Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

BVP Puma s odpalovacím zařízením PTŘS Spike; větší foto / KMW

V Austrálii je diskutován program „Program kontinuálního vylepšování bojových schopností BVP PUMA", který popisuje některé modernizační prvky, které jsou již ze strany výrobce tohoto vozidla, německé společnosti PSM připraveny. Australské ministerstvo obrany projevilo v nadcházejícím projektu na nové pásové BVP, známým pod označením LAND 400 Phase 3 Mounted Close Combat Capability, zájem o BVP PUMA. Australská armáda proto již nyní s pomocí výrobce pečlivě studuje vlastnosti tohoto moderního bojového prostředku 21. století.

Během svého vývoje, a i po jeho uvedení do provozu v roce 2015 je BVP PUMA neustále vylepšováno a vybavováno doplňky, aby vyhovovalo trvale vzrůstajícím a měnícím se požadavkům. Stejně jako vždy byly integrovány nejnovější dostupné technologie. V důsledku toho a díky své flexibilní konstrukční filozofii, zůstává BVP PUMA nejmodernějším a nejvhodnějším obrněným vozidlem pěchoty na světě nejen dnes, ale i do budoucna.

 

 

Menší vylepšení rozšiřující schopnosti jsou plynule integrována jak do vozidel, která jsou ve výrobě tak i do již používaných vozidel. BVP PUMA přesvědčivě předvedlo a jednoznačně prokázalo své kvality během porovnávacích testů, organizovaných AČR v červnu 2017 jako součást svého akvizičního programu pro zadání zakázky.

 

Dva v současnosti definované aktualizační balíčky pro vylepšení klíčových schopností jsou označeny jako PUMA S1 a PUMA S2 a kombinují řadu opatření ke zlepšení schopností vozidel. Tento přístup zajistí německému Bundeswehru rychlou dostupnost modernizovaných vozidel velmi úsporným a ekonomicky výhodným způsobem. Modernizační balíček označený PUMA S1 zahrnuje významné zvýšení kvality systémů C2, situační přehled, efektivitu použití atd.


Systémy C2

Nové scénáře úkolování, jako je VJTF (Very High Readiness Joint Task Force – Síly velmi rychlé reakce), vyžadují moderní a vysoce výkonné komunikační systémy umožňující efektivní mezinárodní a mnohonárodní operace. Satelitní komunikační systémy, jako je například PRC117 a moderní SDR systémy, umožňují efektivnější komunikaci během společných operací. Dnešní technologie umožňují, aby rádiové systémy byly víceúčelové, a ne vázané na konkrétní platformu. Německý Bundeswehr dosud nerozhodl, jaký SDR bude používat.

 

Nicméně řada systémů SDR již byla integrována, testována a certifikována pro BVP PUMA. Tento přístup k minimalizaci rizika je možný pouze díky otevřené IT architektuře BVP PUMA. V důsledku toho mohou být SDR systémy nainstalovány do BVP Puma bez dalšího zdržení v okamžiku, kdy bude učiněno rozhodnutí platformě. Moderní interface instalované do BVP PUMA zajišťují snadnost integrace nových technologií čímž zajistí jejich okamžité nasazení v budoucích misích.

 

Nový komunikační systém umožňuje širokou škálu paralelních datových přenosů a hlasových spojení ve prospěch sesednuté mechanizované pěchoty na úrovni četa a rota. Vylepšený komunikační systém podporuje přenos obrazu a dat pro posílenou realitu. Tato funkce je součástí systému "Gladius" - Voják 21. století, který byl německou armádou od roku 2013 nasazen v Afghánistánu. "Gladius" poskytuje každému vojákovi informace o přesné pozici vlastních jednotek (Blue Force Tracking), stejně jako informace o identifikovaných pozicích nepřítele a další informace.

 

Systém "Gladius" - Voják 21. století – je plně integrován do BVP PUMA. Sdílení dat umožňuje komunikaci s každým vojákem na základě definovaných komunikačních protokolů nezávisle na komunikačních platformách (tj. BVP, MBT, podpůrných vozidlech) nebo jednotlivých vojácích. Optimalizovaný BMS – Battle Management System – umožňuje rychlejší přenos dat a intuitivní ovládání systému.


Aktualizace situačního přehledu (SA)

Upgrade systému situačního přehledu zahrnuje vylepšení klíčových senzorů pro zbraňovou optiku a periskopy. Jedním z rysů nových senzorů je zpracování barevného obrazu v nejvyšším rozlišením a umožňuje identifikaci cílů při všech povětrnostních podmínkách a ve velkých vzdálenostech. Součástí vylepšeného SA systému k zlepšení pracovních podmínek řidiče jsou přední kamerové systémy pro denní / noční vidění a zadní kamery s nočním viděním.

Dalším plánovaným zlepšením systému 360° SA je technologie fúzního obrazu, která výrazně zlepší schopnost vidění v noci i ve dne. Tím se nejen posílí schopnosti nočního vidění pro posádku PUMA, ale fúzované snímky povedou k efektivnější průzkumné činnosti. Tato technologie umožňuje fúzování záběrů ze všech kamer do jednoho panoramatického přehledu o záběru 360°.

 

Každý člen posádky může samostatně využít schopnost zoom ke zlepšení průzkumných schopností. Schopnost obrněných jednotek je posílena tím, že BVP PUMA a členové jeho osádky jsou neoddělitelným informačním a bojovým systémem ať už je osádka ve vozidle nebo sesednuta mimo vozidlo. Každý člen posádky kdykoliv aktivně plní průzkumné úkoly.

Účinnost:
Dalším důležitým zlepšením verze PUMA S1 je úspěšná integrace a následná certifikace odpalovacího zařízení PTŘS SPIKE, které je do BVP PUMA plně integrováno a není pouze přidáno k platformě. V odpalovacím zařízení PTŘS se nacházejí dvě protitankové řízené střely SPIKE LR.

Výsledkem úplné integrace PTŘS SPIKE do systému je možnost ovládání řízené střely SPIKE LR již stávajícími ovládacími prvky. Tím se zabránilo přidávání nových ovládacích prvků, terminálů a obrazovek a umožnilo snadnější ovládání velitelem a střelcem. Úspěšná kvalifikace komplexního zbraňového systému včetně integrovaného odpalovacího zařízení PTŘS SPIKE je založena na nejpřísnějších standardech zavedených v Bundeswehru a její realizace trvala zhruba dva roky.

Aktualizace PUMA S2 bude mít plně stabilizovaný MG5 (7,62 mm), který nahrazuje plně stabilizovaný MG4. PUMA S1 je již plně připravena pro stabilizovaný MG5. To umožní snadnou instalaci, jakmile bude MG5 certifikován.

Navíc je PUMA S1 připravena na TSWA (Turret-independent Secondary Weapon System). Kvalifikovaný a certifikovaný TSWA bude k dispozici v PUMA S2. TSWA umožňuje použití letální a neletální munice a umožní BVP PUMA fungovat v módu "killer-killer". Osádka bude schopna sesednout pod palebnou ochranou BVP PUMA, zatímco hlavní zbraňový systém ničí cíle v hlavním operačním prostoru.

Další vylepšení:
PUMA S1 má instalovány další bezpečnostní prvky a úpravy pro snížení detekce vozidla ve viditelném i infračerveném spektru.

Navíc je značně rozšířen rozsah taktického výcvikového vybavení, zejména pro realistický nácvik mise. Vybavení bude k dispozici v aktualizaci PUMA S1.


Závěr

PUMA S1 významně zvyšuje schopnosti současné řady BVP PUMA. Kombinace několika upgrade do dvou aktualizačních balíčků S1 a S2 probíhá v úzké spolupráci mezi uživatelem, úřadem akvizic a obranným průmyslem. Tento přístup zajišťuje rychlou a ekonomicky efektivní implementaci těchto aktualizačních balíčků, a proto i rychlejší dostupnost nejdříve modernizace PUMA S1 a následně i PUMA S2. Metoda připravenosti PUMA S1/S2 „připraven ale ne-vybaven" (fitted for but not with) pro nové technologie umožňuje plně integrovat vylepšení systému v kratším čase, s minimálními technickými riziky a efektivnějším využitím finančních zdrojů.

BVP PUMA je výsledkem vzorového partnerství mezi firmami německého obranného průmyslu Rheinmetall a Krauss-Maffei Wegmann. Konsorcium PSM, ve kterém obě skupiny mají podíl 50%, je hlavním dodavatelem BVP PUMA a je zodpovědné za vývoj, výrobu a poprodejní servis, jakož i mezinárodní prodej.

Pro úplnost ještě dodejme, že na loňských testech BVP ve Vyškově na Moravě bylo ze strany MO ČR testováno BVP PUMA zapůjčené německou armádou, které však ještě nemělo integrováno výše uvedené vybavení.

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Nová ruská výsadková obojživelná vozidla BMMP

Přední ruský výrobce obrněné techniky UralVagonZavod (UVZ) pracuje na konceptu nového bojového ...

Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila konference Future Armoured Vehicles Situational ...

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se každé dva roky představují novinky v oblasti obranných ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 3 z 3
  • skelet
    17:20 13.06.2018

    Jirosi: taky napsal onen důvod. ;)

    S Němci jsme měli historicky nejlepší vztahy, když tito bojovali mezi sebou :)

    K článku: zatím je Puma u mě na posledním místě. Proč? Protože potřebujeme víc verzí, než je BVP a Puma je zatím představována pouze jako BVP. U ostatních máme na výběr z různých verzí. Takže i u mě vede onen Lynx.

  • Jirosi
    17:12 13.06.2018

    Maximus: Celkem jasně si napsal, že Pumu nechceš protože je Německá. Přitom stále oslavuješ "Lynx" překvapivě taky z Německa.

  • Maximus
    17:05 13.06.2018

    Logiku: Dnes opravdu neděláte čest svému nicku :-). Nikde jsem nepsal že nemáme s Německem navazovat vazby. Pouze upozorňuji na fakt, že k ekonomické a politické závislosti by jsme neměli přidávat závislost vojenskou.

    Rovněž výrazná ekonomická závislost na Německu je dvojsečná a v případě ekonomických problémů budou v naší "spolkové zemi" problémy o řád větší, protože vždycky platilo i ve velké politice, že košile je bližší než kabát.

    Vzhledem k budoucím demograficko - kulturním změnám, které Německo a další západní země nevyhnutelně čekají, tak si zaděláváme na zásadní problémy, které nastanou za několik dekád, právě nekritickou absencí geopolitického myšlení a neznalostí historie, která je může být oknem do naší budoucnosti.

    Proto s Němci spolupracujme, budujme dobré vztahy, ale jejich vůle nechť není nikdy nad zájmy a potřebami občanů naší republiky.

  • fenri
    16:37 13.06.2018

    Rase: samozřejmě, líbila se mi (údajná) věta Václava II, když vycouval z kandidatury na císaře (kde měl hodně dobré čance, hlavně díky Kutné Hoře), že raději než císařem bude tím, kdo bude rozhodovat, kdo se stane císačem.

    Pozor, přijetí křesťanství NĚMELO vliv na ustání Franských a Saských nájezdů. To je častý omyl, ale stačí se podívat na data křtu v Řezně a vojenských výprav. píše o tokm pěkně Třeštík, tom zklamání českých velmožů, že přistoupili na tu podivnou a nudnou víru a Němci se sem hrnuli dál. To, že ataků ubylo bylo dáno čistě tím, že tu tenkrát žilo málo Logiků a že Říše se dost vyčerpávala vnitřními boji. Nicméně Drang nach Osten je prostě historický fakt a stál pěkných pár milionů životů a nic dobrého nám nepřinesl.

    A ano, naprosto s vámi souhlasím, že jsme po naprostou většinu dějin nebyli vazalským státem, a nebo to vazalství bylo jen formou symbolického tributu, který jsme skoro nikdy stejně neplatili.

    Nicméně myslím si, že zásadní roli sehrála (kromě jisté tvrdosti a absence Logikovského uvažování) i geografie, kdy prostě pohoří a lesy hrály roli jak v obraně, tak v obtížném zásobování a vyšším velení cizích vojsk operujících na našem území. A myslím, že geografie dodnes má určitou neznedbatelnou roli.

  • Rase
    16:23 13.06.2018

    fenri:
    tak už Přemyslovský stát byl docela významnou silou při soupeření mezi Sasy a Bovory o Císařský post. Někdy sme byli na vítězné straně, jindy je, ale právě na tomhle soupeření sme hodně vydělali - přeci jen sme měli přední post v rámci svaté říše římské (bohaté a silné království, na důležitém místě). Ona ta královská koruna, automatický hlas při volbě císaře a podobně byly hodně významné výhody. Když přemyslovský stát přestál tažení Sasů na Východ - díky přijetí křesťanství a vojenským schopnostem, tak ona tažení "němců" na naše území, nebyly v rámci říše ničím zvláštním - a nehledal bych v tom nějaké národnostní spory. Přeci jen zmínění Bavoři a Sasové si dělali dost brutální věci v rámci boje o moc. Rozhodně sme ani nebyli nějakým vazalským státem - nebo protektorátem (jak někdo rád tvrdí), ale když sme měli schopnou vládu, tak sme dokázali vyprodukovat i Císaře (opakovaně).

  • fenri
    16:15 13.06.2018

    Logik: provázanost nezvyšuje bezpečnost ale snižuje pouze míru volnosti jednání.
    Německo stále použíá svojí vojenskou techniku jako páku na její odběratele, pokud se tito nechovají, jak Německo chce.
    A vzhledem k tomu, že Německo čímdál víc ovládá komunisticko-ekologicko-muslimský proud, nejsem si jistý, zda jejich touhy jsou totožné s našimi. Od potencionálního nepřítele není moudré brát funfamentální tehniku. Čili pokud se sejdou dvě porovnatelné nabídky, určitě bych vzal tehniku od toho, u koho je větší šance, že se s ním nedostaneme do názorového sporu.

  • fenri
    16:12 13.06.2018

    Leir:
    nejpozději od 9. století můžeme datovat vojenské operace předchůdců dnešního Německa vůči předchůdcům ČR. Vy jste neabolvoval ani základní školu?

    Ano, soukmenovče Leire, nejlépe jsme se měli za Protektorátu. Podporovali jsme Německo v jeho úsilí v boji proti jeho nepřátelům. Ale máte recht, pokud budeme dělat co chce Německo, pracovat pro Německo, lézt do zadku Německu...tak s nimi máme celkem fajn vztahy.

    Královská koruna? Co jako? Za prvé nám jí nedali, ale museli jsme si ji dost tvrdě zasloužit, za druhé - k čemu to je? S reálnou suverenitou to nesouvisí. Pokud chcete projevovat vděčnost za královskou korunu, je to vděčnost psa, co splnil úkol a Pán mu za to povolí vodítko.

  • logik
    15:40 13.06.2018

    fenri:
    1) Viz leir.
    2) Máš černobílé vidění problému. Mezi "spolkovou zemí" - kterou mi podsouváš, a "apriori se budem snažit nenavazovat na Německo vazby" - jak jsem pochopil Maxima - je ještě široké spektrum možností.

    To, co tvrdím je nikoli: kupujme z Německa za každou cenu. Ale: pokud se sejdou shodné nabídky strojů z různých zemí, pak nákup z Německa je plus a nikoli mínus, protože ekonomická provázanost s Německem nám zajistí bezpečnost více, než provázanost např. s Brazílií.

  • logik
    15:35 13.06.2018

    Maximus: Jak bylo vidět v případě střetu s Hitlerem - v případě opravdového "průšvihu" nějaké "aby ekonomicky a politicky byla naše vojenská porážka pro útočníka co nejméně vyhodná" zas tak dobře nefunguje.

    Respektive - taková funguje proti racionálně přemýšlejícímu nepříteli. Ale právě na takového bude fungovat strategie "nebudu útočit na někoho, s kým mám těsnou ekonomickou spolupraci, protože to poškodí moje hospodářství".

    ==

    Garantem naší bezpečnosti je NATO tak dlouho, dokud do něho budou lít Amíci peníze. Stavět pouze na NATO, a ignorovat blízkou spolupráci v Evropě je nesmysl - jak se takováto "obrana na dálku" vyplatila bylo vidět v Mnichově.

    Samozřejmě, naopak by byl i nesmysl kašlat na NATO - souhlasím, že primární zajištění naší bezpečnosti. Ale veškeré argumenty proti Německu defakto staví na situaci, v které NATO stejně nefunguje.

    Ony jsou vlastně dvě úrovně bezpečnosti: blízká (proti Německu, Rakousku atd...) - a pak geopolitická. NATO je postavené především proti té geopolitické. Je pravda, že dokud funguje NATO, tak nebezpečí "z blízka" snad nehrozí. Ale k dobrému fungování NATO přispěje právě i to, pokud nebudeme apriori podezírat sousedy z toho, že nás napadnou.

    ==

    "Transferu technologii a výroba výrobku s vysokou přidanou hodnotou je to, co nás ekonomicky posune dal."
    S tím na 100% souhlasím. A samozřejmě, pokud některý výrobce BVP nabídne podstatně vyšší transferu technologií (a ne jen montáže), mělo by to být podstatné plus. Jen pochybuju o tom, že by Lynx přinesl nějak výrazně více technologií do ČR. (Ne)existence linky je právě otázka montáže, nikoli otázka Transferu technologii a výroba výrobku s vysokou přidanou hodnotou je to, co nás ekonomicky posune dal - samotných, v těch se možnosti transferu do ČR u Pumy a Lynxe IMHO příliš neliší.

  • Maximus
    15:10 13.06.2018

    Další do fronty na "svatováclavskou orlici"?

  • leir
    15:04 13.06.2018

    Fenri: Bráníme 1200 let?

    Dovolte, abych vám připomenul, že nejlepší vztahy s Německem jsme měli zásadně tehdy, když jsme šli Němcům na ruku a podporovali je proti jejich nepřátelům. To vytvořilo základ pro naši existenci. Lužičtí či polabští slované toto nedokázali a kde jsou? Kdo dal českým králům titul krále?

  • Maximus
    15:03 13.06.2018

    To Rase: Osobně Pumu nevyrazuji, ale netrpím k ni nekritickým obdivem jako někteří zdejší diskutéři. Pro zvážení i jiných faktoru než technických fines, je přinejlepším druhá či třetí.

  • Rase
    14:53 13.06.2018

    Maximus:
    tak snad každý chce aby došlo k co největšímu transferu technologí, zapojení co nejvíc firem z ČR a podobně. Myslím že MALI tady zmiňil, že v tomhle je nejdál nabídka němců. Zapojení vlastního průmyslu je takový trend, zmákli to Britové (Ajax), Brazílie (Gripen E), v podstatě si to zařídila i Austrálie (Boxer), tak předpokládám, že u nás to bude stejné. Teď jde jen o to, aby ve smlouvě nebyly nějaké krpy a podobně, ale to my nevyřešíme. I pro mě je ideální "Brazilský styl" - tedy první várku dovést, druhou si vyrobit doma a z těch nabytých zkušeností si později vyvinou vlastní stroj.
    Co si vymyslíme, tak to nám výrobce dá - zda bude základem Puma, Lynx, CV90 nebo ASCOD je dost jedno, je to ale o penězích. On i ten Britský ASCOD vypadá úplně jinak než původní stroj, tak i České CV90 může být uplně jiné než to z veletrhu... a taky nemusí. Je to všechno jen o penězích. Nevím ale proč předem vyřazovat Pumu

  • fenri
    14:45 13.06.2018

    Logik.
    pak se nabízí otázka, proč se rovnou neprohlásit další spolkovou zemí. Hele, bráníme se úspěšně už cca 1200 let. A vždycky jsme byli slabší. Jenom jsme prostě dřív nebyli takový Logičtí přizdisr...či. On Izrael proti Arabům také nemá šanci, Finsko proti SSSR atd. atd. Válka je vždy o poměru náklady/výnosy. ne o absolutní síle.

    K technice: stroj, který se nedá masivně udržovat v poli je IMHO na prd. Resp. dobrý pro expediční armády a armády, které "ví", že válka nepřijde. Z tohoto pohledu bych upřednostňoval odpružení, které je sice do jízdních vlastností horší, ale pro které nemusím mít na úrovni roty 6752 specializovaných dílů, 1278 kalibrů a 2144 dílenských přípravků, bez kterých neopravím banální poruchu. A ne, nemusíte mě "dostávat" na tom, že těch dílů je jen 6736, kalibrů 1156 a přípravků 2014

  • Maximus
    14:40 13.06.2018

    K Řecku jen tolik: Samozřejmě je vina i na straně Řecka, ale nenazyvejme záchranným balíčkem něco, co z 95 % zachraňuje německé a francouzské banky, které půjčováli i v době, kdy bylo jasné, ze to Řecko bude mít velký problém tyto půjčky splatit. Vzhledem k tomu, ze je to převážně soukromý kapitál, tak nevidím důvod, proč by tento rizikový podnik bank měli platit občane eurozony a ještě to vydávat jako pomoc Řecku. Pokud tuto "záchranu" takto organizuje vedení EU, tak je otázkou, koho to vlastně Brusel zastupuje.

    Co se týká převedení know-how a technologii v rámci výběru nového IFV pro AČR, tak u Lynxu vidím daleko větší potenciál než u Pumy. Je to hodně o naši ochotě jednat a připlatit si.

  • Maximus
    14:28 13.06.2018

    To logik: Nevkládej mi nelogicky do úst to, co jsem nikdy neřekl. Jestli navíc nechápeš základy geopolitiky, tak diskuse nemá cenu.

    Nikde jsem nepsal, ze musíme být tak silní, aby jsme se ubránili sami o sobě třeba Německu. Vlastní armáda a hlavně občane musí být ochotni případnému nepříteli způsobit takové ztráty, aby ekonomicky a politicky byla naše vojenská porážka pro útočníka co nejméně vyhodná. Porazit jej v přímém střetu není až tak zásadní z dlouhodobého hlediska.

    Tím, že rezignujeme na základní strategické myšlení a suverenitu, tak ztratime mnohem víc - bezpečnost a státnost.

    Garantem naši bezpečnosti není EU, ale NATO, kde naopak musíme projevovat více ochoty investovat do naši vlastní bezpečnosti. Sama Severoatlantická smlouva je napsána v duchu "pomoc si sám a bude ti ostatními pomoženo".

    Tím, ze budeme servilni a na úkor vlastních občanů a suverenity naši republiky budeme podporovat německy nadnárodní kapitál, aby v Německu bylo dobře je opravdu "logické" :-(.

    Osobně jsem nikdy neuznal nárok Ruska na Krym a ani nevítam vojenské vměšování Ruska do suverenity Ukrajiny. Rozhodne občané separatistických území rozhodne na tom nevydelali - jestli byli do té doby v "exkrementech" až po krk, tak teď potřebuji šnorchl.

    Co se týká německé techniky, tak ji a priori nezavrhují, ale zdůrazňuji potřebu nákup řešit nejen v poměru cena vs. výkon, ale i otázku komplexnosti transferu technologii, know-how, s čímž úzce souvisí schopnost servisovani a modernizace domácími firmami. To pak zase dává určitou nezávislost v oblasti vojenské techniky a odolnosti před vnějšími politickými tlaky, např. sankcemi, byť jen ve stadiu úvah.

    Transferu technologii a výroba výrobku s vysokou přidanou hodnotou je to, co nás ekonomicky posune dal - v montovnách ci dodávkach semidílů budoucnost rozhodne není.

  • logik
    13:36 13.06.2018

    Maximus: s odpuštěním, Tvoje řeči o "závislosti" jsou nesmyslné. Německo je o tolik silnější stát, že i když jsme byli dvakrát větší, a na armádu jsme dávali o hodně víc, tak nás prostě spolklo, když chtělo.

    Proti Německu máme několik různých šancí:
    - zůstat s ním v co nejlepších vztazích. Jak myslíš, že se budou Němci koukat na to, když od nich nekoupíme Pumu ne proto, že bude drahá, ale čistě jen "protože je Německá"? Prospěje to dobrým vztahům?
    - najít si nějakého silnějšího spojence, který nás bude bránit. Koho? Rusko? Ha, ha. Který spojenec nám zaručí obranu zadarmo? A co za to ten jiný spojenec bude chtít? Nebo je tu nějaký altruista?
    - udělat proti Německu blok malých zemí. Že se nám to ale daří, že? A že se to dařilo i v minulosti (malá dohoda).
    - ubránit se samy - tzn. začít dávat do armády tak 5% HDP - tedy podstatně snížit platy ve státním sektoru, snížit důchody - je to reálné?

    Naopak - nejlepší naše obrana PROTI NĚMECKU je starat se o to, aby v Německu hospodářská prosperita. Prototože agresivní choutky mají pravidelně státy, ve kterých jsou vnitřní problémy. Viz např. právě Německo po 1929....

    Btw. je zajímavé, jak Ti samí lidé, co defakto schvalují ruský vliv na Ukrajinu, že je to stát vedle velmoci, tak vlastně má právo určovat kam se Ukrajina politicky obrátí, tak Ti samí lidé tvrdí, ať hlavně nekupujeme nic z Německa....

    Jinak pak už fakt nechápu, jak v jednom odstavci dokážeš odsoudit koupi pumy, že bychom se stali závislí na Německu..... a chválit Lynx z Německa.... Jestli máš představu, že někdo k nám převede výrobu klíčových zbrojních komponent, tak jsi mimo - a svařovat plechy v případě, že by se totálně "po" vztah s Německem umíme i teď....

    PS: Ohledně řeckého dluhu - samozřejmě, že EU pomohla tak, aby to bylo výhodné i pro ni. To ale nic nemění na tom, že to bylo výhodné i pro Řecko. To přeci mělo možnost zkrachovat a ty podle Tebe nevýhodné půjčky nepřijmout. Jenže to byla pro Řecko ještě podstatně horší alternativa....
    Samozřejmě, že Německo mělo možnost být pravým altruistou a říct: Ok, půjčili jsme Vám stovky miliard, ale nic zpět nechceme. Ty bys to na jejich místě udělal, když bys měl možnost alespoň něco z půjček získat zpět? Proč by to mělo Německo dělat - to, že se Řecko zadlužilo nebyla chyba Německa....

  • Maximus
    12:49 13.06.2018

    To Rase: Třeba hydropneumatické odpružení Pumy je i přes jeho nesporné bonusy v jízdních vlastnostech složité a na servis náročné.

    Je hezké, že si tu případně budeme moci postavit třetí linku na Pumu, ale Němci rozhodně nezavřou tu svoji a nepropustí svoje kvalifikované zaměstnance, aby Češi jim dodávali Pumy pro BW. Stejně tak export Pum z české linky do třetí země nebude zrovna preferovanou volbou - možná tak pro doplnění německých výrobních kapacit.

    Linka na Lynx by byla zcela odlišná - pokud by jsme byli první na severní polokouli, kteří by zavedli Lynx, tak máme šanci v případě vykrytí dodávek pro AČR dělat výrobu pro Rm, který by vyhrál výběrové řízení v zemích, které nemají ambice či schopnosti si IFV vyrábět vlastními silami. Zde patří ten příměr se škodovkou.

    Rm musí v tomto případě vybudovat výrobní kapacity pro Lynx (nejen na svařování pancéřových plechů) a území ČR je v případě vhodné pobídky ideálním místem pro výrobu i komplexnějších dílů než jen kabeláž či čočky pro optické přístroje (kvalita vs. cena kvalifikované pracovní síly).

  • Maximus
    12:31 13.06.2018

    To HonzaH: Osobně mluvím o tom, že není dobré přidávat k politické a ekonomické závislosti i tu vojenskou. Pak se pojem "suverénní stát" stává opravdu vyprázdněnou floskulí.

    Zde jsme na AN a otázka obrany suverenity státu by neměla být ve vleku ideologie
    a víry v EU či globalizovaný svět. Různých paktů, spojenectví a závislostí na různých říších na věčné časy tu bylo už spousty a když došlo na lámání chleba, tak jsme v tom zůstali v lepším případě téměř sami, v horším případě nás napadli naši vlastní spojenci.

    Obrana vlastního území a občanů jsou základním smyslem státu a jeho armády. Pokud ztratíme elementární schopnost se o vlastní bezpečnost postarat vlastními silami, tak naše národní státnost jako taková ztrácí smysl. Že se toto někomu hodí je zřejmé, ale rozhodně to není v zájmu našich občanů.

    Samozřejmě že výrazná ekonomická závislost na Německu je špatná, protože v případě většinové vůle občanů ČR neakceptovat německé požadavky v otázkách naší vnitřní bezpečnosti budeme vystaveni tvrdým represím pod nálepkou EU.

    Velice hezký příklad je Řecko, které bylo přinuceno přijmout potupné ekonomické balíčky pod hrozbou uzavřením bank - veskrze vše poboček zahraničních matek. Fakt, že z finančních balíků na pomoc řecké ekonomice šlo 95 % financí okamžitě nazpět do německých a francouzkých bank jako splátka úvěrů (z významné části za zbraně) se u nás až tak nemluví. Takže celý ten humbuk s pomocí Řecku byl jen o saturaci německého a francouzského bankovnictví a samotné Řecko a samotní Řekové jsou EU zcela ukradení. Navíc se zejména německý kapitál ještě napakoval během nucené privatizace řeckého státního majetku. Jestli toto je solidarita EU a ony "evropské hodnoty", tak děkuji pěkně (samo Řecko na začátku 50. let odpustilo postnacistickému Německu jeho nemalý válečný dluh).

    Tímto neříkám, že zahraniční kapitál je špatný či se neměla privatizovat Škodovka, ale jeho zdanění by mělo být daleko adekvátnější našemu postavení v Evropě. Pokud jeho míra zdanění je na úrovni rozvojových zemí (ročně vyvede zahraniční kapitál ze země zisk nejméně ve výši 350 až 450 mld kč), tak jsme spíše v pozici neokolonie než jedním z rovnocenných členů EU.

    Abych předešel komentářům o mé proruské orientaci, tak zásadně odmítám toto hloupé dvojzávitové mozkové zapojení. Naše místo je ve středu Evropy a spolu s dalšími okolními státy by jsme měli držet v houfu, aby jsme společně dokázali vzdorovat zájmům velmocí na východě i západě - tak jak si to představoval TGM.

    Pro nás má význam německá vojenská technika pouze tehdy, pokud budeme schopni ji udržovat v chodu i při případných sankcích a problémech s dodávkou dílů z Německa. Ten čas může nastat možná dřív, než si myslíme.

  • Rase
    11:52 13.06.2018
    Oblíbený příspěvek

    Maximus:
    nechápu v čem je ta Puma tak moc technicky složitá, drahá na údržbu a podobně. Podívej co všechno u GDELS nacpali do ascodu, co všechno má být nacpané v CV90 Mk.IV, nebo i na ten Lynx, který je teď fest futuristický. Všichni nabízejí vozidla nacpaná top elektronikou, systémy, všude kamery, displeje a podobně. Ona ta Puma se stala v podstatě normou. Pokud jde o to, že se vozidla v ČR budou primárně montovat, tak nevím když už říkáš, že nám z PSM pošlou do čech bednu "made in Germany", tak proč neřekneš to samé i u Lynxe. U ascodu to bude bedna s nápisem "made in Spain" a u CV90 zase "made in Sweden". Zkrátka dost fabuluješ a jednostranně kritizuješ jen Pumu.

    Pokud jde o výrobní linku, tak již odpověděl PavolR - v Německu jsou dvě tak třetí může být v pohodě v ČR, Austrálii nebo jinde, dle zájmu. Nevím podle čeho soudíte, že se dá v ČR vyrábět víc věcí pro Lynx nebo CV90, než pro Pumu. Pohon, věž, většina elektroniky se stejně doveze ze zahraničí. Navíc u švédů odpadá i možnost svařit si blbou korbu...

    HonzaH:
    naprostý souhlas. Jedinou alternativou k prodeji škodovky Němcům bylo prodat ji Francouzům - tedy měli bysme dnes takovou Daciu - paráda

  • HonzaH
    11:14 13.06.2018
    Oblíbený příspěvek

    Tyhle ekonomicko-technické rozbory mne vždy náramně pobaví. Ekonomické závislost na Německu je špatná, ááno? Raději bychom se měli poučit z hrdé Ukrajiny, která si ponechala ekonomickou závislost na Rusku, že? Nebo být ekonomicky nezávislí, což je v dnešním globalizovaném světě a při naší velikosti další gigantická myšlenka.
    Prodat Škodovku bylo špatné, ááno? Raději jsme si ji měli nechat, mohla z ní být veleúspěšná automobilka, asi jako Volha, Zastava, Wartburg, Moskvič nebo Lada.

  • PavolR
    10:39 13.06.2018

    faraonamumu:
    V samotnom Nemecku fungujú dve výrobné linky Pumy v dvoch rôznych podnikoch, tým pádom nie je problém otvoriť tretiu aj v Čechách, pokiaľ ju chcete a zaplatíte si za jej zostavenie. Aj tak si na nej môžete postaviť iba toľko vozidiel, koľko budete mať zazmluvnených (nemecká strana iste nebude mať pochybnosti, že ČR je právny štát).

  • faraonamumu
    10:09 13.06.2018

    Maximus
    Naprostý souhlas, ze všech 4 kandidátů má nejmenší možnost přebnesení výrobní linky do Čr právě Puma. Pochybuju, že by chtěli němci stavět výrobní linku jen ,,pár kilometrů od stávající" Pokud by se vybral ASCOD, tak by sice možná linka vznikla, ale maximálně u CSG a ruku na srdce, vy chcete dávat Strnadovi další peníze a čekat na dodávku vozidel? Můžeme to vidět i na termínu dodání nových Pandurů. Tím pádem zbývá Lynx a CV90. Lynx je špičkové vozidlo s nejmodernějšími technologicky je daleko, myslím si že i ta linka by se mohla vybudovat právě ve VOP a obě strany by byly spokojené. CV90- je nejozkoušenější myslím si, že i tady by nebyl problém přenést výrobu pod hlavičku VOP, navíc i smlouvy na případnou výrobu některých klíčových komponentůuž byly podepsány, např. u Meopty atd...
    Za mě tedy rozhodně Lynx a CV-90

  • skelet
    09:54 13.06.2018

    Představili světu už jinou verzi, než BVP? Aspoň v modelu?

  • Baron
    09:52 13.06.2018

    Maximus

    Skvěle řečeno!

  • Maximus
    09:28 13.06.2018

    Přidávat k závislosti ekonomické, politické ještě vojenskou není z hlediska geopolitického pro "samostatný stát" příliš rozumné.

    Vzhledem k tomu, že Německo je dominantním hráčem v EU a stále tlačí jako jedno z hlavních řešení migrační vlny přerozdělování migrantů (samozřejmě až po "vyzobaní" použitelných lidských zdrojů a nepoužitelný "materiál" poslat dále na východ - to mi přímo řekl ředitel velkého německého nadnárodního koncernu), tak státy, které nebudou chtít přistoupit na tyto podmínky budou sankcionovány. Kam až tyto sankce a případný rozkol může vést je ve hvězdách, ale určitá předběžná opatrnost je na místě.

    Osobně Pumu nepreferuji právě i pro její technickou složitost, která je náročná na logistiku a vzhledem k chronickým problémům AČR se servisem a schopností udržet techniku v provozuschopném stavu, je o něco technicky jednodušší řešení s vlastními kapacitami pro servis lepší volba. Sami Němci nemají moc provozuschopných Pum a jak známo i jiné vojenské techniky.

    Z hlediska výběru IFV pro AČR by měl hrát důležitou roli i podíl na výrobě, transfér technologií a schopnost domácího průmyslu servisovat a modernizovat tuto techniku.

    Pro nás je důležité vyrábět či alespoň servisovat celé technické celky a nikoliv jen produkovat dílčí komponenty v českých firmách, které jej vyrobí s koeficientem zisku 1,1 až 1,3, které budou v Německu smontovány, vloženy do bedny s nápisem MADE IN GERMANY a AČR si jej koupí nazpět se 6 násobným ziskem pro německou firmu (realita v řadě českých firem). Pokud nezačneme takto uvažovat, tak budeme navždy jen montovna, která bude v případě další ekonomické krize první na řadě v uzavírání provozů se všemi negativními dopady pro občany.

    Vsadím klidně své boty, že Němci nebudou ochotni k nám v případě výběru Pumy pro AČR převést výrobu jakéhokoliv klíčového systému, ale pouze budou "vyzobávat" levnou výrobu semidílů v českých firmách.

    Proto z německé techniky spíše fandím Lynxu, který není ve výzbroji BW a Rm může klidně výrobní linku postavit u nás a po vzoru Škodovky zde vyrábět techniku, která je kvalitativně blízká VW, ale za lepší cenu.

    Rád bych jen ještě okomentoval názor, že když něco má BW ve výzbroji, tak BW nezištně bude školit či pomáhat AČR se zaváděním německé techniky. To si raději přečtěte tu o Budulínkovi :-).

  • KOLT
    09:04 13.06.2018

    Je úplně jedno, od koho budou vozidla. Rozhodující je, abychom v případě válečného konfliktu byli schopni vozidla udržet v chodu vlastními silami, ideálně je i vyrábět (klidně v nějaké ořezané versi, s horším pancířem, optikou, atd.). V tomto ohledu nám zatím Němci nabízejí asi nejvíc (včetně případné výroby pro třetí strany).

  • Refael
    06:22 13.06.2018
    Oblíbený příspěvek

    SofF:

    Kdyby takto uvazoval kazdy jako vy, v Evrope by nemohla nikdy vzniknout tehdejsi EHS a pozdeji EU a NATO. Snad kazdy evropsky stat trpet diky tehdejsim Nemcum behem prvni a druhe sv.valky.

    Cela Evropa kupuje nemecke vyrobky nebot patri k nejkvalitnejsim. Podivejte se napr.na Polsko, ty vlastni mnoho nemeckych tanku Leopard 2 a nikdo si pres hruzy 2.sv.valky u nich nenachazi kostlivce ve skrini.
    Nemci se vsude mozne omlouvaji za nacismus.
    Rusove se muzou u Nemcu jenom ucit.

  • SofF
    22:43 12.06.2018

    doufám že u nás tohle neprojde, už tak jsme na Německu závislí víc než je zdrávo, základní chyba byla prodej Škodovky, zbytek se rychle nabalil, stejné by to bylo při pořízení Pumy, pak Leopard a závislost by byla kompletní. Je to technicky dobrý stroj to ano, ale je třeba brát v úvahu historicko-politické hledisko.

  • Arthur
    17:49 12.06.2018

    Prosím o pokus konzervatívneho odhadu ceny 1ks IFV Puma pre ACR v rámci planovanej akvizície ?

  • Rase
    15:28 12.06.2018

    V Austrálii mají němci hodně dobře našlápnuto, když tam nedávno rozhodli o nákupu Boxerů. Jsem hodně zvědavý na důkladné porovnání Puma vs Lynx, nebo Puma vs CV90. Ještě technická poznámka pro PSM. Nevím zda si myslí, že stačí, když budou na každý veletrh vozit jen Pumu půjčenou od Bundeswehru. Přeci jen ostatní společnosti se snaží svá vozidla pokaždé nějak upravit nebo pořádně vymazlit (viz třeba Lynx KF-41), u nich se ale nedočkáme ani pitomé vizualizace oněch specializovaných verzí (!) To nemá PSM k dispozici vlastní vozidlo, které by mohli přestavovat ? Doufám že ty obrázky (co prý mají) ukazují alespoň potencionálním zákazníkům - tedy MO, v nějakém tajném módu. Pokud ne tak je to opravdu bída a měli by se nad sebou zamyslet

Stránka 3 z 3