Skrýt celý příspěvektaky vám ten luxusní Defiant připomíná spíš naleštěný a desingově dovedený k dokonalosti Ka-Aligator?
taky vám ten luxusní Defiant připomíná spíš naleštěný a desingově dovedený k dokonalosti Ka-Aligator?
Omlouvám se, ale krom té protiběžné vrtule nevidím jediný náznak podoby :)) Aligátor má agresivní vzhled, Defiant je spíš takový business design :)
Omlouvám se, ale krom té protiběžné vrtule nevidím jediný náznak podoby :)) Aligátor má agresivní vzhled, Defiant je spíš takový business design :)
osobne v defiantovi vidim skor vytuneneho blackhawka ako kamovskeho aligatora. v kazdom pripade zaujimavy stroj.
osobne v defiantovi vidim skor vytuneneho blackhawka ako kamovskeho aligatora. v kazdom pripade zaujimavy stroj.
Mě Defiant přijde naopak jednoduše geniální a vůbec nechápu, že podobné koncepce u vrtulníků do teď nejsou. Prostě vzít koaxialní vrtulník a přidat k tomu tlačnou vrtuli... A při ...Zobrazit celý příspěvek
Mě Defiant přijde naopak jednoduše geniální a vůbec nechápu, že podobné koncepce u vrtulníků do teď nejsou. Prostě vzít koaxialní vrtulník a přidat k tomu tlačnou vrtuli... A při tom nepřijdeš o žádnou z výhod klasického vrtulníku.Skrýt celý příspěvek
Ono to není žádné "přidáš k tomu vrtuli". Aby hlavní rotor nějak fungoval ve vysokých rychlostech, respektive aby je vůbec umožnil (i kdyby veškerý vztlak šel od křídel), to je ...Zobrazit celý příspěvek
Ono to není žádné "přidáš k tomu vrtuli". Aby hlavní rotor nějak fungoval ve vysokých rychlostech, respektive aby je vůbec umožnil (i kdyby veškerý vztlak šel od křídel), to je hodně netriviální problém.Skrýt celý příspěvek
Srovnej maximálku Aligátora a Defiantu - to je úplně jinej stroj s úplně jinou aerodynamickou koncepcí. Zas jde jen o klasickej způsob, že když už něco Rusové neuměj udělat, tak ...Zobrazit celý příspěvek
Srovnej maximálku Aligátora a Defiantu - to je úplně jinej stroj s úplně jinou aerodynamickou koncepcí. Zas jde jen o klasickej způsob, že když už něco Rusové neuměj udělat, tak se aspoň snažej tvrdit, že je to jen od nich okopírovaný. Je to stejnej nesmysl, jako údajná příbuznost Jak-141 a F-35B.
A pokud jde o koaxiální rotory, tak sice v nich má Kamov velkou tradici, ale od Sikorského je to už třetí model s touto koncepcí, a celokovové vrtulníky s koaxiálníma rotorama se stavěly už v době, kdy Kamovovy vrtulníky připomínaly daleko spíš stroj z lega, než dospělej vrtulník:
https://lh3.googleusercontent.... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...